načítám data...

Důkaz, že elektromobilita není o ekologii. Audi E-Tron nepotěší svou efektivitou

06. září 2021, 09:00 Daniel Borský Recenze & testy

Vysoká spotřeba, hmotnost i cena. Naproti tomu nízká efektivita a dojezd. Tohle není správná cesta

zobrazit celou galeriiFoto:   Daniel Borský

Posledních několik článků jsem začínal úvahami o změnách v automobilovém světě. O tom, jak pomalu mizí naftové motory, jak nastupuje elektrifikace. Musím se přiznat, že mě taková úvodní slova nebaví a svým způsobem je to trochu klišé. Ano, změny sice přicházejí, ale ty přicházejí neustále. Říká se tomu vývoj. Stejně tak mě unavují řeči, že elektromobily jsou apriori špatné. Nejsou totiž špatné (mám na mysli ty aktuální, ne první pokusy deset let zpátky), jsou jen jiné. Pro někoho jsou nevyhovující, jiným lidem zase vyhovují naprosto dokonale. Stejně jako různé typy spalovacích motorů. Pro někoho je lepší benzín, jinému lépe poslouží nafta a ostatní nedají dopustit na LPG/CNG. Každému, co jeho jest. Já osobně jsem člověk, který natočí 60-70 tisíc kilometrů ročně a poměrně často se mi stává, že musím za den zvládnout 400 a více kilometrů. Bydlím na sídlišti, bez možnosti domácího nabíjení a i přesto mám vyzkoušeno, že dokážu s takovým elektromobilem svým způsobem žít. Proto jsem se rozhodl, že dnešní test elektrického Audi e-tron Sportback pojmu trochu jinak, než obvykle. Zkusím vám jej přiblížit ze dvou pohledů. Ten první bude z pozice obyčejného uživatele automobilu a pokusím se v něm oprostit od hodnocení pohonu. Budu na e-tron koukat čistě jako na běžné auto. Ten druhý bude naopak z pohledu elektromobilisty a zaměřím se v něm hlavně na elektrický pohon. Snad si v tom každý najde to důležité.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Audi e-tron je první větším počinem na poli elektromobility od této ingolstadtské automobilky. Klasická verze e-tronu v prvních recenzích nebyla zrovna přijata úplně kladně. Přesto však na rozdíl od konkurenčního Mercedesu EQC či Jaguaru I-Pace dokázal zaujmout reálné zákazníky a jeho prodeje jsou poměrně slušné. Nyní Audi přichází na trh s přitažlivější variantou Sportback a právě oranžovému SUV se splývavou zádí jsme se podívali na zoubek.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Hodnocení designu je vždy subjektivní záležitostí a proto asi nemá příliš smysl do toho hlouběji zabrušovat. Za sebe však mohu říct, že se mi tohle auto vlastně docela líbí a v kombinaci s výraznou barvou je to docela tahák pro oči. Lidé se za tím otáčejí. Vyptávají se na něj, když člověk zastaví a musím říct, že za celý týden jsem nepotkal člověka, kterému by se to vysloveně nelíbilo. Má zajímavé proporce a umně skrývá mohutné rozměry. Moc hezký je také světelný podpis. Především zadní svítilny dokážou vykreslit vyzývavou světelnou show. Zároveň však vypadá jako vcelku normální auto, nehledejte zde žádné extrémní kreace s linkami a neuchopitelnými tvary. Skoro by se chtělo říct, že skvěle zapadá do konzervativního a současně nadčasového designového jazyka značky. Za mě tedy palec nahoru, e-tron Sportback se mi líbí.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Větší odvaz vás čeká uvnitř. Jasně, prim hrají velké displeje, které jsou tu celkem tři, ale vše je tady rozmístěno s citem a rozmyslem, takže to vypadá vážně dobře. Dílenské zpracování je na nejvyšší možné úrovni, ale to je asi očekávatelné, mluvíme tu přeci o Audi. Tady se na kompromisy nehraje. Bez připomínek je také ergonomie, která mi udělala vyloženě radost. Jsem poměrně velký hnidopich, co se těchto věcí týče, ale tady jsem za celý týden nenašel nic, co by mi vadilo. A to je velká poklona. Možná se ptáte, jak se žije v tomto dotykovém světě, ale Audi problematiku dotykových vyřešilo geniálně. Využilo totiž tak zvané haptické odezvy, což znamená, že požadovanou ikonku na displeji skutečně musíte zmáčknout a dostane se vám mírného zavibrování do prstu jako potvrzení oné volby. Když jsem tuto funkcionalitu ukazoval ženě, nedokázala pochopit, co ji vlastně ukazuju. „Co na tom mám vidět, jaké vibrace do prstu? Vždyť to je normální čudlík, který mačkám…“ Ano, až takhle dokonale to funguje a je to jednoznačně ten nejlepší způsob, jakým udělat intuitivní dotykové ovládání.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Pochválit musím i využití vnitřního prostoru. Audi neponechalo nic náhodě a z velkých vnějších rozměrů vytěžilo maximum. Vepředu se tak můžete rozvalit naprosto dle libosti a přitom nijak zásadně neomezíte spolucestující vzadu. Dokonce není problémem ani svažující se střecha. Posadil jsem tam figuranta o výšce 190 cm a nad hlavou mu zůstalo ještě překvapivě dost místa. Kufr pojme naprosto všechno, co potřebujete k běžnému životu a díky velkému víku poslouží i skvělým přístupem. Takhle má vypadat správné velké SUV.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Jednu připomínku k interiéru si však neodpustím. Jistě jste si všimli, že testovaný e-tron byl vybaven příplatkovým systémem kamer, nahrazující obyčejná zpětná zrcátka. Je to řešení jistě efektní a podle Audi to i snižuje aerodynamický odpor, takže to teoreticky přidává pár kilometrů k dojezdu. Reálné využití kamer je však poměrně diskutabilní. Kameru nejde fyzicky nastavovat, mění se pouze výřez záběru a to znamená, že obraz je omezený. Není například vůbec možné, sklopit si kameru tak, aby bylo vidět, jak blízko jste při parkování k obrubníku. Z logiky věci ani nemůžete vidět jiný úhel záběru, když se vykloníte stranou. Kamera prostě zobrazuje pouze jeden úhel. Pokud jste zvyklí couvat podle zpětných zrcátek, tady to prakticky není možné a musíte se spolehnout na parkovací kamery (ty naštěstí poskytují perfektní obraz). Osobně tohle řešení považuji za zbytečné a raději bych těch 50 tisíc, co to stojí, ušetřil.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Velkým překvapení pro mě byla samotná jízda. Od velkého SUV člověk očekává, že by mohlo být pohodlné. e-tron má očekávání však ještě předčil. Vzduchový podvozek funguje dokonale a perfektně odfiltruje veškeré nerovnosti českých cest tak, aby se do interiéru nedostaly žádné nežádoucí rány. Jízda v něm tak velmi připomíná ono pověstné plutí na obláčku, kterým bývaly pověstné staré Citroeny. Navíc je to podpořené bezchybným akustickým komfortem, kdy k vašim uším nepronikají vůbec žádné vnější vjemy. Audi postavilo skvělou přepravní kapsli, která naprosto izoluje svou posádku od toho nehezkého světa tam venku za okny. Když k tomu připočítám excelentní audio soustavu od Bang & Olufsen, stává ze z tohoto oranžového SUV vynikající terapeutický vůz. Prostě jen sednete dovnitř, rozjedete se a v klidu si relaxujete. Impozantní záležitost.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

O to víc je pro mě nepochopitelné, jakým způsobem se podařilo německým inženýrům vyladit samotné jízdní vlastnosti. Trochu je podezírám z využití černé magie. Tohle auto by mělo být primárně komfortní, což splňuje do puntíku. Pohled do technických údajů prozradí, že hmotnost dosahuje nemalých 2,5 t. A přesto všechno jezdí e-tron až překvapivě hbitě. Nečekejte samozřejmě ultimátní nástroj na drcení okresek, ale tohle auto je v zatáčkách mnohem lepší, než byste čekali. Baterie snižují těžiště vozu a ve spolupráci se vzduchovým podvozkem e-tron předvádí podivuhodné schopnosti. Náklony jsou minimální, grip fascinující a celé auto oplývá takovou zvláštní jistou, která obvykle vozům SUV schází. Vyvolává ve vás pocit, že zvládne cokoli a nenechá se rozhodit, což je příjemné. A mimochodem, když jsem u toho rozhazování. Pokud vypnete všechny bezpečnostní trpaslíčky (a ono to jde), nastavíte nejostřejší režim u všeho možného, pak se tímto e-tron dá jezdit bokem (ne, že by to bylo důležité pro cílovou skupinu). A kupodivu velmi snadno. Potřebujete širokou silnici a dost místa, ale dá se. Pohled na dvouapůltunovou oranžovou stodolu, co si to šine ze zatáčky dveřmi napřed, musí být opravdu veselý.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

