načítám data...

Necháte se zabít vlastním autem?

01. června 2018, 14:02 25 komentářů TheKubajs

Jaké jsou Vaše morální zásady? A jaké jednou budou morální zásady Vašeho auta?

zobrazit celou galeriiJakub  Pospíšil: Necháte se zabít vlastním autem?

Autonomní automobily se pomalu ale jistě vkrádají do provozu a i přes časté kiksy se nás několik vytrvalců snaží přesvědčit, že se jedná o řešení budoucnosti. Ano, dokážu si představit, že se časem povede vyladit autonomní systém do dokonalosti a jednotlivé vozy skutečně zvládnou jízdu bez řidiče. 

Jenže – na silnicích nejezdí jen auta, ale bohužel se po ní pohybují i jiné subjekty. Chodci, zvířata, cyklisté… ti všichni se “bohužel” neřídí soustavou senzorů a kamer, ale jen svým úsudkem. A ten není dokonalý. 

Dříve nebo později se tak stane nevyhnutelné a chodec vstoupí plně autonomnímu vozu do cesty. Co má nyní autonomní vůz udělat? Strhnout řízení do škarpy a ohrozit řidiče? Zabít chodce na přechodu? Co když jdou po přechodu dva chodci? Co když jsou to děti? Otázky, samé otázky. 

Jako řidiči se za jízdy rozhodujeme sami za sebe, mnohdy podvědomě. Nemusí jít hned o vypjatou situaci z předchozího odstavce, drobná rozhodnutí činíme za volantem pořád. Některá lepší, některá horší, ale pořád jsou to naše rozhodnutí. Činíme je na základě své povahy, zkušeností, nálady a spousty dalších faktorů, které je ovlivňují.

Jenže podle čeho se rozhoduje autonomní vůz? Pravděpodobně podle toho, jak byl naprogramován svým tvůrcem. A tady přichází kámen úrazu. Usednutím do autonomního vozu tak nepřímo předávám řízení výrobci auta. Ale jeho povaha a jeho názory na to, co je správné a co ne se mohou zásadně lišit. 

Dost bylo tlachání, pojďme se na to podívat v praxi. Zkuste si následující rychlý test a všímejte si i drobných nuancí u postaviček (mladý, starý, tlustý, zloděj…) (klikněte na tlačítko “start judging ve spodní části obrazovky):  http://moralmachine.mit.edu/  

Když se proklikáte do konce, zjistíte, jak jste na tom v porovnání s “průměrem”. A tam jsem dospěl k několika zajímavým zjištěním. Například k tomu, že “většinový názor” zdaleka nepovažuje dodržování předpisů jako mandatorní předpoklad pro to, kdo bude za svou chybu potrestán. Do vozu nastaveného “většinovou” preferencí bych rozhodně nesedal s klidem. Mohl by mě totiž s klidem poslat do škarpy kdykoli mi někdo vběhne do cesty.

Ve světle předchozího zjištění mě tedy už nepřekvapil výsledek “sociální hodnoty” lidí kteří přežijí. Opět naprosto nesmyslný konstrukt zvýhodňující jednotlivce na základě jakési neuchopitelné sociální normy.

Třetí hodnota, na kterou se chci podívat trochu blíže je pak snaha “zachránít co nejvíce životů”. Ano, to zní na první pohled navýsost logicky a šlechetně. Ovšem je to v pořádku i v případě, že oněch “více životů” je viníkem této situace? Pokud vám vběhne do cesty skupina opilých lidí, je správné, že vás vaše vlastní auto ohrozí na životě, ačkoli jste neudělali nic špatně? Odpovědět si můžeme každý sám.

Zatímco se tak výrobci předhánějí v počtu kamer a senzorů, které dokážou ve zlomku sekundy zachytit smítko o velikosti mince a vypočítat jeho trajektorii v závislosti na milionu různých faktorů, já stále marně čekám na uspokojivou odpověď na otázky výše. 

