načítám data...

Proč by měl každý Čech jet to demokratické republiky

08. února 2022, 08:41 27 komentářů StreetPro

Protože by (v případě návratu „in person“) v příletové hale líbal podlahu a blahořečil českou politickou scénu...

zobrazit celou galeriiJan Beck: Proč by měl každý Čech jet to demokratické republiky

Demokratická Republika Kongo (DRC 1997-doposud), Zaire (1971-1997), Belgické Kongo (1908–1960), Congo Free State (1877–1908), Tippu Tip empire (1832 – 1876).

Krátce si zopákneme, proč je tam takový ráj na zemi.

Začalo to tím, že podnikavý jinoch Tippu Tip ze Zanzibaru usoudil, že je dobré se napakovat sběrem otroků, drancováním přírody a celkovým opanováním této druhé největší africké země. Ke konci se jeho podnikatelský záměr nebezpečně přiblížil byznys modelu belgického krále Leopolda II , což vyústilo v šarvátky známé jako Kongo-Arabské války.

Tento šarmantní král si na berlínské konferenci v roce 1885 rozehrál partii se světovými mocnostmi tak, aby se celá země dostala do jeho osobního vlastnictví. Během jeho nadvlády mělo původní obyvatelstvo nastartován redukční proces pomocí malárie, neštovic a „akcí Z“ na kaučukových plantážích. Celá anabáze s Free state končí po britském vyšetřování neobvykle vysokého procenta pracovních úrazů, kdy pomalejším pracovníkům chyběly obě ruce, jindy zase kusy kůže. Paradoxem je, že on sám do Konga nikdy nevstoupil.

Takže léta páně 1908 se v belgickém parlamentu pokrokově odsouhlasilo, že to co se dělo je kruté, Kongo se formálně odebralo králi a byznys model mohl pokračovat. Protože se tam kolonistům líbilo, znásobili se z 2.000 na finálních 89.000 v roce 1959. Funny je, že ještě dnes si můžete v Antverpách zakoupit čokoládové ručičky ke kávě. Někdo může namítnou, že jde o useklou ruku obra Druon Antigoona, ale my už známe čistou belgickou duši.

Následují takové ty národní snahy, které v roce 1960 vytáhnou nahoru Patrice Lumumbu z Mouvement National Congolais (MNC), řeší se totožný název dvou sousedících států ("Congo-Léopoldville" v. "Congo-Brazzaville") a plukovník Mobutu je tím znaven do té míry, že  s podporou BE a US  nechá dotyčného popravit (Katanga jednotkou pod BE vedením).

Pak se vrací jízda králů v podobě přejmenování sebe na Mobutu Sese Seko a republiky na Zaire. Že to byl voják se smyslem po pořádek dokládá např. scénka z roku 1968, kdy Pierre Mulele, (Lumumba's ministr školství a vedoucí rebélie Simba roku 1964) byl pod příslibem amnestie vylákán ze sousedního Brazzaville (druhá strana řeky Kongo), aby byl v Kinshase umučen tak, že jeho oči byly vyloupnuty, spodní příslušenství useknuto a končetiny amputovány po částech.

Oblíbenou praktikou bylo rychle měnit ministry a vládu, mučit opozici a následně ji omilostňovat a dávat do vysokých pozic. Ráno se muselo tančit a zpívat min. 20 min na všech náměstích a v institucích, kdo nechtěl či nemohl, byl ubit či prostě zastřelen. Protože nechtěl vybočit z nastoleného kurzu, osobní majetek a úspory se srovnaly s národním dluhem na sympatických 5 miliard dolarů, které překvapivě zmizely ze švýcarských účtů po jeho svržení. V roce 1997 se hrála mačetovaná v sousední Rwandě, Mobutu byl zrovna s rakovinou prostaty ve Švýcarsku a epizoda jednoho masového vraha tím skončila.

