načítám data...

Vstup do jámy lvové, rezignace nad životem...

11. května 2021, 15:15 14 komentářů Testeuros

...aneb proč bych už znovu nechtěl skončit za volantem něčeho, co vypadá jako nevyvážený designérský omyl s ještě většími omyly pod kapotou.

zobrazit celou galerii. .: Vstup do jámy lvové, rezignace nad životem...

Tak je to tady…

Zatímco Octavia za pár korun již třetím měsícem čeká až přestanu být líné hovado na jarní očistnou kúru, dostalo se mi zapůjčení auta (čti yoinknul jsem si auto, které je pro mě symbolem rezignace na život), jež mi má dělat společnost do doby než u mě skončí ještě větší krám auto, které mám již domluvené. A tak mohu aspoň s klidným svědomím udělat tečku za nejtemnější kapitolou mé cesty řidiče. Nebo parodie, která se z této cesty vyklubala.

Pro začátek začneme tím, v čem přesně jsem to skončil. Druhá generace Fóbie – auto, které se mi vzhledově hnusí ( ve srovnání s první generací, která je, dle mého, mnohem lepší volba), ze kterého je díky "skvělému" nápadů designérů výhled na semafory jako z tanku (opravdu nechápu jakého blázna napadlo udělat takhle debilní tvar střechy, že nejde vidět na světelnou signalizaci i při sezení ala jsem část podlahy), kde mě do nohy tlačí pitomá středová konzole ( ve které je v tom lepším případě… navigace?), kde pohodlná pozice za volantem jednoduše neexistuje a kde si připadám, že jsem v nudném a zbytečném automobilu, který se setká pouze se spokojením ze strany nenáročných řidičů, dojížděčů či důchodců. Ideálně všechny tři skupiny. Sedačky jsou lavice, kde je komfort pouze vzdálený pojem, který tyto útvary mohly vidět přinejlepším z rychlíku a to ještě tak dva kilometry od železnice. Na druhou stranu v tom, při troše… pardon, při docela solidní vůli, lze absolvovat i delší cestu bez bolesti srovnatelnou s šedesáti kilometrech ve skále zvané sedačky v jedničkové Octavii ( o ní možná někdy jindy za předpokladu, že to auto dřív nezapálím). Je vůbec na téhle věci něco pozitivního?

 

Ta modrá

S modrým útvarem na fotkách jsem již patřičně seznámen od roku 2017 a vím co přesně od něj (ne)čekat. V první řadě spojka již oznamuje svůj exodus. V té druhé… no, to je všechno. Pánové, dámy a bojové helikoptéry, tohle je dvojková Fóbie a to s ultimatní strojovnou pod kapotou! Ne, není to 1.2 HTP (ale nebojte se, tohoto děsostroje vás taky neušetřím)! Není to ani líná (ale jinak ta lepší z možností) 1.4 s šestnácti ventily, dokonce to není ani jednašestka či “typický” vlhký sen s 1.9 TDI pod kapotou (vážně – kdo by si koupil Fabii v naftě?).

Raritní snímek zachycující valnou část mého vozového parku (rok 2019, asi) 

Těm pozornějším z vás už došlo, že se buďto pod kapotou ukrývá motor z er-esa, nebo ultimatní likvidátor komfortu na palubě. A ne, opravdu nejde o sleeper, byť bych si to přál. Takže 1.4 TDI, výkon 51 kilowattů, což je něco okolo sedmdesáti polomrtvých dehtových koní. To není to podstatné (stejně jako fakt, že s tím jde jezdit za čtyři litry řepkoidů… tedy nafty). Skutečně podstatný fakt je skutečnost, že tento motor nezná pojem kultivovanost. A když říkám, že nezná, tak opravdu nezná. Vibrace při startu jsou srovnatelné jako kdyby vás napíchli na elektrody. Mňamina. Hluk je srovnatelný s naftovým generátorem, dynamika také. Využitelné otáčky se zde neměří ve výkonu, ale v míře vibrací. Jde o to najít rovnováhu – buďto bude motor vibrovat jako obří erotická pomůcka, nebo bude vydávat zvuk, který tady pro vaše dobro popisovat nebudu. A opravdu není příjemný.

