reklama
načítám data...

Kempujeme v kombíku

10. října 2017, 09:55 22 komentářů TheKubajs

Pro motoristické novináře tu jsou VW Californie a luxusní obytná auta. Pro nás chudé blogery zbývají už jen kombíky. A ne všichni máme čas a chuť z nich stavět bytovky po vzoru J. Clarksona.

zobrazit celou galeriiJakub  Pospíšil: Kempujeme v kombíku

Hned na začátek se přiznám, že mě k napsání tohoto blogu inspiroval článek Zlokočky, zvláště pak diskuze pod ním, kde se řeší obytná auta. Přispěji tedy se svou troškou do mlýna a popíšu Vám, jak probíhá “karavaning” se starým Volvem V70.

O Volvu samotném se časem chystám napsat samostatný článek, pro účely tohoto blogu postačí jen základní informace. Jedná se o první generaci, rok výroby 1999, motor 2,5TDi pětiválec. Velmi hranaté a krabicoidní auto, což je na kempování ideální.

Vzhledem k tomu, že Volvo používám jako daily car, úpravy pro kempování musí být snadno demontovatelné a nesmí nijak omezit hlavní účel použití auta, tj. přepravu nákladu a osob. Níže tedy popisuji několik základních úprav, které zajistí příjemný pobyt v přírodě za udržení minimálních nákladů.

1-Postel: Pro účely přespávání je Volvo ideální hlavně z důvodu dostatečně dlouhé rovné ložné plochy (205cm) po sklopení zadních sedadel. Příprava postele tak znamenala pouze osazení samonafukovací karimatky, dvou spacáků a polštářů. Pokud Vaše auto nemá dostatečně dlouhou ložnou plochu, nebo má mezi kufrem a zadními sedačkami schod, nezoufejte. Dá se to celkem snadno vyřešit šikovně vyřezanými kusy polystyrenu, nebo laminátovými deskami (měl jsem takto vyřešeno v Lancii Lybře – plocha kufru po sklopení sedadel má zhruba v polovině schod a měří jen 165cm, já se dostal na 198 cm bez schodu).
2-Zatemnění: Dalším problémem, který je nutné vyřešit, je zatemnění auta. Volvo je bohatě prosklené a okna nejsou tónovaná, takže je dovnitř vidět jako do výkladní skříně. Což je jednak nepříjemné kvůli zvědavým pohledům z okolí, druhak kvůli pražícímu slunci. Problém jsem vyřešil zakoupením dvou rolí mirelonu potaženého alobalovou vrstvou a sadou přísavek. Po jednom náročném večeru plném řezání měření jsem měl hotové přísavné “rolety” na míru na každé okno. Alobalová vrstva odráží slunce směrem ven a udržuje uvitř auta příjemné klima. Náklady na celou akci byly cca 220,- Kč. 
3-Nádrže na vodu: Narozdíl od Zlokočky jsem nemusel řešit anabázi s odpadní a záchodovou nádrží a to zejména z důvodu, že jsem onu nádrž ve voze vůbec neměl. Odpadní vodu jsem zpravidla vyléval do lesa a stejný postup jsem praktikoval i v případě záchodu. Nádrž na pitnou vodu jsem sobě zakoupil v prodejně obalů za cenu lehce přes stovku. Objem 15 l je dostačující pro 2 nepříliš náročné osoby na 3 dny, kohoutek v dolní části nádrže je k nezaplacení.
4-Osvětlení ve voze: Osvětlení není vhodné řešit lampičkou namontovanou na stropě výrobcem auta, jelikož zbytečně plýtvá autobaterii. Ideálním řešením je libovolná magnetická diodová lampička přisátá na strop vozu. Zároveň je vhodné vypnout veškerá interierová světla, jež se rozsvěcí při otevřených dveřích. V opačném případě by se Vás pobyt v přírodě mohl neplánovaně protáhnout. Pro fajnšmekry pak doporučuji osazení interiéru stylovými diodovými řetězy na baterky, které zaručí ambientní osvětlení pro večerní pohodu. Náklady na osvětlení lze udržet v hodnotách do 60,- Kč.
5-Úložná síť: Nemůžu si vynachválit “simply clever” síť do kufru, kterou ale připevňuji rebelsky  na strop. Úložných prostorů totiž po postavení postele moc nezbyde – celou plochu kufru zabírá matrace, na podlaze u zadních sedadel jsou poskládané sedáky zadní lavice a přední sedačky jsou sklopené a posunuté dopředu. Do sítě jde s trochou nadšení nacpat prakticky všechno Vaše oblečení, přes den do ní lze uložit spacáky. Investice kolem stovky, která se rozhodně vyplatí.
6-Kuchyně a jídelna: Ideální kuchyně pro kombíkový kemping by neměla mít větší rozměry, než krabice od bot (pamatujte – místa není nazbyt). Do této doporučuji zabalit plynový kempový vařič, ešusovou soupravu, dvě lžíce a dva hrnky. Samozřejmostí je ostrý nůž. Jídlo skladuji zpravidla “u nohou” spolujezdce. Jedná se pravděpodobně o nejstudeněnjší místo v celém autěm navíc relativně snadno přístupné dveřmi. Jako ideální kuchyňská plocha se mi osvědčila střecha auta krytá kusem kartonu (kvuli poškrábání). Jídelnu potom supluje zadní nárazník vozu krytý “pergolou”, totiž otevřenými dveřmi kufru. Pohodlné a příjemné.

