načítám data...

Autíčkář se ptá: Vaše nejoblíbenější Porsche?

Porsche není jen o číslu 911. V jeho historii se nachází mnoho výjimečných modelů. Který je pro vás ten nej?

zobrazit celou galeriiAutíčkář se ptá: Autíčkář se ptá: Vaše nejoblíbenější Porsche?

Myslím, že Porsche tady nikomu nemusím detailněji představovat. Ikonická automobilová značka z Zuffenhausenu, což je jedna z částí Stuttgartu, dělá radost všem automobilovým příznivcům již téměř 90 let (založeno 1931, první vlastní auto 1948). Za tu dobu jsme mohli obdivovat mnoho skvělých modelů od vcelku jednoduchých, ale maximálně funkčních sporťáků až po neuvěřitelné supersporty, které dávaly na odiv svou technologickou převahu. Porsche prostě umí. Plejáda jednotlivých aut je natolik široká a rozmanitá, že to zákonitě vyvolává tradiční otázku. Jaké Porsche považujete právě vy za to nejlepší? Které byste zaparkovali do své vysněné garáže? Protože chápeme, že vybrat jedno jediné by bylo náročné, můžete zvolit tři modely. Půjdu příkladem a podělím se s vámi o svůj seznam jako první. Až si tak říkám, že i ty tři jsou málo… 

Porsche 968 

Foto: wheelsage.org

Tenhle poměrně málo známý model je poslední evolucí vozu, která přímo navazovala na oblíbenou řadu 944. Jedná se tedy o sporťák s motorem vpředu a transaxle konstrukcí. Až do příchodu SUV to také bylo na dlouhou dobu poslední Porsche s motorem vpředu. 968 vznikla vlastně tak trochu náhodou. Krátce po začátku prodeje 944 S2 započaly práce na finální verzi 944, která měla dostat přídomek S3. Jenže inženýři Porsche vzali vývoj “estrojky” trochu po svém a nakonec se ukázalo, že změn proti S2 je tolik, že z toho vlastně může být nová modelová větev, která by prodloužila život poněkud zastarávající řadě 944. K technickým změnám se tak přidal i odlišný design bez mrkaček, mnohem hodnotnější interiér a celé to dostalo jméno 968. Zároveň se přesunula i výroba z továrny Audi zpátky k Porsche do Zuffenhausenu. 

Foto: wheelsage.org

Pod kapotu se nastěhoval třílitrový čtyřválec, který posílal na zadní kola 240 koní, což 968 dodávalo velmi slušnou dynamiku, tím spíš optikou začátku 90. let. Pro fajnšmekry tu byla verze Turbo S, která přidala dalších 65 koní, zrychlení na stovku srazila pod pět vteřin a maximální rychlost posunula na hranici 280 km/h. To už byly výkony, které posouvaly 968 do první ligy. Bohužel život 968 nebyl příliš dlouhý a na trhu vydržela jen čtyři roky, než ji na pozici vstupního modelu značky nahradil velmi oblíbený a úspěšný Boxster. 968 se za tu dobu vyrobilo jen necelých 13 tisíc kusů a jedná se tak o poměrně vzácné auto. Není divu, že ceny dnes nejsou zrovna příznivé. 968 si však zaslouží čestné místo na mém piedestalu. Je to jedno z aut, které bych opravdu chtěl někdy zaparkovat ve své garáži. 

Porsche 911 Turbo (996) 

