načítám data...

Toyota Auris - 1,33VVT-i

05. prosince 2017, 11:25 17 komentářů TheKubajs

Jaký je nový Auris v nejlevnější konfiguraci? Je cena přes 300 tisíc adekvátní, nebo přemrštěná?

zobrazit celou galeriiJakub  Pospíšil: Toyota Auris - 1,33VVT-i


Sepsat dojmy z Aurisu, jakožto dalšího “Kubajzova auta” se chystám už dlouho. Narozdíl od mých ostatních recenzí, kdy píšu o prastarých plečkách, se může tahle recenze hodit i někomu, kdo přemýšlí o koupi nového auta. Pokusím se tedy o objektivní a seriózní recenzi.

Aurise jsem dostal jako úplně nové služební auto na jaře roku 2016. Měl jsem ho rok a dva měsíce a najezdil s ním za tu dobu něco kolem 28.000 km. Za tu dobu jsem, troufnu si říci, auto poznal docela dobře. 

Jak už to u flotilových služebáků bývá, nafasoval jsem Aurise v tom nejzákladnějším provedení, jaké existuje. Cena pro firmu, jež těchto Aurisů nakoupila 12 vyšla na nějakých 303.000,- Kč v rámci operativního leasingu. Pro soukromé osoby začínají ceníkové ceny skoro o 100.000,- Kč výše, ale skladové vozy bývají často k mání s velmi výraznou slevou, takže cena osciluje i kolem 330.000,- za slušně vybavený vůz.

Zvenčí je Auris poměrně agresivně tvarovaný, vypadá trochu sportovně a má množstí falešných nasávacích otvorů, takže přípomíná rozzlobený vysavač. Záď u hatchbacku je na můj vkus překombinovaná, více se mi líbí u kombíku. Vzhled je samozřejmě subjektivní záležitost, ale mě osobně se Auris líbí. Ještě hezčí by zajisté byl jako třídvířko, ale to se bohužel nevyrábí.

POHONNÁ JEDNOTKA:

Základní a nejlevnější pohonná jednotka - 1,3 dual VVT-i je atmosférický zážehový motor využívající systém proměnného časování ventilů Dual VVT-i (Variable Valve Timing-intelligent) a dosahuje výkonu 101 koní a točivého momentu 132 N.m při 3 800 ot/min. Motor má relativně plochou výkonovou křivku a je spřažen s šestistupňovou manuální převodovkou – to by bylo k číslům. Reálně se jedná o celkem živý motor, který jde ochotně do otáček a dokonce se s ním dá praktikovat celkem svižná a zábavná jízda, pokud se šikovnou prací s řadící pákou drží otáčky motoru kolem 4-5 tis. ot./min. Sice se pak “rádce řazení pro ekonomickou jízdu” ve formě dvou světýlek nutících řadit nahoru, nebo dolu může usvítit, ale jízda je pak celkem příjemná a svižná. 

Bohužel, pokud se striktně nedržíte rádce pro řazení, průměrná kombinovaná spotřeba se rozhodně nedrží na 5,5l/100 km proklamovaných ve velkém TP, ale spíše někde kolem sedmi litrů. Na tak malý motor je to docela dost, ale přiznávám bez mučení, že jsem měl těžkou nohu a palivem nešetřil, jelikož ho platila firma.

Podle kolegy, který má zkušenosti s vícero japonskými auty se jedná o “typický asijský atmosférický motor”. Závěrem se k motoru ještě sluší poznamenat, že v provozních otáčkách je velmi tichý, ve vyšších otáčkách zní poněkud mixérově, ale není to nic nezvladatelného. Sportovní zvuk opravdu neumí. A pro domácí opraváře může být bonusem, že je kolem motoru pod kapotou spousta místa do všech směrů, motor je rozměrově docela malý.

PODVOZEK a ŘÍZENÍ

Řízení Aurisu je hodně naposilované, po přesednutí z Lancie Lybry to byl docela šok, ale stačilo pár km a zvykl jsem si bez problému. Zpětná vazba je samozřejmě slabší, než ve starších autech, ale řízení vyloženě tupé není. Podklouznutí kol je cítit dobře. Speciální pochvalu si zaslouží volant, který je tak akorát velký, má příjemný tvar věnce a je normálně kulatý bez zploštění.

Auris v základu disponuje vypínatelným ESP, ABS a funkcí hill assist. Integrována je i funkce hlídání tlaku v pneumatikách. ESP do řízení zasahuje minimálně (ve srovnání s oktávkou 3. generace). Auris je ve vyšších rychlostech nedotáčivý, což je vzhledem ke koncepci auta předpokladatelné, ale není nijak záludný a ztrátu přilnavosti avizuje dlouho dopředu pískáním pneumatik a blikáním kontrolky prokluzu na palubní desce.

Podvozek je spíše tvrdší, povrch D1, kostky a podobné nerovnosti filtruje dobře, ale výtluky a kanály oznámí celkem hlasitým zvukem. Auto se v zatáčkách moc nenaklání, což je fajn.

Velkou chybou ale byla koncepce zadního podběhu u prvních kusů po faceliftu v roce 2015, kdy při zatížení zadní nápravy (tzn. když na zadním sedadle seděli dva lidé) škrtala v ostřeji vybraných zatáčkách pneumatika o plastový kryt podběhu. V zásadě o nic nešlo, plastový kryt je měkký a vždy se v pohodě “vmáčkl” do podběhu, ale vydávalo to nepříjemný zvuk. V servisu to nazvali vlastností vozu s tím, že novější kusy už to mají řešené jinak a že se to objevuje jen u nejzákladnějších výbav s plechovými koly. Rozhodně doporučuji se na to při koupi zaměřit a případně použít jako argument pro slevu, nebo přepracování krytu podběhu na novější verzi.

VÝBAVA a INTERIÉR

Výbavový stupeň LIVE představuje úplné dno nabídky, k dispozici je ale i tak plně automatická digitální klimatizace, rádio s bluetooth handsfree, USB a AUX-IN a ovládáním na volantu, palubní počítač, el. okna (pouze vpředu), el. zrcátka s výhřevem, výškově stavitelnou sedačku řidiče, volant stavitelný do všech směrů, diodová denní světla, hill assist, zásuvky na 12V pro přední i zadní sedadla a dálkový centrál. Zcela upřímně mi na cestách Aurisem asi nic nechybělo, naopak jsem oceňoval absenci složitého dotykového infotainmentu a užíval si ovládání rádia klasicky tlačítky.  

Potěšila mě i manuální páková ruční brzda (která se také pomalu z nových aut vytrácí). Pro účely klouzání na zmrzlém parkovišti je tedy Auris plně způsobilý. Plechové čtrnáctky jsou doplěny apartními poklicemi.

Ovládání je jednoduché a intuitivní, ergonomie příkladná, akorát štelování zrcátek je na můj vkus nesmyslně “po asijsku” utopeno kdesi u levého kolene, místo toho, aby bylo “po evropsku” na dveřích. Plasty jsou měkčené a různě zajímavě vzorované, dostalo se i na broušený hliník a “piano plast” a samozřejmě, tak jako ve všech asijských autech, i v Aurisu najdeme samostatně umístěné digitálky. Za mě, až na ty zrcátka, bez výhrad. 

Přístrojová deska obsahuje “svatou čtveřici” v rozložení “velký tachometr uprostřed, nalevo otáčkoměr, napravo palivoměr a uprostřed dole digitální teploměr. Podsvícená je příjemnou modrou barvou. Je přehledná a vypadá docela dobře. Ve vyšších výbavách je přístrojová deska rozdílná.

Posez v Aurisu je příjemný a disponuje (alespoň pro řidiče) širokým spektrem nastavení. Sedačka je pohodlná i na delší cesty (pravidelně jsem se smál kolegům, kteří zvolili jako služebák raději oktávku a v cíli cesty byli zkroucení jako paragraf) a i na zadních sedadlech je relativně dost místa (jasně, limuzína to není, ale je tam víc místa, než v soudobém golfu). Výhodou je plochá podlaha u zadních sedadel (není tam středový tunel).

Kufr je poměrně velký co se týče “papírového” objemu, ale je to dáno hlavně různými výdutěmi a záhyby. Pocitově je poměrně malý, ale pokud nejste notorický převážeč, pravděpodobně Vám postačí. V číslech – objem kufru je 360 l. Zadní sedadla jsou dělená v poměru 1:2, v základní výbavě nedisponuje Auris dvojitým dnem kufru a proto po sklopení nevznikne rovná podlaha, ale cca 15 cm schod.

