načítám data...

Zlatý věk levných ojetin je právě teď

03. srpna 2017, 08:59 23 komentářů JakubPospisil

Dneska odbočím od popisu svých aut a pokusím se vysvětlit, proč si myslím, že žijeme v tom nejlepším věku pro milovníky levných ojetin.

Jakub  Pospíšil: Zlatý věk levných ojetin je právě teď

 

Ojetá auta v ceně ne vyšší, než dva průměrné platy. V dnešní době jsou poměrně běžná a dostupná a kupodivu se jedná o důstojná a zábavná auta. Ale bylo to tak vždy? A co je důležitější – bude to tak i nadále?

Předem bych chtěl upozornit, že jako mladý zobák (československo pamatuju jen jako batole) a relativní motolama budu mít ve článku určitě nějaké ty chybičky a dost možná se mnou nebudete v některých věcech souhlasit. Berte prosím článek spíše jako nezasvěcený pohled od někoho, kdo má auta rád, ale vlastně se v nich moc nevyzná.



Psal se rok 1999. Pluto bylo oficiálně uznáno jako planeta (aby toto rozhodnutí bylo o pár let později zrušeno), v kinech běžel Matrix a závod F1 na Nürburgringu, který tenkrát v dešti vyhrál Michael Schumacher je dodnes označován jako jeden z nejnapínavějších závodů historie. Zlatá doba, chtělo by se říci. Pro mě to byl ale hlavně rok, kdy táta prodal náš rodinný mluvící Renault 25 a koupil Citroen XM s benzinovou V6. Tehdy deset let staré auto vyšlo na cca desetinásobek tehdejší průměrné mzdy (120.000,-) a jednalo se o jedno z nejzajímavěších aut poměrem stáří/výbava.

Za desetinásobek průměrné mzdy se tenkrát dala pořídit 5 let stará felicie v základu, pár menších rodinných hatchbacků z dovozu, nebo varianta, kterou zvolil táta: Auto s benzínovou V6 doplněné typickou bazarnickou pohádkou o dovozu z německa od důchodce, zcela jistě stočené, které se celkem pravidelně sypalo a celkově to byla kasička na peníze. O spolehlivosti se moc mluvit nedalo, ale luxusu měl tenhle Citroen na rozdávání. Elektrické všechno, řízení Diravi (které z důvodu poruchovosti nakonec nechal vymontovat), nastavitelný podvozek včetně módu sport, hydraulické tlumiče a tak dále. O překvapená pohledy okolí, kdy se po nastartování začalo celé auto zvedat ale rozhodně nebyla nouze. Ale bohužel ani o výměny motoru, převodovky, stávkující elektroniku a hlavně nakonec prohraný souboj se rzí.

A co se tenkrát dalo pořídit za ekvivalent dvou průměrných platů? (cca 24.000 Kč) Vesměs výrobky socialistických automobilek v různém stavu rozkladu. Rozhodně to byla auta, která většinou přinesla více problémů a starostí, než radosti.

A konečně nejlevnějším novým autem té doby byla Felicie v základu, která ovšem startovala na téměř dvojnásobku ceny Citroena XM s výbavou holobyt. (229.900,-)