Foto: Porsche AG

Když se řekne Porsche, 99 % lidí automaticky napadne 911. Ano, tahle ikonická číslovka je nerozlučně spojená se jménem Porsche a je vlastně takovou podstatou samotné automobilky. 911 se vyrábí již od roku 1963 a v současnosti tu máme již sedmou generaci této legendy. Mezi fanoušky se samozřejmě vedou časté diskuze o tom, která z těch všech generací je nejlepší. Nejčastěji uslyšíte z jejich úst o řadě 993, případně 997. Já z nějakého důvodu nikdy nebyl velkým obdivovatelem 911, ale samozřejmě ji nemohu z výběru vynechat. Možná se teď budete divit, ale nejbližší mému srdci je generace 996, která bývá často zatracována jako symbol momentu, kdy to začalo jít se značkou do kytek. Hmm, to jsou kecy. 996 neměla nikdy na růžích ustláno, ať již z důvodu poměrně odlišného designového jazyka, na který si po oblíbené 993 museli příznivci značky dlouho zvykat. Nepřidalo ani “pošlapání” tradicí v podobě chlazení vodou. Tím, že jsem nikdy nebyl nekritickým obdivovatelem 911, mám jednodušší pozici a tradice mne nemusí příliš zajímat. Proto volím do svého žebříčku 996. A samozřejmě ve variantě Turbo s pohonem všech kol. 

Foto: Porsche AG

Přeplňovaný šestiválec se závodními geny, 420 koní a pohon všech kol, který dodával jistotu a dostatek trakce za každé situace. Když se 996 Turbo prvně představilo světu na frankfurtském  autosalonu, bylo mi 11. Trefilo se tak přesně do okamžiku, kdy mě začala auta víc zajímat, a právě 996 byla tím autem, které mě provázelo během dospívání. Četl jsem o něm první poslední, hltal každou informaci a celé mi připadalo jak z jiného světa. Ty výkony, každodenní použitelnost a zároveň exkluzivita značky. To všechno v mých očích dělalo z 996 Turbo nedostupného hrdinu. Možná právě proto jsem si vybudoval takový vztah právě k té generaci, která nemá velkého zastání mezi skalními fanoušky. Pro mě je to však jasná volba. 

Porsche 918 Spyder 

Foto: Porsche AG

Mám zde základní model značky, mám zde legendární 911 logicky tak přichází řada na to nejlepší z nejlepších. Jenže které by to mělo být? Že by snad mýty opředená 959, která uhranula svět v polovině osmdesátých let a působila tehdy jako zjevení z budoucnosti? Nebo snad fantastická Carrera GT, která počátkem nového milénia okouzlila všechny svým nadpozemským šarmem a především mocným desetiválcem? Nene. Obě dvě auta bezpochyby patří mezi to nejlepší, co kdy jezdilo po veřejných silnicích. 959 jsem mohl obdivovat pouze staticky, ale Carrerou GT jsem se svezl jako spolujezdec a byl to výjimečný zážitek. Přesto však nemohu jinak a volím nejmladšího zástupce této dechberoucí rodiny, 918 Spyder. 

Foto: Porsche AG

918 Spyder je skvěle vymyšlené auto, které podřizuje všechno jedinému cíli. Rychlosti. A výsledek je impozantní. 918 Spyder je až neuvěřitelně rychlá, kamkoli přijede, a nezáleží ani na povětrnostních podmínkách. Přesto však není nepředstavitelná rychlost tím hlavním argumentem, proč bych měl Spyder zařadit do svého seznamu. Tím je fakt, že Porsche svým vrcholným modelem konečně překonalo i své největší konkurenty. Jak to myslím? 959 měla proti sobě F40 od Ferrari. Ruku na srdce, z těchto dvou aut bych asi sáhnul po Italovi. Carrera GT stála proti Enzu, což je pro mě osobně naprostý vrchol mezi všemi supersporty historie. Ale 918 Spyder v mých očích dokáže překonat jak fantastický McLaren P1, tak především LaFerrari, a proto si zaslouží být i na mém vlastním žebříčku. 

Jaké je vaše nejoblíbenější Porsche? Dokázali byste si vybrat pouze tři? Diskuze je vaše. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

briza
01. července 2020, 10:00
2

Dokázal bych si klidně vybrat i jen jedno. Panamera Sport Turismo

reagovat
Ca
Cartman
01. července 2020, 10:05
0

Pro me
911 gt3 touring package
993 gt2 widowmaker
Ruf ctr yellowbird

reagovat
Bavoraczech
01. července 2020, 10:14
1

Neřídil jsem žádné, ale vyrůstal jsem v době, kdy se na plakátech objevovala 911 verze 996 a i když byla interiérem i exteriérem jiná, tak je to moje favoritka. No a pak asi Panamerka škaredá :)

reagovat
krab
01. července 2020, 10:55
0

996 Turbo je ještě stále docela dostupný ... je to dobrý auto, ale já došel k poznání, že obyčejná Carrera 2 mi vyhovuje víc. Ale zase další člověk to může mít opačně.

