načítám data...

Český sporťák počtvrté. Octavia RS je nejlepší se zážehovým motorem

03. září 2021, 13:00 Daniel Borský Recenze & testy

Nová Octavia je trochu kontroverzní auto. Avšak ve variantě RS s klasickým benzínovým motorem je skvělá.

zobrazit celou galeriiFoto:   Daniel Borský

Nová generace Octavie je v naší malé kotlině vždycky velkou událostí. Hodně se o tom hovoří, rozpitvávají se detaily, „každý“ se chce svézt a udělat si vlastní názor. Je to prostě auto, které je zajímavé pro veřejnost a tím myslím především tu veřejnost, která jinak o automobilové dění nejeví přílišný zájem. Já to tentokrát měl s novou Octavií přesně opačně. Musím se přiznat, že jsem se jí poněkud vyhýbal. Po zkušenostech se Scalou a Kamiqem jsem se obával dalšího zklamání. I moji drazí kolegové nebyli zrovna dvakrát nadšeni z nové Octavie. Když se RS objevila v redakčním kalendáři, nějak jsem o ni nejevil zájem, původně ji měl mít k testu Jeník Machačů. Jenže ten si potřeboval dát menší pauzu od vozů z VAGu, kterých měl hned několik po sobě, takže se nějakým záhadným způsobem zbrusu nové RS ocitlo v mých rukách. A víte co? Byl to skvělý týden.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Asi nemá cenu Octavii dlouze představovat. Hádám, že už se s ní každý nějakým způsobem setkal a názor na vnější vzhled si tak jistě uděláte sami i bez mých řečí. Za sebe tak mohu jen říct, že se mi nová Octavia docela líbí, působí takovým svěžím a zároveň dospělým dojmem. U RS je to navíc ještě podtrženo agresivnějšími nárazníky a kontrastními detaily, které dotvářejí celkové vzezření. Líbí se mi, jak Škoda naložila s předními světlomety. Pamatujete na kontroverzní facelift třetí generace a jeho dělená světla, která polarizovala veřejnost? Škoda pokračuje v nastoleném trendu i u čtyřky. Tentokrát jsou však světla rozdělena pouze opticky pomocí diod pro denní svícení a ne fyzicky, jako tomu bylo před tím. Přijde mi to jako veskrze chytré a vtipné řešení. Co mi však vtipné nepřijde ani trochu, to je design kol. Zajímalo by mě, koho napadlo okopírovat ta nejprofláklejší tuzingová kola, která byla in asi tak před deseti lety. Tohle se nepovedlo, zvolte si raději v konfigurátoru jiný design. Jakýkoli, hlavně jiný. Říká se, že kola dělají auto, takže by byla škoda, pokazit si celkem zajímavý vnější vzhled špatným výběrem disků.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Musím říct, že první dojem z interiéru je velmi dobrý. I ten druhý. Vlastně i třetí. Abych to zkrátil, vnitřek je vskutku povedené místo, ve kterém se budete cítit dobře. Nová Octavia RS není úplně levné auto. Základní cenovka začíná lehce pod 900 tisíci, a pokud si dopřejete nějakou tu výbavu, pak lehce přeskočíte milionovou hranici. Za tyhle peníze už nechcete uvnitř vidět přílišné kompromisy a laciná řešení. Světe div se, Škodovka se s tímto vypořádala na výbornou. Dojem z interiéru je prostě milionový. Ten Alcantarový pruh, táhnoucí se středem palubní desky (a také jako výplň ve dveřích), vypadá skvěle a především hodnotně. Prošívání kontrastní červenou nití mu dodává švih. O ergonomii ovládacích prvků netřeba hovořit, ta je tradičně na vysoké úrovni. Dokonce i na ovládání klimatizace v displeji infotainmentu jsem si přivyknul poměrně rychle. Pochválit musím i sedačky, protože tohle je první Octavia ze všech dosud vyráběných, ve které se mi sedí dobře a nebolí mě záda. Dobrá práce. Vnitřek vozu se prostě povedl a bez potíží si obhájí vyšší cenu.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Poklonu tentokrát musím vyseknout také infotainmentu. Funkčnost této věci mě přiváděla k zoufalství ve Scale a přinášela mi rozčarování v Kamiqu. Někteří kolegové si stěžovali, že i v nové Octavii vykazuje stejné chování. Já si však nemohu stěžovat ani v nejmenším. Mně všechno fungovalo na jedničku. Systém byl stabilní, rychlý, uživatelsky přívětivý. Ereso bylo také prvním autem, ve kterém se mi povedlo bezchybně nastavit a následně používat bezdrátově Android Auto (čímž jsem také zjistil, že tahle funkce dokáže vysosat 4150 mAh baterii telefonu během dopoledne). Já si tedy na infotainment v nové Octavii stěžovat nemohu. Snad bych jen poprosil, až bude příště někdo konfigurovat podobné auto, ať zaškrtne mezi příplatky i parkovací kameru. V autě za milion nevypadá její absence úplně dobře.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Octavia RS není sportovní auto a nikdy ani nebylo. Přesto si však na jízdním projevu zakládá a snaží se nabídnout i nějaké ty emoce. Než však se pustíme do rozboru jízdních vlastností, pojďme se podívat do minulosti a udělat si menší rekapitulaci. První Octavia RS ohromila výbušným motorem a skvělými brzdami. Slabší stránkou byl však podvozek, který byl zbytečně prkenný a nestíhal dynamickému potenciálu motoru. Dvojkové RS nabídlo výrazně lepší podvozek, který potěšil svou jistotou i každodenní použitelností. Lehkým zklamáním byl takový nemastný a neslaný motor, jemuž chyběla chuť do života a výrazně slabší brzdy, než u předchůdce. Tohle však napravila trojka, která speciálně po faceliftu překvapila širokou škálou schopností. Fantastický motor ohromoval silou a efektivitou, autu dodával velmi nadstandardní dynamiku. Podvozek byl příjemně nastaven, a pokud jste jej nezabili velkými koly (max. 18 palců), pak fungoval až nad očekávání dobře. Co může přinést generace čtvrtá?

