načítám data...

V70 D5: Bože, jak hluboko jsem klesla

31. ledna 2019, 10:20 21 komentářů FraHor

Druhou generaci Volva V70 nemám rád. Více méně.

zobrazit celou galeriiFrantisek Horšík: V70 D5: Bože, jak hluboko jsem klesla

Druhou generaci Volva V70 nemám rád. Je oteklá, klaustrofobní, s nedomyšlenou ergonomií a naprosto zoufalým rejdem. Všechna negativa ale vyváží ingot pod kapotou. Pětiválec ve verzi D5 je totiž naprosto boží. A to nejenom výkonovými parametry.

 

Než začnete číst: Následující text vychází z konkrétních zkušeností s konkrétním vozem za konkrétních podmínek. Promítají se do něj objektivní prvky jako technický stav auta, počasí a dopravní situace, stejně jako subjektivní vlivy mých požadavků, nároků nebo aktuálního rozpoložení mysli. Jiná osoba s jiným vozem za jiných podmínek může mít názory či zkušenosti zcela odlišné od mých. Nikdo z nás totiž nemá patent na univerzální pravdu.

 

Pokud čekáte milostný epos o pěti válcích a 185 koních, rovnou překlikněte jinam. Teď se nechci věnovat erupcím točivého momentu, ale naprosto přízemnímu tématu spotřeby paliva. Nedávno se mi poštěstilo vyrazit s dé-pětkou v konstelaci, kdy jsem nebyl v časové tísni. Nepotřeboval dovézt děti do cíle dřív, než vyprší přebalovací interval; neměl jsem nůž na krku od majitele, abych stihnul vrácení Volva předtím, než odejde z práce… pouze jsem měl za úkol vyzvednout mamku z lázní. Takže pohoda jako stvořená k odhalení toho, co mě vždycky zajímalo: kolik ta (skoro) dvoutunová kráva vlastně žere? A jak moc se liší odhad palubního počítače od výpočtu podle dotankování?  

Svižně tam…

První etapa cesty začala natankováním plné u Benziny Průhonice. Když čerpací pistole cvakla, zkontroloval jsem si, kam sahá hladinka. Následně jsem vynuloval, co šlo. Zimní pneumatiky o rozměru 205/55 R16 jsem dofouknul na 2,3 baru.

 

Tempo jsem si vnitřně nastavil na hodnotu kolem 120 km/h. Tempomat nepoužívám, takže chvílemi jsme jel víc (předjíždění), chvílemi míň (klesání na neutrál)… ale pořád plynule. Idylka skončila s příchodem Vysočiny a sněhové kalamity. Cestovní rychlost klesla někam k 80 km/h, v některých úsecích jsem se posunoval dvouproudou kolonou mezi třicítkou a padesátkou. Za Brnem doprava prořídla, šlo zrychlit až na devadesát kilometrů v hodině.

 

Do lázní jsem dorazil s dvouhodinovým zpožděním oproti plánu. Blížila se jedenáctá hodina dopolední a přicházela obleva. Směr jih bylo možné nasadit původní tempo kolem 120 km/h. V Hodoníně jsem dotankoval do plné opět u Benziny, snažil jsem se trefit hladinku jako v Průhonicích. Kalkulačka ukázala hodnotu 5,5 l/100 km. Palubní počítač vykouzlil cifru 5,1.

… a klidně zpátky

Cesta do Prahy proběhla v mém obvyklém rytmu. Plynulá jízda, kdy nikam nespěchám, ale současně se snažím nepřekážet. Tempo mám vnitřně nastavené zhruba na kilo. Kontroluju si provoz před sebou i za sebou, zbytečně se nikam necpu a než bych se fouknul před střelce v černém SUV, radši si budu dva kilometry plachtit za kamionem osmdesátkou. Provoz byl minimální, dálnice suchá, počasí slunečné. Dotankování u Benziny v Průhonicích mě mile překvapilo. Čekal jsem, že spotřeba spadne někam k pěti litrům. Podle kalkulačky však klesla ještě hlouběji. Výsledná hodnota za 270 km byla 4,7 l/100 km. Co si o tom myslel palubní počítač, nevím. V Hodoníně se mi nechtělo zjišťovat, jestli má dvě paměti, proto jsem ho nevynuloval. 

 

Účet, prosím

Celková spotřeba za obě etapy činila podle dotankování 5,2 l/100 km, infodisplej hlásil rovných 5 a dojezd 1.780 km. To je pěkné a dalo se to čekat. Co mě spíš překvapilo, byla kreativita palubního počítače, s jakou přistupoval k výpočtům. Ve své technicky nevzdělané hlavě jsem si maloval, že bude kecat tak nějak konstantně. Řekněme 0,5 litru pod realitou. Ukazuje 5? Takže mám počítat s odběrem 5,5 l. Skutečnost je ale mnohem více matoucí: odchylka je očividně variabilní, apetit může být 5,2, ale klidně 5,4, nebo 5,8… Jakoby se mi palubák snažil říct, že spotřeba je ten nejméně důležitý parametr. Protože V70 D5 si člověk nepořizuje, aby šetřil naftu, že ano? 

 

 


Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

ra
rainero
31. ledna 2019, 11:18
0

Mám rovnaké auto, motor, budíky, +100t km naviac, spotrebu potvrdzujem. Ak je problém so zvyškom auta môžeš ísť ešte do P3 platformy. Mne naopak interiérová klaustrofóbia oproti P3 vyhovuje. Horšie sú tupé jazdné vlastnosti a strašlivá nedotáčavosť. Kľudne rozveď čo ti nesedí.

reagovat
Fr
FraHor
01. února 2019, 06:08
0

P3 je na mě už moc nová. Mám to tak, že čím starší volvo, tím lepší. Když jsem před Vánocema řešili náradu Feldy, snažil jsem se prosadit V70 první generace (P80), ale prý je to stará herka (a to jsem ani nezkusil navrhnout, že bysme se vrátili zpátky na 945). Já zase nechtěl P2, tak jsme se shodli na kompromisu a máme Berlingo (v servisu vzdáleném 3 hodiny vlakem). Negativa a pozitiva téhle konkrétní V70 jednou sepíšu, až bude zase čas.

Jakub Pospíšil
31. ledna 2019, 11:22
0

D5 není špatná, ale D5252t je ještě úspornější. S takovýmhle profilem cesty bych se dostal určitě pod 5/100. První generace nádavkem přidává prostornější interiér a střízlivější design, ale taky veselé patálie se spojkou a ABS modulem. Všechno má své...

reagovat
Fr
FraHor
01. února 2019, 06:19
0

To se ti to jezdí pod 5, když máš snad o půl tuny lehčí auto! Jasně, přeháním :-) Upřímně, já bych asi první V70 odpustil cokoliv, jako jsem odpouštěl 945. Ale projel jsem moment, kdy se protnula nabídka na trhu s mou cenovou relací. Takže máme chrochtavého žabáka.

Jakub Pospíšil
01. února 2019, 09:15
0

Nestačím se divit, jak za poslední dva roky vyletěly sedmdesátky nahoru. Radši pomlčím, kolik stála ta moje :)

BigBen
01. února 2019, 12:37
2

Číslo 5 jsem na svém ukazateli spotřeby taky už viděl. Když mi to ukazovalo 25,5 litru na 100 km...

Jakub Pospíšil
01. února 2019, 14:01
1

Přes léto tam bývá cosi začínající čtyřkou, ale o tom raději pomlčím :D

Chase
11. února 2019, 01:14
0

No jo, ale daň za tu úžasnou spotřebu u D5252t je oproti D5244T jistá lenost :) Jinak teda s XC70 D5 AWD jezdím dálky někde okolo 6,5l - 8l. Něco z toho jde na vrub 5q automatu, něco pohotovostní hmotnosti 1890kg, něco občas těžké noze na plynu, ovšem jinak musím říct, že mě to auto prostě baví.
BTW: bonusem je oproti V70 zajímavější rejd (Jo a pokud už si někdo stěžuje na rejd V70 P2, tak doporučuju vyzkoušet C70 P80, to vám bude P2 připadat ještě zlatá :D ).
-
Komentář upraven 11. 2. 2019, 01:16:11

Jakub Pospíšil
11. února 2019, 09:38
0

Jo, rejd kabrioletu je super. Já tam mám ještě je všemu trochu širší salámy, takže některé podzemní garáže musím točit nadvakrát...

