Už ve školce jsem si totiž začal uvědomovat že jsem tak trochu „jinej“. Neuměl jsem počítat, neuměl jsem číst, ale ve velkém atlasu automobilů našeho táty jsem se v značce a typu auta na obrázku nikdy nespletl. Jasně, i ostatní kluci poznali co je Škodovka a co Žigulík a taky si hráli s angličáky. Ale dozajista právě já jim dodával vždy ty nejexotičtější zvuky motorů. A taky jsem s nimi nejraději jezdil v písku a doma kolikrát sebral mámě v kuchyni mouku či strouhanku, ve které se odehrávaly super speciálky rallye. Dokážete si představit ty drifty které předváděl můj milovaný žlutý Peugeot 405 T16 Paris Dakar Ari Vatanena v dunách ze stouhanky? Případně spíš tedy v kombinaci stouhanky a skutečného písku z pískoviště vysypaného z kapes? A dokážete si pak představit jak křupavě chutnaly doma nedělní řízky?
Když jsme se konečně jednou dostali v osmdesátémsedmém roce s obrovskou slávou k maďarskému „moři“ moje diagnóza se výrazně prohloubila. Vlastně si nepamatuji vůbec nic jiného, než ty tehdy už zápaďácké stánky, kde prodávali tu nejfantastičtější italskou zmrlinu a spoustu cetků pro nás totálně nepoznaných. Přeci jen, v Tuzexu naši mohli jako nakonec většina československých obyvatel koukat leda do výlohy. Jenže v Maďarsku to bylo jinak a dal se koupit i pravý Matchbox za Forinty. To si piště, že jsem byl ochoten obětovat bez zaváhání možnost celý týden lízat skvělou „italskou“ zmrzku za jedno pravé Matchbox Porsche 959. Bylo v ocelově šedé a bohužel v jedné divoké stíhací jízdě společně s Ferrari Testarossa přišlo o své masivní křídlo.
Pak se narodila ségra a já pochopil že velká legrace se dá zažít i při pilotování kočárku. Ze školy domů jsme to měli přes park plný zajímavých zatáček na šotolině a věřte, že hledání přetáčivosti kočárku v ostrém vracáku z kopce dolů je fantastická příležitost pro sedmiletého kluka jak poznávat svou roční sestřičku upevněnou v horkém sedle závodníka.
Kočárky můj život provázely i nadále. Po různých peripetiích závodění v BMX a mnoha karambolech na jednostopých strojích, mě i s pár kamarády fascinovaly stopy dvě. Začala éra opravdového závodění v kočárcích ze kterých jsme ponechali šasi ,vyhodili budku a profesionálně nainstovali nějaké prkno doprostřed vozu aby se v něm dalo sedět. A pak jsme jezdili z kopce, dokud šasis vydrželo. Většinou se ale daleko dřív ulámaly kolečka a to specielně při off road závodech v nedalekém lesoparku. To víte, RC modely nebo drony, to všechno by mě tehdy znělo tak neuvěřitelně, asi jako z „Total recallu“ Vždycky si na ty časy vzpomenu v momentě kdy před supermarketem vkládám pětku do „závodního“ nákupního košíku a pár těch powerslidů si hodím mezi regály, zrovna když se nikdo nekouká.
Kolikrát si ale říkám co to vlastně je to petrolheadství, myslím tu diagnózu hodnou léčebných terapií, ať už jí nazvete jakkoliv. O tom, že petrolhead potřebuje vlastnit alespoň Emtrojku nebo Corvettu, nebo Porsche 911 to není. Ale já mam dojem že pravý petrolhead asi nepotřebuje obdivovat ani tu malou mrštnou, nádhernou, sportovní a úžasnou Miatku. Celé je to taková nějaká vrozená závislost a klinicky dosud nepopsaná diagnóza. Nevím, možná se to dědí, možná se to někde nachytá ve vzduchu a nebezpečno je hlavně okolo dílen se starými kárami. Životní styl pak prostě tomu intenzivnímu zapojení benzínového motoru do běžného života dost podřizujete. Den má dvacetčtyři hodin. Asi sedm prospím, takže mi zbývá sedmnáct hodin. Pan doktor Uzel by asi řekl, že šestnáct a půl strávím myšlenkami na sex a zbytek se točí kolem jídla. A já se ptám, kam zmizely ty auta a motorky? Myslím, že ten čas strávený aktivně nebo v denním snění okolo aut, motorek poněkud není nezanedbatelný. Patrně je to totiž hodně alarmující číslo!
Teď se ale vrátím zase na chvíli zpět do doby, když mi bylo šest nebo sedm a zjištuji že ty základní myšlenkové pochody se nezměnily. Tehdy jsem úplně stejně jako v pátnácti a nebo stejně jako dnes přemýšlel v podstatě každý den nad tím jaké další příští auto si pořídím. Někteří kluci a holky celkem bezelstně hltali propagandistickou Honzíkovu Cestu či Němého Bobše, zatímco moje stěžejní literatura, respektive její obrázky byl tatínkův Velký automobilový atlas. A nebo velký technický atlas. To byla jedna z mála knih z osmdesátek tendenčně neupravených a nebo jen málo. A zrovna takový byl i „Horký volant“ a „Zaprášené oktany“ od Dalibora Janka. Někde v těch jejich mnohastech stranách se ukrývaly moje automobilové sny. A taky jsem si představoval jaké to asi bude jezdit v těchto rozličných autech. Jeden týden byl ve znamení Jaguara XJ první série, další týden jsem věnoval snění nad tím jaké to bude řídit Ferrari 308 GTB a následující týden jsem měl pocit, že daleko reálnější bude pořízení BMW 635Csi. Tohle snění mě ovšem očividně nijak neopustilo do dnešních dnů! Počkejte! Co je na tom špatného? Výhoda dospělosti ovšem spočívá hlavně v tom, že si občas nějaké to vysněné auto skutečně koupíte. A namísto toho denního snění o tom jak se řídí, se prostě jedete projet. Problém je, že ta zvídavost je děsně chorobná vlastnost. Měním pak auta, jakmile se náhodou na účtě objeví nějaká částka odpovídající možnostem nákupu dalšího zaručeně skvělého sportovního hrdiny minulosti či luxusní bárky za cenu rovnající se loupeži za denního světla. S mými nákupy to ovšem bývá podobně jako s Cimrmanovými horníky v dole Marcela. Po určité době, se mi totiž začaly v garáži hromadit auta. No v garáži, v minulosti to bylo nejvíc v garážích různých laskavých příbuzných, kteří snáší můj kukaččí přístup skladování vozů. Například když před lety přijelo červené MGB z británie, tchánův „Favoušek“ byl nemilosrdně vystrčen z jeho vlastní garáže. Je pravda, že mnozí, hlavně sběratelé jsou na tom ještě o dost hůř, ale spíš se obávám, jestli to není čistě tím, že jsou o pár let starší a tím pádem je to jen obraz sama sebe v budoucnosti.
Poslední letní nutkavý nápad prodat Triumpha, kvůli malé využitelnosti se poněkud zvrtl a skončil přikoupením dalšího vozu a vy víte dobře jakého, paní Sally. A nebojte se, aktuální plán být ve stavu mínus jedno auto než nyní se stoprocentně velmi rychle zvrtne taky. A protože šestnáct a půl hodiny denně nedokážu trávit pouze v myšlenkách na sex, konkrétní podoba toho co nahradí Triumpha GT6 se každým dnem mění. Pokud by vás to náhodou zajímalo, aktuální velmi časté slovo v google vyhledávači mého PC je „Mini Cooper“. Tedy, nemyslím tím ovšem to BMW Mini. Ale základní idea je i tak jasná. Přece zredukovat vozový park na pouze ten opravdu smysluplný logicky obhajitelný počet aut! Raději se nevsázejte jak to nakonec dopadne. Ono se totiž s mojí neléčenou diagnózou dá obhájit velmi logicky vypadající argumentací fakt leccos.
Ještě si stále myslíte, že jsem v zásadě normální? Jestli jo, tak přemýšlím jestli pak nejste náhodou „Autíčkáři“!













