načítám data...

Lotus Elise S2 – jak správně vybrat a na co si dát pozor

27. března 2020, 21:32 15 komentářů krab

O žluté Elišce jsem už psal docela dost textů. Ale nikdy jsem pořádně nerozebral technické detaily a nevěnoval se tomu, jak vyberete ten svůj kousek k maximální spokojenosti. Zkusím nasdílet pár vlastních postřehů

zobrazit celou galeriiPetr "Krab" Jeřábek: Lotus Elise S2 – jak správně vybrat a na co si dát pozor

Lotus Elise ve své druhé sérii vznikla za peníze GM. Alespoň k něčemu byl pro jednou tento mega korporát užitečný a spolupráce s Lotusem mu šla. Nakonec, když si vzpomeneme na brutální Lotus Omega musí nám všem být jasné, že v Lotusu mají rádi nejen výzvy, ale mají i smysl pro humor. A Němci měli vztek, protože Omega tehdy ujela vlastně úplně všemu…  A na sklonku devadesátých se dali do nového projektu. Opel chtěl sporťák a Lotus neměl prachy.

A tak za korporátní peníze GM (protože v té době už Romano Artioli tuším zkrachoval) vzali jako základ revoluční lepené hliníkové šasi Lotusu Elise S1 a dali mu dramatičtější vzhled. Auto vypadalo víc jako zmenšený supersport a karoserie Opelu Speedsper naopak získala ostřejší hrany a trochu prostoru navíc. Jinak si ta auta byla konstrukčně podobná, až na detaily. Jenže ty byly podstatné. Opel využil své motory řady Ecotec, Lotus montoval dál osvědčené Rovery K-Series. A Elise byla taky o nezanedbatelných 100 kilogramů lehčí. Jednu dobu býval Speedster 2.2 Ecotec podstatně levnější než základní Elise a Speedster Turbo o výkonu 204 koní šlo koupit za cenu základní Elise s K-series motorem. Letmým pohledem do aktuálních inzercí už jsou rozdíly podstatně menší. Ale o cenách až za chvíli…

K-Series nebo Toyota, zásadní otázka při výběru

V zásadě platí jako skoro u každého modelu auta, že čím novější rok výroby, tím lepší a spolehlivější stroj dostanete. Elise S2 se představila pro modelový ročník 2001, takže už jí „babce“ bude taky brzo dvacet let. Nemládneme…  Nejvíc se jich tehdy prodalo s motorem 1.8 K-series o výkonu 122 koní a ten stejný motor jste mohli najít i pod kapotou třeba MGF, Caterhama a dalších ostrovních pokladů. Je v zásadě spolehlivý až na notoricky známé potíže s fouklým těsněním pod hlavou. Má hezký jadrný zvuk a výkon rozdává pěkně od středních otáček. Nad šest tisíc nemá smysl základní Elise ani vytáčet. Stovku zvládla za 6.5 vteřin, protože je prostě lehká. Jízdní vlastnosti jsou fenomenální, a to platí úplně o kterékoli verzi. Jak šel čas, tak se do Elise nastěhovala 135 koňová výkonější verze (tu 122 koní jde dodatečně upravit) a pak ještě verze s proměnným časováním ventilů VVC. Britská verze bez EU homologace měla až 190 koní (v Elise i Exige) a evropská 160 koní. Jmenovala se 111S a na prodej se neobjevují tak často.

Spolupráce Lotusu s Toyotou už zafungovala výborně kdysi v osmdesátých letech. Toyota potřebovala poradit s nastavením podvozku tehdy nové šestiválcové Supry a na oplátku zase pomohla díly z japonských skladů pro Excel a nakonec myslím i pro Esprit v rámci modernizace. A v roce 2004 dostala Elise od Toyoty přímo celý motor i se šestistupňovou převodovkou. Model se jmenoval 111R a získal vážně malý klenot. Vlastně dodnes je motor 2ZZ-GE skvělým inženýrským designem. V Elise ani nevadí tolik ten prachbídně malý krouťák kolem 183 N.m, protože auto váží 860 kilo a upaluje dobře i v otáčkách pod „liftem“ (delším zdvihem ventilů).

