načítám data...

Alfa Romeo Giulietta 2.0 TD: Naftové srdce

Naftový sportovně střižený sedan - oxymorón jako první generace Fabie RS anebo zajímavá perla z konce sedmdesátých let?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

V současné chvíli se ve světě motorismu velmi mluví o Alfě Romeo Giulia, top verze QV je vynášena do nebe a běžné verze jsou naopak mírným vystřízlivěním, jedno je ale jisté, Giulia pozvedla Alfu opět do středu zájmů medií i nadšených řidičů. A mě by docela zajímalo, jestli před čtyřiceti lety panovala stejně vzrušená atmosféra při příchodu jejího před-před-před-před-předchůdce – Alfy Romeo Giulietta.

Ano, opravdu jsem 5x napsal slovo před. Počítejte se mnou – 159, 156, 155, 75 a Giulietta. Je to jednoduše už hodně dávno co z bran továrny v Arese vyjela první Giulietta. Její tehdejší úkol byl jasný – přinést moderní transaxle koncepci představenou v sedanu střední třídy Alfetta i do nižší třídy a nahradit sice legendární, ale postupně stárnoucí Giuliu. K úspěchu měla připraveny všechny dostupné zbraně v podobě dvouvačkových čtyřválců „Nord“, výborného rozložení váhy díky převodovce a spojceio umístěné u zadní nápravy a ve své době velmi vyspělého podvozku s dvojitými lichoběžníky vpředu a nápravou DeDion vzadu. Jako bonus byl v nabídce motorizací také dvoulitrový turbodiesel, což bylo něco, co z konkurenčních aut dokázalo nabídnout jen Audi – a to ještě jen v podobě slaboučké jedna-šestky.

Alfy sedmdesátých a osmdesátých let byly taky trochu o designu, a to i přestože by se tato etapa dala považovat za designově nejméně zdařilou. Tehdejší Alfy, ať už mluvíme o Alfasudu, 75, 90 anebo předfaceliftové 33, nabízely něco nevšedního, něco co se rychle neokouká a zároveň delší dobu trvá, než si pozorovatel na design zvykne anebo mu dokonce přijde na chuť. V případě Giulietty tomu není jinak. Nejde jen o klínovitý profil nebo lehce negativně řezanou čelní masku, jde především o zadní partie s malými čtvercovými světly, mlhovkami utopenými v černém plastovém pásu a pak pro Giuliettu typickým „kachním“ víkem kufru. Mě osobně se Giulietta moc nelíbí – stejně jako se mi nelíbí 75 – a přesto jsem si před pár lety jednu pořídil. Už mi rozumíte?

Nicméně, zpět k Giuliettě. Tento konkrétní kus sjel z linky s relativně vzácným dvoulitrovým turbodieselem od Italského výrobce VM Motori. Tento motor nezapře svůj původ v lodních motorech a to nejen svou konstrukcí s dělenými hlavami nebo soukolím hnaným rozvodem OHV, ale také svým hlučným traktorovitým projevem na volnoběhu. Paradoxně za jízdy a v otáčkách zní vlastně docela příjemně a za doprovodu hvízdajícího turbodmychadla KKK se nechá hladce vytáčet. Po překročení asi 2000 otáček odezní turbolag a při plném plynu a rozsvícené kontrolce „PRESS“ informující o maximálním přípustném plnicím tlaku Giulietta akceleruje vlastně velmi dobře, především uvážíme-li dobu vzniknu a cílovou skupinu. Ti, co chtěli svižný sportovně střižený sedan, by jistě sáhli po benzínové variantě a tak diesel zbyl jako jakási alternativa nabízející především nižší spotřebu, kde nebyl až takový důraz na svižnou jízdu.

V kontrastu s tím je však podvozek. Konstrukčně jako by z oka vypadl předválečným závodním vozům Grand Prix, nejde jen o již zmiňované dvojité lichoběžníky na přední nápravě a o nápravu De Dion vzadu, ale také o pár technických lahůdek. Tak třeba přední náprava je namísto běžných vinutých pružin odpružena pomocí podélných zkrutných tyčí, které mají ve srovnání s vinutými pružinami výhodu v téměř nulové neodpružené hmotě. Vzadu bychom našli pro Alfy z této doby velmi typické brzdy umístěné na převodovce namísto u kola, opět pro nižší neodpruženou hmotnost. Mimochodem, o posedlosti Alfy neodpruženými hmotami svědčí i unikátní hořčíková kola nabízená na GTV6. U Giulietty jsme ale přecijen v segmentu malých sedanů a tak zde takové výstřelky nenajdeme.

Jízdně podvozek přesně odpovídá svým technickým specifikacím, má spoustu mechanické přilnavosti a zároveň je díky krátkému rozvoru i docela mrštný. Nečekejte však nějakou divokou přetáčivost, naftové VM Motori pod přední kapotou přecijen Giuliettu vždy převáží spíše v nedotáčivý smyk. Trochu dvojsečné je to s řízením, je bez posilovače a tak v nájezdu do zatáčky krásně tuhne a dává řidiči spoustu zpětné vazby, v ostřejších zatáčkách se s ním musíte trochu prát a vzít za něj silněji, je to však specifikum, na které si rádi zvyknete. Horší je to se samotným převodem, který je velmi dlouhý a tak poněkud zabíjí jinak mrštný podvozek. Stejně tak při parkování budete proklínat konstruktéry italské kovadliny ukryté pod kapotou.

Těžko soudit jaká by byla Alfa Romeo Giulietta s benzínovým dvoulitrovým čtyřválcem Nord s chlapácky nakřáplým zvukem. V naftovém provedení je celkové hodnocení trochu komplikovanější. Naftová Giulietta je sice raritnější a má svoje charisma, VéeMko má svůj svérázný projev a nebudete ani brzdou provozu, těžký naftový motor však příliš neladí k schopnému podvozku a celkově spíše sportovnímu ladění auta. Zábavu za volantem na jednu stranu kazí a na druhou stranu povznáší řízení, které má sice spousty zpětné vazby, ale mizerný převod.

Pokud se poohlížíte po stylovém a sportovněji střiženém sedanu z přelomu 70 a 80tých let a čekáte od něj zábavné víkendové svezení, pravděpodobně uděláte lépe volbou BMW E21 anebo Fiatu 131 anebo alespoň hledejte benzínovou Giuliettu. Pokud jste si však zamilovali nevšední klínovité tvary anebo atypický interiér a neodrazuje vás ani technická náročnost celé transaxle koncepce, neváhejte ani chvíli. Už teď je velký problém Giuliettu sehnat a situace bude už jen horší.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

PeterLuk
23. dubna 2017, 19:00
0

Konečne zas "tradičný" test. :) Super článok, veľmi zaujímavé auto. Nie najkrajšie, ale o to zaujímavejšie.

reagovat
krab
23. dubna 2017, 20:21
0

Skvělý článek! O takovéhle Giuliettě si fakt moc rád počtu. Petrolicious v českým vydání :) A co na tom, že je to dieselák. Zase si můžeš zajet do JZD pro naftu. :)

Giuliett je už tak málo, že si člověk asi nevybírá. Tohle vypadá fakt zachovale a ten interiér. To je bomba. I ty prolehlý rafičky tachometru a otáčkoměru, prostě taloši. Vynikající detaily. Jenže, kde ty auta jsou? Třeba takový Ritmo, to už taky skoro neexistuje....

reagovat
A.J.Michal
23. dubna 2017, 22:35
0

Bohužel už nejsou a když už, tak se o nic neví. Já před rokem sháněl auto na každodenní ježdění a už jsem skoro koupil Maserati biturbo, ale pak jsem náhodou nadhodil to, jestli by tuto Giuliettu majitel neprodal a slovo dalo slovo a za týden jsem si pro ni jel. Auto poslední roky strašně moc měnilo majitele, a stav je také nic moc. Já jsem na tom udělal kupu práce, protože se transaxlema zabývám hodně let. Zadní desky brzdily už železem, totalně roztrhané hardyspojky na kardanu, přední ramena vymlácené pod tíhou toho lodního motoru a tak. Ale u mě je to daily, takže detaily moc zatím neřeším a jezdím co to jen jde. Jede to na vše co teče a i jsem si to trošku poladil a je tam o pár koníku pod kapotou více, takže předjet kamion už není nadlidský úkol :-D

PeterLuk
24. dubna 2017, 07:22
0

Btw, autor píše o zadných brzdách pri prevodovke. To ma zaujalo, ako to vyzerá? A ako prebieha ich výmena?

A.J.Michal
24. dubna 2017, 07:31
0

zadní brzdy u transaxle je věc, kterou prostě bez zvedáku a potřebném nářadí dělat nechceš. Musí se povolit poloosy, pak ručně samostavama na zadních třmenech pod autem oddálit desky od kotouče a vyndat desky ven a teprve jde kotouč s deskama venku vyndat. Třmen bez sundání kotouče z převodovky nesundáš, takže pokud se ti kousne třmen, tak je to boj z tama nějak dostat. A už několikrát jsem pod tím prostě ležel někde na kraji silnice.

PeterLuk
24. dubna 2017, 12:13
0

Tak to je skutočne zaujímavé riešenie. A zjavne trochu nepraktické....

A.J.Michal
23. dubna 2017, 21:53
0

Jedna z mých Alf. Díky Vojtovi za objektivní článek. Kdo by to řek, že jsem s ní za rok a něco najel 18 000 km a byl jsem s ní ve Slovinsku a v Itálii. Auto používám jako daily ( v zimně v soli jsem s ní nejezdil, srdce mi to nedovolilo), jinak na ježdění do práce a kodrcání kolem komína, na to je toto to auto stavěné. Dálnice se tomu moc nelíbí kvůli krátké převodovce, ale když nasadím svoje tempo 110km/h , tak sice do Prahy dojedu o něco málo později, ale za to spokojeněji, že to stařenka zvládla a se spotřebou kolem 6-7 litry nafty na sto.

reagovat
Oh!Gust
23. dubna 2017, 22:31
0

Michale, na moje.auto.cz v recenzii Jardy Foxa som si všimol, že má Giulietta na fotkách SPZ s modrým euro pásikom. Na týchto fotkách je tá istá SPZ, ibaže bez euro pásika. Zaujalo ma to, vieš mi to objasniť? :)

A.J.Michal
23. dubna 2017, 22:38
0

EU je v rámci podložky pod SPZ viz fotka. Já jsem byl v zahraničí bez tohoto Europroužku a neměl jsem ani vzadu nalepené CZ a zatím bez problému.

Oh!Gust
23. dubna 2017, 22:40
0

takže takto :D. držiak na značku s prúžkom som doteraz nevidel, ďakujem :)

liška
24. dubna 2017, 12:46
0

moje bejvalka :) koukám jak je ten svět automobilovejch webů malej

KS
23. dubna 2017, 21:56
0

Tak mě napadá, jestli to není jediný dieselový transaxle na světě? Asi jo. Z toho se dá usuzovat, že je to vlastně nesmysl a nikde jinde se taková kombinace nenabízela, takže když Giulii, tak benzín - včera i dnes, Alfa i "Omega" :-)

Tahle stará Giulia se mi taky moc nelíbí, ale 75 je jiný kafe...

reagovat
vonkreuz
24. dubna 2017, 00:32
0

Dieselové transaxly byly i dalsi Alfa Romeo. AR 6 "Sei" 2.5 Td VM Motori, AR 90 2.4 Td VM Motori, AR 75 2.4 Td VM Motori, AR 75 2.0 Td (tuhle ma AJ jako další daily jestli se nepletu).

Sk
Skoto
23. dubna 2017, 23:27
0

Tak to je Olda školní jako víno.A ten motor tluče,jako by padaly ořechy ze stromu.No prostě Taloš:-)

reagovat
H_F
23. dubna 2017, 23:43
0

tohle muselo bejt za sociku v ceskoslovensku pro spoustu lidi diky prave naftovymu motoru nejvic vlhkej sen