To by tak nějak v kostce bylo hodnocení Sportbacku, jakožto běžného automobilu, bez ohledu na pohon vozu. Jenže máme před sebou elektromobil a u něj všichni sledují trochu jiné parametry, než je běžné u spalováku. Důležité je nabíjení, spotřeba a především dojezd. To je alfa omega. Jenže právě v těchto disciplínách E-Tron není tak přesvědčivý, jak by mohl být. Začněme motorem. Testovaná verze 55 se může pochlubit plnými čtyřmi stovkami koní (přesně 408). Točivý moment 664 Nm taky potěší. Když si člověk přečte tato čísla, čekal by drtivou akceleraci a sílu za každé situace. Zatímco Jaguar I-Pace je takový energický a agilní, Mercedes EQC ohromí mamutí silou, k Audi e-tron 55 se mi nejlépe hodí slovo rozvážný. Jasně, je to super, auto má sílu a samozřejmě, že okamžitě dostupnou. Ale neumí ten kopanec do ledvin, co ostatní silné elektromobily, trochu mu chybí wow efekt. Všechno je tady takové plynulé, možná trochu těžkopádné. Což samozřejmě nemusí být na škodu, jen jsem očekával dramatičtější přísun výkonu.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Druhým záchytným bodem elektromobilů bývá spotřeba, respektive efektivita. A bohužel, ani tohle není silnou stránkou e-tronu. Nebudu chodit kolem horké kaše, s autem jsem ujel 650 kilometrů a průměrná spotřeba se ustálila na 28,1 kWh/100 km. A to není málo. Jasně, zimní počasí, teploty pohybující se okolo nuly, potřeba většího vytápění, ale ať jsem se snažil, jak jsem chtěl, pod hranici 25 kWh jsem se dostal asi tak jednou, když jsem vypnul topení a pedál plynu jen tak šimral pírkem. Ke 20 kWh/100 km jsem se nepřiblížil ani vzdáleně, což je trochu mrzuté, protože nejbližší konkurenti umí spotřebu stlačit právě k těm 20 kWh, když je člověk trochu trpělivý . Pokud vás zajímá, kolik přesně jsem odebral ze sítě energie, tak to dělalo 196,5 kWh včetně všech ztrát při dobijení.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Patrně nejdiskutovanějším parametrem elektromobilů je dojezd. Mnoho lidí hodnotí eletrovůz právě podle dojezdu. Jak si v tomto stojí e-tron? Kapacita akumulátoru je 95 kWh. Z toho využitelných je zhruba 87 kWh. Když vezmete v úvahu výše zmíněnou spotřebu, vyjde vám matematicky dojezd někde okolo 300 km. Což sedí, na ukazateli dojezdu jsem za celý týden neviděl větší číslo, než 321 km. Nutno dodat, že ukazatel dojezdu je u Audi velmi přesný, kolik km vám ukáže, tolik skutečně dojedete. Přesto však samozřejmě 320 km může být pro mnoho lidí stále málo. Já třeba v onom týdnu, kdy mi e-tron dělal společnost, měl hned tři pracovní cesty, které měly mezi 350 km a 400 km. První jsem zkusil zvládnout v Audi, přičemž jsem na zpáteční cestě musel píchnout auto do nabíječky, kde jsem strávil asi 30 minut. Další dva dny jsem si na toto cestování vzal raději svůj naftový kombík a ušetřil čas za nabíjení. Audi však o něco vyšší spotřebu kompenzuje právě rychlonabíjením. Pokud natrefíte na správnou dobíjecí stanici (jasně moc jich u nás není, ale najít se dají), tak zvládne dobíjet až 150 kW. A díky vychytanému power managmentu využívá této maximální rychlosti opravdu až nečekaně dlouho, takže dobití baterie ze zhruba 10 procent do plna, zabere přibližně 45 minut, což je velmi dobré.

Verdikt

Dlouho jsem přemýšlel, jakým způsobem Audi e-tron Sportback zhodnotit. Pokud jej budeme hodnotit podle běžných automobilových kritérií, pak se bez debat jedná o velice povedené auto. Zajímavě vypadá, má propracovaný interiér, a naprosto skvělý podvozek. Pokud jej však budeme hodnotit pouze stran elektromobility, pak bude výsledný verdikt o něco horší. Uměl bych si představit lepší provozní efektivitu, která by zajistila delší dojezd. Záleží tak čistě na tom, jakým způsobem auto hodláte využívat. Je pro vás třísetkilometrový dojezd dostatečný? Pak s klidem berte a budete naprosto spokojení, v tomto případě bych dal přednost e-tronu třeba před Q8. Pokud však pravidelně jezdíte delší cesty, bude lepší se poohlédnout jinde.

Technické údaje:

Motor: dva synchronní elektromotory s permanentním magnetem
Výkon: 408 koní (300 kW)
Točivý moment: 664 Nm
Maximální rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 5,7 s
Objem zavazadlového prostoru: 615 l
Provozní hmotnost: 2555 kg 
Průměrná spotřeba (udávaná): 22 – 26 l/100 km
Průměrná spotřeba (v testu): 28,2 kWh/100 km
Cena od (s danou motorizací): 2 219 900 Kč
Cena s danou motorizací a výbavou: 3 205 760 Kč


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Buďte první, napište komentář!


Poslední komentáře