načítám data...

Vražda za pár: Fiat Scudo Combinato

14. dubna 2018, 18:46 18 komentářů Monte

Aneb jak jsem pořídil závodní dodávku přímo od hrobníka.

zobrazit celou galeriiMatouš Popelka: Vražda za pár: Fiat Scudo Combinato

Osud tomu chtěl, že došlo v práci k okamžiku, kdy vznikla neuvěřitelná poptávka po menší dodávce. Já jakožto pružný zaměstnanec a petrolhead co má kamarády motající se kolem aut, jsem vyslal onu poptávku. Odpověd dorazila za nedlouho, od dvorního mechoše: “Hele, volal mi hrobník, že má na prodej pohřebáka – je to Fiat Scudo, nechceš?”. “Jasně, ať to přijede ukázat. Zachvilku dorazím.” zněla moje odpověď bez většího váhání. 

Přijel jsem k dílně a za nedlouho i hrobník s chrochtající naftovou tří místnou dodávkou. “No pěkný… Nafťák.. Dodávka.. Má to záclonky a tři místa…” pomyslel jsem si. Žádný velký emoce se nekonaly. Cena pěkná, známej původ, sice nějaký nedostatky, ale na práci to bude super. Vůz jsem tedy zakoupil, s tím že firmě budu účtovat kilometry.

V tu dobu jsem neměl, prakticky žádný vztah k fiatu a italským vozům, což se paradoxně s naftovou dodávkou úplně změnilo.

Auto prakticky ihned začalo firemně jezdit a během léta najezdilo ohromnou porci kilometrů aniž bych na něj sáhnul. Velice spolehlivý fiat! Z auta jsem začínal být víc a víc nadšený. Po skončení intenzivního ježdění, bylo na čase dodávce dopřát nějakej intenzivnější servis, zvlášť když si na něj sama vydělala.

Udělaly se zadní brdy, komplet náprava, rozvody, oleje, filtry a nějaký drobnosti. Auto neuvěřitelnej nezmar. Co hlavně, je opravdu požitek s ním jezdit.

Můj konkrétní kus je 2,0 JTD 16V o výkonu smrtících 80kw. Kupodivu je to na malou dodávku víc než dost. Motor není až takový zázrak, ale po výměně váhy vzduchu teprve ukázal co v něj je. Předtím turbo zabíralo naplno až při 3000, po výměně se sbírá už někde od 1500 a ve 2000 už fouká naplno. Jasně je to ropák.

Co ovšem dělá to auto výjmečným je jeho podvozek a celková vyváženost. Vzadu to má vlečnou nápravu na klasických pružinách a v předu obyč McPerson. Motor je však zastrčený hodně za přední nápravou a tím je rozložení váhy více než dobré. Nadruhou stranu toto řešení značně komplikuje servisní úkony.

Zpátky ale k jízdě. To auto dodávka se řídí téměř jako osobák. Jo jsou tu menší rozdíly. Člověk sedí jako na záchodě postaveným někde na posedu. Díky vyšší stavbě si i majitelé SUV rozmýšlí kdo je vlastně větší. Sedíte za obrovským kormidlem a máte pocit jako z opravdové dodávky. Čili cítíte se jako pravý dodávkář, který může jezdit zcela jako hovado. A to auto k tomu i vybízí.

Několikrát jsem se přistilhl, že jedu vlastně o dost rychleji než by bylo rozumné a co víc, dokonce se u toho i bavím! Dost tomu napomáhá zpětná vazba z volantu, i přestože má obří rozměry jsou v něm cítít veškeré potřebné informace. Není to sice nic ultimativního, ale oproti jiným dodávkám nebo i mnohým osobákům je to vskutku výborný řízení.

Co vás nejvíc dokáže překvapit je ovšem chování auta na limitu. Podařilo se mi najet trošku větší rychlostí do sjezdu z městkého okruhu, v zátačce trošku mokra a k mému velkému překvapení, mě zadek začal velice brutálně předbíhat. Stačilo dát kontra, trošku přidat a byla z toho rázem velice elegantní jízda bokem. Jelikož jsem byl ještě po ránu rozespalý, tupých reakcí, trvalo mi chvíli než mi to došlo. Ta dodávka se přetáčí jako prase! A to jsem se o to ani nesnažil. Celá tahle událost mi změnila trošku vnímání toho vozu. 

Celé to divadlo je takové nenucené, zcela čitelné a probíhající natolik pomalu, že i ve chvíli, kdy ležíte zborcení na levé opěrce s očima jako asiat, který si nestihl dát kafe, nemáte nejmenší problém ten proklatě zábavný přetáčivý smyk zvládnout. Dodávka se nakloní, přední kola drží stopu a zadek to pomalinku lehce vzdává. Tím víc, čím víc chcete. Samozřejmně se dá jet i docela dost slušná pila, která překvapí leckterého řezače zatáček. Díky dostatečnému výkonu není, ani nijak zvlášť vetší problém, se držet menší agilnější konkurence. Na dodávku je to velice skvělá jízda. 

Oproti italskému bujarému gigolovi je druhou tváří tohoto vozu ukrajinský dříč. Je fakt, že odvedlo neuvěřitelné práce. Odvezlo půl tuny naložených dlaždic, kradené dřevo na zimu a většinu času hromadu nářadí. Čerpadlo, centrála, křovinořez, hadice, několik beden nářadí, několikametrové desky, pytel na odpadky, oblečení pro tři lidi na týden a kdo ví co ještě. Nejhorší je, že když má člověk velký “kufr” začne vozit i úplné nesmysly, které nepotřebuje, ale vozí je sebou jen proto, že se tam vejdou.

Nicméně je potřeba přistoupit k mínusům. Tím jsou opravdu hodně zhoršené servisní úkony, díky kterým teď auto vlastně již delší dobu stojí. Mechošovi se prostě do toho nechce. Zlomily se koníci na hlavě a přístup je tak mizerný, že ještě na to nepřišla nálada. Apropo, kdyby jste někdo věděl o někom, komu by se to chtělo opravit, dejte vědět. :) Případně prodám i jako celek.

V průběhu mého ročního užívání samozřejmně nějaké vady byly. Třeba nefunkční větrák v tom největším parném létu, kde jen uvázly uhlíky, což stačilo vyčistit. Nebo svlíknutý řemen od altíku, což se stalo těsně před výměnou – dost otravný řídit tu pikslu bez posilovače. Další drobnou závadou byl vyskočený lanovod od šoupaček. Největší problém je ale až teď s tím motorem. Postupně se mu přestávalo chtít startovat, až nenastartoval vůbec.

Jako další mínus je vskutku italské, totálně náladové a nevypočitatelné centrální zamykání. Když zamknete u spolujezdce, otevřou se vám zadní lítačky. Pokud ovšem zamknete u řidiče, odemkne se u spolujezdce a ten pak nejde zamknout tak, aby se zamknul zbytek auta. Nejhorší je že dochází po nastartování k samozamčení, i přesto, že je auto úplný holátko. Díky tomu jsem si na jedné benzince nastartoval, vystoupil, zabouchl dvěře a zjistil, že stojím u zcela zamčenýho a nastarovanýho auta. Vyřešil to kus drátu skrz okno.

Další perlou je zapalování. Otočíte klíčkem, nastartujete a bez problému vyndáte klíček ze zapalování. Myslím že byste ho nastartovali i lžičkou. Co je opravdu otravný je odpadávající koule řadičky. Padá ze dvojky a čtverky, zásadně v situacích, kdy se to nejmíň hodí. Potřebujete zabrzdit, ale nejde to, protože se Vám tam válí kus šaltrpáky. Příjemné.

Co není až tak příjemné, je neustálé vykrádání vozu. Je fakt že na to není potřeba žádných zvláštních dovedností, aby se otevřely dveře, nicméně zájem zlodějů je obrovský. Do teď sem nepochopil, která zhovadilá duše má to nutkání vykrást bývalý pohřební vůz? Vždyť to má záclonky a vzadu na dvěřích jsou stále vidět stopy po nálepkách věnců…

Suma sumárum, chcete-li závodní dodávku, která Vás bude bavit a k tomu udělá i nějakou tu práci. Napište, rád Vám ji prodám. :)

 

 

P.S.: Moc dobrý teréňák to není.

