logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo

Škola jazdy I

Začínám tímto seriál o tréninku techniky řízení auta. Jak probíhá den na základní škole smyku se dočtete v tomto prvním díle.

Chystám se už na několikáté školení a říkal jsem si, že by to zasloužilo celý seriál. Pastnu Vám sem pro začátek rok a půl uležené zápisky z první školy smyku. Je to bez diakritiky. To dáte! Edit: diakritika doplněna.

Nové cvičiště Motopark Krakow. Sobota 3. 6. 2017, začátek v 10:00 konec v 16:00. Z toho 1,5h teorie v učebně a 2h za volantem, 30 m oběd a 2h za volantem. Teorie byla zajímavá, interaktivní, bavili jsme se o různých situacích a jak je řešit. Borec fakt zkušený a vyježděný. Dověděl jsem se pár věcí co jsem neznal. Poté pět různých cvičení za volantem.
1) Slalom s přechytnutím volantu,
2) slalom bez přechytnutí volantu (ale s tím že mezi kuželama na rovných kolech dáváš plný plyn – měnit těžiště auta),
3) krizové brzdění na suchu a na mokru v různých rychlostech,
4) brzdění na mokru a vyhýbání se překážce (borec stál na té kluzné ploše, my jeli přímo na něj a ukázal rukou kterým směrem se mu máme vyhnout – maso)
5) a nakonec krizové vyhnutí se překážce ze sucha na kluzkou plochu a vrátit se zpět do pruhu (celé smyk, ze…).

Tak parádně už jsem si dlouho nezařídil. Bylo nás tam pět. Cali, Vectra 2012, nová Mazda CX5, nový Seat Alhambra a 2-3 roky stará Audi A7 quattro 3.0 TDI.

Průběh cvičení vypadal takto – projet cvičení na place s kluznou plochou, objet to zpátky po části motokárové dráhy, čekání než přijdeš znovu na řadu (jen chvilku, pokud vůbec) a furt dokola. Instruktoři byli dva. Jeden si průběžně sedal jako spolujezdec. Druhý každý průjezd cvičením komentoval do vysílačky. Okamžitá zpětná vazba.

Poslední 2 hodiny toho řízení jsem byl prakticky permanentně ve smyku, který jsem se snažil vybrat. Pomalu zvyšuješ nájezdovou rychlost až do bodu, kdy zjistíš, že s tím autem nelze udělat nic… jen se vezeš jak na ledě jako divák. Ten rozdíl může být klidně jen 2km/h. Najdeš limity toho auta.

Poslední cvičení, ta myška na kluzné – první 2 pokusy jsem skončil v hodinách. Je to pak parádní pocit naučit se to auto zkrotit. Ve finále jsem tam najížděl 65km/h a ten následný přetáčivý smyk vybíral přes kontra a pod plynem, abych se mezi ty kužely zpátky v původním pruhu vešel. Měli to nachystané napravo i nalevo. Jel jsem to asi 20x možná víc.

Cali má jen ABS, ty ostatní auta jsou přecpané elektronikou. V teorii vysvětlili, jak se ta elektronika chová v různých verzích podle stáří toho auta a jak reaguje na to co děláš s volantem. Opravdu se to různí a je vhodné se naučit s konkrétním autem pracovat a pochopit co ESP dělá a jak reaguje. Vybírat smyk s ESP a bez ESP je velký rozdíl.


Každopádně Cali při brzdění na kluzkém a vyhnutí se překážce mohla jet asi o 5 km rychleji než ta A7 (krom toho, že já jsem se bavil jak cip bo ESP nemám). Prohodili jsme si s borcem auta, jel jsem 3x s tou A7. Jsem si připadal jak ve videohře. Sedíš v pohodlném obýváku, lehounce se dá točit volantem a nepřečteš z té cesty lautr nic. Nulová zpětná vazba z volantu. V Cali víš přesně co se děje pod kolama. V A7 jsem najel 65km/h a jelo to rovně jak na ledě a elektronické opičky byly prd platné. 350kg navíc udělá taky své. Borec vylezl nadšený z Cali.

Super den. Mají i školení jazdy 2 díl, ten bych chtěl jet na podzim. (To bude druhý díl).