reklama

Článek samozřejmě píšu s nadsázkou, nicméně musím konstatovat, že spaní v autě je za mě mnohem pohodlnější, než ve stanu. Luxus, který zažijete při cestování novým obytným autem nečekejte, ale důstojné přespání za udržení minimálních nákladů Vám můžu garantovat. 

Máte taky nějaké autokempingové tipy? Budu rád, když se o ně se mnou podělíte v komentářích. Na příští sezónu už plánuju pár pěkných výletů a každá rada se hodí.

 


Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

sumy
10. října 2017, 11:46
0

Tak ještě je fajn teplá voda na mytí/sprchování. To mám 2x 5l kanystr v motorovém prostoru. Večer má krásných 80°C. Síťka proti hmyzu-řeším ksaickou síťkou + magnety a pootevřené zadní šoupačky, páč jinak se to za noc zafuní a komáři... no nic moc. S vodou... příjde na to kam se jede. Někde je pitná voda všude a 15l kanystr může stačit. Ale jsou i země, kde se dostat k pitný vodě není snadné a tak vozím cca 70l, z toho alespoň 40 pitný pro 6 lidí a je to max na 2 dny, když se vaří a je horko(3l/os/den). Ale to nejdůležitější tu není. LOPATA-protože málo co je tak nechutný, jako když je všude okolo cest a polesích nas..no. Lopata-dolík-nálož a zahrnout :-)
Jinak je toho ještě milion kravin co vozim, ale to je už na preferencých každého soudruha :-)

reagovat
sumy
10. října 2017, 11:48
0

Ty kráso "preferencÝch" Já bít dobrá čecha :-/

Th
TheKubajs
10. října 2017, 11:52
0

Jo, polní lopatku jsem nepsal, ale má své místo v kufru ať už se kempuje, nebo ne. S tím nemůžu než souhlasit. Těch 15l je vyloženě na pití, koupání řeším v potoce nebo rybníce. Někdy je to náročnější, ale zase se tím ušetří dost místa. Pochopil jsem, že máš asi dodávku - tam už se s tím místem dá čarovat líp, ale v kombíku je každý kus místa dost cítit.

