Cestování autem je zábava, někdy dobrodružství. A to hlavně v případě, že cestujete jinam než do práce, na nákup či na hřbitov, kam jezdíte posledních několik let pravidelně a stejnou cestou. Když někdo jezdí hodně jako já a auto je mu třeba díky práci druhým domovem, naučí se časem určité věci, které cestu do cíle dokáží “vylepšit”. Sednu do auta, nastartuji, připoutám se, rozsvítím světla (ano, dělám to od autoškoly automaticky a sám, pěkně mechanicky, po staru) a pustím si Radiožurnál. Teď se spousta z vás směje. Jsem ročník 89 a tuto stanici poslouchám, hlavně kvůli dopravnímu zpravodajství. Samozřejmě jako ostatní poslouchám po cestě své oblíbené CD ale mám nastavenou funkci TA/TP (teď nevím, která to přesně je) a v případě zpráv se mi hudba přeruší a skvěle informovaný hlasatel mi poví, kde na mě číhá nebezpečí. Vím, že je to na draka, když vám uprostřed skvěle zazpívaného sóla někdo vypne muziku, ale je to nejen v naší zemi ohromná úspora času. Někteří budou namítat, že tento systém je starý a předpotopní. Máme dnes přece mobilní aplikace (myslím, že nějaký “vejz” či “fejz”, kterou propaguje jedno nejmenované rádio) ale pokud máte telefon s tlačítky tak jako já, podobné kratochvíle jsou vám odepřeny. :-) Jezdit bez dopravního zpravodajství je ovšem dle mého názoru sebevražda. Uvedu příklad.
Před několika dny začali opět opravovat naší nejslavnější dálnici D1. Vyrážím z Brna do Prahy a v rádiu slyším, jak na cca 118 kilometru před zúžením pruhů je kolona na hodinu a půl. To dokáže časový plán každému řidiči pěkně zkomplikovat a tak volím dle doporučení hlasatele sjezd na Měřín a silnici číslo 602 k objížďce až k Jihlavě, kde se znovu na dálnici napojím. Společně se mnou na tomto sjezdu opouští silnici do pekel více informovaných řidičů ale překvapuje mě vysoký počet těch, co tuto poslední možnost záchrany nezvolí a pokračují dál po dálnici vztříc dlouhé koloně. Pro takové jednání mám pouze dvě vysvětlení. Buď jsou to sadističtí sebemrskači, kterým dělá stání v dlouhé koloně potěšení a nebo jsou to spíš Ti, co po cestě dopravní zpravodajství neposlouchají. Celkem mi objížďka zabere i přes vysoký počet stejně smýšlejících řidičů cca 20 minut a už jsem připojen za zúžením zpět na dálnici, zapínám znovu své oblíbené CD, u kterého svým hlasovým projevem vylepšuji pěvecký výkon nejmenovaného interpreta a pokračuji do cíle.