Výborný upgrade by nicméně byla úprava řídící jednotky, kterou si Lotus vyráběl sám (není sériová toyoťácká) a ten sníží otáčky, kdy se motor přepne na ostřejší profil vačky. Normálně k tomu dojde v 6200 otáčkách, ale jde to snížit myslím na nějakých 5700. Což by bylo lepší vzhledem k převodům. Prostě kdo chce rychlost, nesmí se stydět točit až za osmičku. A motor tam za dravého jekotu doputuje velmi rychle. Verze 111R se prostě povedla. Nemyslím si to jen já, ale i v EVO magazínu, v Autocaru nebo Alex Goy z Carfection, který přesně tohle auto dlouhé roky měl, než Lotus vyměnil za Morgan 3-wheeler. Je to blázen – v tom nejlepším smyslu slova.

V roce 2006 se objevila Toyota už i v základním provedení, 111S s výkonem 136 koní. To je známý motor 1ZZ-GE, který znáte třeba z třetí série Toyoty MR2. Kupodivu v Elise ani netrpí tolik na problémy s mazáním jako u starších modelů MR2. Těchto variant se vyrobilo poměrně hodně a jsou na trhu skoro nejčastější. Nemají krátko poskládanou 6 st. Převodovku jako 111R ani neuslyšíte ten rykot nad šest tisíc, ale i tak je tahle Elise perfektní. Zajímavé je, že váží taky 860 kg, stejně jako „erko“, což je o padesát kilo víc než má v technických údajích Elise s motorem K-Series. V roce 2008 se objevilo na motoru 2ZZ-GE přeplňování kompresorem (Elise SC) a výkon vystoupal na 217 koní. A od roku 2010 přišla faceliftová verze (někdy se označuje Elise S3) s kompletně novými motory. U Toyoty však Lotus zakotvil natrvalo.

Já bych doporučil Elise S2 spíš vážně s Toyotou. Motory jsou spolehlivější, auta jsou během let dotaženější. A ty ceny nejsou tak dramaticky odlišné, možná i proto mi nebylo před dvěma lety líto zaplatit za model, který jsem vyloženě chtěl (111R) o nějakých 250 tisíc korun víc, než by bývala stála daleko ojetější Elise s Roverem K-Series. Vyplatilo se to. Ono se obecně levostranných aut příliš neprodává. Na celém mobile je asi jen šedesát aut aktuálně k prodeji. A ceny se za originální LHD (ne přestavby, což se myslím ani moc nevyplatí dělat) pohybují od 18 tisíc euro po 35 i víc, za výjimečně zachovalé exempláře. U těch levnějších, cokoli do 20 tisíc euro je často poznámka „repariertes Unfalschaden“ což může být ve výsledku v pohodě, ale nemusí. Elise se neopravuje zrovna snadno.

Pozor na opravené kusy

Hrozně záleží, co se stalo a jak se auto opravovalo. Elise není konstrukčně podobná běžným autům se samonosnou karosérií. Pod laminátovou slupkou se ukrývá velmi pevná hliníková kostra z profilů, které jsou lepeny k sobě speciálním adhezivem. Pokud na podlaze uvidíte v rozích spojů červenou barvu, je to právě ono lepidlo. Těch základních dílů je třináct a tvoří celý podvozek. Vpředu je umístěný kompozitový crashbox, nad ním je chladič a jinak máte vpředu už jen expanzní nádržku na brzdovou kapalinu a posilovač brzd. Karoserie se skládá ze dvou základních částí, přední a zadní. Pak jsou tu ještě dveře, které drží na masivních hliníkových držácích a lehounké víko motoru i zavazadlového prostoru. To je všechno. A cena nelakované karoserie není zrovna nízká. Přední i zadní část jde koupit každou po 1600 librách a crashbox vyjde na nějakých 1300 liber. A to nepočítám světla a spousta drobností. V reálu je i malá kolize vždy nákladnou opravou, která vyjde nad sto tisíc, ale daleko spíš nad dvě…  A vždy je klíčové zjistit, zda nebyla hnuta nějaká část hliníkového šasi. Opravit to jde, ale jakmile přijdete k autu, kde vidíte, že byl někde původní profil svařován, šel bych intuitivně od toho pryč. Snad jedině, když by k opravě byla jasná dokumentace, by stálo za to nad takovou Elise uvažovat, protože jí zas koupíte za výrazně nižší cenu než perfektní a nikdy nehavarované kousky.

