Upřímně, nestává se mi to tak často, ale přiznám se, že pohodlné a elegantní bezsloupkové kupé nabízející konejšivou jízdu mě občas baví taky. Kdysi dávno k nám jezdil strýc strýce, který emigroval do západního Německa. Pracoval pro firmu vyrábějící sladkosti a instantní výrobky Dr. Oetker. Zatímco se všichni těšili na západoněmecký ovocný pudink, či rýžový nákyp s pravou čokoládou, mě daleko víc zajímal jeho kombík, kterým nám západní dobroty vozil. Byl to tehdy téměř nový služební tmavomodrý Mercedes-Benz 300 D řady W124. Na mě to auto působilo jako vesmírná loď Enterprise. Jezdili jsme tehdy se Škodou 105L. S Mercedesem jsem se setkal v dětství ještě jednou. A to krátce po revoluci, když táta na víkend přivezl od jakéhosi známého zachovalou W115, na které bylo potřeba cosi opravit. Táta opravoval, já očumoval a pak jsme se v Mercedesu povozili. Už si nepamatuji jaký zážitek to vlastně byl, ale fakt, že si na to auto a na ten víkend vůbec pamatuju, znamená, že asi silný.
Pak mě hodně dlouho Mercedesy nezajímaly a vlastně tak nějak až do doby, kdy jsem v devatenácti byl v Anglii na práci a studiu a přivydělával si občasnými zahradnickými pracemi. Jeden týden jsem pracoval na hodně zanedbané zahradě jednoho hodně výstředního IT inženýra. Před viktoriánským domem mu parkovaly Mercedesy dva. Jedna ucházející 190 E 2.3 v automatu a jeden „Mamut“ S500. Oba byly obligátně stříbrné. O tom by nemělo vůbec smysl psát, kdybych býval nevyhrabal v dílně na nářadí, pod několika starými lehce zatuchlými plachtami cosi dalšího s trojcípou hvězdou na kapotě. Zahrabáno mezi zahradním nářadím, obecným haraburdím a pytli s rašelinou se na mě usmívalo krásné kupé SEC 500 řady W126. Bylo v bílé barvě s černým interiérem. A bylo na první pohled extra zachovalé. Podivínský IT inženýr nechtěl o tom, že by se auto náhodou mohlo prodat, navíc „východoevropskému makáči“ z České Republiky pochopitelně ani slyšet. O opaku ho nepřesvědčila ani jeho taky notně zvláštní manželka. Nicméně, pán se o autě rozpovídal a zjistil jsem, že šlo o jeho vůbec první auto, které si pořídil v roce 1985 odměnou za první dokončený IT projekt. Informatika byla tehdy vážně řemeslem, které mělo zlaté dno, ne jako je tomu nyní. S autem jezdil asi pět, šest let, než pořídil Mamuta, který byl ten zaparkovaný před domem a bílé SEC 500 se poněkud zapomnělo v garáži, která postupně obrostla mechem a svízelem. Zajímalo by mě, jestli je tam dodnes.
Tyhle staré Mercedesy vážně obdivuji. Jednu dobu jsme jezdili pravidelně v březnu na výstavu Retro Classics do Stuttgartu a obdivovali i s Krabovou ty neuvěřitelně detailně renovované kousky starých „křídláků“ 220 SEb, Pagod a mnoha dalších. Vždycky se rád podívám k expozici firmy Mechatronik, kteří umí právě z dobrého nálezového SEC 500 například, vytvořit dokonalý, vlastně úplně nový Mercedes-Benz SEC 500. A nechají si za to také patřičně zaplatit. V dalších odstavcích vám budu povídat cosi o jiném fungl novém, ale podle techničáku vlastně starém Mercedesu. Na rozdíl od skvostů Mechatroniku, k jeho pořízení stačí ani ne záloha na služby, které byste si předobjednali u Mechatroniku, než by s vaším Mercedesem vůbec začali cokoliv dělat.
Martin Houška, sympatický PR manažér společnosti AAA Auto a velký fanoušek Mercedesů mi totiž nabídl svezení v zajímavém kousku, který je stále na prodej. Je to Mercedes CLK 320 z roku 2003. Je to auto, které mělo smůlu, nebo vlastně štěstí, že v něm nikdo pořádně nikam nejezdil. Zní to neuvěřitelně, ale počítadlo tachometru se zastavilo na čtyřiceti pěti tisících ujetých kilometrech. CLK není „ten“ ultimativní model pro gentlemany s trochou šedin ve vlasech. Tím modelem je nepochybně dnes model CL, velké kupé odvozené od „Skové“ Sonderklasse, jak se říká. CLK čili CL „kurz“, je vůz vycházející z daleko plebejštějších modelů a je kombinací techniky řady C a vzhledové příbuznosti k třídě E. Nabízí ovšem řadu velmi elegantních prvků, z něhož ten hlavní, bezsloupkové provedení bočních oken vážně vytváří pádný argument, proč jej chtít a upřednostnit například před BMW 3er kupé nebo Audi A5.
Doopravdy bych tento Mercedes upřednostnil před Audi a BMW? S oběma jsem jezdil vlastně nedávno. Napsal jsem, že bych bral Audi. Protože jsem to napsal, neměl bych to už brát zpět, tím pádem budeme dnes vybírat mezi Audi A5, které je vývojově o něco novější a Mercedesem CLK, který přeci jen vypadá dnes trochu méně nadčasově, ale nabízí ta elegantní bezsloupková okna. A také velmi důstojný a tradiční pohon v podobě vidlicového atmosférického šestiválce. Audi na naftu to začíná mít tím pádem velmi těžké. Mercedes mě totiž v mnoha ohledech překvapil. Očekával jsem zastaralou, špatně ovladatelnou jachtu, ale to auto, do kterého jsem nastoupil bylo svěží a ovladatelné s vyloženě dobrým citem pro řízení. První dojem zůstal správný. Pokud jedete po hladší silnici, Mercedes se díky hřebenovému řízení a hydraulickému posilovači velmi intuitivně a citlivě ovládá. Víte, není to BMW. Ale dá se s ním zažít překvapivá zábava a máte pocit, že tento Mercedes vás chce nechat řídit a nechává to na vás. Není sportovním autem, to je jasné, nicméně řídí se příjemně. Chcete v něm být daleko víc řidičem než jen pasažérem. Další překvapení přichází, když stáhnu dolů ta okna. Do nějakých osmdesáti kilometrů za hodinu si vážně užívám příjemný průvan, svěží lehkost a prosvětlenost celé kabiny. Je to takový poloviční kabriolet, ze kterého je vždy navíc velmi dobrý výhled všemi směry.
