Když se na počátku 80. let chýlila ke konci výroba velice úspěšné řady W123 ("Piáno"), v Mercedesu si velmi dobře uvědomovali, že nástupce musí dosahovat obdobných kvalit. A tak byl v roce 1984 na trh uveden model W124, který se stal automobilovou legendou a zapsal se zlatým písmem do motoristických dějin. Následující řada W210 už kvalit předchůdce nedosahovala a vzhledem k silným sklonům ke korozi jsou dnes “Masařky” jedna po druhé nametány na lopatku. Období od poloviny 90.let bylo pro Mercedes-Benz bohužel začátkem úpadku, a tento fakt dodává starým dobrým vozům této značky na oblíbenosti.
– – – – –
Paleta motorů osazovaných do modelu W124 byla velice široká, od "taxikářské" verze 200D, až po osmiválcovou 500E vyráběnou ve spolupráci s Porsche. Opomenout nesmíme ani speciály od všemožných dobových úpravců, jako jsou například verze od AMG (tehdy ještě nikoliv součást koncernu Daimler), Wald, či Lorinser. V tomto článku se podíváme hned dva Mercedesy W124 přímo z mojí garáže.
Západoněmecký koráb
První testovaný vůz byl vyroben v roce 1986 a pod kapotou ukrývá motorizaci označenou 250D, tedy atmosferický vznětový pětiválec o objemu 2.5 litru a výkonu 66kW. Vozidlo je vybaveno pětistupňovou manuální převodovkou. V tehdejším Západním Německu si jej jako nový objednala jistá postarší paní, které věrně sloužil až do roku 2003. Poté si však zakoupila nový Mercedes-Benz třídy A (W168) a hrdina první části našeho příběhu putoval do České Republiky.
Nasednutí do auta budí v člověku pocit neskutečné nostalgie - dřevěné obložení Zebrano, dobový pořadač na audiokazety, pérové sedačky vyplněné žíněmi… I po více než třiceti letech působí interiér navzdory každodennímu používání celkem zachovale. Staré Mercedesy měly na dnešní dobu nezvykle velké volanty, které svými rozměry připomínají spíše kormidlo. Když k tomu připočítám celkovou plavnost vozidla a vcelku majestátní rozměry, máme tu vlastně takovou malou silniční jachtu. A ačkoliv se jedná o sedan, kufr je nečekaně prostorný – pojme až dvě mrtvoly a velký pytel cementu. Není divu, že vozy této značky měli dříve v oblibě všemožní “byznysmeni”.
Samotné řízení vozu je velikým požitkem – usednete do měkoučkých sedaček, nastartujete, odjistíte táhlo nožní brzdy, zařadíte, a za doprovodu brumlání naftového pětiválce se vydáte na cestu. Motor má na poměry naftových agregátů velice charakterní zvuk a příjemný tah, bohužel je ale velice líný. Jeho limity končí někde u 180km/h, přičemž vyvinout takto závratnou rychlost bude trvat něco mezi dvěma a pěti minutami (v závislosti na tom, zda vám cestu nezkříží kopec nebo protivítr). Kdo by však od starého nafťáku čekal schopnost zajet Severní smyčku Nürburgringu pod sedm minut, že ano? Kouzlo tohoto Mercedesu tkví především v tom, že jízda v něm má silné uklidňující účinky. V klidu si plujete po tankodromu dálnici, vůz skvěle tlumí veškeré nerovnosti, motor si někde tam vpředu tiše přede a jeho spotřeba nepřesahuje šest litrů na sto kilometrů. Co víc si přát?
Hmyzovrah
Druhý kousek v našem testu je 400E vyrobená na jaře roku 1992, jedná se o atmosférický zážehový osmiválec o objemu 4.2 litru, který disponuje výkonem 210 kW (verze pro japonský trh) a kroutícím momentem 400Nm. Motor je spojen s čtyřstupňovou automatickou převodovkou, interiéru vévodí černá kůže a dřevěné obložení Burred Walnut. Vůz se pyšní celou řadou příplatků, jako je například elektrické ovládání sedadel včetně hlavové opěrky, kožený sportovní volant s elektrickým posuvem, tepelně izolační tónovaná okna nebo automatická klimatizace. Oproti spartánské 250D působí bohatě vybavená 400E jako zjevení. V době, kdy bylo Česko a Slovensko ještě jedním státem, a ti šťastnější z nás si mohli dovolit nového Favorita, musel být podobný vůz zdrojem závisti celé ulice, ne-li celé čtvrti.
Převodovka řadí i po letech přesně a hladce, podvozek je příjemně tuhý, přesto je vůz velmi pohodlný. Zvuk motoru se nedá popsat jinak, než slovem "fenomenální”. Po sešlápnutí plynu se rozezní symfonie burácení připomínající rozzuřeného tygra, který se žene za svou kořistí. Na 100km/h se tento méďa dostane kolem šesti sekund, maximální rychlost je 260km/h. V dnešní době nic závratného, tehdy se však jednalo o neskutečné hodnoty a 400E se stále dá považovat za velmi rychlé auto.
