Nejlepší premiéry jsme si už představili, nyní je na řadě jiná sorta pěti nej loňského roku – soubor událostí, které podle nás musí každé benzínové hlavě nutně zlepšit náladu. Tedy slangově Epic Wins… Tak pojďme na ně!
Chevrolet Camaro 2SS v ČR
– protože za 1 milion dostanete 432 koní, což se ještě nikdy nestalo. 
Žijeme v době, kdy se z aut stává spotřební zboží a pomalu čekáme, kdy budou vedle ponorných mixérů v regálu třeba Picanta. To s sebou sice nese jednu výraznou nevýhodu, jež pocítíme, až si za 5, 7 let budeme vybírat ojetinu (těch rozpadajících se bude mnohem více, než dnes), ale na druhou stranu to přináší i pozitivní efekt – nová auta nebyla nikdy dostupnější, než teď. Ve spojitosti s výkonovým boomem to pak přináší efekt dosud nevídaných kupů. Chevrolet v září konečně uvedl Camaro 2SS do oficiální nabídky pro český trh a nasadil mu velmi příjemnou cenovku. Nefalšovaný řvoucí, dýmící a nevychovaný muscle-car, který má pod haupnou LS3 s výkonem 432 koní a stovku dá pod 5, stojí 1.033.000 Kč. Před 10 lety byla za podobné peníze leda Impreza WRX s polovičním výkonem…
Třída RGT ve WRC
– protože rally bude jednoznačně zábavnější. 
Zadokolky v rally? Mrštný Escort RS2000, divoká Lancia 037, přetáčivé smyky a průjezdy na krev. Ne nadarmo jsou 70. a 80. léta označována za zlatou éru (nejen) rally. Jenže už pár desítek let je se zadokolkami útrum. Tedy s výjimkou Nizozemí a Španělska, kde v národních šampionátech na nějaké zavedené regule FIA posílali exkrementy z výšky a díváci u tratí vesele hltali kousky zpečené gumy ze zadních kol 911 GT3 nebo 350Z. Neefektivní, za to 100% efektní vozidla v závodech chyběla snad všem, s výjimkou FIA. Jenže FIA v průběhu roku 2011 začínala prozírat, až nakonec zcela prozřela (což se navzdory její dlouhé historii nestává nijak často) a od nového roku v pravidlech pro WRC i národní šampionáty zavedla kategorii R-GT, v níž mohou startovat zadokolky. Jediným autem splňující současná pravidla – motor do 3500 ccm, hmotnost nejméně 1200 kg, výkon omezen na 300 koní – je čerstvě představený Exige R-GT. Takže na dokonalé obrázky 911 GT3 v lehkém slidu z Col de Turini si prozatím musíme nechat zajít chuť. Buďme však vděčni alespoň za současný posun a co my víme, třeba za pár měsíců bude oficiální i ta 911… Rally každopádně bude o kus zábavnější!
Sešrotování Brer
– protože neprodejné zbytky odulé parodie na Alfu si nic jiného nezaslouží.
Náš redakční člen Greeny protestoval (pozn. red. G. Shoř Vavrisi!), zapálení Alfisti možná zapálí Autíčkáře, ale sešrotování 180 kusů neprodaných Brer je jasný Epic Win. Sám Sergio Marchionne prohlásil, že 159 a Brera jsou průser. A to už je co říct. Brera začínala jako designová laskomina s V8 pod kapotou, koncept jako lusk. Bohužel, do světa se dostala sice na první pohled krásná, ale hmotou kypící a charakter postrádající věc. Brera byla těžkopádná jak maďarský jazykolam. V zatáčkách o poloměru menším než půl kilometru jen bezmocně týrala přední gumy, z čehož nebohé rezivějící kardany starých GTV musely na vrakovištích hromadně rotovat. Pod kapotou Brery se nacházel buď trápící se čtyřválec 2.2 anebo americko-italský bastard od GM, jehož 6 válců umělo v řidičích vyvolat jen jedinou emoci – stesk po jednotce Busso. Paradoxně se ke kupé od Alfy nejlépe hodil naftový pětiválec. Breru nikdo nechtěl, z vášnivé milenky se stala obtloustlá a předražená běhna. Sešrotování je milý osud. Stejně tak mohly být neprodané Brery ponechány napospas rozzuřeným příznivcům koncernu VW nebo veřejně zničeny v nějakém militárním díle Top Gearu. Shoř v pekle Brero. My budeme doufat ve 4C.