Chase
11. února 2019, 20:27
0

Mě říkej, 225/40 R18 na Nebulach (8J) :D

Jimi
31. ledna 2019, 13:47
0

spotřeba v tomhle tempu a zvolená trasa je přesně ta, co je uvedena v manuálu podle normy NEDC (teď už je to ta starší a nereálnější)... a že prý to nejde dosáhnout... :)
v životě jsem se ale takhle neodvážil jet...

reagovat
Fr
FraHor
01. února 2019, 06:26
0

U mě je výhoda, že skoro nikdy nikam nespěchám. A v poslední době se mi na D1 stává, že ani spěchat nemůžu. Za posledního čtvrt roku jsem si několikrát vyžral různé sněhové kalamity a návraty půlky republiky po státním svátku, kdy průměrné tempo odpovídalo městským rychlostem. Ale na druhou stranu: jedna takováhle cesta do Hodonína (v noci, souvislá vrstva kamionů, všechny pruhy jely max. 80) znamenala spotřebu cca 4,6 (Felda 1,6).

beastar
31. ledna 2019, 13:54
0

Já sem v tom nikdy nejel. Jel sem ale podle počítače s 1.9tdi 81kw tušim. Na Slovensko za BC spotřebu 3.6l/100km a nikdy víc takovej masochismus. Plachtit z kopce a jet na tempomat 110. Každopádně pěkná spotřeba s tim Volvem a zenovej výkon řidiče.

reagovat
Fr
FraHor
01. února 2019, 06:27
2

S hodnotou 3,6 bys měl nárok vstoupit do síně slávy u nás v hospodě :-)

beastar
01. února 2019, 19:11
1

Jo jo kdysi sem měl i foto. Aby mi věřili. Protože to je právě rekord hodný odborníka na vočipovaný ofce. Dneska jezdim bez omezování za 6.5 s trochu silnějším vehiklem a přijde mi to úplně v pohodě. Tyhle eko rallye nechávám mladším...

sumy
01. února 2019, 11:46
0

Stačí si zapomenout peněženku doma a člověk zvládne i s 1800kg MPV se 110kW 2,4 benzínem 5,9 :-) v TP to mělo tuším psaných 8.5 nebo tak něco. Ten samý případ s mazdou GF 628 s 85kW 2.0 za 4.9 Ale byla to vždy krutá ekorally :-)

reagovat
Fr
FraHor
01. února 2019, 15:57
0

Musím říct kolegovi. Pořád se doma bojí nadhodit, že by mohli vyměnit korejské naftové kombi za japonské MPV v benzinu :-)

sumy
01. února 2019, 20:55
0

Teď máme jako rodinný auta 2 stary pajera 2. 11-48(nejvyšší namerena) /100 km :-)
A to MPV bylo mitsubishi spacewagon s primovstrikovanym motorem z dob, kdy se o tom ostatnim jen snilo-rv 2000. Ten umel jezdit na chudou smes. Dneska už 20 let starý se značným rizikem potíží s motorem. GDI byly hákliví...

Fr
FraHor
04. února 2019, 11:33
0

Hranaté auto - dobré auto :-) Mitsubishi z téhle doby se mi vždycky líbily. Ovšem ještě víc se mi líbí Aro 10. Pamatuju doby, kdy u nás na polesí měli pár rozhrkaných 240 a pak (skoro) novoučkou desítku... Tvl, já jsem starý!

MartinCoupe
02. února 2019, 08:34
0

To je jako celej smysl blogu? Kolik to žere? Vo ničem...

reagovat
Fr
FraHor
04. února 2019, 11:22
0

Z jednoho příspěvku je předčasné hodnotit/odsuzovat celý blog ;-) Jinak zajímavý nápad na koncept blogu, ale nestřídám tolik aut, abych z témata spotřeby vykřesal dostatek obsahu.