A do toho všeho je zde převodovka. První čtyři stupně jsou… použitelné. Ano, použitelné. Jinými slovy lze nad nimi uvažovat a použít je. A pak je zde pátý stupeň. Ten se pro změnu pyšní tím, že zabíjí jakékoliv náznaky dynamiky ( a že jsou to skutečně jen letmé náznaky) a příjemné jízdy. Takže ve výsledku je zde v rychlosti okolo sta kilometrů v hodině dilema – držet motor ve "vysokých" otáčkách, aby to vůbec nějak jelo, byť za doprovodu hudební rádoby symfonie, nebo to poslat na pětku a modlit se k Bohu, bohům a špagetové příšeře, aby to auto vůbec jelo. Ideální kombinace s pády do nouzáku kvůli regulace.

Abych tento "zázrak" jedenadvacátého století jen nehanil, tak zmíním i pozitiva. Masochista šetřílek kloboučník člověk s ocelovou sílou vůle s tím dokáže jezdit i za tři litry. Pravda, já tohle nejsem, dokážu s tím jezdit tak za 4-5 litrů. A když je motor v nějakých rozumných otáčkách (cca 2000-2500), tak se i ty vibrace a hluk dají nějak přežít. A pozor, taky má navigaci! Sice jde o největší možný bizár (teplákově či pošťácky modrá Fabie na plecháčích s navigací z Ofce), ale je to zvláštní bruska. A to je něco, co mám i svým způsobem rád.

Nyní vyvstává otázka – jde koupit něco horšího?

Ta červená

Rudý útvar terorizuje mé oči již od roku 2008, kdy sjel z výrobní linky a kdy se tento rudý omyl povoz dostal k nám. Samozřejmě, že ani tato Fóbie se nevyhnula typickému prvku této ( a předchozí generace) – výbava je z roku nežerchleba. Přední okna v elektrice tu jsou, palubní počítač taky. A tím taky jakákoliv výbava hasne. Všechna má auta měla lepší výbavu než tohle (počínaje Ibizu, pokračujíc přes 89, konče nepojízdnou Ofcí) a to je co říct. Do toho zde máme červenou barvu, která… je prostě červená. Aspoň zde máme kontrast v modrým vibratórem exemplářem.

Samozřejmě, že by tato rezignace života mohla mít pod kapotou něco kloudného, ale   to bych chtěl hodně skutečnost je taková, že tam nic takového není. Je tam 1.2… HTP. Dobrá zpráva je, že je to aspoň dvanáctiventil. Ta špatná? No, ten zbytek. Zatímco dvanáctiventil byl na začátku plus mínus okay v rámci možností (viz mé zkušenosti s Ibizou), jeho pozdější interpretace jsou pro mě nejenom definicí pojmu rezignace na život, ale také naprosté zprznění už tak ne zrovna ideálního základu. Proč? Emisní normy. Motor je přidušený a svou charakteristikou je snad i horší než naftový “zázrak” uvedený výše. A to se podepisuje i na tom, kde dřív tyto motory dokázaly fungovat – příměstský provoz a spotřeba. Zatímco se svou ex-Ibizou jsem dokázal v klidu jezdit ( za pět litrů) a jezdil bez jakýchkoliv problémů, s tímto rudým terorem za šest. A to už jsem hodně blízko svým výsledkům z časů, kdy Ofce s jednašestkou byla pojízdná. Ano, jsou auta, kde bych spotřebu neřešil proto, že mají jiný přednosti, ale ten polomrtvý dvanáctiventil? Ten už skutečně nemá žádné. Ach, možná dostupnost dílů, ale to platí i pro celou řadu motorizací.A tak zatímco dřívější dvanáctiventil byl i docela akceptovatelný společník na několikakilometrové dojíždění, jeho pozdější interpretace je dle mého skutečná katastrofa a něco, čemu bych se vyvaroval. A to radši nechci vidět jeho slabší variantu… radši.