 

Jako bonus video – důkaz že Scudo je opravdový závoďák!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Breakthru
14. dubna 2018, 19:37
0

Taky jsem měl Scudo, ještě předfacelift....Byl to benzín a shodnu se s tebou snad ve všem.Taky mě to auto bavilo.Vzadu úžasně prostorný, na dodávku překvapivě skvělý jízdní vlastnosti a byl to nezmar...a taky mi blbnulo zamkání, až jsem skákal do vejšky a někudy tam teklo...prostě ital, no.Ale nehnilo to zas nějak extrémně moc.Tahalo to běžně kolem tuny a ta 1.6i prostě jela furt...
A mechošovi se moc nedivím, že se mu do toho nechce:D

reagovat
Mo
Monte
22. dubna 2018, 15:49
0

Už jsem myslel, že jsem jedinej nešťastník s těma zámkama :) Vidíš to, na zatýkání do auta jsem zapomněl. Je tam taková delikátní vychytávka v okapničce pod předním oknem. Když ji vyndáš, zjistíš že nasávání vzduchu do kabiny je asi 5cm nad odtokem. Stačí trošku bordelu, změť gumových kolen se ucpe a pak to vesele teče do vnitřku auta přímo přes ventilátor, kterej pak samozřejmně zakvete. A taky mi teklo kolem antény :D Naproti tomu všemu, to moje taky není nijak zvlášť zrezlý... Mimoto, zdá se že mechanik s trochou finanční motivace přecejen tu kraksnu rozpohybuje :)

Irwinek
14. dubna 2018, 21:44
0

Tak fiat ne, ale mám podobné dodávkové zážitky. Přidělili mi v podniku na přechodnou dobu ( z týdne se stal půlrok ) Kiu Pregio 2,7 v naftě ( alespoň myslím, že to bylo 2,7 ). Původně 6 - ti místná dodávka s velkým " kufrem " se demontáží sedaček a dělící přepážky stala objemným přepravníkem lehkých věcí, čímž se z ní stalo překvapení nejednoho " závodníka " :-D Za těch půl roku udělala skoro 40 000 km, přičemž díky skutečnosti, že byla odsouzená k prodeji mi jedinou povolenou investicí byly žárovky :-( Poslední dobu už volala po žhavící svíčce ( to už dojezdíš ) a výměně zadního tlumiče ( prostě jezdi pomalejc, ono to nebude tak mlátit ). První " drift " přišel stejně nenápadně, jako u Tebe , díky vyšší zástavbě to ale nebylo moc příjemné, takže minimum opakování. Zato neskutečný zátah už od nízkých otáček jsem využíval na každé křižovatce.

reagovat
Jakub Pospíšil
14. dubna 2018, 21:46
0

Předface scudo 1,9 JTD jsme měli ve firmě taky. Byl to kus před smrtí, na počítadle 650tkm a nefungovalo, takže realita - kdo ví. Mělo úplně černá zadní vrata od mastného dieselového kouře, žralo olej a při vytočení nad 3500 ot/min pustilo takovej oblak kouře, že nebylo vidět na auto za mnou. Dokonce nám šéf nařídil z toho sundat firemní loga, ať to nedělá ostudu. Ale s tim oversteerem souhlasím. Byla to oblíbená kratochvíle na mokru.
Jednou jsem tomu vzadu naloženou sekačkou rozmlátil okno zadních dveří. Od té doby jsem se naučil upevňovat náklad.

