Zpočátku jsem měla obavy, jestli není dnešní téma trochu moc politické. My v Autíčkáři si na politiku nepotrpíme a pro našeho šéfredaktora je politika sprosté slovo, které se nesmí říkat nahlas. Nakonec jsem ale došla k závěru, že mnohem více než politiky se toto téma týká logiky a zákonitostí silniční dopravy, potažmo způsobu, jímž se tyto dvě veličiny prolínají, a s Vojtovým požehnáním si dovolím ho naťoknout.
Situace na naší nejstarší, nejdelší a nejfrekventovanější dálnici je smutná až truchlivá. Sotva se člověk trochu rozjede, už na něj z dálky pomrkává osmdesátka v červeném kruhu značící úsek s probíhající rekonstrukcí. Plynulosti provozu tyto chill-out zóny pochopitelně nepomáhají, to mi ještě rozum pobírá. Novinkou pro mne bylo zjištění, že kolony se zde tvoří ne kvůli tomu, že jsme nuceni šlápnout na brzdu a několik kilometrů se táhnout jako s žebřiňákem hnoje, nýbrž proto, že nevycválaní řidiči povolenou rychlost překračují. A pak jsou z toho nehody, víme?
Pomoc je snadná – zakoupíme měřicí techniku za třicet milionů, namontujeme ji na mýtné brány (aby nedošlo k omylu, samotné mýtné brány se k měření využívat nebudou, jak jsme slíbili, tak činíme, a proto ty radary nakupujeme extra) a začneme nemilosrdně pokutovat. Řidiči se zaleknou, ohlídají si tachometr, díky jejich nově nabyté disciplíně nehody zmizí a provoz se zrychlí. Vlastně zpomalí… Logika začíná dostávat na prdel. Já nevím, školy nemám, jsem jen prostý člověk a po D1 vlastně zas tak moc nejezdím, během těch několika cest jsem ale viděla něco jiného. Namátkou třeba jízdní pruhy užší než obzory řidiče polského kamionu. Jezdce s okem z kašparovy krávy, kteří se do pruhu netrefí ani s tolerancí dvou metrů na každé straně (představte si, jak to dopadne, když budou místo před sebe civět na tachometr). Silniční zábrany rozmístěné jako když pejsek čůrá. Osoby, které nikdy neslyšely o blinkru. Osoby, které nikdy neslyšely o zipu. A tak dále, a tak dále…
Ministr dopravy radí: Chystáte-li se na D1, vyjeďte s časovou rezervou, která „ani nemusí být moc velká”. Deset minut navíc přece nikoho nezabije. Rekonstruovaných úseků máme momentálně osm, počítejte deset minut na každý, nějaká hodina a půl rezervy by měla stačit.
Dnes vás tedy prosím, abyste pomohli mé zmatkem zmítané mysli. Dává to smysl? Opravdu se pokutováním rychlosti sníží nehodovost? Opravdu se snížením nehodovosti v úsecích s omezením zlepší propustnost dálnice? A budeme z Prahy v Brně rychleji, když pojedeme pomaleji? Díky za vaše názory.






A.J.Michal
17. 10. 2016, 07:42nevim .. jednou jsem jel ve 2 rano z Prahy do Brna a 110 km/h v tom zuzeni byla pro me i ostatni normalka, jak jsem videl, ze se nekde pracuje, tak jsem svou rychlost snizil na 80 pro bezpecnost pracujicich a dale jsem zase nasadil tempo 110. ťok jen vidi penize, proste se bude vybirat, vybirat vybirat. maji to spocitane ze se jim to proste zachvili vrati a pak budou jen kasirovat. Nekteri ridici, co se nedrzi svych pruhu je take obcas potkat za trest, nemalokrat se mi stalo, kdy me i osobni auto malem natlacilo na betonovou zidku.
SkaterMcGee
17. 10. 2016, 08:25Samozřejmě taky nesouhlasím s měřením (a to využití mýtných brán je dost nešťastné, vzhledem k tomu, co se řeklo..), ale ačkoliv to nerad říkám, ono to bohužel má svou logiku.
Nižší rychlost totiž znamená menší rozestupy a zpravidla větší plynulost (žádné panické brždění, když se najednou objeví někdo, kdo si na poslední chvíli rozmyslí, že se vedle toho kamionu do mini pruhu fakt nevleze). Je za tím obdobná logika jako u těch kolon co vznikají bez nějaké nehody (na začátku někdo zabrzdí/přejede z pruhu do pruhu a kaskádou to naroste).