Ještě udělám drobnou zastávku u převodovky – řazení u onoho červeného omylu mi přijde daleko méně přesné a to i přesto, že by měl údajně být v lepším stavu. Ta převodovka je fakt otřesná.

 

Je to rezignace na život?

Tohle je otázka, kterou si kladu od doby, kdy jsem měl možnost tu a tam projet tu 1.2. Rozhodně jsou lepší vozidla a to v rámci třídy i cenové kategorie. Rozhodně nechci říkat, že jde o špatná auta, ale… pro nás tady nejsou. Nemá to výkon, je to nudné a má to několik pro mě zásadních ergonomických přešlapů. Kdybych si chtěl koupit přibližovadlo do města, volil bych rozhodně jinak (šel bych do nějakého levného a slušného Pola 6N2, kde by mě nic moc netrápilo).

Je to tedy rezignace na život? Svým způsobem je. Je to nudný povoz s jízdními vlastnostmi, které uspokojí… koho vůbec uspokojí? Odpovědí na stereotypní otázkou totiž není MPV, které povětšinou svůj appeal nahrazuje aspektem užitečnosti (podobně jako dodávky), ale zrovna tohle. A za ty peníze? Proč by to někdo k sakru kupoval?!

A tím jsme na začátku celé této komedie – je to rezignace na život?

 


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

eLzyx
11. května 2021, 17:48
2

já tahle auta považuji za dělnické low cost montérky. Prostě to v práci vyfasuješ, makáš v tom, ale jakmile skončíš, tak to svlíkneš a hybaj do lepšího. Ovšem stejně tak jako potkáváme ve městě exoty, co nosí firemní montérky jako civil, tak najdeme i exoty, co si pořídí tyhle čtyřkolové "montérky" jako civilní káru. Je to rezignace na život? Zcela určitě. A je mi jedno, jestli to někdo kupoval za "plný", nebo jako ojetinu. Ono už jen to smýšlení "z bodu A do budu B, nejlevněji jak jen to jde, neznám nic jiného než Škodovku, hlavně žádné emoce za volantem, pohodlí taky nepotřebuju, co v autě není, tak to se nerozbije ...." svědčí o té rezignaci.

Život se má užívat, ve všech aspektech.

Doma mám taky gauč a ne třeba lavici z palet. Žeru raději stejky než brambor s dušenou mrkví. Koupím si boty za 2500Kč protože jsou pohodlnější než ty za 399Kč, kterým se bortí podešev. Chlastám 20 leté rumy, protože jsou jemnější a chuťově zajímavější než tuzemák. Na dovolenou jezdím do míst, kde je krásně, určitě bych ji netrávil někde na sídlišti. Že si nemohl dovolit koupit dražší nové auto než Fábii? Jsou tu ojetiny, seženeš cokoliv s lepším motorem, pohodlnějším interierem. Nechceš ojetinu? Opět jsme u toho smýšlení a rezignace. To je to samé, jako když nemám na stejk za 500Kč v restauraci, tak na něj taky nerezignuju úplně, ale udělám si jej doma. Je to stejné jako když nemám na míru šité boty za 20t Kč, ale koupím si lepší konfekci za 2500Kč. Stejné jako když si koupím 20yo rum za 1500Kč místo flašky za milion. Když nemám na dovču na Barbadosu, tak na tu dovolenou taky přeci nerezignuji úplně, ale pojedu třeba do Itálie, kde jsou taky pěkné pláže, teplo, moře.