Africká a občanská válka (1996–2007) následovala po genocidě ve Rwandě, kde současný (to je africká realita, jsou to držáci) prezident Paul Kagame pronásledoval Hutu milice, které se ukryvaly přes hranice v Gomě (DRC) a okolí. Laurent-Désiré Kabila vedl část opozičních vojsk spolu s jednotkami Rwandy a Ugandy, takže nebylo náhodou, že napochodoval vítězně do Kinshasy a stal se prezidentem. Po jeho zavraždění v roce 2001 vedl zemi syn Joseph Kabila, korupce se překvapivě nevytratila z repertoáru, takže lidi pamatují předvolební tažení jeho ženy s auty naloženými penězi a magické sčítání hlasů (aneb když jste populární natolik, že získáte nějakých 97%, ale po dodatečném nalezení nezapočtěných volebnich lístků se dostanete přes 100%). Kolem roku 2009 bylo odhadnuto na 1-5 miliónu zabitých a zhruba 400tis znásilněných žen (to je číslo za rok a pouhý odhad). Navíc, africké znásilnění má jinou úroveň, dochází zde k nařízenému sexu mezi dětmi/rodiči, uřezání prsou kojícím matkách, zapálení lidí v kostele, zneužití dětských vojáků nebo sběr lidských trofejí. V letech 2016-2017 se situace, především v Severním Kivu, vrátila do dob největšího běsnění. Moc tomu nepřidal ani prezident Kabila, když přijal do ozbrojených řad příslušníky M23 (bývalá rebelská skupina), kteří následně potlačovali protesty střelbou.

V roce 2018 se stal prezidentem Felix Tshisekedi, což byl představitel opozice, ale osobně si myslím, že bordel a zmar může nerušeně pokračovat.

Loď

Řeka Kongo láká k projížďce lodí nejen lidi na plovoucích ostrovech, ale i pracovníky zahraničních ambasád, strategicky rozložených na břehu s motorovými čluny na skluzech (automatizované až 50 m dlouhé dráhy, kde silné motorové čluny jsou dotankované, zaplachtované s emergency výbavou on board, připraveny přejet na protější břeh do několik kilometrů vzdálené Brazzavile v případě další bullet-season).

Dlužno podotknout, že proud je velmi prudký i přes hloubku řeky až 200 m a objem protékající vody je těžko pochopitelný i nám od Máchova jezera. Cestou můžete potkat nejrůznější zvěř, mrtvoly lidí nebo patrolující vojáky OSN. Nebo čínské a indické lodě odvážející cokoliv domu, 101% legálně.

Z technického hlediska byla poutavá návštěva strojovny UN lodi na jezeře Tanganika, která byla původně poháněna naftovým bi-turbem (…I know, wow), ale když se turba rozbila, stačilo jim zavařit skříně a vytvořit tak malou expanzní komoru než jdou plyny komínem pryč. Čistá práce… na co turba, muzungu.

Jiné, méně opečovávané lodě, se transformovaly časem na ponorky, takže ležely částečně ponořené vedle mola a smutně koukaly na mentální rozklad přístavu v Kalemie, který byl kdysi i překladištěm na funkční železnici, disponoval suchým dokem pro opravy a byl přístupovým bodem na 5 km vzdálené letiště. Dnes je tam přísný zákaz fotografování, protože jde o strategický objekt státu (asi ty ponorky, tipuju).

Vlak

Dráha pamatuje moderní doby až 50tých let za belgické nadvlády, takže dnes se můžete směle pustit vlakem leda tak na vlnách fantazie nebo prstem po mapě. V reálu je ztěží (s operativním nasazením údržby a odházení písku/bordelu) průjezdná spojnice Kinshasa/Matadi na západě a Lubumbashi/Kamina na jihu. Netroufám si odhadnout sever, kde se střídají období bojů, deště a eboly.

Letadlo

Všechna letadla registrovaná v DRC jsou na ban listu normálních zemí z bezpečnostních důvodů. Je to jedna z mála šancí vidět lidi čekat pod křídlem obstarožního boeingu přímo na ranveji, kterak se snaží pomocí rukodělného dreveneho žebříku vlézt do revizního otvoru kdesi v trupu spolu s klecí slepic, svázanou kozou nebo truhlou s nářadím. Když nemůžete přistát v zamýšlené destinaci, protože se tam zrovna někdo netrefil při přistání, takže je na díly po celé ploše, můžete si být jisti, že ten den tam nedoletíte.

