načítám data...

Kupujeme perspektivní youngtimer aneb únorový snílek

03. února 2020, 22:15 101 komentářů krab

Posledně jsme hledali sportovní roadster na letní radovánky a dnešní večer se naopak zamyslím nad tím, jaká automobilová klasika by se dala nyní v předjaří pořídit výměnou za menší štůsek bankovek s T.G Masarykem, Prezidentem Osvoboditelem na jejich líci.

zobrazit celou galeriiPetr "Krab" Jeřábek: Kupujeme perspektivní youngtimer aneb únorový snílek

Možná si říkáte, že se v práci pěkně nudím, když vymýšlím blogy a trávím drahé minuty nad evropskou automobilovou inzercí. Nakonec si stejně koupím leda houby s octem. Žena by chtěla už delší dobu novou kuchyň a já zas elegantněji vyřešit garážovací prostory pro své automobilové miláčky. A na Autíčkáři se testuje jedna Kia za druhou. A tak jsem si řekl, že situace vyžaduje pirátskou akci. Žádní naleštění Korejci, žádné elektrifikované Volvo na naftu, o ničem takovém se dnes na blogu nedočtete. Objevil jsem totiž v aktuální inzerci hned šest zajímavých automobilů ke koupi, které jsou rozhodně zajímavější investicí než nějaká modernější kuchyně. Pánové, snílkové, pojďme se na ně podívat.

Jaguar XJR-S 6.0 V12 (1992)

Pro tuhle kočku bude potřeba zajet až do Británie a otestovat, jak moc bez problému půjde takové auto vyvézt čerstvě po Brexitu. A bude potřeba to stihnout rychle, protože kdovíco se bude dít za pár měsíců. Běžných dvanáctiválcových kupé XJS je na trhu poměrně hodně. Stojí dost na provoz, jsou velmi náročné na udržení v pojízdném stavu a dílčí renovace nejsou žádná legrace. Pěkný, udržovaný a nezrezlý exemplář bude vždycky zajímavé a krásné auto. Jenže já vybral opepřenou verzi, na které ladil podvozek tým slavného Toma Walkingshaw. Historie okruhového závodění těchto jaguarů v barvách TWR racing je přesně důvodem, proč bych se o černou krásku v decentním bodykitu vyloženě zajímal.

Přihlášení na české značky bude potřebovat radu někoho velmi zkušeného v téhle oblasti, ale i kdyby došlo na nejhorší, brzy se auto dohrabe svých třicátin a půjde dát na veteránské. Šestilitr má speciální vstřikovače paliva od firmy Zytek, na zadní kola přenáší přes třístupňový automat GM plných 334 koní, a hlavně bezmála pět set newton metrů točivého momentu. Tohle auto je hodně rychlé. Možná rychlejší než dobový etalon gétéček, Porsche 928 či BMW 850i. Těch deset tisíc liber za zachovalý exemplář nezní vážně jako moc peněz, ve skutečnosti, když uvážíme, že těchto vozů vzniklo v ranných 90. letech jen pár stovek, je to sakra dobrá cena. Nebudu však naivní, kupní cena je jen takovou vstupenkou do světa ostrých koček, kterým je potřeba v sezóně taky koupit adekvátní krmení.

Reliant Scimitar GTE SE5 (1972)

Scimitarem jsem se dokonce jednou svezl. Sice jsem neřídil, ale seděl jsem jako závaží na straně spolujezdce při jednom veteránském Sosnění (trackday pro klasická sportovní a závodní auta). A byl jsem překvapený, jak tohle gétéčko zatáčí. Tenkrát jsem ho bohužel neřídil, ale i ze spolujezdce bylo jasné, že když má Scimitar podvozek v pořádku, vážně překvapí. K Reliantu se ještě váže další humorná historka, tentokrát jednoho mého kamaráda. Koupil ho totiž přes ebay jednoho zimního večera. Zkrátka si ten večer dal o jednu, dvě skleničky více než měl a z legrace na zelený britský zázrak vědy a techniky přihodil. A povedlo se… Ráno obdržel gratulační email s instrukcemi, kde si má novou lásku vyzvednout a zaplatit. A když už to tak dopadlo, tak to auto vážně koupil. A má ho dodnes rád.

Design Reliantu Scimitar pochází z dílny jistého Davida Ogla, člověka, který dal tvary jednomu známému britskému tranzistoráku a vymyslel Raleigh Chopper, kolo nápadně připomínající naši českou „skládačku“. Model SE5 ze 70. let už měl na svědomí jeho kolega, Tom Karen. Auto má karoserii z plastických hmot a důmyslné ocelové šasi. Motor obstarával Ford, přímo silným třílitrovým „Essexem“ o výkonu dobrých 130 koní. Existuje hodně důvodů, proč utratit 8500 liber šterlinků právě za tuhle nestárnoucí klasiku. Princezna Anna mívávala ve své době jedno, motor je společný s Fordem Capri Bodieho a Doyla a v neposlední řadě se s ním prostě hezky jezdí.

Lotus Excel SE 180 (1986)

Opustíme Brexit a hrdý krásný Albion a přesuňme se do Holandska. Tady se totiž za zhruba 10.500 euro prodává auto, o kterém už delší dobu doopravdy uvažuju. Mezitím jsem tedy stihl v létě koupit zánovní Fiat 124 Spider, čímž se mi rozpočet i prostor pro garážování rozplynul, ale pořád si říkám, že by Lotus Excel mohl stát za hřích. Nikdy jsem se v něm nesvezl. Dvouvačkový motor Lotus 912 má základ v motoru Lotus 907, který jsem měl v Jensenu-Healey. Roadsteru, který jsem si svého času oblíbil, ale zrovna tak jsem se ho tedy po čase zase rád zbavil.

To auto se objevilo v knížce „100 nejhorších automobilů světa“ a já si dodnes myslím, že bylo chudáku Jensenu-Healey vyloženě ukřivděno. Byl to totiž skvělý projekt, jen britské provedení v ranných 70. letech zakulhalo. Ale jestli na projektu někdo vydělal, byl to právě Colin Chapman. Otestoval na něm nový dvouvačkový čtyřválec s dvojicí horizontálních karburátorů Dellorto, který vyvinul na bázi bloku z jednoho Vauxhallu. Tenhle čtyřválec se podíval v atmosférické i přeplňované formě do všech lotusů pozdních 70 a celých 80. let. A když mohl pohánět legendární Esprit, jistě nebyl špatný ani pro daleko méně známý Excel.

Ve skutečnosti byl Excel (což byla modernizovaná varianta modelu Eclat) důležitým automobilem pro Lotus. Tehdy v ranných 80. letech koupila v Lotusu majoritní podíl Toyota a inženýři z Hethelu pomáhali vyvíjet zbrusu novou Supru. A zase si nějaké díly půjčili pro vývoj svého auta. Takže Excel má třeba převodovku z Toyoty a mnoho dalšího. Ve své době (druhé půlce 80. let) byl Excel stejně drahý, ne-li dražší než základní Esprit, protože platil za luxusní 2+2 variantu. Něco jako v dnešní době model Evora. Ale zase tolik se jich neprodalo. Komerčně moc úspěšný nebyl. A kdekdo říká, že nebyl ani hezký. Já nevím, možná už jsem zralý na nové brýle, ale mě se už několik let stabilně líbí.

To auto není pro každého a pokud máte rádi trošku divná auta se zajímavým příběhem a pokrokovou technikou, věřím, že vás osloví. Karoserie je ze sklolaminátu na ocelovém šasi. Vliv Toyoty prý může za to, že podvozky Excelu obecně méně rezivějí než Eclaty, kde umístili mezi karoserii a rám údajně vrstvičku filce. Ten se nasákl vodou a rám postupně zrezl. Nakonec problém s prorezlými nosníky rámu není nic neobvyklého. Majitelé vozů TVR by mohli barvitě vyprávět. Každopádně Excel mě svým způsobem nesmírně láká. Pořád mám doma knížku od designera Olivera Winterbottoma o jeho létech s Lotusem. Právě Winterbottom stojí za tváří i části techniky modelů Excel/Eclat. Ještě jsem si jí nestihl přečíst. Ještě že je bílý model SE 180 (přesně takový, jaký by se mi líbíl) v soukromé inzerci, a ne na Ebay. Nehrozí tedy, že bych si dal ještě dneska večer o skleničku navíc a učinil osudový příhoz!

Že vám tak trochu chybí prošmejdit německou a italskou aktuální inzerci? Počkejte si pár dní na nový blog. Sem by se už další auta nevešla. Ale pár opravdu hezkých a přeci jen už trochu „normálních“ jsem nalezl, takže bude jistě o čem dál diskutovat.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Stanley
04. února 2020, 07:56
2

XJR V12 má můj mechanik. Vždycky, když u něj jsem, musím se jít na něj kouknout. Krásné auto.

reagovat
Vapno92
04. února 2020, 08:27
0

Super článok, taký návrat ku koreňom Autíčkara. Aj keď na slovo "Youngtimer" mám neskutočnú alergiu, aj keď za to môžu ľudia typu "Cestuj Klasikou" ... chápeme sa

reagovat
krab
04. února 2020, 09:17
0

Dík, s tím slovem youngtimer tě úplně chápu... ale pro auta z těch 70-90. let se to označení hodí. Přemejšlím jak by vůbec šlo nahradit...

Csaba
04. února 2020, 09:43
8

"ještěneveteránaleužzajímavávěczdobykdyjsmebylimladí" :-)

sheogh
04. února 2020, 10:19
0

Presne!

Vapno92
04. února 2020, 10:51
0

Jasné, že hodí.
Vtip je v tom, že tvoj výber SÚ Youngtimery.
Chyba je potom to, ak niekto slovom "Youngtimer" označuje ľubovoľný pekáč bez hodnoty a bez potenciálu len preto, že pochádza zo 70-90. rokov.
A to je daleko horší, Tome...

J.K.
07. února 2020, 09:48
0

A co na to wikipedia?

Jako youngtimery bývají označována vozidla, která svým stářím 15-29 let ještě nedosáhla na status veterána ale mají sběratelský potenciál.

(Většinou se jedná o edice a varianty vozidel vyráběné v limitovaném počtu kusů nebo o sportovní verze ale výjimkou nejsou ani obyčejné modely, které jsou například ve velmi zachovalém stavu, často s malým nájezdem kilometrů. Větší zájem pak bývá o vozy prémiových značek.)

Nechci vám do toho házet vidle, ale dle mého jsou auta starší 30ti let již veteráni (oldtimers)! Tudíž je tento blog spíš o veteránech než o youngtimerech.

Každopádně díky za počtení, Krabe.

Vapno92
07. února 2020, 10:16
0

Je to subjektívne ale označovať auto z roku 2005 ako "youngtimer" je padnuté na hlavu.
Pre mňa je "veterán" auto zo 40. rokov, nie Škodovka 120 z roku 1987 za pol milióna (opäť pozdravujem Cestuj Klasikou) ...

beastar
07. února 2020, 11:43
0

Tak pro mě je veterán třeba Aero30. Youngtimer třeba Audi S2. I když dle wiki a obecných pravidel jsem samozřejmě mimo. Třeba 17 let staré auto... To beru pořád jako moderní auta... Každopádně to je přesně to. Je to hodně o pohledu. Fakticky blog z mého pohledu pojednává o veteránech:) Nic to nemění že vždy je rozdíl mezi speciál edicí a běžnou verzí. Příklad je Clio, Escort, fáčko...

Matěj Podhorský
07. února 2020, 11:44
0

Je to problém definice... podle tý definice, co tu byla nahoře, bude youngtimerem brzo i tady ten miláček.
https://www.sauto.cz/osobni/detail/audi/a8/18372772?goFrom=list

beastar
07. února 2020, 11:51
0

V rámci definice blbý. V rámci svezení pořád přesně moderní auto. Tak to vidím já. Otázka je jestli Škoda 105 s 80.000km je veterán, nebo co. Protože definice. A když se ta A8 a 105 případně XJS postaví vedle sebe. Tak ta a8 je pořád moderní auto... Tam to mám já.

Matěj Podhorský
07. února 2020, 11:58
0

Tyjo ale je ta A8 fakt krásná. Hezký stav, užasná barevná kombinace... jen to kolo tam nedám :D

beastar
07. února 2020, 12:07
0

Joooo za ty peníze fakt zajímavá nabídka. Jen je třeba počítat že pojistka padesát první větší servis taky 50 a první větší porucha do kila:D Potom už bude dobře a s touhle motorizací je sranda. S kolem je problém trochu. Jedine snad zahrádku, nebo si koupit skládačku do kufříku tu městskou. Totiž tady je rozdíl, že ta a8 může být dneska furt v klidu daily. Kdežto zachovalým fáčkem po Praze fakt jezdit nechceš.. Ani jinde

krab
07. února 2020, 12:24
0

Ona ani ta wikipedie není chlapci vševědoucí... Ale je to dobrá debata. Přesně jak naráží Vápno na toho týpka cestuj klasikou, tak já mám úplně stejnou "alergii" na ta tvrzení, že youngtimer a investiční auto jsou starý 120 a Favority... Je to taková módní vlna, taková ta "ostalgie", tomu se fakt tak říká. Snažím se těmhle autům spíš vyhnout a nic o nich nepublikovat. Protože to je nevděčný. Ty co si ty škodárny doma leští nepotěšíš, spíš je nasereš a ti co to mají jako já, ti si o 120tce číst stejně nic nebudou. Nicméně i takovýhle auto, třeba Š 120 L z roku 1984 je podle pravidel veterán. Má to 30 let, takže je. A rozhodně bych neupíral nikomu si užívat výhody s tím spojené, nižší pojistku, možnost veteránských značek atd. Spíš to pro mě není zajímavé auto jako objekt. Jako pro vás třeba není to XJS.

Největší problém je teď s auty kolem 15-25 let. Starý už jsou hodně, ale současně taky hodně moderní na to, aby si člověk řekl, hele ty jo, jede veterán, nebo youngtimer... Teď jsem před chvílí jel po rozvadovský spojce a předjížděl nějakou paní v E36 328i s původní pražskou značkou AHxxxx , auto z roku 96 nebo 97 nejspíš (podle té značky) a svým způsobem youngtimer. Řídila ho jakási paní v letech, má to asi jako normální auto bych tušil. Ale pěkná, původní... A teď co to je? Je to youngtimer? Upřímně nevím....

Němci používají občas termín Neoklassik na těch výstavách. Ale to se mi zas hodí pro exkluzivní auta, ne pro tuctové bávo, jakých se vyrobily desítky tisíc. Ale to stejný bych mohl říct o třeba Porsche Carrera 996 (vyrobilo se jich 170 tisíc!) Takže to je taky tuctové auto. Takže pak by podle definice od JK byl opravdový youngtimer spíš jen model 996 GT3 například. Těch se vyrobilo myslím 1500 v první sérii a něco přes 2000 v druhé sérii.

Není to jednoznačně určitelný, co je co...

Vapno92
07. února 2020, 13:02
0

Ja by som to v prvom rade vyčlenil na vyložene mainstreamové autá, keďže autá určitých značiek a určtých cenových skupín budú mať vždy vysokú hodnotu (až na drobné výnimky).
Historická hodnota auta nemusí byť automaticky nepriamo úmerná počtu vyrobených kusov, o tom už bolo veľa článkov a myslím, že aj tu.
Napríklad klasické Mini alebo klasický Beetle, to sú autá vyrábané masovo v miliónových sériách a napriek tomu sú ako historické vozidlá cenené.
V zásade mám rovnaký názor (dilemu) ako Krab.
Ja by som asi povedal, že pojmy "veterán", "youngtimer" a "oldtimer" začínajú byť zastaralé (angl. obsolete) podobne, ako napríklad telegraf, písací stroj, tefónny zoznam či perkusná zbraň.
Moje zdôvodnenie je také, že tempo vývoja automobilizmu je raketové a zatiaľ čo medzi autom z roku 1972 a 1992 bude priepastný rozdiel, takisto ako medzi autom z roku 92 a 2012, ale ak napríklad sadnem do Laguny II z roku 2001 v nejakej lepšej výbave, tak okrem bluetooth/USB mi nechýba v zásade nič, dokonca už má aj biele LED podsvietenie budíkov, ako každé moderné auto. Narážam tým na to, že hodnotiť historickú hodnotu vozidla len na základe jeho veku je prežitá metóda, ktorá už neplatí a v budúcnosti platiť nebude.
Inak do "cestuj klasikou" rád rýpem, za čo som si už na FB vyslúžil aj banán.
Podľa Cambridge Dictionary je totiž "Veterán" automobil striktne spred roku 1919, podľa prísnejších kritérií dokonca spred roku 1905 a ja som si túto poznámku nikdy nemohol odpustiť, akonáhle sa tam niekde slovo "Veterán" mihlo...
Je to celé vyložene subjektívne, ja som si už vyslúžil veľa nenávistného hejtu od Škodovkárov, ale ja proste neuznávam a nikdy nebudem uznávať miestne modly typu prvá Octavia. Pre mňa je to dodnes auto, z ktorého sa vyrábali na dedinách malotraktory (ja si to osobne pamätám), rovnako som nenaskočil ani na vlnu nekritického obdivu Škody 1000MB. Pre mňa sú to úplne obyčajné a nezáživné autá podobne, ako Ford Anglia, Renault 8 a milióny ďalších, z ktorých sa nikto na svete nejde posrať (Nerátame Gordini verzie a pod.). Ak má pre mňa nejaká Škodovka historickú hodnotu, tak je to 1201 a staršie. (tak a do mňa :D )

beastar
07. února 2020, 13:08
0

krab: Poměrně dobře si to rozepsal. Zrovna u těch Favoritů a vůbec škodovek vyrobených za minulého století a režimu. Tam to vidím úplně stejně. Jenže zase abychom nebyli nefér. Kamarád takhle defakto z totálního vraku pomocí originálních dílů a řešení obnovil nádhernou Š105s a to auto je vážně moc pěkný. Má to na původní spz. Samozřejmě to auto je ve vytápěné garáži a jezdí jen na srazy. Škodovek a starých aut. A jak k tomu mám odpor, tak zrovna tady nemám problém. To se dostáváme k tomu ať si pokud bude chtít užívá výhod případně véčkové značky a další. Ale ano z hlediska nějaké další hodnoty mě to taky nechává naprosto chladným asi jako XJS.

K tomu e36. Pár jich po Praze taky potkávám v napohled původním stavu. Dobrém stavu. Trochu mi přijde že to jsou obecně auta na nějakém pomezí. V podstatě sem došlo to stejné, co je v USA běžná praxe roky. Jezdí normálně po ulicích i velmi stará auta. Vzhledem k tomu, že umí držet krok s okolním provozem a mají i už takový ten moderní standart cestování nikdo to moc neřeší. Pro většinu je to postarší BMW pro nás to je e36 328i. Osobně se na to podívám třeba řeknu.... hale taková krásná trojka... Což obvzlášť padne na urodnou půdu když vezeš přítelkyni. Odpovědí bývá fakt nadšené... hmmm.. hmm. Nicméně že bych to bral jako veterána, nebo tomu říkal veřejně youngtimer:) To zatím asi ne.

Jak píšeš o tom neoklassik. Tak ještě je dobrý aby to nemuseli nazývat youngtimer. Youngtimerclassic pro takový ty auta někde na pomezí devadesátek který mají nějaký jakoby punc speciální EDICE. Mimochodem Favorit BlackLine tam asi nebude. Ještě je taky dobrý u Německých aut výraz ... Classic Era car. Obvykle právě e36, už ale občas i e46 a e38 a podobně. Nedávno sem to viděl někde v popisku i u S3 1998 ročník. Když bych chtěl rýpat tak bych přesně takto nějak zařadil i 996 Carreru. Přestože z pohledu Porsche má nárok na víc. Tak čím je to zajímavější, než ta A8 co napostoval Matěj? Však je to skoro ze stejných let. Vývojově:)

Takže není to jednoznačně určitelné. A často mám pocit, že i na profi akcích s tím mají pořadatelé problémy. Každopádně a teď něchci nikoho urážet nebo snižovat jeho um. Ničí mě na setinových klassika rallye jak ti vyjede krásný XK150 ( jeden z posledních krásných jaguaru ) a za ním startuje nějaká mrdka typu Audi 100 C2 ať zůstaneme ve vodách ročníků, kde plave i zmiňované XJS. A to je venku. V Čechách to raději nesleduju. Protože zástupy právě žigulů, škéc a podobných vozidel mě nebaví sledovat.

