načítám data...

11 nejdražších aut v historii aukcí, která nejsou Ferrari

Když se z aut stane komodita ekonomických spekulací, dokáže jejich hodnota vyrůst v absurdní cifry.

zobrazit celou galeriiHistorie, TopX: 11 nejdražších aut v historii aukcí, která nejsou Ferrari

Řekněme si to na rovinu, tady na Autíčkáři nejčastěji řešíme auta v hodnotě pár desítek nebo stovek tisíc Korun. Výjimečně v jednotkách milionů. Ta opravdu nejdražší auta se ale prodávají v řádu stovek milionů a v posledních letech už dokonce i v jednotkách miliard. Těžko představitelné cifry, které pravděpodobně nikdo z nás nikdy nebude mít k dispozici se většinou vynakládají za klasická sportovní a závodní auta 50. a 60. let minulého století. Protože jsme na Autíčkáři a všichni jistě víte, že dobrou polovinu množiny těch vůbec nejdražších aut na světě tvoří produkty jisté automobilky z Maranella, dovolil jsem si všechna Ferrari 250, 275, 330 a další vynechat a zjistit, jaká nejhodnotnější auta vyrobily automobilky ze “zbytku světa”.

11. Jaguar C-Type Works Lightweight 1953 – RM Auctions 04.08.2015: $13.952.000

Přes 320 milionů Korun stál kupce závodní Jaguar C-Type s číslem šasi XKC 052. Tohle konkrétní auto je samozřejmě jedním z těch, které si v roce 1953 podmanily slavnou LeMans. Pravda, XKC 052 je auto, které skončilo nejhůře – pilotováno Ian Stewartem a Petrem Whiteheadem dokončilo vytrvalostní závod na 4. místě s odstupem 7 kol na vítězný C-Type Duncana Hamiltona a Tonyho Rolta. C-Type stál na zbrusu novém trubkovém šasi se samostatným pomocným rámem pro uložení motoru a zavěšení kol bylo řešeno pokrokovými dvojitými lichoběžníky. Motor byl značně poladěnou řadovou šestkou známou z modelu XK120. Díky upravené hlavě, vačkám a pístům však uměl z objemu 3,4 litru vyprodukovat  místo původních 160 rovných 200 koní.

10. Shelby 260 Cobra CSX2000 1962 – RM Auctions 19.08.2016: $14.354.375

Vozy Shelby Cobra jsou jistě drahé a žádané. Avšak 330 milionů Korun? Není to nějak moc? Mnozí z vás již jistě vědí. Cobra 260 CSX 2000 je tou úplně první Cobrou, kterou Carol Hall Shelby postavil. V únoru roku 1962 si připravené šasi A.C Ace osobně vyzvedl na letišti v Los Angeles a následně se na nějakou dobu zavřel do garáže k příteli Deanu Moonovi, aby se z A.C Ace po instalaci nového lehkého osmiválce Ford o objemu 260 kubických palců spárovaného s čtyřstupňovou manuální převodovkou stala první Shelby Cobra. CSX 2000 nesla celou tíhu PR a prezentace světu a mnoho let sloužila v Shelbyho dílně jako “cvičné” auto. Za ta léta je tedy řádně “ojetá”. Je tedy jasné, že zde není těžištěm ceny perfektní stav, nýbrž příběh, který za tímto konkrétním autem stojí. Kdyby CSX2000 v prvních několika měsících neuhranula novináře i veřejnost a neposloužila jako dokonalé DEMO auto, byli bychom v budoucnu nejspíš ochuzení o všechny 427, Daytony Coupé i ty nejpeprnější edice Fordu Mustang. 

9. Porsche 917K 1970 – Gooding & Co. 19.08.2017: $14.391.572

Porsche 917 jistě nemusím dlouze představovat. Jedna z nejúspěšnějších závodních placek své doby doslova devastovala konkurenci ve vytrvalostních závodech a kombinací lehké konstrukce, propracované aerodynamiky a síly plochého dvanáctiválce vybojovalo vůbec první vítězství pro Porsche v LeMans roku 1970. Model K značí modifikovaný vůz vyráběný v období 1970 – 1971, jehož dvanáctiválec má objem 4.998 ccm a výkon přes 630 koní. Jen pro představu, na začátku 70. let to stačilo ke zdolání mety 200 km/h za 5,3 sekundy a v závislosti na zpřevodování maximální rychlosti až 390 km/h. Tohle konkrétní auto má však ještě bonus navíc – je to vůz, který se používal při natáčení slavného McQueenova dramatu LeMans. Po pečlivé renovaci a zdokumentované historii v níž figuruje i Porsche legenda Jo Seiffert se tahle 917 ve válečných barvách Gulfu prodala při současném přepočtu za 331 milionů Korun.

