reklama
načítám data...

Le Mans

02. ledna 2017, 23:47 18 komentářů krab

Krab ležerně projíždí francouzským venkovem ve svém hnědém Porsche 911S, míjí křižovatku s výhledem na malebné květinářství s dlouhými plavými vlasy. U Maison Blanche, na části staré závodní dráhy se však zastaví a dramaticky přimhouří oči. Nepřipomíná vám to něco?

zobrazit celou galeriiPan Krab: Le Mans

Existuje tedy stroj času, který umí člověka přenést do roku 1971? Já myslim, že jo. A než mi pod blog napíšete komentář, že ti Krabe tenkokrát doopravdy hrabe, vydržte ještě pár následujícíh odstavců. Le Mans existuje. A každé dva roky se můžete účastnit fantastických historických závodů Le Mans Classic. A závodí se tu. A to doopravdy, s opravdovými starými auty v šesti kategoriích z let 1923 – 1981. Letos nově i skupina C do roku 1993. A do toho přijede přes sto tisíc diváků, co diváků! Petrolheadů. Celá autíčkářská británie dorazí stanovat a probdít víkend plný benzínu a oleje. A v tom momentě odpustíte i fakt, že k tak skvělým závodům pijete hnusné žabožroutské pivko Kronebourg za šílených 7 Euro z ekokelímku!

Jedu dlouhou rovinou v borovém lese a najednou se objeví kruhák s bílo-červeným pruhovaným obrubníkem a cedulí Arnage vpravo, Mulsanne vlevo a rovně Le Mans. U toho se prostě musí rozbušit srdce. Najednou jsem zase po dvou letech zase tam. Už posledních sto kilometrů potkáváme na silnici samá anglická klasická auta. Kde jinde vidíte u silnice stát 4,5litrový Bentley „Blower“s kompresorem z třicátých let a jeho aristokraticky vyhlížejícího majitele vrtajícího se zrovna v karburátoru. A k tomu navíc trochu prší a člověk si najednou myslí, že se svět buď naprosto zbláznil, anebo mě trefil šlak a já už jsem v automobilovém ráji. Vždyť takovéhle auto jsem naposledy viděl o den dříve naleštěné v prostorách famózního automobilového muzea v Mulhouse. A teď v něm někdo v dešti a blátě jede na „čumendu“ kempovat na závody v Le Mans.

reklama

Přesně v tomhle momentě se ve mně mísí pocit štěstí, ale taky naštvanosti, že jsem já vůl byl tak pohodlný a ustrašený a nedojel na místo klasickým autem. Fakt je to ostuda a musím to přiznat. Argumenty, že angláni to mají do Le Mans podstatně blíž moc neobstojí. A navíc jsem to tak už udělal třikrát po sobě! Vždycky jsem prostě vyjel nějakým autem, které by ve starém topgearu představovalo to plíživé, hnusné, ale funkční záložní auto producentů. A s takovým, přeci jet nechceš. Já vím, někde u Ambergu bych už byl v Gétéšestce asi totálně spařený a s mozoly na rukou a do Le Mans to měl ještě asi dalších tisíc kilometrů, ale to utrpení by stálo za to. Jak moc bych ten článek chtěl začít po cimrmanovsku. „Málem jsme cestou umřeli vedrem, s oteklými chodidly a odřenýma zaolejovanýma rukama, ale stálo to za to! Nakonec zdolání tisícikilometrové vzdálenosti do Le Mans v čtyřicetpět let starém kupátku, do kterého se vejdu jen se skrčenou hlavou, by šlo bez potíží připodobnit k oné slavné cestě na severní pól. Teď můžu tedy jen říct: „Nejel, nezlikvidoval se, nezamazal, nezažil… Blbec! A hůř. Dojel tam v Miatě a s klimatizací! A další zbytek výpravy v MG, starém Porsche a nebo sympatická partička brněnského Ford clubu v Cortině, Escortu aj se svojim tatou v dieslové Granadě. No, mimochodem, v roce 2014 nám tahle Granada pomohla přes kabely nastartovat naše BMW 530xd, kterému se nějakou záhadou během kempování vybila baterka. Granada rulezz…

Dost bylo ale lamentování nad tím, že jsem na místo přijel v krajně nevhodném ohozu, byl jsem přece tam a to se počítá. Asi vás zajímá, o čem ta akce je a proč si máte zakřížkovat volno na příští akci, která se bude konat v létě 2018.