Franz Kafka
4. 3. 2017, 22:56Já myslím že si v pohodě a to se rozhodně nepovažuji za nějakého ultimátního fanouška aut. Slovo "petrolhead" přímo nesnáším a pravděpodobně mimo virtuální prostor bych ho ani nikdy nepoužil. Měl jsem pár aut a mám a pravděpodobně budu mít a denně si udělám taky "trochu" času. Angličáky jsem vyřadil do sklepa teprve nedávno :D ne že bych si s nimi hrál, ale některá Bburaga byla vážně pěkná i jako dekorace. Přesto se nepovažuji za nějakého borečka co tomu skvěle rozumí a jeho život jsou jenom auta o tom to totiž není. Nicméně tady určitě vděčný blog a za normálního tě tady bude považovat asi 99% lidí. Kromě Mr.VK ten nedá na naftu dopustit :D
Nezn.uživatel
5. 3. 2017, 07:49Bud v klidu, ja jsem na tom uplne stejne a dost casto premyslim nad tim, jake auto bych jeste "nutne" potreboval. Urcite by to byla Corvette C6 60th anniversary convertible, pak C7, ale tam se nemuzu rozhodnout mezi novym Grand Sportem a Z06. A pak samozrejme Dodge Viper. Idealne od kazde generace jeden kousek. A bylo by fajn obmenit Tahaka za jeho novejsi generaci. Popripade za Cadillac Escalade, kdyz uz mi teda moje draha nechce dovolit Hummera H2.:-) Ale mozna bych se na moderni auta vykaslal a koupil si C3 convertible a nebo meho vysneneho Plymoutha Cudu ze sedmdesateho roku. Musim si to poradne promyslet. A nesmim zapomenout na svoji drahou polovicku a jeji nutkavou potrebu vlastnit jeste stareho Buicka Rivieru ze 70. let No neni to jednoduche. :-D
Jentak mimochodem, to sedive Porsche 959 jsem mel jako dite take. A k tomu hromadu dalsich povozu, vcetne treba plastoveho DeLoreana. Ty jeho kridlove dvere mne jako dite proste fascinovaly. :-)
Vcera bylo krasne, tak jsem byl taky vytahnout Corvettu. Byla chudak cela zaprásená, jak stala 4 mesice v garazi, tak jsem ji poradne vydrhnul, napastoval plasty a kuzi a kdyz jsem na ni tak koukal, tak jsem si rikal, ze je to sice stare auto, ktere mne obcas pekne s*re, ale jak rika moje pritelkyne, je to "bozi kara" a to auto se mi fakt libi. Samozrejme, kdyz uz byla takhle pekne umyta, tak mi to nedalo a bylo treba ji trochu provetrat. Ksicht mam omrzlej jeste dneska, ale jinak, nez bez strechy to proste neslo. Parkrat jsem poslal zadek do lehkeho skluzu a nektere zatacky i rovinky proletel az hovadsky rychle, to se priznam, ale byl jsem z toho vysmaty jak male dite. :-)
Proste je to radost a ohromne stesti, kdyz si clovek muze plnit svoje klukovske sny a presne jak pises, vubec to nemusi byt Corvette, 911 nebo cokoliv takhle draheho. Jde o to si ten zivot taky trochu uzit. :-)
krab
5. 3. 2017, 10:44Dík za komentář pane Knighrideře. Ty to přesně vystihuješ. První odstavec o výběru auta (aut) které vlastně nepotřebujete, ale musíte mít doma a pak tu radost, když se po nějaké době zase podíváš do garáže, nastartuješ a jedeš se svézt. Já se včera vozil taky :)
Jak píšeš , po 4 mesících jsem to vytáhl z garáže, tak to taky další věc. Někdy když nějakou dobu s nějakým autem dlouho nejedu, tak si říkám, jestli by se za to nemělo trestat, že člověk nechává ty auta sedět v garáži! Ale, pak je první projížďka taková jako kdybys najednou pořídil nové auto! :-D ... I když 4 měsíce bych to asi nevydržel..
Nezn.uživatel
5. 3. 2017, 11:15Ono tech okolnosti, proc to stalo takhle dlouho, bylo celkem dost. Jednak spatny pocasi, pak reseni kolem baraku a i prace a obecne nedostatek casu, do toho i nejaky delsi zdravotni problemy, tak se to pak nascita rychle.
Ale mas pravdu, bylo to, jako bych si koupil dalsi hracku. Ohromna radost za tim volantem. :-)
M P
5. 3. 2017, 10:43Mini? Vážně? :D zrovna před měsícem jsem se na ně díval, a říkal si, že ani ty novější, kolem roku 90 nevypadají špatně :D
krab
5. 3. 2017, 10:49Jo, Miník mě momentálně opravdu zajímá. Zase bych se dostal do stejného problému, většího počtu aut, ale právě ta logická argumentace tady zní: Mini z posledních sérií je přesně to auto, které docela obstojně jede, je spolehlivé a vhodné na dojíždění po městě a okolí a pořád, hlavně nějaké limitované edici vypadá výborně.
Bohužel, tedy jaksi ani toto auto už neušlo pozornosti sběratelů a zkrátka za drobné to nebude.... Vlastně za jedno perfektní Mini bych měl hravě nový Fiat 500. Jenže kdo by chtěl Fiat 500, že? :-D
M P
5. 3. 2017, 10:53Ehm! Fiat 500 :D
To je to s cenou mini tak špatné, že by za něj šel nový Fiat 500? To snad ne :)
krab
5. 3. 2017, 11:01Skoro jo Matěji. Věc se má tak, že Mini ať už jakkoliv stare moc rádo rezne. Takže sice koupíš levnější kousky, ale pak dopadneš tak, že ho celý rozebereš a pak to letí.... Něco slušnýho stojí dneska tak nějak o něco míň než ta nová základní pětistovka, ale prostě už to není za pár desítek tisíc jako to kdysi bývalo.