Servis a údržba
V poslední části textu se budu věnovat údržbě a servisu. Po mechanické stránce jsem s 250D naprosto spokojený, je to nenáročný vůz, který se při dodržování běžné údržby s přehledem dožije padesátky. Jedinou větší vadou na kráse jsou zkorodované prahy u předního bodu pro hever, jinak se jedná o hezké auto, které na ulici poutá spoustu pozornosti a umí důstojně plnit funkci každodenního přepravníku.
Život s 400E je poněkud komplikovanější. Při vývoji řady W124 se totiž s použitím osmiválce nepočítalo, motory M119 se pod kapotu dostaly až v roce 1991 s příchodem modelu 500E. Daní za V8 pod kapotou je tak bohužel minimum prostoru kolem motoru, a práce na něm je tak zpravidla velmi… stresující. U vozidel s automatickou klimatizací je taktéž hodně častou závadou nefunkční ventilátor topení, v drtivé většině případů je příčinou předřadný odpor ventilátoru. A určitě nemůžu opomenout problémy s kabelovými svazky u některých vozidel od roku 1992, tam je na vině rozložitelná izolace kabelů, která se bohužel začíná rozkládat trošku dřív, než by měla.
Pořídit si stařičkou 400E na každodenní ježdění může působit jako šílené rozhodnutí a ekonomická sebevražda, ale rozhodně není čeho litovat. Spotřeba při jízdě po městě se sice pohybuje kolem 20l/100km, každá kapka spáleného paliva však přinese hromadu radosti. Schválně, zamyslete se – kdy jste naposledy viděli někoho vystoupit třeba z obyčejné Octavie s úsměvem od ucha k uchu? Já snad nikdy…
21. března 2020, 03:45
3
Hezké čtení a parádní auta:)
Mohlo by to klidně být trochu obsáhlejší...
Jen dvě maličkosti. Zaprvé: pro srovnání by byli super i fotky vnitřnku 400E, a za druhé: Ten popis motoru u 400E... ty řeči o tygrech... To je trošku jak z reklamy na hyundai:D
Ale jinak super blog, tohle jsou zrovna auta o kterých bude super když někdo bude psát co nejvíc:)))
21. března 2020, 04:11
0
Děkuji moc za reakci! :)
Snažím se psát svoje postřehy a názory, ne věci, které člověk najde v kterémkoliv článku o W124. Často mě totiž recenze nebaví právě kvůli tomu, že jsou jedna jako druhá a informace v nich se opakují.
Co se týče interiéru 400E - rád bych, ale zdá se, že editor se mnou dnes moc nespolupracuje a odmítá nahrávat fotky. Zkusím je znovu přiložit zítra. Třeba mi teď půjde nahrát alespoň fotka z telefonu, kterou jsem pořídil v den koupě. Sice není pěkná, ale co nadělám. :)
A k tomu popisu zvukového projevu motoru... Ať to zní jakkoliv kýčovitě, je to opravdu tak, to auto zní neskutečně dobře!
21. března 2020, 07:01
0
w124, ideálně 280 nebo 300te, bych někdy rád porovnal s mým volvem. je to prostě krásný auto a s tím osmiválcem to musí být neskutečný dort
21. března 2020, 12:49
0
Bych klidně nabídnul svou - je to ale pouze 230TE a v tuto chvíli ne ve všem ještě dokonalá, je co ladit :)
21. března 2020, 16:45
0
škoda, že jsi tak z daleka. jedna 230 te tady jezdí kolem komína, ale netroufám si odhadovat její stav...
21. března 2020, 07:38
0
Dobrý řlánek, sice jsi se mohl ještě trošku rozepsat, ale to se časem poddá :-D
Jen takový dotaz - chodíte taky občas spát?
21. března 2020, 18:33
0
Občas si tak tu hodinku spánku dopřeju... :)
21. března 2020, 19:02
0
Jako malý jsem párkrát spal, bylo to úžasné :-D
zkus to taky
21. března 2020, 09:09
0
Ano, to je moooooc pěkný Mercedes, tak proč... No nebudu rýt i tady. :D Nicméně k té tvé spotřebě, to se ti to jezdí za 20 litrů na 100, když tě benzín stojí cca polovinu, co stojí tady u nás. Kdybys jsi to měl živit tady, tak mi nekradeš jenom autokosmetiku, ale i benzín z nádrže u Almery a 9-3 + Petrovi čističe na brzdy. :D
Jinak pěkně napsáno, akorát bych se krapet víc rozepsal. ;)
21. března 2020, 10:47
0
Super stav korábů a k jejich věku. Jak se dostane japonská verze do US/EU verze vozidla? Je i odlišná převodovka, protože 6s na 100km/h mi přijde fakt sakra rychle :) Ta spotřeba k tomu patří a nejde srovnávat daily auto s takovým korábem. Zase když jsem měl upraveného Rapida z 90 koní na 140 a trochu polechtaný podvozek, tak dokázal taky rozesmát.
21. března 2020, 14:47
0
To auto je takový cestovatel - bylo vyrobeno v Německu a poté putovalo do Japonska, odkud bylo po pár letech převezeno do Kanady. Japonská specifikace je zajímavá v tom, že motor je o 5kW silnější oproti verzím pro ostatní trhy, a taky je to jeden z mála kousků tady v Severní Americe, který má evropská světla. Má to však také jednu nevýhodu - vzhledem k teplému japonskému klimatu neměl první majitel důvod připlácet za vyhřívaná sedadla.
21. března 2020, 11:21
1
Parádní káry! Jak jsi psal u té 250 diesel, úplně jsem si vzpomněl na cestu do minulosti někdy na podzim v klasickým "dvěstědvacetdědovi" W115. Ta pohoda a kvalita s jakou ty mercedesy na tom přelomu 60-70. let dělali byla úžasná. A W124 je takovej poslední typ tohoto typu zážitku ze svezení...
Ale ona nakonec i masařka není zlá. Jen se jim nepovedl ten přechod na vodou ředitelné barvy. A to už snad od roku 93 nebo 94 u W124 , od tý doby začínaly hnít. Nicméně svezení v takový masařce 55 AMG je taky boží. Jen najít hezký kus...
Ať ti mercedesy slouží!
21. března 2020, 11:22
0
Nádherná auta. Opakoval bych, co napsali přede mnou - ale zase musím přijít kouknout, zda už se zadařilo nahrát fotky interiéru "čtyřstovky".
Díky za článek!
21. března 2020, 14:50
0
Děkuji, fotka tu bude za několik hodin!
22. března 2020, 20:21
0
Díky za foto. Hned mě napadlo "to by byla super textura do Mafie", a pak jsem si uvědomil, že je to již pár let, co jsem ty předělávky dělal:-)
22. března 2020, 22:34
0
A pak mi tady Ralf začne vykládat, že přijel taky nějakej chlápek z Evropy a má káru, se kterou určitě vyhraje!
23. března 2020, 19:57
0
No jo, jenže v mnou zmodované Mafii přijel tímhle...
21. března 2020, 12:56
5
Taky jsem si na podzim pořídil svou 124ku, akorát kombi (chtěl jsem něco praktického), ale zároveň benzín (čtyřválec 230E).
Auto má na krku nyní skoro 420 tisíc km, 31 let za sebou a posledních 5 let stálo v garáži. Po té době ale chytlo hned a vše fungovalo, jak má. Pravda, pár věcí bylo potřeba vychytat a projevilo se to, že nejhorší pro každé auto je, když nejezdí... Ale nyní už se bude průběžně uvádět do top stavu během provozu. Pro porovnání posílám taky pár fotek, vč. interiéru:
21. března 2020, 14:52
0
Parádní auto, červená se mi na W124 kombi vždycky moc líbila, stejně jako krémový interiér!
21. března 2020, 16:16
0
Chtěl jsem se zeptat - jaký materiál interiéru mají ty dvě? Hádám, že 250D bude textil a 400E v kůži?
Já mám MB-Tex /tzn. pro neznalé umělá kůže/ a jako hodnotím to nějak všelijak - údržba super (člověk to přejede čistícím prostředkem a hadříkem a je čisto), ale v zimě dost studí (bez vyhřívání sedadel). Teď když je nad nulou je to už OK a celkem příjemný materiál, a uvidím v létě. Ta béžová se snad moc nerozpálí...
Ale jako velur/mikroplyš či co to je ve Fordu Sierra Ghia mi přijde o dost příjemnější.
21. března 2020, 18:32
0
Ve 250D je šedý textil, 400E má černou perforovanou kůži.
22. března 2020, 21:19
0
Pár fotek vnitřku moji 5kule here... ????????
https://krtinacz.estranky.cz/fotoalbum/temelin/
22. března 2020, 21:38
0
Něco je i zde....enjoy...
https://sonyes.rajce.idnes.cz/
FUCK CORONA!!!
23. března 2020, 11:40
0
Tak tohle je vážně nádhernej koráb! Jaká je údržba a náhradní díly, dají se sehnat?
Vždycky když tohle Ečko vidím, vzpomenu si na strýce co měl černou 300E s automatem, to bylo žrádlo... Já byl malej špunt, a pamatuju si to jak dnes... :)
23. března 2020, 19:55
0
Nedá mi nevzpomenout si na film, kde 500E byla v roli záporňáka: "Mercedes! Vyrábějí taky auta, hmm"
Vážně, o tomhle bych si taky rád něco přečetl! Nebude nějaký ten bloček?
23. března 2020, 20:07
0
Koukni na fórum na www.e500.cz To jsou naše stránky :-)
23. března 2020, 20:18
0
http://e500.cz/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=571&p=7512&hilit=krtinacz#p7512
23. března 2020, 18:43
0
To je krása, jen to ve mě opět probudilo lítost, že jsem se nechal utáhnout nevím proč na E46 328 a nekoupil w124 kupé. Takové víkendové pohodlíčko na letní projížďky. Bohužel E46 už se nezbavim za rozumnou cenu a nějak se nedaří obhájit koupě dalšího zbytečného auta, jak říká moje paní.