Většinou ani ten následující, protože se létá rafinovaně. A musí te být nad čarou na přepravním seznamu. Protože když jste pod čarou… ó, you have bad luck, papa, you got to wait, huh. Četli jste o českém Let-410, který spadnul, když se přepravovaný krokodýl osvobodil a pasažéři se šli rychle podívat na pilota, jestli už bude přistávat?

V Gomě je třeba zajímavé letiště tím, že vedlejší vulkán Nyiragongo jej občas zaleje lávou, včt. města okolo. Komu by to nestačilo, může počkat až přilehlé jezero Kivu uvolní kapsu metanu, který by spolehlivě udusil vše zive (nějakých 2 miliónů lidí v údolí kolem).

Auta

Kdyby se někdy prodávalo auto s logem „tested by locals in Africa“, nebojte se jej vzít s sebou na Mars. Tatík svého času opravoval jednu fancy značku SUV made in RO, ale tohle jiná liga. Tady i Patrol zjistí, že může jezdit s pneu na plátno, kolech na 4 šroubech z 6ti, že stabilizátory jsou zbytečné, baterka může být připojena obtočeným drátem, druhá nádrž nefunkční, okna přilepená izolepou, bez rezervy a heveru, interiér připomíná nejvíc asi kubánské speciály potažené ochrannou vrstvou loje… a to prosím popisuji vůz OSN.

Místní samo takové luxusní káry nemají. Ty najdete s rozbitým čelním sklem do neprůhledného stavu, pochopitelně RHD, občas nebourané přes střechu jen jednou, častěji s vylomeným kolem, protože ten čep to prostě jednou vzdát musel. Velké taxíky jsou vybrakované dodávky, kde je vše včt. sedačky řidiče nahrazeno dřevěnýma lavicema, dveře buď chybí nebo jsou otevřené, běžně potkáte lidi stojící nohama uvnitř a tělo vystrčené oknem ven, držíce se báglů na střeše.

Světla apod zbytečnosti byste hledali marně, nosnost těchto věcí je definována čistě použitou pneu. A použitou až do konce. A tím se dostávám k tahačům a náklaďákům obecně, protože to mě odrovnalo úplně. Že vidíte jet návěs s jednou funkční osou ze dvou/tří bych pochopil, ale když je zlomený rám svařen tak jak je, tzn. prolomený dolů a ještě do strany pod úhlem, vznikne působivá  trajektorie za pohybu.

Ne, neřešíme centimetry, tady jde odhadem o 25 cm, tedy něco jako je průměr konžského samce. Inu, ne nadarmo se vypráví, že bůh šel s vakem plným nejvzácnějších nerostných surovin, když tu s ním zavadil o zem a všechno vysypal ma území DRC. Chvíli se škrábal na hlavě a pak vysypal ještě jeden pytel, aby se to vykompenzovalo.

Motorky, kola, čukudu

Čínské motorky, naskládané pod nákladem barelů, pytlů rýže nebo několika aut, se nejlépe vykládají ručně, protože jeřáb v přístavu potřebuje elektřinu, ale ta je jen někdy, myslím tím hodinu dvě ráno v úterý a večer v pátek. Pak se rozbije vodní elektrárna 50 km daleko a 6 měsíců máte utrum, takže si asi umíte představit, jak šetrně vyndáte ta dvě auta zaskládaná bordelem. Nakonec je jeřáb vytáhnul 2x ocelovým lanem pod prahy, takže se ani moc neobtisklo do dveří a blatníků.

Kola jsou jímavým prostředkem pro místní taxikáře-amatéry, profíci mají motorky, které neváhají leštit v řece. Toho si bohužel všimli i krokouši, takže je tak jednou za 2 měsíce vidět scénka, kdy se lidi na mostě (mimochodem puvodne železniční, přes který se jezdí střídavě sem a tam za neúčelného řízení/žebrání dvou místních policistů) mlátí do hlavy a křičí s posunky (ne nepodobné návštěvě pavilonu primátů) směrem k vodě, kde se s křikem protáčí vodou nejslabší MyčBjukenen, poháněn krokodýlí ploutví a tlamou. Asi tak za 20 min je po všem… a místní se zase společně myjí a berou vodu na vaření, jakoby se nic nestalo. Přeci jen je zase na 2 měsíce pokoj, že. 