Přesuňme se o 18 let dále, do dnešních dní. Je tomu zhruba dva měsíce, co jsem za částku o dost nižší, než ekvivalent dvou průměrných platů (2x28.323,-) pořídil Volvo V70 právě z onoho výse zmiňovaného roku 1999. Má 5 válců, 2,5 litru objemu, elektrické všechno, oproti Citroenu ubírá hydrauliku a stavitelný podvozek, ale přidává klimatizaci, airbagy a podobné modernosti. Suma sumárum luxusně vybavené auto za pár šlupek. Po prohlídce v servisu byl stav označen za velmi slušný a já prakticky “jen jezdím” – tedy zatím, nedělám si iluze, že by mě nemohlo tohle auto něčím nemile překvapit. Přeci jen je jeho 18 let už docela úctyhodný věk. V zásadě se ale jedná o auto za “mylyjón” (cena tohoto Volva byla v roce 1999 1.200.000 plus nějaké ty příplatky), které jsem koupil za zhruba 3% jeho původní ceny (sic), i když samozřejmě tento výpočet není úplně etalonem přesnosti kvůli inflaci a podobným libůstkám. A to není zdaleka jediné slušné a zajímavé auto za dva platy. V této cenové hladině na vás čekají auta zábavná (příkladem budiž třeba zdejší redakční Xedos), praktická (Citroen Berlingo), univerzální (jedničkový Focus) a tak dále a tak dále. Myslím, že si každý dosadíme svůj “bazarový tip”, ale shodneme se na tom, že za dva platy se dneska dá normálně důstojně jezdit.

No a co by se dalo dnes pořídit za ekvivalent ceny Citroena XM, což je deset průměrnách platů? (tzn. 282.320,-)Věru velice zajímavé kousky:  zábavná kupé, spolehlivé rodinné križníky, módní SUV, úplně nové vozy z autosalonů…dalo by se říci, že prakticky cokoli, co vás napadne a, pokud se nebude jednat o vyloženě speciální vozy, i ve velmi dobrém stavu. 

A ono nejlevnější nové auto (dacia logan acces) startuje na částce o více jak 100.000 nižší. (169.000,-)



No a teď ještě ta slíbená budoucnost. Cena ojetých aut bude dále poměrově klesat s tím, jak se snižují ceny aut nových, to je bezesporu. Ale představme si, že si za 18 let budu chtít koupit zase ojeté auto za “mylyjón” (nebo méně, prostě něco trochu prestižnějšího a lépe vybaveného). Chci říct, ve svém Volvu mám pár věcí, na které je potřeba trochu gryf. Zadní okénko má vykloktaný stahovací spínač, takže je potřeba za něj vzát správně, aby fungoval, na nastavení tempomatu nefunguje zvyšování rychlosti tlačítkem, ale pouze její snižování a tak podobně. Zkrátka drobnosti. Známe to asi všichni, kdo máme starší auta. Důležité ale je, že se dají snadno opravit na chodníku před domem a že nemají žádný vliv na bezpečný provoz auta.

Představme si ale soudobé auto s desítkami asistentů, adaptivních tempomatů, elektrickým plynem (který zvládne potrápit i u starších aut, pan Clarkson by mohl vyprávět) a podobnými libůstkami. Nemluvě o ekologických vychytávkách ve formě nejrůžnějších filtrů a podobně. Proto se děsím dne, kdy za 18 let přivezu domů premiové auto z roku 2017 za ekvivalent dvou platů a něco z těchto vychytávek se na něm rozbije. V těhle sofistikovaných systémech už nestačí mít jen “gryf”, tyhle věci zkrátka budou muset fungovat na 100%, jinak se z auta stane smrtící past. Zároveň přemýšlím, zda se vůbec soudobé premiovky té své “plnoletosti” dožijí. 

Snad bude alespoň klesat cena nových aut a třeba si jednou za dva průměrné platy koupíme novou Dacii. Jenže s pocitem luxusu z 20 let starého křižníku se asi budeme rozloučit.

 


Takže co říci závěrem? Asi jen: Kupujte stará levná auta. Jsou dobře vybavená, výborně jezdí, jsou zábavná a pokud vyberete správně, nebudou Vás ani na provozu stát majlant.

Před 18 lety bylo levné osmnáctileté auto většinou (čest výjimkám) rezavá měkká škatule ve které jakákoli nehoda znamenala vážné zranění nebo smrt a její řízení bylo iritující, nepřesné a vyžadovalo maximální soustředění.

A za 18 let se obávám, že stará luxusní auta budou nekonečné kasičky na peníze a degradují se z krásně mechanických strojů na jakousi kouzelnou věc, která má tady kola, tady volant a mezitim je spousta elektroniky které nikdo nerozumí a která se může kdykoli rozbít.

