A jako bojiště byl vybrán okruh v Sosnové. Sešli jsme se tam s kamarádem Ondrou na trackday od Special Drive a já konečně sebral odvahu a zeptal se, jestli by mi tu jeho Miatku půjčil. Svolil a já se nemohl dočkat, až konečně budu moci prověřit asi nejpřirozenějšího a asi i největšího rivala mojí MR2. Několikrát už jsem se v MX5 svezl, ale doteď nikdy neřídil. Tak konečně přišla moje chvíle.

Nejprve pár faktů. Mazda byla ve verzi NB s motorem 1,8 l a výkonem nějakých 140 koní stejně jako Toyota. Samozřejmě krom koncepce je hlavním výraznějším rozdílem hmotnost, kdy MR2 je řádově o nějakých 150kg lehčí. V její neprospěch ovšem zase hraje pouze pětistupňová převodovka a absence LSD. Hlavně ale krom stupně navíc má Miata celkově o dost kratší převody, což pocitově nejen přidává na dynamice, ale také hlavně na okruhu pomáhá držet se ve vyšších otáčkách i v nižších rychlostech, kdy jsem nucen tam v MRce na hulváta dát jedničku, abych neměl plouživý výjezd. Ono je přeci jen rozdíl řadit ze dvojky na trojku v 80km/h při 7000ot/m než ve 100km/h při 6700ot/m. Takže nejen, že jsou v Mazdě lépe dostupné akční otáčky, ale také to člověka víc baví, protože víc řadí i na malých okruzích. Já si dám trojku maximálně na cílových rovinkách, jinak jedu prakticky celý okruh (nejen Sosnu, ale i třeba Mýto…)jen na dvojku.
Ukázkové je u obou aut rozmístění pedálů. I se svýma nohama o rozměru ploutve se dá tancovat po pedálech o obou aut parádně. Se svými „širšími“ 185ti centimetry jsem ale v Miatě měl trochu problém najít ideální polohu za volantem. Volant není stavitelný ani výškově (navíc v autě byl aftermarket volant s celkem širokou nábou) a v oblasti stehen mi chybělo trochu místa a více dozadu už jsem se posunout nemohl. Ale nebylo to nijak hrozné. MR2 má sice na pohled stísněnější interiér, ale díky hlubšímu tunelu pro nohy (není tam motor ani převodovka) tam člověk tak nějak prostě zapadne. Co se týká celkového dojmu z interiéru alespoň v této konkrétní verzi, tak Mazda vede. Přeci jen celý vnitřek v béžové kůži působí více švihácky než černo šedivá látkovo-plastová kombinace u Toyoty. Ale co, na potahy to nejezdí.

Tak vyrážíme. Ještě by se možná slušelo připomenout mé pocity z minulých svezení touto Miatou na okruhu. Rozdíl v koncepci byl ohromně citelný i ze sedadla spolujezdce. Zatímco MR2 se musí do zatáčky „poslat“ a pak pod plným plynem na výjezdu využívat trakce díky motoru za zády, tak Miata při stejném postupu jeví známky nedotáčivosti a na rozdíl od Toyoty si plynem utahovat stopu, což v rámci faktoru zábavy většinou končí více či méně spektakulárním bokem. Jojo, boky, to MR2 neumí. Respektive utrhnout se dá, ale je to spíše na škodu, díky již zmíněné trakci se smyk nedá kontrolovat plynem, ale prostým zadupnutím se smyk vyrovná, Takže rozhodit se dá, ale hodně to zpomaluje, a i když zábava to je, tak driftovací náčiní MR2 rozhodně není. Vyznává čistou stopu a jízdu na maximální hraně, kdy se zadek jemně smýká, ale není potřeba dávat kontra. Pokud se tento limit podaří najít, je v zatáčkách až neuvěřitelně rychlá naprosto nezná nedotáčivost. Velmi návykové. Jako by se mi Toyota snažila sdělit, ať ji šlapu na krk, ale s citem, plynule, a hlavně v zatáčce prudce neubírat, jinak umí i kousnout. Oproti tomu MX5 očividně říká řidiči: „Hraj si se mnou, rozhazuj si mě, zadovádíme si“. Tak něco takového jsem čekal, když jsem v Miatě vyrážel na trať.