Věnujte se podvozku, ale základní údržbu zvládnete sami

Podvozek je lichoběžníkového typu a třeba vzadu je konstrukce ramen nesmírně široká. Podobně to už měl úžasný Elan, který měl lepší jízdní vlastnosti ve své době než prakticky jakékoli jiné auto. Lichoběžníky pomáhají udržet kolo ve styku s povrchem pořád ve stejném úhlu a díky tomu se v zatáčce nemění tolik geometrie nastavení. A na nastavení je Elise vůbec citlivá. A geometrii jde pochopitelně výrazně upravovat podle potřeb jezdce. Já tedy celou dobu jezdím na sériovém nastavení podvozku, který je u 111R navíc za použití širších 195 mm pneumatik vpředu nejspíše úplně identický s Exige ze stejného roku. Na silnici je to pecka, na okruh by se asi dalo s lecčíms laborovat. Ale nejslabší článek je stejně řidič. To tak prostě je….

Ale co jsem chtěl napsat je, že o podvozek je potřeba pečovat. Na loňské podzimní vyjížďce mi kolega s bílou Exige SC názorně ukazoval, jak vytvořil na zadní nápravě pasivní 4WS systém. Měl vůli v nějakém z čepů, ale jakou! Auto tedy urychleně putovalo do jejich moravské Skuderie na důkladnou opravu. Zkrátka jakékoli vůle v čepech atd. je potřeba před každou sezónou sledovat a měnit, nešetřit na tom, protože na jízdních vlastnostech je to pak hrozně znát. Výměnu olejů, filtrů, svíček a obecně drobnějších oprav se bát nemusíte, když to zvládám já, zvládnete to taky.

Jezděte a užívejte

Konečně začíná pořádné počasí pro roadstery jako stvořené. Dneska jsem si odpoledne po práci střihnul na Elise výměnu oleje před sezónou a pak ji projel, natankoval a začínal si konečně po delším čase užívat ještě víc pořádného jarního sluníčka. Jsou to úžasná auta. Řídí se lépe než cokoli jiného. Ne nadarmo se říká, že nic nemá tak dobré řízení jako Lotus. A já věřím, že je to pravda. Ač zbožňuju automobily Porsche, Lotus Elise jsem si nesmírně oblíbil. Není to auto pro každý den, dokonce v sériové podobě není ani žádná okruhová závodnička, k tomu jsou určena jiná auta. Tohle auto je vyrobeno pro okreskové radosti, pěkné počasí a dobrou náladu. Kdokoli touží po ryzím analogovém sporťáku, není však žádný závodník a na okruh nebo na Nordschleife vyrazí spíš jen jako turista a nadšenec bez časomíry (něco jako já) tak bude z nákupu Lotusu Elise nadšen. Pro ty z vás, kdo chtějí víc bláznit po okruzích, možná časem zkusí i nějaký ten závod, těm bych spíš doporučil jiná auta. Upravit Elise/Exige úspěšně i pro závodní účely není každopádně levná záležitost.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Raspby
27. března 2020, 23:53
0

No já si naopak myslím, že dobře řízený Elise na technickém okruhu (jako NS) dokáže potrápit leccos mnohem silnějšího a dražšího, ale v takové "skořápce" to chce hodně odvahy a schopností. Ale o tom tyhle auta jsou :). Nedávají nic zadarmo a aby s tím člověk jel na hraně, musí to prostě umět. Ale musím uznat, že i když je mu skoro 20, tak ta S2ka co se týká vnějšího designu velmi pomalu. Pořád mi přijde hodně cool a ty oblé tvary vypadají pořád aktuálně. A že ta jízda musí být zážitek, o tom nepochybuju....

reagovat
krab
28. března 2020, 09:31
1

Honzo, ta podprahová informace na konci článku je o tom, že sériová Elise není hotový závoďák. Tady je prostě daleko vhodnější platforma Caterham, protože je to hotový závoďák. A další úpravy nestojí tolik. Když jsem viděl Elise/Exige, které jezdí třeba jen Carbonii, tak jsem si to obhlídl a koukal co je všechno jinak a mají tam jinak vlastně úplně všechno.