U mě:
996 Carrera 2 3.4 , 296 PS
G model Carrera 3.2 (G50) 231 PS, rok 1987-1989 ( a asi si doladil do Clubsport specifikace)
Porsche 911 (1964-1965) - úplně tu první klasickou verzi, motor 901/01 2.0 , 130 PS

reagovat
eLzyx
01. července 2020, 10:58
0

padnout mi eurojackpot do klína, tak jdu pro 959. Pokud ale ne, a nějaké Porsche budu chtít sedlat, tak zvažuji Cayman/Boxster 981 (tedy z let 2012-2016). To proto, že jsou dostupné, relativně spolehlivé, nezáludné a i s relativně mizerným rozpočtem to jde koupit ve stavu "sednout a jezdit". A nebo klasickou vzduchem chlazenou 911 libovolného typu s manuálem v libovolném stavu k zušlechtění a to za co nejnižší cenu. Aneb - strávím dalších pár let se svářečkou v ruce.

reagovat
custom1
01. července 2020, 11:08
0

911 G-Modell
912E (takže další G-Modell, akorát se čtyřválcem)
356 B Karmann Hardtop

reagovat
Raspby
01. července 2020, 11:32
1

:)

reagovat
beastar
01. července 2020, 11:40
0

A na tom křídle se perfektně svačí.... gt3rs
jinak asi 964 turbo, černá, zlatý kola, dobrá nálada, furt hezký počasí a kvalitní silnice (to je prej dobrý v zemi OZ)

reagovat
sheogh
01. července 2020, 11:42
0

911 996 Turbo
959
928

Ale realne na denni pouziti 996 nebo Panameru :-)

reagovat
Irwinek
01. července 2020, 11:42
3

Asi jsem divnej :-D
550 spyder
356 Speedster
356 B

reagovat
adam7c3
01. července 2020, 11:48
6

Spotřeba jen o trochu větší než Cayenne, průchodnost terénem bezkonkurenční, městu odolné.

reagovat
Goldies
01. července 2020, 12:01
0

Panamera - daily
356 - víkendovky
Carrera GT - tracktool

Asi bych byl do smrti spokojený :-)

reagovat
fortress
01. července 2020, 12:12
0

Carrera GT
911 GT3
Panamera ST Turbo - tu jsem jako jedinou řídil.

reagovat
tomyks
01. července 2020, 13:10
3

911 Carrera Targa (993)

reagovat
saage
02. července 2020, 00:17
0

Vsechny 993 jsou podle me nejhezci z 911. Targa a Kabrio vede.

peca
01. července 2020, 13:23
0

Nejnovejsi 911 Targa
959
914

reagovat
Riccardo Martora
01. července 2020, 14:13
1

Jedině 550 Spyder

reagovat
Liqid
01. července 2020, 14:25
2

...

reagovat
ratan groch
01. července 2020, 14:53
10

Od toho mam teraz vo vrecku kluce a za chvilu s nim idem domov. Nie je najlepsie, ale je moje

reagovat
krab
01. července 2020, 22:37
0

Moc hezká, ty jo koukám co tam máš Ratane za kola? Není to už moc velký? Nevím jak na těch Caymanech, ale u 911 hodně platí, že na menších , užších jezdí líp, max 18" , 225 vpředu a 265 vzadu, víc bych tam nedával

ratan groch
01. července 2020, 23:13
2

To su 245/30/20', ale uz som ich vymenil za 19' (Ta fotka je z marca). Predsa len to uz bolo skor iba nalepena guma na disku a v meste to bolo citit. Ale zas vyzeralo to pekne.
19' sa davali na Cayman S vo vyssom vybavovom baliku priamo v Zuffenhausene.
Zimne mam 18'.

