logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo

Krab a auto roku 2016

Prestižní anketa „car of the year“ zvolila pro tento rok Opel Astra. Dokážu zjistit po třech dnech používání jednoho exempláře tohoto druhu proč porotci takto volili?

Přečetl jsem si několik testů tohoto vozu včetně místního, přímo od šéfredaktora Autíčkáře. Poté mě napadlo, že by asi stálo za to přeci jen napsat blog Saturninem inspirovanou „Kanceláří pro uvádění románových příběhů na pravou míru“.  Těmi romány se tu přeneseně myslí testy a recenze tohoto vozu.

Přemýšlím jestli to mám napsat hned na začátku nebo vás napínat až do závěrečného odstavce. Ne, napíšu to hned, ať neplýtvám vaším drahoceným časem. Opel Astra, auto roku 2016 je vpravdě mizerné auto! Těm, které to právě teď popudilo se pokusím vysvětlit proč si to myslím a proč to chci vypustit do éteru.

Posledních několik dní mi dělal společnost na služebních cestách model Astra s motorem 1.4 Turbo v slabším softwarovém naladění 125 koní. Jelikož znám velmi důvěrně Astru předchozí generace s kterou jsem toho dost najezdil musím konstatovat, že nová je sice ve všech ohledech nová, snad kromě těch budíků co zmiňoval Vojta, ale to je patrně asi konec výčtu pozitiv.

Ta novota na mě působila podobně jako když bych citrón přemaloval na červeno a předstíral že je to jahoda. Není. Kousneš do toho a je to zkrátka kyselé, žádná jahoda, jen mimikry na pohled. U Opelu vynaložili mnoho peněz na to aby vyrobili na oko zbrusu nové auto, které ovšem jezdí úplně stejně a vyznačuje se stejnými neduhy jako to staré.

Marketingový tahák číslo jedna je wattův přímovod zadní nápravy. Toto mě rozesmálo,  jelikož sice efektivní řešení pomáhající zamezení pohybu nápravy vůči karoserii je jíž známé prakticky sto let a aktivně používané v mnoha vozech.  Schválně dejte si do googlu „Watt’s linkage“ a najdete dokonce fotku starého US Fordu Ranger z 90tých let který toto řešení využívá.  No, takže to chce vytáhnout jiné králíky s klobouku. Jenže ty se obávám Opel nemá.

Pojďme to tedy zkrátit a vysvětlit si co mě na Opelu vadí a co naopak si myslím je v pořádku. Pozitivum číslo jedna. Je to benzínový turbomotor a nese na zádi hrdě nápis „TURBO“. To se mi líbí. A pod kapotou jsem to turbo opravdu našel, fakt je tam.

Nová Astra umí jet přes dvěstě. Vyzkoušeno a fakt jede. Nevím jestli je to kritérium soutěže auto roku, myslím že asi těžko protože legálně takto jet prý nesmíme, nicméně jestli toužíte po voze z velkým nápisem Turbo na zadku který umí jet přes dvěstě , tak ano Astra to umí!

Lidi se rádi ptají za kolik kámo, za kolik. Tak tady je potěším, umí to za asi 6.5 litru na sto. Což není špatné, protože jsem to nějak zvlášť nešetřil. Pak se taky lidi rádi ptají co tam narvu. Tak tady taky musim říct že slušný. Hromada krámů se tam vejde, děti, tchýně, kočárky, tašky na cvičení , horský kolo, několik igelitek s tříděným odpadem a hromada dalších věcí se do Astry v klidu vejde.

Tak a teď co se té Astře moc nedaří. Největší problém, který se táhne už od předchozí generace je její řízení. Ačkoli marketingové letáky tvrdí cosi o tom že nová Astra je o mnoho lehčí než předchůdce, tak to není poznat za volantem a její řízení je vrcholem nepřirozenosti. Ten problém se dá popsat jako zvláštní lehkost při zatáčení která nedává jakýkoli signál o tom co v reálu dělají kola pod vámi a v momentě kdy se vracíte s volantem do jeho středové polohy dojde k náhlému vystředění volantu. Představte si že jste ve vaně a máte (chápu že většina z vás už nemá) plastovou žlutou kachničku. Brknete do ní prstíkem (otočíte volantem) a kachnička se ochotně a rychle nahne a pak se velmi rychle vrátí do původní hranaté stabilní polohy na hladině vody.  Takhle ta Astra fakt zatáčí.  A to je k vzteku. Myslím že snad komukoli toto musí vadit, protože nebude mít tu správnou příjemnou zpětnou vazbu a kontrolu nad autem.

Pak je tady řadící páka manuální převodovky. A toto je hnůj vážení. Dráhy řazení jsou dlouhé a nepřesné, dávají pocit velmi nekvalitnímu zpracování a současně jsou naprosto identické s tím co jsem zažil v přechozím modelu. Navíc celkové zpřevodování je nesmyslně dlouhé a to zcela zbytečně. Má to špatný vliv na dynamiku vozu.

A nyní motor. Motor je přeplňovaný jak jsem již zmínil a vyznačuje se jednou velmi zajímavou vlastností kterou jsem zatím jinde naštěstí nepozoroval. Nápadně připomíná softwarově slabší turbodieslové motory. Akorát ten projev na volnoběh a při jízdě je tišší. I když musím přiznat, že po nastartování se ozývají tak trochu divné bzučivé zvuky a obecně hlučnost agregátu není nejmenší. Moc mě mrzelo že motor GM/OPEL 1.4 turbo (benzín) má velmi podobný charakterový projev jako diesel v podobné cenové třídě, čili slabší verze 1.7 CDTi nebo jak ho nazývají. Problémem je tupost v nižších otáčkách společně s necitlivou odezvou na plyn, pak prudký nástup zátahu do zhruba 4500 otáček a rychlý konec představení. Zkrátka stejné jako turbodiesel.

