„To bude asi jen baterka pane… to je tisíc korun a tahle raketa zas krásně pojede“
Při prodeji Miaty jsem byl rozpolcen. Prodával jsem kus radosti ze života, ale paradoxně se těšil, že přijde nějaká nová náhrada a zkušenost, třebaže bude o kus levnější a nudnější… Původním záměrem bylo pořídit vhodný kompromis úsporného, provozně nenáročného, ale zároveň alespoň trochu zajímavého auta, za co nejnižší celkové náklady. Zkrátka něco, v čem přežije člověk půl roku aniž by musel ztratit zbytky své důstojnosti. Jenže člověk míní a náhodný výběr levných ojetin mění – v konečném důsledku jsem prožil jeden z nejotravnějších týdnů svého života…
Zdroj nasrání č.1 – INZERCE
Mám pocit, že existuje Murphyho zákon pro nabídku vozidel. Počet nepoužitelných inzerátů roste úměrně s potřebou co nejrychleji koupit auto. Denní brouzdání po serverech s převážně soukromou inzercí se stalo zdrojem frustrace. Skoro všecko už z fotek působilo jako zanedbaný kus hnusu. Pakliže něco působilo alespoň trochu zachovale, nalézalo se to na důvěru vzbuzujícím plácku z betonových panelů obehnaných vlnitým plechem… Každý den to samé. Proklikat 10 stránek hnoje, najít dvě hezká auta z nichž jedno je drahé a druhé na opačném konci republiky, třísknout s noťasem, vypustit z huby pár vulgarit a po 24 hodinách celý postup opakovat.
Zdroj nasrání č.2 – MATERIÁL
Trochu to souvisí s předchozím odstavcem, ale rozklikávat inzeráty s placatými sporťáky nebo výkonnými sedany je mnohem víc uspokojující, než se hrabat v kopě Focusů, Stil nebo Civiců. Stříbrný Focus s hnusnými poklicemi, stříbrný Focus bez hnusných poklic, stříbrný Focus s fleky na sedadlech od zvracejících dětí, otuněný Civic, rezavý Civic, otuněný Civic, rezavý Civic… člověk by snad rači třídil řepu než tohle… Proces se každý den stával nechutnějším a únavnějším. Zpohodlnělé ego uvyklé na ranní vstávání dle potřeby pak ztěží snášelo šikanu v podobě pevných jízdních řádů MHD…
Zdroj nasrání č.3 – SEN vs REALITA
I přes výše zmíněné potíže se mi za týden podařilo nasyslit nějakých 7 – 8 vhodných kandidátů v blízkosti mého bydliště. Vědom si faktu, že všechna dřívější auta se mi podařilo koupit na první dobrou, usínal jsem s blaženým pocitem, že si udělám hezký uvýletovaný víkend a vyberu to nejlepší. Všechna auta byla v inzerátech hezky nafocena, vypadala čistě, popisy aut jevily známky toho, že jej netvořily ani pologramotná individua, ani TOPTOP hlavohrudě s řetězem a v neposlední řadě se všemi prodejci byla po telefonu rozumná domluva. Ach, jak naivní byla má blaženost. Nemůžu jinak, než na vás vychrlit krátkou historku k některým úsporným vozidlům za rozumnou cenu, která jsem měl to (ne)štěstí vidět.
Zastavení první: Ford Focus 1.6, r.v. 2002, autobazar tahající vehikly z ciziny.
Předpoklad – zachovalý stříbrný Focus po nějakém pánovi z Itálie. Realita – auto bylo suchánek. Nemělo skoro žádnou chladící kapalinu, olejová měrka potřebovala vyměnit, protože nedosáhla na olej, což vysvětlovalo poměrně neklidný běh motoru. No a italský pán asi vevnitř vozil nadržené kuny, jaký tam byl smrad. No nic…
Zastavení druhé: MG ZR r.v. 2004, soukromý prodejce.
Předpoklad – poměrně zachovalý britský hatch v krásné křiklavě žluté barvě, kterému podle slov majitele „vůbec nic nechybí a netřeba nic měnit“. Už příjezd na místo činu mě měl varovat – dvůr ukrývající neurčité množství vraků v různém stádiu rozkladu a před nimi MG ZR, které nebylo tak krásně žluté jako na fotkách. Ach nebe… To auto skoro nemělo brzdy, z pod nástavců prahů vykukovala obrovská kopa hov… koroze a interiér byl ochmatán a ulepen. Při zkušební jízdě se někde zatoulala asi polovina koní, aby auto nakonec definitivně umřelo při předjíždění traktoru… „To bude asi jen baterka pane… to je tisíc korun a tahle raketa zas krásně pojede“. Nejebli byste ho tyčkou po hlavě? Prostě nevídaný stav.
Zastavení třetí: Ford Puma, r.v. 1999, soukromý prodejce.
"hořce se zasmál
u kotoučů tloušťky lázeňské oplatky
a s díky jsem odmítl zkušební jízdu
i šroubovák…"
Předpoklad – Puma bez koroze a ve výborném stavu, který byl několikrát deklarován v textu inzerátu, v telefonu a odpovídala mu i cena. Po příjezdu pán hýřil sebevědomím a postavil Pumici na provizorní jámu. Ani nemusel – pás stříbrné celulitidy táhnoucí se od zadních lemů přes celé prahy byl znamením, že nezanedbatelnou část hmotnosti vozu tvoří přípravek BODY jímž je na hulváta zatřen veškerý rezavý povrch. A bylo tomu vskutku tak, celý spodek se lesknul v antracitové černi, pod kterou se rýsovala klempířská katastrofa. Takže jsem si na památku uloupl kus vnitřního lemu, hořce se zasmál u kotoučů tloušťky lázeňské oplatky a s díky jsem odmítl zkušební jízdu i šroubovák, který mi majitel hrdě dával, ať si zkusím, že podlaha a nosníky jsou vážně OK… to by byla Pumovražda…
Zastavení čtvrté: Fiat Stilo 1.6, r.v.2004, soukromý prodejce.
Předpoklad – zachovalé Stilo po pánovi ve středních letech, které je po technické stránce zcela oukej, jen mu tříská zámek kufru. Realita mě poučila, že zámek kufru se mimo jiné skládá z tlumičů, ložisek a silentbloků a že oukej technický stav je množství polomrtvých součástí s výhledovou investicí 15-20 tisíc pouze za materiál.
Jaký byl výsledek?
Vysral jsem se na všechna úsporná vozidla! Jel se podívat na neúsporné, staré a hranaté BMW s velkým šestiválcem, vyzkoušel, neodolal, koupil, zvítězil! A nyní, po nějakých 4 měsících vlastnictví, se pořád nemůžu zbavit dojmu, že to byly jedny z nejlépe utracených peněz v mém životě.
Kašlete na sociální pavozidla, kupujte rozmařilé koráby. :)
PS: Neberte to poslední zvolání tak úplně vážně.

David Marek
23. 12. 2013, 17:16pobavilo :)
Martin
23. 12. 2013, 22:48jojo, tak takhle nějak to vypadalo a výsledkem byl Peugeot 505 GTi 2,2 l :-D kdepak malé a úsporné, větší pasti na peníze jsem v životě neviděl :-D
Sklenka
24. 12. 2013, 12:48Apj, mam to ted presne stejne... Staricka impreza NA prodana a jako furt nemuzu vybrat co dal... Limit max 85k na znackach i s povinnym na pristi rok. Daily, ale me s nim bavilo i jezdit... Nejcastejc jezdeni na nakupy a pres celouprahu po okruhu do skoly.... Zatim nejvetsi favoriti e36, e39 ... Fiesta st mi byla vymluvena...
Nejaky dalsi tipy?...
Caddy
26. 12. 2013, 16:27souhlas, také jsem vloni zkoušel být rozumný a koupit nějakou obyčejnou levnou plečku na zimu, první neamerické auto, jen aby prostě stálo málo a netlačilo na rozpočet...dokonce i s plynem bych se smířil...no, nakonec jsem si přivezl domů v pořadí již druhý Buick Park Avenue, protože vstoupit znovu do stejné řeky je fajn, pokud už vím, že voda v ní je příjemná :) A nelituji, protože provozní náklady jsou určitě lepší, než u nějaké vylítané europlečky, stav je výborný, pohodláí vrcholné a nedělá ostudu :)
Nedy
29. 12. 2013, 13:02Hmmm.... To umí potěšit, právě jsem uprostřed shánění "nového" Focusu do mé autopůjčovny... Nicméně musím se zeptat, proč Stilo? Pokud vím, tak to není úplně řidičův sen...
Vavris Vavrisovic
29. 12. 2013, 13:26Protože platí za jeden z nejpoctivěji vyrobených Fiatů, je spolehlivé, má úsporné benzínové motory a je levné... Ano, žádná řidičská nirvána to není, ale tu jsem primárně nehledal...
bucek
31. 12. 2013, 10:09a co takhle Lancia Lybra levny a vetsinou opecovavany auto neb si ho vetsinou koupi jenom "blazen"
Standa
6. 5. 2014, 11:49Nemůžu si pomoci, ale toto nemohl napsat někdo, kdo opravdu rozumí autům. Tedy pokud to není ironie... posuzovat stav automobilu podle puklic či interiéru... může jen opravdový amatér, který autům vůbec nerozumí.
To, že jsou bazary plné šrotů o kterých bazarníci povídají neskutečné pohádky je věc druhá.
Osobně někoho, kdo nejde kupovat auto bez mechanika považuji diplomaticky řečeno za člověka neznalého věci, který se vystavuje značnému riziku.
Vavris Vavrisovic
7. 5. 2014, 14:08Na rovinu říkám, že nejsem odborník, ale ani bych neřekl, že autům nerozumím - to bych nemohl být majitelem už páté bezproblémové ojetiny. Nevím, z čeho jde usoudit, že jsem auto kupoval podle puklic? To v článku nide není... Naopak interiér může být velmi spolehlivé vodítko ukazující, jak se k autu majitel choval - hnůj vevnitř znamená velmi často i hnůj v údržbě...
PS: Tohle má být spíš zábavný odlehčený článek, nikoliv návod jak kupovat ojetinu.
Deenz
6. 12. 2014, 14:53Takhle nějak jsem projel taky několik inzerátů až jsem se zbláznil, koupil něco, co čeští Pepíci považují za šrot na kolech. Mám Alfu Romeo 156 2.0 TS 114kW a po 3 tisících kilometrech za cca měsíc a půl si nemůžu auto vynachválit. Nic se nekazí, jako u bývalé Audi A6 quattro 2.5 TDi, svezení je parádní. A že je to nesmysl, protože to říkal Franta u piva a Franta má vždycky pravdu je mi jedno. Je to výjmečná věc, moc jich neni a jak jsem slyšel v Top Gearu: "Vy se těšíte, až se s autem projedete a auto se teší, až bude projeto."