Jestli jste si kdy mysleli, že třeba váš hot hatch s laděným výfukem vydává famózní zvuk, buďte si jistí, že v kempu Carting Nord váš příjezd nikdo nezaregistruje. Asi jako když pojedete po městě Priusem. A pak zjistíte, že vaše okolíkované stanoviště pro váš stan a miláčka je vedle tří naprosto dokonalých replik gétéčtyříctky a přes uličku bydlí potetovaní členové manchesterského TVR car clubu, kteří co chvíli porovnávají kvalitu decibelů nerezových výfuků u Grifithu. A všechny nás po další tři dny bude spojovat smradlavý hajzlík s umývárnou obklopený klubovými devětsetjedenáctkami anglického Porsche car clubu. A nebo při courání kempem minete bez povšimnutí Buggati Veyron. Koukali jste totiž po GT40tce co stála o kus vedle. Umíte si snad představit lepší místo, kde trávit víkend? Já tedy ne. Je to silně inspirující místo. Například hned v pátek ráno, čekaje ve frontě na ranní toaletu, jsem si definitivně uvědomil, že moje příští auto bude muset být modrá devětsetjedenáctka z osmdesátek. No, nyní už víte že se asi velmi rád spokojím i s tou vodou chlazenou, kéž by vyšla aspoň ta.

Zkrátka kemp je prostě famózní, ale přijel jsem sem přece kvůli závodům. Takže jak to tedy popsat. Vy, co jste tam totiž nebyli, to stejně nepochopíte, zkrátka to prostě popsat dokonale nejde. V paddocích v srdci závodiště se celý pátek maká, startuje, ladí a postupně vyjíždí na měřené jízdy ta nejlepší závodní auta, co kdy byla vyrobena. Najdete tam jakoukoliv legendu a nad každým tím závoďákem můžete slintat hodiny a hodiny a pak si k tomu ještě přivodit lehkou hluchotu, protože se jednoduše nedokážete odtrhnout od motorového prostoru GT40tky nebo závodních Porsche 917, přesně těch z filmu Le Mans v barvách Gulf Racing. Chápejte, že během chvilky jsem absolutně šťastný, lehce nahluchlý s plnými plícemi benzinových zplodin. A takových paddocků je v areálu šest. Češi tu mají pravidelně zastoupení, a to dokonce úžasný závoďák Škoda 1101 Sport z roku 1949 řízený Mirkem Krejsou. 

A která skupina je ta nej? Jestli si myslíte, že ta z filmu Le Mans, nebo ta, ve které si vzájemně strouhají boky BMW M1tky, tak jste překvapivě vedle. To nejúžasnější utkání gentlemanů jsem doposud zažil při úvodní jízdě skupiny jedna, kdy asi v půlce závodu začalo pršet, no přesněji lít jak z konve. Stál jsem tedy u „Dunlop“ zatáčky zmoklý jak slepice a sledoval, co se bude dít. Místo očekávaného přerušení závodu a rychlého odvozu těch legendárních dědečků mnohamilionových hodnot do paddocku pod saténové plachty jsem zažil fakt neobyčejný zážitek.  Najednou se v tom mokru objeví tři červené Astony Ulstery před zatáčkou a je naprosto jasný, že se do ní vejdou tak maximálně dva, a mně se zatají dech. Sakra, přece to nerozsekaj, jaká škoda, jaká škoda… A najednou už lítají v piruetách okolo trati. Naštěstí je tam zrovna slušná vyasfaltovaná bezpečnostní plocha kolem trati, ale i tak je to neuvěřitelný. Všichni jedou na starých uzounkých gumách, prostě replikách něčeho, na čem se závodilo ve třicátých letech. A ta auta prostě zoufale nedrží. Každé jede naprostou hranu, samá kontra a mazlení s plynem a každý čtvrtý, co projede, zoufale „hodinaří“. Když zase trať začala osychat, nabíralo se na tempu, a ačkoliv i tak vypadá lehce pomalá, tihle chlapi jedou furt neskutečnou hranu. A nemají pásy. 