Jo a - vítej mezi blogery. Piš, foť a neboj se toho. :)
-
Komentář upraven 14. 4. 2018, 21:49:57

reagovat
Mo
Monte
15. dubna 2018, 11:11
2

Jo scudo je nezmar, ale ten váš už musel být už dobrá popelnice :) (tak překřtila přítelkyně to naše). A to má jen lehce něco přes 300t, motoricky pořád super. Teda když jelo.
Moje největší výhra byla, když jsem překvapil majitele sedmičkovýho BMW. Zůstal stát s mrtvým motorem kdesi v horských silničkách. "Pane, chcete někam odtáhnout, aspoň do nejbližší vesnice? To nemáš šanci, víš kolik to váží?! Mě neodtáhne jen tak něco... " - zapřáhli jsme lano a už sem ho vláčel do kopce. Klučina byl z toho docela překvapenej..
Jo náklad umí udělat paseku, zvlášť když se blbne. Já protože jsem na upevňování línej, jsem na to vyzrál jinak. Cokoliv tam dáš, musíš obskládat nějakým bordelem :D

Mockrát díky za přívítání. Autíčkář je můj druhej domov, takže brzy přidám článek o Cinquecentu a jakmile se trošku rozepíšu na normálních autech, vrhnu se na veterány. Máme jich doma dost na to, aby si zasloužily nějaký povídání. :)

Breakthru
15. dubna 2018, 17:44
0

To je Zetka Express?

Mo
Monte
15. dubna 2018, 19:50
0

Přesně tak, máš dobrý oko :)

Breakthru
15. dubna 2018, 19:51
0

díky.Trošku se o veterany zajímam:)

Perníček
14. dubna 2018, 23:22
0

Nejspíš budu muset přehodnotit své mínění o Fiatech, protože jsem si myslel, že většina z nich dělali čest svému názvu: FIAT = Failure In Automotive Technology a že moje Punto byla akorát zlatá vyjimka. Teď jsme měli půjčené 2 dny Ducato a jezdilo to nádherně a teď když čtu tady o tomto Scudu, tak mě Italové docela překvapují (a né jenom tyto vyjmenované případy).
To s tím vytáhnutím klíčku ze zapalování mi připomnělo, jak jsem jezdil po Brně se starým Nissanem Cubstar. Stačila jedna díra a mohl jsem lovit klíče pod pedály. O to větší sranda to byla, když jsem vytáhnul klíč od mé Almery a tu dodávku jsem v klidu s ním odemknul a dokonce i nastartoval, a to i přes to, že tam byl imobilizér. Sice to zapípalo při rozjetí chybu a rožla se kontrolka, ale i tak to jelo dál. :-D

reagovat
Nimrod
15. dubna 2018, 09:40
0

sakra, já myslel, že to je fix it again tomorrow

beastar
16. dubna 2018, 03:09
1

No je to hlavně Fehler in alle Teilen:)

Ka
Kavis
26. dubna 2018, 22:29
0

Furt Investuj A Tlač

Ka
Kalvi
15. dubna 2018, 21:59
0

No vidím že asi budu muset napsat blog o tom jak jsem si radši nechal svoje nesmrtelné Bravo a Audi A4 B5 quattro sport radši prodal :D

reagovat
hh
hh
16. dubna 2018, 12:21
0

Jen jedna technicka pripominka - tohle auto je spise Citroen/Peugeot, nez Fiat.. Motor je jen preznacene HDi..

reagovat
ToMyx
18. dubna 2018, 10:38
0

Nečekal bych, že jde napsat fakt čtivý blog o krabici na kolech, která slouží maximálně na převážení bordelu.
Klobouček, moc pěkné! Dokonce to vypadá na pohádku o nesmrtelném autě a líných servismanech:-D
Ať už je to Fiat, Citrouš nebo Pažout, hlavně, že službu udělal a místy i pobavil. Už se těším na další blogy!
-
Komentář upraven 20. 4. 2018, 15:33:01

reagovat
Adam Forman
20. dubna 2018, 12:49
2

No prosím, a mě se všichni smějí, když se ze všech testovaček vrhám nejdřív po dodávkách :-)

reagovat
Vojtáno
23. dubna 2018, 11:01
0

Dodávka je nejlepší osobák!

reagovat
Na
Napuram
23. dubna 2018, 13:10
0

To máš recht a pro firemní to platí dvojnásob.