Obrození PSA
Nebojte se, nechceme vás oblažovat hororovými historkami o tom, kterak v závodní jídelně společnosti Hyundai oživlo jídlo. PSA samozřejmě znamená Peugeot S. A., koncern, který nás dlouhá léta oblažoval skvostnými vehikly, jako byl Peugeot 206, jeho deformovaný sourozenec CC nebo pojízdná krabička s posuvnými dveřmi 1007. Svět automobilového designu obohatil Peugeot o světlomety sahající až k A-sloupkům a vstupy vzduchu v nárazníku, inspirované tlamou plejtváka obrovského. U sesterského Citroënu byla situace o něco růžovější a některá auta alespoň zajímavě vypadala, ale řadící páky simulující pohyb koupelnového zvonu, podvozky z přežvýkaných bonbónů žužu a řízení "drive-by-jelly". Ale letos se objevil Peugeot RCZ a motorističtí novináři se vraceli z prvních projížděk s otazníkem v očích a nevěřícně si ověřovali nápis na zádi. Nejenže svému řidiči umožňuje zcela vypnout stabilizaci, ale dokonce jezdí natolik dobře, abyste si to mohli užít. A co víc, použitelné auto se nějakým zázrakem stalo i z faceliftované 308, dokonce i v unylé ekoverzi e-HDI. Dlouhookým monstrům s olbřímí tlamou učinil přítrž francouzsky elegantní sedan 508 a Citroën pokračuje v nástupu stylové značky DS… vypadá to, že PSA je konečně na dobré cestě. A to je po těch letech rozhodně Epic Win!
Cadillac Ciel
– protože GM konečně došlo, jak má vypadat Cadillac 
Co na seznamu pěti nejlepších událostí roku 2011 dělá další z řady fantaskních konceptů GM, které nikdo nikdy nepostaví? Přesně tak se ptal i zbytek redakce Autíčkáře. Jim jsem to vysvětlit nedokázal, tak třeba budu s vámi úspěšnější… Ciel totiž není jen koncept. Ciel, spolu s tím, co o něm automobilka Cadillac říká novinářům, představuje po snad dvaceti letech naději, že u General Motors pochopili, co znamená Cadillac. Podle rozhovoru pro TopGear jim prý konečně došlo, že Cadillac má být dlouhý, okázalý a nemá se snažit kopírovat německou sportovnost, japonskou efektivnost ani britskou střídmou eleganci. Má vyrábět velké, černé sedany, které si budou kupovat stárnoucí byznysmeni a členové Pěti rodin. A přesně taková má být budoucí vlajková loď, stojící nad nedávno představeným XTS a jezdící na připravované platformě Omega. Samozřejmě se zadním náhonem. Ano, bavorákům konkurující ATS a CTS určitě zůstanou, stejně jako poněkud bezpohlavní XTS. Ale pokud to s Cielem dopadne jen trochu dobře, bude konečně možné koupit si zase jednou pravý Cadillac. Jen ať se proboha jmenuje třeba Fleetwood Brougham d'Elegance a ne FTS. Písmenka nechte japoncům! BobAsh PS: Vy už samozřejmě víte, že pokud nás za výběr chcete pochválit nebo zapálit, neváhejte to vyjádřit prostřednictvím komentáře…




anthAn
4. 1. 2012, 21:37Něco proti Picantu? Já s nim rozvážím pizzu a můžu vám říct že ten sekvenčně plynem plněný litrový čtyřválec s čipovanou jednotkou (na 50kW) dělá z nákupní tašky neuvěřitelnej městskej muscle-car. Průměrná rychlost ve městě nejvyšší ze všech aut co tam kdy jezdili. To auto nezná nic jinýho než jízdu na krev a řazení těsně pod omezovačem občas i v něm, když se zakoukam (nemá otáčkoměr). Pravda, první spojka šla po 15tis, teď má najeto 103tis a spojka už jde zase do kytek. Jedna převodovka už šla do kytek a taky řidičová sedačka už je druhá, ta první se uplně rozdrbala těma desítkama nástupů a výstupů denně.