V dalších skupinách to vypadá dost podobně, všichni jedou na dobových replikách, klasických závodních Dunlopkách a je vidět že prostě kontra a řízení plynem je ta nejpřirozenější věc co jejich piloti dělají. V jednom ročníku, který jsem navštívil statoval i Chris Harris, malý usměvavý mužík v Jaguaru D-type. V jedné noční rozjížďce, kde jsem se s dalšími diváky nějak přichomejtl v paddocích a Jag nechtěl nastartovat, jsme ho asi s dalšími třema chlápky roztlačovali.

A jak se říká, dobrého pomálu a právě asi aby z této akce zůstala nadobro pouze autíčkářova delikatesa, koná se tato akce jen každé dva roky. A to bude do háje až rok dva osmnáct.

No, nic počkáme si, ale přijde to. Mezitím si pusťte alespoň tyto úžasné závody na staré dnes již neexistující dráze v Londýně, Crystal palace. Tam se totiž doopravdy závodí, zrovna jako v Le Mans Classic.


Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

Michal88
03. ledna 2017, 07:20
0

Luxusní počtení. :) Mrzí mě, že mi uteklo EuroCitro 2015, které se také koná v LeMans a prý je to velmi podobná akce. :) Musí mi stačit jen CitroMobile u Amsterdamu, kam chceme jet i letos, ale je to spíš statická přehlídka, nejezdí se tam po okruhu... :( Ale když do toho nevleze jiná taková akce, na tuto bych se rád podíval. :) GS ještě hotové nebude, ale XM dá tu cestu v pohodě. :)

reagovat
Se
Sedrik
03. ledna 2017, 11:57
0

LeMans classic a Goodwood Revival jsou závody, na které se chci alespoň jednou podívat.

Díky za článek - krásně mi to připomnělo, proč tam musím :p

reagovat
zimbic
03. ledna 2017, 13:29
0

Tak vidím, že mám na léto 2018 naplánovanou dovču :D

reagovat
Pan Krab
03. ledna 2017, 22:32
1

Bezva! , takže 2018 , velká česká výprava stanovat do Le Mans? :)
Citroeny, Miaty, Corvetty a nesmí chybět ani BRZ !

reagovat
zimbic
04. ledna 2017, 13:31
0

To zní jako plán!

ToMyx
04. ledna 2017, 19:32
0

Úžasný čtení, úžasný fotky, vezmete sebou i jednu starší Primeru? :-)

Pan Krab
04. ledna 2017, 21:29
0

Tak to mě moc těší, že tě to bavilo !
Primeru berem, to je jasná věc! ... Primera GTI , to si pamatuju jako další z řady aut co mě v 18ti braly když byly nové. 110kw, DOHC, červené víko ventilů a víceprvková zadní náprava. ( my doma Feldu a služebního Formana..) Doteď pamatuju nějakej test od V. Dolejše někde v Automobilu, jak s ní je vyfocenej v jízdě bokem.