Na NS nebo na klubový trackday v Mostě , kde se prostě jedeš pro radost svézt je to super. Ale na nějaký honění časů bys musel začít laborovat s nastavením , dát tam jiný pružiny, tlumiče a zefektivnit chlazení. A na NS je to náročný auto. Nesmíš dělat chyby. Ale když to dostaneš do ruky jako třeba ten Honza z Hoonringu tu svou červenou 250 Cup a ring znáš už jako své boty, je to zase další úroveň svezení. Spíš co já pozoruju na sobě je, že když bych chtěl skutečně řešit nějaký zlepšení času a zkusit jet vážně naplno, tak si koupím nějaký tréninkový Clio RS s rámem a budu to zkoušet. Protože Lotus prostě rozbít vážně nechceš :) ....

Mr
Mrkef
28. března 2020, 08:20
0

Kvůli té karoserii jsem nakonec nešel do Speedstera 2.0T, když ještě byly za rozum. Osobně si myslím, že Speedster s motorem
2.0T - Z20LET pojede lépe, tento motor jsem měl v Astře OPC a v základu dává výkon 147kw. Potenciál tohoto motoru je obrovský, protože jen u kvalitního úpravce se dostáváš na cca 170kw. Dále můžeš udělat upgrade z novějšího OPC a to konkrétně: turbo, vstřiky, sání z novějšího motoru Z20LEH a jsi s upgradem jednotky na 200kw. Samozřejmě ruku v ruce jde s tímto upgradem brzdy a spojka.

reagovat
GanGreen
28. března 2020, 08:35
0

Si nedokážu představit na co by mi bylo 200kw v autě který váží cca 900kg :D

krab
28. března 2020, 09:25
0

Já když jsem vybíral během roku 2017/2018 , tak už velká cenová výhoda u Speedsteru nebyla. Jedině 2.2 Ecotec 147k se dalo koupit v hezkým stavu ještě pod 500. Ono to jde i dnes, ale těch aut je na prodej málo. Ostatní jsou 600 i víc. Včera jsem našel jedno, to by vyšlo na 480 a majitel psal, že cena jedině díky současné situaci...

Tehdy jsem se na Speedster ptal Honzy Č. a prostě mi jednoduše vysvětlil, že Speedster nebrat. Ale nikdy jsem se v něm nesvezl, takže tu představu jasnou sám nemám. 2.2 je blbá v tom, že ten motor netočí nic, všechno dá jen v tom středu, je to motor z Frontery původně, do sportovního auta se myslím prostě nehodí...

A to turbo? To už bylo tehdy drahý, prakticky na úrovni Elise 111R ( 800 tisíc klidně) a dal jsem přednost Lotusu. Jasně, to turbo jde "levně" a efektivně poslat výkonově daleko dál. A u Elise s motorem 2ZZ-GE máš jen jedinou možnost a to, přeplňovat kompresorem, což vyjde na nějakých 250 tisíc i víc... třeba Bemani racing ve Švýcarsku mají parádní kity, ale dáš za to ranec.

A jak píše gangreen : na co by mi bylo v tomhle autě 200kw a přes 300n.m. Bude to pak vyloženě těžký řídit dobře. Nejen citlivé vyvážené šasi mid engine sporťáku, který prostě nejde řídit humpolácky jako hot hatch, ale ještě se naučit efektivně pracovat s tím, když ti to tam turbo náhle foukne... V reálu bych s tím rychleji než s tím svým stejně nejel, takže pro mě to cesta není. Asi taková analogie jako tady naposledy s 911 C2 vs. turbo. Ono i když zkusíš v Elise / Speedsteru vysoký rychlosti, tak mi věř, že od 160 výš je to kalup, že by se z toho normální člověk kdo v tom nikdy neseděl div neposral strachy. Sedíš na zemi a je to lehoučký, malý. Takže ten pocit rychlosti je třeba při maximálce u 240 km/h obrovskej. Víc si nedovedu moc představit...