Co se týče úspornosti 1.4TDI, tak to nemohu sloužit, já s tím jezdil podle tankování za 9+. Ano převážně dálniční provoz, ano noha na podlaze, ano omezovač na 170 (nebo 165?)km/h mě štval, stejně tak jako mne štvalo celé auto. Plynový pedál pro mé použití mohl být jen ON - OFF, nepotřeboval žádné mezipolohy.
I proto jsem později vyfasoval Oktávku, se kterou jsem jezdil umírněněji (slib správci vozového parku) s nižší spotřebou. (ale Fábce to už kejhák nezachránilo, jezdil s tím pak chvíli kolega a vačka na dva kusy)

reagovat
Pochtli
12. května 2021, 06:49
0

Podle toho hodnocení tipuju, že jezdíš s dobitými kusy za zenitem. Máme doma jako druhé auto právě dvojkovou fabku v holobytu (přední okýnka v elektrice + klima) po faceliftu a nesedí mi jak tvoje nepohodlnost (Chomutov Brno či delší výlet po okreskách bez problémů), tak popis atmo 1.4 (musíš se holt naučit řadit). Nejsem fanda do škodovek, ale myslím si, že zrovna oni mají ergonomii docela zvládnutou.

reagovat
Bu
Bubak.cz
12. května 2021, 09:43
0

Pokud dobře vidím, v textu není atmo benzín 1.4, ale 1.4 TDI.

Už jsem si v praxi vyzkoušel, že i papírově minimální změny můžou dělat velkej rozdíl z řízení. Už jsem to tu někde asi i psal, ale - firemní Octavia 3 s 1.6 TDI 77KW - zní hrozně, línej motor, autu se ani nechtělo moc zatáčet. Octavia 3 s 1.2 TSI 77KW z pujčovny (nedostatek firemních aut na všechny služební cesty) - zvuk motoru sice vyloženě nenadchne, ale působí příjemně a mnohem živěji, a i v zatáčkách auto normálně zatáčí a nesignalizuje celým tělem "neeee, já nechciiiiii, já chci jet rovněěěěěě". Nejsem si teda už jistej co za kola a gumy měla ta z pujčovny, firemní měly 225/45/R17 Continentaly, u čehož bych čekal že se bude do zatáček vrhat radostně, ale těžší motor a asi jinak nastavenej podvozek udělaly svý

Pochtli
12. května 2021, 10:19
0

Reagoval jsem na jeho tvrzení v textu "Není to ani líná 1.4 s šestnácti ventily", z kterého jsem pochopil, že se baví o benzínové atmosféře.

Calif
12. května 2021, 08:19
6

Automobil je tu v prvé řadě od toho, aby člověka vozil. Až pak jsou na řadě emoce. U ojetiny to platí dvojnásob. Asi jsem to moc nepochopil, ale proč tedy hromadíš takové cajky s mrzáckými motory? Já po X letech přesedlal z několika BMW včetně řady 7 do Octavie 2.... můj život se radikálně nezměnil, ale nezvolil jsem klasiku v holobytu nýbrž naopak a krom sedaček si nestěžuju. Výkon podobný jako M52B28, automat ok, výbava prakticky stejná.... Není to auto za kterým by si lidi vykroutili hlavy, ale oni s tím nejezdí a nemusí to pořád opravovat...A mě je to jedno... rezignaci na život to nepřipomíná, život totiž není jen staré a pro určitou skupinu lidí zajímavé auto. A baví mě i tahle masovka...

reagovat
Riccardo Martora
15. května 2021, 15:26
2

Jojo, a komfort jízdy a odhlučnění taky stejný jak v té sedmě. Lol fakt. Z vlastní zkušenosti je i obstarožní E38 hodně někde jinde než trojková ofce f plný.

Calif
17. května 2021, 19:53
1

O odhlučnění ani lomfortu jsem nic nepsal. Jen o výkonu, automatu a výbavě.... Jistě že v tom není ticho jako v e38 s dvojitými skly a nesedí se v tom jako v komfortech s nappa koží...ale to je snad jasné ne? Říkám, že můj život se tím radikálně nezměnil. Na druhou stranu se to pořád nesere a nemá to orezlý každý plechový díl... Prostě e38 se pro daily provoz s rodinou bez garáže nehodí....jezdil jsem 7 let e36 325i kupé a 5 let e38.. takže o tom vím své...spoustu kiláků jsem najezdil v 39 525i a X3 3.0D .... prostě teď Ticho a Komfort nejsou moje priorita a aspekt kvůli kterému bych byl ochoten platit desetitisíce každý rok navíc....Je to obyčejné auto s pěknou výbavou a má vše co teď mohu potřebovat.. věděl jsem za co to měním a co od toho čekat...nervy mám jedny...a jsem spokojený. Ovce není sedma, to je snad jasné každému. Život nekončí a není to mé poslední auto.

