načítám data...

Lotus Elise, Caterham a Alfa Romeo 4C: Když méně je více

27. září 2019, 22:23 23 komentářů krab

Všechna tahle auta už znáte. Caterham, Lotus, Alfa Romeo, o všech už jsem psal. Ale co, když vyrazí všichni společně na výlet? Auta si měníme a s kámoši klábosíme o tom, jak bychom zrovna to svoje za nic na světě nevyměnili.

zobrazit celou galeriiPetr "Krab" Jeřábek: Lotus Elise, Caterham a Alfa Romeo 4C: Když méně je více

Alfa Romeo 4C: Nejvíc charakteru v nejkrásnějším balení

Před časem jeden můj kamarád napsal parádní cestopisný článek o výletu v Alfě 4C do Itálie. Nadepsal ho Zvolte cestu srdce. A já si přesně říkám, že to je ten element, který našim dvěma zbývajícím autům chybí. Alfa Romeo je prazvláštní značka. Ať řídíte malé MiTo ve čtyřlístkovém provedení anebo drahou, karbonovou krásku. Vždycky vás dostanou tak dvě fantastické věci, kvůli kterým se zamilujete. A pak přijdou tři, které vás pěkně naštvou.

U Alfy Romeo 4C je dominantou široká záď, motor, který je vidět v proskleném výklenku a ten neochvějný dojem, že sedíte v malém Ferrari. Naposledy jsem přece napsal, že Alfa Romeo 4C je přímý pokračovatel Dina. Navíc je brutálně rychlá v přímce. Čtvrtmíli zvládla nedávno za 12.5 sekund a koncová rychlost byla přes 170 km/h! A vše jen díky technice. Má launch control, rychlou převodovku TCT, má přesně to, co by supersportovní auto z Itálie nové doby mělo mít. Jenže pak přijdou ty věci co vás dovedou dopálit.

Spousta dílů v interiéru pochází z našeho MiTa: klíček, zadní lampy, celé části přístrojové desky. Rádio na palubní desce vypadá jako právě zakoupené na vietnamské tržnici. Typický zákazník Porsche už v tomhle momentu mizí pryč a podepisuje objednávku na kontrastně dokonalý Cayman. Mě nic z těchto věcí vážně nevadí. Nechává to chladným i kamaráda, majitele bílé Alfy 4C. Jestli nám něco při jízdě trošku kazí náladu, je fakt, že turbomotor se krotí dost obtížně a že je řízení bez posilovače se strmým převodem trochu přehnaně aktivní na rozbité silnici. Řízení vážně umí chytat koleje a zatahat za ruce. Jenže jde o zvyk. Když si stěžuji, že se mi špatně odhaduje, kolik plynu mám dát za apexem zatáčky, že mi turbo s plným boostem začne příliš rovnat zatáčku a já si musím pohlídat nedotáčivost, náš třetí kamarád (říkejme mu třeba Stig) tvrdí, že je to jen moje chyba.

„To je turbomotor, víš? Měl bys umět líp předvídat a dávkovat plyn s ohledem na plánovanou turbodíru.“  A tak jsme i našemu Stigovi, který právě vylezl ze závodního Caterhamu půjčili Alfu 4C. Vylezl z ní velmi rozesmátý. To auto je totiž klaun. Bavilo ho, že za volantem se nenudí. Alfa 4C vyžaduje stálou řidičskou pozornost, chrchlá, prská a i blow off ventil je občas při ubrání z vysokých otáček pěkně slyšet. Už se Alfě Romeo 4C nikdy vysmívat nebude. Ač by jistě vyjmenoval ony tři nebo i víc nectností Alfy Romeo 4C, radši nám sdělil jak velkou radost i z krátkého svezení vlastně měl. Tohle Alfa umí. Odpustíte jí totiž cokoli…

Caterham Roadsport 125 SV – “Race cat”

Víte, že jsem tohle auto před dvěma lety málem koupil? V době, kdy nebylo jasné, zda se opraví Porsche byla tak trochu možnost, že by oranžový závoďák změnil majitele. Nakonec jsem do „koupě“ uvrtal právě našeho „Stiga“ a tím se kruh našeho kamarádství všech tří magorů do sportovních aut uzavřel. Každý máme jiná auta, přesto si dokonale rozumíme.

