načítám data...

Proč má pan Krab rád (nejen) veterány

20. prosince 2016, 00:03 17 komentářů krab

Říkám si Krab a miluju veterány, staré křápy všeho druhu, čtyřkolky, motorky, malotraktory a zahradní sekačky s pojezdem. Občas se rád sklouznu i na tobogánu a smykuju s nákupním vozíkem. Někdy si u toho i zavrčím a desetiválec LFA se mi imituje obzvlášť špatně! Zatím jsem s tím nebyl nikdy hospitalizován!

zobrazit celou galeriiPetr "Krab" Jeřábek: Proč má pan Krab rád (nejen) veterány

Vždycky, když přestanou jet, když motor nechce naskočit nebo při jízdě zakucká a nechce se mu. V tyto chvíle bych se na to vždycky nejradši vyprdnul. Starý krámy to jsou! Co mě k nim tedy táhne?

Vlastně jsem nad tím ani nikdy takhle nepřemýšlel. První staré auto, veterána jsem měl už chvíli po tom, co jsem získal řidičák. Řídil jsem běžně auto z šedesátých let zrovna jako ty z devadesátých, co se zrovna vyskytovaly doma. A život bez toho starého křápu, ať už se jmenoval Ford nebo Simca, nebo Wartburg či Fiat jsem si nějak nedovedl představit. Jízda těmito auty byla totiž určitým způsobem víc vzrušující. Je to asi podobné, když se zeptáte libovolného kuřáka, proč hulí. Prostě, protože!  Málokdo to bude umět vysvětlit. Tyhle blogy mě ale nutí o věcech občas přemýšlet a samotného mě zajímá, jak si to svoje nadšení pro stará auta nakonec odůvodním.

Za dobu, co jsem vystřídal různá klasická a sportovní auta včetně těch novějších, dnešním jazykem youngtimery, bych si býval byl asi v klidu ušetřil na zajímavé fungl nové sportovní auto. Místo toho jsem dělal co? Vždy když byla možnost se s nějakým novým sportovním autem svézt, hned jsem hledal důvody proč to není ono. A taky jsem je nacházel. Nissan 370Z se mi špatně ovládal a jeho automat s automatickými meziplyny byla věc, proč bych se ho styděl řídit a vůbec kdy sám sobě i ostatním přiznat, že se mi to vlastně docela líbí. Nové čtyřkové BMW je velké jako osmikolový MaZ z nedávného autíčkářova článku a do nádrže se mu leje nafta. Ač nejsem z těch, kteří považují počet šesti válců za něco podřadného, ale tu naftu mu prostě odpustit nemůžu. Přece něco s nápisem diesel na víku nádrže nemůže současně obsahovat emblémy M trikolóry. Asi taky proto si dnes to pravé BMW M3 (E30) pořídíte za velmi podobné peníze jako fungl nové. A to je důkaz, že nestojím s tímto názorem sám před celou třídou jako s tím fenomenálním hrdobcem. Prostě, nová auta se v mojí představivosti odcizují svému jménu, a to i ta o kterých si myslím, že zachovávají tu tradici klasického syrového a nekompromisního sporťáku.

Ano, chápete to správně, mám na mysli svatý grál, Mazdu MX5, popřípadě svatý grál číslo dvě, Toyotu GT86 či Subaru BRZ. I na každou z těchto dvou svatyňí autíčkářského světa si něco postupně najdu. Toyota GT86 myslím měla tenkrát velkou smůlu, protože v testovací den jsem jezdil střídavě s ní a s její starší kultovní sestrou AE86, zvanou hatchiroku, v konkrétním případě pouze „Hatchi“. Nová, prostě byla asi moc nová, zrovna asi jako Trautenbergovo kyselo bylo moc kyselé. A nejen to. Nová „Hatchi“ je taková krásně vyvážená, jednoduchá a ve své podstatě málo záludná, málo hlučná, málo silná a chlupy neježící gejša. Kdežto ta stará je prostě v těchto ohledech peprnější, hlučnější a vydává zajímavější automobilové pachy. No a je to to tady. Jak to dál jen vysvětlit.