Ovšem na rozdíl od minulých svezení tu byl jeden velmi zásadní faktor. Pneumatiky. Jejich stav pouze v případě MR2, ale hlavně rozdílné obutí na MX5. Zatímco v případě minulých projížděk byly obuty na všech čtyřech kolech stejné, takové solidní street pneumatiky, tak nyní si Ondra dopředu nasadil výborné Advany AD08r – také si je pořídím (fotky jsou starší z naší jarní vyjížďky, takže tam jsou ještě všechny stejné). Od takového setupu jsem čekal, že to ještě více posílí přirozené vlastnosti Mazdy a se slabšími gumami vzadu to bude prostě drift machine na požádání. Jaké ale bylo mé (nutno podotknout velmi příjemné) překvapení, že tomu tak není. Nevěřil jsem, jak moc se tím Mazda svým chováním přiblíží právě MRce. V rychlých zatáčkách, pokud tam člověk vletí a ubere, začne zadek díky právě těm „slabším“ pneu krásně utahovat stopu, až se někdy lehce smýkne bez nutnosti jakkoli kontrovat. Samozřejmě pokud to člověk strhne a dupne na plyn tak to samozřejmě driftuje na požádání, ale pokud chce člověk jezdit čistou stopu, tak horší gumy vzadu, respektive lepší vpředu dělají divy. Vskutku jsem byl velmi překvapen. Řídil jsem to poprvé, ale díky právě zmíněným okolnostem jsem se rychle dostal do tempa a jezdil v podobném stylu jako se svým autem. To jsem tedy opravdu nečekal.
Ale pocity jsou jedna věc, vlastní rychlost věc druhá. Tak jsme samozřejmě neodolali a dali si malý „battle“ na trati. Takže taková menší naháněčka. Točil jsem to na kameru, ovšem už v prvním kole jsem sebou nějak škubnul, a kamera mířila hodně dolů, něco málo tam vidět je, ale rozhodně to nestojí za to to sem dávat bohužel. Kdo vyhrál? Asi nikdo. V podstatě jsme jezdili za sebou a nikdo nijak náskok nenavyšoval. V pomalých místech byla nepatrně rychlejší Mazda (asi díky těm Advanům vpředu a díky mým předním sjetinám), v rychlejších pasážích zase Toyota dokázala stáhnout tu několikametrovou ztrátu. Takže přímý duel vítěze neměl.
Takže kdo čekal, že řeknu, které auto je lepší (ač se může zdát, že bych samozřejmě preferoval svoje za každou cenu), tak bohužel nemohu sloužit. To bych si musel projet Miatu na stejných gumách. Jak jsem již popsal výše, je tam rozdíl v celkové charakteristice, ale to neznamená, že je jedno horší nebo lepší. Prostě jen jiné, každé volí zábavu jinou formou a asi i zaujme někoho jiného. Já bych svoji MRku neměnil. Přeci jen kruhové objezdy bokem nejsou moje parketa a jsem spíše na tu čistou stopu, na což bych dle mého osobního názoru řekl, že je MR2 vhodnější. Nicméně minimálně v tomto „setupu“ je Miata také naprosto skvělým okruhovým náčiním a i sám Ondra se zmínil, že ho to takto baví víc, než s identickým obudím. Naprosto ho chápu. Takže Miaťáci, zkuste si někdy dát dozadu něco horšího, respektive dopředu něco lepšího a uvidíte, alespoň na okruhu, za mokra na silnici už je to prý možná až moc hravé. Za mě to rozhodně mohu doporučit. Jen tím nemyslím dozadu nějaké sjeté zimáky, ale tak nějak střídmě samozřejmě :) .


















krab
3. 7. 2017, 21:08Bezvadný, Honzo, dneska koukám, začínáme týden samými blogy. Pěkně jsi to vylíčil :)
Můj, teda úplně okamžitý a první dojem z usednutí do tvojí MR2 byl ten, že sedím lépe uprostřed auta a níž než v jakékoliv Miatě generace NA, NB či NC. A téměř bych se vsadil, že tuhost karoserie MRky je lepší , možná ta měkkost Miaty způsobuje do velké míry onu hravost. A navíc na ten lehčí předek, kdy před tebou není motor si člověk velmi zvykne, takže já stejně tuším, že výsledek zní : MR2 :-D Jsem ale zvědavý, co případně negativního se na MR2 nakonec najde. Miaty znám velmi dobře...
Myslím, že tenhle blog má docela potenciál k nekonečné diskuzi, protože zkrátka ty Miaty a MR2 jsou tu dost vidět a slyšet na Autíčkáři.
Raspby
3. 7. 2017, 21:50No jsem zvědavej jak a jestli se to tu rozjede :). Jinak ten posez byl v tomto případě stejný...Ondra tam má o dost kratší pružiny, což je vidět i z fotek :).
Vavris Vavrisovic
4. 7. 2017, 09:22Jen bych si zde dovolil podotknout, ze mekka kastle je leda k zlosti a na hravosti se rozhodne nepodili ani trochu :-) Jedna z veci, ktere me stvou nejvic.
saage
3. 7. 2017, 23:58Konecne jsem se dockal tohoto srovnani! :-) Hezky objektivne popsano. Za me vede MRcha, proste se mi vic libi. Ve spravne barve vypada porad moderne. Muze byt min zabavna, ale to je dane asi tou koncepci. Jel sem jen v Mazde NC a ta mi prisla uz jako moc dospele auto. :-(
Goldies
4. 7. 2017, 07:27Ha! Super duel! Rikal sem si kdy se do toho pustis. Za me teda palec nahoru :-) o tom, ze potrebujes poradny gumy se vi a rikam ti to porad! Btw pokud bude Ondra zase v Myte, tak si muzes dat dalsi srovnavacku s moji MRchou :-) tam by to asi bylo zajimavejsi! Kazdopadne si tu Miatu musim nekde vyzkouset, konecne zacinam dostavat tu svoji Mrsku do ruky, tak bych rad testnul. Jinak je to presne jak rikas, hodit Mrchu do smyku chce uz hodne hulvata! Jo a rozhodit Mrchu na AD08R he fakt problem i s 2ZZ motorem za zady! Tady opravdu vladne spise cista stopa a uzasne navykove rychle vyjezdy ze zatacek!
krab
4. 7. 2017, 09:01Já se na tu slavnou modrou MRchu taky děsně těšim. Již jsem měl kraťounkou čest do ní usednout a projet pár zatáček a myslím Raspby pochopil z výrazu v mojí tváři, že "dneska by to šlo" :-D
Já když měl období MX-5 , NC a NA , tak jsem MR2 3.generace totálně přehlížel. Nevím proč, kamarád ( měl modrou NB) mi tehdy řekl, na MR2 ani nekoukej, to jezdí naprd.. Tak jsem nad tím nepřemýšlel tehdy vůbec a dál jí neřešil. Zrovna tak mi kdosi nakukal, že MG TF není nic moc na řízení, jedině prý ta Miata má smysl..
Ale jak už člověk nějaké zkušenosti posbírá, mám dojel, jestli ta klišé nejsou nakonec trochu jinak. Tím nechci říct ( abych si nerozhněval Miatí autíčkářovo početné čtenářské křídlo) že Miata je horší :) ... no Raspby to nakonec v blogu velmi elegantně zakončil :-D , no blog , respektive je to plnohodnotný článek, který asi Matěj dá na homepage mě neobyčejně pobavil.
Goldies
4. 7. 2017, 09:13A ted si mily krabe vem, az presednes z defakto seriove (Honza ma "jen" podvozek a PUR ulozeni) do me bestie :-D myslim ze svor a 60hp navic v kombinaci s extra prilnavima UHPckama a urvanym ladakem!
Vavris Vavrisovic
4. 7. 2017, 09:23Goldies: Ty ted v Myte budes, ze? Tak co kdybychom si prohodili auta? :)
Goldies
4. 7. 2017, 09:35Vavris: beru te za slovo!
krab
4. 7. 2017, 10:16Z toho pánové, vyrobíte skvělý článek si myslím. Protože upravená Miata s kompresorem, vs. upravená MR2 s 2ZZ motorem, to je fakt zajímavá věc!