A to se jako pavouk (nebo spíš jako chrobák) spouštím lešeňovými trubkami směrem na úzké plastikové sedadlo Caterhamu. Specifikace tohoto kousku je jasná – „Carbonia cup race car“. To je přesně i jeho hlavní úkol. Závodit v okruhovém seriálu a pokud možno vítězit, což se povedlo v posledním podniku Carbonia cupu na německém Lausitz Ringu. Má samosvorný diferenciál, plnou závodní klec, lepší čtyřpístkové brzdy vpředu, a ještě coilovery od Nitronu nastavené spíš na závodní dráhu a ne okresku kdesi u Koněprus. Sotva se dopnu a vyrazím, drkotám zubama. Ne zimou, ale vážně tvrdým nastavením podvozku. Ani s čelním sklem se majitel na tento den neobtěžoval. Venku bylo hezky, tak proč si to neužít „unplugged.”

S Catem se sžívám až za 5 minut. Už jsem ho řídil víckrát, zajel si s ním i kolo na Ringu, ale tím, jak je jako jediný z naší trojice koncepcí opačně, chvíli trvá než se mu přizpůsobím. Sedím kousíček před zadní nápravou a zbytek auta je přede mnou. Lotus i Alfa to mají přesně opačně. Je jednoznačně nejlehčí a rozhodně nechce jezdit pomalu. Zatočí se s ním formou telepatie a na silnici cítím každý přejetý kamínek. A ty, které odletují, slyším citelně také. Cítím se v něm trochu jako ve formuli, která ujela na silnici. Po deseti minutách jízdy už v tom zase lítám. Ten Caterham je primitivní auto, ale postavené naprosto dokonale. Pořád říká: „Přidej, přidej, tady jsi měl jet daleko rychleji, já bych to s radostí zvládnul”. Je to nezáludně přirozené. Jeho místo je závodní trať, ale svezení po okresce je prostě čirá radost.

Lotus Elise 111R: Chapman by byl jistě nadšen!

Tady neumím být objektivní. To nejlepší přichází na konec. To je přece moje auto. Jenže oba mí kámoši svorně tvrdí, že je prostě pomalá. A já se jich vždycky zeptám: „A vytočil sis to k osmi tisícům?“  Tam to prý trochu jede, odvětí oba, ale i tak… a následuje klasické mávnutí ruky. Náhodou, letos jsem se jednou ocitl v takové legrační situaci, kdy se nám otvíral úsek dvouproudé rychlostky z běžné silnice a vedle mě jako na potvoru jelo zrovna BMW M3 3.2 E36. To se stalo kdesi na Ostrově Man nebo tak nějak (pro rýpaly a strážce pořádku). A tak jsme na to oba asi z osmdesátky šlápli, co to jde. A do 180 km/h jsme na tom byli oba úplně stejně. Možná pak bych začal lehce ztrácet, ale to už jsme dojeli provoz před sebou a museli zvolnit tempo. Lotus není pomalý. Je pomalý v porovnání s Alfou i na lehoučkého Caterhama mírně ztrácí.

Devízou Lotusu je něco jiného. Kromě toho, že se prý na něj na okresce náramně dívá, když jedeme za sebou, tak jeho řízení je prostě nejlepší ze všech našich třech aut. Ajaj… vím co řekne Stig. Není to pravda. Dobře, řízení je citelně lepší oproti tomu v Alfě a auto je teď rozhodně daleko příjemnější a poddajnější pro normální silniční ježdění než závodní Caterham. Když jsem do Lotusu znovu nalezl po půlhodinové jízdě v Caterhamu přišel mi najednou vyloženě komfortní.

Špatně se mi to hodnotí. Zkrátka do Lotusu Elise nasednu a jsem doma. Nemám pocit, že bych si mohl dovolit cokoli a pokud mám dobré pneumatiky, šikovné ruce i nohy tak to auto zvládne, což umí Caterham. Nezažívám v něm dechberoucí akceleraci při plném boostu motoru 1750 Turbo Benzina v Alfě. Užívám si delikátně vyvážené řízení, naprosto perfektně vyladěný podvozek na naše okresky a hraju si s přenosem hmotností mezi přední a zadní nápravou tak, abych nebyl nikdy nedotáčivý, abych zatáčku projel svižně, přesně a využil úžasnou trakci na jejím výjezdu.

