Na začátku všeho bylo jedno Subaru BRZ s automatickou převodovkou (to je verze pro lidi, co z nějakého důvodu nemohou řadit sami) a rozhodnutí postavit plug-in hybridní automobil, který bude spíš než na účelovou mobilitu zaměřen na řidiče. Koneckonců jen málo aut je v dnešní době tak řidičsky orientovaných jako Subaru BRZ.
Z nebohého BRZ bylo tedy vycuknuto pohonné ústrojí od benzínového boxeru až po zadní poloosy a začalo se nanovo s instalací hybridního setupu. Nic ovšem neprobíhalo na hulváta stylem ‚nějak se to tam vejde, nějak to tam dáme‘. Poté co bylo BRZ odstrojeno prakticky na holé šasi, byl celý vůz naskenován a komponenty do něj nanečisto naskládány v CADu. Teprve když bylo jasné, kam co přijde, začalo se s finální instalací.
V zadní části motorového prostoru se zabydlel malý dvouválec o objemu 850 ccm, který má svůj původ ve sněžném skútru a funguje jako generátor. V místech, kde se dříve nacházela převodovka, vzniklo místo na baterie o celkové kapacitě 13 kWh, dodané společností 123 Systems. A konečně pohon, o který se stará dvojice elektromotorů umístěná přímo u zadních kol. Motory pohání kola jen přes redukci, bez nutnosti převodovek či diferenciálů. To znamená nejen minimální ztráty, ale také možnost navrhnout systém vektorování točivého momentu.
Pokud teď cítíte lítost nad ‚zhybridovaným‘ BRZ, nebojte se nic, jsem na tom stejně. Jenže potom přijde na čísla a výkony a i já musím smutně konstatovat, že to hoši z univerzity neudělali vůbec špatně. Tak v první řadě, hmotnost stoupla jen o rozumných 18 kilogramů oproti standardnímu autu, což znamená celkovou hmotnost 1317 kilogramů. A to se prosím třeba s interiérem vůbec nehýbalo! Hybridní BRZ umí zrychlit z nuly na sto za 5,7 sekundy, tedy o necelou vteřinu rychleji než BRZ s klasickým dvoulitrem.
Jenže má to samozřejmě i svoje stinné stránky. Dojezd čistě na baterie činí jen nějakých 80 kilometrů a potom se spustí spalovací motor, který dobíjí šťávu do baterií zpět. Je dvouválec ze sněžného skútru, takže taky dost možná dvoutakt…to bude obrovská kultura. A co spotřeba, kvůli které hybridy vznikly? Inu, univerzita tvrdí, že se s BRZ dá jezdit za 2,2 litru na sto, což je jakási standardizovaná hodnota pro všechny nové hybridy, která se zpravidla později ukáže jako naprostá kravina. Testování spotřeby i nadále probíhá, ovšem nikoliv v reálném provozu, ale na válcích v laboratorních podmínkách, což nemá prakticky žádnou vypovídací hodnotu.
Projekt hybridního BRZ má naštěstí za cíl jen to, aby se Mississippi State blýsklo před konkurencí. BRZ na baterky se v produkční verzi (doufejme) hned tak nedočkáme, místo toho by snad konečně mohlo přijít vytoužené navýšení výkonu. I když kdo už někdy v BRZ s manuální převodovkou jel, ví, že to zas tak nutné není…










Adam
22. 4. 2016, 17:20Subaru BRZ má prosím z 0 na 100 za 7,2 - 7,5s.
Viper
22. 4. 2016, 17:59V tom je právě ten fór. BRZ má z 0 na 100 km/h 7.2, ale z 0 na 60 mph (96 km/h) jen za 6.4. Vlivem poskládání převodovky je totiž těsně před stovkou potřeba přeřadit, což stojí několik desetin :-)