8. Aston Martin DB4 GT Zagato 1961 – RM Auctions 10.12.2015: $15.115.000

Aston Martiny jsou drahé. Závodní Aston Martiny ještě dražší. A když se do toho vloží Zagato, vznikne z toho transakce za v přepočtu 347 milionů Korun. Tolik zaplatil kupec za jediné DB4 GT Zagato prodané v Austrálii. Krásný vůz sice na druhé straně zeměkoule vyhrál několik lokálních závodů, v tomto případě však cenu zvedl zřejmě perfektní stav po nedávné pečlivé renovaci jednoho z 19 celkově vyrobených kusů. V případě DB4 přinesla verze od Zagata krom estetické úpravy také technická vylepšení. Auto shodilo oproti výchozí DB4 GT téměř 50 kilogramů a celohliníkový šestiválec ze sebe vydoluje 314 koní – tedy o 12 více, než standardní Aston. A podle šťastlivců, kteří se v něm projeli, se prý řídí mnohem příjemněji a hladčeji než dobový konkurent Ferrari 250.

7. McLaren F1 1995 – Bonhams 18.08.2017: $15.966.000

Dítě Gordona Murrayho a Rona Denise bylo konstruováno s jediným účelem. Být nejrychlejším, nejúchvatnějším a zkrátka tím nejlepším sportovním automobilem všech dob. Při jeho vývoji nebyly činěny žádné kompromisy, vždy se vybralo to nejlepší řešení. Co šlo udělat z karbonu, hořčíku nebo titanu, bylo z karbonu, hořčíku enbo titanu a jestliže je nejlepším odrážení tepla zlato, tak proč používat cokoli jiného? McLaren F1 s dvanáctiválcem od BMW o výkonu 637 koní a pohotovostní hmotnosti pouhých 1138 kg dlouhá léta držel pozici nejrychlejšího auta planety a svými technickými řešeními udivuje dodnes. McLaren F1 s šasi číslo 044, první kus importovaný do USA, vlastněný jediným majitelem a s nájezdem 7071 mil byl v létě 2017 prodán v přepočtu za 367 milionů Korun.

6. Alfa 8C 2900B Lungo Spider 1939 – RM Auctions 20.08.2016: $20.670.300

Zatímco dnes se Alfa topí v dluzích a její budoucnost je nejistá, v předválečném období patřila k tomu nejlepšímu a nejexkluzivnějšímu, co šlo v Evropě koupit. Alfa 8C byla dobovou konkurencí třeba pro skvostné Bugatti Atlantic a výčet jejich technických řešení je na svou dobu impozantní. Řadový osmiválec o objemu 2905 ccm nabízel 180 koní, měl pokrokový rozvod DOHC a byl dopován dvojicí rootsových kompresorů, nezávislé zavěšení vpředu i vzadu, hydraulické brzdy. Psal se rok 1939. Nic technologicky hodnotnějšího se tehdy pravděpodobně koupit nedalo. Alfa 8C je výjimečné vozidlo i na poměry aukcí. A když se černý Spider s karoserií Touring v excelentní kondici objevil v létě 2016 poprvé v novém tisíciletí na veřejné aukci, vyneslo to majiteli zhruba 475 milionů Korun. 

5. Aston Martin DP215 1963 – RM Auctions 26.8.2018: $21.455.000

Téměř za půl miliardy se loni vydražil závodní prototyp Aston Martin DP215. Jedná se o konstrukci, která byla v šíleném tempu postavena dohromady za necelé 2 měsíce pro účast ve třídě prototypů pro LeMans roku 1963. Ačkoli zvenku vypadá podobně jako předchozí DP214, změny pod karoserií z hiduminia jsou zásadní. Motor – čtyřlitrový šestiválec s mazáním se suchou skříní – byl posunut o více než 23 cm vzad, což si samozřejmě vyžádalo změny v prostorovém rámu. Bylo inovováno také nezávislé zadní zavěšení. DP215 s Philem Hillem za volantem bohužel toho roku v LeMans odkroužilo jen 2 hodiny, poté muselo odstoupit z důvodu poruchy převodovky. Do té doby však Aston suverénně ovládal svou třídu a na rovince Mulsanne mu byla naměřena rychlost přes 317 km/h. Po několika majitelích se DP215 dostalo k nadšecni do Astonů Nigeli Dawesovi, který auto nechal zrenovovat do originálního stavu za asistence Teda Cuttinga – hlavního designéra projektu DP215.

4. Duesenberg SSJ 1935 – Gooding & Co 25.08.2018: $22.000.000

Konkurent pro Rolls Royce nebo Hispano Suiza, provedení karoserie takřka na míru, řadový osmiválec pod kapotou. To byl ve 20. a 30. letech Duesenberg model J. Luxusní automobil pro ty nejlepší z nejlepších. Zhruba 506 milionů Korun zaplatil kupec za Duesenberga SSJ z roku 1935. SSJ značí roadster na zkráceném šasi (Short-wheelbase), s přeplňovaným motorem (Supercharged) model J – ten sobě tehdy pořídila tehdejší hvězda Holywoodu Gary Cooper a takovýto model s karoserií od LaGrande byl vyroben už jen další jediný kus. Fascinující jsou ovšem hodnoty výkonu motoru R8 DOHC s kompresorem. Jednotka o objemu 6,9 litru totiž poskytovala až 400 koní. A protože mělo vozidlo od roku 1948 pouhé dva majitele a jeho kondice je excelentní, není divu, že jde o vůbec nejdražší americký vůz, který se kdy v rámci veřejných aukcí prodal.

3. Jaguar D-Type 1955 – RM Auctions 19.8.2016: $22.737.329

Řev řadového šestiválce 3442 ccm krmeného třemi karburátory Weber prostupuje cílovou rovinkou a D-Type soukromého týmu Ecurie Ecosse vidí šachovnicovou vlajku v LeMans 1956 jako první ze všech. Šasi XKD 051 bylo vůbec první, které Jaguar prodal soukromým týmům a mělo to štěstí, že se jako jediný vítězný D-Type dochovalo do dnešních dní v netknutém stavu. Není divu, že za nejslavnější závodní Jaguar všech dob zájemce zaplatil téměř 523 milionů Korun.

2. Aston Martin DBR1 1956 – RM Auctions 19.08.2017: $23.049.000

První z pěti vyrobených Astonů DBR1 – jeden z bezesporu nejvýznamnějších vozů v historii automobilky – to před pětiy lety v aukci dotáhl až na 530 milionů Korun. Šasi s krásným označením DBR1/1 vyhrálo 1000 km Nurburgringu v roce 1959 a za jeho volant usedly legendy motorsportu jako Carroll Shelby, Stirling Moss nebo Jack Brabham. DBR1 se také stal prvním vítězem Astonu v LeMans. Nový majitel se může těšit nejen z renovovaného závoďáku, ale také z originálního motoru, který byl prodán společně s vozem.

1. Mercedes Benz W196 1954 – Bonhams 12.06.2013: $31.837.000

S cenou v přepočtu 732 milionů Korun drží první pozici mezi auty, která nejsou Ferrari, s velkým náskokem Mercedes-Benz W196 – závodní vůz formule 1 ze sezony 1954 za jehož volantem bojoval Juan-Manuel Fangio. Legendární jezdec s ním zvítězil ve 4 z 6 závodů, po které měl dominntní vůz této sezony k dispozici. W196 s Fangiem a Mossem za kromidlem nakonec zvítězil celkem v 9 z 12 závodů, ve kterých byl během sezon 1954 a 1955 nasazen. Dominanci vzávodech F1 získl W196 díky pokrokovému šestiválci o objemu 2,5 litru s přímým vstřikováním adoptovaným z leteckého motoru Messerschmitt.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

beastar
14. srpna 2019, 13:28
2

Pěkná práce. Ta formule Mercedesu to je na 50s léta něco impozantního. Alfa 8C 2900 je přesně to auto který bych si přál pod stromek, alespoň jednu jízdu a to tyhle starý auta natož z doby před druhou velkou válkou vážně nemusím. Dětský sen McLaren F1 asi velké většiny nás tady tedy generace 25 až 55 let věku. Dal bych za to přes 300 mio. kdybych je souhrou náhod měl? JO DAL. I když z tohohle famozního výběru bych asi chtěl úplně každý kus alespoň vidět naživo nastartovaný... ani bych v tom snad nemusel jezdit...

reagovat
sheogh
14. srpna 2019, 13:59
1

Ten McLaren je proste bomba, i dneska maloco vypada (a asi i jezdi) lip... Asi bych s tim mel zasadni problem - jezdit a byt nasranej, ze to opotrebovavam, nebo nejezdit, a byt nasranej, ze to nejezdi? :-D

reagovat
krab
14. srpna 2019, 14:02
0

Moc hezký téma! Jsou to šílené cifry. Těžko říct, co by člověk udělal, kdyby ty peníze měl, jestli by to za auto dal nebo nakonec ne. Fakt upřímně nevim. Nejdražší auto, který mi kdy bylo dovoleno řídit samostatně byl na jaře Jaguar XKSS (recreation by Lynx), to auto zákazníka vyjde na nějakých 300 tisíc liber. To už je pořádná suma... Nebál jsem se ho ale kvůli tomu projet, přestože rozbít to už by byl vážně opravdickej průser....