A jaké jsou vaše názory na autonomní auta a jejich morálku? Jak jste dopadli v testu? Jste spíše “průměrní”, nebo se v některých názorech zásadně lišíte? Budu rád, když rozpoutáme diskuzi v komentářích.

 

 

 

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Beny
01. června 2018, 14:53
1

Mě na tej autonomii nejvíc sere to omezování svobody. To jako zakážou všechny ostatní dopravní prostředky kromě aut?

reagovat
beastar
01. června 2018, 16:39
1

Autonomní kolo, motorka a koloběžka od Beastar Inc. do každé rodiny. Už se těším na ty holograficky reklamy ala Bladerunner..
..

Hej fešáku....jó ty tam. Netvař se tak smutně autonomní kolo od bíestáru je to co potřebuješ ty stará vojno. Samo jede, samo točí z pruhu ani nevybočí. A vypadá autenticky jako kolo z minulého století. Tak na co čekáš virtualni soulož ke každému třetímu kusu zdarma.


A děláme i motorky!!!

Berzelius
01. června 2018, 16:49
0

Paráda, tak hned beru 3ks prosím :-)

Jakub Pospíšil
01. června 2018, 18:11
0

Beastar industries. Ale jo, proč ne. Autonomní taška na kolečkách bude taky?

beastar
01. června 2018, 18:22
0

To zatím připravujeme. Investoři se těší zejména na ty kola. Teď čekäme jestli se dohodneme s Putinem. Chceme v roce 2019 poslat naše 1 kolo plne autonomní originálně nazvané Beastar Bike One poslat z Bajkonuru do kosmu. Tašky budou když bude zájem. Každopádně v naší GigaUltra fektory v Dýtrojtu vyrobime denně až 50 000 Bike One. Stačí složit 25000 euro zálohu a je to tvoje. Dýtrojt sme zvolili páč jsou levný pozemky po zaostalém automobilovem průmyslu. Obyvatele jásají a jelikož jsme eko friendly stop rasism firma oslovíme zejména chudé černé léty bílou menšinou utlačované obyvatele. To pozvedne ducha a zlepší kvalitu montáže. Koupí naseho kola přispějete na rozvoj lepšího světa každé 100000000 euro věnujeme dětem v Náhorním Karabachu na zakoupení lepšího ak47.

Tesla a Beastar do kazde moderní garáže. Více na konferenci kde představíme více. I taška bude jenom nám musíte věřit. Jsme startap volové, tak nečekejte zázraky.

Jimi
01. června 2018, 17:41
0

Google nelení...

reagovat
beastar
01. června 2018, 18:13
2

To je ta věc kterou klárksn tituloval jako samoříditelný gauč na kolech?:) Pěkný no ve čtvrti skoro bez provozu. Jako atrakce v Disneyho lendu by to mohlo fungovat... Taky se svezu asi lepší jak labutě.

Franz Kafka
01. června 2018, 19:10
2

Fakta

Maximální rychlost v testu 40 km/h. Čtvrť asi jako kdyby to jezdilo v zoo. Provoz minimální. Přesně domácí hřiště těchto gaučů. Místo na sezení, když chcete někam dojet. S autem to má společnou podobu jinak je to víc vlak. Pro Google možná awesome, ale i schoolbus má víc sex appealu.

ma
martinw
01. června 2018, 22:15
0

Jako at to zkousi za 10 let uz se tomu smat nebudeme, at jsou takhle vymysleny dalnice kde budou jezdit auta v kolonach za sebou a bude to relativne dobre kontrolovany prostredi protkany ruznyma senzorama a auta si budou rikat mezi sebou kdyz bude neco divnyho... v ulicich kde muze nastat miliony situaci si to nedokazu predstavit, ale chapu investory ze kdyz se jim podari udelat konecne ten autonomni taxik co bude jezdit po meste ze to je ten 'svatej gral'...

sumy
01. června 2018, 20:31
1

No nevím, stačí mi i ty pomocníčci v současných autech a je mi jasný, jak to má výrobce nastavený-zabit osádku vozu. Adaptivní tempomat v octavce se pokouší o likvidaci posádky v průměru tak 1xza 50km. Akorát motorkáře to má za nižší kastu a ty by to ochotně taranovalo kdykoliv se před vámi objeví. Stojící překážky to ignoruje (to píšou i v návodu, ten jsem si přečetl, páč jsem si myslel, že je to rozbitý. Není, zkrátka kolona na dálnici a šup, bere všechny. Možná už teď jako ekoposukove sbírají ve svých hybridech kytičky, sbírají "samoauta" roadkilly a čím víc, tím líp.

reagovat
sumy
01. června 2018, 20:55
0

A ještě, všechny ty troley dilema testy maj jeden z mého pohledu zásadní problém. Jak auto vyhodnotí sociální/moralni či jakykoli jiný status-proste člověk. Tedy vozidlo může pouze posoudit pocit kusů uvnitř vs počet kusů v kolizním kurzu.

ma
martinw
01. června 2018, 22:11
0

To se pletes, vyrobce to ma nastaveny tak aby usetril prachy, proto skodovacky front-assist je pouze low cost reseni radaru a nejakeho zakladniho vyhodnoceni, to jak takovou nespolehlivou vec vyrobce dokazal homologovat je druha vec...

Schvalne se posad nekdy do Subaru Outback nebo do nove A4 tam sou asistencni systemy opravdu rozumne udelane, novy Volva sou taky dobry - Volva berou v potaz motorkare, cyklisty, chodce, zver... S ostatnima resenima napr. od mercedesu nebo BMW nemam osobni zkusenost.

Ja myslim ze i ten skodovackej front-assist je pokrok, ale kurna nesmite kvuli tomu polevit a prestat ridit to je cesta prave k tomu zabiti.

Jimi
01. června 2018, 23:33
0

No Uberu se ty Volva moc neosvědčily. Nechtěl bych auto s asistentem, který vyhodnotí jenom např. 95% situací správně, zbylé procenta tě můžou klidně zabít... protože je neměl v compu...a nevím, zda těch 100% je vůbec reálných, Někde jsem nedávno četl, že Němci by byli rádi aspoň za těch 90%. To si to radši pohlídám sám a případný problém si sám vyžeru. Legislativa i tak všechno zatím hází jenom na zodpovědnost řidiče...

ma
martinw
02. června 2018, 10:15
1

Ale uber samozrejme nejezdil se systemy od volva, ano Volvo to bylo ale Uber mel tam vlastni senzory a počítač a vlastni nastavení jak řešit situace.... Coz se jim ne uplne povedlo.

Nikdy nebude 100% co rozsypany naklad na vozovce, co kdyz ti holub podela kameru zrovna kdyz ti zacne nekdo prebihat pres dalnici atp.... Miliardy moznosti.
-
Komentář upraven 2. 6. 2018, 10:16:45

sumy
02. června 2018, 11:00
0

Je to jak píšeš, nesmí se přestat řídit. Ale vysvětluj to UBU(úplně blbý uživatel ) Jenže jak řídit auto, který má vlastní hlavu. Po nafasovani octa 3, 2.0 TDI 135kW, 4x4 DSG tedy vlhký sen správného Čecha jsem total znechucenej. Jízda je v tom příjemná asi jako sezení u powerpointový prezentace. Dá se to přežít, ale... Nejvíc mě sere reakce na plyn. Mám pocit že to zpracovává elektronkový počítač s vadnou elektronkou E34 z Katoda Olomóc. Regulérně 1-2s zpoždění. Vjet s tím za provozu z vedlejší, práce s plynem v zatáčkách, popojíždění se studeným motorem... Jediný positivum, nikdo s tím nemůže dělat "myšky", protože to s tou prodlevou prostě nejde. A front asisst, ten ne že funguje špatně, tomu nevěřím že vůbec funguje. Být jediná možnost jak by mi proplácel zaměstnavatel soukromý auto, tak mu tenhle zazrak a předzvěst světlé autonomní budoucností hodím na hlavu. Za víc jak 1mio km nemám jedinou nehodu(krom srnky a jednoho klasického troley dilema karambolu-mimochodem, rozhodl jsem se nabourat své auto, nez ohrozit tu krávu co mi tam vjela že stopky, Spolujezdec byl pár dní po transplantaci srdce, tedy byl to krásnej double kill) Ale s tímhle autem se obávám, že to někdy neudělá co chci a bude ťukec.