 

Ale třeba jsem jen škarohlíd. Budu rád, když mi napíšete do diskuze, co si o budoucnosti a minulosti ojetin myslíte a děkuji, že jste tento můj výlev dočetli až sem.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Vavris Vavrisovic
03. srpna 2017, 11:30
1

Hezke zamysleni, ale zcela s nim nesouhlasim.

Zlaty vek levnych ojetin byl tak pred peti az deseti lety. To se skutecne daly poridit moc hezke veci prakticky za nic. Prave ted jsme jednak na vrcholku ekonomickeho rustu a navic stara zajimava auta trpi temer jako jeden muz na hype kolem youngtimeru a investicnich aut. Kdyz obcas otevru bazos, zda neni v okoli nejaka zajimava kravovina za rozumny peniz na prodej, vetsinou ho zase zklamane zavru. Za rozumny peniz se oproti obdobi pred par lety neda koupit skoro nic. Jak mezi nejlevnejsimi, tak i drazsimi ojetinami. Bude treba pockat, az prijde krize :)

No a s tema opravama totaky vidis.moc cerne. Vsadin se, ze o V70 nabite vybavou si v 90.letech nekdo rikal to samo, co ty nyni o modernich autech. V roce 2037 se budou auta z roku 2017 opravovat doma uplne stejne, jako ted, jen se pri tom bude vice pouzivat notebook ;)

reagovat
Vavris Vavrisovic
03. srpna 2017, 11:32
0

Omlouvam se za preklepy. Na mobilu pisu jak hotentot :)

Jakub Pospíšil
03. srpna 2017, 11:51
0

Co se týče youngtimer mánie, musím z tebou souhlasit. Úplně jsem na to pozapomněl, ale vzpomínám si, že ve druháku na střední nebyl problém pořídit za "dvacku" zajímavé sporťáky, jako třeba Ford Probe, Opel Calibra nebo Mazdu 323 s mrkačkama. O cenách "socialistických aut" nemluvím, tam se teď děje fakt šílenost (stodvacítka za 100.000,- je prostě úlet).
Jde mi ale spíš o klasická "cestovní" auta. MYslím, že pro ty je ten zlatý věk právě teď. Nemusíš investovat do auta skoro nic a přesto nevypadáš před panelákem jako socka se šrotem zrezlým na prach, ale dostaneš auta, které tak nějak zapadne do šedi ostatních aut kolem. Není to nic, co by vzalo za srdce, ale není to ani pojízdná rakev nebo něco, co by dělalo ostudu.

bitner
03. srpna 2017, 12:05
0

Tak ale zas pokud ti staci nejaka daily plecka, tak jsou na vyber celkem zajimave kusy:
https://www.sauto.cz/osobni/detail/renault/laguna/16998407?goFrom=list
V tomhle konkretnim pripade me celkem svrbi ruce to vzit a jezdit, dokud to pojede. Pak to hodit ze skaly. Bohuzel nejotravnejsi na techto autech jsou ty nefatalni zavady. Nejde stahovat okno u ridice, nefunguje vetrak (v zime to auto znepojizdni, pritom takova blbost), tam neco upadne, tu odejde nejake cidlo, tam je potreba menit brzdy, vyfuk, loziska, tlumice, cepy, tycky, atd, atp.
I kdyz me ted napada model, kdy nejake ty prachy jsou, tohle kopupit, nechat na tom udelat vse, co je videt a pak to proste jednou za rok zopakovat: s olejem vymenit vse, co je spatne, mohlo by byt spatne a co by se do roka urcite rozbilo. Rozpoctove uz to nebude vychazet tak dobre, ale bude se v tom dat jezdit.

beastar
03. srpna 2017, 12:09
0

No přesně takhle nějak jsem to myslel taky. Pro tohle je vskutku zlatý věk..

Vavris Vavrisovic
04. srpna 2017, 08:20
1

Já teda nesouhlasim ani s temi obycejnymi auty. Samozrejme, az na par vyjimek - skoro vzdy se da koupit nejake rozumne auto za dve vyplaty. Ale obecne se zadane typy ojetin (myslim porad ty uplne obycejne), jen horko tezko dostavaji pod 50 tisic, i kdyz to jsou treba 17 let stara auta. Ceny ojetych Mondei, Golfu, Coroll atd. za posledni tri roky skoro neklesly = stoji cca stejne jako v roce 2014, ale jsou o tri roky starsi. To neni moc vyhodny deal.

Kdyz jsem na zacatku roku vybiral auto pro matku, zjistil jsem, ze muze dojit k naprosto paradoxni situaci - pri vhodnem vyberu nove skladovky by slo teoreticky za rok prodat auto zcela beze ztraty nebo dokonce s mirnym ziskem. (Meli jsme zarezervovanou uplne novou Fiestu 1,25 60kw za 239 - mrknete, za kolik se prodavaji ted ty rocni nebo dvoulete). A to je podle me ten nejlepsi dukaz, do jake uchylne podoby se dnes dostal trh s ojetinami.

bitner
04. srpna 2017, 09:04
0

Sakra mas naprostou pravdu:
https://www.sauto.cz/osobni/detail/dacia/logan/17359734?goFrom=list
Tohle stoji nove 200! V tom 2 roky starem je navic akorat loketni operka. Masakr no. Ale to je tim, ze lidi maji prachy. Tak se to posouva do takove uchylne polohy.

gr
greg
04. srpna 2017, 09:10
0

Tiez som si to vsimol. Pozeram napriklad mazdu 3 g165 na mobile.de (nie ze by som sa ju chystal teraz kupovat :) a vychadza mi to ze by ma to stalo minimalne 16500-17000 € za auto, ktore ma 2-4 roky a 50 tisic najazdene (ale toto je fakt par najlacnejsich kusov, vacsinou su este drahsie). Pritom nove by sa dalo zohnat asi aj za 20 tisic pri nejakej mensej zlave u dealera. Neviem ci tam maju vsetci nejake brutalne priplatkove vybavy nahadzane, ale pripada mi to dost mala uspora oproti novemu autu.

Jakub Pospíšil
04. srpna 2017, 09:14
1

Tyjo, tohohle jsem si vůbec nevšiml. Je to docela síla, třeba právě ta Dacia. Samozřejmě je otázka, za kolik se nakonec prodá. Ale jen to, že jsou na ni schopní dát vyšší cenovku, než stojí nová o něčem svědčí.
Jsem rád, že se tu rozjela tahle diskuze, ačkoli teda zcela popírá to, co jsem napsal do článku :)
Děkuju za rozšíření obzorů.

Vavris Vavrisovic
04. srpna 2017, 09:15
0

Chlapi, to je téma na editorial :-)

hh
hh
04. srpna 2017, 09:48
0

Ty premrstene ceny starych aut se tykaji takovych tech umele vytvorenych legend (kolikrat lidmi, kteri v tech autech ani nejeli..). Vetsinou ke kazdemu takovemu existuje plno stejne dobrych, nebo jen o neco malo horsich, mnohem levnejsich alternativ. Jen namatkou treba e46 328i misto 330i, MG TF misto Mx5 nbfl, e36 (compact) misto R4 e30, atd..