Jak je na tom motor? Jak bych ho nejlépe charakterizoval? Je to důstojný pohon. To je to nejvhodnější slovo. Pokud bych měl k dispozici CLK 55 AMG, které používá tu omamnou a vážně ostrou ručně skládanou vé osmičku, se kterou jsem měl na jaře tu čest v černém SLK 55 AMG, budu odstavci o motoru věnovat hodně času. A asi bych se rád i rozepsal o tom, jak tyhle elegantní kupátka burácela na závodních okruzích série DTM, či fungovala jako pace car závodů Formule 1 v sezóně 2006. Nebo rovnou o šíleném a nádherném CLK 63 AMG Black series. U verze 320, tedy 3.2 V6 se omezím na tu důstojnost. Pokud jste byli nuceni jezdit během svého života v autech s motory HTP, či případně rumpálovým dieselem 1.4 TDI o pouhých třech válcích, pochopíte ten význam slova důstojnost. Toto neplatí pouze pro Knightridera. Pro něj bude 3.2 V6 Mercedes-Benz o dvě stě dvaceti koních pouhý mrzký základní motor nehodný jakékoli zmínky. Pro nás ostatní prozradím, že se mi docela líbí. Má velmi příjemnou lineární charakteristiku, dokonale se hodí k pětistupňové automatické převodovce a velmi libozvučně se ozývá ve vyšších otáčkách. Vážně, není si nač stěžovat, jelikož jemně nelegálních dálničních rychlostí dosáhnete poměrně snadno.
V kabině CLK panuje očekávaná pohoda, pohodlí a ticho. Není to Rolls, kde slyšíte pouze tikat mechanické hodiny a ani se mu neblíží, nicméně pocity z kabiny musím přiznat nejsou o nic horší než v případě cestování nádherným starším Jaguárem XK8. Je to moc milé gétéčko a jestli mi vadila jedna jediná věc, tak to bylo povrzávání bezsloupkových bočních oken při přejezdu velkých nerovností anebo na hodně nekvalitní silnici. Obávám se, že to je spíš problém silnic než problém Mercedesu. Je to zkrátka malá daň placená za nevšední designovou libůstku. Vybral bych si tedy CLK 320 jako svoje denní vozidlo? Unikátní je ta věc, že zrovna v případě toho konkrétního jde o nové, ale čtrnáct let staré auto. Já jsem kdysi v podobném stavu koupil BMW E39 523i a neodolal jsem i přestože jsem ho v tu dobu na nic nepotřeboval. Bylo to pak na dlouhou dobu moje nejoblíbenější auto. CLK se ale ke mně nehodí se obávám. Musím na denních pojížďkách pocukávat v pražském a okolním příměstském provozu, vozím vše možné včetně zablácených horských kol a někdy naložím i pejska. A na víkendové, vyloženě sportovní svezení se zase CLK nehodí, jelikož to není sporťák, ale auto pro gentlemana. Ideálním majitelem tedy bude asi znovu nějaký pan doktor, který si důkladně myje ruce nejen před operací pacienta, ale i před vstupem do auta před jízdou. Ten si přesně tento kousek moc užije. A co já? Jaké auto z trojice Audi A5, BMW 335i, Mercedes-Benz CLK 320 bych si virtuálně vybral? K sakru, nemělo by to být BMW, protože jsem ho diskvalifikoval už v tom srovnáváku s Audi A5. Audi vyhrálo jen díky tomu jak moc elegantní a pečlivě zpracované bylo. A asi bych měl nyní vyhlásit jako vítěze Mercedes, protože by byl z oné trojice výrazně nejlevnější, a navíc v eleganci významně dohání tu Audinu. A v použitém benzínovém motoru jí výrazně předčí, jelikož jak víme, Audi byla na naftu. Jenže, je tu jediné auto v této trojici, které by mohlo fungovat zcela univerzálně. Díky větší obyčejnosti a levnějších použitých materiálech interiéru by se člověk do něj nebál nakonec ani vrazit to špinavé horské kolo ani toho slintajícího pejska. Navíc by si v něm mohl úplně v klidu střihnout výlet na Nordschleife a tam zkusit potrápit nejednoho opatrnějšího majitele pravého sporťáku. A tím autem by bylo chtě, nechtě BMW 335i řady E92.
Technické specifikace:
Mercedes-Benz CLK 320 (C209) 2003
Motor: zážehový vidlicový šestiválec
podélně vpředu, DOHC, 3 ventily na válec,
Zdvihový objem 3199 cm3
Kompresní poměr 10:1
Maximální výkon: 160kw/218k při 5700 otáčkách/min
Točivý moment 310N.m při 3000-4600 otáčkách/min
Převodovka automatická, 5st.
Pohon kol zadní, víceprvkový multilink vzadu, hřebenové řízení
Brzdy: ventilované, kotoučové, čtyř kanálové ABS
Pneumatiky: 225/45 R17
Rozměry: 4.638 x 1.740 x 1.413 mm
rozvor: 2715 mm
pohotovostní hmotnost 1605kg
Maximální rychlost 244 km/h
zrychlení 0-100 km/h 7.9 sekund
Spotřeba kombinovaná: 10.4 l/100 km




















beastar
28. 7. 2017, 17:00Konečně něco o pořádném autě. Trochu mě mrzí přílišná profesionalizace autora, ale asi to tak má být. Skoro bych nevěděl že čtu blog. Jinak přesně tohle auto jsem měl. Teda ne přesně, ale tenhle model. Vystihnul si to presně. Kdo ovšem čeká sporťák bude zklamaný.
bitner
28. 7. 2017, 22:44Za cenu nove Dacie Logan na LPG. To fakt neni moc za tak pekne auto.
krab
29. 7. 2017, 09:35Bitner : jak píše beastar je to "pořádné auto" :) Kdybych nejezdil v týdnu spíš po praze a okolí, ale jezdil někde delší trasy, tak ho beru hned jako daily. I na těch 20km do práce a z práce je to moc fajn auto. Protože cestou do práce si nepřipadáš jako "údržbář jede na šichtu" což je pocit z Yarise, byť nového :) Připadáš si spíš jako "pan ředitel jede na mítink a dobrý oběd s dodavatelem" ...