A nyní se dostáváme k dalšímu bodu, který řeší každý z nás a tím je plánování trasy. Kudy to mám vlastně vzít? Používám v autě navigaci, vždy vestavěnou od výrobce a to i v případě starších aut. Opět můžete namítnout, že v určitou chvíli přestane automobilka aktualizovat mapy a pak je lepší mít navigaci v telefonu. Ano, máte pravdu. Někdy se stane, že se taková navigace ocitne tzv. “offroad”, ale proto máme na silnicích cedule, známe směr a ona se po chvíli zase chytne. :-) Ačkoliv jsem ten mladší ročník (stále se za něj považuji), vozím v autě vždy papírovou mapu, nejlépe autoatlas. Vím, že někteří už dnes podle toho nedokáží jezdit a slepě poslouchají pokyny navigace. Chápu to, v dnešní technologické době je to značně “old school”, ale má to i své výhody. Navíc pokud jedu autem bez navigace, což se mi stává při cestování veteránem po Evropě, není ani jiná možnost. Nyní mi spousta z vás řekne, že v takové situaci máme přece ty navigace v telefonech a nebo ty přenosné. A teď je právě čas svěřit se vám s jednou ze svých obsesí, kterou věřím, že nemám pouze já. Cokoliv přídavného, co v interiéru není originál ve mě vyvolává nepopsatelné pocity. Nesnáším to. Telefon zapíchnutý ve ventilátoru v palubní desce. Fuj! Nebo navigace přicucnutá na skle a na ní vysející kabel přes palubní desku až k napájení, protože baterie takových zařízení zrovna výdrží neoplývají. O kolečku na čelním skle po jejím odejmutí ani nemluvím. Ano, je to v mé hlavě ale jistě nejsem jediný, kdo něco takového nesnáší. Proto radši papírová mapa a cedule u silnice. Díky této “nemoci” jsem se naučil docela zdatně orientaci a to i na místech, kde jsem poprvé v životě. Plusem mi budiž to, že až přijde apokalypsa a družice přestanou vysílat, neztratím se. :-D
Je tedy mnoho způsobů, jak se dostat do cíle. Naše návyky nám však mohou při cestě pomoci. A jak jste na tom vy? Zajímáte se při své cestě o to, co je před vámi? Nebo to necháváte náhodě? :-) A co plánování trasy? Jste zastánci moderních technologií, nebo byste papírovou mapu za žádnou z nich nevyměnili?







Franz Kafka
10. 3. 2017, 16:41Jsem na tom podobně už léta vozím papírové mapy v kombinaci s navigací někdy na sklo(kolečka a drát neřeším tak daleko nejsem:)). Telefon mám jeden z těch nejmodernějších a občas ho také využiji. Na druhou stranu mám v papírové podobě třeba mapu Mnichova nebo Halle v Německu stejně tak malou stránkovou mapu Prahy. Dopravní zpravodajství reflektuji v Nissanu factory rádio bez mého zásahu dělá to samé co popisuješ a "traffic" mi pouští přesně tak jak píšeš.
Když jedu přes Německo a je před 17 hodinou odpoledne tak pouštím vždy Antenne Bayern a poslouchám velice pečlivě než stát někde 2 hodiny na dálnici. D1 stejný případ tam teď při rekonstrukci je to velmi potřebné. Já jsem začínal jezdit v době kdy navigace byly dost drahé a značně nepřesné tak mě to naučilo, ale myslím že takových nás bude pořád dost. Samozřejmě navigace je pohodlnější ale to je tak všechno.
Boris
10. 3. 2017, 16:58Zrovna v tom Německu je dopravní info docela důležité. Ve špičce u Mnichova je fajn vědět, z jaké strany bude rychlejší vjezd do města. Řeším to docela často.
Nezn.uživatel
11. 3. 2017, 07:20Ja jsem taky zvykly na klasicke papirove mapy. Vetsinou to delam tak, ze si cestu doma naplanuju v mape a pak jedu podle ceduli. Obzvlast v Cechach mam pocit, ze navigaci ani clovek nepotrebuje. Tady se neni kde ztratit. Jen kdyz jedu nekam do vetsiho mesta, kde to neznam, tak pred tim mestem zapnu navigaci v mobilu, aby mne dovedla az na misto.
Kolecka na skle a natazeny kabely mi taky vadi, takze si vetsinou ten mobil jen polozim na stredovy tunel nebo ho podam vedle spolujezdkyni, kdyz jedeme spolu, a posloucham pokyny od ni a od navigace. Jen v cizine, kde to neznam, uz si beru s sebou i drzak na sklo, abysme meli prazdne ruce. V aute ho normalne ani nevozim. Lezi doma ve skrini.
Boris
11. 3. 2017, 07:56Ty přídavné držáky a jiné věci v interiéru mi opravdu vadí. :-D Docela mě těší, že tento problém vnímá i nekdo jiný. Bude o tom určitě jeden článek. A to s tou mapou se dá řešit jak říkáš. Podívat se doma kudy, zapamatovat si pár křižovatek a čísla silnic a člověk dorazí po paměti.