Pro info podobná situace/studie z Helsinek https://dnproulx.wordpress.com/2014/12/03/slowing-down-traffic-can-actually-move-more-people/
Franta
17. 10. 2016, 09:33Pro omezeni vzniku kolon je dulezita plynulost. Te lze dosahnout duslednym dodrzovanim rychlosti. Az potud lze s Danem Toku souhlasit. Ale pokud se umisti radary jen do zuzeni s omezenim, dopadne to tak, ze ridici budou prudce brzdit pred radary ze 140 na 80 a pak staci aby byla velka hustota provozu a jedno prudke zabrzdeni se razem zmeni v kolonu zdanlive bez priciny. Reseni ministerstva podle me muze vypadat logicky na papire ale v praxi je to jen zbytecna kasicka na pokuty.
Pro Zlokocku: To zrychleni je myslene prumerne, pokud si kazdou cestu prodlouzis o 15 minut kvuli mensi rychlosti, tak je to porad lepsi, nez kdyz kazdou patou cestu zkejsnes v kolone na dve hodiny. Ale sediva je teorie, zeleny strom zivota...
krab
17. 10. 2016, 11:10Přesně to jsem si říkal taky když jsem si to přečetl, tento článek. Jezdím denně po Praze a okolí, poslední dobou je hodně omezení. Kolony se prodlužují klidně I polovinu času, protože je stale hodně řidičů co neumí zipovat. Tohle by se fakt mělo učit v autoškole a každý by měl najezdit praxi v autoškole v hustým provozu kde se bude muset naučit správně zařazovat v koloně a odnaučit se váhavosti. Není to lehký pro začátečníka, ale vidím že je to pro současný provoz fakt důležitý se naučit.
No a kamery ? Myslím že kdysi Jeremy Clarkson radil fouknout do té díry v bedničce kamery ( byla to ta angická budka) montážní pěnu :) Nebo přelepit objektiv potravinovou folií aby dělala rozmazané fotky :) ... to radil taky někdo kdysi v TG. Ne, uznávám že lidi nemaj jezdit jako prase, ale abychom se dobrovovlně nechali kontrolovat orgánem to asi taky nechceme. V posledních 5 letech jsem dostal jen jednou pokutu za rychlost. Litr od měšťáků v obci , seděli v křoví před koncem 40tkový zóny , kde nebylo nic , ani přechod ani škola ani zůžená silnice , ukázali mi vítězoslavně fotku s 53km/h kde vzadu za mnou bylo krásně vyfocený auto nalepený na zadek a připravený mě při nejbližší příležitosti předjet. Argumentace, že on jel stejně rychle a ještě nalepenej na zadku nezafungovala. SPZ měli moji, takže platím já. A platím protože, šéf nám to nařídíl. Jakákoli další diskuze zbytečná! Takže tak to je.... Naštěstí se to stává ( alespoň) mě takto vyjímečně.
Honza Hamster Křeček
17. 10. 2016, 11:14To platí za předpokladu, že příčinou nehod ve zúžení je překračování rychlosti. A já o tom nejsem vůbec přesvědčený. Za nehody na dálnici většinou může nepozornost a prohřešky proti plynulosti provozu. A teď už se dostáváme na pole čirých spekulací, nicméně není možné, že takové radary povedou k tomu, že řidiči před nimi budou ostře brzdit a bedlivě sledovat především tachometr (případně si ukolébáni zdánlivě pomalou a bezpečnou jízdou psát SMS či čumět do dáli)? To totiž zní jako podhoubí pro nepozornost a prohřešky proti plynulosti provozu....
Marshall
17. 10. 2016, 10:33Jezdim po D1 každej den 60+60 km do práce... Celou cestu i včetně zůžení 110, ani si nejsem jistej jestli v v těch zůžení sou nějaký mýtný brány, neviděl bych to tak skepticky, kdo jezdí denně do práce většinou přes 130 nejezdí, kdo chce testovat maximálku, tak ať prasí na D11, je na to mnohem vhodnější.
Sedrik
17. 10. 2016, 15:30Až bude rychlost hlavním problémem na D1 (a většině našich dálnic), tak pak budu pro měření. Do té doby by měl Ťok přemýšlet nad tím, jak zlepšit silnice, značení, přehlednost krizových úseků a jak zlepšit gramotnost mladých řidičů. Do těchto oblastí by ty peníze z našeho povinného ručení zainvestovat mohl a měl by ode mě palec nahoru.