Verdikt: Rozhodně doporučuji se na školu smyku vydat. Nauči Vás to pokoře a pochopite, že od určité rychlosti na vode neuřídíte nic. Pochopit limity auta, kterým denně jezdíte je velká zkušenost. Odnaučíte se zlozvyky a Váš jízdní styl změní. Krom toho je fakt zábavné :)

Už jste školu smyku navštívili? Jaké máte zkušenosti? Už víte co dát blízkým k Vánocům? :)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Další blogy autora

Komentáře

0 reagovat
Vorlosup
16. 10. 2018, 02:08

Za tu diakritiku bych sekal ruce. Jinak musí to být super. Já jsem to absolvoval jenom asi dohromady 2,5 hodiny v rámci Škoda Students day v Sosnové. Jelo se vyhnutí překážce a levotočivá zatáčka. I přes dost krátký čas to něco málo přidá.

0
BubaaCZek
16. 10. 2018, 08:32

To podle mne prida vic nez neco malo. Mockrat dostanes pres prsty a pochopis, ze nejsi nesmrtelny ridicsky buh. Ono staci jet o 2km/h rychleji a nahle je to neriditelne. Dostat tohle do podvedomi je k nezaplaceni.

0
beastar
16. 10. 2018, 13:16

Já byl na takový srandě od Bmw. Něco to dá, ale nejlepší učitel je praxe. Řešení krizovek za provozu. To ničím nenahradíš. Bohužel to vidím dnes a denně v provozu...

0
jendaaa
17. 10. 2018, 19:01

Hej, v sosnový se škodovkou jsem byl taky :D bylo to fajn, i řádění karoqem v blátě v terénu

0
Vorlosup
17. 10. 2018, 20:17

U mě je to asi už 5 let. Modely s Q na konci ještě ani nebyly. Vozili nás Yettim terénem (brod, boční náklon, lavice), Fabkou 1 Rs po šotolinový části (poprvé jsem seděl v autě co do zatáčky vjíždělo bokem ve 160) a sami jsme řídili jen ty dva okruhy bezpečný jízdy. Tam jsem jezdil s O3 1.4 g-tsi a Yettim 2.0 tdi 4x4. Plus nějaký ty produktový řeči.

0 reagovat
martinw
16. 10. 2018, 09:18

A každý kdo takovou školu jízdy zažil by měl do auta posadit někoho z rodiny a ukázat mu jak se doopravdy dá s autem brzdit a že auto se nezničí a neskončí v plamenech když se zašlápne brzda. ...napoprvé brácha manželka ani segra nebyly schopný auto zastavit tak aby se rozblikaly varovňáky.

Stejně si myslim I přes všechny školení, že polovina řidičů před divočákem radší skončí ve stromě než aby ho trefili :)

0
beastar
16. 10. 2018, 13:14

Já sem takovýho tunovýho hajzla trefil e39 přímo na komoru. Zabořil se do světla vpravo a zakousnul do motoru. Jak sem byl nasranej dorazil sem ho klíčem na kola. No auto furt jelo. Hnout s tim co bylo dřív divočak skoro nešlo. Co tim chci říct? Když jede ženská ve fabce je jedno jestli to bude strom nebo prasátko tak jako tak dojela:))

0
BubaaCZek
16. 10. 2018, 13:47

Ja jsem prejel v E90 uz jednou prejete sele. Takova po kolena vysoka koule masa. Predjizdel jsem kamion a nakladacek co predjizdel prede mnou se jeste vyhnout stacil. Nezbylo nez zatnout zuby. Dojel jsem s tim jeste na najblizsi benzinku asi 2km. Na bavoraky nedam dopustit. Ve fabce si to nechci predstavovat (ta by zas ale nejela tak rychle...). Na tohle te skola smyku fakt nepripravi.

1
beastar
16. 10. 2018, 17:25

Já ať už je Bmw jakýkoliv na jejich bytelnost a bezpečnost nedám dopustit. Pak mě teda ještě čelně trefila Oc II vyletěl v zatáčce do mě. Setina nešlo nic dělat. To sem jel v a6... 2 roky stará. A měl sem trochu odřenej nos a pohmožděný zápěstí a modřiny na klíční kosti. Viník z okyny bohužel jel na aro.