eLzyx
02. července 2020, 09:20
0

a jaká je spokojenost s Caymanem? Má to nějaké neduhy typu vrzající interier, nějaké rychle se opotřebovávající díly, spotřeba oleje atp.? Docela přemýšlím, že bych si udělal radost

ratan groch
02. července 2020, 14:37
1

Motoricky bezchybne a radostne. Absolutne bez vyhrad. Interier zavisi kus od kusu, samozrejme. Vzhladom na vek tam zrejme budu drobnosticky od vymyslu sveta. U mna to bolo nedovierane okno na strane spolujazdca (jeden spinaci cip a vymena), ale nehraje mi zatial radio. Je tam BOSE a prvy majitel tam nieco pomajstroval a neviem najst cloveka co mi to da nadpat dokopy.
Kedze mam zatial len par tisic kmh, tak po servise po kupe sa neobjavilo zatial nic.
Ludia to nepoznaju a preto si myslia, ze je to strasne drahe auto, staci ho mat umyte :)
V zadnom kufri mam velky golfovy vak a za sedadlami golfovy vozik. Vzdy.
Predny kufor je tiez velky, urcite sa tam zbalis s frajerkou na predlzeny vikend. So zadnym aj na 3 tyzdne.
Auto drzi na zemi ako prilepene, zrychlenie a pruznost vynikajuce, ostatni soferi su len ucastnici premavky a ja rozhodujem co sa bude diat. To je prijemne, ze to mam pod kontrolu.
Celkovo nelutujem vobec a odporucam. Zrejme ani na zostatkovej cene pri 987 nemozes velmi tratit. Je to posledna atmosfera a tak to uz bude navzdy.
Pre ludi ako ja to je pokojne daily.

beastar
02. července 2020, 15:02
0

Tak jaka jina recenze se da ocekavat od majitele:D Nez takova pozitivni. Jen bych dodal, ze kdyz se neco rozbije. Jako ze ne jestli, ale kdy. Tak je potreba na to mit Audi x servisni koeficient x2,666 a nekoho, kdo to opravi dobre. Interier byl katastrofa jako novy ale vrze to az ted. Jako daily to fakt neni pro kazdeho jako hracka asi dobry. Kazdopadne na golf to opravdu neni nejvhodnejsi. Teda jako vysvetluje to tu sedivou barvu;) Dobre se to zamaskuje v zaplave Audi, VW, Škoda, Suv v bile na operaky. Jinak je to dobre auto a pouzivani Porsche denne je porad trochu cool. A kdyz jezdis sam, nebo max ve dvou... Plus ten efekt supersportu na obcany vukol. Co vic muze clovek chtit.

krab
02. července 2020, 16:30
0

Víte, ono fakt záleží co má auto za sebou, jak ho předchozí majitelé servisovali a takový ty věci... Já věřím tomu přesně že to je jak píše Ratan, ale pochopitelně se mu může stát, že jednoho dne přijde na řadu velká oprava. Obecně bych Porsche (mimo GT modely) nedoporučoval na okruh, protože od přizadření můžeš být najednou kousíček... Okreska, výlety, cestování, běžný jízdy, na tohle je to auto přímo stavěný. Závoďáky to nejsou , cokoli co je klasicky Porsche Cayman / Boxster / 911 s motory M96/M97.

Když bude štěstí, tak je to celkem levný na provoz. Když bude smůla, tak motor ven a udělat co bude nutno. Je potřeba počítat s tím, že 10 tisíc euro tam do oprav zahučí a mít je tak nějak v záloze. Jinak všechno dobrý. Elektrika, výbava atd. to se nekazí. Interiéry přeci jen u většiny docela vržou, ale záleží jaký práh tolerance máš, mě třeba na 996 interiér vrže/skřípe celkem malinko a jen občas něco, jel jsem i v jiných a to ta moje je z nich troufl bych si říct nejlepší. U Caymanů to bude nejspíš stejný, i když už mají ten nový interiérový design společný s 997. Bude to asi trošku lepší, taky je to zase novější auto.

