načítám data...

Neoplan Jumbocruiser: Ten největší

Dnes už možná existují autobusy, do kterých se vmáčkne více cestujících naráz. Nad rozměry majestátního Neoplanu se ale dodnes tají dech.

zobrazit celou galeriiHistorie: Neoplan Jumbocruiser: Ten největší

Autobusy na Autíčkáři? Ale ano – vždyť po silnicích nejezdí jen mrštné roadstery a nadupadné muscle cary, ale i tihle dělníci silnic. Takový autobus ale nemusí být zdaleka jen nudný kvádr s řadou stejných oken. V historii najdeme nemálo různých zajímavých představitelů téhle autíčkáři možná trochu opovrhované kategorie. Myslím, že stojí za to si pár nejzajímavějších připomenout…

Příběh dnešního autobusu se začíná psát v šedesátých letech. Německá společnost Neoplan, vedená tehdy Gottlobem Auwärterem byla považována za lídra v oblasti dálkové autobusové dopravy a vůz typu Hamburg z tohoto období (1961) bývá považován za vůbec první moderní dálkový autobus v historii. Jako první přišel s uspořádáním vnitřního prostoru, kdy řidič sedí níže, než ostatní cestující před svislým předním sklem. 

 V roce 1964 dokončuje Gottlobův syn Konrad Auwärtner diplomovou práci, v níž navrhuje stavbu patrového autobusu určeného pro dálkovou dopravu. Ačkoli byly patrové vozy v Evropě tou dobou již poměrně běžné, vždy se jednalo striktně o městské autobusy. Tehdejší odborná veřejnost byla přesvědčená, že patrový autobus je ve vysokých rychlostech velmi nestabilní. Jeho provoz na dálnicích byl z důvodu možného převrácení vnímán jako naprosto nereálný. Konrad si ale za svým projektem stál a díky silnému zázemí rodinné firmy mohl v roce 1967 vyjet z bran vývojového centra Neoplan první dálkový “dvoupatrák” nazvaný Do-Bus. 

S Do-Busem provedl Konrad testovací jízdu ze Stuttgartu do Bruselu, na kterou pozval mnoho novinářů a odborníků. Cesta proběhla bez komplikací a počáteční skepsi vystřídalo nadšení z vysokokapacitního a moderního autobusu. V Neoplanu se začaly množit objednávky a koncem šedesátých let už evropské dálnice brázdilo množství elegantních patrových autobusů, kterým marketingové oddělení přiřknulo trefný název Skyliner. 


Neoplan typ Hamburg a jeden z prvních produkčních Skylinerů. 

Netrvalo dlouho a Skyliner se dočkal i prodloužené třínápravové varianty a několika různých výbavových stupňů. Bylo možné si ho naspecifikovat v luxusní verzi s barem, koupelnou a společenskou místností ve spodním podlaží, nahoře pak našli cestující pohodlná široká křesla s područkami v konfiguraci 1+1 (sedadlo, ulička, sedadlo), mnohem více šly ale na odbyt vysokokapacitní verze, které usadily až sto tři cestujících. Oproti nízkým cestovním autobusům totiž dokázaly zvýšit zisk přepravních společností z jednoho sedadla až o 30%, navíc byly oblíbené i mezi cestujícími. 

Továrna Neoplanu ve Stuttgartu nezvládala uspokojovat obrovskou poptávku, proto se v roce 1973 staví další výrobní linka v bavorském Pilstingu a o rok později dokoce Neoplan expanduje do Kumasi v Ghaně. Kromě klasické dlouhé varianty se ve výrobním programu objevuje i speciální verze pro asijské trhy se zkráceným rozvorem, která umožňuje provoz autobusu v úzkých uličkách místních měst. Většina zákazníků ale volá spíše po navýšení kapacity vozu a tak do hry vstupuje opět Konrad Auwärtner. Po roce vývoje představuje na tiskové konferenci Neoplan Jumbocruiser. 


Zkrácená verze Neoplanu Skyliner a pravděpodobně první z vyrobených Jumbocruiserů.