sumy
10. října 2017, 13:18
0

Kdepak, jezdím s dvojkovym pajerem po "horoucích prde..ch" RO, MNG, BiH atd. Takže vozím i pro kombíkáře poněkud neskladnou motorovku, kurty, 20-30kg náhradních dílů, stolečky, židličky. Místo polní lopatky mám jako standard v autě kratší Fiskars řýč a k tomu ještě sekeru. K plynovému vařiči ještě jedna praktická. Kartuše s plynem nabrat do zásoby. Co země to zvyklost a sehnat klasickou "propichovačku", nebo jinou u nás standardní kartuši se zatím vždy ukázalo jako nemožné a jistí to starý mosazný vařič na cokoli tekutýho a hořlavýho :-)
Koupání v potoce a rybníce je fajn, ale ještě jsem děti(ani manželku) nepřesvedčil, aby se mi šli vykoupat do horský bystřiny o tepoltě 5°C :-), kdežto teplou sprchu si daj rády. Navíc, né vždy se podaří zakempit u vody, i když to mám jako jednu z priorit. A proč se vyjadřuju u "Kempujeme v kombiku"? Páč i ta moje Obluda má jen 4705mm, tedy kdejaký kombík je delší :-) Je to jen vyšší kombík s tunou železa navíc :-))

Th
TheKubajs
10. října 2017, 13:40
0

Jo takhle :D Mě zmátly ty šoupačky. Já se zatím do zahraničí takhle nevypravil, mě zatím stačí česká kotlina. Ale příští rok asi přijde Polsko, tam mě to táhne už dlouho. Motorovka, rýč a sedací souprava jsou užitečné, třeba se k tomu časem taky dopracuju. Já zatím tahám jen malou pilku z Lídlu :).
Ten OffRoad ti ale závidím. Mnohdy si říkám, že bych zajel někam na polňačku k lesu nebo tak, ale bojím se o podvozek a tak nakonec spím někde na asfaltu.

sumy
10. října 2017, 13:55
0

A jó... šoupačky, jsem myslel šoupací okna v kufru. To jsem naspsal dost nešikovně. Spát na sfaltu jsem zatím nemusel nikdy. To je pro mne tabu, stav nevyšší nouze. Mám rád svůj klid a panorámata :-) Raději poshazovaný věci z kapoty od medvědů, než odmotovaný kola od ci.., cizinců :-) Už jsem v Rumunsku viděl klasickej žebřiňák za koně obutej na funglovejch BFG AT 35'' na chromovejch Mangelsech :-O Sada bratru tak za 25-30tKč. To muselo nějakýho Patrolistu sakramrzet. A když jsem u těch pneu, vozim taky hromadu opravných knotů a kompresor. Páč píchnout 1000km od baráku a rázem být bez rezervy je taky dost vošajstlich.

Ni
Nimrod
10. října 2017, 14:49
0

teda vy to hrozně hrotíte do komfortu. to fakt nikdo odsud nikdy nešel na těžko třeba jen přes nějaké naše pohoří? to člověka naučí s sebou natahat hromadu zbytečnejch kravin. a na mytí ve studený vodě je supr obyčejná žínka, fakt se s ní dá umýt i v tý 5° vodě. pokud člověk nejede do nějakejch zapadlejch kotárů, tak se občas dokonce najde sprcha i tam, kde by to člověk nečekal, například jedna je hned u odpočívadla u hallstattského jezera :-) jinak něco z minulého roku https://c1.staticflickr.com/9/8593/28784567285_a349853a5e_h.jpg

reagovat
Th
TheKubajs
10. října 2017, 14:56
0

No vida, to je správný auto. Plusové body za tónovaná skla.
Dříve jsem chodil na těžko často, ale auto znamená více volnosti a takovou větší "dovolenkovitost".
Sprchy na cestách nepotkávám, naštěstí je u nás pořád dostatek různých pramenů a čistých potůčků, které jsou na mytí ideální.

