načítám data...

Lancia Lybra 1,9JTD - italská noční můra? Ale kdeže...

06. října 2017, 09:58 9 komentářů TheKubajs

A máme tu další díl z cyklu Kubajsova auta. Dneska se podíváme na tři roky s krásnou Lancií.

zobrazit celou galeriiJakub  Pospíšil: Lancia Lybra 1,9JTD - italská noční můra? Ale kdeže...

Podzim a zima roku 2013 se nesly ve znamení mého stěhování do Prahy a změny práce. To mělo bohužel za následek, že jsem musel vrátit své věrné Berlingo a opět jsem skončil bez auta. Favorit, který tou dobou již vykazoval značné množství rzi a měl za sebou rok a půl absolutní neúdržby nepřicházel jako důstojné auto do pražského provozu v úvahu a tak jsem se vydal jako úplný zelenáč do víru pražských autobazarů.

Zkušenosti z různých pochybných autobazarů by vydaly na celý článek, o tom třeba napíšu někdy příště. Pro účely tohoto blogu ale bude stačit informace, že po dvou týdnech, jedné výhružce smrtí a jedním uprkem před pitbullem mě kroky dovedly až do autobazaru “Levné vozy auto ESA”. Zde jsem přednesl své požadavky (auto do 35000, kombík (kvůli přespávání), klidně něco zajímavějšího než fábka nebo focus) se pan prodejce na chvíli zamyslel a pak mi nabídl Citroën C5 v třílitru, automatu, s půlmilionem na hrbu za 50000. Auto svým zuboženým vzhledem volalo “zabij mě prosím” a já usoudil, že se posunu o bazar dál. Jenže…

Na odchodu z bazaru mně padla do oka Lancia Lybra s cenovkou 30000 (to, že se jedná o cenu na leasing jsem zjistil až později). Auto vypadalo na první pohled moc pěkně, koroze se nekonala a navíc mi učarovaly ladné tvary a kouzelná formulka 1,9JTD na víku kufru a 170000 km na hrbu (rozumějte, 1,9TDI je přece modla a tohle je skoro to samé). Také jsem kdysi v rubrice AUTO na iDnesu četl, že Lybra je docela fajn auto za rozumnou cenu a tak jsem požádal prodejce o klíčky a testovací jízdu. 

Prodejce znatelně ožil a ve vteřině vyjížděl s Lybrou z vrat. Projel jsem si obligátní kolečko po okolí (zhruba kilometr) a byl jsem naprosto unešen z jízdních vlastností, pohodlí a výbavy (doteď jsem řídil prehistorické atmonaftové berlingo). Navíc to je Lancia – stejně jako Delta Integrale, takže z logiky věci prostě musí být skvělá. Auto samotné mělo pár much, například nestahující zadní pravé okénko, nebo vylámané některé vypínače, ale jinak na mě působilo velmi dobrým dojmem. Lybru jsem si tedy impulzivně zakoupil za 35000 v hotovosti a nádavkem jsem zdarma dostal výměnu oleje a filtrů. Jakkoli to zní jako začátek hororového příběhu, Lancie mě za můj nákup na základě prvního dojmu nikdy nevytrestala.

 Teď je asi na čase si něco říci o autě samotném. Lancia Lybra SW je kombík nižší střední třídy s neotřelým retro designem, spoustou chromu a křivek. Celkově vzhledem míří o třídu výše, než ve skutečnosti je. Stojí na podvozkové platformě Fiatu Marea, s nímž sdílí i přední nápravu a některé agregáty (jako například mojí 1,9JTD). Zadní náprava je specifická pouze pro tento model, vybavená nezávislým zavěšením a pasivním natáčením kol, což výrazně zlepšuje jízdní vlastnosti. Agregát 1,9JTD je jednoduchý Common rail motor bez DPF, podle některých pramenů v základním 77 kW provedení i bez dvouhmotového setrvačníku. Spotřebu drží kolem 6,5l/100 km kombinovaně a je poměrně živý. 

Interiér je italsky noblesní, plný kvalitních materiálů, alcantrové světlé sedačky jsou velmi pohodlné. Na zadních sedadlech je místa dost i pro vysokého dospěláka, ovšem na úkor kufru, který je velikostně zhruba shodný s Fabií kombi. Přístrojová deska je přehledná, podsvícená příjemnou zelenou barvou. Středovému panelu vévodí velký barevný displej zobrazující praktické informace z palubního počítače, rádiové stanice, čas, otevřené dveře a různé chybové hlášky. Níže se pak nachází digitální ovládání dvouzonové klimatizace. 