Vajtus
4. 1. 2012, 22:18Nechal bych Vavrise v jeho Miatě (bez střechy) ukamenovat za tu Breru...
Vavris
4. 1. 2012, 22:37anthAn: No Picanto bylo první auto, které mě napadlo, že by se do toho regálu vlezlo :D Jinak vůbec nepochybuji o tom, že by někde pizza rozvozy měly menší průměrnou rychlost než tu nejvyšší...
Vajtus: Vidíš a přitom to nebyl můj nápad strčit Brery mezi epic wins :D
h0n7a
4. 1. 2012, 22:51Zdravím, na tendle web sem teda narazil úplnou náhodou, ale konečně jsem našel web o autech, kde se při čtení skvěle pobavím a to co je napsáno je objektivní a prostě má to šmrnc, ne jako na tom největším české hnoji webu o autech, kde se mi chce zvracet jen čtu první článek. Fakt skvělý a jen tak dál :)
Ondra
4. 1. 2012, 22:59Vavrisi jen to na mě nepráskni, Alfisté si mě najdu :D
Dáda
5. 1. 2012, 06:26LOL !!! Ty Alfy !!! Jednoznačně EPIC ULTRA WIN
xjohny
5. 1. 2012, 08:38Není to přímo o Brerách, ale o 159kách. A na to, že je to přímo na webu alfistů, je to překvapivě kritické a vyvážené hodnocení té smutnější éry Alfy Romeo:
http://www.alfisti.cz/index.php?link=cuore-modely-pod-kridly-fiatu-alfa-romeo-159
Jinak poznámka - to, že byly sešrotovány Brery máš z jakého zdroje? Je to 100% pravda? Nebo byly sešrotovány jen nějaké předprodukční verze, muly a polo-auta a novináři to takhle upravili aby to bylo zajímavější?
BobAsh
5. 1. 2012, 08:58xjohnny: Údajně potřebovali vyklidit sklad a měli tam 180 Brer s Euro 4, který nestihli přihlásit do konce 2010, takže už se přihlásit nedaly...
Nedy
5. 1. 2012, 11:54Myslím, že jdu hledat Ondru... :-) Ač miluju Alfy uznávám, že Breru bych si asi fakt nekoupil. Na druhou stranu jsou to tak nádherný auta, že to je jako spálit obraz od Rembrandta...
xjohny
5. 1. 2012, 12:07Já bych si Breru (případně Spider) klidně koupil, kdybych hledal letní auto a měl na to peníze, už proto, jak je krásná. Jako dálniční stylový "tank" je určitě dobrá :-))
A ty poslední s 1750TBi už opět nějaké to cuore-sportivo mají. Jsou lehký a s výbornými jízdními vlastnostmi.
BobAsh
5. 1. 2012, 12:56xjohnny: Lehký? :)
xjohny
6. 1. 2012, 13:18Rozumněj lehčí než byly původně :-) Cca 1450kg, což je +- stejně jako např. 350Z. Ta motorizace bohužel ale stále pokulhává no.
Vajtus
6. 1. 2012, 14:09Uznávám, že motory jsou kromě 1750 Tbi tragédie. Takový muskulatuře a těm čtyřem koncovkám by slušela V8, pak by to klidně mohlo jezdit jako kladivo a stejně bych to miloval...
Ale já ani tak proti Breře v zásadě nic nemám, beru jí jako krásné, pohodlné a bezpečné GT na každý den, ne sporťák...
A taky bych si hrozně přál, aby 4C zavřelo všem pomlouvačům Alf klapačky :D.