načítám data...

Mini Cooper SE L: Co je vlastně dobrý elektromobil?

Myslel jsem si, že elektromobily a to, jaké by měly být, mám zmáknuté. Ale jak to tak vypadá, nemohl jsem se mýlit více.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Mini Cooper SE L: Co je vlastně dobrý elektromobil?

Při nedávném testu Kie e-Soul jsem si myslel, že jsem na to přišel. Co je použitelný, a tedy i dobrý, elektromobil. Skoro bych nečekal, že tak brzo zjistím, že by všechno mohlo být jinak. S Mini mě totiž mezi rekuperací a honěním kilowatthodin napadla kacířská myšlenka. Nemohlo by být ježdění s elektromobilem zábava? Nemyslím tím přeměnu ekologického vzorku na oblaky kouře, ani závody od semaforu k semaforu. Ale tu čistou radost z jízdy, kdy vás nezajímá ani spotřeba, ani zbylý dojezd a ani to uhlí, které se spálí v elektrárně. Je tu jen hezká cesta a vy.

Elektromobily ale takové přece nejsou. Mají být úsporné a ukázat nám, jak bychom se v naší světlé budoucnosti mohli dopravovat. A vzhledem k tomu, že v nabídkách automobilek jsou v současnosti spíš nutností kvůli udržení nižších flotilových emisí, tak tu na zábavu prostě není místo. Je třeba aby byly ekologické, použily co nejvíce recyklovaných plastů a tím snížily tu zátěž, jakou je výroba baterií. Navíc je potřeba, aby elektromobily byly svébytné modely a odlišily se od zbytku, a tak už auta v provedení spalovacím, hybridním a plně elektrifikovaným z nabídek automobilek pomalu mizí.

Foto: Michal Bureš

Vymyslet zcela odlišný a svébytný model, který stále bude nezaměnitelné Mini, ale není snadné, a tak se ani nemůžeme divit, že se ve vývoji značky rozhodli jen dosadit do již osvědčené třídveřové karoserie elektrickou výzbroj. Z mého pohledu je to dokonce ta nejlepší varianta, protože se nedá říct, že bych byl fanouškem jakékoli jiné varianty a věci jako Countryman či Coupé jdou naprosto mimo mě. Ale zpět k elektrické výzbroji. Jak víme, Mini spadá pod BMW, a tak nebylo potřeba vymýšlet již vymyšlené. Pohon a vše ostatní poskytlo i3, baterie se nastěhovaly na místo nádrže. A protože elektřina ani sání vzduchu, ani tolik chlazení nepotřebuje, tak přibyly nějaké ty záslepky na přídi a několik log, ve tvaru zásuvky, aby i ti nejpomalejší z nás pochopili, kam se to má zapojit. K slušivému logu stačilo doplnit zrcátka ve stejné barvě a nápis Cooper SE na víko kufru.

Foto: Michal Bureš

Když L neznamená Large.

Mini Cooper SE dostanete v několika variantách. S, M, L a XL. A překvapivě to neznačí velikosti, nýbrž úrovně. Začíná se od S, končí XL. Tyto varianty se od sebe liší koly, barvami a různou další výbavou. Pro účely mého testování byla přistavena varianta L, která se vyznačuje barvou White Silver a koly Corona Spoke, pardon, dnes už Power Spoke. Kromě toho je osazen adaptabilními LED světlomety, audiosystémem Harman Cardon a spoustou dalších vychytávek, jaké si jen můžete přát.

Foto: Michal Bureš

Po usazení dovnitř mě skoro až překvapilo, jak normálně Cooper působí. Všechno je jako v obyčejném Mini. Velký plastový kulatý kruh, ve kterém je umístěn infotainment je přítomen. Bonusem je zde multifunkční ukazatel umístěný v po obvodu horního půlkruhu, který vám ukáže nabití baterie, či úroveň hlasitosti či asistuje při parkování. Budíky jsou sice z i3, ale ani po zmáčknutí startovacího spínače a futuristickém „vžuuump“, které jej provázelo, jsem neměl pocit, že sedím v elektrickém autě a čekal, kdy se ozve zvuk spalovacího motoru. První kilometry můj mozek odmítal to, že sedím v autě, které má standardně systém jednoho pedálu, a tak jsem byl naštvaný. Na auto i na sebe. Ani nevím, co to dokazuje. Možná, že iluze normálního auta byla tak dokonalá, že se s tím měl můj mozek problém popasovat? To se ale naštěstí s časem zlepšilo.