Jediný co za provoz toho Mercedesu zaplatíš navíc je nějakej ten benzín. Při dnešních cenách těsně pod 30kč/l (snad to vydrží) to není nic hrozného. Vyzkoušel jsem že žere 8.5l/100 na delší mimoměstské trase a 10.5l/100 po praze a okolí.
Tak šup, prodej jednu Dácii a honem pro medvěda.. :)
VK
29. 7. 2017, 14:59To je ovšem poněkud v rozporu se závěrem článku.
bitner
29. 7. 2017, 21:08Tak jsme to s pani bitnerovou rozebirali a uz mi pripadalo, ze ji to budu muset rozmlouvat :-) Evidentne ji ta cena taky udivila.
Nicmene pocty jsou celkem neuprosne. Logan: 2 roky stare auto, dostal bych za nej max 180, takze v ackach tak 140. CLK 14 let stare auto, stalo by 260 + 30 zplynovani (su hovado, vim :-). To je rozdil 150.
Nemam tuseni, jake jsou prumerne naklady na udrzbu 14 let stareho medveda, s kterym by se jezdilo 18 000 rocne, ale treba by to nebyla uplna tragedie. Levnejsi jak Logan by to ale nebylo, tim jsem si jist. Ale coz, odlozili bychom zaplaceni hypoteky o dalsich 10, 15 let...
Jenomze damy a panove, nejhorsi na tom je, ze si nedovedu predstavit, ze tohle pekne auto necham stat pred panelakem. Je to prece auto aspon za mylyon a to by spousta mych sousedu jednoduse nedala.
krab
29. 7. 2017, 22:30Počty jsou takové, že já osobně bych se vyprdnul na LPG instalaci. Připomíná plán mého táty, který takto sprznil mojí E39, když jsem mu jí nechal po skoro 2 letech, když jsem pak podlehl kouzlu rychlého Focuse s pětiválcem. On si ho vzal na běžné ježdění a vymyslel, že se vyplatí dát tam LPG. No hrůza... Ono se to ani moc nevyplatí. Když to počítám s tvým nájezdem, tak ušetříš za ten rok benzín vs. LPG asi 20000kč. Takže se ti zaplatí až za dva roky a to zas už je takový, že třeba nevíš, jestli mezitím zase nebudeš chtít jiné auto.
Tenhle konkrétní medvěd si ale díky svýmu stavu zaslouží určitě garážování. Před panelákem bych ho nenenechal teda.
Co se týká výměny , výkupu Logana, tam neumím říct přesně, ale věřím, že by ti nabídli něco férovýho. Logicky ale musíš počítat, že výkup / protiúčet je vždycky přeci jen o trochu míň než když to auto prodáš na soukromý inzerát. Zase ale to máš v jednom dni vyřešený... Ale to hlavní je, že třeba i mě vlastně mrzelo, že když jsem si to auto přivezl na víkend domů a ono pršelo, tak zmoklo chudák a nebylo pod přístřeškem. Víš a než jsem ho vracel, tak jsem ho dokonce vyluxoval vevnitř :-D Co chci říct je, že je to auto na parádu. Do garáže a na nějakých 5000km ročně třeba, s tím, že si s ním s paní Bitnerovou uděláte výlet v létě po evropě. Pak ho zas umeješ, vyluxuješ, naleštíš a dáš do garáže :)
bitner
30. 7. 2017, 08:32No prave. Pouziti tohoto konkretniho kusu stejnym zpusobem, jakym jezdim s Loganem, by hranicilo s vandalismem. Navic, az to moje ekonomicka situace dovoli, zvolim mnohem mene napadne vozitko. Nejake kombi typy Leon 1,8 TSI, Megane 1,6 TCe, Astra 1,6 turbo - idealne v bile nebo modre barve. Soused s olitanym Passatem TDI s piskajicim turbem si porad bude pochvalovat, ze ho ma nejvetsiho.
Jak rikaji security experti: Keep low profile :-)
VK
30. 7. 2017, 11:05O Volvu, nějaké starší V70, jste neuvažoval? Za prvé ačkoli elegantní, je nenápadné, za druhé neničí záda jak Dacia, za třetí se kazí jen mírně a nekoroduje.
krab
30. 7. 2017, 11:07He, he, nechtěl jsem to takto říct, ale přesně jsi to vystihl :) ... dokud je Logan relativně nový a dostaneš za něj ještě slušné peníze, vyměň ho za něco zajímavějšího. Leon, Mégane, Astra , tyhle turbo čtyřválce budou spíš po čase tvoje noční můra (servisně) než, že ti udělají radost. Tím nechci říct, že jsou to špatné motory, ale ... dá se vybrat zajímavěji.
Což mě přivádí na zajímavý plán : udělat časem článek na téma : "Skvělé kombi pro Autíčkáře, za cenu nového Logana" :)
bitner
30. 7. 2017, 14:00Toz me by se libilo trebas toto:
https://www.sauto.cz/osobni/detail/ford/mondeo/17339407?goFrom=list
Jenze 11 let.
VK
30. 7. 2017, 16:43Víte co, Bitnere? Kupte si zas Logana, to je přesně auto které chcete a potřebujete. Ale hlavně si, to vás zapřísahávám, hlavně si tam nezapomeňte nechat zabudovat plyn.
krab
30. 7. 2017, 22:02To už je trošku riziko, respektive nejde Mondeo ST 220 brát jako alternativa k něčemu daleko novějšímu. Ale bude fungovat dobře, jde o to mít štěstí na udržovaný exemplář. Myslím, že když vydržely i policejní službu, tak vydrží ledascos...
Tou ojetou alternativou k nové prostérné kombi Dacii jsem měl na mysli něco úplně jiného. Překvapivě, taky s Francie. A to konkrétně Citroen C5 3.0V6 Tourer. To je poslední velký rodinný Citroen s Hydractive III. odpružením, prostě teď to Citroen nějak celé podělal a hydrauliku poslal do kopru. Nechápu proč... Tak to je auto, který bych s nadšením chtěl představit v Krabově blogu někdy jako alternativu k novému Kombi nižší střední třídy. Ale světe div se, na celém Mobile.de je k mání jen pár kousků (doslova) na prodej.