I když je Lotus nejtišším autem naší trojice, je stejně tím, kterým bych odjel domů i kdybych si mohl vybrat auta kamarádů. A vůbec, všichni bychom si domů odvezli naše vlastní auta. Ač jsme chtěli lehká, ryze řidičská a mechanická auta, vybrali jsme si každý jinak. Radost z řízení má naštěstí v automobilovém světě mnoho podob. Jezděte, užívejte podzim a mějte radost ze svého auta, ať už je jakékoli!


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Kuře
27. září 2019, 23:00
0

Právě jsem dočetl, a ačkoli zítra brzo vstávám, tak kvůli té poslední větě se jdu projet, hned TEĎ!! Na točnou a zpátky!!:)

Díky za blog, pěkný čtení a krásná auta, závidím:)

reagovat
krab
27. září 2019, 23:06
0

Dík, o tom to je... jezdit a užívat si život tak jak tě to baví. :) PS: ještě jsem tam opravoval nějaké chybky, zobrazilo se mi to nějak brzo, teď už snad OK...

wdave_t
27. září 2019, 23:28
1

Už se těším až v neděli skočím z C32 zpátky do NC a projedu se po okreskách nahoře bez a je mi jedno jak bude! :))

Pěknej zápisek. Ta představa, že je něco tak brutální, že pak i Lotus člověku připadá komfortní... to musím někdy zažít :D Mít ty tři auta k dispozici na projížďku, tak ale beztak první asi skočím do Lotusu a pak do Alfy.

reagovat
Kuře
28. září 2019, 00:01
1

Tak to já teda nevím do čeho bych skočil první, já bych tam asi jen tak stál a brečel, že se neumím rozhodnout:)

beastar
28. září 2019, 10:49
0

Tak u mě je z těch 3 Lotus jednoznačně jedinej do kterého bych chtěl dobrovolně skočit jinak, než snožmo. Víc raději psát nebudu:D

wdave_t
29. září 2019, 19:56
0

Ou jé, to bylo dneska léčeníčko z lightweight absťáku :D Na prvních světlech mi to málem chcíplo, než jsem si zase zvyknul, že mám spojku :D

beastar: napiš proč bys do Alfy 4C skočil jedině snožmo, to mě zajímá! :)) Pochopil jsem, že máš radši větší auta se silnejma motorama, ale píšeš, že Lotus bys zkusil, tak v proč by byla Alfa tak hrozná? (U Cata třeba chápu, že to není pro každýho.)

krab
29. září 2019, 20:19
0

To by mě taky zajímalo :-D
Ve skutečnosti je z téhle trojky Alfa jednoznačně nejvíc "tourenwagn". Dá se s ní totiž i cestovat poměrně rychle po dálnici a šlo by to vydržet úplně v klidu. Pro mě 4C není to pravý, protože jsem asi už staromódní a hračička a mám rád manuální ovládání aut. Jenže mít jí doma třeba týden a mít na to současně i peníze, možná bych do ní skočil. Mě by se akorát líbil víc spider, kamarád zase cíleně chtěl coupe.

Dave: takže z "deutch" muscle caru vyléčen? Nebo budeš dál přemýšlet, jestli jít do nějakýho AMG?

wdave_t
29. září 2019, 20:38
0

Zatím si s AMG dám pokoj - rozhodně by se o tom dalo přemýšlet do budoucna jako o rodinném autě, ale vždycky to k tomu bude chtít něco na projížďky. Chtěl bych se svézt v jiných osmiválcích a rozšířit si obzory. I ty moje (designově) milovaný Challengery jsou s každým rokem čím dál tím víc na dosah :)) Tak teď se ještě v nějakém svézt, abych ještě nezjistil, že to je hrůza! Podle mě obrovskej rozdíl udělá ten manuál. Ať je to klidně pomalejší, ale ať to mám pod kontrolou.

beastar
30. září 2019, 00:23
2

Tak u Lotusu mě zatím Krab přesvědčil i v nějakých našich soukromých rozpravách, že to auto má v sobě tu prapůvodní Chapnovskou DNA. A jestli bych měl říct jednu věc proč chovám obdiv k Lotusu je přesně ta filozofie Chapmana a úspěchy ve formulích. Kdy válcovali ostatní a ti se z toho mohli posrat. Celá ta parta kolem téhle značky je do značné míry i historicky sympatická. A ano také to má spoustu chyb. Například rádio a podle mě i jistá dávka fušeřiny by se na tom dala najít.

