Szkolenie Techniki Jazdy II Stopnia 26.11.2017 na Motopark Krakow. Podmínky: Zima, vítr, ale sucho. 40min teorie, 2+2 hodiny ježdění.
Vše náročnější než minule. Rychleji, méně místa, těžší a více kombinací kudy se "prosmýknout" na kluzné ploše. Náročné. Už to chce teda odvahu se k těm překážkám vrhat tak rychle. Aby se úspěšně projelo musíš pracovat s těžištěm auta, volantem plynule a místy se vytahovat ven plynem, ať nevypadneš z dráhy. Já jsem dvakrát vypadl až na trávu za asfalt.
Kolečko zpátky na začátek kluzné plochy se opět jelo přes motokárovou dráhu. Tentokrát nám instruktor ukázal a okomentoval rychlou stopu. Nutili nás so tam frčet fofrem. Prý škola jazdy II a neflákat se tak jako na prvním školení. Mě teda dvakrát nutit nemuseli :)
Školení bylo okořeněno třemi minizávody na čas, vždy 2 pokusy. Měřené kolo bylo po motokárové dráze a na konci přes překážku na kluzné ploše. Říkali hned, že tady na autě málo záleží. Cali se mezi 4WD autama neztratila! Podle hesla “better dead than second” jsem několikrát vyhučel na klouzavém ven.
Celkem najeto 76.2km, t.j více než stovka průjezdů. Vidíte tu vracečku na mapě úplně vpravo? Když jsme jeli po směru hodinových ručiček, tak se jelo na plně vytočenou dvojku vnějškem a do té vracečky se brzdilo v zatáčce. To není úplně snadné. Snažil jsem se jít na brzdy tak, aby mi přetáčivý smyk pomohl tu zatáčku vykroužit. Jako těžké jak cip to udělat správně a chtělo to desitky pokusů! Trošičku moc brzdy a hrneš předníma kolama. Trochu málo brzdy, jedeš moc rychle a buď přejedeš vrchol zatáčky nebo to hrne ven. Najíždíš pomaleji, zadek drží. Chce to jet fakt rychle, na limitu, na plynu do poslední chvíle, přesně šlápnout brzdy a podržet tak, aby předek brzdil, zatáčel, nehrnul a zároveň to brzdilo dost ať nadlehčíš zadek tak, že tě začne obcházet a pomůže vykroužit zatáčku. Byl jsem rád jak rádio, že to několikrát ke konci klaplo.
Vážně mě to moc baví a přemýšlel jsem jak to udělat, abych mohl často jezdit a přitom nevyhodit majlant za kurzy a školení. Vím, že kluci (instruktoři) si jezdívají potrénovat zdarma. ”Co musím udělat, abych se k Vám mohl přidat?”, ptal jsem se. V Polsku to funguje tak, že musíš mít certifikát instruktora techniky jazdy. Ten lze získat na kurzu, který má celkem 88 hodin (64h teorie a 24h praktických) a stojí kolem 3500 PLN. Vážně jsem nad tím uvažoval. Ten kurz by ještě prošel, ale pak trávit podstatnou část víkendů mimo rodinu teď není optimální.
Zkoušel jsem ještě podobný kurz hledat v ČR a nic podobného nemohl nalézt. Ze zvědavosti jsem volal na ostravské cvičiště a ptal se ohledně kurzu, abych mohl dělat instruktora. Nechápali o co mi jde a když jsem vysvětlil, že bych rád příležitostně učil, tak odpověděli ať se stavím a že se domluvíme. Vysvětlil jsem požadavky v Polsku a sdělili mi, že tady jsem v ČR a žádný certifikát nepotřebuju. Že učí hasiči, ti co někdy jezdili rallye apod. Nečekal jsem, že formální požadavky v ČR jsou akorát tak mít řidičák sk. B :)
Závěrem: Skutečně vypilovat techniku vyžaduje obrovské množství času. Je vůbec možné se řidičské umění naučit na veřejných cestách? Jakým způsobem řidičské umění nejlépe neustále vylepšovat?






Mazy_CZ
18. 10. 2018, 06:27Pěkné. To musí být docela zábav a to, jak to popisuješ, se toho nejeden řidič dost naučí. Škoda je, že v ČR to asi nefunguje tak, jak popisuješ. Já na žádné škole smyků ještě nebyl, tak nemohu ani posoudit.