S benzínovým šestiválcem je tenhle Citroen vzácnější než Maybach :-D ...
beastar
30. 7. 2017, 22:15C5? Ono se jich také v benzínu s šesti válci moc neurodilo, tak těžko hledat jako ojeté. Jinak možná fajn hydraulika co do pohodlí. Taky prostor a kultivovaný motor. Vše ostatní tragické od nových kusů... Poruchovost legendární jak Massa. Vzhled těchto aut je také dost diskutabilní. Nejlepší náhrada za Logana a pro lidi, ci jsou ochotni jít do Dacie je Rapid v benzínu, nebo zajetá Oc;))
bitner
30. 7. 2017, 22:35Dekuji za tipy. Rad si o nich popremyslim, protoze rozhodne nevidim jako svuj vrcholny cil kupovat si az do konce zivota Dacie.
Zeleny je strom zivota.
krab
30. 7. 2017, 22:53C5 minimálně je neokoukaná varianta s tím V6. To že to není spolehlivostí vrchol všeho, to je jasné...
Ve skutečnosti já francouzská auta přímo nesnáším :) . Jsou ale vyjímky. Tím jsou výrobky od RenaultSportu a právě některé Citroeny, respektive Citroeny skoro obecně, pokud jsou to ty starší. Jednou jsem se povozil v C6 2.7 HDI a to auto mě zajímá doteď. Ta hydraulika je tak pohodlná a celý styling tak specifický, že si to zaslouží obdiv. Jenže když chceš jednodušší a spolehlivější benzín, tak to skoro není k sehnání...
beastar
30. 7. 2017, 23:48Neokoukaná je rozhodně. Svezení je určitě fajn a to dokonce i v méně vybavených kusech, ale udržet to při životě je dřina. Dobrá koupě pro rodinné blbnutí bude Exeo aneb prověřená A4 v kabátě pro nové milénium. Zajímavý benzín se do toho asi moc vymyslet nedá prostě fau vé. Pořád to ale všechno umí líp jak Dacie a plní to konvenční představu konzervativního, moderního vzhledu. Obecně je těžký vybrat něco zajímavého v dnešní době. Ja si nedávno koupil Infinity a za ty prachy sem chybu neudělal.. Každý jak umí:)
Vavris Vavrisovic
31. 7. 2017, 07:29Se do toho taky vložím. Posouvat hypotéku a místo Logana na plyn koupit staré hezké CLK za čtvrtmega, aby chřadlo před panelákem a sloužilo jako obyčejné auto, to zní úplně jako příběh z knížky "Jak si nasrat do hnízda" :-)
Mondeo ST220 z odkazu vypadá hezky, ale obecně mám dojem, že ST220 je jedno z nejpřeceňovanějších aut. Když jsem v tom jel, říkal jsem si, z čeho byli všichni ti novináři tak vyndaní, když to je úplně normální auto.
Pokud měnit Logana, chtělo by to nějakou relativně novou muziku. https://auto.bazos.cz/inzerat/77740794/Laguna-GT-20-Turbo-150-kw.php 7 let je sice dost, ale furt míň, než 11 :)
Vavris Vavrisovic
31. 7. 2017, 08:22Akorát jsem teda zapomněl dodat, že oproti Loganu na plyn bude třeba násobit provozní náklady třema. Takže jestli není peněz nazbyt, moc variant nemáš...
bitner
31. 7. 2017, 08:40Samozrejme bych to taky zplynoval. Predpokladam, ze je to neprimovstrik, takze LPG friendly. A do 15 litru LPG bych se asi vlezl. Ale tyhle Laguny se mi libi uz delsi dobu. Tenhle konkretni inzerat by me asi odradil pouzitym jazykem, ale typ auta je mi hodne blizky. Pohodlny rencek, to muzu.
Furt se tak nejak utesuju, ze se za 5,5 roku (snad) strepu hypoteky, coz mi ted zere nejakych 13 mesicne, a ze to pak bude vypadat trochu jinak. Navic u toho Logana, at uz je to zlocin proti motorizovane lidskosti nebo neni, porad prevlada pocit noveho auta. 6 let stare Sandero uz ten panensky pel do znacne miry ztratilo, ale zato je to cim dal vic punk.
krab
31. 7. 2017, 09:38Pánové, já nevím. Ale jestli bych se před něčím pokřižoval a rychle utekl, tak to bude právě před starší Lagunou, kór benzínovou s turbem. A na to LPG pozor. Mnoho motorů na to vážně není moc připraveno. Je potřeba si vážně nejdřív hodně načíst a zjistit zkutečnosti. Dneska už se nedělají motory jako byly například BMW řady M52, kterým provoz na LPG nedělá žádné problémy, možná najdete ještě vhodnější exempláře. Každopádně u přeplňovaných motorů je aplikace LPG trochu riskantnější, dle mého názoru...
No, abychom neletěli moc daleko od tématu, co nekoupit M-B C klasse , řady W204. Já s ní osobně nejezdil, ale počítám, že to bude přesně volba pro někoho kdo netouží mít 3er BMW, ale chce mít současně kvalitní německé auto a Passata taky nechce :)
Ideál pro tebe by byla 180 Kompressor / Blue Efficiency , 115kw varianta. To bude rozumně prostorný kombík s kultivovaným a docela i úsporným motorem, kdy nebudeš muset řešit LPG kvůli spotřebě. Varianta 2 ( pro mě č.1) by ale byl holt ten 3er BMW , ideálně 325i E91 ( čili tour) , volba č. 3 by byl ten Citroen C5 ... všechno kolem roku výroby 2007-2010
Vavris Vavrisovic
31. 7. 2017, 09:50Laguna III by mela byt velice v poradku, co se tyce spolehlivosti. Dvoulitr turbo od Rencka je taky osvedcena volba. Strach bych mel mozna ze zadni napravy a elektroniky... Nicmene, sedmileta Laguna mi prijde porad rozumnejsi, nez ctrnactilety Mercedes :-)
bitner
31. 7. 2017, 10:32Tragicke byly udajne Laguny II 2001 a 2002.