Ukládacích schránek je ve voze dostatek (ve všech dveřích – ano, vejde se do nich velká lahev – v loketní opěrce, u spolujezdce, pod rádiem….). Vůz disponuje dvěma stojánky na kafe uprostřed u ruční brzdy.

MÁM SI HO KOUPIT?

Za plnou ceníkovou cenu asi najdete zajímavější alternativy, ale vzhledem k množství slevových akcí a pobídek je Auris zajímavou alternativou k levnějším vozům nižší střední třídy. A pokud neholdujete převážení vzduchu, pak mohu s čistým svědomím říct, že je Auris 1,33VVT-i v základu je rozhodně lepší a zajímavější volba, než Octavia 1,0 TSI v základu. Měl jsem na výběr z obou aut, obě jsem je vyzkoušel a Auris je mnohem lepší – koneckonců, jedná se o pokračovatele legendární hatchbackové Corolly. A kdo mě zná, ten ví, že speciálně jedna černobílá hatchbacková Corolla má v mé garáži snů speciální místo.

Pokud Vás něco o Aurisu zajímá, ptejte se v komentářích :)

Použité fotografie jsou z části prezentační materiál Toyoty, jelikož vlastních fotografií vozu jsem udělal za dobu vlastnictví jen velmi málo.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Raspby
06. prosince 2017, 09:09
0

No připomíná mi to takovou tu recenzi s každého druhého plátku o autech :-D . Ale tak avizoval jsi to, jakožto zhodnocení služebního auta... ;) . Myslím že na to, že se jednalo o Aurise v holobytu, tak je výbava královská...ono taky proto třeba narozdíl od Octavie nejsou rozdíly mezi výbavovým dnem a stropem zase takové cenové rozdíly (nějakých 150 tisíc cca co koukám - když nepočítám hybrid)...u Škody je to rozdíl klidně půl milionu. Oni Japonci měli tak nějak vždy velmi solidní základní výbavu. Takže i za těch 300 tisíc + když je Auris v základu, tak to má věci, za které se skoro všude jinde připlácí...takže ve finále ta cena mi přijde víc než dobrá. Ale to už je záležitostí toho, co kdo od auta chce a potřebuje. Ale myslím, že value for money má Toyota nastaveno velmi dobře - obzvláště u nové Corolly.

reagovat
Jakub Pospíšil
06. prosince 2017, 09:45
0

Říkal jsem si, že to pojmu trochu seriozněji, ale asi jsem to už přetáhnul do "idnesové" nudy.
Nicméně s tou cenou je to opravdu zajímavé auto. Octavia startuje někde kolem 420 tisíc, skladovky jsou prý kolem 380 a flotilovky začínají na 350 u středních firem. Takže mám pocit, že Toyota nabídne opravdu více za méně. Zkrátka má potenciál, aby se prodávala jako housky na krámě. Tak si říkám, proč to tak není...

Raspby
06. prosince 2017, 09:53
0

Protože to prostě není Škoda...a také možná proto, protože Toyota nemá za základní cenu žádnou naftu. Ten jediný motor D4D je i v základní výbavě asi za 440k, Škoda má tu svojí 1,6 TDI snad jako úplný základ...jinak taky nevím no...pro ty co nelpí na naftě si myslím že se Toyota asi vyplatí víc..ale holt všichni chtějí Škodku no...

JLK
06. prosince 2017, 13:58
0

Jak jsem cetl vycet zakladni vybavy tak me taky napadlo zda ses nespletl, prijde mi to hodne slusne nejenom jako zaklad ale i celkove na auto teto tridy a cenovky. Kouknul jsem taky ne cenik a celkove vypada dost privetive - za 555 tisic mate hybrid v nejvyssi vybave. Mne by jen vadilo ze nejde (nebo jsem to nenasel) nakonfigurovat interier do nejake svetle barvy :(

Raspby
06. prosince 2017, 14:00
0

no u Aurisu bohužel ne no...ale u Corolly jde (technicky to asi bude Auris sedan) a vypadá to dost zajímavě...navíc taky - za 500 naprosto v plné s výbavou jak o třídu větší auto...mít půl mega a chtít nové auto, tak je asi rozhodnuto...

krab
06. prosince 2017, 14:26
0

U recenze bílý fleetový Toyoty prostě neuděláš vzrušující text :) A to pozor... Kubajz do toho vpašoval starou Hačiroku :) , to by redaktor na novinkách neudělal, jelikož nemá ani tucha, že nějaká taková Corolla vůbec kdy existovala.