Svoje první opravdové sportovní auto, MGB GT jsem si jel koupit do Anglie asi v šestadvaceti. Důvod vlastně nebyl v tom, že jsem chtěl MGB kvůli jejímu designu karoserie od Giovanni Michellotiho. Já jsem chtěl auto, s kterým si poblbnu na okreskách, auto, co bude mít pohon zadních kol, bude lehké a bude o dost rychlejší než Cortina 1300. Mohl jsem si přece koupit třícu a s trochou štěstí s dva a půlkou, tenkrát se daly koupit ještě levně. Případně jsem mohl vzít třicetšestku. Asi jsem se chtěl trochu i odlišit nebo co, ale já mam dojem, že v tom bylo něco víc. Ta šedesátá léta. Ty auta z té doby mají v sobě určitého ducha neodolatelnosti. Tenké, kůží potažené volanty, nepohodlná koženková sedadla s krátkými opěradly a nabízejí spoustu charakteristických pachů v kabině. Schválně, očichejte si někdy svoje auto a pak nějaký produkt z devadesátých let a pak na nějaké výstavě nahlédněte do interiéru vozu z šedesátých a nadechněte se. Kombinace olejů, koženky, kůže a benzínu je hodně specifická. To nenajdete v Miatě, ale najdete to právě v MGB. Já ho v té době koupil ovšem spíš hlavně za účelem pokusů naučit se precizně driftovat po okreskách v okolí. Ale vlastně ne. Je to nesmysl. Koupil jsem ho proto, protože jsem si chtěl užít ten okamžik všech vjemů z auta. Ty pachy, leštění chromových dílů, čištění a leštění členité karoserie, která má hodně vzrušujících oblých detailů a zároveň abych si užil zvuk nerezového výfuku, jehož spodiny nejsou zpomalovány žádným výtvorem nařízení EU. A pak tu jsou všechny ty staré faktury, zápisy z technických, servisní kniha a dílenská příručka plná otisků prstů od vazelíny. Jestli jste někdy zvídavě bádali v archivu anebo ještě lépe na tajuplné půdě u dědy a babičky, tak pročítání těchto dokumentů navozuje přesně tyto pocity. Tohle mě táhlo k vlastnictví sportovního veteránu. Nejde o MG, vlastně to píšu hodně obecně. Přesně si vybavuju noc na trajektu, kdy jsme si vezli s partnerkou po ose hrdinně Jensen-Healey. Na cestě s Ramsgate do Oostende padla minimálně jedna flaška dobrého slovinského vína Malvazia a pamatuji krásně prožitý čas s čtením starých artefaktů k novému vozu za mírného pohupování vln. No jo, jenže pak se muselo vyrazit na dlouhou cestu.

V pátek jsem se zrovna byl projíždět s Triumphem. Silnice oschly a bylo potřeba ho zas na chvíli probrat ze zimního spánku. Všichni milujeme zvuk nastartovaného studeného motoru. Ten moment vzrušení, kdy ráno naskočí a my můžeme vyrazit. Tady je navíc práce se sytičem a vůbec startování má svůj rituál. Člověk si to nesmí nechat zkazit, není kam spěchat. Zvuk karburátorových motorů je navíc vždycky takový opravdový, takový skutečný. Přijel jsem na svůj oblíbený úsek silničky s malým provozem a projížděl sem a tam. A uvědomil jsem si další věc proč by mi staré auto chybělo. Kvůli citu v ovládání. Jak to jenom popsat. Co auto bude dělat, jak bude reagovat motor a jak zadní kola a jak ty přední, je velice citlivě nastíněno. A pak přijde právě ten moment. Moment, kdy zadní kola lehce ztratí přilnavost v pravotočivé vracečce do kopce a já si lehkým kontra a modulací plynu jen tak upravuju stopu, jak potřebuju. V klidu, bez stresu, bez strachu, bez nějakého zbytečného zaváhání a uleknutí a ubrání plynu, jak se mi to občas stává v modernějším sporťáku s daleko širšími koly. To auto nemá žádné strážné anděly, umí občas pěkně vytrestat, a to hlavně na mokru, ale je tak citlivé a ohebné, že se dá nádherně pohybovat okolo hrany limitů přilnavosti. A pak na rovině do mírného kopce s horizontem řadím trojku a vytáčím motor blízko k červenému poli a sleduji, jak se krásně vybarvují tóniny řadového šestiválce.