Nevím, jestli to bylo záměrem nebo je to snad vedlejší účinek, ale samotná elektrifikace Cooperu neubrala ani kapku na tom, jak zábavné je to auto. Kolečka v rozích karoserie, nízké těžiště, vše je tu přítomno, a tak se při cestě po okresní silnici zakrouceného typu dostavila radost. Jízdní vlastnosti Cooperu S jsou totiž zachovány a jako bonus dostanete celých 270 Nm kroutícího momentu. Hned. Kdykoli. Z malého Mini se díky pohonu stává malý okreskový terorista, se kterým by nejspíš mělo problém i aktuální JCW. To má sice o nějakých těch dvacet koní více, ale okamžitá odezva a přísun výkonu, kterou má SE, by mu pěkně zatopila. Díky pěkně vyváženému podvozku a novým letním pneumatikám trefuje apexy jedna radost, každý výjezd ze zatáčky provází vesmírný zvuk asynchronního motoru a v tom tempu si ani nevšimnete, že tu není zvuk motoru. Naopak si všimnete, že tu je omezovač rychlosti a víc vám jet nedovolí. Nějak vás před tím, drtit ho víc, zastavit musí. Jediným nedostatkem je tady řízení. Neberte mě špatně, je přesné, jeho reakce jsou briskní, ale cit v předním pneumatikách v něm nehledejte.

Foto: Michal Bureš

A co ekonomika provozu, která by měla být alfou a omegou provozu elektromobilu? Spotřeba v testu byla 15,4 kWh/100 km, což není vůbec špatné a v praxi jsem mezi nabíjením s Mini najel kolem 180 kilometrů. Kdybych jej měl posuzovat podle mých požadavků na elektromobil, Mini by tady neuspělo. Jenže to by neuspělo už podle tabulkových údajů. Z hlediska svého určení, jako stylový elektromobil do města, je ale zcela dostačující.

Verdikt

Pokud bych měl posuzovat Mini jako automobil do města, neměl bych mu co vytknout. Jenže Mini mi ukázalo, že i s elektrickým autem se dá jít prostě jen tak projet a páchat jízdu čistě jen pro radost, aniž bych myslel na udržitelnou dopravu či opět chladnoucí ledovce. A to se mi s jiným autem nestalo. Nevím, jestli to byl záměr, ale posílám gratulace. Tohle je totiž první elektrické auto, které je zábavné tím stejným způsobem, jak mají rádi staromilci. A pokud budete mít možnost, zkuste si jej. Třeba i vás přesvědčí.

Technické údaje

Motor: synchronní elektromotor s permanentním magnetem
Výkon: 184 koní (150 kW)
Točivý moment: 270 Nm                       
Maximální rychlost: 153 km/h 
Zrychlení 0-100 km/h: 7,3 s 
Kombinovaná spotřeba v rámci testu: 15,4 kWh/100 km 
Cena testované vozu již od (Mini Cooper SE S): 882 700,- Kč
Cena testovaného vozu (Mini Cooper SE L): 1 042 912,- Kč

Za fotky děkujeme Michalu Burešovi.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

wdave_t
11. května 2020, 10:16
0

Zajímavé. Od majitele Miaty už slova o zábavnosti něco znamenají :) Musím se konečně v nějakém moderním elektromobilu svézt.