Já měl minulý týden pracovně Corollu 1.6 ve výbavě Trend + . Ani recenzi, či článek bych o tom nepsal. Ne, že by nebyla dobrá, ale protože by mě to nebavilo, nevěděl bych pořádně co napsat. Leda že je v něčem lepší a výhodnější než Octavia anebo, že její motor se montuje do Lotusu Elise.
V reálu, je ale 1.6 VVTi 100kw docela slabý, spotřebovává celkem normálních 7litrů a je vážně daleko lepší nápad mít Corollu jako Hybrid. Jenže, zase takhle stojí 410 tisíc s DPH ceníkových. Takže je to vlastně takový optimum pro půjčovny aut.

Co jedině za zamyšlení stojí, je fakt, že před 30lety by motory 1.33 100k ( mám ho v našem Yarisu) a 1.6 137k ( v té Corolle) byly něco po čem bychom slintaly v malých hothečích. :) A dneska tvrdím, že to jsou trošku utrápené motory a přeci jen ( nechme stranou spolehlivost) ty downsizované turbomotory fungují líp.

A poslední poznatek: Kubajz píše, že Auris je moc trvdý , já zas bych řekl, že Corolla je moc měkká. Možná jsou obě ty auta jinak nastavená z výroby a nebo máme každý jiný vnímání na odpružení aut.

Raspby
06. prosince 2017, 14:39
0

já řídil Aurise předchozí generace po FL s motorem 1,6 (stejný výkon jako nyní) a přišlo mi to akorát...šel hezky do otáček a měl znatelnou výkonovou špičku v posledních 2000ot/m. Takže mě ten motor přijde fajn..navíc to je (nebo byla v době uvedení) nejsilnější atmo 1,6 na trhu dané třídy...takže minimálně v Aurisu si myslím že ten motor funguje velmi dobře...není to sporťák ale ani nudný šicí stroj...a že se 1ZR-FAE dává i do Elišky..jsem neměl ani tušení...takže to tak zlé asi nebude :)

JLK
06. prosince 2017, 14:41
0

Raspby: U Corolly zase neni hybrid a kdybych ted' mel jit pro novou Toyotu tak by me lakaly prave hybridni modely.

Raspby
06. prosince 2017, 14:43
0

To je pravda...chápu. Mě od hybridní technologie trochu odrazuje ta variátorová převodovka, jinak by to mohlo být zajímavé..ale je zvláštní, když Yaris, Auris, Rav4 i C-HR, tak proč není hybrid i Corolla :)

JLK
06. prosince 2017, 14:50
0

Tak jestli tomu rozumim spravne Corolla je koncipovana jako levnejsi bratricek primarne cilena na jine trhy, Takze absence hybridu se da pochopit.

krab
06. prosince 2017, 15:09
0

Ajo... Corolla fakt nemá hybrid. Jenže na CZ trhu stejně nikdo nekuje sedan. Není důvod. To se prodává v části světa, kde lidi považují "kombi" za pracovní auto a sedan za "luxus". U nás se prodává nejvíc Auris Tourer. V tom jsem se taky projel, v hybridní verzi a Raspby na tu převodovku si stačí jen zvyknout. Já mám variátorovou v Yarisu a je to super. Hybrid Auris ti dodává už slušný točivý moment od elektromotoru a díky tomu to fakt působí pěkně svižně. Právě to ta 1.6 neumí vůbec, je nemastná, neslaná, ne slabá, ale asi to chce mít v autě jen ten, komu je to vlastně úplně jedno jaký motor má v autě. Za mě Auris Hybrid je vážně moc fajn auto.