Franke
28. března 2020, 16:22
2

Mám Speedster 2,2 s turbokitem dBilas 260HP. I když ten motor potřebuji ještě poladit, tak už teď to jede ukrutně ...

Mr
Mrkef
28. března 2020, 16:24
0

Tak ty, já a spousta dalších lidí si to nedokáže představit. Několik dalších v tom lítá.

beastar
28. března 2020, 11:11
1

Tahle auta obecne jsou vylozene jenom o rizeni. Ne nepisu o zabave, protoze to fakt neni pro kazdeho. Jak pise Raspby nahore. Tohle je vec kdy pri dobrem ovladani nejen na NS, ale i jinde vyndáte maníky v autech dvakrat tak silnych. Proste Lotus s tou puvodni filozofii ktera historicky fungovala. Mam osobne k takovym autum respekt. Nizka bezpecnost a hmotnost:) V kombinaci s docela silnym motorem.

Plusove body za zlutou barvu. A samozrejme ze Exige Cup se mi libi vic:D Tohle mi prijde takovej ten startovni Lotus pro lidi, co tohle maji radi. A ano povazuju to narozdil treba od Miaty za pravy sportak. Ktery vypada porad dost dobre. Jen vubec nechapu jak se to ocitlo v garazi u cloveka, ktery tvrdi ze moc nezavodi a rad se kocha a uziva si mechaniku:))

reagovat
krab
28. března 2020, 11:29
0

A tak to víš, že se s tím dá jet hodně rychle. A neříkám, že když se jedu projet, tak je to vždycky předpisový. Kdyby se mnou seděl konstábl jako na zkouškách v autoškole asi bych nasbíral cosi jako deset přestupků za hodinu ... překročená rychlost, tu a tam předjetí na bílé čáře, prostě jezdíš s tím klasicky podobně jako když se jede motorkář projet někde na sportovním naked biku. Vlastně je to o podobným zážitku. A je pak jen na hlavě každýho jak se má rád a zda chce jet elementárně slušně. Což já dodržuju.

Tenhle Lotus byl 12 let v garáži chlapíka, který sbírá veterány a v době prodeje mu bylo už kolem sedmdesátky. Pořád rád řídí. Občas to auto projížděl jeho vnuk, ale ten si chtěl koupit Corvette (což udělal) a Lotus byl tím pádem volný. A u mě najel za necelé dva roky už 12 tis kilometrů, vlastně takřka tolik, kolik s ním první majitel ujel za 12 let!

Myslím, že třeba ten Exige 410 Cup , v kterým mě loni svezl jeho majitel na Lotus dni v Mostě je víc připravený na tu závodní trať. Ale i tahle Elise to dává. Spíš jsem jen chtěl říct v tomhle článku, že to nefunguje tak, že koupíš sériovou starší Elise a máš závodní okruhový auto. Ta míra modifikací pro závodění je u toho větší než když si budeš připravovat třeba Caterham anebo KTM X Bow apod. ... Proto jsem to chtěl - Elise. Takový to lehký, čistý, řidičský a naladěný z továrny hlavně na silnici, kde to je pro mě rychlý až až.

Franke
28. března 2020, 16:26
0

Jednou Speedstera vyměním (s brutalnim doplatkem ????) za Exige 350S. Btw s BRZ kravím daleko víc, než že speedym. V něm se trochu bojím. Ono přece jenom je to dost těžké na zadek, nemá to svor a když se to utrhne, není vůbec jednoduché to chytnout a srovnat ...

krab
28. března 2020, 17:18
0

Na Exige 350 Sport taky koukám, fantastická kára. Ale Elise mi dělá stejně pořád spoustu radosti, neměnil bych... ten Speedster s Dbilas turbo kitem bude docela brutalita, jak píšeš že máš větší respekt, tak to máme stejný, kór když člověk musí jet na vodě...

