logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo

Audi pracuje na tlumičích generujících elektrickou energii

Možností rekuperace energie v autech je mnoho, jen malá část z nich se ovšem využívá. Audi plánuje získávat elektrickou energii z odpružení. Jak?

Automobily už z principu své funkce generují velké množství odpadové energie. Energie uložená v palivu se využívá kvůli relativně nízké účinnosti spalovacích motorů jen zhruba ze třetiny. Každým bržděním vytváříme velké množství tepla, se kterým neumíme naložit a kvůli zachování brzdného účinku jej potřebujeme co nejrychleji dostat pryč. Podobných příkladů bychom našli mnoho, nová auta jsou sice efektivní jako nikdy, prostoru pro zlepšování je ovšem stále dost.

Automobilový průmysl ale kráčí neúnavně vpřed a i když se za malá vylepšení platí v některých oblastech ceny čím dál větší, objevují se koncepty nové, s cílem nasazení v sériové výrobě. 

Pokud jde o rekuperaci, určitě vás někdy napadlo, kolik energie by se dalo získat převodem kinetické energie na energii elektrickou. Tlumiče přece pracují pořád. Každý hrbol, výmol, terénní vlna či zatáčka, to vše znamená pohyb zavěšení a tedy tlumiče. Tato problematika neunikla vývojářům automobilů a je tomu ostatně již pár let, co se objevil první koncept rekuperačních tlumičů od výrobce ZF s názvem GenShock.

Tlumiče ZF GenShock pracovaly se soustavou ventilu, elektrického čerpadla a motorku, která umožnila nejen aktivní řízení tuhosti tlumiče, ale díky promyšlenému řešení s obtokovým ventilem dokázalo elektrické čerpadlo s motorkem poháněné proudící kapalinou generovat elektrickou energii. Stručně řečeno, čím hrbolatější cesta, tím větší a častější pohyb tlumiče a tím více vyrobené, nebo spíše regenerované elektrické energie. Zní to složitě? Ano, a dokážete si představit, že takový tlumič nebude levný, a stejně jako klasický tlumič nebude stoprocentně odolný vůči vytečení a různým poruchám, nemluvě o náročnosti na výrobu. Kontrola tlumení každého kola nezávisle na ostatních byla ale jednou z dalších velkých výhod systému a zcela jistě by představovala velký příspěvek ke komfortu a jízdním vlastnostem vozidla. Počítalo se také s možností zvednutí jednoho kola v případě defektu, podobně, jak to uměl Citroën DS.

Audi nyní testuje systém principiálně podobný, ale jinak technicky řešený. Stále se pracuje s přeměnou kinetické energie na elektrickou, ale kapalinový tlumič je kompetně vynechán. Je nahrazen elektromechanickým tlumičem, jehož vnitřní funkční prvky nevykonávají pohyb lineární, ale rotační. Pohyb zavěšení je pákou přenášen na elektromechanickou tlumicí jednotku, následně je zpřevodován a v alternátoru se kinetická energie mění na elektrickou. Ta se ukládá v 0.5 kWh baterii o napětí 48V. Ano správně, celý systém počítá s přítomností 48 V elektrické soustavy. Výkon takového systému činí až 600 W v případě jízdy po hrbolaté vozovce, typické německé silnice jsou o něco hladší, z testování vyplývá, že v takovém případě je výkon systému asi čtvrtinový. Díky dodané elektrické energii by se mohla snížit spotřeba hybridních automobilů až o 0,7l/100 km, spolu se snížením emisí v řádech gramů CO2 na kilometr jízdy.

Tyto elektromechanické rotační tlumiče nazývá automobilka jednoduše eROT. Kromě schopnosti dobíjet baterii pouhou jízdou a to téměř neustále, jsou dalšími přednostmi systému zlepšení jízdního komfortu a jízdních vlastností s individuální regulací charakteriky každé z tlumicích jednotek. Použité tlumiče eROT mohou nezávisle měnit tuhost při stlačení a odskoku, čímž se má dosáhnout velmi pohodlné a zároveň stabilní jízdy. Dalším přínosem je malá prostorová náročnost zástavby. Jistě, musíte někam umístit baterii, ale jelikož se počítá s použitím zejména pro hybridní, nebo zcela elektrická vozidla, už základní koncepce vozidla bude s baterií počítat. Tlumiče eROT mají navíc osu rotace vodorovnou a ve směru jízdy, tím pádem nebudou zasahovat do zavazadlového prostoru jako běžné tlumiče. 

Budete-li namítat, že se jedná o další složitý a poruchový systém, který má nepatrně snížit spotřebu, můžete být zatím v klidu, prototyp automobilu osazeného těmito tlumiči se chystá na rok 2017, s případnou sériovou výrobou ještě o něco pozdějil. V tuto chvíli se projekt nachází ve fázi ověřování konceptu, výsledky testů však Audi povzbudily natolik, že výroba je dle automobilky reálně možná. 

Schválně si zkuste představit reálný přínos takového systému v autě, hlavně v našich podmínkách. Vyjedete s prázdnou baterií na cestu do města, po cestě rekuperací z brždění a tlumičů baterii dobijete a po cílovém městě jezdíte čistě na elektřinu. A nebo se vám sníží průměrná spotřeba. Nebo při stávající spotřebě můžete jezdit o něco rychleji, navíc s větším pohodlím ve všech režimech. Vždyť je to elektrická energie prakticky zadarmo, a na našich hrbolatých, věčně rozflákaných cestách se jí bude generovat celkem slušné množství. A ukažte mi člověka, kterého nepotěší, že získal něco zadarmo.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Komentáře

0 reagovat
Hansoff
11. 8. 2016, 07:39

Tenhle nápad zdaleka není nový, ale technologie pokročila a tak sériová výroba vypadá zase o něco reálněji:


Jen aby to nedopadlo tak, že se budou vytvářet umělé nerovnosti na vozovkách. (Nadruhou stranu, zase by sme v něčem byli napřed oproti západu).

1
M P
11. 8. 2016, 08:19

Na našich cestách je, zdá se, nerovností zatím dostatek, a silničáři často z výmolů dělají naopak hrboly, takže toho bych se zatím nebál :)
Samozřejmě se nejedná o nápad úplně nový, ale dostatečně zajímavé výsledky zkoušek konceptu Audi dávají příslib pro budoucí sériovou výrobu. Otázkou pak zůstane jedině cena.

1
Adam Forman
11. 8. 2016, 10:18

Ten lexus používal jiný princip a do výroby se nakonec nedostal hlavně kvůli velkému nárůstu hmotnosti. Jen se bojím, že eROt bude nejvíce energie generovat v tuhém nastavení tlumiče. Jestli se německá auta stanou ještě víc prkennými než po znovuobjevení severní smyčky, tak si fakt do testovaček pořídím rehabilitační polštářek pod zadek...

0
M P
11. 8. 2016, 10:32

Nejsem si uplně jistý, že by to mělo generovat nejvíc v nejtužším nastavení. Přeci jen, chceš aby se ten alternátor točil, takže chceš, aby dráha pohybu kola byla co možná nejdelší. Takže houpavá koncernová auta ?:D
Pokud ten systém budeš brát primárně jako lepší adaptivní tlumiče, s příjemným bonusem dobíjení, tak to podle mého bude dost dobré.

0
BigBang
11. 8. 2016, 10:58

Přesně tak - víc energie to bude, podle mě, vyrábět při dlouhých drahách.

Ten systém od Bose, ale nepracoval s rekuperací. Jestli si dobře pamatuju, jednalo se pouze o lineární el.motory místo tlumiče a pružiny ;)

0
Hansoff
11. 8. 2016, 11:47

Ano, používaly se lineární elektromotory. Vývoj tohohle systému ale začal už v 80. letech a kromě hmotnosti a ceny byl problém i s energetickou náročností. A právě jedna z myšlenek, jak energetickou bilanci zlepšit, byla rekuperace. Nevím, jestli poračuje vývoj podvozku (ikdyž tenhle lexus pravděpodobně pořád funguje -

), ale tahle technologie se uplatnila na odpružení sedaček nákladních vozidel:
http://www.boseride.com/seat-suspension-system

0
Hansoff
11. 8. 2016, 11:50

k videu sem nedoplnil čas 1:06. Je tam srovnání s Caymanem. A v závěru je zmínka o odpružení sedadel.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte