Když dojde na ‚hospodské řeči‘ o autech, má téměř každý nadšený (i méně nadšený) motorista v rukávu pár historek o vozech, které byly zkrátka nezničitelné a vydržely téměř věčně. Většinou pocházejí z časů dávno minulých a figurují v nich dieselové Mercedesy W123 alias Piána či různé primitivní povozy, na kterých se vlastně nemělo co rozbít. Pro jiné řidiče to jsou naopak japonská auta z 90. let, která byla věčná díky své mechanické kvalitě a dokonalému zpracování, nebo dokonce hybridy. A mnoho motoristů dokonce s láskou vzpomíná na podivnosti, které by podle všech zákonů pravděpodobnosti dlouhou dobu fungovat neměly – slyšel jsem i o člověku, pro kterého byla držákem Alfa Romeo 164…
Možná právě z těchto historek často vychází přesvědčení, že stará auta se dělala poctivěji a vydržela víc. Něco pravdy na tom možná je – nebo jde zkrátka o to, že moderní vozy se ještě nedostaly do situace, kdy by svoji schopnost stát se oním držákem mohly vůbec prokázat. Viděl jsem už sice Renault Mégane minulé generace, který měl po třech letech najeto tři čtvrtě milionu, ale to jsou řídké výjimky.
Pojďme si proto udělat takovou malou autíčkářovskou anketu. Které auto z těch, která jste vlastnili, bylo nejspolehlivější, vyžadovalo nejméně péče a odvedlo největší kus práce? Bylo to něco ‚tradičního‘, nebo naopak vozidlo, od kterého byste to nečekali?
A já začnu. Z menší flotily starých amerik, naftových i benzínových Mercedesů a poctivých Fordů z ‚dobrých dob‘ bylo nejvěrnějším a nejspolehlivějším služebníkem…
… Mondeo 2.0 TDCI z roku 2003, kupované jako šestileté. Žádné jiné z mých aut nedokázalo najet 30 tisíc kilometrů jen s výměnou spotřebního materiálu. A nebýt prohraného souboje se stromem, nejspíš by jezdilo mnohem déle.
Co vaše historky o věčných autech? Svěřte se v komentářích!




Liqid
16. 7. 2016, 20:13Jedničkové okiny v TDI a felicie, těch se naše silnice nikdy nezbaví. Půlka věcí na tech autech se opravuje izolepou a wédéčkem.
Shackall
19. 7. 2016, 20:59To vyřeší koroze. :-D Felda má "anitkorozní" "ochranu" fakt na pytel. Octa ji má výbornou, to jo, jenže většinu dnes jezdících jedničkových (kromě opečovávaných 1,6 našich důchodců) vyrobili před pár lety flexou a COčkem Franta s Pepou f stodole z německých bouraček, a ti zachovat kvalitu nezvádli (viz. evergreen českých oktávek "hnije to u víčka nádrže".)
PachezZ
16. 7. 2016, 20:21VW Caddy mk2 1.4 - za osm let jen spotřebák... zvládl řecko, rekonstrukci bytu (pravda tam to trochu odnesly tlumiče), několikero stěhování atd...
mno, dát si za volantem šlofíka už nezvládl...
Safa
16. 7. 2016, 20:44Sto pětka L. Koupena otcem v roce 1988, následně provozována mnou až do roku 2014. Když jela do Sběrných surovin, obrečel jsem to. Jezdila by dál, lak v cajku, většinu oprav jsem zvládnul sám (přetěsnit motor mi pomohl známý), ale prostě se mi zachtělo něčeho novějšího. Co jsem se dodatečně doslechl, byla ve Sběrných surovinách rozebrána na díly nadšenci, kteří to na rozdíl ode mě nevzdali. Vím třeba, že soused o pár ulic vedle bral všechny dveře. Takže kolem mě Barča vlastně jezdí dál, i když asi na vícero vozech. Btw., nikdy mě nenechala ve štychu... :o)
Mare34k
16. 7. 2016, 21:02Audi 80 1989 1.8S benzin - táta dovezl bourané v roce 1994, jezdí dodnes.
Ford Mondeo mk1 1996 1.8 zetec benzin - výborný dělník, snášel težké podmínky, technicky držel včetně výbavy, pouze koroze byl problém
Fiat Punto 188 (mk2) 2000 1.2 8v FIRE - současný dělník, snáší chudák extrémní zatížení. Vyžaduje trochu častěji spotřební materiál ale celkově se drží velmi dobre, nedám na nej dopustit :)
Irwinek
16. 7. 2016, 21:32Peugeot 505 GTi 2,2 Berlina A 86 r.v.1985 - při koupi měl za sebou 12 let a 110 000, při prodeji 20 let a 256 000 km, bral jen spotřebák a 2 poruchy - vysypaná elmag. spojka ventilátoru a posilovač. V současné době by měl stát někde ve stodole a SPZ v depozitu
Volvo 960 ( 964 ) 2,5 l r.v.1995 - při koupi mělo 11 let a 170 000, teď je mu 21 a má za sebou 355 000 km, jediná porucha je věčně opravovaný chladič klimy a nefunkční podtlakový tempomat. Je to ale od pádu sněhu ze střechy na kapotu, takže to nelze brát jako poruchu.
Škoda 1100 MB de Luxe r.v.1968 - měl jsem jí 4 roky a vlastně jen měnil gumičky, hadičky a těsnění, ale většinu toho přikládám 10 - ti letému stání v garáži bez pohybu.
za tátu Škoda 1202 STW r.v.1971 - vyřazená sanita tátu nakonec ještě přežila a dodnes jezdí jako domotraktor.
bobo23
16. 7. 2016, 21:59Favorit. Za tři roky nikdy nezklamal. Kdyby neumřel na rakovinu nechal bych si ho.
I mé současné vozidlo Suzuki Baleno je relativně spolehlivé. Ale rozhodl jsem se vyřešit spoustu drobností, které provozu nebrání. Takže věčně v servisu a mým povídačkám o spolehlivém Japonci moji kamarádi už nevěří. :-D
Shackall
19. 7. 2016, 20:55Jakožto dlouholetý uživatel a svým způsobem fanda Favoritů a Formanů se musím proti tomuto bludu ohradit - jakkoliv mám ta auta opravdu rád, tak do "držáku" mají chronicky daleko.
Motor je i při neurvalém zacházení nesmrtelný, existují kusy s najetými půl mega, a akorát jim chrastí rozvody, sežere LPG i různá nepaliva, to jo (nicméně vyjímky existují, asi pondělní série :-D). Ale tím to končí. Jinak se tam "censored" snad úplně všechno. Hnilo to už v katalogu, vypínače od světel se poděkují zhruba v polovině životnosti vozu, neznám Favorita, kterému by fungovala elektrika na 100%, a to včetně opěčovávaných kousků (ono aby fungovala, tak by se musela vyhodit a udělat úplně od znova), rozpadají se spoje u táhla řazení (na dálnici bomba), karburátor je po 10 tisích zralý na repasi (což není bug, ale fíčura), různě se kroutí palubka, v nějakých 90 tisích se zasekne počitadlo kilometrů...
Ta pověst vznikla tak, že 99% Favoritích závad je opravitených kladivem a majzlíkem někde u pangejtu aspoň tak, aby se s tím dalo dojet k nejbližšímu Lojzovi do STS, který za dvě hoďky vymění těsnění pod hlavou, a stihne si přitom vypít kafe. :-D
Ale jak říkám, mám ta auta rád :-D
bobo23
20. 7. 2016, 12:01Nevím. S ničím co popisuješ, sem se za tři roky provozu nesetkal. Jasně koroze je problém, ale jinak cajk. Elektrika fungovala, tachometr počítal a všechno v pořádku. Snad jen ten vypínač světel, ale úplně tragické to nebylo.
bitner
16. 7. 2016, 22:05http://www.auto.cz/dacii-logan-1-4i-436-613-km-rozebrali-sroubku-co-zjistili-95020
Doporucuju pustit si to video.
Woyta
16. 7. 2016, 22:24Proton C9 aka Blue Midged.Prezilo studenta, tunera, zanedbanou udrzbu, nekolik desitek nehod, par sezon plechcupu a ted dela radost dalsimu majiteli.
Safa
16. 7. 2016, 22:38Modrý skrček bylo i pro mě každopádně velké překvapení, potkal jsem se s ním na dvou Trackdayích a jel jako utržený ze řetězu. Hodně povedené vozítko!
paveld
16. 7. 2016, 22:25BMW E36 - netvrdím, že to je největší držák, běžnou údržbu prostě potřebuje, ale je to jedno z aut, co se vyplatí udržovat ještě hodně let a furt má dost co nabídnout. Při běžné údržbě, která je za dost příznivé peníze, člověka nikde nenechá.
franc
16. 7. 2016, 23:55bmw e36 neni az tak spolehlive auto a drzak, neni moc e36, ktere maji najeto daleko pres milion
vetsinou driv shnijou, i nejlepsi sestivalce vic jak 700kkm nevydrzi resp. e36 cca po pul milionu najetych kilometru se jiz nevyplati provozovat... a ze cloveka nikde e36 nenecha taky neni pravda
napriklad tez hnijici konkurencni mercedes w202 220cdi dokaze nalitat daleko vetsi porce km
dejv3052
16. 7. 2016, 22:59Přátelé nechci dneska zase réjpat.... ale tohle už tu bylo, jen trochu jinej titulek :D A jak moc se shodnete v komentářích :D
https://www.google.cz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjJ1-Cf7_jNAhWE2xoKHQ2DCpkQFggbMAA&url=https%3A%2F%2Fwww.autickar.cz%2Fclanek%2Fautickar-se-pta-necekany-automobilovy-dric%2F&usg=AFQjCNFYdBXkXr82r2Kv2VaJyHX6ra-Nkw
PeterLuk
16. 7. 2016, 23:50Bolo, bolo a bude :D To je totiž večná téma...
BobAsh
18. 7. 2016, 01:19Hehe, nojo, nemůžu si pamatovat všechno :)
Irwinek
18. 7. 2016, 07:32Já si naopak myslím, že je dobře tohle téma občas připomenout, neb se mění podmínky a přichází noví autíčkáři a vyjadřovat se ke starším forum už není moc in :-(
Jakub
16. 7. 2016, 23:36Roomster 1.4 16v. Neskutečně ugly auto, ale dohání to praktičností a výdrží. Motoru stačí akorát měnit olej. A pokud by netrpěla na kovomorku a braly se v potaz jenom finanční náklady, tak jednoznačně stará dobrá Felka s 1.3 motorem. A s Mondeem mám narozdíl od autor jen ty nejhorší zkušenosti. Měl jsem model 2005 2.2 TDCI a v jednom kuse se to sralo. Tankoval jsem jenom a pouze premiová paliva, olej jsem měnil po 10 000km, ale i tak odešlo poměrně rychle turbo a o 20 000km déle i vstřiky.
c.zdenda
17. 7. 2016, 21:07Tak ja mam s Mondeem taky vybornou zkusenost, sice jen 85kw, ale na aute je vse puvodni vcetne vstriku a turba A to ma natocino 380000km a za posledni tri roky semnou okolo 150000km a jen brzdy,olej po 20000km, a obcas nejaka tycka stabiku
jarda
16. 7. 2016, 23:39Podle statistik jsou největší držáky Toyota Prius a Porsche 911.
Woyta
17. 7. 2016, 01:39Jenze 911 toho moc nenajezdi. Navic je drzej vetsinou sberatele.
CerVus
17. 7. 2016, 13:20Teď někdy jsem četl o 911 co měla namotáno 800 tisíc km. To je už solidní číslo.