Ty zadní světla s britskou vlajkou uvnitř jsou skvělý :)

Proč mají EVs často tak nízkou maximálku?

reagovat
krab
11. května 2020, 10:57
-2

Souhlas, Dave, tohle bude nejspíš skutečně příjemně fungující elektromobil a rozhodně bych si ho rád vyzkoušel. Představu jak asi jezdí myslím mám, protože jsem měl vloni půjčený nový modrý Cooper S 141kw a v takovým "retro testu" jsem ho porovnal pro legraci a zábavu čtenářům více méně s původním Cooperem S R53. A tam vyplulo klasicky na povrch to, co jsem tušil. Radost z řížení jako procesu, z lehké malé obratné karoserie a z charakterního motoru byla bez složitějšího rozmýšlení na straně starého auta. To je prostě realita aktuální doby, s tím se nedá nic dělat. Zase z objektivního hlediska je to nové Mini daleko lepší. Ale v na nedělní "drive" bych si vzal vždycky to staré s kompresorem...

Zajímavý by bylo srovnání Cooper S 3D 141kw vs. tenhle elektrický. Rozdíl cen není dramatický, cca 150-200 tisíc ve prospěch benzinového, jsou ve skutečnosti velice drahé oba a hmotnost benzinového má být (dlouho jsem to hledal, BMW o tom dosti mlčí na stránkách) 1275 kg a toho elektrického 1440 kg. Jako zázrak to není ani u jednoho, když si vezmeme, že to jsou auta do 4 metrů délky...

Takže jaké vybrat záleží na okolnostech, kde jak by člověk jezdil, jestli má doma možnost instalovat nabíjecí stanici atd. Hezky o tom vyprávěl o víkend na youtube Harry Metcalfe na jeho Harry's garage. Tu poslední si pusťte. Jako farmář je docela ekologicky smýšlející člověk a říká dost zajímavých věcí. Každopádně taky říká, nenechte se příliš ovlivňovat PR kampaní automobilek, které budou chtít co nejvíc prodávat EV auta, za což se jim vůbec nedivím, je to logická věc, ale udělejte si svůj úsudek a přemýšlejte, nežeňte se do EV segmentu hned a příliš rychle, není kam spěchat. Má na to takovej milej, střízlivej pohled.

Každopádně tohle Mini z testu si myslím má zajímavý potenciál prodejnosti v tomhle segmentu. Přijde mi fakt atraktivní.

Ča
Ča Snač Aj
11. května 2020, 11:00
3

Ta maximální rychlost, dovolím si říct, je limitovaná absencí převodovky i ten elektromotor má nějaké maximální otacky, kdy přestává být efektivní. Ale na druhou stranu jsou tak vysoko, že se to nevyplatí řešit.

Ju
Junior
11. května 2020, 12:54
-2

majitel Miaty poprvý vyzkoušel vyjet kopec bez podřazování. A to baví. Pamatuju si svůj přechod z 1.3MPI na TDIčko. Taky mě to bavilo :-)

beastar
11. května 2020, 13:13
1

Jo jo ja kdyz poprve okusil silnou naftu v podani 525 TDS. Byl sem tak nadsenej ze sem s tim vlastne rok jezdil a nedelal nic jinyho, nez tomu daval napit. A taky sem to vsude az neobjektivne chvalil. Casy se meni dneska je "budoucnost" elektro:)) Uvidime na jak dlouho. Troufam si rict, ze za nasi generaci ropa jeste vystaci. Vcera sem se svezl v evíčku IX kamaráda. Takze zabavu fakt vidim nekde jinde, nez v krabicce na proud;)

František Čáslavský
11. května 2020, 13:37
2

Nějak mi přijdou ty narážky na majitele Miaty trochu laciný... ;)

MB
MBMB
11. května 2020, 14:04
0

Jak už tu víceméně padlo, maximálka je omezená převodem a maximálními otáčkami elektromotoru. Běžný elektromotor je s jedním převodem schopen s rezervou obsloužit celé spektrum legálních rychlostních limitů a zároveň mít uspokojivou dynamiku, čili je to jasná volba. Nemá moc praktický význam do auta dávat složitější, byť i jen dvoustupňovou, převodovku, která už musí řadit. Možná se toho časem dočkáme v honbě za efektivitou, ale teď se to objevuje jen u vysloveně sportovních aut, např. Taycan.