Standa
18. 10. 2018, 06:56U nás tohle dělá Dekra. Absolvoval jsem v Mýtě s Fajrákem a taky to stálo za to. Kurzy nejsou na takhle vysoké úrovni, ale taky to stojí za to. Celkem mě překvapilo, že ve vyhýbacích manévrech jsem patřil k nejrychlejším. Brždění na kluzku a kyvná deska bylo proti moderním autům znatelně horší, ale bezva zkušenost.
Mazy_CZ
18. 10. 2018, 07:19Díky za info. Teď jsem se na to díval a asi si jeden "profi" poukaz do Mýta pořídím :)
martinw
18. 10. 2018, 08:05Koukam na tuhle skolu smyku by bylo idealni preznout na nejake mirne ojete gumy, s novyma by me to bylo lito. Mimochodem co instruktori doporucovali za znacky pneu ? Na skole smyku v Pribrami rikali ze cesky Barumky (Barum Polaris) u nich na polygonu maj dobry vysledky jak na mokrym asfaltu tak na kluznych plochach ze dobrej pomer cena x vykon.
BubaaCZek
18. 10. 2018, 09:15Na pneu jsem se neptal. Na I. byly obute prave ty Polaris. Na II. cinske zimaky Snowdragon. Na suchu ok. Na mokru tragicke. Beznemu ridici rozhodne nedoporucuju, neprijemne prekvapi. Kdyz ale znas jejich limity jsou velmi zabavne.
Byl jsem jeste na Szkola jazdy sportowej a obuty semislick Federal 595-R. Ty lepi, ale na kluzne plose nula bodou.
BubaaCZek
18. 10. 2018, 09:17V kostce testy pneu podle mne v praxi sedi.
ToMyx
18. 10. 2018, 11:04Takovou školu smyku bych také vyzkoušel. To je trackday se vším všudy :-)
Školu smyku bych dal povinně jako součást autoškoly. Mnozí namítnou, že v autoškole mají studenti prd zkušenosti a mají problém najít brzdu a blinkr. To je sice pravda, ale pořád lepší si to vyzkoušet na plygonu než první zimu na svodidlech u potoka :-)
martinw
18. 10. 2018, 12:42No pozor, treba v Dlouhy Lhote u Pribrami to neni zadny trackday ... tam mas tak 1 kluznou zatacku, losi test na kluzny plose, brzdeni na kluzny plose, brzdeni s 1 napravou na kluzny plose a nazdar. Sice tam je vana na aquaplaning a ty kluzny plochy ale 70% casu se stravi cekanim mezi dalsima 15ti ucastnikama nez na cloveka prijde rada...
ToMyx
18. 10. 2018, 15:08Bohužel je tu cítit velký kvalitativní rozdíl mezi ČR a Polskem už jen v tom, jaké jsou nároky na lektory...
Kobzik
18. 10. 2018, 19:22V repríze Top Gearu nedávno všem Jezza vřele doporučoval začít s Rallycrossem ;-) Spoustu relativně bezpečné zábavy...
Kdyby ale znal TrackDay ve Vysokém Mýtě, asi by taky nepohrdnul.
Monte
18. 10. 2018, 23:51No tak ho pozvem at dojede ne? :D
PepaSFI
20. 10. 2018, 15:42kdysi mívali v Brně na okruhu, při těch akcích pro veřejnost, otevřenou klouzací dráhu. Sice taková hračka, slalom na různě rozmístěných kluzných plochách a zatáčka. Ale bylo to zadarmo a žádný velký fronty tam nebývaly, někdy skoro vůbec. Obvykle to tam řídil dozorčí stylem- pět koleček a když nepřijede nikdo další, můžeš jezdit dál. Když jsem viděl jak se tam někteří zmítají, trošku jsem se bál ale Pandisko zaťalo drápy a musel jsem to do smyku skoro nutit. Pak jsem šel pokecat s tím dozorem a říkám, nějak moc to neklouže. A on se směje, ale klouže! A ukazuje na nějaké BMW co se tam točí v hodinách v asi tak podobné rychlosti. Bohužel poslední roky už se na to vykašlali a nebylo to v provozu. Letos nevím, nejel jsem ani na ukončení sezony, udělali tam tuning sraz, což je sice docela zábavná a poučná podívaná ale nasadili vstupný za který jim na ty maškarády kašlu.
malá klouzací plocha je taky na letišti Komárovice u Jihlavy, kdysi se tam učili policajti. Jen musí pršet a nesmíte se bát zákazu vjezdu a výhrůžky kamerou která tam nejspíš není leda by byla v krtinci.