Čukudu je těžko popsatelný prostředek, který by normálně neměl ani existovat. Podezírám někoho z OSN se zvráceným smyslem pro humor, který jim pustil několikrát Flinstounovi a zapomněl jim říct, že je to jen fikce. Takže uvidíte velikou koloběžku ze dřeva, kola obalená vzorkem/běhounem z pneumatiky, vzadu s přítlačnou brzdu a progresivně odpružená přední vidlice směsí gumy a vláken.

Na to se navěsí náklad několika metraků rýže, dřevěného uhlí, rozložených postelí nebo cokoliv vás jen napadne. Papa naskočí za plného provozu, mnohdy v dešti nebo kouři, takže nesrazit podobný povoz (který nelze moc řídit, natož ubrzdit z kopce, odkud to mnohdy valí dolů na trh) je jen dílem sebezáchovy.

HIV highway

„Lagos-Mombasa dálnice“ spojuje Nigérii s Keňou, tedy západní a východní pobřeží a dva nejdůležitější přístavy. Bohužel, trasa vede přes DRC, kde si vysloužila nick-name ‘HIV highway’. Mohu potvrdit, že v Kinshase není problém sehnat prostitutku za 5 USD, o tom jak to vypadá někde v buši poblíž odstaviště těchto kamióňáků si nedělám nejmenší iluze.

Space

Troposphere 1 až 6 je ambiciózní vesmírný program konžské vlády s nucenou participací minimálně jedné krysy s poznámkou, že to nedala. Vřele doporučuji shlédnout video z linku  (obzvláště poslední předstartovní úpravy flexou, kdy NASA bledne nad koumáckým duchem afričanů a doslovnou flexibilitou). Jednoho pak nadme pýchou naše koketování s mimozeměšťany pomocí sondy Magion. Ok, pro fanoušky DYI ještě jeden návod jak dobít vesmír doma na zahradě.

A hej, jestli se kua někdo budete smát, kupte si letenku, vyřiďte víza, nechce všechno cenné doma a jeďte si užít jízdu na kterou nezapomenete.

PS – poslední foto je hlavní bulvár v Kinshase, který vzniknul tak, že Čína chtěla nějaké ty dobroty z DRC a prezident chtěl ukázat něco málo civilizace. Takže přijelo pár buldozérů, srovnalo baráky se zemí, nasypalo asfalt a pár semaforů pro tu správnou city atmošku a kluci mají kde popojíždět. Na samém konci se staví vánoční smrček, v 35+ stupních / 98% vlhkosti a tam stojí opálený Santa a o kus vedle je v OTéčku s lafetovanou 12,7 mm v pohotovosti Černý Petr.

Pokračování příště, bude-li zájem…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jan Machač
08. února 2022, 22:38
9

Zájem je!

reagovat
martin_100
09. února 2022, 01:37
0

Nejel bych do takový řiti ani kdyby mě za to někdo platil. Ale počtu si rád.

reagovat
Moctezuma
09. února 2022, 02:25
0

Hodně dobrý článek :D Fakt boží.. Také díky za historický exkurz. O Tippu Tipovi jsem nikdy neslyšel.

reagovat
beastar
09. února 2022, 08:40
3

Já tam byl před deseti lety. A i v pár okolních výspách africké sounáležitosti a pokroku. Z čehož DRC je zaručeně nejhorší. Lidé jsou mrtvý defakto už při narození. A taky tak žijí. Navíc sem měl pocit, že bělochy tam skutečně nenávidí. Což v jistém ohledu není divu. Další podobně hnusná, smrdutá díra plná kanibalů je Liberie. Smutná je i Zimbabwe s chlebem za pět milionů a výplatou 4x denně, ale tam jsou alespoň cool místní.

reagovat
StreetPro
09. února 2022, 09:34
2

To je takový africký stereotyp - jako bílej (tady označován jako "muzungu" což znamená bohatý bílý muž) máš dle jejich názoru právo držet hubu, klopit zrak a udělat stojku na požádání. Zkusím při příštím deadlinu v práci (což mě vždy spolehlivě motivuje dělat cokoliv jiného) napsat pár veselých historek.
Největší šok je, když z DRC přejedete do Ugandy nebo Rwandy (což je v Gomě otázkou pár hodin nádhernou přírodou, pokud teda máte víza nebo magický pas). Najednou mají lidé mimiku obličeje, nesnaží se vás ojet jak 8 leté děcko a dokonce máte pocit vzájemného respektu či porozumění. Zajimavé je vidět, jak jsou africké země podobné, jedno jestli jste v Kinshase, Bamaku nebo Mombase, vidíte pořád stejné věci/bordel/zvyky.
Nádherné k civilizované turistické návštěvě je Západní Kapsko, jižní část Namibie nebo pobřeží Keni.

beastar
09. února 2022, 22:54
0

Namibie je skvělá, se svou německou historii. Tam se snad dá dokonce mluvit o tom, že se cítíš bezpečně. Docela silná je komunita euro důchodců. Já byl naštěstí v drcu jen deset dnů. Ugandu a Rwandu znám naštěstí jen z vyprávění.

Když to shrnu pro člověka co tam v regionu nikdy nebyl. Šok je všechno. Pro mě třeba čerstvě zabitá koza hned u východu z místního klubu. Jestli se to tak dá nazvat. Která okamžitě posloužila jako street food. Nebo třeba jak rychle dokáže zmizet vrak čehokoliv co má cenu. Děti žebrající přímo u okna restaurace. Všudypřítomná ochranka s tyčemi :)) Většinou po něčem sjetá. Lepidlo asi. Neschopnost držet dohody někdy i v jednu danou hodinu. Léčba zánětů léky na bolest a horečku a tak dále. Někde sem byl čistě jako turista. Někde obchodně ještě s bývalim obchodním partnerem. A vždy to byl zážitek.

Jak ale píšeš. Jsou místa a země která jsou opravdu hodně krásná. Národní parky, některá města. Bohužel ne v DRC. Tam je jen zloba, chudoba a jakýsi zvláštní hněv. Zejména bych tam nechtěl být Belgičan. Jestli dobře hádám tak ty děláš něco pro UN...

Každopádně zajímavých historek není nikdy dost. Já bych tam některé Evropany posílal i zdarma. Je to zkrátka poučná část planety.

Sa
Sato
10. února 2022, 09:24
0

beastere ak mozes, skus trochu rozpisat aky biznis sa tam da robit. Okrem importu dojetych pneu ma nic nenapada. Strasny shithole. Mna mrzi ze som nestihol precestovat svet kym som bol mladsi, ale Afriku by som si ako celok odpustil.

StreetPro
10. února 2022, 09:52
1

Muzes tam delat cokoliv, protoze tam nic moc neni... Treba Libanonci (dalsi nestastna domrvena zeme pol. rezimem) tam casto rozjizdeji tiskarny (jakoze dovezes jednu multifci, co najdes na patre v kazde vetsi firme), fotolaby (analogie predchozi zavorky) nebo bistra a pekarny (mistni produkuji chleba s piskem a zvlastni patvary, ktere jsem posleze identifikoval jako pozustatek po BE - ma jit o wafle). Import motorek z CN, dobitých RHD aut, C-kvality zbozi z CN a IN...
Pro info - pneuservis na hlavním bulváru v Gomě a podlaha fancy novostavby s nájmem 1500 USD/měsíc.

beastar
10. února 2022, 10:00
1

Teď sem to chtěl napsat. Realita je taková že s různě nízkou úrovni jde dělat cokoliv. Co se mě týká, tak my jsme tam byli protože zlato... To je to s tím Bohem z článku... Někdy štěstí sedne na vola. Když to řeknu hnusně tak s evropským vedením by to pravděpodobně byla velmi bohatá země. Vzhledem k lepším zásobam cenných kovů a dalších surovin, než má Norsko. Já úplně nechci zabíhat do detailů. Bohužel mnohdy je to prostě v lidech.