A pokud jste si mě dočetli až sem, přichází řada na podvozek. Podvozek je bohužel dost hlučný. Nevím jestli na to mělo vliv 19tisíc najetých kilometrů mého exempláře, ale měl jsem menší pocit jako by moje Astra už měla hlučná ložiska kol na zadní nápravě. Každopádně je vidět že se šetřilo a ačkoliv jinak tuhá karoserie dostala asi nějakou kombinaci tvrdších pružin a kvalitativně horších tlumičů. Auto se na nerovnostech nepřirozeně pohupuje a současně neumí projet díry a nerovnosti silnice s rozumnou grácií, pohodlností, zkrátka bez ostřejších zvuků od přední či zadní nápravy. V zatáčkách si ale podvozek poradí dobře. Ve skutečnosti dokáže udržet velmi dobré tempo a tím pádem do nějakých těch proslulých 8/10tin využívání potenciálu funguje celkem efektivně.

Existují tedy lepší auta v danné třídě? Určitě ano a já bych moc rád brzy představil tady na Autíčkáři v blogu nějaký nehipstersky a hejtersky naladěný článek o novém relativně levném autě nižší střední třídy co mě nadchlo.  Astra to bohužel být nemůže, to bych pak fakt neuváděl žádný existující románový příběh na pravou míru, což já tady naopak chci dělat pravidelně!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Další blogy autora

Komentáře

0 reagovat
RCNP
16. 10. 2016, 15:40

Bohužel co se týče motoru, tak to není případ jen opelu. Když jsem vybíral auto, tak právě tohle vyvolalo mojí největší frustraci. Je totiž hrozně velký rozdíl, když se přeplňuje motor aby se zlepšila dynamika nebo aby se zlepšila efektivita/spotřeba. Když jsem se zbavoval svýho trojkovýho báva, tak jsem šel jako první do showroomu právě BMW abych se podíval jak je na tom nová generace trojky kupé, resp. čtyřky. A chtěl jsem něco rozumně namotorovanýho, aby mě to nesežralo a zároveň to trochu jelo. Tak jsem si domluvil projížďku v 428i, dvoulitr turbo, co vystřídal třílitr šestiválec, nějakých 245 koní. A byla to hrůza. Projev, zvuk a průběh výkonu jako diesel, ale spotřeba benzínu. Ideální kombinace. Dole to jen tak syčelo, vyvalilo to hromadu krouťáku a pak v cca 4500 otáčkách to mělo takovou výkonovou špičku kde to trochu zakňouralo jako benzín a pak to bylo až do omezovače mrtvý. O ničem motor, navíc jsem následně zjistil, že nepatří ani mezi spolehlivější. Přitom stejný motor v Mini jede úplně krásně, ale to proto, že je v Cooperu S, kde se jedná o sportovní model a tak ho nastavili s hezkých průběhem a ostrou výkonovou špičkou, ne jako diesel-generátor. Škoda, že se zbavují těch šestiválců. Ten jsem si vyzkoušel v M235i a to byla paráda. Občas až trochu děsivý, ale krásný.

0
saage
4. 12. 2016, 23:51

Myslel jsem ze je chyba ve me. Mel jsem novou 125i s nejakou tovarni upravou. A 240 deklarovanych koni jsem tomu autu proste neveril. Presne jak pises. Nic, nic, rev, bum a od 4500 ot k omezovaci zas jen knourani.. Zadna vykonova spicka. Radsi jsem se vratil k starsi 335. Tam to turbo odvadi mnohem hezci praci. A spotreba u meho pomerne lineho stylu jizdy " pouze " +1 litr /100

0
RCNP
5. 12. 2016, 08:51

To je ono. Na papirueto vypada paradne. 80% tocivyho momentu v 1800 otackach, prubehy vykonu jak stolova hora, ale nakonec to neni zadna slava. 335i je super, jel jsem s E92 s tim updatovanym motorem jen s jednim turbem a bylo to paradni. Ja to vyresil atmosferou v BRZ, uplne jina hra.

0
saage
5. 12. 2016, 19:09

O BRZ jsem taky uvazoval. Spokojenej? Otec ma Imprezu wrx a je z ni nadsenej. Tam se jeste tolik na normy EU nehraje.. :-) BRZ je oproti 3 bmw o dost lehci ne?

0
RCNP
5. 12. 2016, 20:50

Naprosto. Tam se na nic nehraje, zadnej stop/start, 100k/litr, zadny jizdni rezimy a tak. Zalezi na generaci, BRZ ma 1250 kg. Jen po 335i by ti to pripadalo pomaly. Koukni sem na blogy, taky je tu pisu a prakticky jen o BRZ :) https://www.autickar.cz/blog/hlava-plna-benzinu-a-dalsich-veci/

0 reagovat
Ča Snač Aj
16. 10. 2016, 19:25

A já myslel že mám halušky, když se mi v půjčené Corse vystřeďoval volant a ona to dělá i Astra :D.
Hezké čtení, díky.

0 reagovat
MGRR
20. 10. 2016, 21:12

Moderní auto dané třídy... spotřebič, jako všechna ostatní.

Jak už jsem z těch objektivních testů zblblý :) Nedávno jsem otevřel auto.cz a tak nějak jsem čekal po pár odstavcích, že přijde test úžasné VW Skoda, s překrásnými fotkami, bude super řadit, volat a řízení bude lepší než stará alpinana, spotřeba o litr menší, do kufru se vejde o igelitku odpadků a ovci navíc... jestli mi rozumíte :)

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte