načítám data...

Alfa Romeo GTV6 - italská milenka zralého věku

Obsah dnešního bazarového snílka mi pleská o mozkovnu abnormálně často. Vlastně od prvního okamžiku na autíčkáři mi bylo naprosto jasné, že tento článek vznikne. A nyní, chvíli poté,...

Obsah dnešního bazarového snílka mi pleská o mozkovnu abnormálně často. Vlastně od prvního okamžiku na autíčkáři mi bylo naprosto jasné, že tento článek vznikne. A nyní, chvíli poté, co čeští hokejisté po infarktovém zápase postoupili do finále MS,  začínám pln emocí z hokeje psát o kusu podmanivého rezavého plechu z Apeninského poloostrova, protože právě emoce jsou v jeho případě ta naprosto ústřední věc.

alfa2

Příběh začal jednoho slunečného letního víkendu loňského roku, kdy se pár benzínových hlav potkalo kdesi na zakrouceném kopci a krom jiných zajímavých aut se zde objevila i jakási starší hranatá krabice, kterou jsem identifikoval jako Alfu GTV6. Věděl jsem, že toto auto existuje, že má základ v Alfettě, následně chorý orgán v hlavě ještě propustil na povrch jakousi mlhavou vzpomínku na systém pohonu transaxle, ale to bylo tak vše.  Ostré linky z pera Giorgietta Giugiara tehdy okamžitě přitáhly pohled mých očí, byly tak jiné než vše kolem. Žádná prvoplánová nádhera, je třeba chvilku hledat, než člověk objeví jejich krásu. Z určitých úhlů je však GTV6 velmi působivé. Třeba ten odhodlaný pohled čtyř očí anebo naběhlá "žíla" na kapotě, prozrazující, že pod ní brumlá šestiválec. Tohle auto stálo za bližší průzkum. GTV6 byla v 80. letech výkladní skříní své značky. Vlastně celá produkce Alfy tehdy patřila k absolutní špičce v jednotlivých segmentech. Šestiválcová verze GTV měla motor 2.5 o výkonu 160k a poprvé také přímé vstřikování. To nahradilo šestici karburátorů Dellorto, které svou "spolehlivostí" v předchozí verzi jednotky přiváděly majitele k psychickému kolapsu. Šok a děs jímá každého, kdo se zadívá do prostoru za disky – to auto nemá brzdy! Co to ti pošahaní Taloši zase vymysleli?! Krom zmíněného transaxlu se u Alfy snažili jít naproti jízdním vlastnostem i snížením neodpružené hmotnosti, takže brzdiče umístili přímo na hnací hřídel. Přínos tohoto řešení je ovšem diskutabilní, jelikož blízkost výfukového potrubí činí ochlazování brzdové soustavy dosti problematickým a s vařícími kotouči a kapalinou se zastavuje dosti vtipně.

Alfa1

Ale zpět k onomu víkendu. Udělal jsem tehdy jednu zásadní chybu – svezl jsem se. Prvotní dojmy byly typicky youngtimerovské. Polstrování sedadla oporu spíše slibovalo vzhledem, než poskytovalo, praplasty v interiéru vyřezané do pravidelných tvarů připomínaly vybavení kanceláře předsedy albánského JZD, stejně tak zvuk při zabouchnutí dveří, který mi víc než co jiného oživil vzpomínky na mladoboleslavského stodvaciáška. Jenže pak se ten škaredý vehikl rozjel a nebohé stvoření na jeho palubě bylo jednou pro vždy ztraceno. Pod kapotou se místo sériové V6 schovávala třílitrová alternativa z modelu 164 a výkonu okolo 190 koní. I kdybyste mi urvali hlavu, tak tohle zkrátka popsat nejde a bojuji, aby se zde neobjevil pouze shluk citoslovcí. Nikdo neumí lépe ladit zvuk motoru než Italové, GTV6 na řidiče chrlí charisma koňskými dávkami a z hlukové produkce člověku neběhá po zádech mráz, ale stádo splašených velbloudů. Naléhavě syté sténání střídají při řazení s meziplynem řízné štěky, kabinu prostupuje vůně spáleného benzínu a gumy, neutralita v zatáčkách se změní na povel plynového pedálu v progresivní přetáčivost a obličej se beznadějně zasekává do širokého úsměvu. Řízení prosto posilovače dotváří přímočarost GTV6, pohled přes bouli na kapotě lahodí bulvám, takhle nějak jsem si představoval ráj! Přestože jsem jel už v mnoha rychlejších autech, zatím žádné nevyvolalo tak  intenzivní dojmy z jízdy jako Alfa, jež se mi cíleně prostřílela rovnou do srdce. Tváří v tvář třeba tomuto kousku, bych asi ochotně uskutečnil výprodej vnitřních orgánů.

alfa3

GTV6 je krásný automobilový ekvivalent rozmařilé milenky. Úhlavním nepřítelem majitele Alfy je koroze, mnohé originální náhradní díly prakticky nejdou sehnat a nutnost nadstandardní péče je u youngtimeru asi třeba brát jako samozřejmost. A pak tu je ještě tenká linie, kdy se božský šestiválcový zpěv při delších cestách změní v hlukovou zbraň hromadného ničení posádky. Jenže říkejte to někomu, kdo se jednou zamiloval do toho návykového vytí. Dejte mi GTV6, cisternu s benzinem, hezkou zakroucenou okresku a slibuji, že o mě měsíc nikdo neuslyší. Zbývá už jen překonat strach, zahodit zodpovědnost a spáchat šílenost, ale cítím v kostech, že tento stav je nevyhnutelný a  GTV6 mi jednou bude opravdu parkovat v garáži.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

an
andy
25. května 2010, 12:15
0

...ani nevíš jakou radost si mi tímto článkem udělal :)...přečetl jsem jej jedním dechem:)...díky.

reagovat
Ma
Malis
03. června 2010, 07:18
0

moc pěkně, čtivě napsáno. Díky! :-)

reagovat
Ne
Nedy
25. června 2010, 09:44
0

Mluvíš mi ze srdce! Pokukuju po tomhle autě už dlouho. Měl ho kdysi dávno děda v kouřové stříbrné a nemůžu na něj zapomenout...

reagovat
Vi
Vita
28. listopadu 2010, 18:58
0

Mam, ale nedam : )

Hosi! je to masakr, lepsi zvuk nema nic... snad enom starsi ( karbec )V-6 + V12-ctky of Ferrari . . .

Je to nekdy nervyrvouci - elektrika blika jak automaty v knajpe, prevodovka si s Vama obcas zacne vykladat a taky holka rada chodi v deravem kabate

Ale ty tvary, ten motor... a nekdy... ty vytlemene drzky, bo nekdo to auto v zivote nevidel : )

Kupujte! je jich malo, dobrych hrst, ceny dou navrch....

A pak si dame transaxsraz...

reagovat
an
andy
27. ledna 2011, 07:57
0

Víťo, pošli mi na sebe mail...ať můžem vyměnovat nasbírané informace :)

reagovat
Vi
Vita
01. března 2011, 23:30
0

Cau Andy, no kazde info tam aj zpatky pasuje do regalu, ze jo ; - )

tot muj mejl - vttomanek@gmail.com

A jesi mas GTVo tez, bude fajn nekam spolem zajet...

reagovat
Ve
Veraya
14. prosince 2012, 05:50
0

Poslouchali jsme ho mj. ve sprche1ch na školnedm lyže1řske9m ze1jezdu. Možne1 to zned divně, ale zdůrazňovali jsme tedm dedvke1m, že ne1m teče teple1 voda neuste1le, nemusedme čekat frontu a můžeme tam bfdt pěkně dulhoo ;).

Gr
Greeny
16. června 2011, 20:11
0

podobnou "chybu" jsem taky udelal a svezl se presne v tom samem vehiklu jako autor, takze s nim muzu ve vsech ohledech souhlasit a hrde se hlasim k ostatnim podobne ztracenym, ackoli to sem byl uz i pred onym svezenim :)

reagovat
la
laufecek
17. června 2011, 22:07
0

...já se chci taky projet v tomhle GTV :( hajzlíci :-D místo toho, aby jste mi jedno hodili na test, tak se tu chvástáte před ostatníma, co tu čest nikdy neměli :( :-D že Vám to není blbé :-D

reagovat
gt
gtv6
16. srpna 2011, 21:46
0

Tohle auto jsem měl, vyhrabal jsem ji z hrobu, po 8 letech a kýblu peněz jsem doživotně vyléčen. Ale tato zkušenost a zážitky, ty mi nikdo nesebere, byly božské ! Alfa V6 forever ! Na starý kolena, to chci znova !

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem