načítám data...

Audi A4 35TDI: Auto, které pomáhá šetřit čas

18. listopadu 2020, 10:20 František Čáslavský Recenze & testy

Bílý sedan s naftovým motorem je snem nejednoho člena nižšího managementu. Dokáže ale přesvědčit i kontrolu kvality?

zobrazit celou galeriiFoto:   Josef Vyškovský

Byly doby, kdy byly Audi úspěšné závodní vozy a každý, kdo Audi měl, byl držitelem takového statusu. Jezdí přece symbolem úspěchu v motorsportu. To se ale s časem jaksi vytratilo. Audi s pohonem všech čtyř kol už nebrázdí rallyové tratě, i z okruhu v Le Mans se jejich monoposty s naftovými motory vytratily. Punc úspěchu v motorsportu zmizel, ale status úspěšné osoby se stále drží, i když se nejčastěji přesunuje do modelů s číslem 8 a ideálně začínajících písmenkem Q.

Ale co A4? Ta je druhým nejmenším sedanem značky, s trochou nadsázky by jeden mohl říct, že je to stále ještě takový vstupní model, ale podle mě by to mohlo být velikostně tak nějak akorát. Stránky výrobce pak hlásají, že A4 je ztělesněním sportovnosti a její sportovní charakter se projevuje ještě více než kdy jindy. Ten je navíc doplněn inovativními technologiemi, šikovnými asistenčními systémy a v neposlední řadě také výkonnými motory.

Takže tady máme Audi A4 35 TDI. O výkonu 120 kW s mild-hybridním pohonným ústrojím. No dobrá…

Foto: Josef Vyškovský

Raději se tedy nebudeme dívat na marketing a příručky a podívejme se na něj pohledem z praxe. Kde totiž Audi často uvidíme? Na parkovišti nadnárodních korporací. A vzhledem k tomu, že jsem v běžném životě zaměstnancem jedné takové korporace, tak můžeme vyzkoušet, jak se na jednom z nich bude vyjímat. Bude mým vstupním lístek k postupu po korporátním žebříčku?

No, raději se pojďme věnovat autu. K testu mi byla zapůjčena A4 v relativně skromné výbavě, za to se slušivou rakví na střeše. Na hory dobrý, ale jak asi víte, zrovna na lyžování to venku není a současná situace tomu taky nepřeje. Alespoň to poslouží jako aerodynamická brzda. (Dan tuto záležitost glosoval slovy „Jeden týden mu půjčí Fiestu omezenou na 140 a pak A4 s rakví. Má to těžký.“). Už první dojmy byly poněkud rozporuplné. Čekal jsem, že se povezu spíše na vlně luxusu a pohodlí, všechno ale vypadalo tak nějak stroze. Na soudy a názor ale bylo ještě brzo, někdy to chce nechat pár dní uležet.

Foto: Josef Vyškovský

Po designové stránce není Audi co vytknout. Designový jazyk značky už mají tak zmáknutý, že nepoznat Audi prostě nejde. Ovšem občas ani není poznat, jestli zrovna koukáte na aktuální model. Sedan, pardon limuzína, je proporčně velice hezky vyvážená, takhle by to mělo vypadat. Jenže… Mírně nešťastný jsem byl ze zvolené barevné kombinace. Bílá barva a černá kola? Já vím, že ta černá kola ladila k rakvi, kterou jsem na focení sundal. Ale tohle prostě nesluší skoro žádnému autu. Černá barva naprosto zabije jinak zajímavá kola a bílá, ač příplatkového odstínu, vypadá jako sen firemního fleet manažera. Mrzelo mě to skoro tak, že jsem přehlížel jinak velice vkusně zakomponované aerodynamické prvky na karoserii. V předním nárazníku například máme vedle mlhových světel otvory, které vedou k přednímu kolu. Zadní linie přechází do malé odtrhové hrany. A takových detailů bychom tu ještě pár našli.