Beny
07. února 2020, 13:30
0

Tohle zajímavá debata. Taky si všímám že v místních vodách čech a moravy se bere jako "jangtajmr" nebo "veterán" Fakír, stodváca, žigul, jedničkovej nebo dvojkovej golf atd. Zajímavý ale je, že tohle neplatí u japonskejch aut týhle doby, např nevím o nikom kdo by svýho Civica 4g, nebo Swifta prezentoval jako youngtimera. Potom jsou auta jako CRX 2 gen nebo 200SX S13. Ty auta sice od mých osmnácti nabrala několikrát na ceně, nicméně status "jangtajmra" to pořán nemá. A ještě oblíbený hairdresserkchár, to na ceně ještě pořád tratí, než aby získávalo. Vyjímkou budiž extrémně zachovalé exempláře první generace.

krab
07. února 2020, 13:37
0

S těma setinovýma rallye jsi přímo trefil hřebíček na hlavičku. V ČR je pár podniků ( a ne úplně levných - teda levných z pohledu toho prestižního ve světě), ale drahýho z pohledu toho co dřív bývávala veteránská akce. A teď organizátoři chtějí, aby to zůstávalo trochu na úrovni, ale zas potřebujou naplnit startovku a kolikrát dělají blbosti. Takový ty věci jako, že jsou v jeden termín 2 soutěže dvou různých part, které se spolu jako organizátoři nedohodnou. To je pak naprd. Těch značkových akcí je taky dost, ale když se organizuje třeba setinová rallye, je to náročná věc organizačně a tak nemůžou říct - tohle je jen rallye pro Jaguary do roku 1970. Protože jich přijede 10 maximálně... No ale ta pestrost, kdy se mezi opravdové veterány a klasiky míchají tahle 80/90 leta a jsou to mainstreamová auta, tak to mě taky štve. My pojedeme jednu setinovou rallye v dubnu. A jsme tam asi 3 auta jako předválečný, ale taky jsem viděl, že je přihlášeno dost až moc novejch aut.

Ono by asi nakonec nezbylo nic než udělat list značek a typů aut vyrobených po roce 1975 a říct tohle na akci chceme a tohle už ne, to je moc obyčejný, to nebude ladit k tomu zbytku startovního pole. Ale jsou akce v ČR kde jsou opravdu krásná auta. Třeba ta Concours Elegance na zámku v Loučni, to je fakt pěkný.

Jinak já bych taky měl trochu pocit, že je blbost jet veteránskou setinovou rallye s Porsche. Považuju to svoje za už moc nový. Kdybych měl třeba tu Carreru 3.2 z 80. let tak sice není to výjimečný model, vyrobilo se jich spousta, ale je to prostě klasika. 996 je takovej hybrid, klasika to není, je to prostě sporťák s kterým se svezeš a je za dobrou cenu. Takhle to vnímám já.

Ono je to takový divný, považovat za klasiku (ať už to nazveš jak chceš) auto, který má uvnitř displej navigace (což některé 996 mít mohly) , ABS, ESP, airbagy a tyhle moderní ptákoviny.

Ale pak stojí stranou úplně takové ty instantní klasiky ... auta relativně nová, ale extrémně žádoucí nebo jak to říct. Třeba 997 Sport Classic , nebo 997 GT3 RS 4.0 anebo Ferrari F50 , Enzo , Pagani (jakákoli) , McLaren MC12, BMW Z8 to prostě jsou nehledě na rok výroby jasné klasiky.

A pak jsou ještě takový auta, který jsou zajímavý tím, že si hodnotu asi udrží klasiky z nich nejspíš budou, ale jsou skoro nové, ale současně to nejsou auta za miliony.... V týhle kategorii je třeba takový Ford Mustang Shelby GT350R. To auto už má třetí sezonu stabilní hodnotu ať už s ním majitel jezdí anebo nejezdí, je výjimečný motorem, karbonovými ráfky atd.. Anebo Alfa Romeo 4C. Podobný status...

Jakub Pospíšil
07. února 2020, 13:40
0

Tohle je super téma. Typicky na to narážím u Volvařů. Polovina jezdí s V70 1. generace, případně 850, případně nějakou dvojkou jako daily a nechává to lehce obouchané a patinované a ta druhá vymýšlí, jak to od nich vykoupit a udělat z toho veterána. :D

Franz Kafka
07. února 2020, 14:18
0

Tak já mám pocit, že za posledních dvacet let se právě úroveň podniků s klasickými auty v Čechách velmi zlepšila. Pravdou zůstává, že bohužel jsou často k vidění v podstatě ze sběratelského hlediska bezcenná auta. Například ta zmiňovaná Š120 a podobně. Naproti tomu jak popisuje Beny mnoho aut jiných značek z těch stejných let jezdí v provozu na běžných spz a nikdo to za youngtimer nemá. Samozřejmě tady není tolik peněz jako v Německu a obecně velkých zemích. Těch opravdu bohatých kteří vytáhnou nějaké klasické Ferrari a jedou rallye je skutečně méně. Nicméně i tak mnoho akcí dokazuje, že jde přilákat i bez seznamu a omezení velmi pěkné stroje a příjemné majitele. Samozřejmě se nám do toho občas přimíchá něco méně "posh" jako obyčejná LADA případně třeba modernější tatrovky. Carlsbad classic, 7castles a další akce rozhodně nejsou (nebývají ostuda ani v Euro měřítku) přestože jsou vidět škodovky a podobně. Bývá to prostě komornější.

Pokud člověk má pocit, že potřebuje jen dobrá auta s rodokmenem. Potom musí jezdit na větší podniky a srazy po Evropě. Kde samozřejmě bývají přísné podmínky výběru. A obyčejné auto není ani zaregistrováno.

J.K.
07. února 2020, 14:23
0

Mně přijde, že těch třicet let je nyní zvoleno dobře. Je to věk, do kterého to v dobrém stavu doklepe málokterý vůz. (A bude jich stále míň.) Pokud se mu to podaří, zaslouží ochranu a péči. Youngtimers vnímám prostě jako auta, která se o to snaží...

Teď těch 30 let vychází navíc na krásný přelom, kdy se auta začala vyrábět přece jen jinak. Osmdesátkoví mladí veteráni, to je spousta chromovaných doplňků, žádné deformační zóny, tenké dveře, tenké A sloupky, velké tenké volanty bez airbagů, jednoduché klimatizace, kazeťáky, hlasité nevýkonné motory, většinou karburátory, méně účinné brzdy bez ABS, častý aerodynamický hluk, malé disky kol, úzké pneumatiky, celková menší velikost vozů, atd, atd. Ten pocit je úplně jiný než z devadesátkových youngtimerů, kde člověk necítí takový rozdíl při porovnání s dnešními vozy.

I většina laiků a žen v udržovaných youngtimerech a dnešních vozech nespatřují velký rozdíl. Jaguar XJS je pro ně veterán. Jaguar XK8 dnešní auto. U škodovek je ten skokový rozdíl mezi Favoritem (Felicií) a Octavií I (Fabií I) . U Volkswagenu je to Golf II a Golf III.

Nevnímám veterány jako něco víc (často naopak), ale prostě jako jiná auta než youngtimery. Ale uvidíme za deset let. (Kolem roku 2000 žádný velký zlom v automobilovém průmyslu nenastal.) Pak bude možná třeba názvosloví změnit. Nyní mi takto vyhovuje.

Třeba se to názvosloví zakonzervuje a bude to dávat největší smysl.Když se auta zhruba do roku 1980 budou navždy nazývat veterány a vozy do roku zhruba 2000 youngtimers. Pro vozy tohoto století se pak zažije název jiný.

Vapno92
07. února 2020, 14:23
1

Práveže mám skôr pocit, že ten trh je čím ďalej toxickejší. Umelé španovanie cien Škodoviek, Trabantov, Žigulov má za následok, že človek ktorý to auto chce používať tak nejak bežne už nemôže, pretože aj náhradné diely stoja úplne absurdné sumy.
Vybavuje sa mi známy, ktorý ešte donedávna mal Trabanta ako dialy (predsa len 2-takt, do mesta je to super) ale došiel práve na šialenú cenu ND, ktoré ešte nedávno stáli pár korún. Taká príhoda, to bol asi rok 2012 a odohral sa nasledujúci dialóg:
-Mladý pán ale pozor, to máte cenné historické vozidlo, veterán s veľkou perspektívou!
-Historické vozidlo? Veď je to ročník 1990 ...

krab
07. února 2020, 14:30
0

Vápno: jsem vlastně neodpověděl s těma Škodovkama. Upřímně řečeno, radši do nich příliš veřejně neryju, protože typicky narazíš na škodovkáře a ten si myslí, že na něj útočíš. Navíc znám i pár lidí co na tuhle módu najeli a mají ve sbírkách tahle auta. I můj strejda má Š100 po tátovi a dal to dohromady a pár srazů ročně s ním jede. A to dává fakt smysl. Je to něco co znáš od dětství a tak to nemáš srdce takový auto dát do šrotu. A jízda v tom je vlastně docela zážitek. My měli s tátou třeba po jiným strýci Wartburga a užil jsem si to náhodou hodně. I zimní rallye pravidelnosti jsem s tím jel.

Férový je asi to co říká Beastar. Když to někdo má z nostalgie a dal si s tím tu neskutečnou práci, je to hodno obdivu. Já jsem český ani východoněmecký, ani ruský ani polský auto nikdy tak trochu ze zásady nechtěl. (Wartburg jsme zdědili) Sám bych to nekupoval. Je v tom pro mě i ta příchuť toho bývalého režimu a celkově mi tahle auta neimponují. A ano, uznávám hodně československá auta předválečný výroby a jistě i motocyklovou výrobu 50. možná ještě 60. let. Dál už ty socialistické vozy prostě reflektovaly přesně to společenský, ekonomický a politický prostředí co tu do roku 1989 panovalo. Nicméně jsou tu auta, která jsou zajímavá, technicky. Třeba Tatra 603. Nechtěl bych jí ale do sbírky. Zrovna jako Škodu 1200 protože v tom jezdili v 50. letech STBáci. Třeba mám dost problém pochopit zájem někoho si renovovat starý Lady ve VB provedení a jezdit v tom ve starých uniformách na srazy... Na sraz, kde se srocují tahle auta a tyhle lidi fakt přijet nechci.

Na druhou stranu tuhle jsem viděl obrázky z Concourse Villa D' Este jedné Lancie po synovi Mussiliniho a to už je zas jiná písnička. Nebo ty velké Mercedesy co v nich jezdili SS důstojníci nebo Hitler sám. Taky by to tou nahoře napsanou logikou asi neměl nějak chtít, ale velký šestiválcový mercedes z konce 30. let je jako krásnej veterán. I když teda by se to taky dalo spojit zase s touhle temnou minulostí. Možná to je asi tím, že tahle doba už je něco co si mohli pamatovat jedině moje prarodiče.

Ale pak jsou třeba výjimky, což jsou československý závodní vozy, formule, rallye atd. A tady už se mi to líbí o poznání víc.

Problém je, že lidi obecně nevědí a tápou a hodně často spekulují o tom co je veterán, co není, co je klasika, co není klasika a hlavně často mají pocit, že klasika je všechno 20 let + , jenomže v reálu je to složitější.

J.K.
07. února 2020, 14:31
0

Oprava posledního odstavce:

Třeba se to názvosloví zakonzervuje a bude to dávat největší smysl.Když se auta zhruba do roku 1990 budou navždy nazývat veterány a vozy do roku zhruba 2000 youngtimers. Pro vozy tohoto století se pak zažije název jiný.

(Takhle už to dává smysl.)