Stav naší dopravní kobry je jen o tom, řešit jednu věc = rychlost. To, že krizový situace na silnici vznikají mnohem častěji tím, že lidi neumí jezdit/nepřemýšlí je každýmu jedno.
V článku to zaznělo - když jedu zůžením a předjíždím kamion, poslední místo, kam chci koukat je tachometr.
Sedrik
17. 10. 2016, 15:31*gramotnost nejen mladých řidičů
Skipper
17. 10. 2016, 16:42Klasická dobrá myšlenka do...aná provedením.
PepaSFI
17. 10. 2016, 19:31Myslím že vím o co jde, jen si nejsem jistý jestli tu myšlenku doprasil už autor nebo spíš média. Tipuju že obojí. Jde o to dojít ke kompromisu, dosáhnout co nejvyšší propustnosti v omezených úsecích, což bohužel není jednoduché. Nejjednodušší je to když všichni pojedou stejně rychle v co nejmenších rozestupech. Rychlost musí být jen tak vysoká, jakou dokážou všichni bezpečně jet ve ztížených podmínkách a rozestupy tak velké aby se dalo včas reagovat při udržení jisté plynulosti. A tady nastává problém. Při větší rychlosti se zkracuje čas na reakci, je potřeba prodloužit rozestupy. Jenže tady je kdovíproč zvykem se lepit. V praxi je jednodušší vymáhat dodržení rychlosti než přimět lidi aby drželi vzdálenost na jakou jsou schopni rozumně reagovat. Mám pocit že tady kdysi někde bylo video jak to vypadá v koloně. Do určité rychlosti se dá držet plynulost provozu a odstupy. Když se rychlost zvýší nastane napnelismus a cukatůra. Jeden trošku zpomalí, druhý přibrzdí, třetí to zadupne, čtvrtý už dělá stojku jak v kresleným filmu a pátý do nich bouchne. A to proto že při vyšší rychlosti už nezbyla rezerva na plynulou reakci. Postupuje to jak lavina, každý v řadě má vlastně o svou reakci míň času než ten před ním a pokud si nenechá nějakou toleranci tak najednou není kde brát. A výsledkem je, v tom horším případě řetězová havárie a v tom lepším stojící a pocukávající kolona kterou se jak mexická vlna stadionem valí vlna panického brzdění. Takže když to shrnu, ani tak nejde o tu 80, to je taková rozumná kompromisní rychlost při které by se to mělo zvládat bez větších potíží. Jde hlavně o to aby do toho někdo nevnášel chaos. Což ta rychlost řeší jen částečně, tím že pojedou všichni víceméně stejně, bude vznikat menší napnelismus a cukatůra.
beastar
17. 10. 2016, 21:53Naposledy jsem cestu po D1 absolvoval v Srpnu tohoto roku takže ze vší parádou která už je popsána v článku a jednoznačně namontování radarů je mírně řečeno blbost a osobně sem setkal spíše s klasickým štosováním kdy se nejelo ani těch "80" ale spíše tak 60 o předjetí kamionu v úsecích oprav se pokoušeli jen ti co opravdu museli a pár sebevrahů. Nedostatečně značené úseky už jsou takový evergreen. Řekl bych že celá rekonstrukce D1 je tak jak sem předpokládal v naší zemi opravdu hodně velké sousto (země kde se roky staví nové úseky naprosto nepochopitelně dlouho) a žádné radary to nespraví leda že by dávali pokuty těm "expertům" co plánují dopravní řešení a pokutovali pomalou jízdu zase ale řidiči by mohli kontrovat tím že do pruhu o šířce 2 m (+-50 cm) je těžké se vejít mnohdy i v 50km/h.
bc
18. 10. 2016, 14:37Jel jsem po D1 zrovna teď o víkendu tam a zpátky, celých 200 km dotčeného úseku, v sobotu ráno do Brna, v neděli odpoledne do Prahy. Jediné místo, kde jsem musel prudce brzdit kvůli koloně, bylo před opravovaným úsekem na 178. kilometru. Před tím jediným úsekem, kde je aktuálně radar.
Ovšem nemyslím si, že by kolona (kratičká, ale přesto) vznikla kvůli radaru, provoz tu byl sveden do jednoho pruhu místo dvou.