reagovat
Kr
Krocan
24. dubna 2017, 11:52
2

Tahle Alfička nebyla vlhkej sen. Kdo jsme měli přístup k naftě, tak jsme toužili (a ti, co byli již ve středním věku si i pořizovali) po Volhách 24 s nafťákem (do zástavby se používaly motory Mercedes, Avia, nebo Perkins a Peugeoťácký Indénor). Vyučil jsem se bagrákem a tolik Mercedesek, kolik jich parkovalo vedle buňek mechanizace třeba na Zličíně na stavbě nové tramvajové fabriky, neměli pohromadě ani před Západoněmeckým velvyslanectvím. Byly to většinou staré vrány, v Německu se to dávalo pod 1.000 Marakaček a clo a daň byly třeba 70.000-100.000Kčs. Ale stejně to furt jezdilo. Většina byla W114 a W115, ale byly tam i kluci s Piány, jeden tam měl Číňana a jeden dokonce jezevčíka ze Žraloka. Anebo měli ty zmiňované Volhy, co se na Konstruktivě vyřazené prodávaly za pusinku především straníkům, pak nestranickým vlezdoprdelkům a uřvaným kokotům, kteří si všechno vyštěkali. Pak byly v republice populární co se týká dieselů Peugeoty. Jo docela velký sen byla Avia do soukroma, přestavěná na caravan. A absolutně nedostupný sen byl Peugeot 309GLD z Tuzexu :-D
V těch dobách tu byly prestižní benzínové Fordy, Fiaty a Renaulty (kdeže ty loňské sněhy jsou). A pozici sociálního statutu nové Auδi 100 (stovka proto, že se dala pojízdná sehnat v Německu na vrakáči pojízdná do kila) fplný tehdy držela Sierra 1.6GL a před ní Simca.
Ale ono se to nedá tak jednoduše porovnávat, žádný převodní koeficienty to nezodpoví seriózně.
Alfy nikdo z venku netahal. To už spíš se občas objevila nějaká stará Lancia.
A o nafťáky kromě řidičů a bagráků nikdo nestál. Tehdy sis nekoupil naftu na pumpě za peníze, ale musel jsi mít takzvané bloky. Jako bagrák jsem je fasoval a soukromý majitel nafťáku si je musel kupovat na Poště. Zezadu byly orazítkované razítkem organizace nebo pošty a občas musel na Poště něco koupit každý, bylo to docela sledované. V polovině '80 stála nafta 3Kčs a v osmdesátém sedmém zdražila na 5,50Kčs. S absolutně chybějícím servisem na nafťáky to nebyl žádný hit pro masy.

H_F
24. dubna 2017, 12:46
0

pekne sepsano, diky
ja tu dobu zazil jen jako fakan

znamej se kterym tata delal auta mel na zahrade zakopany rovnou dve cisterny s naftou
200l sudy s naftou mel na dvorku kdekdo, primo pod mym oknem tri i tata, a to ani nemel primo souvisejici profesi
castecne kvuli toho mel regatu v dyzlu, coz tenkrat bylo male zjeveni, prodal ji jeste v r.89 za 185 tisic, to si pamatuju dodnes, protoze jsem to hodne oplakal, pripadal jsem si v ni jak buh...
tenkrat zase vykvetly ksefty s LTO, takze obliba dyzlovych osobaku pro urcite lidi byla jeste vice na vzestupu
vtipny bylo, ze dva roky na to uz regata stala par desitek tisic, protoze ten kram nikdo nechtel

servis chybel i pro zahranicni benzinaky, ktere zde nebyly bezne v prodeji, takze servisaci nebohejm majitelum casto originalni dily bez jejich vedomi nahrazovali, nebo od turistu, kterym auto kleklo, primo odkupovali za hotove

vtipna doba..

Kr
Krocan
24. dubna 2017, 12:58
0

Tak vidíš, že taky něco pamatuješ; -) No Regata...balil jsem tehdy jednu holčičku, její táta byl RNDr. a immerwhere byl v Africe. Na rande miliónkrát padlo, že mají Regatu. Abych jako věděl, s kým mám tu čest:-D Docela bych ji po těch letech rád viděl, když už se mi vybavila...To už by mohla mít i pilnou (podle slova pilovat) vnučku:-D

Fr
FraHor
24. dubna 2017, 11:09
0

Díky za pěkný test. Jenom jedna drobnost k větě "Je to jednoduše už hodně dávno co z bran továrny v Arese vyjela první Giulietta." Tohle je druhá Giulietta, první byla uvedená někdy polovině padesátých let.

reagovat
Greeny
24. dubna 2017, 11:21
0

já měl na mysli prvni Giuliettu téhle generace, jinak máš samozřejmě pravdu :) teď když jsi to tak napsal tak mi to taky připadá trochu matoucí

Raspby
24. dubna 2017, 17:26
0

No že by se mi líbila to asi ne. Ale jde z ní cítit ten italský styl té doby...o tom žádná. Jen si nějak vůbec neumím představit Alfu (a ještě takhle starou) na naftu. Ta si přímo říká o ten charakterní benzínový motor :). Nicméně článek zajímavý ;)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem