načítám data...

Autíčkář na lovu: Hot hatche všech velikostí i stáří

Sezona klepe na dveře a kdo ještě nemá nazbrojeno, měl by co nejrychleji začít vybírat, v čem stráví letošní rok...

zobrazit celou galeriiBazarový snílek: Autíčkář na lovu: Hot hatche všech velikostí i stáří

Hot hatche jsou jednou z nejoblíbenějších voleb mezi lidmi, kteří mají rádi řízení a přitom od auta vyžadují elementární praktičnost. Takže pojďme něco ulovit, když už se to jaro hlásí o slovo…

Honda Civic 1.8 VTI

Svého času to býval vůbec ten nejvýkonnější Civic prodávaný na evropském trhu. Přitom snoubil legendami opředenou točivost čtyřválců řady B s prostorem a praktičností. A jako téměř každý Japonec té doby, stále jezdí poměrně spolehlivě…  dokud to koroze dovolí… Mezi příznivci Hondy nikdo neřekne Civicu 5D jinak než “Anglán” – to proto, že sdílel mnoho komponent s Roverem 400 a sjížděl z výrobních linek v Anglii. A protože větší VTI není taková legenda jako klasické hatchbacky s motorem 1.6, ani cena zachovale vypadajícího anglána v top motorizaci není závratná – docela rozumně vypadající auto z Ostravy si majitel cení na 78.000 Kč.


Nutno říci, že Civic 1.8 VTI nikdy nebyl vyloženě ostrá žiletka. Motor B18C4 sice nabízí krásných 124 kW ve vysokých 7.600 otáčkách (a relativně skromných 166 Nm točivého momentu) a je velice příbuzný jednotce ze stejné rodiny, která se nachází pod kapotou božské Integry Type-R, avšak Civic byl naladěn spíše civilně. Řízení je pomalejší a podvozek spíše kolébavý než sportovní. A nic na tom nezmění ani diferenciál s omezenou svorností, který pomáhal předním kolům s přenosem vysokého výkonu. Přesto je Civic velice zajímavým reliktem devadesátek, který stojí za pozornost.

Renault Twingo RS 

Oproti Hondě stačí připlatit pouhé dvě tisícovky a můžete mít o 10 let novější auto.Ve Svitavách je zrovna k mání jedno Twingo RS  dovezené ze Švýcarska. Dle mého názoru je sportovní varianta Twinga jednou z nejvíce neprávem opomíjených malých tryskomyší – holt ten vzhled doplňku k jehlám a kabelce není pro každého. Nicméně, kdyby existovala nějaká stupnice srdnatosti a nebojácných výkonů koncentrovaných na metr čtvereční, dost možná by se měrná jednotka jmenovala “1 TRS”.

Ostatně, před nedávnem se o schopnostech prcka z Dieppe přesvědčoval kolega Dan. Překousnout budete muset laciný interiér a vzhledem k ceně je otázkou i stav auta. Velice jednoduchá a minimalistická technika auta však znamená, že náklady na opravy budou patřit k těm nejnižším mezi sportovními auty. Takže na závěr snad jen uvedu, že 133 koní výkonu, maximální rychlost 201 km/h a stovka za 8,7 s nevystihují zcela rychlost tohoto prcka někde na zakrouceném kusu asfaltu v podhůří.

Peugeot 106 Rally

Ve Francii ještě chvíli zůstaneme. Po top variantách Citroenu Saxo a Peugeotu 106 jako by se náhle slehla zem. Je to jen pár let, co se daly bez problémů sehnat za poměrně rozumné peníze, ale nyní už svůj boj s korozí a nástrahami amatérských soutěží zřejmě prohrála většina kusů. Na jihu Čech se však už nějaký čas prodává bílá stošestka Rally a stále se ji nechce nikdo ujmout.

Přitom pravděpodobně jde o velice zajímavé auto. V našich zeměpisných šířkách se dal koupi buď klasický Peugeot 106 GTI/S16 s šestnáctiventilovou variantou motoru TU5 anebo odlehčená a purističtější verze Peugeot 106 Rally, která však disponovala slabší, osmiventilovou verzí pohonné jednotky. Pro středomořské trhy však zřejmě byla k dispozici kombinace obou, tedy inzerovaný model Rally, který ale měl pod kapotou silnějšího pekelníka – a návykový projev verze 16V je rozhodně jedním z důvodů, proč tohle auto chtít. Zbytek je velmi podobný předchozímu Twingu, jen s menší porcí sofistikovanosti podvozku a mnohem intenzivnějším dojmem plechovosti a hrozící smrti. Pokud ta bílá věc není sežrána korozí (zaměřte se na nosníky pod motorme, podlahu a kapsy za zadními blatníky), rozhodně byste ji měli chtít.

Mini Cooper S 

Víte, po kterém z moderních Mini se za pár let budou moci všichni utlouct? Samozřejmě po tom prvním. To proto, že se jeho vzhled a rozměry nejvíce blížily originálu, protože jako poslední mělo hydraulický posilovač řízení, a protože vrcholné varianty měly pod drobnou kapotou zásobárnu šarmu díky masitému projevu šestnáctistovky přeplňované charakteristicky kňučícím kompresorem Eaton. První novodobé Mini nebylo zrovna etalonem spolehlivosti. První ročníky trpěly celou řadou dětských nemocí a mezi znalými bylo vždy doporučováno koukat ideálně po autech ročníku 2004 a výš.

A to je také jeden z důvodů, proč jsem do dnešního lovu vybral právě tohoto Coopera v barvě slonové kosti., který pochází z posledního ročníku výroby. Ani zde se ale pravděpodobně nevyhnete únikům chladící kapaliny, které jsou pro Mini typické a stejně tak si musíte dávat pozor na úniky motorového oleje, zejména z oblasti klikové hřídele. Obecně by však Cooper S R53 neměl trpět žádnou vyloženě devastační závadou. Takže se vlastně bavíme o malé, hyperaktivní, nakoňované zběsilosti, která kňučí a prská, a přestože je na některé silnice nižších tříd její podvozek možná až příliš tvrdý, prostě ji chcete…

Renault Megane RS 265 Cup

Je čas se posunout mezi dospělejší a také dražší auta. Víte co se občas říká mezi návštěvníky okruhových jízd? Je jedno, s čím přijedete na okruh, stejně vás dřív nebo později předjede Mégane. Král hot hatchů nižší střední třídy se stal ikonou ještě během své výroby a vzhledem k rozporuplným reakcím na novou generaci, možná jednou budeme konstatovat, že tahle generace Mégane RS představovala nikdy nepřekonaný vrchol Renaultu v dané kategorii. A co že se to vlastně prodává? Zaujal mě tento šedý MRS 265 Cup. Jeho cena se blíží spíše starším a “neCupovým” autům a přesto nevypadá takhle přes internet vůbec zle.

Pokud to s využitím schopností auta, které dlouho bylo nejrychlejší předokolkou na Nordschleife, myslíte vážně, paket Cup obsahujícím mimo jiné skvělé skořepiny Recaro, tužší, ale progresivnější podvozek nebo samosvorný diferenciál, je nutností. Kdo někdy Mégane okusil, určitě si zapamatoval s jak drtivou efektivitou dokáže tohle auto polykat trať, jak přesně jde s pomocí přední nápravy s oddělenou těhlicí trefovat vrcholy zatáček nebo jak ochotně záď odkráčí bokem, aby byla nějaká sranda. Snad jen plochý charakter motoru nekoresponduje se zábavností zbytku auta.

Ford Focus RS 

Mezi ojetými Focusy RS došlo k zajímavému paradoxu. Nová generace se sice dá považovat za stále nevychladlou novinku, avšak veliké problémy Fordu s defektním těsněním hlavy motoru ústící ve fatální závadu jsou již natolik veřejně známé, že zánovní RS pořídíte téměř za stejnou cenu, jako deset let starou předchozí generaci. Na severovýchodě republiky se nabízí tento Focus RS  za lákavou sumu 685.000 Kč, přičemž je automobil stále v záruce.

Stav a historii inzerát nezmiňuje, avšak u dvouletého auta nebude nejspíš velký problém vše dohledat, schopnostmi však Focus RS patří ke špičce třídy. Tedy, unikátním systémem pohonu všech kol konkurenty spíše převyšuje – ostatně, přečtěte si tady, jak moc byl Dan z nového Focusu RS nadšený. Focus RS stále je tím hulvátským autem, které baví neotesaností a syrovostí. Kdo se bojí, se…  však víte jak to pokračuje. A na Focus RS koule mít musíte. Ať už kvůli krocení výbušného čtyřválce 2.3 Ecoboost a jeho přetáčivé charakteristiky nebo na řešení nenadálých problémů.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Wyst
12. března 2019, 10:39
0

Jen bych upozornil že ta 106 nejspíš nebude tak uplně 106 Rallye, ale spíš 106 GTi s nálepkama z Rallye.
Je fakt že se sice do některých verzí Rallye dávali i 16v, ale podle fotografií v inzerátu se o odlehčené Rallye fakt nejedná.
Hlavně z interiéru to jde poznat kdy si francouzi u verze Rallye řekli že tam nedají ani tapecírunk :) tahle inzerovaná 106 ho ale má.

Nicméně se i tak jedná o zajímavý inzerát a pokud není prorezlý tak dle mého i super kup. Stále se ale dají sehnat (pokud má člověk trpělivost a chce trávit hodiny nad hledáním inzerátů) v cenové relaci okolo 80k.

reagovat
Tomáš "Vavris" Vavrečka
12. března 2019, 13:47
0

Díky za doplnění.

krab
12. března 2019, 10:59
0

Bezva článek. K tý 106 Rallye malinko vím... Byl se na ní jet na podzim podívat kamarád, majitel byl pohodář, ale tedy auto má několik problémů. Všechny si nepamatuju už, ale to zásadní je původnost auta. Rok 2004 je totiž hodně divně. PH2 Rallye už se v tý době docela dlouho nedělalo, pro UK skončilo v roce 2000 a na nějaké trhy ještě šly ročníky snad až do 2002 v levostranným evropským provedení. Někde snad ještě v roce 2003 prodávali S16. Možná teda jde o předělanou S16 na Rallye, nějak prostě ta historie nebyla moc jednoznačná. Tak to nevzal, protože přeci jen - historie a původnost je základní předpoklad aby to do budoucna mělo nějakou hodnotu. Ale jízdně to prý snad nebylo špatný. Třeba to někomu teď do oka padne a vezme jí :)

A můj tip? Mít místo a peníze, tak bych asi hodně uvažoval nad tímhle zeleným RS. To se zkrátka nějak stalo, že předchozí model kvůli vzhledu, kvůli pětiválci, jistě i kvůli Focusu WRC a tím vším zkrátka drží hodnotu lépe než ten nový a je daleko žádanější mezi fanoušky. Akorát teda to chce pořádně zjistit všechny úpravy včetně toho kdo ladil ECU na ten výkon. https://www.sportovnivozy.cz/113554-ford-focus-rs-384-ps-kladno#zalozkaFoto

reagovat
Ho
Honza123
12. března 2019, 12:50
0

V inzeratu je VIN a podle vypisu sedi jak rok vyroby, tak nalepky Rallye. Jen se jedna spise o nejakou vybavovou verzi S16/GTI, nez klasicke Rallye (ty mely jen 8v motory). Proto ma i klasicky interier a ne hole plechy dveri v interieru, atd.

krab
12. března 2019, 12:57
0

Dík za informace a doplnění. Já už si to přesně nepamatuju kvůli čemu všemu to kamarád nekoupil, ale vím, že nad tím rokem a jestli to je rallye nebo není rallye jsme si nebyli vůbec jistí. To vypadá, podle vin jak píšeš - originál takhle to asi vyjelo, ale jako výbavová verze S16, s nálepkami rallye. Náhodou pro trh jaké země to tak bylo vyrobené to asi nenašlo, že? Ta aplikace...

Možná je to nějaká verze pro něco jako Itálii, Španělsko, Portugalsko, Řecko nebo tak něco...

Ho
Honza123
12. března 2019, 13:30
0

Zeme puvodu ve vypisu VIN neni, jen “ZEMĚ NORMÁLNÍM PODNEBÍM” - takze zrejme zadna extra tepla, ani extra studena..:) Jinak zbytek vybavy odpovida bezne GTI/S16 - airbagy, posilovac, ABS a dalsi veci, ktere 8v Rallye nemely vubec, nebo jen vyjimecne. Dokonce na aute byly z vyroby alu disky, ne bile plechace, jake meli Rallye.

Tomáš "Vavris" Vavrečka
12. března 2019, 13:49
0

Před časem jsem to googlil a pokud si pamatuju správně, tak to bylo pro balkán a Španělsko. Ostatně, kdo byl někdy v Řecku nebo Španělsku musel sám vidět, e splašené malé věci obzvlášť od středozemních výrobců tam jsou ve velké oblibě...

krab
12. března 2019, 13:57
0

To vypadá teda, že to je víc původní než jsme čekali. My mysleli, že více méně půjde o přestavbu a ono to tak asi ještě na konci výrobního cyklu pro nějakou zemi udělalo. Právě to Středozemí mě napadlo hned, tam 106 Rallye i S16/GTI bylo extra populární.

Jako obecně : 106 mizí z trhu. Na mobile je aktuálně 303 aut, když vyfiltruju nad 90 "Pferde" tak jich je už jen 14 a pravé Rallye tam zrovna není ani jedno...

beastar
12. března 2019, 14:02
0

Je to tak že na některých trzích se official verzs rallye dala koupit mimo jiné v téhle podobě a se šetnáctiventilem. Tzn nejen 8v. Byla speciální 500ks série i pro GB. Na tu to má ale volant na špatný straně.

Podle dostupných informací je to kus pro Řecko...tzn. Balkán sedí.
-
Komentář upraven 12. 3. 2019, 14:05:54

beastar
12. března 2019, 12:53
1

Ty Focusy tj hocus pocus:D Jedna malá chybka a všichni se děsí. Za 10 let se tomu budeme jen usmívat;)

reagovat
BubaaCZek
13. března 2019, 12:49
0

Mala chybka?! Kardinalne to posrali.
Jinak F RS vsechna cest. Videl jsem jak ta vec jezdi na zavodech a je to masakr. Maloktere auto umi jet po trech kolech pri brzdeni a do zatacky (zadni v lufte) a pak na vyjezdu zase po trech (predni v lufte). Na tom jak to vyjizdi zatacky je evidentni, jak to tlaci kola ve spravnych rozich, protoze to pusobi zdanlive nemozne, aby se takto vytahnul. Je to radost pohledet.

ro
rock
12. března 2019, 13:48
0

Poslední krásnej Civic...
Pokud si pamatuju, tak zvenku na dnešní poměry docela subtilní a uvnitř vysloveně stísněnej - ale pokud už si tam člověk tu pozici najde, tak je přece jedno, jestli mám okolo sebe 1 cm prostoru nebo 15...

Mini se mi začíná vysloveně líbit. Zvenku. Na ten interiér bych si ale zvykal těžko...

reagovat
sumy
12. března 2019, 22:40
0

Mám cca 190 a vejdu se úplně parádně. Akorát asi stárnu... blbě se mi z nej leze jak je nízkej :-D Místa je v něm vcelku dost a 4 odveze v klidu a relativně v pohodlí.

ro
rock
13. března 2019, 06:52
0

Na výšku v pohodě, to jsou ty nízko posazený sedačky. Já měl trochu problémy s ramenama a vzadu to bylo vysloveně jenom pro dva.

sumy
13. března 2019, 12:11
0

S mou postavou nemám problémy v oblasti ramenou ani v letadlech, kde od 115cm šířky kabiny se už letadlo povazuje za prostorné... pro 2 vedle sebe :-) Jasne je to tak akorat prcek na kazdodenni jezdeni a občas někoho odvézt. Ale na každodenní ježdění vcelku a poradní velikost.

beastar
13. března 2019, 12:22
0

O čem to píšete? O VI? Taky musí člověk brát že tehdy ve třídě bylo úplně jiný vnímani toho co je prostor. Pro posadku. Mě osobně to přijde řešený dostatečně stejně jako třeba tehdejší Almera a atp.

sumy
16. března 2019, 19:40
1

O tom malým, prvním zleva.

beastar
17. března 2019, 14:31
0

Jo tak to sem si myslel. Ty mám rád. To je tunerův ráj:D

sumy
18. března 2019, 20:47
0

Člověka to až láká, jak je to jednoduchý potunit. Ale skončil jsem u kratsiho chodu saltpaky(origo už byla vymleta) a přidal zadní stabilizator z Vti. A ono i tak je s tou krabičku od mýdla spousta legrace a nebo i v klidu naprosto bez emocí doveze cloveka domů. Objektivne je to starej nebezpecnej kepl, subjektivne s tim miluju jezdit. Hezky se svihadlama :-D, ale s klimou, tu ja musim mit.

beastar
18. března 2019, 21:12
0

Jo, jo napsal si to pěkně. Objektivně je u těchto aut cokoliv hodnotit k ničemu. Tam už to nefunguje. Buď to jezdí a baví tě to. Nebo to propadne peklu... Tzn vrakáči. Jestli ti ta klima běhá je to ok:))

Kuře
12. března 2019, 14:14
0

Ty jo, mě se ten srandovní pažoutek snad i líbí... asi jsem rozbitej, delejte s tím někdo něco...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang 3,7 V6 Kabrio 2014
Ford Mustang 3,7 V6 Kabrio

2014 rok výroby
309 koní výkon
3 731 ccm objem

BMW Řada 1 116i 2005
BMW Řada 1 116i

2005 rok výroby
85 koní výkon
1 568 ccm objem

Oldsmobile Cutlass 1972 V8 5,7 1972
Oldsmobile Cutlass 1972 V8 5,7

1972 rok výroby
200 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Caprice 2-door coupe 1969
Chevrolet Caprice 2-door coupe

1969 rok výroby
300 koní výkon
5 700 ccm objem

BMW Řada 3 E30 325i 1986
BMW Řada 3 E30 325i

1986 rok výroby
170 koní výkon
2 494 ccm objem