Průšvih spočívá v tom, že kdekoliv se měl náš oblíbený „karbon“ objevit, musel se vyrobit nový. To znamená nová vlákna a tedy samozřejmě vysokou výrobní cenu. Recyklace materiálu, spočívající v oddělení uhlíkových vláken od epoxidu, téměř nepřipadala v úvahu kvůli složitosti.
Jenže nyní svitla naděje, přicházející z amerického institutu Georgia Tech. Zdejší vědátoři přišli na to, že když se ponoří kus uhlíkového kompozitu na dostatečně dlouhou dobu do alkoholového rozpouštědla, oddělí se vlákna od epoxidu, který je drží pohromadě. Vlákna tak lze znovu použít v jiné formě a vytvořit nové kompozitní díly. Nebojte se ale, že se vám karbonové auto rozpadne pod zadkem, když si v něm rozlijete panáka denaturáku. Drtivá většina karbonových dílů je ochráněna syntetickým lakem, který je proti alkoholu naopak odolný.
Pokud se technologie rozšíří (a mohla by se rozšířit rychle) znamenalo by to zásadní skok v ceně karbonových dílů. Tisíce tun odpadního uhlíkového kompozitu ze všech odvětví, které se ročně vyhodí, by nyní mohly být recyklovány a znovu použity.
Vše je zatím pouze hudba budoucnosti, ale je dost dobře možné, že se dočkáme karbonových dílů i na autech, která byla až dosud kvůli výrobním nákladům odkázána na ocelový plech a plast. Kdy to ale bude, to je zatím ve hvězdách.






Woyta
24. 8. 2016, 08:22Jen je nebude moznou pouzit na spleteni tkaniny. Ale kdyz se dale nastrihaji, bude mozno jimi vyztuzit plastove dily. Dnes se hlavne vyztuzuje skelnym vlaknem.