Zplynovat se da leccos: http://www.fedorauto.cz/prestavby-vozidel?oid=3029727&nid=1708&action=detail&id=62
Hlavne by to ale mel delat nekdo, kdo tomu rozumi. Obecne by turbo nemelo byt problem. Logan 0,9 TCe jede na LPG lip jak na benzin diky vyssimu oktanoveme cislu LPG. RJ tak nemusi zasahovat pro potlaceni detonaci. http://www.auto.cz/dacia-logan-mcv-na-lpg-setrilek-i-lepe-tahne-95272
Soucasne primovstrikove Mazdy turbo nemaji a pritom je to dost velky problem. Lepe receno, udelat to poradne a nezmrvit to stoji pres 70 000. Prime vstrikovani kapalne faze LPG pak znamena, ze vubec nepotrebujete benzin, protoze na LPG to i startuje a jezdi za studena (neni potreba ohrivat reduktor, ktery meni kapalnou fazi na plynnou pri klasicke prestavbe neprimostrikovych motoru).
http://www.fedorauto.cz/prestavby-vozidel?oid=3029727&nid=1708&action=detail&id=43
bitner
31. 7. 2017, 10:42A tohle uz je opravdu masakr :-D
http://www.fedorauto.cz/prestavby-vozidel?oid=3029727&nid=1708&action=detail&id=21
krab
31. 7. 2017, 11:46Což o to, Prius na LPG je sice legrační věc , ale ta M3 E46 kterou si posílal o odkaz výš, to je teda velkej nesmysl... Asi majitel chtěl stůj co stůj zničit hodnotu vozu, tak přemýšlel co udělá až vymyslel toto... fakt hrozný
beastar
31. 7. 2017, 13:27Cpát lpg do všeho mi přijde jako zrůdnost. Přece jen při dnešních příjmech a cenách to snad nikdo nemůže vyloženě potřebovat. V M3 je to katastrofa. Když mám na to jezdit a koupit m3, tak bych podle starých hesel měl mít i na benzín. Jestli by do toho Mercedesu měl přijít plyn, tak by to taky najednou ztratilo kouzlo v kupé lpg? Tvl nic proti od toho jsou tady chrchláky od VW jezdim s 2.0tdi za 4.6l dálnici:)) Do lpg bych si hodil raději něco tohoto stylu.... Rapid pro petrolheady/viz.zdejší chvalizpevy\ plus lpg a je to...
bitner
31. 7. 2017, 13:42Rapid je pro LPG nahovno, protoze primovstrik. Jeden z mnoha duvodu, proc nemam Schade. Dacie tady zaplnila mezeru na trhu. Kdysi Skoda vyrabela lidova vozidla - Felicia byl jeji posledni volkswagen.
Ty odkazy vyse, to jsou pochopitelne extremy. Malokdo pricetny bude davat LPG do M3. Nebo 14 let stareho Mercedesu ve stavu honem do garaze a jezdit jenom v nedeli na vylet, pokud zrovna neprsi.
Na druhou stranu, kdyz uz jsem teda klesl na absolutni dno v Dacii, tak na tom aspon usetrim na neco v lepsich casech.
krab
31. 7. 2017, 14:19Ta M3 na LPG, to mě drásalo srdce teda...
Když už ale jsme u toho tématu, Bitner , uvažoval jste někdy o nákupu auta na CNG? Řada aut, např. Volkswageny , Škody , Fiaty a i právě Mercedesy ( např. třída B - 170 NGT) se na CNG prodávala z výroby. Před časem jsem dostal námět i na takovej "testík" . Otestoval jsem si na obyčejné cestě do práce a z práce jeden týden Hybrdidního Yarise vs. mého vlastního na benzín a zjistil jsem, že hybridní ušetří 30% paliva. Rozdíl se zmenšuje ale až téměř zmizí pokud se jede delší mimoměstská trasa. Tak možná vyzkouším až bude příležitost na stejné trase ještě nějaké auto na CNG a schválně jak by si stálo proti hybridu ... Já vim, už to zavání tématem ze světa motorů... ale v mezičase než zas budu testovat nějaké pořádné auto :-D
PS: jinak úpravou auta na LPG často snížite zůstatkovou hodnotu auta. Až na vyjímky ty přestavěná auta na LPG trh vnímá negativně. Resp. to je můj více méně subjektivní pohled.... Dacia je třeba tou vyjímkou, tam je to jedno, možná i plus.
bitner
31. 7. 2017, 14:30Jasne, prestavbou na LPG z hlediska zustatkove hodnoty spis ztratite. U Dacie to nebude jine. Mozna bych pri vyjednavani o cene argumentoval tovarni zastavbou, kterou mam na Loganovi a ktera vypada opravdu profesionalne. Ojete auto s LPG bych ale nedoporucil nikomu.
CNG jsem zvazoval, ale tam uz to ma smysl opravdu jedine z vyroby. Kamenem urazu je malo cerpacich stanic a taky cena tovarni upravy. Uz je to par let, ale stejne auto s CNG stalo o 60 000 vic, nez auto na benzin a to uz se mi nevyplati. Za LPG do obou Dacii jsem dal po 25000 a tam uz je ta navratnost v dohledu. Pokud vezmu vsechna auta, ktera jsem kdy mel na LPG, tak uz jsem na uspore asi 120 000 Kc po odecteni nakladu. Rocne s pani Bitnerovou najedeme cca 29 000 km.
beastar
31. 7. 2017, 16:42Nechci to rozvíjet, protože LPG prostě považuji za slepou větev stejně jako CNG. 29000 km to už vypadá zajímavě pro auto v naftě nezávisle na výrobci. Jasně určitě ne ojeté spíše něco jako TIPO, nebo 301. A po pěti letech splácení a záruk to zase vyměnit. Dokud existuje něco jako nízko emisní diesel se spotřebou do 5 litrů. Mimochodem ve srovnání D vs LPG ve stejném autě se LPG najednou nejeví jako skvělá volba (vždy) v Loganech to bude asi jinak.
VK
31. 7. 2017, 18:58Dacia +LPG, to už je životní styl, něco jako slintat kolem pekařství a pak stejně jít vybírat popelnice. Protože tu padesátikorunu ušetříš; Bitnerovi není pomoci. To už mu tady bylo předkládáno i Volvo, pravdaže v dieselu, ale tam fakt nezruinuje. Ale to je ten příběh o perlách a hospodářském zvířectvu.
Kouzelník
31. 7. 2017, 20:17Jak LPG tak diesel sebou nese řadu komplikací (LPG průběžně, nafta jednou za čas za více peněz), které většinou v konečném výsledku vyrovnají čistě benzínový provoz. Dívám se po Subaru Legacy 4G a rozhodně ho chci koupit bez LPG i když o zástavbě uvažuji. Myslím, že ani originální montáž (prováděné smluvní firmou se zárukou) není výhra, plynové problémy se jim nevyhýbají, alespoň u Subaru a ceny ojetin jsou nižší s LPG. Najedu 30 tis. ročně a ta psychologická úspora láká... ;-) Pro mě lepší než jakákoliv nafta.
lll
31. 7. 2017, 20:50Mezi dieslem a LPG je zasadni rozdil, ze kdyz si dam lpg do auta, omezi to maximalne mne, kdyz si koupim diesel, smrdim pak ostatnim bezohledne do ksichtu (a o uzivatelske privetivosti dieselu radsi ani mluvit nebudu). LPG ma smysl jedine diky danove uleve, krome uspory jeste jako bonus necpu zbytecne statu dalsi desetitisice na danich..
CNG dava smysl mozna jako nove auto, jako ojetina ne. Dily na cng system jsou mnohonasobne drazsi, nez na lpg, pripadna vymena nadrze take. Navic je to i o dost ebezpecnejsi - v nadrzi na CNG je vetsi tlak (treba u touranu dokaze nadrz proreznout a pak bouchnout treba pro
tankovani).
bitner
1. 8. 2017, 08:11VK: Diky, pobavil jste :-D
Beastar: Problem je v tom, ze tech 29000 najedeme ve dvou autech, nikoliv v jednom. Navic nejsem 100% racionalni clovek, takze naftu proste ne. A proc? Protoze nemusim. Jo a vsiml jsem si, ze LPG je ve srovnani s benzinem cim dal levnejsi, brano v pomeru k cene benzinu.
Nyni mne prosim omluvte, dostal jsem hlad, takze sedam do Loganu na LPG a pojedu se podivat do sousedstvi, co jim zbylo od vecere.
krab
1. 8. 2017, 08:31Pánové já snad ten Logan otestuju :) A nebo udělám mega "battle" Logan vs. Sandero :-D
VK
1. 8. 2017, 11:22Bitnere, to mi vysvětlete. Jízdní vlastnosti Dacie nejsou kromě prostého posunu z bodu A do bodu B žádné, cokoli, co se očekává od benzinu oproti naftě, tady jednoduše odpadá. Tož proč ne naftu?
beastar
1. 8. 2017, 11:23No tak teď sem se tady dostal do pozic obhájce dieselu což rozhodně nejsem. Já osobně nevím, ale na ty cng verze každý neustále nadává... Potom možná lpg ale alespoň na nějakém plnotučném motoru aby si to člověk ospravedlnil. Zase ne v M3 to je svatokrádež. Test Loganu a Sandera proč ne:)) obě jsou tak trochu punk a obě nabídnou dostatek prostoru v zavazadelniku a hodnotné materiály;)))
VK
1. 8. 2017, 11:48To je prostě taková autíčkářská nemoc. Nenávidět diesel a muset řadit ručně. Patrně nevyléčitelná.
bitner
1. 8. 2017, 12:00VK: stoji to vic, smrdi to. Ale vite, ony nejake racionalni argumenty nemaji smysl. Asi to zni divne, ale citim se lip v nove Dacii LPG, nez v OII TDI z bazaru.
Co se tyka jizdnich vlastnosti - ja nevim. Nemam to s cim srovnat. V zatackach me obcas brzdi mnohem silnejsi auta. Pritom jedu uplne na pohodu - BFU stylem. Kdyz me vezl kolega ve Fabii I, tak jsem se ptal, jestli to ma nejake tlumice. Na kazde vlnce to drncalo jak zebrinak.
Test nejake Dacie se tady snazim vyprovokovat uz delsi dobu, zatim marne. Netroufl bych si odsoudit nejake auto, aniz bych v nem sedel a jel. Maximalne muzu rict libi/nelibi.
VK
1. 8. 2017, 12:23Bitnere, když vy trpíte další nemocí, typicky českou, a sice auto = Škoda, dieselu =TDi. Něco vám povím, provozuji diesely už nějakých čtvrt milionu kilometrů, vesměs starší, nejmladší při koupi 2 roky nejstarší 12 let - a prostě nevím, co mají být ty zvýšené náklady na diesel. Prostě to nevím a skoro bych požádal PT čtenářstvo o vysvětlení, sám jsem zatím motorové závady řešil celkem tři, prasklý mezichladič turba - jednak to není paleta, jedna je v benzínech většinou už turbo taky, jednou revize DP filtru - OK byla za dvacet tisíc, ale jedno za víc jak stotisícikilometrový proběh, kdy se na rozdílu ve spotřebě ušetří 60 tisíc. No a jednou se mi začaly přicpávat vstřiky, ještě na starém Volvu a v zimě, tankováním aditivované nafty se to vyřešilo. Kompletně, bez opakování. Takže problém je v delší české nemoci, tankovat hnůj místo nafty, je to přece o korunu lacinější. O tom taky něco víte, že ano Bitnere. Je pravda, že jsem nikdy nesedl do toho vašeho Rapida, Oc, Superbu a nesmí se holt provozovat cokoli, co má výrobní štítek Konzernu.
krab
1. 8. 2017, 12:55VK: jen pro zajímavost, že to čtu pod blogem , v čem jezdíte vy? Volva?
Bitner: Já udělám nějaký kamarádšoft s šerifem autíčkáře a nevidím důvod proč bychom tu Dacii nepředstavili. Autíčkář už, ať je to dobře nebo špatně ( to je o jiné debatě) je v podstatě mainstreamový web o autech, dělaný tak nějak roztomileji, amatérštěji. Jestli se tu testovalo leccos od PSA, Opelu , "petrolheadův" Rapid atd.. tak není důvod proč ohrnout nos nad Dacií. Já mám mimochodem několik kolegů v práci, kteří ač by si v klidku mohli koupit nový Mercedes, jezdí těmi Daciemi a jsou spokojení... Já bych se na to sám těšil a nějakou novinku od Dacie vyzkoušel. A udělal bych to tak nějak po svém, to ještě musím vymyslet jak :)
bitner
1. 8. 2017, 13:12VK: pane kolego, to chce klid. Mluvil jsem o porizovaci cene. Napr. zde: https://www.dacia.cz/content/dam/Dacia/CZ/pdf/pricelists/new-logan-price.pdf je videt, ze i ten pitomy Logan je v nafte porad jeste o 21 000 drazsi, nez verze 0,9 TCe LPG. Ve srovnani s benzinovou verzi uz jsme na 46 000. Podivejte, kazdemu preji, at si koupi 12 let stare naftove auto stredni tridy za 100 000 Kc a najezdi s nim bez poruchy pul milionu km. Ja Vam k tomu klidne pogratuluji. Bohuzel ja takovou schopnosti a duvtipem nedisponuji.