PepaSFI
11. 3. 2017, 17:45já většinou jezdím místy kde to znám a tak navigaci potřebuju minimálně. Když už tak používám Mapfactor v mobilu, hlavně po městech to usnadní. Mimo města jedu bez, na to je opravdu lepší papír. Jedním kouknutím si shlídnu trasu, hned vidím kde kam se mám směrovat. Ty věci připlácnutý na skle, ani tak mi nevadí že to blbě vypadá, spíš mi to vadí ve výhledu. Já nesnáším ani odlesky ve skle takže vůbec nechápu co jsou lidi schopní si tam připlácnout. Ale ten držák s mobilem je holt někdy nutnost, naštěstí je dost malý a dávám ho až na stranu spolujezdce aby mi nevadil.
Dopravní zpravodajství v rádiu bohužel často přijde pozdě. Radiožurnál ještě ujde, aspoň to má jakousi hodnotu ale na rádiích pro "normální" lidi jako je impuls, Blaník, Evropa2, Frekvence1, to často nemá hlavu ani patu. Ale protože u mě hraje něco jinýho, jsem toho ušetřen. Kdysi to bývalo rockové Hey, dnes je to Beat a tam kromě normální muziky jsou i normální moderátoři kteří nevřískají jak idioti a k posluchačům se nechovají jak k debílkům a posluchači jsou normální, když volají k dopravě, je jim rozumět a dává to smysl.
A pak je tady ještě jedna věc, dnes už trochu odstrčená všema těma internetama, CB vysílačka.Hlavně na dálnici a hlavních tazích je to nejaktuálnější dopravní info. Pořád ještě to mají někteří lidi v autech, náklaďáky a kamiony skoro všichni.
Boris
11. 3. 2017, 18:05Tak s tou CB vysílačkou jsi to trefil. Ale je pravda, že jsem to dlouho u nikoho v autě neviděl. S tou informační hodnotou některých rádií je to bohužel pravda. Zkoušel jsem před časem, které má dopravní informace lepší a vyšel mi pouze ten Radiožurnál a to hlavně četností. Myslím, že ráno to mají každých 15 minut a pak během dne po půl hodině. Nicméně hudbu volím radši ze svého CD, slyšet jednu písničku 5 krát denně se opravdu nedá. :-)
PepaSFI
11. 3. 2017, 20:01ten Radiožurnál má tu nevýhodu, že je celoplošný. Ty zprávy se stávají nepřehlednými, jakš takš to jde na dálnici, možná pražáci poznají své notoricky známé trable ale cokoliv je mimo je obtížně použitelné. Na podrobnější popis není prostor a tak se někdy vůbec nedá určit kde se ten problém nachází. Když jedu po trase kterou důvěrně znám, snadno identifikuju že u Dolních Senokřup směrem na Krasnoprdelsk je kalamita. Jenže na trase kterou znám to obvykle dokážu řešit i bez hlášení. Ale když jedu po neznámé cestě, obvykle vůbec netuším jestli to místo je před Brnem nebo za Berlinem. V tomhle by mohly dobře fungovat regionální rádia, jenže to jsou obvykle ty hrůzy co hrajou dvacet hitů dokola, pět minut muziky, deset minut reklamy. Skvěle to fungovalo v dnes už neexistujícím rádiu Hey z Brna. Později když vysílání sloučili do celoplošného už to nefungovalo. Já takhle jednou nahlásil sněhovou bouři co se náhle přihnala, oni to prakticky ihned pustili do vysílání a pak to šlo jak štafeta, jeden volající za druhým po pár minutách a někteří i děkovali že díky těm hláškám věděli že to jde jejich směrem a fakt je to hnus nebezpečnej a ne jen nějaká přeháňka.
S tou hudbou je to v rádiích blbý, člověk si až musí říkat pro jaký omezence to hrajou a nemyslím tím žánr. Bohužel po osobní zkušenosti musím říct že opravdu jsou lidi kteří od rádia vyžadují aby tam pořád dokola denně hráli to samý. Já mám v autě na jedný flešce víc muziky a s větším žánrovým rozsahem než běžně hraje takové to lidové rádio jako třeba Blaník.
Vorlosup
11. 3. 2017, 21:38Jsem sice poněkud mladší ročník, takže se naviguji pomocí "vejzu", který používá dost lidí, takže upozorňuje na hlídky a radary. V jedné z mých brigád při studiu, kdy žlutým sprinterem obdarovávám lidičky radostí v kartonový krabicích a "flajerech" jedu zase na Mapy.cz, které znají všechna čísla popisná. Ale nejraději mám klasiku, kterou mě naučil otec, trasu si předem naplánovat, zapamatovat hlavní města a uzly na trase a za pomocí autoatlasu vstříc poznání světa.
Jinak problém s hudbou řeším ČR - Vltava, paradní hudba od rocku, jazz, vážnou až po současnou a do toho věci ze současné umělecké tvorby. Občas tedy přeladím, když se začne rozebírat vydavatel časopisu Der Brenner, Ludwig von Ficker :D
Boris
12. 3. 2017, 09:48Tak rádio Hey si z Brna moc nepamatuji. Je pravda, že radiožurnál moc lokální dopravní problémy neprobírá a pokud ano, je zapotřebí to tam trochu znát. Bohužel jeho nespornou výhodou je signál v ČR. U drtivé většiny rádií ujedete pár desítek kilometrů a příjem je nekvalitní, nebo se úplně ztratí. Zde si myslím, že už je opravdu čas na satelitní rádia jako v Americe. V New Yorku naladíte a čistě hraje až do Californie. Dost jsem si tam pochvaloval stanici, co dopravní zprávy říkala právě podle polohy pro danou oblast a bez ztráty signálu. Pravdou také je, že dnešní moderní navigace v autech také umí dopravní zprávy, když zadáte trasu cesty. Většinou to ale hlásí docela pozdě a stane se, že do kolony dříve najedete, než si toho auto všimne. Bez chyby mi to snad fungovalo jen v nové Mazdě, která reagovala dostatečně s předstihem. Jen její zvolená alternativní trasa byla vždy k vzteku a protáhla vás pomalu polní cestou. To bohuže nešlo ani změnit v nastavení a tak objížďka s ní byla vždy "big adventure". :-D
liška
17. 3. 2017, 08:26no já teda po státech jezdil nejvíc v letitejch popelnicích (ford econoline, dodge ram van), ale zrovna ty rádia nic moc. moje oblíbený WRVV, jak už z názvu (mid-hudson new rock alternative) plyne, hrálo přesně jen v oblasti mid hudsonu a jakmile sem se jel toulat do NYC, tak bylo po srandě
Boris
17. 3. 2017, 09:15A bylo to satelitní rádio? FM stanice tam totiž mají také a ztrácejí se stejně jako u nás. Ale to satelitní mi kromě vjezdu do podzemních garáží nikdy neztratilo signál.
liška
17. 3. 2017, 09:57jak říkám starý popelnice, takže klasika, resp v jednom bylo nějaký novější rádio, ale nevím co přesně je k satelitnímu rádiu potřeba...
MGRR
17. 3. 2017, 11:44Zapnu navigaci a neřeším nic, mám nějaký starý TomTom, ale většina nových silnic tam chybí. V důsledku fungovala vždy dokonale. Jezdím ale mimo CZ, často jednoduše nevím kam jedu, podívám se na ty stovky km, čas a jedu. Kdyby se to rozbilo, tak jsem dožil a mé nebohé kosti by našli poměrně na odpočívadle Autobahn :) Všude teď hledají Fluchtlinge, tak by to snad nebylo tak strašné.
Když se vrátím s 3000km cesty po dvou dnech, nedokáži odpovědět na otázku, kde jsi byl? Kudy si jel? Nevím, stejně je to stále stejné, jen jméno na ceduli je jiné.