Vapno92
07. února 2020, 15:00
0

Ako hej, ono ja rešpektujem, ak si niekto dá prácu zreštaurovať aj Škodovku 120, zvezenie s tým je už niečo iné, než na čo sme zvyknutí (defacto voziť sa na Škodovke 120 znamená voziť sa na aute z hlbokých 60. rokov), ja to kvitujem a beriem len je to už iné, ak niekoho začneš presviedčať, že také auto má hodnotu >pol mega... Nemá

J.K.
07. února 2020, 15:09
0

Vapno92: Věc má takovou hodnotu, jakou je za ni někdo ochoten zaplatit.

Jestli někdo koupí Škodu 742 za 500 000 Kč, měla hodnotu 500 000 Kč.

Můžeme se o to přít, můžeme se o to hádat, ale to je asi tak všechno, co s tím můžeme dělat.

krab
07. února 2020, 15:31
0

To já myslim, každej chápe. Spíš je ta debata o tom trhu a zda ty dávají nějak smysl a tady já si taky myslím, že je ČR trh s veterány pokroucený inzercí a nabídkami, které ale nikdo za ty ceny nekupuje anebo jen silně sporadicky. Krásnej příklad, třeba tady inzerát na 1000MB z roku 1968 za 600 ...https://www.rajveteranu.cz/16337-skoda-1100-de-luxe-trutnov

vypadá to asi jako velice fajn exemplář, má historii, příběh, dobový doplňky k tomu. No ale proč by mělo takový auto stát na trhu 3x tolik než třeba Simca 1301 z téhož roku v obdobným stavu anebo Renault 8 , případně VW Brouk třeba...

Tohle nedává smysl. Je to taková zvláštní anomálie. Já chápu taky, že někdo může utratit 500 do celkový renovace nějaké Škodovky, ale bohužel si myslím, že to auto nemá tu hodnotu reálně, aby to tolik fakt mělo stát. Pod tím inzerátem je třeba erko za 575 ... To mi chcete říct, že to má hodnotu jako tři čtvrtiny Porsche 911 2.7 z podobné doby v pojízdném stavu, řekněme tak stav 3? To nedává prostě smysl, aby za to erko tolik peněz někdo dával, byť chápu, že takové prachy mohly klidně do renovace jít.

J.K.
07. února 2020, 19:46
0

Tak já to vidím úplně jinak. Tyhle spekulace mě nechávají zcela chladným. Prodávající přestřelí cenu, neprodá a jede se dál. Ve chvíli, kdy cenu sníží na konkurenceschopnou výši, auto prodá. A že je kolem vysokých cen těchto pseudoinvestičních vozů spousta řečí? Ty nečtu.

Co mě sere, jsou lháři ohledně stavu vozu, Takže vychcánci a všichni autobazarníci, s kterými jsem se setkal. Maj auto, které sice možná prodávají za reálnou tržní cenu odpovídající stavu vozu, ale inzerují, že je auto v mnohem lepší stavu, čímž reálně srážejí ceny aut, které ve skutečně v dobrém stavu jsou. I díky tomu se pak nevyplácí do auta vrážet prachy, protože to za to neprodáš.

krab
08. února 2020, 09:00
0

Lháři o stavu vozu, to je další velký téma. Za prvý si myslím nebo to i vidím, že těch opravdu do očí bijících případů ubývá. Ale kultura se pořád trochu vytrácí. Na druhou stranu nežijeme v ideálním světě a vždycky budeš mít hodný a poctivý lidi a lidi zlý a vychcaný. Je to všude na světě. K tomu tématu asi bude moci říct nejvíc Beastar, protože se v tom pohybuje, vidí stavy aut na aukcích, jak jsou vyfocené a jak pak vypadá realita až auto přijde nebo ho přijde obhlédnout před aukcí. Nebo inzeráty : Švýcarsko, Německo, Rakousko, Itálie, ČR...

Tolik zkušeností nemám, ale párkrát jsem v tomhle zahraničí auto kupovat byl. A není to o moc lepší než v ČR. U levných aut. Takové to do 10 tis euro. Kde nám v ČR chybí prodejní kultura, znalosti, správná kategorizace reálného stavu aut atd. to je u dražšího zboží. Ať už klasik nebo zánovnějších aut. Tady se (myslím tedy) máme pořád od Němců co učit.

beastar
08. února 2020, 12:34
0

Tak nějak to bude. Realita všedního dne je všude stejná. Když vynecháme nějakou kategorii. 35,000E plus. Kde samozřejmě nebývá tolik vad a nutnost tajit třeba stav karosérie je to všude podobné. Do 10,000E je to stejně problematické všude. Jen na západě si nikdo nedovolí zatajovat závažnější poruchy. Elektroinstalace, rozvody, turba atd. Což u nás stále nebývá standart.

V podstatě u nás je top stav vše. Ať už se bavíme o youngtimerech, nebo jen ojetinách. Až kupující musí na místě rozklíčovat skutečnost. Což bývá problém. Takové ty fotky aby nebylo vidět korozi. Kola ve špatném stavu, mapy na sedadlech atd. To je všude. Dokonce i u hodně drahých aut od 5 let výš. Tak tam se setkává taková ta nenažranost a vychcanost. A zároveň to že mezi top stavem a horším jsou rozdíly tisíce euro. S tím se spekuluje v Německu a Švýcarsku taky.

Já mám poslední dobou dobré zkušenosti z těch takových řekněme nemotoristickych zemí. Belgie a Nl jen zase nesmíš chytit auto po alžířanech. A dobrá auta už jsou rovnou dražší. Oni jsou zvyklí si za dobré připlatit. A to je kámen úrazu u nás. Na to já upozorňuju furt. Tady vládne přesvědčení, že jde koupit top za cenu lowendu daného modelu. Paradoxně je to méně u zvláštních aut pro ČR trh. Třeba Porsche. Respektive podvádí se míň. Jak v případě zajímavých prodejních šlágrů. Typicky okyna. Z yt škodovky a cccp auta třeba. Ve Švýcarsku jde koupit kvalitní auta, ale zase jsou vyšší ceny obecně. Když je něco 1A tak to může stát 2x tolik jak average. Taky je potom tlak odspodu aby bylo vše 1. Jenže to je potom o slušnosti a domluvě. Oni tě tam přitáhnou na super stav. Na místě je hůř. Ale je samozřejmě cena k debatě a dostaneš se na to. U nás často i nesmysl leží v nabídce měsíce. A lidi naivně jezdí koukat na super stav orezlej špinavej werk. Než majitele pochopí, že toto ne. Aukce jsou docela dobrý. Když je to na místě s rozumnými auty. Obyčejný auta aukce neznám, ale počítám že stejný jako při přímém prodeji za danou cenu.

Někdy si říkám, že lepší deal uděláš na slepo. Prostě si to necháš poslat za nějakou cenu. Auto přijde a když je sleva rovna alespoň ceně investic svět je krásný. A třeba v Itálii tam si myslím, že se valí kolikrát horší auta jak u nás. A vychcanost úplně stejná.

VK
VK
08. února 2020, 13:44
2

Už jsem to tu chtěl dlouho napsat, na vině není kultura a poctiví vs. vychcaní lid. Ten fenomén je dobře popsán a součástí třeba i ekonomických učebnic už od 60. let, adverzní selekce v důsledku informační asymetrie. Už tenkrát studováno na trhu ojetých vozidel jako modelovém a parádním příkladu, dokonce podle tehdejší terminologie z bazarů v USA nazýváno "problémem citrónů", tak se tenkrát říkalo za neadekvátní cenu prodávaným ojetým paštikám. Vysvětlení je jednoduché. Panuje výrazná a neodstranitelná informační asymetrie, kupující pravý stav nabízené ojetiny nemá jak zjistit, alespoň ne se 100% jistotou. Musí vždycky čelit riziku, že koupí vůz podvodný, to má trochu překvapivý následující důsledek. Když je totiž naopak prodávající poctivý, nemá inverzně jak kupujícího přesvědčit, že se v jeho případě o podvodný vůz nejedná. Kupující mu nebude nikdy ochoten dát plnou cenu odpovídající nepodvodnému vozu, poctivý prodávající bude tratit. Tím pádem budou poctiví z trhu vytlačování a začnou převládat ti, kteří deklarují falešně lepší stav aut a budou za to dostávat podvodným ojetinám adekvátní ceny.

MGRR
04. února 2020, 09:11
2

Ja nevim, ty ostrovni technologie/popelnice, funguji jako mistni pocasi... Nejzajimavejsi na nich jsou neustale zavady, kdy jedno auto vykazuje kazivost/naklady peti-deseti soubezne provozovanych, modernich. Nikdy nevis co se v interieru pokrouti od slunicka, kdy ti upadne stropnice, uvaris motor, vule v rizeni jako Moskvic, cerpadla v nadrzich... to jsou pripady kdy vis, ale jsou take pripady, kdy to uz nikdo nerozjezdi... musis byt furt mechanik a mit rad stourani v autech/placeni za servis/dily/cekani na dodavky dilu... pasuje, nepasuje... Hlavne te stejne pojede Fabia I. RS v dehtu.

Mam pocit, ze rad jezdis... ten Fiat ti da 100x vic, nez tyto ostrovni popelnice, u kterych nikdy nevis co se prihodi.

Zene kup Ikea linku, vyvaznes z toho levne/tak za 50-70, urcite si ji rada pri/zaplati :) Prodej Fiat, MG a pritop si na vysnene Ferrari. Nic na tom nelicuje, stoji to balik, ale uzijes si jizdu, zvuk, husi kuzi, adrenalin.

Nebo si jako fanda porid misto F, sourozence 911/997 a jeste usetris.

reagovat
krab
04. února 2020, 09:29
0

Já bych to s těma anglánama takhle nedramatizoval... To je vyloženě "snílek" na téma pro co fofrem do Anglie než to bude administrativně složitější ( ono možná už to je, těžko říct).

Problém anglickejch starejch kár není kolikrát v těch autech, ale v tom jakým způsobem je někteří v ostrovní domovině opravovali. Najdeš tam mnoho naprosto precizních a profi renovátorů, kterým ti čeští nesahají bohužel ani po kotníky, ale taky hromadu garážistů, co zbastlí elektoinstalaci takovým způsobem, že je to prostě pak neopravitelný a musí se to dělat znova. A jako někteří výrobci (třeba TVR) tohle uměli i z výroby. Pár těch malosériových sporťáků made in UK jsem viděl, projel, takže vím. Lotus byl mezi nima na vynikající úrovni (skoro) vždycky náhodou. I ten divnej Reliant Scimitar se tehdy vyráběl poměrně pečlivě. Bylo to drahé luxusní auto. Ale tím, že byl jednu dobu úplně mega levnej, tak se moc pěkných kusů na kterých se nešetřilo s údržbou nedochovalo. A Jagoš - no musíš ta auta mít rád, jinak by to smysl nedávalo.