Dal bych 10x tolik za McLaren F1, byť je to taky můj sen? Vůbec netušim... Za ten Jaguar bych ty prachy dal. Ale v mý situaci je to neřešitelný. Jenže 300 tisíc liber není zas až tolik v porovnáním s těmito legendami. Co by mě ovšem mohlo těšit je fakt, že s takovým autem bych doopravdy jezdil. S těmi z výběru netuším. Tam záleží na přístupu majitele, jestli má zájem se i projet nebo auto jen sbírá. Bohužel většina jen sbírá, něco jako ti co si koupí drahou sadu vín, kterou nikdy nevypijí...

Jinak nejspíš nejdražší auto prodaný na aukci co není Ferrari je asi Bugatti Type 57 SC Atlantic z roku 1936. Přesnou cenu aukční síň nezveřejnila, ale nějak se tehdy odhadovalo 30-40 milionů dolarů. A to v roce 2010. Ve skutečnosti by bylo zajímavý jaká je její hodnota dneska. Jiný Atlantic má snad ve sbírce myslím Ralph Lauren..
https://www.motor1.com/news/21519/1936-bugatti-type-57sc-atlantic-fetches-a-record-30-million-at-auction-worlds-most-valuable-car/

reagovat
Irwinek
14. srpna 2019, 14:23
0

Když jsem začal psát, končil tu Sheogh :-(

Fa
Fandatik
14. srpna 2019, 17:23
0

A teď si vem, že to auto zaregistruješ v Británii a dáš na to značku "F1", která má odhadovanou cenu £10-15 mio.

Irwinek
14. srpna 2019, 14:22
0

Já furt čekal, kdy přijdou ty pecky od Bugatti, a ono je asi vyrábělo Ferrari :-D
jinak by asi nebylo možné nezařadit Bugatti 57 SC Atlantic z r. 1935 prodané za 800 mega přes Gooding spol Campany v .r 2010, a myslím, že ani Bugatti Royale Kellner Coupe by se tu neztratil :-D
Ještě bych asi zmínil Mercedes 300 SLR postavený pro šéfa Mercedes Motorsport Uhlenhauta - je jediný na světě, a proč není nejdražší - protože nikdy nebyl nabídnut k prodeji :-D
https://www.autoweb.cz/ktere-auto-je-nejdrazsi-na-svete/

reagovat
Nimrod
14. srpna 2019, 16:17
0

kdysi, když se maxim ještě jmenoval quo, psali takovou legendu, že národnímu technickému muzeu mercedes (či jeho muzeum? už nevím) nabídl za caracciolovo w154 miliardu korun... a to prosím někdy v 90. letech. celkem by mi zajímalo, jestli je to fakt pravda...

reagovat
Fa
Fandatik
14. srpna 2019, 17:31
0

Někde jsem četl, že za Laurenovo Bugatti někdo nabídl $100 mio. A původní ztracené La Voiture Noire by pravděpodobně překonalo i nejdražší Ferrari minimálně 2x.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler Sebring JR Sedan 2004
Chrysler Sebring JR Sedan

2004 rok výroby
140 koní výkon
2 000 ccm objem

Chrysler 300M 3.5i LPG Tech 2000
Chrysler 300M 3.5i LPG Tech

2000 rok výroby
248 koní výkon
3 518 ccm objem

Dodge Royal Lancer Custom HardTop 4door 1957
Dodge Royal Lancer Custom HardTop 4door

1957 rok výroby
260 koní výkon
5 329 ccm objem

Chrysler 300 coupe 1968
Chrysler 300 coupe

1968 rok výroby
350 koní výkon
7 215 ccm objem

Dodge Charger 5.7 HEMI R/T AWD BA+LPG 2014
Dodge Charger 5.7 HEMI R/T AWD BA+LPG

2014 rok výroby
375 koní výkon
5 700 ccm objem