Ju
Junior
11. května 2020, 13:09
1

Nejsem cílovka, takže jsem možná trošičku mimo jo, ale:
https://fdrive.cz/clanky/cez-odhalil-novy-cenik-za-nabijeni-fungovat-zacne-pristi-rok-v-breznu-4614
http://www.hybrid.cz/eon-od-ledna-zmeni-ceny-verejneho-dobijeni-elektromobilu¨
No řeknemě kilowata 10 kaček.
Dostanem se teda někam na 150 korun kilometr.
To je 5 litrů nafty.
Jestli je rozdíl proti klasický verzi 2 kila ceník a já vím, že velmi agresivní jízda po Praze je nějakých 8 litrů nafty (dvoulitr 184k), pochybuju že františek takhle jezdil, takže řeknu 7.

Takže připlatit 200 000, získat veškerý nevýhody elektromobilu a šetřit 2 litry na sto? Navíc s výhledem toho, že elektrika na dobíjecích stanicích postupně víc a víc zdražuje?

Nevim no. Myslim si že moje máti, jako typická cílovka (auto chce hezký a pro sebe, na dovolenou a dálky jezdí jinýma, najede tak 10000 za rok, z toho 9000 v okruhu 30 kilometrů od baráku) si příště zase koupí benzín.

Eletrika nemá moc co nabídnout. Bude potřeba zvýšit daně na benzín a napálit nějaký flastry za ježdění se spalovacím motorem. Do tý doby nic moc.

reagovat
Ju
Junior
11. května 2020, 13:19
0

tak jsem si šel přečíst co mi napsal vymyšlenej beastar a už čumím, že mám mínusko.
ty vole tak sorry kluci, já si tu realitu nechám příště pro sebe :)

Jakub Pospíšil
11. května 2020, 13:22
3

Sem ti to zas vyvážil. Hele je to tak, nabíječky už pomalu přestávají být zadarmo, výhody pomalu mizí. Zůstává jen jakási hipsterská aura výjimečnosti.

František Čáslavský
11. května 2020, 13:33
3

Ty, Juniore, mi přijde, že ti ty čísla nějak haprujou. Každej, kdo si elektroauto pořídí, si nejspíš veme i nějakej takovej ten tarif, kde má nějaký kilowatthodiny předplacený. Třeba nejmenší sazba, víkendovej řidič, to má za 5,5 korun za kWh, to jsme najednou skoro na půlce. K tomu v praxi často máš i možnost nějak nabíjet v práci (pravda, ne vždy a všude).

Vem si třeba, že bys s Mini najel cca 1000 km měsíčně s mojí spotřebou (která shodou náhod vychází na necelej tisíc km). Takže bys potřeboval 154 kWh. Takže ČEZu zaplatíš 550,- za 122 kWh a doplatíš dalších 32 po 4,5 korunách. To máme 694 korun. Hnedle jiný počty, co.

MB
MBMB
11. května 2020, 13:40
4

Na drahých rychlonabíječkách se ovšem nabíjí jen na cestách, jinak doma přes noc rámcově za nějaké 2 Kč/kWh.

Nicméně ekonomicky se dnes pochopitelně elektromobil bez pobídek zpravidla nevyplatí. Ta motivace ke koupi elektromobilu dnes není finanční, i když třeba brzo taky.

Jakub Pospíšil
11. května 2020, 13:41
1

Jako jo, to je fér zmínit, ale je to další z mnoha určitých nesvobod, co elektromobil přináší. Další věc, co je potřeba hlídat. Když si vezmu svůj profil využití auta, tak by se mi některé měsíce vyplatilo předplácet čip, v jiné zase ne. Musel bych propočítávat, kolik ujedu, kolik nabiju, hlídat si předplácení paušálu... Nebo se na to vykašlat a platit to prostě pravidelně s tím, že to je další nutný výdaj.
Elektromobil jako druhé auto k domu se zahradou a třífázovou nabíječkou v garáži mi smysl dává. Ale jinde už tolik ne.