PS: nic kupovat nebudu, za Fiata jsem rád, jak píšeš, praktickej a fajn, teď jsem objednal min týden laděnej výfuk, tak jsem zvědav co to udělá až to přijde a namontuju to...

Fa
Fandatik
04. února 2020, 11:15
0

Co jsi nakonec koupil? Nešel jsi nakonec do té Monzy?

krab
04. února 2020, 11:37
0

Já nekoupil nic... ani nekoupím letos. Akorát catback na 124ku jsem si teď objednal...
Tohle je takovej snílek. Já jsem loni silně přemýšlel, jestli koupím něco z 80. let. Proto jsem dával taky na prodej to Infiniti. Protože už jsem ho vlastně nepotřeboval a říkal jsem si, že za to co za něj dostanu, koupím nějakou bláznivou věc... No, jenže on se mi na něj nikdo moc neozýval, tak jsem si říkal, zkus to jinak. A vymyslel jsem variantu protiúčtem vzít ten stříbrný Fiat. A byla to pochopitelně rozumná volba, protože to šlo levně pojistit i havarijně, servis a příprava na aktuální sezonu stála pár tisícovek a auto jezdí jako nové. Ale byl jsem srab... Chtěl jsem původně Alfu Spider (115) , Porsche 944 Turbo anebo ten Lotus Excel SE 180. A ten se mi líbí furt, teda... :-D

Monzu jsem jen komentoval jako docela dobrý nápad ve fóru, kde se hledá klasické kupé s automatem, přesně tak to období 70-80 léta. Tak jsem si o nich i ze zájmu pár věcí zjišťoval a koukal i na to co se nabízí na trhu a není to s tímhle modelel vůbec tak špatný. Ale Monza + pár dalších alternativ bude v příštím blogu... Už mám něco v hlavě nachystáno.

PS: jediný auto opravdu seriózně, který by se do budoucna mohlo očekávat jako přírůstek v mé garáži bude vzduchem chlazený Porsche 911, který bych si chtěl ještě dopřát, když to finančně půjde. Což teď aktuálně nejde, takže prostě časem, one day, maybe... A mezitím můžu vymýšlet do blogu různé jiné ptákoviny co mě napadnou :-D

Fa
Fandatik
04. února 2020, 12:04
0

Ops, zůstal jsem nepochopen. Šlo o výfuk na 124. Myslím, že jsi chtěl Ragazzon a posílal jsem ti odkaz na mopar na ten Record Monza. Tak jak to dopadlo?

krab
04. února 2020, 12:08
0

Aha... už to chápu :-D Record Monza... On se tu paralelně řešil Opel Monza vedle ve fóru tento týden... tak jsem si to spojil blbě :)
Koupil jsem německej Fox, má to dvě duplex koncovky, na stránkách to mají namontované přímo na stejném autě co mám já včetně barvy, takže jsem mohl ideálně vidět jak to bude vypadat. A bude to snad pecka.

MGRR
04. února 2020, 12:21
1

Mimo téma, tak trochu... Monzy jsem zrenovoval dvě, od píky, prošel mi rukama každý šroubek... 3.0 Automat a 3.0GTS s Digimouse palubkou. Nejsou to auta, která za to stojí. K tomu jsem jsem měl/odprodal Monzu chromáka. Tehdy sem to nahradil Audi S6 2,2Turbo Quattro C4 a s tím byla o 1000% větší zábava.

krab
04. února 2020, 16:33
0

Mě ta Monza trošku zaujala tím, že se jedná o jedno z mála klasických kupé 80. let, který se dá koupit za relativně rozumné peníze , má klasickou koncepci a řadový šestiválec. Ale nedělám si iluzi, že bude potíž najít nějakou s kvalitně vyvařenou a opravenou karoserií a že jízda v tom bude trošku jako v "Opa's auto" :) Ještě se mi docela líbila vždycky ta Toyota Supra z půlky 80. let, myslím, že jsi jednu někdy na podzim dokonce i prodával. To by mohlo být lepší svezení, že?

MGRR
04. února 2020, 20:43
0

Ta byla fajn Celica Supra 2.8 R6 samosvor LSD. Jen si nepamatuji rok myslím 85.
Tím, že byla z jihu, trochu lakovaná, ale bez koroze, na podvozku "jako když vyjede z fabriky". Vzácné auto, dobrá investice, hlavně bylo plně funkční z provozu a takové "živé", neopotřebované. Jen mi to nic moc nedávalo, víc mi dává jízda s moderní LC500, jen ten balík...

Ma
Marčány
04. února 2020, 22:33
0

MGRR: Mohu se zeptat proč za to ta Monza nestojí? Jak to auto ty jako znalec hodnotíš? Na foru slintám nad většími kupé. Od XJS, které vnímam podobně jako pár ostatních, kdy mi jde čistě o vzhled, který je pro mě absolutně top. To že mi za jízdy spadne stropnice na hlavu mi je jedno :-) Vidím to podobně jako uživatel rock, kdy si XJS radsi nikdy nepořídím, aby mi pak nepuklo srdce.
Dál jsem pokračoval přes Mercedesy, Hondy atd...až jsem si vzpomněl na Monzu. Chci větší kupé v automatu, na převážně pohodovou jízdu, které mě nesežere na servise. Monza se mi vzhledově docela líbí, je cenově dostupná, 6ti válec se mi líbí...ale obecně s Oplem mám nulovou zkušenost...

MGRR
05. února 2020, 06:58
0

Tak obecne jsem si kdysi sam poridil Monzu ze stejnych objektivne, neobjektivnich duvodu... taky je porad levna a to je prave ten problem... nejsme tak bohaty, abychom kupovali levna auta...

Je to neprenosna zkusenost, ale jizna Monzou, je proste jizda starym autem. Seskvarene/nesehnatelne tesnenu dveru, pamatuji si to dobouchnuti dveri, co zni... jako kdyz hodis bednu s naradim na ponk. Jizda s 3.0 GSE/Recaro sedadla/Digitalni tacho... no neco tam blika na palubce, koni to ma pulku, neefektivni prenos vykonu... no proste Opel...

To je same huste GT... ale kdyz si sednu do LS400, LS430, na rovince podrzis plyn do 3/4 v beznem rezimu... kde ten dobovy tah, jako "pri startu letadla" snad nikdy nekonci... na nejaky Opel si vzpomenes, asi jako na S120.

Radeji si priplatit do neceho s V8, to neokecas. Ten Opel tvori hluk, neodpovidajici vykonu/zayahu, vse je tvrde, lacine, popraskane...

Vzpominam si na ty rozborky, pred tim, nez to slo ke klempiri a do lakovny. Ty zasrany vruty, desitky v listach zadnich vyklapecich oken a jine lahudky. Shnile to bylo, klempir, prace, pak jsem to tedy dopiplal, sehnal nesehnatelnou GSE, takze znova kolecko renovace... ve finale jsem to dal pryc a poridil neco vykonejsiho realne. I Calibra bude lepsi, Fiat coupe. Nebo pritopit na poradne auto...

krab
05. února 2020, 10:35
0

I já dík za informace ohledně Opelu Monza. Mi to přijde jak to píšeš jako běžná klasika u auta té doby, možná ne tak brilantního jako to "top" co se tehdy dalo na trhu sehnat. Tuším, že zásadní zádrhel bude koroze. Ale to auto je zajímavý hezký, nostalgie a radost při svezení, případně v účasti nějaké veteránské rallye a vyjíždky bude příjemná. Tahle auta už neslouží jako ty tvoje Lexusy.. to je tak občas nastartovat a projet se a relaxovat. Já bych si Opel Monza osobně nekoupil a připlatil si například za BMW 635CSi, ale v rámci třeba toho rozpočtu kolem 10 tis euro mi Opel Monza přijde pořád zajímavé auto. A u nás docela nevšední a neokoukané.

sk
skeptik
05. února 2020, 16:05
0

Do konce 2020 se ohledne dovozu vubec nic nemeni.

Ma
Marčány
06. února 2020, 15:04
0

Tak je i důležité kdo a na co to auto chce. Já nepotřebuji kůži a milion elektro serepetiček (bohužel se mi ale taková auta vzhledově líbí:-) Když to přeženu, tak mi zas tak nevadí že mi na Monze praskne palubka, strohý interiér, že je to línější než třeba ten lexus atd...vzhledem k tomu, že přemýšlím nad koupí svého prvního "nepotřebného" vozu tak překousnu takovéto mouchy cenově dostupnějšího auta se snad přijatelnými servisními náklady. A také nepředpokládám, že auto budu mít na věky. Ale zase hromadu rzy taky nechci...

Ondřej
04. února 2020, 10:23
0

Přiznám se, že jsem pečlivě pročetl jen Lotuse. U zbytku ostrovní výroby mám podobný názor jako kolega nahoře. Má zkušenost nebyla nijak dlouhá, ale stačila na to abych si udělal obrázek. Na několik dní jsem měl půjčenou "oblutku" v cabriu z posledních let výroby, tedy ten model co je úplně první v článku. A to auto bylo od A do Z strašné. Neubudu to popisovat, ale jediné co mi aspoň trošku sedělo byl materiál kůže. Jinak to auto nemělo nic, ale opravdu nic co bych mohl pochválit. Jediné co umělo bylo vzbuzovat pozornost a obdivné kývání maistreamového lidu českého, který o těchto vozech nemá páru. Jo a to se nejednalo, jak je u mě zvykem, o nějakou vylítanou hujdu, ale krásný exemplář s malým nájezdem troufnu si říct ve velmi dobré stavu. Někde bych možná našel fotky...

reagovat
krab
04. února 2020, 10:35
0

Říkáš, že XJS nic moc? Jeden můj známý, co má Daimlera, měl XJR atd. teď nově pro známé zařizuje takové ty detailingové práce. A má na práci nějaké dvě XJS aktuálně. Se na ně pojedu podívat až bude trošku počasí. A taky se v tom svezl a nijak zvlášť ho to nechytlo. Já jsem se svezl jako spolujezdec jednou v XJS 4.0 , levostranným, to má jiný známý a jako to se mi docela líbilo. Ta poslední série, čili už nějaká ranná 90. leta jako to černý, ale běžný model, ne "R". Je to takový zajímavý. Krásný velký kupé, uvnitř je hodně ůzký prostor pro nohy, sedí se v tom ale pěkně nízko jako ve sporťáku. Ale potřeboval bych se s tím blíž seznámit jízdně abych měl skutečnej obrázek. U mě je to s modelem XJS čistě tak, že se mi vzhledově líbí. To je, co mě na něm tak trochu láká.

Jinak ten Lotus Excel je taky pro mě skutečně jediným autem z téhle trojice, nad kterým bych jako doopravdy dokázal uvažovat. Ale to svezení bude trošku neznámá, ale říkám si, je to Lotus, bude se to řídit dobře. A i pár článků co jsem o nich četl anglickej to potvrzuje, že Excel SE v dobrým stavu bude zajímavá radost ze svezení, přitom pořád na úrovni ani ne poloviční ceny Espritu.