Vůz se základem v osvědčeném Skylineru dostal místo zadní stěny otočný kloub (onu lidově přezdívanou harmoniku) a za ní se nastěhoval další šestimetrový kus konstrukčně vycházející ze zadní části Skylineru. Celá sestava měla na délku přesně osmnáct metů, na šířku dva a půl metru a na výšku čtyři metry. Tyto hodnoty se na milimetr přesně vešly do tehdejší legislativy, ta standardně větší vozidla nepovolovala. Jumbocruiser měl tak zajištěnou pozici toho největšího autobusu, protože větší zkrátka postavit nešlo. Kapacita autobusu byla dle konfigurace až 170 sedících cestujících, tato verze s extrémně malým prostorem pro nohy ale nebyla překvapivě nikdy vyrobena. Za zmínku stojí i fakt, že do zadní části šlo projít pouze vrchním patrem, dole překážel v cestě motor.

O Jumbocruiser ale bohužel nebyl zdaleka takový zájem, jak by si Neoplan představoval. Kombinace patrové a kloubové konstrukce už byla zkrátka příliš extravagantní a potenciální kupci jí nedůvěřovali. Vůz se sice rozměry vešel do legislativy, ale mnoho evropských autobusových terminálů pro tohoto obra nemělo dost místa. A důležitým argumentem byla i cena vozu. Ten stál totiž bezmála tolik, jako dva samostatné Skylinery. 

Za první rok je tak objednáno a vyrobeno pouhých šest exemplářů, druhý rok výroby dokonce nevyjede z továrny ani jeden. Poslední ranou pro obrovský kolos je pak nehoda vozu s pořadovým číslem 4, který v luxusní konfiguraci s osmdesáti koženými křesly a barem jezdil na pravidelné lince mezi Belgií a Španělskem. Autobus se za jízdy po dálnici rozkymácel a následně převrhl na bok. Nehoda se naštěstí obešla bez ztrát na životech, vyšetřování ale za viníka označilo nebohý autobus. Společnost Neoplan obratem stahuje vůz z nabídky a licenci na výrobu prodává podnikateli z Bristolu v Anglii, který zakládá společnost Jumbocruiser Ltd. Až o mnoho let později se řidič onoho autobusu přiznal, že nehodu zavinil on sám, protože za jízdy manipuloval s horkým hrnkem s kávou, nevěnoval se řízení a autobus si “rozhoupal”. 

Projekt Jumbocruiser byl ukončen s výraznou ztrátou a společnost od té doby postupuje ve výrobě a výzkumu mnohem konzervativněji. Továrna, jíž Neoplan prodal práva na výrobu autobusu postavila mezi lety 1982 a 1986 další tři Jumbocruisery. Ty vznikly přestavbou stávajících vozů, zadní část získávala společnost z havarovaných kusů. Všechny tři vynikaly extrémní nespolehlivostí, dochoval se pouze jeden z nich. 

Labutí písní harmonikového patráku byl vůz vyrobený v roce 1992. U něj došlo ke změně konfigurace náprav z 1-2-1 na 1-1-2 a z původního Neoplanu na něm mnoho nezbylo. Tento poslední Jumbocruiser je v současné době v majetku soukromého majitele a dle posledních zpráv je nepojízdný. 


Poslední vyrobený Jumbocruiser z roku 1992.

Povídání o tomto autobuse ale nezakončíme smutně. Raději se podíváme na osud některých dochovalých kusů. Vůz s výrobním číslem 2 zakoupil v roce 1996 jako ojetý jistý Joey Kelly, shodou okolností člen světoznámé kapely Kelly Family. Ten nechal autobus přestavět na velkorysý obytňák a společně se svými sourozenci v něm cestovali po Evropě v rámci svých koncertních turné s albem Over the hump. 

V horním patře vozu bylo vestavěno šest ložnic s osmadvaceti lůžky, dole zbyl prostor pro společenskou místnost, bar a koupelnu. Autobus sloužil čtyři roky a poté byl odstaven do muzea kapely v německém Sinsheimu. Fenomén Kelly Family ale postupně opadl a muzeum nemělo na údržbu unikátního autobusu peníze. Když už to vypadalo, že zanedbaný autobus čeká likvidace, koupil jej zpět jeho původní majitel, Joey Kelly, který ho (už podruhé) zrenovoval a dodnes s ním občas jezdí. 


Neoplan Jumbocruiser patřící Joey Kellymu.

Do dnešních dnů se dochovaly ještě tři další vozy v provozuschopném stavu. Jeden z nich je v soukromé sbírce, další dva je možné si pronajmout jako reklamní pojízdné showroomy. 

 

Technické údaje:

Tohle je trochu složitější – zastavěné motory a výbavy se kus od kusu liší, zapsané údaje v tabulce patří jednomu ze zachovalých exemplářů. 

Motor: Přeplňovaný vidlicový dvanáctiválec 
Převodovka: automatická čtyřstupňová
Výkon: 373 kW (500 koní)
Maximální rychlost: elektronicky omezená na 100 km/h
Délka: 18000 mm
Výška: 4000 mm
Šířka: 2500 mm
Hmotnost: 28000 kg 
Kapacita: až 170 osob
Speciální výbava: bar, společenská místnost, široká možnost individualizace.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

PlusOne
23. května 2019, 09:31
6

Kubo, mám na renovaci nachystaný Scenicruiser, a rozebraný Routemaster, tak pak taky udělám nějaký ten "autobusový speciál", jen v menším měřítku ;-)

reagovat
Tomino
23. května 2019, 09:48
12

Všechny tyhle články o autobusech jsou naprosto parádní. Díky moc!

reagovat
Lo
Lokystar
23. května 2019, 10:44
0

Super článek, díky za něj!

reagovat
Pochtli
23. května 2019, 10:59
0

Paráda, víc článků o těhle úletech na kolech :o)

reagovat
ToMyx
23. května 2019, 11:08
0

Skvělý článek!! Pro mě vody nepoznané, spadla mi brada :-)

reagovat
Skipper
23. května 2019, 12:29
0

Krásný stroj, děkuji!

reagovat
beastar
23. května 2019, 13:48
2

Jak se pozná dobrý řidič? Když s tímhle zaparkuje. Až nesmyslně velký stroj. Nicméně ta verze pro Kellyho famílii se mě líbí.

reagovat
ToMyx
24. května 2019, 11:16
0

Kellyho famílie...takový typický uživatel :-) Jdou na mě mrákoty, když si představím co to musí být za zájezd mít takovou rodinku..
-
Komentář upraven 24. 5. 2019, 11:17:24

Mira
23. května 2019, 14:09
2

Byl i větší bus :-)

reagovat
Jakub Pospíšil
23. května 2019, 14:20
3

A hele, Cyclops :)
Není bez zajímavosti, že zadní část a přední část jsou ve skutečnosti dva samostatné vozy. spojení je jen "na oko".

vo
vopik
23. května 2019, 16:19
2

Článek a fotky super. Jen je tam jedna dost podstatná chyba. Plauen (Plavno) těžko mohlo být místo výroby autobusů Neoplan. Neoplan byl (a je) autobus imperialistů, kdežto Plauen leží v bývalé socialistické NDR. :-)

reagovat
beastar
23. května 2019, 16:44
0

Tak přesně nad tím sem přemýšlel když sem to četl. Nezkoumal jsem to, ale bylo mi divný že by tehdy soudruzi v NDR dovolili výrobu tohohle. A že by zlý imperialisti chtěli vyvážet svoje technologie do východního bloku.

beastar
23. května 2019, 16:52
0

Podle všeho je správně Pilsting 94431.