Ju
Junior
11. května 2020, 13:45
0

František -> Vidíš, jak říkám, nejsem uživatel :-) Tak třeba jo. Pak už zbejvají jenom ty ostatní nevýhody. A zvážit si to musí každej sám
Kolik vlastně stojí vyrobit doma něco, co mi nabije elektromobil přes nos? Předpokládám, že do 220V se to nestrká. Nebo jo?

krab
11. května 2020, 13:45
-2

Z toho si nic nedělej, já tam taky dostal ráno mínus, ani nevím jestli za to, že jsem prohlásil, že starý Cooper S R53 je jako auto pro radostnou vyjížďku pro mě daleko lepší než ten nový, potažmo s vysokou pravděpodobností i ten elektrický anebo naopak za to, že jsem to zakončil tím, že tohle elektrické Mini se mi vlastně i docela líbí.

To co píšete, více méně je i v souladu s tím posledním dílem Harryho. Navíc on našel nějakou statistiku, zdroj, kde se dalo spočítat kolik CO2 vlastně EV auto vyprodukuje podle toho, kde odebírá elektřinu a jak se ta elektřina vyrábí. A je to škála klidně od 20 g / km nebo jak se to počítá (když jezdíš v oblasti, kde je hodně elektřiny z obnovitelných zdrojů) až do 150 g/km i víc, když je třeba zima, hlavní topná sezona a bydlíš v Birminghamu, kde je elektřina z uhelný elektrárny.

Zkrátka ať uděláme co uděláme, při našem aktuálním životním stylu stejně ekologicky žít nebudeme. To je realita. Teď bude pochopitelně automobilový průmysl marketingově propagovat EV auta, protože se ty investice potřebují nějak vrátit, což je normální věc a líbilo se mi, že jakoby říkal: nenechte se všichni zblbnout, nevrhejte se do elektromobility bezhlavě. Ve výsledku jakoby říká : když máte léta starý auto, který slouží a nevyměníte ho, chováte se vlastně k přírodě šetrněji. A s tím souhlasím, akorát díky tomu, že bychom auta měnili jednou za 10 let (což by vůbec nebyl problém, protože ty auta se při dobré údržbě dožijí spousty let) si zase zlikvidujeme ekonomiku, která je nastavena na přirozený růst. A co s tím, to už je na větší filozofy než je krabík ...

MB
MBMB
11. května 2020, 13:51
1

Junior: Snad ke všem autům se dodává kabel do normální 230V zásuvky. Nicméně u aut s většími bateriemi už je problém je dobít přes noc. Přijet večer úplně vybitý a ráno mít 100% na nějakou delší štreku už nejde. Na to je potřeba mít i tu třífázovou zásuvku, pak to je úplně v pohodě u všech aut.

František Čáslavský
11. května 2020, 13:52
2

Junior: Taky nikdo neříká, že máš okamžitě zahodit svoje mužství v limuzíně a přesedlat na elektřinu. Furt je to pro lidi, co to chtějí, nikoli pro každého. A taky se to ne všem vyplatí, chce se to trochu zamyslet... Já bych teď s elektromobilem klidně žít mohl, nabíjení bych řešil v práci a nad nabíječkama přemýšlel jen když bych jel někam dál nebo jinam. Ale nějak nepociťuju tu potřebu... Jen mě baví si to jednou za čas zkusit.
Jinak ano, lze to nabíjet i z 220 V, u Mini jsem dobil půl baterky asi za 6 hodin.

MB
MBMB
11. května 2020, 14:39
2

Jeden projekt, který porovnává kompletní emise CO2, je tento: https://climobil.connecting-project.lu

S tím starším autem to podle mě není úplně jednoznačné. Auto většinu emisí CO2 vyrobí během provozu. Čili existují scénáře, kdy vyjde lépe nechat auto sešrotovat v půlce životnosti a koupit úspornější, než to staré dojezdit.