Raspby
06. prosince 2017, 15:36
0

No v tom s Tebou Petře moc nesouhlasím...měl jsem možnost zažít dost motorů mnohem víc neslaných a nemastných...a to byly i turbené...samozřejmě jak jsem psal sportovec to není. Ale na motor v obyčejném autě má docela dost charakteru...otázka taky ovšem je jestli a jak se mohl změnit projev u nové generace Aurisu...já řídil ten předchozí https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/34/Toyota_Auris_Facelift_front_20100926.jpg/1200px-Toyota_Auris_Facelift_front_20100926.jpg
V kombinaci s manuálem mě ta jízda docela bavila...Jinak co se týká Corolly, tak to že není primárně určena pro český trh je celkem jasné, ale ta poslední generace se myslím hodně povedla, alespoň co se týká vzhledu. Fakt se mi líbí...navíc co koukám na Toyota klubu, tak nové přibývají docela rychle a všichni jsou nadšeni...takže na české poměry a poměry Toyoty myslím, že nová Corolla slaví v česku úspěch...

krab
06. prosince 2017, 15:42
0

To jsme jeden o koze a druhej o voze :) ... předchozí Auris, zrovna ten šedej na obrázku, stejnej měli rodiče. A 1.6 tam vážně byla točivá a docela jiskrná. Zato min. týden v Corolle mě ten (asi stejný) motor přišel takovej přidušenej. Fakt...

Jakub Pospíšil
06. prosince 2017, 15:44
0

Je to přesně jak píše JLK, Corolla je prezentována jako "levný sedan", skoro ji degradují na úroveň citroenu Ellyse (nebo jak se to píše), nebo Peugeotu 301. Přitom je to ale fakt pěkné a slušně vybavené auto. A myslím, že 90% času je sedan ve finále praktičtější a pohodlnější, než kombík. Většina lidí se ale asi řídí při nákupu auta tou jednou cestou do Chorvatska za rok, co podniknou.

Raspby
06. prosince 2017, 15:48
0

No ale já mám za to, že se jedná o identickou jednotku 1,6 Valvematic 1ZR-FAE...tak čím to že jsou tak rozdílné? Hmotnost? Odhlučnění? Převodovka (resp. zpřevodování...)? Zvláštní.... TheKubajs: No my jsme holt národ kombikářů a rádi vozíme vzduch :-D mě osobně se teda Auris TS moc nelíbí..zadek je příliš mohutný a rozměrný..posiluje to to miniaturní zadní okénko...přijde mi to jako takový naroubovaný nádor :-D Corolla se mi opravdu líbí a rád bych se s ní někdy svezl...Jediné poznávací znamení nižší ceny jsou podle mě celkově malá kola..jinak se to auto zevnitř i zvenku tváří dost dospěle :)

Jakub Pospíšil
06. prosince 2017, 16:00
0

Jo a - crash test formou "srna v devadesátce" ustál Auris se ctí :)

reagovat
beastar
06. prosince 2017, 16:29
1

Proč se to neprodává jako housky na krámě v ČR. A srovnání s Octavií? Protože jako universum pro firemní auto je tady prostě Octavia která má větší zavazadelník. Mnoho firem má vnitro firemní normu na nákup referentských i manažerských vozů. Proto nejde za skvělou cenu nakoupit 10x Kodiaq přesně proto, že centrála má na řízení, že typ vozidla středního managementu smí být pouze osobní automobil daného typu. KIdyž má firma už 15 let oktávie jako služební auto má to jiná značka třebaže s lepší nabídkou težké. S oblibou tady uvádím příklad, kdy domácí zastoupení spol. Pepsi Co. užívá jako vozidlo pro OZ Opel Corsa v několikáté generaci. Navíc v ČR je Škoda prostě nejdostupnější variantou i při financování celého fleetu. A Octavia rozhodně nestartuje s fleetovou slevou na 350 000 v základu s DPH je to ještě o řády níž u těch středních firem to za 290 pořídíte v žádané naftě a velké odběry i GTEC.

Dealeři rádi prodají velké množství aut naráz a na ceně kusu jim pramálo záleží. Vzhledem k novému systému odměňování od fabriky respektive Škoda Auto. Ať se nám to líbí nebo ne takhle propracovanému systému nemá šanci konkurovat NIKDO. Nejen Toyota. Paradoxně největší konkurent je Renault se svými novými modely Megáne a Talisman vzhledem k zajímavé cenové politice. Retail prodeje třeba u Škody tvoří asi 20% objemu všech prodaných vozidel.

Za vše mluví akce kde není důležité jak velká si firma. Odběr nad 3 vozidla do půl roku znamená výraznou slevu. Tomu se nedá konkurovat nijak výrazně. A to si myslím že Corolla je třeba mnohem zajímavější než Auris.

reagovat