Sa
Sato
10. února 2022, 10:02
1

Akoze chapem, ten import shitu beriem ale tie sluzby.. predpokladam, ze ta kupna sila tam je taka mizerna ze ceny sluzieb musia byt nizko. Ale chapem, je to proste volny trh, pre sikovneho cloveka ktory dokaze veci naskalovat a zakladat nejake miestne retazce kadecoho tak to moze byt klondaik. Kym nepride niekto z kalachom/macetou nestane sa partnerom :)
Pracovna moralka v kombinacii s priemernym IQ potencialnych zamestancov musi byt tiez labuzo.

StreetPro
10. února 2022, 10:31
7

Tohle je dost častý omyl... samo jsou tam chudí lidé, střední vrstva a super rich... jakože není problém vidět nejnovější X6 v M paketu na nějakých absurdních pneu brodit se blátem a odpadky po stejné ulici, kde bydlí někdo v domě za 50USD...
Příklad - lidi mají auto, motorky, kola... ale jejich děti/ženy chodí každý den několikrát 500-2km pro vodu k jezeru, kterou pak na hlavě nosí zpátky do domu... nejsem nejostřejší pastelka v penále, ale natáhnout si trubku s čerpadlem na břeh bych udělal asi druhý den (jakože pro vesnici 400m od břehu by to bylo to nejmenší).
Oni jsou mnohdy tak pitomý, že se o tom našim politikům ani nezdá...
Třeba v Namíbii žila byla jedna německá rodina na farmě, která produkovala pomerančovej džus (klasický kapitalista produkující nadhodnotu za pomoci vykořisťování pracujícího lidu). Měli se dobře, ale protože to šlo pro bílé v JAR od 10 ke 2, rozhodli se, že nebudou čekat, až to aplikují také v Namibii. Svým vykořisťovaným, které celou dobu živili a vzdělávali, v podstatě celou farmu přenechali. Jaké bylo překvapení, když se tam po 4 letech jeli podívat. Vše domrvené, z baráku klasický afrohaus (špína, bordel, netekoucí voda, nefunkční 90% elektriky - jedna žárovka natažená kabelem rovnou od jističe), na plantáži pokácené stromy, které kultivovaly desetiletí... papa jim s úsměvem vysvětlil, že těch pomerančů pro ně bylo moc, že hnily na zemi, a dřevo prodal na dřevěné uhlí, že jim stačí těch 5 co nechal u baráku (ještě s takovým tím nadhledem - koukej, ty přivandrovalče, jak jsem to ošéfoval po našomu).
Od té doby tam nikdy nejeli.

beastar
10. února 2022, 11:44
1

Sato: S IQ zaměstnanců a pracovní morálkou mají velké zkušenosti třeba ve firmě Vekra tuším. Ti tam otevřeli továrnu na výrobu oken. Velmi zajímavé historky má pan majitel. Táta zase kdysi byl na Zanzibaru stavěli tam hotelový komplex. Taky skvělý.

Obchodovat tam ale jde. Samozřejmě určitě ne v době mačet a válek. Ta nestabilita je velký problém. K tomu cestování. To buď v klidu já teď zase pro změnu nemám čas. A více, méně EU nepovažuji za cestování to už je dnes všude tak stejné. Stejné zboží, stejné řetězce a tak..

beastar
10. února 2022, 11:53
0

Streetpro: Spousta uprchlíků zejména světlejší barvy pleti z JAR by mohlo vyprávět podobný příběh. Jinak k té chudobě. Tohle mě dostává v Kambodži třeba. Krásný nový Hilux, satelit, ale barák z plechu všude bordel, elektřina z generátoru.. Nebo se mi líbilo jak má každý mobil v Botswaně, čumí na ty nigerijsky tvnovelas. Přesně v domě za 50 USD. Frajer jde v obleku, ale má na nohou pantofle. Mimochodem k těm autům někdy sem fakt nechápal cesta na kopec kde by ani UAZ nevyjel... A nahoře místní s S5, Ečkem apod... Jinak uznávám že představa že jsou to jen křováci co chodí pěšky davno neplatí. Takový centrum Lagosu třeba... Kam se na to hrabou nějaký vesnice třeba v Itálii.