Hlavně je však potřeba nezapomínat na to, že to není jen o CO2. To je záležitost globálního oteplování, nicméně je tu ještě separátní téma znečištění vzduchu ve městech.

ma
martinw
11. května 2020, 15:32
-1

Karanténa pěkně ukázala že ve městech není osobní přeprava hlavním zdrojem znečištění. Je fajn že EV auto nesmrdí, ale pořád to neřeší problém toho že máme přecpané cesty,silnice a nedostatek parkovišť - městům trn z paty vytrhne až autonomně řízené auto nebo prostě musí zakazovat osobní dopravu v centru i přes ta negativa pokud to město chtějí rozumně oživit pro chodce...


fr
frite
11. května 2020, 15:47
0

S tím tvrzením že ve městech není osobní přeprava hlavním zdrojem znečištění bych byl opatrný. To že se vezme číslo z jedné stanice před karanténou a během vypadá pro laiky pěkně přehledně a průkazně, udělá se z toho internetový článek, ale skutečnost je složitější.
A taky záleží jaké město vezmem, věřím že v nějakém Třinci či podobné Ostravě je dominantní zněčišťovatel jiný než doprava, ale přeci jen těžký průmysl už se ve velkých městech standardně neprovozuje..

MB
MBMB
11. května 2020, 15:56
2

Nevím, odkud se bere taková informace. Tipuji nějaký článek založený na jedné lokalitě srovnávající libovolný den před karanténou a během karantény, kdy to zrovna vyšlo stejně, nebo i vyšší během karantény. Což se samozřejmě může stát v závislosti na rozptylových podmínkách a dalších vlivech.
Data přes mnoho stanic a zprůměrovaná přes delší časový interval ukazují naprosto zřetelný pokles NO2, po celém světě. A satelitní snímky to samé.

ma
martinw
11. května 2020, 15:16
0

Auto do města by nemělo mít tak tvrdej podvozek (stejně jako jeho benzínová verze), ale jo nízký těžiště, dostatek točivého momentu a relativně hezký design - paráda.

reagovat
MB
MBMB
12. května 2020, 06:53
0

Osobně se domnívám, že zábavné elektromobily budou poměrně časté. Mají sice nevýhodu ve vyšší hmotnosti (má-li být baterie dostatečně velká) a absenci zvuku, což se se sportovními auty typicky spojuje. Nicméně motoricky jsou lepší než i ten nejvytříbenější atmosférický benzinový motor, auta postavená na čistě elektrické platformě budou většinou zadokolky a o rozložení hmotnosti elektromobilů se může dnešním mainstreamovým autům leda zdát.
Pak už jen to jen otázka nastavení podvozku a možnosti omezení stabilizace.
Takové ID.3 bude mnohem lepší základ pro případné GTI než Golf.

reagovat
beastar
12. května 2020, 09:11
0

Jo jo. A muj kuchar dava do zajeci pastiky mandle... A samozrejme cely svet bude bez valek a vsichni budou stastny

Sa
Sato
13. května 2020, 19:48
-1

Co je to vlastne dobry elektromobil? Neco jako dobry indian? :-D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Charger 5.7 HEMI V8 370k SRT8 pack 2012
Dodge Charger 5.7 HEMI V8 370k SRT8 pack

2012 rok výroby
370 koní výkon
5 698 ccm objem

Škoda Fabia 1.2 TSI 66kW Ambiente+ 2017
Škoda Fabia 1.2 TSI 66kW Ambiente+

2017 rok výroby
90 koní výkon
1 197 ccm objem

Mercedes-Benz CLA CLA 180 2017
Mercedes-Benz CLA CLA 180

2017 rok výroby
122 koní výkon
1 595 ccm objem

Dodge Challenger GT 3.6 V6 ,4x4 11500km! 2019
Dodge Challenger GT 3.6 V6 ,4x4 11500km!

2019 rok výroby
305 koní výkon
3 605 ccm objem

Pontiac Fiero V6 1986
Pontiac Fiero V6

1986 rok výroby
120 koní výkon
3 100 ccm objem