Irwinek
17. 7. 2016, 13:36O 911 se budeš jinak starat než o běžné auto :-D
Volvo s 5 000 000 km má taky pravidelnou údržbu, a když půjdeš do důsledků, zjistíš, že původního toho moc nebude
Stepan
17. 7. 2016, 20:44I v čechách se vyskytujou dealeři (everything legal man, put that gun down), kteří používají 911 jako daily, na západ od našich hranic to bude ještě markantnější. Pokud je člověk lépe situovaný a zároveň vyžaduje kvalitní GT, za které nemá problém připlatit, klidně si tu 911 koupí. Stejně jako M6 a podobné vozy.
Irwinek
17. 7. 2016, 21:36Není důvod ji jako dailycar používat :-D jen péči jí asi budeš dávat jinou, než třeba tomu Mondeu
znám člověka, co jezdí denně v rollsu, roční nájezd cca 40 000.
PeterLuk
18. 7. 2016, 01:15Jeden známy používal Carreru (teraz má namiesto nej SLK) ako daily tiež, ale teda v kombinácii so služobnými autami (do práce a späť).
Irwinek
17. 7. 2016, 16:07Myslím, že tady je jeden takový držák, určitě dobrý yougtimer a pohodový cruizer i pro hipstery
http://www.sauto.cz/osobni/detail/volvo/240/16900065?goFrom=list
Fasther
17. 7. 2016, 20:40Pro mě věčné auto je moje stávající Corsa B - mělo to být přechodné auto, ale už mám nalítáno přes 30 000 km a pouze spotřebák - blíží se hranice 200 tis. a STK - uvidíme, jestli spolu ještě něco najezdíme.
c.zdenda
17. 7. 2016, 21:02Tak za me je to taky Mondeo mk3 2.0tdci z roku 2003 za tri roky najeto 150000km a opravdu jen olej a brzdy a obcas nejaka tycka. Ted ma dokonce najeto cca 380000km a i vstriky jsou stale původní z vyroby. To auto me opravdu mile prekvapilo a to se s nim vubec nemazlim
KristianSK
18. 7. 2016, 12:19škoda 120 l otec ju vlastní od novoty už má vyše 350 000km a stále to ide :D nikdy ho to auto nikde nenechalo
Přemda Honda
19. 7. 2016, 22:38Nejraději vzpomínám na Mazdu 323
piwel
20. 7. 2016, 15:55Pro mě jednoznačně Passat B4 1.9TDI 66kw. Rok výroby 1994, k nám se dostal v roce 97 (asi)...to auto mělo najatých 560 000km když mu přestalo počítat počitadlo, z baráku šel v roce 2012 (za 11 000,-Kč :D ) za tu dobu jedno turbo, jeden prasklý rozvoďák (chyba údržby a mladého blbečka s ještě teplým řidičákem-rozuměj mě :D) a 2 poloosy...jinak se měnily jen filtry, brzdy, náplně...špica ! a pozor, i v posledních letech našeho společného života jezdil pod 5,5 litru...a malé auto to určitě nebylo :)
Škoďák
23. 7. 2016, 00:34Teď něco na podráždění asi všech...ale moje nejspolehlivější auto je z těch vehiklů co jsem měl Laguna II 2.0T. Pokud nebudu počítat běžnou údržbu (ok...do které já počítám i sem tam vyměnit tlumiče nebo nějakej ten čep) je to jediný auto který prostě jezdí...a to ještě navíc jezdí moc hezky. Je fakt že zatím máme najeto ani ne čtvrt "mega" takže se nemůže měřit s držáky typu "najelo to milión a lil jsem tam jen olej" ale i tak funguje zatím navzdor všem a všemu naprosto s přehledem. Ano. Odsuzovaná, kritizovaná Laguna II, kterou jsem vlastně původně vůbec nechtěl je pro mě držákem. A teď mě zlinčujte :-)
M P
23. 7. 2016, 12:18Zrovna nedávno jsem kolegům z redakce říkal, že je škoda, jakou má to auto pověst, protože je jinak moc krásné a kdyby neměl předsudky a potřebovala sedan, asi bych ho chtěl.