esmo
11. února 2022, 09:37
1

beastar: Vekra dělá okna v DRC ? Tak to by bylo to poslední, co bych čekal, že se tam dělá :D

martin_100
11. února 2022, 12:17
-1

No a to je přesně ono. Tvrdim to celej život. Prostě afričani jsou líny poloopice neschopný nějakyho racionalního myšlení a chování.
Bílej muž jim vybudoval infrastrukturu a dokud nad nima mával holí takto všechno šlapalo. Bílej muž zmizel zmizela hůl a šlo to ho prdele. Bez hole černej muž nemaká a jenom natahuje ruku "bílej pošli prachy a žrádlo" .

af
afro-r1
11. února 2022, 12:55
-1

Problem je to prumerne IQ a s tim se nic moc nenadela. (a v evropskych mediich se nesmi vyslovovat)
Evropa a vychodni Asie 100, Arabove uz hure - 90, sever Afriky 80 a stred pod 70.
(u nas je 70 tak nejak hranice lehke demence)
Podle toho to vsechno vypada a neni zadna moznost jak to ovlivnit.

Tudiz to v Africe bude vypadat stejne i za 100 let, nebot lidem s IQ70 se nikdy nebudou rodit deti s IQ100. (mysleno vseobecne, ne, ze by k tomu nemohlo dojit)

martin_100
11. února 2022, 17:56
-1

A právě proto jediná humanitární pomoc africe která má smysl je stavět tam školy a posílat učitele.
Nemá smysl tam cpát prachy, doktory a žrádlo. Potřebujou školy a učitele. Pak jim to IQ začne pomalu stoupat. Toje dokázaný že IQ se skládá z časti vrozený a z časti získaný. Jo a těm učitelům samozřejmě musíme dát i ty hole jinak se nezmění nic. Bojim se že to je utopiea i kdyby ne tak je to běh na spoooouuuustu generací. To spíš dřív zdegeneruje západní civilizace na jejich úroveň. Taková amerika (usa) je toho jasným důkazem.

krab
09. února 2022, 19:53
1

Je to moc zajímavý a těším se určitě i jako všichni ostatní na druhej díl. Je to zajímavý, ale o Africe toho většina nás Evropanů ví v podstatě úplný prd a na to co dělali předci belgičanů, britů a dalších v rolích kolonizátorů by zas všichni radši zapomněli. Smůla, že evidentně ani v době po kolonizaci to obyvatelům nic pozitivního nepřineslo, vlastně asi v mnoha zemích to bylo asi i horší. A zajímalo by mě, kdyby někdo dokázal bez obalu a podle reality popsat jak to tam dneska chodí pod přímým vlivem čínskejch "investorů", vlastně taky kolonizátorů, jen už se to tak do novinovýho článku nenapíše. Jinak netuším proč, ale jak jsem se začetl, viděl slovo Zaire, vzpomněl jsem si na starou písničku od Johnyho Wakelina "In Zaire", jsem si jí k tomu musel najít a pustit...

reagovat
beastar
09. února 2022, 23:00
0

No jak. Je tam brutální bordel. I když teda odborník na to nejsem. Jeď se kouknout letenky jsou dostupný. Abych zase nekecal tak jsou země kde je pořádek a z pohledu turisty si užiješ. Namibie, Botswana, RSA, Zambie.

martin_100
10. února 2022, 07:51
-2

Dokud fungoval koloniální systém takty země fungovaly.
Jak se na to bílej muž vysral a nechal bubáky aby si to řídili sami tak je tam akorát bordel.

StreetPro
10. února 2022, 09:22
2

Spíš šlo o to, že se rozhodlo (mnohdy bez kontextu a všeobecném povědomí o dané zemi), že kolonie = zlo (což nepopírám mnohdy bylo), ale to co je nahradilo (bordel, kleptokracie, boj o moc, utrpení běžných lidí) je v důsledku ještě horší. Bohužel není moc cesty zpátky, když i taková země jako Gambie (nudle mezi Senegalem a Senegalem), kde jsou lidé tak líní, že se tam ani (jako v snad jediné Afro zemi) neválčilo, odmítá používat angličtinu coby ofiko jazyk, jakožto odkaz na koloniální historii. A to je na tom to nejvtipější, protože ta země je známa pro sexuální turistiku (bohaté staré Britky se nachávají narážet od beachboys) a sňatkové podvody (opálení kluci se zamilovávají do neforemných britských dam pod vidinou EU pasu a přestěhování do Anglie, kam po orzvodu dorazí zbytek famílie).
Jinými slovy, s bungala bungala jim to nepůjde, ale angličtinu by rádi nepoužívali...
Chápeme se, ne? :-)