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Nečekejte zde nějakou revoluci, či radikální změnu směřovaní. Nová Octavia RS pokračuje zdařile v nastavené linii. Jen působí mnohem dotaženějším dojmem. Nejvíc je to poznat asi na akustickém komfortu, což je disciplína, ve které předchůdce zrovna dvakrát nezářil. Novinka je však až nečekaně tichá. Od kol se k vám nedostává rušivé hučení, ve vysokých rychlostech pak zase vzduch ideálně obtéká kolem karoserie, aniž byste museli zvyšovat hlas při konverzaci s posádkou. Celé auto je takové klidnější a dospělejší a to je moc fajn. Též příplatkový adaptivní podvozek funguje výtečně a rozhodně vřele doporučuji jej zaškrtnout při konfiguraci. Má několik možnosti nastavení, od volby „kostitřas“ až po „domácí gauč,“ takže si vybere snad každý dle svých preferencí. Když přitlačíte na pilu a budete chtít po eresu ostřejší jízdu, pak ani tady vás auto nezklame. Octavia se umí po zatáčkovitých okreskách pohybovat velmi neslušnými rychlostmi. Nebude to však žádná velká zábava. Slovo, které se mi po takové jízdě dralo na jazyk, bylo jistota. Octavia RS vás naplňuje za každé situace neochvějnou jistotou, že to zvládne, a že nemusíte mít obavy z nepříjemných následků. A to je vlastnost, která se u rychlého auta pro každý den docela hodí.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Dvoulitrový čtyřválec se tváří, jako kdyby byl přebrán od předchůdce prakticky beze změny. Bez přímého srovnání nedokážu poznat, jestli se nějak výrazně liší. A ono je to vlastně dobře, protože tohle TSI je vážně povedená pohonná jednotka. Údaj 245 koní v reálu působí, jak kdyby se Škodovka podceňovala. Skutečná dynamika RS vypadá, jak kdyby tam bylo o dobrých 20 koní víc. Ereso podává naprosto suverénní výkony v jakékoli situaci. Lehkost s jakou nabírá tohle auto rychlost, je až podivuhodná. Kdyby se mohlo vycestovat do Německa, tak bych vám pověděl, že nejvyšší cifra, kterou uvidíte na rychloměru, je 260. Takhle vám to říct nemohu. Silnou stránkou je také provozní efektivita. Já zakončil testovací týden se spotřebou 8.2 litru a to jsem střídal rychlé dálniční přelety se skotačením na okreskách a nevynechal jsem ani dovádění ve sněhu v horských oblastech. S ohledem na způsob použití je spotřeba vynikající. Snad jen ten zvuk motoru by mohl být zajímavější. Je takový unylý a nezajímavý. Místo motoru se o sportovní zvuk snaží jakýsi „sound generator,“ který však vytváří naprosto tragikomický hluk a první, co při každém nastartování uděláte, je jeho vypnutí. Tohle se fakt nedá vydržet.

Verdikt

Nakonec jsem velmi rád, že si mi nová Octavia RS dostala do rukou. Najel jsem v ní velkou porci kilometrů a vyzkoušel ve všech možných i nemožných situacích. Zcela zodpovědně tak mohu říct, že tohle auto se povedlo a měl jsem z něj během celého týdne radost. Je dotažené do detailu, velmi dobře jezdí a má skvělý motor. Samozřejmě je prostorné a praktické přesně tak, jak čekáte od Škodovky. Cena je sice trochu vyšší než dříve, ale já myslím, že si ji v pohodě obhájí. Do Mladé Boleslavi tak posílám pochvalu.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1 984 cm3
Výkon: 180 kW (245 koní) v 5 000 - 6 500 ot./min
Točivý moment: 370 Nm v 1 600 - 4 300 ot./min
Převodovka: sedmistupňová automatická dvouspojková
Pohotovostní hmotnost: 1 520 – 1 629 kg 
Maximální rychlost: 250 km/h
0-100 km/h: 6,7 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná: 6,8 – 7,1 l/100 km
Spotřeba v testu: 8,2 l/100 km
Cena základní verze (s daným motorem): 889 900 Kč
Cena testovaného vozu s příplatky: 1 079 200 Kč


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Buďte první, napište komentář!


Poslední komentáře