Jinak asi je potřeba čekat nějaká ta klasika : spojka, setrvák, rozvody, IMS radši vyměnit, když je motor venku : tak to jsi tam tak za 100 /120 tisíc zhruba. Podvozek celkově, když by se dělaly i ramena a vše mělo vůli tak klidně dáš až 50 , tlumiče origo Bilstein vyjdou ta sada asi na 30 myslím, brzdy drahý nejsou, musí se to každopádně vozit někomu, kdo dělá Porsche, rozumí jim, ale nehraje si na nějaký porsche servis pro pracháče... naštěstí servisy s přátelským přístupem jsou, nevím teda jak na Slovensku.

Sedrik
01. července 2020, 15:21
0

Poster car: Carrera GT, 918 Spider, 959, 550, 917K Gulf colored, 991 911R
Maybe one day: 997 GTS, 2020 Cayman GT4, 991.2 Touring
Project Porsche (na úpravy): 996 Carrera S, 2010 Cayman S
Everyday warior: Panamera sport turismo turbo s e-hybrid

Najít jedno, to prostě nejde. I tak jsem na některá zapomněl...

reagovat
Fa
Fandatik
01. července 2020, 15:24
0

Pro mě o ničem
550 Spyder
959
911 (993) GT2

reagovat
Moses
01. července 2020, 15:34
0

Pre mna asi toto poradie:
959
Panamera ST
928 GTS - mimochodom, na povodnej verzii spolupracoval cesky designer Jiri Kuhnert

reagovat
H_F
01. července 2020, 15:43
0

Porsche vzdy bylo o rychlosti a zavodeni, a nejlepsi zavodni auto, ktere kdy zkonstruovali (diky genialnimu chebskemu rodaku Norbertu Singerovi, ktery je zodpovedny za hlavni zavodni uspechy Porsche uz od dob 917 v roce 1970), bylo 956/962

Btw. i jeho silnicni verze byla tak kretensky rychla, jako zadny silnicni Ferrari dodnes po skoro 4 dekadach

reagovat
Jy
Jyrki
01. července 2020, 16:20
0

Porsche neni muj salek caje, ja v tom vidim porad jen Brouka, jako nekteri kluci z Top Gearu. Mozna tak 959, ale nez to, tak bych radeji sahnul po F40.
A tak bych na celo Porschaku dal https://en.wikipedia.org/wiki/Porsche_WSC-95
Ale da se pocitat, kdyz to byl puvodne Jaguar vyvinuty partou kolem majora Toma?

reagovat
Petju
01. července 2020, 16:46
2

Odpovim sbirkou mych Porsche v meritku 1/18 od AUTOart ;)

reagovat
Je
Jean
01. července 2020, 17:48
0

Asi bych si vybral tohle(i kdyz to neni uplne Porsche).


reagovat
Tomáš Trýska
01. července 2020, 19:53
0

356 Speedster, 959 a 935/78

reagovat
Holofaust
01. července 2020, 21:47
1

když 911 tak opravdu 911 a targu. A jelikož mám v oblibě chcát proti větru, tak potom ty další :-)

reagovat
FidoBlack
02. července 2020, 07:21
0

U mě vede 1983 911 turbo, aneb ovdovovač :)

reagovat
Ča
Ča Snač Aj
02. července 2020, 09:15
0

To je pořád sama klasika. Já bych šel pro nový Speedster a k tomu Macan. Zbývá jen vyhrát ty Euromilióny.. a ze starých Porsche by to byla Carrera GT.

reagovat
Matěj Podhorský
02. července 2020, 09:45
0

tak přece bys nečekal nějakou fantazii... všichni chtějí to co chtějí všichni, protože je to cool volba znalců:)

Irwinek
03. července 2020, 07:51
0

Co by jsi taky u poršáků čekal jiného, 75% času existence vyrábějí jedno auto :-D

krab
03. července 2020, 08:39
0

Všichni chtějí to, co chtějí všichni .... v tom je fakt kouzlo marketingu německejch výrobců. Golf je Golf a Porsche 911 Porsche 911... Jak se to designově začne trošku lišit, je to risk a ten se nevyplácí. Je to trochu nuda i blbost z logiky věci, člověk by měl chtít něco co není furt stejný, ale hodně lidí je zkrátka takhle konzervativních.