beastar
10. února 2022, 10:07
5

Problém koloniální podstaty bylo i dělení území bez historického kontextu. Nakonec to byl problém i v Evropě. Židé v Německu, Němci v ČSR, Maďaři v Rumunsku, Poláci na Ukrajině a tak dále. V Africe je těch etnik maličko více. A tradice je se navzájem zabíjet a zotročovat.

Přijde Evropan a udělá hranice... Pak odejde a nechá něco jako státy. Kde mají být občané společnosti rovnoprávní. Mít stejné cíle a tak dále. Jenže ve státě je Xy území, jazyků a každý chce mít tu vládu. Moc náčelníka se často měřila tím kolika vládne duším... No a jen v Africe si často vystačí s válkou občanskou. Mezi státy se s nějakou výraznou válkou často nesetkáme. Teď opět bordel v Etiopii. Zase v podstatě vzpoura uvnitř hranic země. Tam byl mimochodem kdysi budovat koloniální mír jeden můj dávný předek:)))

Prostě to téma je velmi široké. Souhlasím po zkušenostech i když malých s tím. Že určitě není problém jen v koloniích a historii..

af
afro-r1
11. února 2022, 16:03
1

Cetl jsem nedavno na italskem webu (neb ti maji ke stredomorskym krajum geograficky blize) zevrubnou analyzu "narodneosvobozeneckeho boje" v 50-60 letech.
Zaver byl takovy, ze uz od konce valky se GB, Francie a ostatni pokousely svych kolonii zbavit, neb byly celkem velkou zatezi rozpoctu. V celkovych souctech prevazovaly vydaje (infrastruktura, statni sprava, skolstvi...) nad zisky (suroviny, vyrobky..)
Po dlouhych vladnich rozhovorech se podarilo se podarilo dohodnout kolonialni spravu aspon do pocatku 60 let, lec potom uz definitivne predaly samospravu mistnakum.
Takze onen casto zminovany "narodneosvobozenecky boj" se "zlymi" koloniazotory byl v poslednim stadiu spise premlouvani o zachovani jejich statni spravy.

Bavoraczech
22. února 2022, 13:53
-1

No a zas je to o jen o výhodnosti businessu. To je totiž to jediné, o co muzungu jde. Totiž vytěžit maximum pro sebe a po mně potopa. Otázkou je, jestli by Afričanům bývalo nebylo lépe, kdyby je tam někdo nechal žít po jejich a nic nekolonizoval. A vůbec Ušáci a jejich slaves... a dneska si myslí, že jsou opět ti nejlepší na světě a tak si vyráží na výhodné akce kam se jim zlíbí...

ro
rock
22. února 2022, 14:52
1

ad Ušáci a jejich slaves

Bych jenom podotkl, že otroctví v Africe existovalo dávno předtím, než někoho napadlo exportovat ho do severní Ameriky. Už minimálně 500 let předtím, než Kolumbus vyrazil hledat Indii, sloužila Afrika pro araby jako zásobárna pracovních sil. A samozřejmě ještě předtím se tam zotročovaly jednotlivé kmeny a království navzájem. Když pak Portugalci začali otroky odebírat ve velkým, království jako Ašante nebo Dahome si z toho udělaly gró národní ekonomiky.

Stejně tak zatímco v USA bylo otrokářství zrušeno (jakkoliv oficiálně v některých státech vlastně úplně nedávno, tak fakticky před minimálně sto lety), v Africe existuje doteď.

esmo
11. února 2022, 09:25
0

Tak to je opravdu nevšední destinace pro dovolenou. Zájem o další díl určitě je :-)
A teď si jdu zase pustit Top Gear: Africký speciál

reagovat
StreetPro
10. června 2022, 21:47
0

Historie DRC v působivém detailu


nebo v krátké soft verzi

reagovat