Přijeď na náš nedělní výlet! I když teď ta příští neděli nevím jak to udělat, radši skupinovou projížďku necháme být, ať neprovokujem. Ale jakmile to trošku uvolní napíšu náhradní termín, chtěl bych ještě dubnovej, ale uvidíme...

Sýsa :)
31. března 2020, 14:59
0

Jsem tady na Autíčkáři nový, ale už nějakou dobu pročítám. A i přes to, že jsem si mé petrolheadí přání splnilo nedávno (měsíc a půl) a pořídil jsem Miatu NCFL2 s 2.0, pořád jsem "nemocnej" a pokukuji po webu, kam jednou dál. Tím jednou nemyslím za rok/dva, ale spíš za dýl - na tenhle moment, který akorát žiju, jsem čekal dost dlouho, a tak si ho chci náležitě užít. Ale vy víte, jak ty naše petrolheadí mozečky šrotujou....:D
Každopádně, Lotus se mi hrozně líbí, ta surovost a absolutní přímost zpětné vazby co tam musí být... Bohužel jsem v tom zatím ani neseděl, ale.... prostě těším se na nějaké to setkání (až skončí tenhle muribundus), a tak Krabe až něco bude, rád bych oslintal ten tvůj žlutej zázrak :) Jinak moc hezký a detailní článek , díky za něj ! ;)

reagovat
krab
31. března 2020, 20:44
0

Super. Gratuluju k MX5, NC FL jsou dobrá auta. Tady v rámci webu sem chodí dost majitelů. Taky jsem se vlastně k Lotusu dostal přes MX5 a nebylo to hned... Tak budu rád, když se někde potkáme, pokecáme :)

ToMyx
02. dubna 2020, 19:30
0

Co si z krátké projížďky s Krabem pamatuju asi nejvíce je ukecanost auta jak od podvozku, tak od motoru s velmi příjemným zvukem. Motor má velmi příjemný a ve vyšších otáčkách hezky jadrný zvuk, který jde snášet opravdu dlouhodobě, jen mít tu možnost, že:-) Motokárový pocit je všudypřítomný a pro rohlík na puse není opravdu nutné jezdit rychle. A pak je tu ta lehkost a spartánský interiér, který celkový pocit ještě umocňuje. Pro mě to byla čirá radost a skoro 20 let bych Elišce vůbec netipoval.

Kompresor tahle krabička opravdu nepotřebuje, jeho motor je radost točit až k osmičce. Řekl bych ideální auto na naučení, že nestačí jen zadupnout plyn do podlahy.
Co se týče Exige, ten jeho zvuk šestiválce a samozřejmě jiná startovní cena ( i následný servis), to auto je úplně jiná kategorie a Elise je mi svým charakterem blíž.

Příště se nebudu nechávat přemlouvat :-)

reagovat
krab
02. dubna 2020, 21:19
1

Až se zas pojedem projet, tak si to musíš zkusit, uvidíš jak se ti to bude líbit, myslim, že ale jo :)
Pro mě to je taky ideální. Kompresor Elise dodá dost koření, to je jistá věc, ale takhle jak to postavili s tou atmosférickou Toyotou anebo v minulosti i s VVC Roverem, ten měl taky slušný otáčky, ta 160 k verze je to přesně ten typ čirýho sportovního svezení. Přímý odkaz na to jak tehdy stavěli Elan, ale postaveno podle moderních technologií.

Exige V6, tedy 350 Sport je podle mě skvělý sportovní auto. Ale je to už trošku jiný, daleko rychlejší, už se ti tam jednoznačně hodí, že to auto má i vyspělou elektroniku, kontrolu trakce, stabilizaci atd... Velká otázka je, jestli bych takový využil, jestli bych se za volantem bavil o dost víc, nejspíš asi ne... I když teda se mi to auto taky hrozně líbí, když ho vidím a slyším.