Dad
24. 7. 2016, 00:47Volha 21 jezdila a jezdila, byt mnohokrat bourala. Moskvic 1500 jezdil pres absenci udrzby a pozar. Peugeot 504 dokazal dojet kamkoli a pro silnice umrel, az kdyz se mu ulomil kufr nalozenej nekolika metraky uhli. Volvo 740 s najetym pulmilionem porad pusobilo jako dustojnej vuz pro par ve strednim veku v jizni Francii a tricetiletej olitanej Range obstal na Sahare. Jiny petadvacetilety volvo mne vozi denne do prace a kamkoli si vzpomenu, petadvacetileta mazda lita kazdej vikend po okreskach po cely Evrope ... asi kazdy auto je "drzak", kdyz mu promineme drobny vrtochy a doprejeme trochu pece.
Breakthru
24. 7. 2016, 10:53Spolehlivost je dána rokem výroby a majitelem.Takže za držák bych považoval W123, Audi 100 a 80, stary Passaty včetně B5, Octavii první generace, Peugeoty 405,505,605,309, Starou Cromu a Themu, Forda Sierru....a slyšel jsem i dost chvály o starejch japoncíc....Třeba starý naftový Nissani a Toyoty byly takřka nesmrtelný auta...
Sumy
27. 7. 2016, 00:14Zacnu tim, ze co nevymyslel "sikmovokej inza" mi nesmi do baraku. Ale nejvic me dostala opravdu oskliva krabicka Mitsubishi Spacewagon 2 s 2,0TD. Pri koupi 190.000 ceskych bazarovych-pozdeji jsem nasel za peihradkou x let stary papir ze servisu s hodnotou 380.000km. Najel jsem na nem cca 250 kkm a cela porce vuzadovala 1x uhliky alternatoru, 1xpredni desky a nakonec repasi starteru. A to jsem s nim i ve 110smetl srnu-klempir pak hledal forky na netu, jak to auto ma vypadat :-), ze at to vyklepe a povari do puvodniho designu(ve vysledku to ale nebylo tak moc nakasi. Pak me mile prekvapil civic 7.g s 1,7 iCTDi. Koupen jap 3roky stary se 160kkm a za rok provozu a 60.000km jen 4x olej a 14 dni pred totalkou predni kotouce a desky. Nutno ale rict, ze predchozi majitel se o vuz staral uzasne. V soucasne dobe mi pak dela spolecnika pajero z 96 s 2,8 (ne s tim jak to rict, 2,5 sragorou) s 350kkm( nevim o kolik byli stoceny) na tachaci a i kdyz do nej investuju, tak je to spis pro radost, nez z nutnosti. Treba cepy jsou az na jedenco praskla prachovka origo bez sebemensi vule, generalka cerpadla 500,- ano pet set Kc. Drzak je pro mne ale spis nez ze by nebylo co resit pro to, ze i kdyz neco umre, tak to neznamena, ze to nejede. Teda dost na me cuceli pred tesknem, kdyz padla nafta a ja startoval na deodorant z vyprodeje za 35,-kc. Ani na me ostatni priblizovadla nemam mnoho pripominek, ale tam zas nejsou ty najety km, aby to slo posoudit. Vzdyt co to je 200kkm s 1xtermostat a ted tlumice a brzdy na civicu 8.g.
ravik
2. 8. 2016, 02:45esi by se ta anketa neměla menovat "které auto provozuje méně ničitelů zanedbávajících údržbu" :) nejmíň blbů si asi kupovalo V70 pač maj největší evidovaný nájezdy :)
MartyML
23. 9. 2016, 09:43Za mě Volvo 850/V70 I. Pětiválec v naftě, 103kW. Můj kousek má 400tis. a motor jede pořád parádně. Řeším jen spotřební věci. Jediná závada byl odcházející posilovač řízení. Známej má to samé a ten už je na 700tis. km a pořád jezdí :-)