Lybra mi sloužila velmi dobře, z oprav jsem, kromě spotřebního materiálu (brzdy, čepy, olej, filtry) řešil jen porouchaný termostatický ventil (nezavíral mi velký okruh, takže se motor nemohl pořádně zahřát). Dalším problémem byla trochu vrtošivá elektronika. Chyba ale nebyla v elektronice samotné, ale pravděpodobně v neprofesionální výměně čelního skla, jelikož kolem něj do kabiny prosakovala voda. To jsem se ale bohužel dozvěděl až po tom, co prosakující voda zničila rádio a motorky klimatizace. Sklo jsem ale přetěsnil silikonem a od té doby bylo vše v pořádku. 

S Lybrou jsem najezdil před 40000km, podíval se s ní několikrát do zahraničí, nikdy jsem s ní nezůstal viset a neřešil žádnou zásadní závadu. Po třech letech jsem změnil zaměstnavatele a dostal jsem služební auto. Lybra stála osaměle na ulici a mě bylo líto, že nejezdí. Za pár šupů jsem ji nechal bratranci a…no, nejlépe to shrnuje tento obrázek:


zdroj: Facebook-česká automobilová meme

Poslední obrázek Lybry, který se ke mě dostal je tahle smutná fotka. Od té doby prý snad Lancie čeká na ránu z milosti někde pod plachtou.

Co napsat závěrem? Lybra je dobré auto. Naprosto objektivně – je to pěkný kombík nebo sedan střední třídy s dobrou výbavou, má něco italského temperamentu a pokud je pěkně udržovaná, odvede dobrou službu. Mám-li jí porovnat s přímou konkurencí (tzn. Octavia 1, Golf 4 combi, Focus combi) vítězí za mě na plné čáře. Jen jich bohužel už moc nezbývá a mizejí rychle. Navíc mnoho z nich končí život jako utahaný poničený dělnický dostavník. A to je velká škoda. Tahle krásná italka má rozhodně co nabídnout a za ceny, za které se nabízí nepořídite asi nic lepšího. 

P.S. – tohle auto můžete milovat jak chcete, ale měnit žárovky v těch krásných kulatých předních světlech je horor, který z vás na půl dne udělá největšího nepřítele italských designérů.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Tejira
06. října 2017, 15:15
0

Říkej mi něco o francouzských designérech! XD

reagovat
beastar
06. října 2017, 18:03
0

Francouzi i Italové dělají skvělý design... ale funkčnost jim jde více u kabelek, než u aut. Výměna žárovky Megáne II.

Tejira
07. října 2017, 12:55
0

Zrovna Megane II znám až moc dobře... BRRRRRR nikdy víc :-D

liška
06. října 2017, 19:50
0

Jsem rad ze nejsem jediny, komu lybra ucarovala hned pri prvni jizde. Myslim ji tu v blogu zminoval i franz. Jinak ty zarovky nejsou zase takovy peklo, o vikendu me to zrovna ceka :) jinak na 1.9 mas docela spotrebu. Mne 2.4 s cipdejlem jezdi v prumeru za 5.8.

reagovat
Jakub Pospíšil
06. října 2017, 20:28
0

Lybra je nádherné auto. Teď než jsem pořídil Volvo, koukal jsem po nějaké, ale všechny pěkné byly na severní Moravě, což je dost daleko. V Praze byla jedna v pochybném autobazaru a ta tam stojí již rok a půl. Vzhledem k tomu, že měla úplně suchou měrku oleje se ani moc nedivím. A nádavkem to byl hnusný plesnivý pelech.

ja
jazet
08. října 2017, 19:21
0

Hezký článek.

reagovat
Pa
Paťo
03. února 2018, 16:15
0

Je mi smutno ako Lybra dopadla, kedže som verný Lybrista. Keď meniť žiarovky, celé svetlá idú u mňa von a je to práca na 10 minútiek. :)

reagovat
Jakub Pospíšil
04. února 2018, 22:24
0

To jsem měl možná taky zkusit. Takhle zezadu pod těmi plechy s ostrou hranou jsem měl vždycky akorát dodrápaný ruce a nějak tak jsem to tam zabastlil...

Ja
Jarda111
23. prosince 2018, 15:52
0

Jen poznámku k výměně žárovek je to naprostá pohoda dva šroubky a dvě minuty práce. Celý světlomet totiž vytáhnete ven jak nic.

reagovat