PS: fotky přidej, rád se mrknu

Ondřej
04. února 2020, 12:24
0

Byl to velkej šestivál a právě devedesátky mám tucha právě z posledních vyrobených. Motor nezajímavý spíš užraný. Ani zvuk ani výkon, jestli to až tak zabil automat to nevím. Ale ten byl mimochodem taky hrozný. Řadil si jak chtěl a pocitově ten motor úplně dusil. Podvozek rádoby pohodlný, ale někdy až zákeřný. Brzdy to snad nemělo, teda ano brzdilo to, ale jak auto z roku 1970. Volant, teda kormidlo, možná ani nevěděl, že řídí kola. No a interiér a zpracování celkové to bylo snad to největší zklamání. Budíky hrozné ještě s nějakými digitálním čímsi asi z Fordu té doby. Velmi málo místa a vůbec pofidérní využití prostoru a rozložení všeho. Prostě toto rozhodně nebylo GT v kterém bych chtěl dál než do Brna. Už je to delší dobu, ale ten pocit se nevytratil. Myslel jsem, že Étajp co renovuje známý a musím říct, že velmi poctivě a zdatně je jiná káva. Ale světe div se není to taky úplně ono. Ale tomu bych to odpustil za status legendy. I tak, ale taky neoslnil.

krab
04. února 2020, 14:59
0

Ono si asi člověk u XJS musí nastavit správně očekávání. Protože třeba XJ40 se 4.0 je vlastně velmi příjemný a charakterní auto. Ten motor není "trhač" asfaltu, ale má fajn zvuk a sametovou pružnost. A nejede špatně... musí se to brát na tu dobu. Ale u XJS by člověk čekal, že se víc sveze, že bude ve volantu cítit co je pod koly a bude to takový sportovnější auto. A to ono asi nikdy nebylo... Mě v tomhle ohledu trochu zklamalo před časem svezení v XK8 X100. Moc jsem se na to těšil, pár dní jsem si ho mohl vyzkoušet a první dojem po rozjetí byl rozpačitej. Krásný elegantní, nízký kupé, ale řídilo se mi spíš jak limuzína. Řízení je tam moc lehký a celkově takový, zkrátka na nějaký dynamičtější svezení to není. Ale ten kousek nebyl v perfektním stavu, takže asi lepší kousek, udržovanější bude větší radost. Takže spíš než radost z jízdy u toho jagu přišel pocit radosti z toho, že vlastně vůbec jedu jagem. Má to prostě takový svoje charisma.

Martin61
04. února 2020, 16:27
0

Asi je to hodně subjektivní ale XJS po faceliftu se mi nikdy nelíbilo. To auto najednou dostalo lakované nárazníky a v zásadě všechny chromované lištičky zmizely, navíc určitě nepotěší budíky z Fordu a za mě klíčky. Všichni tvoji kámoši mají krásné klíčky s logem Porsche, Ferrari, jen ty máš něco co je nápadně podobné klíčku z Transitu nebo Mondea

J.K.
04. února 2020, 17:31
0

Takových fám o tom, že to či ono na Jaguarech z té devadesátých let je z Fordů, už jsem četl tolik, že mě to už nepřekvapí ani tady. Prosím o důkaz, že budíky jsou z Fordu!

PS.: Přemýšlím, kolik mých kámošů má Ferrari. A kolik z mých kámošů má tak malý penis, že má potřebu poměřovat klíče od auta.

sheogh
05. února 2020, 11:09
1

V XJS fakt nejsou budiky "z forda"... Nehlede na to, ze Ford prevzal Jaguar v roce 1990, kdyz uz bylo XJS "hotove"

krab
05. února 2020, 11:22
1

Nejsou úplně no... Jestli to řeknu správně, tak tam proběhlo x změn v průběhu času ( nakonec XJS se vyrábělo 19 let!) a ty 90. leta mají v interiéru už inovovaná tlačítka a budíky prakticky v souladu s XJ40 ... Ale ty klíčky jsou pak vážně ty tenké jakoby stejný design / systém jako mívaly Fordy. Ale to bych mohl říct, že třeba moje Porsche má klíčky podobný jako Golf IV. nebo já nevim Ferrari 360 Modena ovládače větrání a klimatizace z Fiatu Bravo... O tom tahle auta nejsou. Nakonec Aston DB7 má třeba vnitřní dveřní kliky z Mazdy MX5 NA. Tohle bych vážně neřešil... i když je to vtipný docela.

Tady je pěkný pozdní šestilitr XJS s hezkými obrázky interiéru: http://en.classicpark.com/car/426/jaguar-xjs-60-v12

Martin61
05. února 2020, 11:39
0

V roce 83’ stály všechny zmíněná auta cca stejnej peníz, někde mám z toho roku katalog. Porsche 928 S, Jaguar XJS V12 5,3 HE, Ferrari 246. Takže proč je neporovnat? Navíc další důvod pro staršího jaguara je elektrika. Nejsem si jistý jestli se ji snažili zjednodušit :D U XJS rozhodně platí čím míň, tím líp

J.K.
05. února 2020, 15:32
0

Zkus to, Martine. Jednou. Napiš:
"Promiň, plácl jsem kravinu. Šířil jsem informace, které jsem si neověřil. V Jaguaru XJS je z Fordu leda spínací skříňka."

Martin61
05. února 2020, 18:55
0

A tobě tohle nepřipomíná forda? To je hnus, to není klíč, o tom se přít nebudeme.

J.K.
05. února 2020, 19:20
0

Hmmm :-( Takže jsi to nezvládl. Uznat chybu a omluvit se.

Tak znovu: Který Ford má tyto přístroje?

J.K.
05. února 2020, 19:52
0

I ten klíč máš blbě. To, cos nasdílel, je fotka klíče pro pohunka z myčky, kterým nejde otevřít kufr, aby si tam gentleman či dáma mohli nechat věci. Klíče Jaguaru byly černé se zlatým znakem viz foto.

Každopádně je to jen otázka vkusu. Mně klíč Ferrari té doby zas připomíná klíč od 105ky.

Řešíš hrozné blbosti. Tenkrát se s klíčema tolik nenadělalo a bylo to dobře. Pro mě čím menší klíč, tím lepší.

beastar
05. února 2020, 20:01
2

Tak já už dneska ani k jednomu svému autu v podstatě nikdy klíč nevyndavám. Už to skoro není potřeba. Tehdá bych klíč neřešil šlo o logo. Jag XJS měl soused. Červenou. A Ford se podílel až na series 3... Viděl bych že dneska má J.K. tak nějak pravdu...

Martin61
05. února 2020, 21:26
2

Dobrá když na tom tolik lpíte.
Omlouvám se tedy J.K. že jsem řekl že Jaguar XJS má budíky z Fordu. Nicméně klíček Fordu podobný je, to mi nevymluvíš. Prostě čistě subjektivně je mi sympatičtější XJS před tímhle faceliftem. XJS se mi totiž přišlo dlouhou dobu takové nijaké, nemělo šrmnc. Pak jsem si začal všímat detailů a do auta se zamiloval - ať už do chromovaných lišt všude možně, krásného otáčkoměru Smiths nebo třeba palubních hodin. To auto je zajímavé jako celek. Když mu něco vezmeš, zkazíš to. A přesně to Jaguár faceliftem udělal. Jasně, to auto bylo bez faceliftu už příliš dlouho, ale šlo to udělat jinak. Namítneš že je to nesrovnatelné ale u Porsche, které se vyrábělo taky dost dlouho, to zvládli celkem rozumně. Porsche 928 S a 928GTS jsou obě krásná auta na která se i po letech rád podíváš.

krab
05. února 2020, 22:00
1

Dva jaguaristi se tu budete dožadovat omluv, no to je prdel... :-D
Viděl jsi jak s prvním modelem XJS cestoval Harry někam do Nice myslím? Ten jeho kousek byl super. Jeden z prvních. Je to vážně nejhezčí varianta. Na druhou stranu, třeba šestilitr V12 měl myslím od 92 už čtyřstupňovej GM automat, měl lepší vstřikování, jako tak nějak se mi chce i věřit, že ta elektrika byla líp natažená atd. A je to novější, takže teoreticky by to mělo být snažší ho udržet ve funkčním stavu. Nicméně ty první modely s karburátory jsou krásný.

Co teda každopádně spolehlivě zlikvidovalo vzhled těchto aut byly ty americký světla. Jak měli to nesmyslný nařízení do všech aut montovat ty "sealed beam" žárovky. To byl i případ Mercedesů... Takový SL R107 v US verzi mělo taky pěkně ošklivý přední světla oproti evropský verzi.

Tady je ten Harry:

krab
05. února 2020, 22:06
0

Nicméně, koukám, že kecám taky... ona ta 5.3 V12 už měla elektronický vstřikování od Lucase ... (zlatá wikipedie, co člověk v tý hlavě poplete, to snadno jedním kliknutím najde) :-D

J.K.
07. února 2020, 12:48
1

Martin61: Omluvu beru. Nejde o mě, ale o řetězení fám a dezinformací. Bych byl prostě jen moc rád, kdybychom se jim alespoň v tomto komunitním prostředí Autíčkáře vyvarovali. Informace si před zveřejněním ověřovali a pokud se někdo sekne, tak to ostatní hned opravili. (Krab se opravuje sám ;-)

Ohledně XJS máme stejný vkus. Také preferuji jeho verze před posledním faceliftem, i když je to takový veteránský přístup. Holt je to sedmdesátkový auto a v devadesátkách už nemělo ve výrobě co dělat, přestože Lady Di to v něm slušelo.

beastar
07. února 2020, 13:25
2

Plus 1 za fotku. Kdyby tam vystupovala třeba z VW Passat určitě by to nemělo takový kouzlo. Přestože to nemělo ve výrobě v 90s co dělat.

Martin61
08. února 2020, 07:00
0

J.K.: to beru :)

sheogh
04. února 2020, 10:41
0

S tim XJS strasne provokujes :-D Nemam na nej ani prachy, ani prostor, ale za to chut, a furt se tu nekde objevuje :-D Rok zpatky se prodaval jeden clen jaguar klubu XJR-S po renovaci s volantem na spravne strane, a tusim TWR bodykitem, cena byla dvojnasobna...

reagovat
Za
Zazaa
04. února 2020, 11:40
0

XJS sem mel, starsi 5,3HE .... svezeni prijemny, motor super proste velke GT, ale je to slozity a servisne narocny
Na provoz je lepsi sestivalec a u obou se musi davat pozor na korozi

sheogh
04. února 2020, 13:14
0

Jasne no, zase nez XJS s R6, to radsi uz jiny model, treba XJR...

Za
Zazaa
05. února 2020, 10:34
1

No ono na tom XJS se sestivalcem neni ale nic spatneho ... schvalne to zkus ;-) v kombinaci s manualem je to i zajimavejsi svezeni pro nekoho kdo nepreferuje uplne klidnou jizdu

sheogh
06. února 2020, 09:57
0

Neee, na sestivalci urcite nic spatnyho neni. Jen ta dynamika uz podle me neni uplne dustojna GT od Jaguaru, o projevu nemluve.. Proto kdyz uz, tak R6 SC v XJR :-)

krab
06. února 2020, 10:24
0

Tak to už jsme zase u modernějších aut. To XJS je takový gétéčko z dnešního pohledu už to výkonem neuchvátí, spíš jde o vzhled, pocit v kabině, odhlučnění (XJS má být opravdu tiché, když je v pořádku) a o ševelení dvanáctiválce. Co to auto opravdu trošku zabíjí je automat a slabý brzdy. Nejspíš ve všech verzích. Motor 5.3 anebo i ten 6 litr by se měl rád točit, on to je totiž původně vyvíjenej závodní motor, právě pro ten XJ13 co vlastně pak nikdy ani nezávodil, myslím.... Mě by se líbil ten černý 6.0 XJR-S , ale ještě bych si ke své spokojenosti musel našetřit další peníze na konverzi na getrag manual s AP racing spojkou (pár lidí ty konverze mají, takže to půjde, co jsem koukal po jaguar fórech, asi tak 5 tis euro by to vyšlo) a nejspíš i posílit nějak brzdy. Pak by mi to přišlo jako dokonalý Jag pro mě. V12 manuál, sportovnější podvozek, dobrý brzdy. To by bylo svezeníčko... Ale myslim odhadem, že bych tak začal kupní cenou auta za těch 10 tis liber, to je 300 + 100 za ten manuál a nějak to vykoumat jak to udělat, + 100 na nějakou další údržbu a opravu + další kilo tak za nějaké ty věci co se týká třeba brzd anebo podvozku atd... prostě tak jako mít rozpočet 600 celkem a šlo by to asi :)

Jenže je to 92 a to na veterány ještě nejde, až za 2 roky a na CZ značky to asi bude dost problém, kór když bych chtěl nechat měnit řazení z automatu na manuál, což je samozřejmě neoriginální úprava, takže to asi na značky a dopsat do papírů zvládne asi jedině nějakej kouzelník. Takže je to celkově asi pěkná blbost, protože je to hrozný práce, hroznejch peněz. A to už bych pomalu mohl zkoušet hledat origo Porsche 928 s manuální převodovkou v sérii a levostranný. Ale ty jejich ceny šly v posledních 3 letech děsně nahoru...

PS: jinak XJR (R6 SC) se mi taky pořád líbí. Svezl jsem se ve dvou kusech a kdyby se objevil na trhu tentokrát fakt pěknej, jako takřka tip top a cena byla rozumná relativně ( do těch 250 ti) tak bych asi neváhal možná :-D

sheogh
06. února 2020, 11:25
0

No ono to vykonem neuchvati, ale i tak to auto nabizi takovej ten samozrejmej vykon. Neni to raketa, ale liny taky ne. Jasne, dneska se obavam, ze tomu ukaze zadni svetla i superb s 2.0TSI, ale.... :-) Me ten manual k tomu prave vubec nesedi. Ten by me prave spis daval smysl k tomu XJR X300 nebo X308. Zase je fakt, ze ten trikvalt je mizernej.. S tim XJR-S souhlasim, s tim bodykitem od TWR je to to pravy orechovy :-)

beastar
06. února 2020, 11:37
0

Sry gajz že vás vyrušim z debaty o voze co absolutně nechápu jak vás může nějak dojimat. Protože pěkný to tedy také není. Evidentně to nebude ani nic rychlého. A už vůbec to není spolehlivé.

Proč to chtít? Jako na mě to je už starý auto. A značka co mě moc nezajímá. Ale nechápu co na tom je. A co Teda z téhle doby je rychlé? Podle mě nic, moc nenajdeme.

krab
06. února 2020, 11:47
0

Jenže ty voe Beastare, ty už jsi jak MGRR? Možná už jste si tuhle romantiku se starými křápy prošli, ale svět není jen o moderních autech co fungují. Třeba mě by nějakej ten Lexus nezajímal hlavně z toho důvodu, že to jakoby bude fungovat...

Jaguar je o takový tý radosti, nostalgii, je to romatika... a taky asi nasrání, když to opakovaně nefunguje. Ale co z tý doby, že? Všechno jsou to starý auta. Když už by šlo o větší prachy, to víš, že si stokrát radši koupím vzduchem chlazenou neunelf a mám to vyřešené...

Ale tyhle zajímavosti za dvě, tři kila... auto co zavřeš někam ke kamarádovi do stodoly ( kdybych takovýho objevil) a budeš se v tom hrabat, občas s tím zkusíš jet nějakou veteránskou soutěž anebo vyjížďku na kafé a káry, na to je XJS stroj jak dělaný.

Za
Zazaa
06. února 2020, 12:17
0

na to XJS je potreba se divat jakjo na auto ze 70's protoze takove proste je, jen ho holt vyrabeli strasne dlouho :))
a k tomu V12 a R6 je to asi tak ze V12 ma sice 300koni, ale je to proste sametovej beh, 3kvalt automat a klidna gentlemanska jizda ...v realu je dynamika R6 prakticky stejna a s manualem je to auto na silnici i rychlejsi nez V12

ro
rock
06. února 2020, 13:11
1

to beastar:
Romantika, nostalgie. Byť jsem byl tehdy hodně mladý, pamatuji ještě tohle

http://touringcarracing.net/Pages/p%201983%20Brno.html

a holt se to tak nějak zadráplo v hlavě.

Matěj Podhorský
06. února 2020, 14:29
1

Romantika a nostalgie jsou parní lokomotivy, ne tohle... ale ok no, já prostě XJS vždycky nesnášel

beastar
06. února 2020, 18:14
1

rock, krab: Bohužel no v tomhle mi tady fakt trochu chybí ten Matěj kde jako s nim často souhlasim. A i za časů když ještě sem tam něco psal a testoval. Vy dva to vidíte typicky romanticky. Když to řeknu sběratelsky. Z pohledu spotřebitele mnohdy hloupě. To se prosím neurazte. Myslím to tak, že působíte naivně. Proč i přesto že je to starý auto bych si měl kupovat něco, co nefunguje? Pominu vzhled ten je dejme tomu subjektivní... Přestože teda XJS asi za krásný auto bude považovat i z odborné veřejnosti málo kdo. Ok třeba J.K. je dejme tomu majitel staršího Jaguaru asi fanda značky. Beru líbí se mu to asi baví. To nerozporuju.

Ale prostě za nějakých 600 (píše Krab o svém ideál džegu) můžu mít dost jiných a asi snad i o dost lepších aut. Nedávno sem koukal na nějaký sestřih z Léta. Z asi 10 classic akcí. Rallye a srazy a tak dále. Jediný co snad bych k tomu řekl tohle auto moc není nikde vidět. A teď zase bez urážky. Je to totiž střep. A dělá to i to, že je levný. Prostě škodovka stovka mě taky nedojme.... Viz. koment Matěje +1. MGRR je taky člověk s kterým se často neshodnu. Nicméně na určitá auta má prostě stejný názor, protože auta evidentně dělá milion let jako práci... tak jak já. Akorát on dělá servis, renovace a tak. Odbornější věci. Já zase kolem toho kecám, aukce a vůbec to lidem různě ošetřuju a prodávám, kupuju. Prostě vidíš co a jak. Dojdeš sám pro sebe k závěru, že na romantiku sere pes. Je to na dlouhou debatu a vysvětlivky k tomu. To tady nejde obsáhnout. Prostě ale na mě XJS působí stejně jako Moskvič, stovka a podobný východní SUPER veterány případně YT. (ne youtube:)) )
----
Třeba mě by nějakej ten Lexus nezajímal hlavně z toho důvodu, že to jakoby bude fungovat... A tohle to mě úplně voe zabíjí :D
Peťo uvědom si že existujou kolem tebe lidi jako já co potřebujou funkční auta. Aby ti to každej den jezdilo. Já sem teď jenom z Neděle na Pondělí natočil 1200 km... chápeš jako... Já si nemůžu dovolit jet Basel, nebo Frankfurt na romantiku po okreskách že to nějak dopadne....

V momentě kdy točíš tohle se takhle před hotelem večer podíváš na to totálně zamrdaný Maserati od bláta... zamkneš to ... A řekneš si ty vole DÍKY za tebe miláčku, že jsme tady zdravý... To je romantika ,))) Sem v ten moment rád, že mám nový, rychlý a relativně spolehlivý auto. Víš je to o úhlu pohledu a potřebách.

ROCK: Beru ale viz. obrázek víš...

A všem SORRY za OT...


-
Komentář upraven 6. 2. 2020, 18:16:41

ro
rock
06. února 2020, 18:43
0

Jasně, v pohodě. O pár komentů níž píšu, že i když bych na něj asi měl, nekoupím ho, protože lepší pocit budu mít z platonické lásky, než z ošklivého vystřízlivění. Mně se prostě jenom nehorázně líbí, no...

sheogh
06. února 2020, 20:05
0

Beast: jasne, tech 600k je za to fakt hodne, ale pochybuju, ze to tu nekdo chce jako daily na toceni 1200km... teda predpokladam :-) ...

sheogh
06. února 2020, 20:06
0

Zmizela veta.. samo z pohledu sberatele, zvlast ty TWR a jiny urcite smysl davaji

krab
06. února 2020, 20:18
0

To je přece jasný, není. Já povětšinou nepíšu o autech pro denní potřebu, pro normální ježdění. Ale o zvláštních autech pro radost a jen pro někoho. Kdo potřebuje jezdit jako ty, tak na to má adektvátně moderní vhodný auto. Já beru tyhle auta jako něco co máš pro radost v garáži a projedeš se s tím já nevím desetkrát do roka...

Jagy ti moc neříkají, ale jako tady je fakt rozdíl mezi škodovkou, moskvičem a XJS. Ale to zas vim, že je klasická bístárovina, takzvaná hyperbola alias nadsázka. Já znám lidi, co mají v garážích daleko větší nesmysly než je Jag XJS. Já si teda tohle auto taky zatím nikdy nekoupil. Odpovědí proč je vlastně ponejvíc ten automat. Já jsem v tomhle takovej dost nekompromisní. Ale zase ... to nevypovídá nic o autě na běžné ježdění a hltání kilometrů. Na to si na 100% koupím auto s automatem. Ale auto pro těch pár vyjížděk pro radost ročně si tam chci řadit sám. Mě by se nějaký jag do budoucna líbilo mít. Tu značku a její historii mám hrozně rád. Takže by mi imponovalo mít i jednoho jaga sám. Ale furt nevím pořádně jakej si koupit a na E-type zatím nebyly peníze. A když by náhodou byly, tak je to pak přesně o velkým dilema za co je doopravdy utratit ...

beastar
06. února 2020, 23:08
0

Joo aby to nezůstalo špatně pochopeno. Nemyslím že by toto někdo chtěl jako daily. Jasně že je to auto na projížďky. Pro hobby zábavu za volantem. Jenže ani tam nefunguje příliš dobře. Člověk aby se furt hlídal aby se na tom něco nerozbilo. Případně se nenajelo moc km. To u starých Porsche je to jiná. Tak sem to myslel. Samozřejmě znám určitě reálie 70 let. To auto se dělalo dlouho. A ok mě se nelíbí. Nikomu ovšem neberu že to má naopak.
A ano je to fakt levné bez serepeticek to jde koupit levně. Otázka je jak to:) Odpověd známe všichni. Romantiku v tom nespatruji na to je to moc nové. Fakt se omlouvám. Pro mě je to teď v kategorii stará mrdka. S nevalnou povesti. Asi jako dobová Maserati.

Takový auto bych neuměl mít rád. Auto je věc co má fungovat a sloužit i to pro zábavu. Ne naopak. Asi to bude v tom, že já prostě sběratelství neprovozují. Už pár let. A nehodlám začít. Navíc fakt jako tohle je no go pro mě. Jaguar a ještě tohle.

Možná bych se vrátil o 20 let zpět. A nebo šel historií značky o 30 let dopředu. Takže to se neshodnem skoro v ničem:)) V tom že o daily nebyla řeč....

krab
06. února 2020, 23:45
0

Já vůbec, nesnažím se to nijak vnucovat anebo předstírat, že staré Jagoše ze 70-80's anebo Lotusy, TVR, Relianty, Triumphy, MG atd. jsou skvělá auta. Nejsou. Jsou to z objektivního hlediska často hnijící křápy. Ale ne tak docela. Angličani v tom motoristickým světě něco znamenají. Pro mě jo. Já to čtu, jsem i mezi těma fanouškama anglických aut a mám to rád. A oni uměli skvělé věci. Je pravda, že tu je taková ta lehká paralela i s českým automobilovým průmyslem. Ti Angláni, stejně jako my byly inženýrsky fakt na vrcholu a před Němci před válkou a pak v 50. letech po válce. Nás zabral Stalin, takže my byly v hajzlu už brzo po válce. Anglie měla štěstí, že nepoznala komunismus, jen takovej ten pseudo, ten západní typ, co se pěstoval v 70 letech, prostě před Thatcherovou. Náznaky marxismu tam měli, polostátní podniky atd.. celý ten Leyland a bylo hned vidět jak to stálo za prd. A někde tady do tý doby zapadá vývoj Jagu XJS. V Le Mans vyhrál Jag naposledy s D-typem v roce 57 ... pak už nic. Takže prostě neměli to lehký a to auto pořád si myslím je v rámci svojí doby ( rok 76, 77) velmi dobrý. To, že poslední XJS sjel z linky v 95 nebo snad dokonce 96, to už je jiná věc... asi jako story s naším embéčkem. 1000 MB, lidový auto z roku 64 se po několika faceliftech vyrábělo až do roku 90 když se to tak vezme. Protože ať už stovka, stodváca nebo ta poslední stopětadváca... to je furt to stejný embéčko jen postupně vylepšovaný.

Jenže kdo na tom dobře byl, v automobilovým světě pozdních 70 a začátku 80's. Já si to nechám trochu do příštího blogu. Ale italové moc ne. Maserati Biturbo bych snad nechtěl nakonec ani já a i když jsem tuhle tvrdil jak mě začíná oslovovat Ferrari Mondial, taky vidím jak koukám po tom autě, co všechno na něm odflákly.

Co tahle auta spojuje je prostě nějaká duše, nostalgie, pocit, že ta auta zaslouží zachránit, opravovat, vrtat se v nich, hrát si s nimi. Vlastně koupě něčeho takovýho není o tom s tím jezdit. Je to spíš o tom si s tím hrát. Jako když si koupíš lego technik. Já jsem víc ten typ co radši jezdí než montuje. Ale jsou lidi co to mají opačně. Třeba můj táta... ten s auty ani moc nerad jezdí. Ale rád je opravuje. Staví si třeba prakticky od základu starýho dvoutaktního Saaba. Baví ho to. Vlastně až to auto bude hotový, bavit ho svým způsobem přestane.

To jen tak, že prostě jsou ty cesty jakoby různý.

Matěj Podhorský
07. února 2020, 05:25
0

No, právě, že ty cesty jsou jakoby různý... proto u mě nebudí XJS dojem, že by chtělo a mělo se zachránit, ale spíš nechat sešrotovat. Argument, že v rámci doby byl XJS vlastně jako dobrý, jen dává nám XJS haterům zapravdu. Takže jak řikáš, přistupy jsou jiný, nám to nevysvětlíš, nepřesvědčíš :D

Jako kdyby mi někdo nabídl, že mě sveze v XJS, tak řeknu:eeeee no, víte, to jako asi ani nemusí být, ale díky

Za
Zazaa
07. února 2020, 06:50
1

XJS bylo fajn na konec 70 a zacatek 80. Pak s tim meli prestat. Ty auta zezacatku nebyly ani tak slozite az postupne pribejvalo kurvutek. Ja mel 81ku HE asi 8 let jezdil sem jen obcas se projet takze 2-4 tis za rok a i ta spolehlivost nebyla problem na to ze to bylo 30lete auto. Mimo bezneho spotrebaku sem resil snad jen nahon tachometru a prerusovac bliken.
Mimochodem svezeni to bylo fakt prijemny na ty roky neskutecne tichy a pekne to filtrovalo nase silnice a byl z toho takovej ten pocit ze clovek sedi v aute...

Pochtli
04. února 2020, 11:33
2

Nad XJS jsem vždy slintal taky, ale nechtělo se mi na sobě testovat její pověstnou spolehlivost.
PS: Na tuhle kočku ( https://www.carandclassic.co.uk/car/C1130544 ) už to bude chtít těch papírků s TGM sakra hodně.

reagovat
Opelfahrt
04. února 2020, 14:10
0

Nádhera, škoda, že se to nakonec nevyrábělo. E-type mně nic neříká, ale tohle je jiná káva. Pokud to chápu dobře, tak prodávaný kousek je replika stavěná s využitím V12 od Jaguaru? Vidím tam i výrobní štítek, ale převodovka a spojka má být od Audi, diferenciál Quaife, kola jsou replika, karoserii teda asi dělali nově nebo je z toho roku 1966?

Pochtli
04. února 2020, 15:43
0

Netuším, co to přesně je (musel bych pohledat), jen mě to zaujalo pod inzerátem na XJSko v článku.
Ps: Každopádně kam se na tohle designově hrabe silně přeceňovaný E-type.

krab
04. února 2020, 16:01
0

XJ13 byl prototyp, kterej kdysi totálně rozbil Norman Dewis při testování. A přežil...
Pár firem tu repliku v Británii umí, tohle ovšem vypadá na extra profesionální a detailní práci. Taky popisek to tak i říká...

Abyste měli představu o ceně, tak vloni se prodala jiná unikátní v aukci RM Sotheby's za 478 tisíc dolarů.
https://rmsothebys.com/en/auctions/mo19/monterey/lots/r0039-1966-jaguar-xj13-recreation-by-tempero/777711

BubaaCZek
05. února 2020, 02:58
0

Wow, jsem se zamiloval. Tohle je bezkonkurencne nadherne a funkcni.

Opelfahrt
05. února 2020, 09:33
0

No ta cena je docela OK, když se to srovná třeba s Rufem nebo se Singerem, kde to taky stavějí ručně a vychází to na podobné prachy.

ro
rock
04. února 2020, 18:56
0

"Jensen-Healey ... se objevil v knížce „100 nejhorších automobilů světa“

No, v knížce "Nejhorší auta světa", co mám já, se pouhé 3 listy za Jensenem-Healey objevil i ten Lotus. No dobrá, je tam Lotus Eclat, ale vzhledem k tomu, že jako rok výroby je tam '74-'91, tak je očividně míněn i Excel.

Z výběru jsem platonicky zaláskovaný do Jaguara. Čistě kvůli vzhledu. Vůbec mne nezajímá, jestli má nebo nemá sportovní vlastnosti a už vůbec bych nepotřeboval dvanáctiválec, ale tohle auto se mi vybaví, když se řekně Jaguar. A velmi pravděpodobně si ho nekoupím, i když bych volné finance asi vyštrachal. Nechci přijít o iluze...

reagovat
krab
04. února 2020, 22:14
0

No vidíš to, tak jestli je tam Eclat / Excel taky, tak to bych si to měl časem vážně koupit a dodržet po Jensenu-Healey tradici :-D

ja
jardeur
04. února 2020, 22:07
0

XJRS dělí zrno od plev....ano složitost jeho servisu je poměrně zásadní...pokud je jak má je jeho podvozek a i V12 nedosažitelná...

reagovat
beastar
05. února 2020, 00:56
0

Já nevím. Není nejlepší Britský auto... Něco jako MG případně něco jako Rover 75?

reagovat
Johny₤฿₡
05. února 2020, 11:30
0

To XJR V12 je moje slabina, vždycky se mi to moc líbilo, hlavně ten čumák, i kupé i kabrio. Ale pak vždycky vidím reálný stav a nějak mě to od dalšího koukání odradí :)

reagovat
krab
05. února 2020, 15:39
0

To jsme na to přibližně stejně... Hodněkrát už jsem chtěl koupit starší Jaguar a nikdy jsem se neodvážil... :)

beastar
07. února 2020, 13:27
0

Krabe ale tak X-Type by ti slušel. A teď ty nafty jsou docela levný. Víš jako daily na Brumlovku by si dojel. Dal by si to na parkáč jak já posledně mezi tu Panameru Mansory a S8 a šel by si na párek... Teda do práce. ,)

Goldies
05. února 2020, 17:03
0

Jako sice sem se zapřísáhl že kuchyň už do Prahy ne, ale ty z Prahy nejseš, takže co potřebuješ? ????

reagovat
krab
06. února 2020, 10:09
1

Kuchyň byla Goldies jenom taková literární vsuvka :-D (ještěže to žena nečte, tady autíčkáře...) Zatím dobrý, ještě to vydrží, to co máme.

S kuchyní je asi pouze následující problém: když jsme koupili asi před 6 lety současné bydlení, bylo to všechno takřka nový (pár let starý) a když jsme se bavili o kuchyni, povídal jsem: "Co se ti na ní nezdá, vždyť je bytelná, pěkná, všechny spotřebiče fungují, je to čisté, pěkné, vypadá podobně jako ta co má máma". A odpověď byla: "No právě!"

Takže asi tak :-D