beastar
04. srpna 2017, 12:58
0

U úplně levných ojetin lze jít až někam k hranici 300 euro za kus. Samozřejmě domácí inzerce spíše než trh vykazuje vyšší ceny... Skutečně prodané kusy jdou k majiteli za násobně méně, nebo na šroťák. Další věci je velmi levný dovoz. Roční a dvouletá auta reflektují chování spotřebitele jinými slovy je to móda kupovat a lidi to vždy chtěli navíc teď na to mají a jsou zaměstnání s malou prespektivou ztráty práce a vyšší výplatou. Tak proč nevyhnat cenu takových aut někam, kde je absurdní. U těch starých věcí s poslední doby u mě... MB rv.1999 nabídková cena 68 skutečný prodej 44. Audi A6 01 nabídka 49 skutečný prodej 36 do zahraničí. A tak to je ze vším. Trochu vyhnala ceny také novela zákona a nasledně přísnější záruka na rachotinu. Prostě koupiš pořád za flašku, protože Mondeo za 50 je nakonec za 30. Navíc skutečnou cenu starých aut jako je Golf, Oc, Mazda 3, Focus sráží obrovský výběr a velmi nízké ceny v zahraničí. Respektive v příhraniční když je fajn kus, tak to lidi umí stlačit až k ceně dovoz stk a eko vypalného plus cesta dvojku:) Tudíž tu představu vysoké ceny vytváří bazarník a naivní inzerent. Tradičně je problém prodat nadstandardní kusy a skutečně raritní věci a speciální verze. Měl jsem krásnou Astru /jasně chápu/ ale kupé v kůži, klima, 2.2 manuál vše originál stav. Prostě jako nová dosažitelných 110000 km a nešlo to v Čr vůbec prodat leda hodně pod cenou. To jsou ale takové náhody.

bitner
04. srpna 2017, 22:19
0

hh: Pravda, Dacia Logan uz zacina pomalu ziskavat status legendy :-D Zejmena na LPG. Kdybych to dal do placu, tak mi lidi za 250 urvou ruce ;-)

beastar
04. srpna 2017, 23:28
0

Já myslím že za 250€ sto pro do hodiny pryč. Až budeš prodávat zavolej přijedeme:))

hh
hh
05. srpna 2017, 06:39
0

Psal jsem starych aut.. mysleno nejakych cva 15+ let..:) Predrazene zanovni ojetiny je zase jiny pripad..

beastar
03. srpna 2017, 12:05
1

Nedávno jsem byl v situaci, kdy jsem sháněl něco zajímavého rozuměj zvláštního pro sebe. Jako třetí auto takže nic drahého. A musím konstatovat, že samozřejmě nejen v u nás. Bohužel po asi 3 týdnech bylo spíše vidět to co píše Tomáš.

Ve finále i běžné věci, když jsou pěkné tak cena je totální nesmysl. Jestli je myšleno slovem levná ojetina utahaná, nudná věc ideálně v kombíku a automatu tak potom ano je to zlatý věk.

Jinak kde jsou ta levná ctyřválcová Porsche? Kde jsou ty levné bavoráky, nebo třeba Celica? I obyčejná Audi 80 cabrio stojí pomalu jak nová Dacie:) Jediné v čem můžu souhlasit, tak že vlastně auto jako obecně je teď dostupnější. Opravdu na Astru, nebo Fabku z bazaru má každý.

Teď se začíná projevovat také to že auto má každý. A změna za lepší, vybavenejší a tak je čím dál těžší... Už auta z konce milénia mají totiž dobrou výbavu a jezdí solidně. Nová auta až na výjimky jsou koncepčně úplně stejná jako ta předešlá od roku třeba 80. Ještě pamatuju jak se lidi hrozili třeba z e38. A dnes? Nebo třeba taková auta jako C5 a dnes je to opravitelne a na trhu levné auto. Stejné je to z dnešní produkcí. Navíc co je složitého na Fiatu Tipo, nebo Opelu Astra? Téměř nic ono i dílny jsou dnes jinde než kdysi:)

A na závěr jako argument doporučuji shlédnout růst cen v posledním desetiletí u Porsche 928, 944, 968 a Mercedesu Sl taky m3 e30, možná vlastně i u Escortů RS... Ten skok nepřirozenou cestou nahoru. Takže ok zlaté je to, že můžeš koupit pojízdné auto za flašku rumu to byla dřív výjimka. Jinak spíše zlaté časy odezněli...