Takže čtverka Bmw, Audi, Mercedes, Volvo to jsou auta kterým docela věřím. Neříkám že všechny modely jsou na tom stejně. Minimálně vyšší střední vděčím za víc, než jsou nějaký pomijivy zážitky za volantem.

0
martinw
16. 10. 2018, 19:37

při trendu těžkých SUV se na prémiovou čtverku nedá už tak spoléhat a další roky přinesou spoustu plug-in hybridů což budou s jistotou 2 tuny těžké povozy...

0 reagovat
gramo
16. 10. 2018, 14:59

Jestli máš poznámky na druhý díl opět bez diakritiky, doporučuju využít tuhle stránku: https://korektor.lingea.cz/

1
BubaaCZek
16. 10. 2018, 15:12

Dik za tip! Kouzelná věc - šlo super snadno. Já bych se s tím trápil dlouho. Celý blog má teď háčky a čárky.

0 reagovat
tomyks
16. 10. 2018, 15:41

Diky za postrehy. Byl jsem na skoleni v Librosu v Ostrave. Myslim ze to byl nejaky zakladni kurz. Vybirani smyku byl docela orisek. Elektronika v Corolle E12 se s tim prala do urcite miry, pak to jakoby vzdala. Mozna ze bez ni by to slo lip. Kazdopadne zkusenost skvela. Skoda ze to neni povinna druha trida autoskoly.

3 reagovat
Nezn.uživatel
17. 10. 2018, 10:44

Tyhle věci absolvuju pravidelně skoro 15 let a kupodivu mně to pořád nepřestalo bavit. Člověk velmi rychle pochopí, že takovej mistr volantu zase není a že ani ta elektronika není všemocná. A co je nejdůležitejší, že hranice mezi tím, co se ještě dá zvládnout a kdy už nezbývá čas ani na poslední modlitbu, je až neuvěřitelně tenká. Doporučoval bych pravidelně absolvovat úplně všem.

0 reagovat
jendaaa
17. 10. 2018, 19:12

Letos jsem měl štěstí, a menší verze školy smyku jsem absolvoval 2x v rámci spíše promo akcí. První byla na sosnové se škodovkou, což bylo spíš v rámci lákání studentů čvut k nim (ale bylo to 2 denní s vip prohlídkou fabriky a druhý den na sosnové - vše zadarmo i s jídlem a dopravou :D ), na druhou akci jsem byl pozván dealerstvím Mazdy, od které jsem bral svoje vozítko a kam ho jezdim i servisovat (sice jen dopoledne, ale opět zadara vč. občerstvení :D ). V sosně jsme týrali staré fabie, s Mazdou jsem prznil svoje vlastní, na oplátku nás tam pak nechali jezdit s NDčkama.. a navíc tam byl skoro každý mazdí fanda, takže takový malý sraz... Každopádně obě akce 10/10 :)

0 reagovat
micro
8. 11. 2018, 09:50

Ta skola je iba v polstine? Paci sa mi kvalita skoleni ktoru popisujes ale polsky bohuzial neviem...ako to tam prebiehalo v tomto smere?

0
BubaaCZek
8. 11. 2018, 11:59

Je to polsky. Neni to ale presprilis slozite, slovansky jazyk... Kdyz jsem necemu nerozumel, prelozil to do anglictiny. Navic ta teorie neni nic prevratneho, takze slovicka rychle pochytis. Pri jizdach mluvi do vysilacky taky polsky, domnivam se, ze se da rychle adaptovat. Jakmile porozumis hamowat (brzdit), zkrecat (zatacet), kierownica (volant), kierunek (smer), szybcej (rychleji), powoli (pomalu), poslizg (smyk), tak mas v podstate vyhrano. Vzdy muzes poprosit, at to rekne anglicky. Suma sumarum bych polstinu jako showstopper nevidel.

0
micro
19. 12. 2018, 14:37

vdaka, a ako si to platil? nemaju platobnu branu na karty...

0
BubaaCZek
4. 5. 2019, 18:04

Byl's tam?

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte