načítám data...

Lotus Emira na ulici

17. ledna 2023, 12:39 5 komentářů StreetPro

Včera si tak jedu ulicí a říkám si co to je zač... nízké, ale ne moc.. placaté, ale ne extra.. křivky, ale ne hyper...

Jan Beck: Lotus Emira na ulici

No a nebudu vás napínat jak účetní před koncem roku, byla to Emira… stará dobrá Emira, přes kanál od Lotusů (to je taková ta stará britská rodina, kterou adoptoval v červnu 2017 čínskej taťka Zhejiang Geely Holding Group).

Emira byla představena 6. července 2021 v anglickém Hethelu a následně 8. července 2021 na Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Design vykazuje řadu podobností s konceptem Evija, který byl představen v roce 2019. Ve výrobním programu nahrazuje modely Evora, Exige a Elise.

Prodej byl zahájen v březnu 2022 s 3,5 litrovým přeplňovaným V6 od Toyoty (400 k a 430 Nm), pravou ruku zaměstnává šestistupňová manuální nebo automatická převodovka.

Ve druhé polovině roku bude k dispozici rovněž s menším 2,0 l M139 o výkonu 365 k a 430 Nm od Mercedesu-AMG (ano, ten malý přeplňovaný neposeda z A45) s osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou (DCT). Na okraj pro znalé – v A45 má ten motor 420 k a 500 Nm, takže lze očekávat příchod S či R verze.

U obou verzí motoru AMG rozšířilo použitelný maximální točivý moment až k 5000 a motor točí do červené na hranicí 7200 otáčkách za minutu. Turbodmychadlo je twin-scroll s ball-bearing uložením (točí maximálních těžko pochopitelných 169tis ot/min), kde jdou plyny z výfukového potrubí samostatnými kanály, přičemž každý ze dvou válců plní dvě větve – výhodou je rychlá odezva při nízkých otáčkách motoru v kombinaci s dostatečným výkonem pro dosažení vysokého výkonu na horním konci otáčkového spektra. Prostě to táhle ze sklepa (ok, spíš z prvního štoku) až po půdu.

Návrh karoserie má vytvářet pasivní přítlak, vyvážený na obě nápravy, zatímco náběh před podběhem zadního kola přivádí chladící vzduch k motoru umístěnému uprostřed. Nejsou zde aktivní aerodynamické prvky ani klasické křídlo.

Uvnitř jde sice o striktně dvoumístný vůz, ale s důrazem na komfort a praktické použití – za sedadly je 208 l prostoru a dalších 151 l je v zavazadlovém prostoru za motorem (sorry, musel jsem ho sem dát in natura na foto, kolikrát tu mám pocit, že kufr je sprosté slovo, přitom hraje roli v každodenní použitelnosti). Dveře pojmou 500 ml láhve a je zde i USB a 12V outlet.

K dispozici je zvukový systém s 10 reproduktory od britské značky Uni-Q. Na palubní desce je umístěn 10,2 palcový dotykový displej propojený s Apple CarPlay a Android Auto, zatímco řidič má k dispozici krásný 12,3 palcový přístrojový displej.

Délkou 4412 mm, šířka 1895 mm, výška 1225 mm a rozvor 2575 mm. Což je o 100 mm kratší než Porsche 911, ale o 43 mm širší a má o 35 mm delší rozvor, oproti Exige je o plných 328 mm delší. Namísto modernějšího elektrického posilovače řízení je použit hydraulický systém řízení, který má řidiči poskytovat lepší zpětnou vazbu.

Hmotnost vozu s V6 je na úrovni Porsche 718 Cayman GTS s dvouspojkovou převodovkou – kolem 1430 kg . Což je na druhou stranu o 300 kg více než u Exige, resp. o 400 kg více než Elise. Na rozdíl od modelů Exige a Elise nevyžaduje řazení v modelu Emira souhlas spolujezdce. 

Tato opuletnost je cenou za moderní bezpečnostní systémy, vysoce pevnou ocelovou konstrukci a technické řešení, které je nezbytné k tomu, aby byl vůz všestranně použitelný pro každodenní jízdu.

Znamená to však také čas 0-100 km/h 4,3 s (4,2 s u automatu), což je daleko od hodnoty 3,4 s, kterou uvádí maniakální Exige Final Edition. Výkonové pásmo není tak agresivní (jako u lehčího Exige), ale 3,5litrový přeplňovaný motor Toyota má vynikající zátah ve středním pásmu, i když by každý petrolhead uvítal, kdyby točil o něco dál než do 6500 otáček. Emira je rychlá, aniž by se zdála být superrychlá, podobně jako 718 Cayman GTS (0-100 za 4,5 s). Z jízdního hlediska je přední část vozu mimořádně přesná a i drobné pohyby volantem se odrážejí ve směru jízdy. Poskytuje také vynikající zpětnou vazbu, takže vždy přesně víte, co přední část vozu dělá – to je nedílnou součástí DNA značky Lotus, kterou se povedlo zachovat i zde. Pro závodní účely vznikla verze GT4, jako náhrada starší Evory GT4.

Obutí je v rozměrech 245/35ZR20 vpředu a 295/30ZR20 vzadu.

Recenze hodnotí jako vynikající old-school pocit z jízdy ovšem se všemi moderními potřebami doby. Vyzdvihuje stárnoucí, ale stále úžasný přeplňovaný agregát V6 a konečně… je to první "moderní" Lotus, který můžete používat jako každodenní auto.

Dlužno dodat, že Emira je posledním Lotusem se spalovacím motorem předtím, než se britský výrobce vydá vstříc své plně elektrické budoucnosti. EV modely Eletre, Eletre S and Eletre R – s výkony 603 nebo 905 k na výběr.

Jak se vám líbí? Na ulici působí jako zjevení, něco mezi Fordem Pumou první generace a Ferrari Roma :-)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jakub Pospíšil
17. ledna 2023, 20:53
1

Moc se mi líbí. Elise mi přišla nehezká, Exige trochu lepší, ale pořád jsem to designově vnímal jako "nutné zlo podřízené funkci". Tohle je ale opravdu moc pěkné auto. A ačkoli si ho nikdy nekoupím, takže by mi to mohlo být jedno, kvituju i ten interiér, který konečně posunul Lotus do současnosti.
-
Komentář upraven 17. 1. 2023, 20:54:01

reagovat
Karel TB
18. ledna 2023, 09:27
0

"řazení nevyžaduje souhlas spolujezdce" good point. :D , někdy je to ale spíš škoda ;)
Líbí se mi víc, než předchůdci, ale na Elise nemá. Chce to vidět naživo.

reagovat