Cat je pro mě závodní náčiní a jako auto pro hobby ježdění bych si ho nikdy nepořídil. Nicméně tady chápu, že tušim Ondra (odhad) to má primárně jako auto na okruhy a až v druhý řadě je to nějaký vejletnický náčiní. Jako otevřeně říkám, že pro mě to není. A ani závodit bych v té hromadě trubek nechtěl. Každopádně účel toho celýho chápu a prostě jo. Jsou magoři co to považují za auto:D

ALFA 4C je pro mě bastl. Jako každá Alfa je fotogenická (skoro každá) Prostě mi to jako celek nesedí a nikdy nesedělo. Ty drobnosti co na tom popisuje krab v blogu jsou přesně to co mě sere. A ano Lotusu to odpustím protože prostě LOTUS. Navíc se mě to desginově i přes získaná ocenění a tak nelíbí. Montovalo se to tušim v závodě Maserati původně. TBi mě taky nějak projevem nezaujalo. Je to asi stejný jako když se mě někdo ptá proč se mi nelíbí Subaru BRZ, když Pepek Novák v utjub čenlu MYóSOMkarz s tim jezdil a chválí to po všech stránkách. Jsou tam věci, co mě serou už od pohledu.

A ano mám rád velký ale silný auta ideálně čtyřkolky co maj takovej grip, že ti to urve obě ledviny když to tam dobře opřeš. Nesnášim neposedný mrdiny, co jsou přetáčivý už v garáži. Z toho trochu plyne, že jakoby tahle trojka mě úplně nerozbrečí. Tím ale nijak nespochybňuju obsah blogu (fajn) a kvalitu aut (jsou i lidi co to žerou)

krab
30. září 2019, 09:53
0

Tak teď už tomu rozumím taky. Pro ty důvody co uvádíš jsem Lotus chtěl taky. Takže to jsme na tom stejně.
Spíš tu Alfu jsem měl z první krátké projížďky zafixovanou jako horší než když jsem se teď nedávno svezl podruhé. Myslim si, že v tý době udělali docela maximum. Vyrábělo se to skutečně v Modeně u Maserati, klíčový a drahý je na tom ten karbonovej monokok. A upřímně řečeno, některý věci okolo interiéru atd. , věci co tě štvou věřím najdeš i na Ferrari z tý doby. Když si představím třeba ovladače větrání a klimatizace na F360 Modena, který vypadají jakoby z Punta, tak to jsou přesně ty věci. A fanoušci značky to odpouští. A tý Alfě bych ty drobnosti právě taky odpustil. Ale pravda je, že mám daleko radši ten Lotus :)

Prostě aby byl ten sporťák po všech stránkách ideální jak zpracováním, výkony i jízdními vlastnostmi i určitou univerzalitou použití, tak nakonec skončíš u Němců. Porsche Cayman, Audi R8, dneska nově ty Mercedesy AMG GT.

Pro mě je srdcovej ten Lotus. Nakonec vždycky schopný sporťáky poznáš podle docela většího výskytu na parkovišti před Nordschleife. A je vidět, že lidi jezdí prostě : Caterhamy, Clia RS, Mégany RS, Lotusy Elise/Exige, BMW M2/M3/M4, Caymany GT4, 911 GT3. Těch Alf Romeo 4C je vidět míň, Alpine A110 je vidět míň, občas nějaká Corvetta a tu a tam AMG Mercedes nebo Audi RS či R8.

A s těma čtyřkolkama - já nevim, já jsem neřídil nikdy Mitsubishi Evo ( to bych jednou rád) ani Audi RS4. Souděl podle toho jak jezdí WRX STi bych řekl že dobrý, ale není to moje srdcová věc. Ale nutno dodat, že tuhle kategorii aut se bojím vzít pořádně za pačesy a jet s tím naplno, natožpak někde smykem. To už není tak jednoduchý a ta rychlost je vysoká. A já se tady toho trochu přeci jenom bojim. Mam radši ty menší, hravější autíčka :)

Tomino
28. září 2019, 08:45
0

Moc pěkný blog. Je zajímavé si číst, jak jsou si „zážitková“ auta podobná a zároveň úplně jiná. A kdybych si mohl vybrat jen jedno z nich, které by to bylo? Nevím :-) Asi bych chtěl Alfu, ale s reinkarnovaným motorem Dino V6. Vím, že je to nesmysl, ale pořád mám nějak v sobě, že k takovým autům patří atmosférický motor. Na druhé straně, k tomu nemám žádné logické odůvodnění, s tím, jak se turbomotory neustále vyvíjejí, včetně různých anti-lag řešení.