Jasně, motor není tak rychlý a asi proto si taky celou akci dovedu krásně vychutnat a užít. Chybí tu nějaké to zatlačení do zad a vyděšení z toho kdy už budu muset jít na brzdy. No, když už zmiňuju brzdy. Tady to je čistý plusový bod pro moderní auto. Brzdy v Triumphu, MG, Fordu Cortina nebo Capri, anebo v jakémkoli autě z šedesátek či sedmdesátek jsou totálním fiaskem. Moc to nebrzdí. Což ovšem bystří mozek. Řidič musí přemýšlet, uvažovat a strategicky číst trať a předvídat co bude následovat. Jasně, špatné brzdy mě zpomalují. Musím si vždycky dát pozor a brzdit včas. Specielně u Triumphu je i přes moderní pneumatiky a renovované brzdové třmeny nejrychlejším elementem motor. V moderních sporťácích je to naopak a je to tak správně. Auta, co to tak nemají jsou sice někdy k vzteku, zato jízda v nich bývá pěkně vzrušující.

Už to chápete? Zato já mám poslední dobou pěkné pochybnosti. Jsem stále příčetný, když mám obrovskou chuť si pořídit další bezmála dvacetiletý křáp, byť s tentokrát poprvé v životě se znakem města Stuttgartu a historického Wuertenberska? Počkejte až se ty všechny tři krápy dohromady rozbijou s nějakou obvzášť záludnou poruchou. Jestli nebude nakonec lepší je všechny pak pěkně hodit do vůně a šup s nima do světa. A pak si naježit krásnou, červenou Alfu Romeo 4C s klasickými alu „telefony“, klidně i s financováním. Očima mužské matematiky je to přece geniální nápad!

A co byste si přáli k ježíšku vy? Krab vám přeje pohodové vánoce plné splněných snů!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
20. prosince 2016, 09:21
0

Moc hezký čtení. Opět jsem se dobře pobavil. A vzhledem k tomu, že v garáži máme Mustanga z roku 1966, tak vím naprosto přesně, o čem mluvíš. Je to radost s tím jezdit, ale taky trochu strach, bubny na všech čtyřech kolech důvěry moc nepřidávají, ergonomie byla ještě sprostým slovem a jestli se vůbec podaří nastartovat a vyjet z garáže, je spíš sázkou do loterie, než pravidlem. Ale jízda v těchhle autech je nádherná, zábavná a to i v malých rychlostech a čas na palubě plyne výrazně pomaleji, než tam venku za oknem. Má to svoje kouzlo a přesto, že sám dávám přednost moderním autům (i když takový auto sám nemám), naprosto chápu tvoje nadšení pro tyhle povozy. :-)

reagovat
beastar
20. prosince 2016, 10:42
0

Původně sem si to přečetl někdy v 1 hodinu ráno a bavilo mě to a ten závěr to je vážně dost dobré. Já obecně chápu to nadšení pro auta z nějakého určitého období tahle doba mě možná bohužel vůbec nebere ne že bych snad pochyboval o potěšení z toho řídit Mustang nebo Triumph nebo vlastně cokoliv z doby oslavované v článku ale je to jinak. Já mám totiž rád ty z dnešního pohledu opravdu nejedinečné a staré krámy a to auta z devadesátých let která jsou na veterána příliš nová a málo které dosahuje nějakých sběratelsky zajímavých hodnot a přesto kdykoliv vidím udržované a zachovalé oblé křivky z této doby mé zorničky se rozšíří a tep zrychluje. V tom je ta krása aut možnost vybrat si a i přestože už obdivuji auta s posilovačem a elektrickými okny sem schopen se rozplývat i nad něčím starším pokud mi to nadšení umí nekdo předat a zprostředkovat tu atmosféru. Tím že mám rád 90. samozřejmě nemyslím auta jako Felicia ale takový Favorit v top stavu ten už jo. Doufám že tady vydrží ta atmosféra a články i blogy tak jak jsou a nesklouzne to směrem k mainstreamu. Kvalitní blog, dobrá práce měl by si mít vlastní web Krab's classics.

reagovat
krab
20. prosince 2016, 16:52
0

Díky pánové, že vás to pobavilo o tom to hlavně je! Úplně si dovedu představit ty dojmy z jízdy v Mustangu 1966. To je zkrátka ta správná doba :)
Když tak vnímám naopak zase komentáře Beastara, tak mě pomalu docvakává, proč začínají mnohá sportovní auta z devadesátek stát hromadu peněz na pořízení. V Německu je to obzvlášť vidět, hranice toho co už se považuje za youngtimera se hodně posouvá. Jsou to ve skutečnosti totiž hodně ataktivní auta, řidič se sveze a jsou spolehlivá a představují nějaké sny pro dnešního čtyřicátníka , který měl když mu bylo dvacet a neměl na to. Důvod proč vybírám auto jako 911 996 a ne zánovní BRZ se asi dá vystopovat někde tady... A to mě ještě zdaleka těch 40 není!
Bude zajímavý sledovat jak to bude vypadat za dalších deset let. Tipuju, že ale padesátá a šedesátá léta půjdou zase do módy. Ty auta jsou prostě tak krásná a mechanicky čistá.

Nyní prozatím vidíme šílený cenový boom některých youngtimerů, které vlastně ještě před chvlí nikdo za klasická auta nepovažoval. (nevím jestli na fotce bude vidět ta cenovka)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
20. prosince 2016, 16:56
0

No, máš naprostou pravdu. Mně už ta čtyřicítka klepe na dveře, takže auta z 90. let začínám taky vnímat jinak. A přesně jak říkáš, jsou z doby, kdy nám bylo dvacet a neměli jsme na ně.

beastar
20. prosince 2016, 17:08
0

Napsáno naprosto přesně takhle to totiž je a když nám bylo 20 tak jsme zažívali taky ty krásné roky mládí a tyhle auta kolem nás jezdili a když se v tom svezu dnes tak mě to zčásti vrací zpátky do těch let kdy průměrná výplata byla 8,000 a vydělat se na dalo i na prodeji filtrované vody když byl člověk šikovný. Ano hranice pro yt. se posouvá já se vyskytuji v Německu docela často a oni taky místní k těm late 90s autům hlavně z domácí výroby dost tíhnou takové Audi 80 v top stavu nebo Audi S2 nebo ten Cosworth na fotce ( mimochodem nádhera) stojí opravdu nevídané peníze. 996 naši generaci zasáhla taky docela silně ještě si pamatujeme když byla nová a pro normální lidi nepoříditelná a to kolem toho auta vytvoří úplně jinou auta než která třeba může oslovit někoho komu je 20 dnes ti už mají zase svoje auta a tak to má být. Jinak k těm 60s americkým autům vzhledem k tomu že poslouchám hudbu s kterou tyhle auta tak nějak souvisí 50 - 60 tak je to pro mě taky super ale nekoupil bych si to ne že by mě ty auta nebrali ale nejsem prostě ten typ "sběratel" co dělá auto přes zimu někde v garáži a jezdí po srazech a sem tam udělá nějaký spin po okresce já chci hlavně jezdit a na touž tahle auta nejsou úplně vhodná.

Mimo záznam jaký máte názor na věc jakou je Cadillac 4.6 V8 Northstar kolem roku 1998 ?

beastar
20. prosince 2016, 17:08
0

STS

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
20. prosince 2016, 17:24
0

STS je podle mne krasny a nadcasovy auto, pohodlnej a rychlej dostavnik, kdyz jede. Kdyz ne, je to drahy a komplikovany.

beastar
20. prosince 2016, 17:25
0

Tak to zjednodušíme koupit jako 6 auto na srandu kde se servis neřeší předpokládám že asi ano když bude dobrý nákup ?

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
20. prosince 2016, 17:27
0

Tezko rict. To auto potrebuje péci.

beastar
20. prosince 2016, 17:32
0

I na plánovaném nájezdu 2,500 km ročně +-. Je mi jasný že to nejde provozovat tak že to koupíš nedáš do toho korunu a jenom jezdíš ale opravdu je to tak nespolehlivé ?

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
20. prosince 2016, 18:25
0

Ja STS nikdy nevlastnil, takze z osobni zkusenosti soudit nemuzu. Je to slozity motor, ale zase tolik bych se toho asi nebal. Ale ja se nebojim niceho. ;-)

beastar
20. prosince 2016, 18:50
0

Já se toho taky úplně nebojím a ty ceny u tohohle modelu jsou opravdu docela nízko plánuju něco až na jaro tak času na rozmyšlenou dost ale ten Northstar sem viděl teď nastartovanej a jako paráda.

BobAsh
21. prosince 2016, 00:59
0

To auto je celý fakt hodně složitý a je na něm spousta choulostivých věcí, případně věcí, co dokážou být zatraceně drahý - třeba adaptivní tlumiče. A když se to rozbije, bude to problém pro kohokoliv, co s tím autem nemá zkušenosti.

krab
21. prosince 2016, 09:16
0

Beastar : můj vkus jde většinou mimo US cars produkci, (I když na dvě starý ameriky mám moc hezký vzpomínky - jednu už jsem tu popsal na autíčkáři )

Takže bych doporučil spíš : BMW 540i / 740i (e38) což je ovšem bez nápadu :) ... a nebo a to je opravdu vzrušující auto ( měl jsem možnost jednou řídit) Jaguar XJR ( pak záleží jestli X300 Kompresor, řadovej šestiválec a nebo AJV8 kompresor osmiválec.) Já jel tím osmiválcem. Nebylo to v tak dobrým stavu úplně a chyběla historie atd. tak jsem to tenkrát nekoupil, Ale ta jízda! Na tom autě dokonce v dlouhodobějších měřítku asi neproděláš. I když, loterie je kolik pak v reálu vyjde servis a opravy... Takže za mě, pokud velký sedan, Jag XJR X308 ( 98-00) případně I novější 4.2 , ono čím novější tím vylepšenější. Ale taky to má mraky věcí co pozlobí včetně třeba i adaptivních tlumičů... Výhoda je údajně převodovka, je to prý M-B používaná i pro tehdejší AMG modely, takže si s výkonem XJR poradí.

beastar
21. prosince 2016, 12:35
0

Právě BMW už asi nechci už sem měl postupem času čtyři auta a svezl sem se kromě pár typů m3 a v některých specialitach snad ve všech 89 až 013 asi. Jinak teda 540 v e39 je skvělá a většinou v top výbavě. Ty Jaguary obecně mají strašidelné povídky kolem údržby a servisu jenom co čtu tady ale koukal sem na ně už taky ještě na to kouknu. Mě se ty us sedany docela líbí to co psal Vojta mě dost překvapilo skoro jako bych to slyšel u každé ameriky na to se dej pozor he vůbec us sedan co má alespoň průměrnou spolehlivost očima evropana ? Chápu že V8 je složitá to je u všech aut ale třeba BMW to dělalo života schopné a nestojí to desítky tisíc udržet v chodu. Potom sem tam měl takové ty věci jako koupit něco zvláštního klidně v6 ale nic sem nenašel v těch letech ... No do jara je ještě trocha času třeba se tady někde inspiruji nebo mi přeskočí a všechno prodám a konečně koupim Rama :) Omlouvám se za ot a dík za reakce.

saage
22. prosince 2016, 00:01
0

Moc hezky napsane. Ty vis ze jsme postizeni stejne. ;-) Me na starych autech fascinuje ten pocit, ze auto vnimas vsemy smysly. Citis vibrace ve volantu, citis jak tahlo plynu otvira skrtici klapku, citis smesico vuni benzinu a oleje ze studeneho motoru. Tohle vse v modernich autech neni. Pokud se nebavime o aute od ktereho vyzadujeme presun A-B, a byt po presunu nazivu, a co nejvice odpocaty je jasna volba nove auto. Pokud hledame zabavu za volantem- volim stare.

reagovat
krab
22. prosince 2016, 08:29
0

Díky! :) Je to tak. Ty pocity jsou intenzivnější a taky mě k těm autům pojí nějaká nostalgie nebo co. A to je zajímavý už jak to pozoruju, že se mi to stává s některými sportovními auty z devadesátých let jako například to tvoje. Když mě bylo 18 tak to byla nová "nadupaná" kára. Dneska už ho vnímám daleko víc jako mechanického a zábavného "hrdinu minulosti", takže přesně pro mě :)
Přeju štaštný lov při výběru toho malého britského závoďáčka. Ten se vymyká všech kategoriím. Citem ve volantu a v podvozku je to jako u veterána, ale rychost je skoro jako u moderního supersportu :)