Jaromír
12. května 2021, 10:33
5

Pro dovysvětlení termínu v prvních větách: https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Yoink
A to jsem si myslel že nejsem tak starý. Well...

Každopádně proč to neprodáš nebo prostě nepoužíváš a nekoupíš něco jiného? Prostě něco co se ti líbí. Nic víc, nic míň.

reagovat
bkralik
12. května 2021, 12:16
16

Mám podobný názor jako ostatní v komentářích - celý článek je jenom nářek jak je to celé špatné a že člověku bude příjemnější se třeba zastřelit než v tom někam jet. Áha, no kdo by asi čekal, že tříválcové padesátikilowattové motory nejsou trhač asfaltu a že fabie nebude etalon řidičského auta?
Co bych ale vytknul ještě víc než zanedbatelnou informační hodnotu blogu je styl kterým píšeš - jak to někdo nedávno psal v komentářích redakci, zkus se vyvarovat rádoby-vtipným formulacím, škrtnutým textům, závorkám s kurzývou. Já naprosto chápu, že když to člověk píše a obraty jako "výbava z roku nežerchleba" a nebo "rudý omyl" ho napadnou tak z toho má radost. Jenže pokud v celém textu nic jiného není, tak se to po prvním odstavci přejí a čtenáře to začne jen otravovat. Navíc po souvětí "Skutečně podstatný fakt je skutečnost, ...", no, nevím co k tomu vlastně napsat. Jo možná to, že "yoinkul" je extrémně přiblblé a musel jsem se hodně přemáhat abych pokračoval ve čtení.
A neber to prosím nějak zle, jen mě po přečtení článku maličko zamrzelo....

reagovat
lu
lumix
12. května 2021, 12:51
0

Souhlas, jinak mi tedy přijde, ze se všichni napříč snaží napodobit trio z TopGearu nyní tedy The Grand Tour.

Jaromír
12. května 2021, 14:17
3

A tak zase styl psaní je věc názoru a hlavně věc autora. Na druhou stranu mi se líbí že tu píše všehochuť lidí, aspoň pak má celý Autíčkář šťávu.

peca
12. května 2021, 13:33
5

Jestli chces, aby Fabie jela, kup si ji s TSI a nefnukej. A nebo si radsi vyber neco jineho.

Jinak ten styl je priserny. Ty skrty, radobyopravy a pseudovtipne obraty v kazde druhe vete byly naposledy vtipne tak pred peti lety. Proste takovy ekvivalent HTP Fabie. Sorry.

reagovat
Adam Forman
13. května 2021, 06:27
4

V případě tvého vozového parku bych asi i uvažoval o MHD :-D Doufám, že už máš vyhlídnutého něco zajímavého.

reagovat
togi
14. května 2021, 07:20
5

Tohle je krásná ukázka člověka, který neví na co dané auto je. Když si kupuju auto, tak si musím jasně určit požadavky a priority. Chci nové/ojeté, budu s ním jezdit jen pár km denně nebo daleké trasy, budu jezdit sám nebo s lidmi atd... Pak už není těžký takhle nadávat na žádné auto. Na ferarri pak můžu nadávat, že s ním nepřevezu ledničku při stěhování, na MPV můžu nadávat, že se naklání na Nürburgringu, na dacii že to auto působí vevnitř lacině atd.

Přijít sem a brečet, že auto, které je určené pro masy, funguje jako auto pro masy a není zábavné je vážně ukázka ignorance.

BTW mám první gen fábie 1.2HTP 12V a nemůžu si na to auto stěžovat. Do práce doveze, občasnou delší cestu zvládne i když na to to auto není stavěné, psa a občasný bordel to převeze, a jezdím za 6l. Nikdy mě nikde nenechala a údržba mě stojí akorát olej a filtry případně spotřební věci (brzdy, výfuk atd).

reagovat