V interiéru se moje rozporuplné pocity nerozplynuly ani po několika dnech. Interiér, ač zpracován na vysoké úrovni, na mě působil prostě stroze a neútulně. Ano, posez řidiče je výborný, ovládací prvky jsou rozmístěny s ohledem na ergonomii a logiku. Ale není to ono. Nepřipadal jsem si jako na místě, kde si mám po cestě odpočinout, či si snad cestu užít, ale spíš jako místo, kde během cesty do práce už rovnou mohu začít telefonovat a zařizovat. Nepomáhaly tomu ani docela tvrdé sedačky. Navíc, v interiéru jsem si mnohem víc všímal prvků, které člověku naznačovaly, že si měl ještě trochu připlatit. Prázdné čudlíky mě ani nemohly vyvést z míry, ale absence hlídání mrtvých úhlů mě zamrzela. Žádné wow se neodehrálo ani u infotainmentu. Je sice perfektně odladěný a nestalo se mi, že by jakkoli zaškobrtl, absence podpory Android Auto či Apple CarPlay je pro současného uživatele poněkud nepřívětivá.

Foto: Josef Vyškovský

Když netrumfuje ani zvenku, ani zevnitř, dokáže A4 alespoň překvapit na silnici? Ano. Jakub řekl, že A4 je tak nějak nudně samozřejmá, což je naprosto výstižné. Ale v tom tak trochu tkví její silná stránka. Ať je venku sychravo a klouzavo, s Audi nebyl problém se konzistentně neslušnou rychlostí proplétat jakoukoli silnicí. Necháte auto v režimu Auto (což zní logicky, že?) a dostanete naprosto předvídatelné a hodné auto. Ano, motor není skoro slyšet a vaše hýždě spíš cítí nepohodlí tvrdé sedačky, ale k tomu, abyste se někam dopravili rychle tyhle vjemy nepotřebujete. Stačí vidět číslo na tachometru a předpokládat, co se tak bude dít.

A když náhodou řídit nechcete, můžete vyzkoušet adaptabilní tempomat s predikcí rychlostí. Zejména po městě je to zezačátku velice adrenalinová záležitost. Auto totiž ve spolupráci s GPS a mapovými podklady zpomaluje v zatáčkách a dokáže i samo projet kruhový objezd. Tedy, volantem stále musíte otáčet vy, ale na ty dva pedály dole můžete svobodně zapomenout. I toto zde funguje výborně.

Motor, jak jsem psal výše, je dvoulitrový čtyřválec spalující naftu, který spolupracuje se sedmistupňovou automatickou převodovkou S-tronic a také mild-hybridním pohonným ústrojím. Jeho velkou výhodou je, že jej za jízdy skoro neslyšíte. A kromě toho je taky velice obstojně efektivní. Pod mojí, často těžkou nohou, si vzala A4 5,5 litru na sto kilometrů.

Foto: Josef Vyškovský

Verdikt

Dlouho jsem si lámal hlavu nad tím, kdo by si takové auto koupil. Ale nakonec jsem na to přišel. Audi A4 je auto pro lidi, kteří nemají čas. Nemají čas si se svým strojem hrát. Vlastně ani nechtějí. Chtějí přesné a konzistentní chování každý den. Nechtějí nic navíc. Nemají zájem o extravaganci. Chtějí mít svůj stroj, kousek perfekcionismu a nic víc. A za to se nezdráhají řádně zaplatit.

Audi A4, ať mi připadá jakkoli nudná a nesympatická, je dobře vymyšlené auto. Oko znalé na ní najde mnoho detailů, nad kterými někdo strávil desítky až stovky hodin, aby vytvořil něco nejenom funkční, ale i hezké. Je to auto, které někdo navrhl tak, aby jeho uživatele neobtěžovalo a bylo vhodným tichým společníkem pro někoho, kdo neustále někam spěchá. Což i vysvětluje, proč mi nesedla. Ani v té korporaci jsem nikdy nenosil košili a meetingy považuju převážně za ztrátu času.

Za krásné fotky exteriéru děkujeme Pepovi Vyškovskému!

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec uložený podélně o objemu 1968 ccm
Výkon: 120 kW  (163 koní)
Točivý moment: 380 Nm 
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková automatická S-Tronic
Maximální rychlost: 228 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,2 sekund
Provozní hmotnost: 1570 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 3,8 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba reálná: 5,5 l/100 km kombinovaná
Základní cena: 884 900,- Kč
Cena již od (A4 35 TDI S-tronic): 1 042 900,- Kč
Cena testovaného vozu s příplatky: 1 473 900,- Kč…


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

PeterLuk
18. listopadu 2020, 18:50
0

Jednou z áut, ktorým facelift fakt pomohol.

reagovat


Poslední komentáře