Já tam nahoře napsal taky trojici 911. Ve skutečnosti mi ale v garáži stačí bohatě jedna. Kdybych si vyloženě mohl vybrat a neřešil peníze, tak to bude prostě ten starý "F model" , 60. léta, je nejhezčí i když bude daleko pomalejší jako ty nové. Ale řídit se bude dost zajímavě, čím starší ta 911 je, tím je na řízení zvláštnější a zkrátka svá. V reálu, ale , když srovnám různý kterými jsem se už svezl, jejich ceny a co za ty peníze dostaneš, jsem stejně toho názoru, že standartní Carrery 2 v provedeních 996 a 997 s manuálními převodovkami jsou nesmírně výborný poměr mezi tím jak jezdí, co se dá s nimi užít atd. a cenou kolik stojí. Teď jsem v pondělí byl s kamarádem na jedné perfektně zrenovované 964 C2 z roku 1990, svezl nás, prohlídli jsme to, popovídali si s majitelem, auto fantazie, majitel extrémně solidní člověk, puntičkář, auto snad lepší než nové. Ale dilema je - dali byste za to dva miliony? A to je ta otázka... Je to krása, 964 C2 je v kurzu, fanouškům se aktuálně hodně tenhle model líbí, svezení je moc příjemný, ale ta cena...

Le
Leo
02. července 2020, 09:24
1

Cokoliv od toho pošahanýho Japonce, kterej lítá po celým světě s kufříkem šroubků a pilkou. Rauh Welt Begriff

reagovat
Ha
Hanis
02. července 2020, 12:53
0

Taycan na denní ježdění
Panamera na dlouhé trasy
911 Targa (991, protože nechci servisně nic řešit, ale 992 se mi vizuálně nelíbí) na vyjížďky jen tak pro radost

reagovat
ro
rock
02. července 2020, 15:59
0

917 (Gulf)
956/962 (Rothmans)
944

reagovat
Ot
Otes
02. července 2020, 20:54
0

911 carrera RS CS 993
928 - ale ne ta prý nejčistší první 4,5 ale ta poslední evoluce plnotučné V8, čili 5,4ka
911 gt3 4,0 997

PanPetr
02. července 2020, 22:25
1

997.1 C2S s X51 v manuálu...to moje :-)

reagovat
JohnyLBC
03. července 2020, 08:30
0

Skvělá volba :)

JohnyLBC
03. července 2020, 08:36
0

Stačilo by mi jedno Porsche na všechno, na daily, na okruh, na vikendové ježdění pro rohlíky...
SINGER

reagovat
PanPetr
03. července 2020, 10:52
0

Ale mít bodyguarda, co to u Lidlu ohlídá, aby ti okolo stojící Thalie apod nedávaly dveřma... :-D

JohnyLBC
03. července 2020, 18:19
0

Lidl by měl tou dobou časně ráno ještě zavřeno :)))

beastar
03. července 2020, 19:13
0

K Lidlu by si uvedomele dojel na elektrokolobezce. Jako spravny ekosuduh. Ta by se za predni sedadla mela vejit. Kamaradce se pravda do trochu novejsi 911 cabrio veslo dneska i dite...

C70C
04. července 2020, 20:30
0

911 996 GT3 RS
911 997 2 Turbo Cabrio
987 Speedster

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Alfa Romeo 166 2.5 V6 2003
Alfa Romeo 166 2.5 V6

2003 rok výroby
190 koní výkon
2 499 ccm objem

Chrysler LHS  2001
Chrysler LHS

2001 rok výroby
250 koní výkon
3 500 ccm objem

Chevrolet Caprice Classic 1989
Chevrolet Caprice Classic

1989 rok výroby
170 koní výkon
5 002 ccm objem

Dodge Caliber SXT 2007
Dodge Caliber SXT

2007 rok výroby
110 koní výkon
1 798 ccm objem

Dodge Challenger SRT8, 250hp 2008
Dodge Challenger SRT8, 250hp

2008 rok výroby
250 koní výkon
3 518 ccm objem