Krab: Od pana Kraba by me ten test zajimal asi nejvic. Mate auta rad, takze Vas pohled naprosteho nadsence bude zajimavy, at uz bude Vase hodnoceni jakekoliv. Ja si teda nejsem jisty, zda bych jezdil Dacii, pokud bych mel na novy Mercedes, ale muj nazor je takovy, ze nova Dacie na LPG je nejlevnejsim moznym resenim daily auta. Samozrejme ne nutne nejlepsim.
Vavris Vavrisovic
1. 8. 2017, 13:42Tož krucinál, to si tady začneme vykat? :D
beastar
1. 8. 2017, 14:33Haha. Inu nadšen manuálem nejsem a to hlavně v autech denní potřeby. Diesel beru jako nutné zlo zase zejména pro lidi a firmy, kde se prostě jezdí dost a auta se rychle točí. Dacie myslím své mechanické kvality za ty peníze prokazuje a to asi u všech modelů. Je to low cost ale nehraje si na nic víc. Lpg je taková kapitola sama pro sebe... Uživatele často hodnotí kladně ostatní naopak. Já měl v lpg kdysi jen Formana a to se nedá s tím dneškem v lpg srovnávat. Ceny nových vozů v dieselu jsou vyšší. Otázka potom je kolik to které auto natočí v záruce. Mám doma jednu naftu a ještě do toho koncern:)) nemyslím si že by byl problém to provozovat ale ideál to taky není. Pravda že pomyslné rovnítko v Čr Škoda= koncern=tdi platí více než jinde... Jako by nebyli věci typu 2.3 nebo 1.8T a tsi a nebo 3.6. No a momentálně jezdím v Infiniti q50 s šestiválcem a o plynu nepřemýšlím i když někdy mě to fakt vadí zejména u benzínek.
krab
1. 8. 2017, 14:51Vidíš, to vykání :) ... no to je asi ta hra na "pan Krab" , "pan Bitner" a podobně :) ... jinak Bitner mě pořád připomíná to cimrmanovské ...."kam se hrabe Bitner, to se nedá srovnat" :-D
Beastare, Q50, to je zajímavé auto. Táta jakožto bazarový snílek před důchodového věku pořád kouká, že by koupil něco v tomto stylu. Zatím má služebáky na operativní leasingy , teď mu přijde nový Tiguan, ale to bere jako sportřebku a kouká, že by něco zajímavého časem pořídil... A to Infiniti se mi zdá taky zajímavý. Nikdy jsem v žádném nejel. Zaujme to?
Bitnere, Dacii vážně rád otestuju, akorát nevím zda a jaké fleetové testovací modely mají a co s ní provedu aby vás všechny test bavil :-D Já totiž nos ohnutý nahoru nemám. Normálně jezdím Yarisem furt, v práci často Yetim, kterýho právě mám rád kvůli tomu, že si to auto na nic nehraje, ale kalibr Dácie jsem teda ještě neřídil... Ale táta měl kdysi Dacii 1301 a s ní jsme s karavanem přejeli Alpy až do Itálie. A rozbila se až cestou na dovolenou v následujícím roce. Rozbíjela se docela často, ale táta jí vždycky nějak sám opravil... A pak jsem ještě jednou řídil Oltcit Club R11 , klucíí to je peklostroj :) Ale mělo to pěknej zvuk, je to motor boxer, vzduchem chlazenej...
beastar
1. 8. 2017, 15:04Jak se to vezme. Zaujme to v první řadě vzhledem jezdí jich pár v druhé potom cenou za relativně "zánovní" auta. Výběr motorů je takzvaně pro každého máme něco klasická dehtová klapačka s dobrou spotřebou, ale jinak prostě nafta. Normální benzín, benzín/hybrid a V6 benzín. Myslím že tátu vzhledem k věku (počítám 58-60+) by to zajímat mohlo. Lidi co mají rádi středně velké sedany, co nejsou VW Bora taky:) Jezdí to zajímavě jen brzdy jsou takové "americké" a zpracování interiéru též. Uvnitř ve výbavě i leštič bot a otvírák na konzervy, ale celkově slícování a vzhled alá Hjundé.
Použít v jedný větě Olcit a pěknej zvuk ... to chce odvahu :D Já si z toho auta vybavuju hlavně ten děsnej volant a naprosto tragikomické jízdní vlastnosti....
jj
1. 8. 2017, 15:33VK: majitele typu "mam deset let stary diesel, 200kkm (na tachometru) najeto, nic se nesere, jenom leju naftu" jsou presne ti, za kterymi pri kazdym pridani zustava oblak dymu.. hlavne ze to jede, na ty za sebou seru, ze?
saage
1. 8. 2017, 17:20"Kam se hrabe Bitner! To se neda srovnat..! " :-) Taky kdyz vidim tu prezdivku, prvni co me napadne. :-) Jinak zajimava debata se tu stocila od aristokratickeho Mercedesu k debate jestli je lepsi Dacia s trivalcem, nebo klapavej diesel. :-) At si jezdi kazdej s tim co mu vyhovuje. Na neco nejsou argumenty, i kdyz bych rad ty lidi pochopil.. Jinak pokud "pan Bitner" resi provozni naklady tak jak tu ctu.. Tak to vidim, ze mu rozmlouvat Dacii nema smysl. Nic proti Dacii nemam, dokonce jsem ji pred par lety prodaval v jednom autosalonu. :-) Musel jsem se naucit vsechny vyhody oproti konkurenci abych ji dokazal obhajit a vychvalit u potencialnich zakazniku. Zpetne si myslim ze jsem ale lhal. :-)
beastar
1. 8. 2017, 17:48Prodávat to není dnes zase až tak hrozné. Lidi už dnes vědí co od toho asi tak zhruba čekat a finálně se řeší jestli to bude levnější, než nejlevnější potencionální konkurent ve stejné výbavě a ono to vždycky vyjde jednoduchá politika alá severní Afrika a ono to funguje:) Nicméně určitě si v dost bodech musel lhát:D
Jinak ono takové ty "války" nafta versus benzín a k tomu alternativy hádejte co je lepší jsou většinou o ničem. Dobrý jako téma pro Blesk jinak je to bez vítěze každý si kope tak trochu za svoje stejně jako každý tak trochu podvědomě hájí to co má doma jako značku vozu myslím...
bitner
1. 8. 2017, 17:53Za to stejne muze Bitnerka!
Jestli je 0,9 TCe lepsi nez klap-klap-dieselwagen nevim, asi ne, ale je holt levnejsi :-) Bohuzel v pripade mem - tedy motorizace 1,2 - tragicky slabsi. To je jedine me na Loganovi obcas opravdu stve - ze to zoufale nejede. Z fleku bych to za 0,9 vymenil. Pak ale zacne hlodat cerv: vyser se na to, kup si neco s poradnym motorem, zijes jenom jednou! A tak furt dokola.
Jinak myslim si, ze o Dacii nikoho presvedcovat nemusis. Rekl bych, ze v drtive vetsine pripadu to jsou lidi, pro ktere je to jejich prvni nove auto a to samo o sobe bohate staci. Tak to bylo i v mem pripade. A zcela uprimne si myslim, ze Dacie proti konkurenci ma jedinou vyhodu a tou je cena. Ve vsem ostatnim je to o potrebach konkretniho cloveka. Ja jsem jednoduse jenom potreboval dve auta a tohle mi prislo jako nejekonomictejsi reseni. Jo jeste k casto zminovane zustatkove hodnote: https://ekonom.ihned.cz/c1-64505260-auta-ktera-nejmene-a-nejvice-ztraceji-hodnotu a takovych clanku bych nasel hafol.
A dost mozna jenom vymyslim blbosti, protoze me nudi, ze jenom cepuju LPG a jezdim.
M P
1. 8. 2017, 18:09Taky mám občas nápinky vyměnit Yarunu za něco "zábavnějšího", ale pak si řeknu, že to za to nestojí, dokud to funguje dobře, žere to prd a na provoze to taky nic nestojí. Ono když se to vezme kolem a kolem, na moje denní ježdění skutečně stačí těch pár koní, stěrače a v létě klima... Jo na víkendy bych se viděl rád v něčem veselém, ale zas, uvalit hrozně moc peněz za auto, nebo je třeba propálit jinak, třeba v leteckém benzinu? A když holt neni možnost řešit obojí současně, tak je volba jasná. I to nejlepší auto je pořád jenom auto...ale já jsem se teď dal na motoristický minimalismus, takže to neberte zas tolik vážně :)
krab
1. 8. 2017, 21:13Koukám, že horko nám všem dává zabrat :) Hezkej medvěd nikoho nezajímá, zato schopný a nadějný redaktor Autíčkáře Matěj tvrdí, že mu staší auto s pár koni, stěrači a klimou .... "boha jeho" ....
Matěji, co sepsat příštího bazarového snílka? Dobrá Alfu chápu, nemá smysl dávat dohromady, té se zbav. Pojďme hledat něco použitelnějšího v limitu dejme tomu "100k max" ... Ale vyhoďme z toho výběru Miatu, jelikož zprávou, že i Matěj si koupil Miatu bychom asi přivedli zdejší čtenáře k smíchu až k popukání! Já tě vidím v něčem jiném. A pak by to mohlo mít pokračování, že zkusíme nějakou školu sportovní jízdy. Já bych to potřeboval taky jako sůl.. A máme téma na letní okurkovou sezonu :)
PS: jinak létání chápu.. to je asi to nej co může člověk zažít při ovládání stroje. Zkrátka je tam i ten další rozměr, nahoru a dolů.. jednou si možná , když to čas, finance a moje rozhodnutí umožní ten piloťák udělám taky... Ale pak už je to podle mě o tom, že jen létáš. Spolyká to rozhodně hodně času.
VK
1. 8. 2017, 21:56Krabe, abych nezůstal dlužen odpověď, S80 jako první a asi nejoblíbenější, vystřídána za C5 (3,0 HDi), k tomu do rodiny V60, teď na prostřídání Sko.
krab
2. 8. 2017, 09:46VK: dík, já byl jen zvědavej :-D Tahle C5 to je ještě na hydraulice, hydractive III. , že? Já bych hrozně rád dostal do "testu" pro blog Citroena C6. Až se nějak objeví nějaký kousek... I ty poslední C5tky ve vyšších výbavách tu hydrauliku měly, teď to ale Citroen celý poslal do kopru, že? Už na hydraulice nic nevyrábí...
Volva jsou super. Já měl rok a půl "baby" Volvo S40 II. s pětiválcem na benzín a bylo to moc solidní a dobře promyšleně postavený auto.
beastar
2. 8. 2017, 15:59No Volva jsou super jen musíš vynechat věci jako V40 first gen. Každopádně S40 s pětiválcem je taková docela "petrolheadská" kombinace :) Mimochodem ten motor má v tom doslova dokonalý projev. Slabost pro žabácká auta na vzduchu fakt nemám, ale je pravdou že minimálně na netu to od mnoha lidí dostává mnoho superlativů. U nás to moc nejezdí není to nic divného. Národ uvyklí německému ordnungu a zatvrzelím Škodovkám a V2 teda VW asi moc nedocení jízdu jako na obláčku a neotřelá technická řešení tak nějak po soudružsku... rozumněj po fransku.
justdoit
7. 8. 2017, 17:04Tak k tomu LPG :D já teda nevím měl jsem 4válcovou naftu a dělal jsem tam dvouhmotu a DPF oprava dohromady cca 50-60 :D teď mám 6ti válcový LPG najel jsem 37000 a už se mi investice vrátila a vícenáklady oproti čistému benzínu bylo 600 za revizi s filtrem :D na autě to není vidět ani to není poznat a až to budu chtít prodat tak vyměním sání a nikdo na tom autě nepozná že jezdilo na LPG :) Pokud má někdo zájem se přesvědčit tak není problém.
saage
29. 7. 2017, 00:12No ja vedel ze nakonec dostanes rozum a vyberes 335. :-)
krab
29. 7. 2017, 09:38Říkal jsem si, musíš něčím tomu Saagemu udělat radost :)
Nezn.uživatel
2. 8. 2017, 09:36Já proti V6 nic nemám. Sám jsem ho kdysi měl v Pontiacu Bonneville. Konkrétně 3,8L V6 s kompresorem. Jelo to hodně slušně. A počítám, že i tady to bude velmi příjemná základní motorizace. :-D