Jakub Pospíšil
23. května 2019, 16:54
0

Ano, je to tak. Továrna v Plauen začala fungovat až v devadesátém prvním.
Obojí je na "P", nějak jsem si to smíchal.
Ta původní továrna byla ve Stuttgartu.
-
Komentář upraven 23. 5. 2019, 16:55:46

beastar
23. května 2019, 17:02
2

V pohodě. I tak dobrá práce....

ni
niel56
23. května 2019, 21:48
0

Patrový kloubový NEOPLAN pro 160 lidí vozil koncem sedmdesátých let turisty na víkend z NSR do Prahy. Parkoval u hotelu Merkur na Těšnově.

reagovat
fi
fikusek
24. května 2019, 08:58
1

Šířka 250 mm. To se nedivím, že to překotil na bok.

reagovat
Jakub Pospíšil
24. května 2019, 09:35
0

hups...

ransom
24. května 2019, 10:06
0

Krásné. Myslím že jako kluk jsem ho tu a tam potkal u Parkhotelu v Holešovicích.
Jestlipak se tu někdy objeví třeba Ural 4320 nebo podobná specialitka?

reagovat
mariov8
24. května 2019, 14:15
1

Obvykle se používal motor Mercedes-Benz OM404 atmosférický V12 19,6L, případně OM424A V12 21L biturbo (ale bez mezichladiče), takže strojovny, které se v jiném silničním vozidle neobjevovali. Největší motor který mercedes použil v silničních vozidlech a patrně i v jednom z Jumbocruiserů byl desetiválec snad OM423LA.

Adam Forman
27. května 2019, 08:01
0

@ransom Ural 375 i jeho vznětový bratříček se jistě objeví. Prozatím doporučuji k uhašení žízně po ruské technice projít něco z historie mých článků ;-) O ruskou ocel v nich není nouze...

C70C
24. května 2019, 11:05
3

Všiml si vůbec někdo, že to uspořádání z něj dělá ultimátní okruhovku s motorem uprostřed? :-) V12 a 500hp taky není k zahození, takže to jen posadit na vhodný coilovery, dát lepivý papuče a hurá do Mýta..

Jinak super článek samozřejmě..

reagovat
Jakub Pospíšil
24. května 2019, 11:27
0

Představil jsem si tuhle stodolu v té zadní vracečce v Mýtě a asi to potřebuju vidět na živo. Pokud ze mě někdy bude výstřední milionář, tak si ten autobus koupím a obkroužím to tam s ním.

beastar
24. května 2019, 13:34
0

Tak doufám, že k těm výstředním milionum dojdeš;)

Ha
Habakukk
28. května 2019, 15:08
0

,ale poměr váhy k výkonu nic moc.

C70C
30. května 2019, 08:53
1

A to zas je pravda.. tak se tam dají karbonové skořepiny?.. 170 karbonových skořepin.. a hned je to lepší..

Toffbilen
24. května 2019, 23:59
1

...btw.: jeden z týchto Neoplanov jazdil z Nórska do Nemecka je i v galerii,. Myšlienka bola použitá i v USA, v Európe nájdeme túto myšlienku i v karosarni Kassbohrer i keď iba ako SHD, ale napr. Ikarus použil tento koncept pre letiskový special 695, alebo jedna z najlepších autobusových karosarni v Európe VAN Hool, v US (ABC) ...ako bus pre motorsport, kde zadná časť za kĺbom, bola práve používaná pre vozidlá.
Každopádne príjemné čítanie, fajn clanok ????????

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang  2004
Ford Mustang

2004 rok výroby
190 koní výkon
3 908 ccm objem

Mercury Marauder  2003
Mercury Marauder

2003 rok výroby
305 koní výkon
4 600 ccm objem

Chrysler 300M  2000
Chrysler 300M

2000 rok výroby
248 koní výkon
3 518 ccm objem

Škoda Octavia Combi 2.0 FSI LPG 4x4 110kW 2005
Škoda Octavia Combi 2.0 FSI LPG 4x4 110kW

2005 rok výroby
150 koní výkon
1 984 ccm objem

Opel Tigra  2006
Opel Tigra

2006 rok výroby
90 koní výkon
1 400 ccm objem