reagovat
krab
28. září 2019, 09:44
0

Dík, jako Alfa 4C s motorem Dino V6 by byla fakt zajímavá. Ale právě ten turbomotor tomu autu dodává na divokosti a bláznovství a tak je to správně. Lotus je opak, hodně stará škola a mechanika s točivým japonským motorem a Caterham, to je prostě původní Lotus recept, ale vypiplaný desetiletími závodění. To je právě vůbec to zajímavý. V 90. letech šel Lotus novou cestou, nové materiály, nová koncepce a vznikla Elise. V 70. letech převzal práva na výrobu starého původního Lotusu 7 Caterham a postupnou evolucí tenhle koncept levnýho poválečnýho závoďáku stále neopustil. Protože je to pořád geniální konstrukce.

beastar
28. září 2019, 10:46
1

Parafráze na pana Podhorského z blogu od Vavrise sedí i sem.
Takový to když napíšeš perfektní článek pro starý Autíčkář, ale ten skončí někde v blogu. Co můžeš chtít víc. 3 sportovní auta. Příjemný barvy, fotky. Krátký výstižný review. Přestože krom LotusA bych ani jedno auto nechtěl... Už ani zkusit. Good job man.

reagovat
krab
28. září 2019, 11:12
0

Dík, to mě napadlo včera až večer něco málo sepsat dojmů, když už jsme si hrály na ty fotografy :)

A zdejší blog je super, že to můžeš vydat hned a neřešit začlenění do red. plánu ať už kamkoli.

Ale říkali jsme si s klukama, že by bylo super, kdychom uměli i natočit video. A to neumíme ..

beastar
28. září 2019, 15:55
0

Co se týká toho videa. Víš jak jsme se o tom bavili nějak. Prostě třeba se dohodnem. Sice asi až na sezónu zase.

skvoor
10. října 2019, 22:30
0

Light is Light! Na naaa na na na. Elise jsem chtěl, ale nakonec jsem zvolil lehčí váhu. Jak psal Beast, tak si nemyslím, že by Cat nemohl být jen pro zábavu v provozu. Já jsem třeba Cata na okruh ještě nevyvezl a pořád mě to baví. Je to jen o tom kolik komfortu obětuješ (na silnicích s catem mám 10k km+) PS: vaše lightweight parta je dle mýho gusta. Dejte vědět jestli chcete dalšího parťaka

reagovat
krab
10. října 2019, 22:43
0

Dík za komentář. Jednou jsme se přece viděli na kafé a kárách někdy loni. Jestli máš čas, vyvez Cata na výlet v neděli do Mostu na Carbonia cup. Poslední závod sezóny, bude to hezký pokoukání! Já tam budu. A můžeme si pokecat :)

skvoor
11. října 2019, 21:55
0

Jj na k&k jsem byl broukem. Most mě bohužel nevyjde. Jedu Catem na víkend k Jičínu. Jsem na Praze 6, tak až někdy pojedete třeba na Karlštejn nebo Křivoklát, tak pls dejte vědět.

ToMyx
08. listopadu 2019, 14:44
0

Krásný fotky, super povídání, perfektní skupinka autíček. Skoro bych řekl, že to lehce převyšuje autíčkáře :-D
Elise je super motokára, Cat musí být úplný maso!!!

reagovat
krab
08. listopadu 2019, 14:56
0

To je už tak provokativní, že možná brzo dostaneme od admina Autíčkáře ban :-D "Váš obsah se výrazně neslučuje se zásadami blogování na tomto webu" A bude po ptákách...

Jakub Pospíšil
08. listopadu 2019, 15:04
0

A to jsou jistě jen zbylé "drobky" z hodokvasu, který musí probíhat na tom nejmenovaném konkurenčním webu, kam Krab přešel :D

krab
08. listopadu 2019, 16:03
0

Haha, teď jsem se fakt dobře zasmál... Jak říkáš. Navíc podívej na Tomyxe, to je můj věrnej fanoušek. Musíš mít nějaký lidi zaplacený do fanklubu... podívej jak to dělá Soukup.

ToMyx
09. listopadu 2019, 15:53
0

Přesně, včera jsem posílal složenky a dnes hned prachy na účtě. Krab to musí hradit přímo na pobočce, jinak z jeho fanklubu mizím :-)