Nissana jsem měl taky, asi rok a půl jsem jezdil v Maximě QX 3.0 s manuálem. A to bylo výborný auto. Nebo aspoň si ho takový pamatuju :D

zimbic
05. ledna 2017, 14:17
0

Je jedno čím tam jedem, hlavní je s kým tam jedem ne ? I když zatím nemám auto co by tam dojelo na tom se pracuje můj Rover už se tam chudák nedoplazí :D

Primera GTI ta je hrozně fajn, svižný zábavný pratický auto z mého pohledu studenta i docela cenově přijatelné. Zajímalo by mě jak to jezdí protože to vypadá na zábavu/malé servisní náklady/praktičnost, jen na prodej jich moc není.

ToMyx
05. ledna 2017, 17:07
0

Když ještě existoval český Autocar, kupoval jsem každé číslo. V každém byl alespoň jeden super petrolheadí článek, při kterém jsem zapomněl na okolí a hltal každé slovo, každou fotku. Tvůj Le Mans na mě působil úplně stejně...paráda!
Jojo, Primera, ta tuhá náprava na vlečených ramenech příčně ustavenou Panhardskou tyčí se Scott-Russellovým mechanismemmě neustále překvapuje.
Je to druhá plechovka doma, "jen a jen moje"... takový hobbycar/stresskiller. Není to origo gt, ale je dodatečně upravená na gt verzi (motor, převodovka, podvozek, brzdy). Teď mě čeká nerez výfuk a za nějaký čas swap VE, takže už je možná i trochu dál...

Na víkendovou nirvánu na Le Mans se doma urvu ať se děje co se děje :-D




ToMyx
05. ledna 2017, 19:37
0

Primera GT (p10 nebo p11) = 14-25 let starej japonec z UK:-) Takže je fajn, že ceny mnoha věcí jsou opravdu nízké. Jen jedno je fakt problém, kovomorka je bohužel nemoc 95% všech kusů. Jinak Almera byla GTI, ale Primera byla GT nebo v SRN Top Sport nebo zvláštní edice STW.

Až se tu v 2018 objeví info od kraba, že za měsíc se jede, budu stopro nabízet, že někoho svezu;-)

Pan Krab
05. ledna 2017, 20:09
0

Já se vždycky v minulosti přifařil ke skupině veteránistů a vždy byla dobra duše co to organizovala. Musim, říct, že informace a plánování o obecně české výpravě na Le Mans Classic přijdou tak někdy v zimě 2017 a musí se to všechno brzo zamluvit. Protože místa v těch pěkných kempech blízko dráhy a s tou nejlepší atmosférou jsou rychle vyprodaná.
Určitě dám vědět. Zatím tenhle web o autech fakt sdružuje samý sympatický lidi a byla by škoda tohle nezrealizovat. Nějakou formou určitě musím přiště jet zase!

Kr
Krocan
05. ledna 2017, 21:49
0

Krabe, prosím Tě, ta "kempová" místa podél plotů letiště také podléhají nějaké organizaci a placení, nebo tam lidé stanují a karavanují nadivoko?
Já už jsem na LM byl a bylo to pro mne hluboké zklamání. Udělal jsem tehdy z nevědomosti chybu, že jsem si koupil pouze základní vstupenku a nepřiplatil jsem si vstup na tribuny, takže jsem viděl úplný hafno. Akorát v noci to docela ušlo. Musím se tedy přiznat, že celé LM jsem pozoroval z pozice start/cíl a nikam jsem nechodil.
Ale na Historic bych se možná nechal přemluvit. To jsi se dostal do depa? A dostal jsi se podél trati i někam jinam, než do prostoru start/cíl? Dikx za odpověď

Kr
Krocan
05. ledna 2017, 21:52
0

No jo, už tu polovinu odpovědi čtu, zase jsem psal dřív, než jsem si to přečetl.

Pan Krab
05. ledna 2017, 22:04
0

Já zas viděl vždycky jenom historic. :) Takže neumim srovnat. Ona je to taková událost, že je přístup právě skoro všude. Což to dělá hodně skvělou akcí. My jsme zamluvili jako klub místa na kempování + celovíkendovou vstupenku. Co se muselo dopředu zaplatit a zamluvit zvlášť byly tribuny. Le Mans je dost rovina a nějakou tribunu to připlatit chce. Poprvé jsme neměly. Koukat se ale šlo i přímo z kempu, zase záleží kde člověk je, ale místa se najdou a to i vyvýšená, kde je dobře vidět.
Já bych to historický Le Mans připodobnil fakt k něčemu jako fesťáku. Pro benzínový hlavy.

A myslim, že jestli opět budou jezdit v 2018 ty závodní vozy skupiny C, což jsou do roku 1993 tuším, tak to pak je pokoukání i pro toho kdo rád vyloženě moderní závody. Nakonec je to objektivně mnohem lepší, protože zkrátka je to větší vzrůšo.

To je jako na rallye. Dneska se jedu kouknout vlastně jenom tam, kde pak startujou historici, jako například Vltava, protože je to divácky fakt zajímavý. Pak projedou ty moderní a sice průjezdy o dost rychlejší, ale jako divák to tak nějak nevnímáš.

Kr
Krocan
05. ledna 2017, 22:44
0

Tak mne rajcuje hlavně všechno, co už dnes je, anebo zítra bude klasické. A "trendy" docela ignoruji. Ale zase na druhou stranu se snažím nevnucovat nikomu "to svoje" a nepohrdám tím, co třebas zrovna nepreferuji, takže u mne mají milost i takoví tédéíčkáři v metle na hlínách a celkově každý, kdo mi neříká, že jsem já ten divný (i když divný jsem).
No a na to LM jsem se dostal tak, ze jezdím náklaďákem po Evropě, a když mám na nějakou (nejen autíčkářskou) akci chuť, tak zaúkoluju dispečera, aby zkusil vymyslet práci tak, abych mohl být v konkrétní čas na konkrétním místě, ne vždycky se to povede, ale LM jsem tedy zrovna shlédnul.
Ale jak už jsem psal, to Historic bych si dal líbit. Ovšem nejel bych s vámi jako s partou, ale přijel bych s náklaďákem a spojil se s vámi, kteří byste tam byli. Když jsem tam byl, šel se mnou na závody jiný řidič, kterého to tedy vůbec nebavilo a šel jen proto, že tam vezl nějaké propriety pro Audi a měl vstup zadarmo. Takže bych to absolvoval radši s někým, koho to zajímá.

Ronin
05. ledna 2017, 23:01
0

Mohol by sa pridať aj Armstrong Siddeley Sapphire z roku 1956ho? Bohužial,nič športovejšie nieje.Predná lavica je sice pohodlná až až,ale takú cestu by som asi nevydržal ja,možno ani starý Armstrong.Aj keď mechanicky šlape ako hodinky,bol by prúser keby to kleklo niekde vo Francii.Je to predsa len staré Anglické auto plné starej elektroniky.Ale bola by to paráda tam na nom dojsť.

Pan Krab
07. ledna 2017, 12:08
0

Ronin: to by byla nádhera!
Tyhle auta jsou už pěkně vzácný. Krásný velký sedan s řadovým šestiválcem :)
A obdivoval bych právě tu odvahu s tím jet takto daleko. Jak jsem to I napsal v tom blogu, že mě mrzelo vlastně, že jsem vždycky přijel něčím moderním. Ono, kdo nemá čas a jede po dálnici, tak je fakt, že do Le Mans není zajímavá trasa. A ve veteránu po dálnici je to obvzlášť opruz. I když ty auta udržej často v pohodě 110/120 , tak cítíš že spíš chtějí okresku, měnit rychosti, řadit atd...

Já to pro rok 2018 vidím asi zase že pojedem nějakým soudobějším sportovním autem. Ale kdo by jel s náma opravdickým veteánem, bylo by to skvělý.

Pe
Peťas
24. ledna 2017, 20:50
0

Diky za ty zavody na zaver, naprosta pecka

reagovat