M P
5. 3. 2017, 11:03fakt žiju v nějakém alternativním světě, co se týká cen. Ale jo, mohlo mi to dojít, je to anglické auto, rezne :)
Nezn.uživatel
5. 3. 2017, 11:24Jó stary Mini, to je taky nadherna stylovka. Treba tohle by se libilo i mne:
http://www.tipcars.com/mini-cooper/mini-cooper-spotr-pack-2890150.html
Sice si neumim predstavit, jak by se jezdilo v aute velikosti sácku do vysavace, ale je to fakt krasny auto. Cas od casu staryho Miniho po Praze potkam a to se proste clovek na nej musi usmivat. :-)
Irwinek
5. 3. 2017, 13:24No a já si o sobě myslel, že jsem praštěnej vejfukem :-D
Půlka knihovny plná knížek o autech, na každé volné poličce modýlek, pod postelí autodráha, ve sklepě dílna s rc modely, pod okny Volvo a v kuchyni alespoň hrníčky s obrázky aut. I ta polonahá ženská na kalendáři alespoň dřepí na kapotě :-D
Chosé
5. 3. 2017, 18:44Skupinové zvolání: "Ahoj krabe!" jak z protialkoholního sezení. Tak nějak ti naprosto rozumím a mám to podobně. Sám si pamatuji a vyprávění od starších z rodiny to potvrzují, že jsem byl do aut od malička blázen. Místo abych v klidu seděl na zadní sedačce a koukal z bočního okýnka po stromech, tak jsem stál a jmenoval značky a později i typy aut, které nás předjížděly. Doteď máme s mladším bráchou velkou sbírku angličáků, které jsme dostali mimo jiné i proto, že jsme u zubaře nebrečeli a byli hodní.
Bohužel ještě jsem se nedostal do věku a finanční situace, kdy si opravdu mohu koupit kterékoliv aspoň trochu dostupné auto, co se mi vždy líbilo, ale pomalu se tam dostávám.
krab
5. 3. 2017, 19:28:-D , tak se tu pomalu poznáváme, říkal jsem si, přesně, je to jako v Bohnicích na protialkoholním nebo v pevnosti z filmu Detox. I když spíš si to tak jenom představuju.
Já myslím, že každý z nás si tak nějak v rámci možností dokáže radost udělat a to je to hlavní. Třeba naprosto věřím, že máš spoustu zážitků v Civicích a nyní ten šestiválcový japonský trojkový bavorák, to je taky parádní auto. Taky jsem ho jednu dobu chtěl....
Příští víkend bych asi udělal povídání o mojí Cortině a uvidíte, že ne vždycky jen drahé auto dělá radost. No nakonec i ta moje Toyota Corolla AE86, notně rezavá byla přesně ukázkovým příkladem.
Kolina
6. 3. 2017, 13:36Rekl bych ze s tim se tak nejak automaticky pocita pri navsteve tohoto webu ze budete jeden z "pacientu". V Anglii maji Pistonheads, v Americe Petrolicious a tady v Cechach je to Autickar. Jeden musi ale podotknout ze "zavislost" je to pekna a nekdy i draha,ale stoji za to. Jinak se musim chytit Krabova Mini,charakterni volba,jak jinak,ale za cenu pekneho kousku by jste koupili skoro jednoho a pul fiatu 500. Mini reznou rychlosti blesku at chcete nebo ne,a i z pekneho kousku dokaze kazdodenni provoz nadelat prumerny srot. Ovsem charakteru ma na rozdavani....
krab
7. 3. 2017, 10:22To je moc fajn. To bude mít redakce radost, že si čtenáři myslí, že je Autíčkář český "Petrolicious". Co se týká hlavně úrovně fotek a sestříhání a kvality videí, to je prostě bomba. Umí to zkrátka!
Jo, jo , mám v hlavě Brouka.... teda vlastně chci říct Mini :) Přeci jen, nějaké to anglické nedokonalé auto mi začně velmi brzy chybět.
wlko
6. 3. 2017, 22:18Ok atlas som mal a dakarskú 405 tiež... už len počkať na tú 911 :D
krab
7. 3. 2017, 10:17:-D , tak vidíš co tě čeká , ha, ha .. dneska si ovšem svojí 911 můžeš dokonce I sám postavit a to navíc GT3. ( z Lega technik..)
sheogh
13. 3. 2017, 19:58Perfektni :-D ja mam to stesti, ze za a) neoplyvam vetsinou vetsi hotovosti, a za b) mam misto jen na jedno auto. :-D Jinak se bojim, ze by se to vymklo kontrole :-)