ma
martinw
02. června 2018, 12:08
0

U nás tohle nehrozí a vsimni si se ty prvni autonomní vozy jezdi ve slunné Kalifornii, ceska zima spolehlive donuti prepnout na manualni řízeni tedy pokud tu jeste nekdy bude snezit v tehle suche zemi.

Marek Brunner
02. června 2018, 12:50
0

Ohledně adaptivního tempomatu mohu mluvit pouze za nového Leafa. Několikrát jsem si to zkoušel (verze bez ProPilota mají adaptivní tempomat) a funguje to opravdu dobře, aspoň mi to tak přišlo. Do kolony to zastavilo samo, pak to vypnulo s pípnutím. Jasně, měl jsem z toho bobky v kalhotech (nemám s adaptivními tempomaty moc zkušeností), ale moc se mi to líbilo. Jediné, co mi vadí - čeká to, až auto přede mnou vyklidí pruh CELÉ a až po vteřině, dvou to začne znovu zrychlovat.

ma
martinw
02. června 2018, 14:15
0

U toyoty rav4 dam trochu plyn a tempomat tak povoli a nebrzdi za tim kdo odbocuje a vyklizi pruh

Kuře
02. června 2018, 00:32
0

Kdo jste si ještě dělali ten test, jsem jediný kdo by ve 100 procentech zachránil psa před lidmi?

reagovat
sumy
02. června 2018, 11:01
0

A jak v noci rozlišíš psa od ožraly co leze po čtyřech?

krab
02. června 2018, 17:36
1

vidíš, tenhle tvůj blog jsem včera přehlédl. Pěkný zamyšlený, zajímavý morbidní test, nakonec mi vyšlo, že bych nechal často zabít pasažéry v autě, přejel s klidem důchodce, vyhnul se hezké slečně a sám se zabil , případně se snažil vyhnout psům a kočkám a zabil posádku v autě ...

Tohle je jeden z důvodů, proč autonomní auta ne a to ani za předpokladu, že by se technologie naučila ovládat auto víc, než to umí teď. Snad k tomu nikdy nedojde.

reagovat
sumy
02. června 2018, 19:15
0

Jinak je na tom testu krásně vidět, jak interpretace výsledků může být naprosto zavadejici-viz můj výsledek. Prostě kuwa, jak může být měřítkem cokoli jiného než lidský život nezúčastněného (chodce) Do samoriditelnyho auta vlezli pasažéři dobrovolně, tedy jejich smůla. No a podle výsledků prý preferují zlotřilce :-D Navíc jak rozlišit chlapy a ženský... Vždyť kolikrát to i člověk těžko určí :-)

krab
02. června 2018, 20:09
0

No , právě - v týhle kategorii mi vyšel taky ten zloděj, úplně jako tobě ...

Jakub Pospíšil
04. června 2018, 09:05
0

jo,13 otázek je málo a ta interpretace občas dopadne zvláštně. Pro zábavu ideální, pro nějaké nastavení mindsetu by bylo potřeba několikanásobně víc otázek.

ro
rock
03. června 2018, 11:54
0

Jsem na tom podobně; striktně jsem trval na dodržování předpisů a vyšlo mi, že jsem padouch...

reagovat