reagovat
Jakub Pospíšil
03. srpna 2017, 12:42
0

Jo, to je přesně to, co jsem myslel. Důstojná pojízdná auta, do kterých se nebojíš sednout jsou levnější než kdykoli jindy. Pod pojmem "zajímavá auta" v článku jsem myslel třeba právě stará Volva, Lancie, Alfy 156 (v dieselu) a podobně. Vím, že to nejsou pravověrná řidičská auta, ale je s nima asi tak milionkrát větší zábava, než s tou Fabií, nebo Astrou. Ale právě ta Fábka bude zase zajímavá pro někoho, kdo chce jezdit a neřešit nic, kdo má auto prostě jen jako spotřební zboží.

beastar
03. srpna 2017, 13:12
0

Viděno takto je to pravda. Ve smyslu koupit si důstojně vypadající auto jsme se dostali na úroveň vyspělých zemí a asi i Usa. Za opravdu málo si jde obstarat pojízdné auto i s platnou stk a mnohdy i velmi slušnou bezpečností a výbavou. Za to ale můžou hlavně skvěle postavená 90tková auta.

krab
03. srpna 2017, 14:25
1

Jak píšete, přesně, specielně naprosto souhlasím s Vavrisem. Ano, zlatý věk, jenže pro ojetiny, které já třeba nechci. A ty co jsem nestihl vyzkoušet v té opravdu zlaté době, kdy jsem neměl ale prachy a zázemí kde je mít, jsou dneska přehnaně drahé. Ladím pro vás zase nějaké povídání na následující období a to o starém autě a skoro novém autě, paradoxně budou na trhu za chvíli stát stejně. Ta hyperbola "Youngtimerů" je vážně velká. Problém je, když se do toho člověk jako buldog zakousne a vážně chce to Porsche 944 Turbo, vážně chce tu starou E30 M3, vážně musí mít poslední vzduchem chlazenou 911, Hondu NSX, sleduje inzerci a začíná považovat určité lehce lepší ceny než ty nejulítlejší za atraktivní nabídku. Už jsem slyšel na vlastní uši vyprávění známého, který zprostředkovává prodej youngtimerů od jeho známého v Holandsku, že má "výhodnou nabídku moc pěkné E30 M3 za 1.5mega"! A co si říká pan Krab? Kdyby na to sakra měl, snad by to i koupil... Ten trh, specielně v ekonomické konjunktuře se takhle deformuje. Přitom do háje, za tyto prachy můžeš mít fungl novou Alfu 4C nebo nové BMW M2 :)

reagovat
liška
03. srpna 2017, 21:50
0

Podle mne byla tahle doba od roku 2009 kdy se zavedla ekodan do pulky roku 2015 kdy prestalo byt mozne ji onou znamou klickou obchazet pripadne se jezdilo v poloprevodu. Takhle sem za 2013 vystridal sierru 2.0 16v, saaba 9000 cse 2.0t, ar 164 2.5td a nasledne skoncil v sierre 2.08v na plyn, ktera stala 8 tisic a dva roky sem do ni po strance udrzby dolejval akorat olej :) a mimochodem vsechny ty auta sem pak otocil stylem ze se bud vydelalo nebo zustal clovek na nule. Zdejsi zminova porsche 924 jsme byli jednou projet, byl to docela srot, stal 35 litru ale dojel po vlastni ose az z holandska. Dybych ho tenkrat vzal...obdobne sem nechal v bazaru lezet krasnou nezrezlou kalibru po prvnim majiteli, v origo stavu a za 25 tisic. Mi ted nejaky takovy auto ukazte a ja du nakupovat :) chci neco na plechcup nebo zimni drifty...

reagovat
Po
Pospis
04. srpna 2017, 00:41
0

Si stěžujte já prodávám rok Integru DA9, a nikdo jí nechce......

reagovat
Jakub Pospíšil
04. srpna 2017, 08:44
0

Za dvě výplaty? (sorry, blbej vtip :) )

Po
Pospis1
04. srpna 2017, 08:55
0

85 000 sou tři