My uvidíme se Saage jak dopadneme na Ringu. Jedeme ve čtvrtek 13.7. se tam povozit a uvidíme jak se vrátíme..podle toho v Mýtě budem nebo ne. Ale těším se na vás, popovídáme a tak bych si to nechtěl nechat ujít.
luv
4. 7. 2017, 11:21akorat ta mr2 bude nic moc na delsi vylety co? nebo ma dostatecny kufr?
Goldies
4. 7. 2017, 11:33Kreditka se tam vleze a vic netreba :-D ted v lete jedeme s zenou do Rima, Maranella, Benatek a Verony, tak dam vedet
Raspby
4. 7. 2017, 11:44čekal jsem kdo se zeptá :-D. No Miata má vzadu kufr, MR2 tam má motor, takže taková menší vanička vepředu a prostor tak pro tři batohy za předníma sedadlama jinak nic...já s tím na výlety jezdím, ale na dovolenou nevím no..to asi ne :-D
saage
4. 7. 2017, 12:16Kufr je dostacujici i pro dva na tyden. Kdyz vezmes jen to nejnutnejsi. Byl sem taky v Rime Mrchou a nic me nechybelo. ;-)
Goldies
4. 7. 2017, 13:05A furt je tam vice mista nez v Catu :-D
krab
4. 7. 2017, 13:24to věřím. Ale znám i jeden jiný roadster s motorem uprostřed, kde je místa v kufru pomalu i na stěhování štíhlé tchýně :-D
saage
4. 7. 2017, 14:24Kdyz vis jak se zbalit, neni zadnej kufr malej
luv
4. 7. 2017, 15:46praveze muj midship roadster je kvuli kufru odsouzen na vylety "kolem komina" ... proto by casem vymena za MR2 mohla byt zajima.
Taky jsem s tim dal roadtrip pres pulku Evropy, ale prave mi jde o to jestli to v MR2 jde pohodlne jako v miate (nahradi to misto za sedackama kufr?).
Raspby
4. 7. 2017, 15:57Takhle...vepředu je taková vana, kde vozím rezervu, olej, hever, lékárnu..a všechno tohle..a ještě bych tam dal jeden batoh....za sedadlama je místo tak pro 3 batohy...to už je celkem dost věcí :).
luv
4. 7. 2017, 21:17to zni dobre :)
Goldies
4. 7. 2017, 21:38Hele ja myslim, ze ty prostory jsou fakt super! Na vezny cesty dostatecny a vikend v Budapesti jsme taky zvladly
luv
4. 7. 2017, 22:56me se teda nejvic libi mk1 :), ale mk3 je takova rozumna volba a navic nebe nad hlavou.
Jak jsou na tom motory se spolehlivosti (v miatach celkem umiraj)?
Goldies
4. 7. 2017, 23:06Jestli mas cas, precti si muj blog. Jinak slovy mistra Toyotaka (Idaho) tak neni otazka jestli se motor zadre, ale kdy :-D se spolehlivosti jsou neupravene 1ZZ opravdu na stiru, ale da se to prezit i v rozumnem rozpoctu ;-)
Raspby
5. 7. 2017, 09:46No já mám zatím stěstí...mě ten motor zatím drží..tak uvidíme jak dlouho :)
skvoor
7. 7. 2017, 08:53Tak já ani předchozí majitel jsme to štěstí bohužel neměli. MR2 má teď najeto cca 260t a je tam už třetí motor
- zrepasovaná 1ZZ z eBay za cca 40 tisíc.
Goldies
7. 7. 2017, 09:39Skvoor: bohuzel, proto sel 1ZZ rovnou vem a sel tam 2ZZ.. co jsem slysel, tak vyznam ma jen novej... pripadne z Emiratu..
skvoor
7. 7. 2017, 17:30Jj, motor je z Emirátu a s ním najeto cca 10 tisíc a zatím drží.
Škoda, že tam 2zz nedávali sériově. Jinak já mám svody bez předkatů a odlehčený setrvačník a trochu to 1zz oživí.