Ni
Nimrod
10. října 2017, 15:06
0

když to všechno vyjde, bude starší a větší volvo v kombíku :-) tónovaná skla jsou fajn, ale dá se to i bez nich. stejně jde člověk na kutě když se stmívá a vstává když se rozední
jako lampička mi slouží mobil
jídlo beru takový, který vydrží, popřípadě ohřeju na vařiči. akorát občas koupíme chleba
v horách, kam jezdím, není o pitnou vodu nouze, jen u nás nakoupím balík vody, zbytek doplňuji po cestě kde to jde. když by nebyla, stačí dojet do nejbližšího supermarketu, pitnou vodu tam určitě někde mít budou :-)
na nejen nůž mám victorinoxe. jednou si dokázala milá v novohradských horách zamotat do vlasů něco jako smolu, tak se hodí i nůžky a podobný věci

Th
TheKubajs
10. října 2017, 15:17
0

Tak starší a větší Volva jsou samozřejmě ještě víc v pořádku, ať už to bude devítka, nebo dvojka. Já se snažím na cestách udržovat zásoby na 3 dny, abych v případě, že třeba najdu pěkné místo, nemusel zbytečně jezdit do civilizace. Zatemnění oken jsem řešil hlavně kvůli rannímu sluníčku, které dokáže z auta udělat velmi rychle skleník s teplotou kolem pětatřiceti stupňů. A začínat den koupelí ve vlastním potu není zrovna příjemné.

Ni
Nimrod
10. října 2017, 15:21
0

nezapomeň na sedmičku :-)
jo, tak jídlo kupuju většinou na daný úsek dní, jen ten chleba je třeba většinou koupit...
já se sluníčkem vstávám, tak to nemusím řešit. přece neprospím to nejhezčí z celýho dne :-)

Ni
Nimrod
10. října 2017, 18:07
0

ještě jsem si vzpomněl...

:-)

Th
TheKubajs
10. října 2017, 18:37
0

To je hodně podařená reklama. Na sedmičku jsem teda prachobyčejně zapomněl a jdu se stydět do kouta (a závidět). Já bohužel krásy rána, když už mě někdo probudí, stejně přes nasranost z ranního vstávání nevnímám :)

Ni
Nimrod
10. října 2017, 19:16
0

prostě volvo je stvořeno k tomu, aby se v něm spalo :-)
sedmička je suprová... kamarád má sedana ze začátku produkce s najetýma 75 tkm. byla to první krabice (v70 je už spíš moderní lednička s lehce ocucanýma hranama :-)), v který jsem se vezl... a hned člověka udeří do očí detaily v interiéru, jak se postupně vyvíjel design od 740 přes 760/960 po 850 a první v70... všechno na sebe navazuje
to je chyba :-) ale i moje milá, která je zvyklá vyspávat, je schopná vstát brzy, když jsme takhle venku, a to je co říct :-) ale je to i tím, že přes den se málo kdy úplně válíme a fakt jdem spát brzy

sumy
10. října 2017, 21:58
0

Nachozeno toho mam zamlada hodně, opravdu hodně a to v létě v zimě. Osobně mám ale problém s tím, když mi chybí něco důležitého. Navíc jezdíme se ženou sami, nebo se 4 dětmi. To je taky krapet zodpovědnost. Do civilizace klidně den cesty... Třeba v Rumunsku je voda všude, v Černý Hoře naopak bída a musí se fakt hledat. Ale jak jsem zmínil, mám to trochu jinak.
A málem bych zapomněl na to nejdůležitější! Pressovacíí konvičku na kafe! Bez toho ráno nenastartuju :-P Pod ní pak stačí malou kolíbku na pevnej líh.

PepaSFI
11. října 2017, 20:16
0

já toho moc nenakempuju ale v pohodě jsem spával ve starý Pandě. Polní lopatku, skládací NATO vozím skoro pořád. Kus plachty a provázek na "pergolu". Vařič na tuhý líh jsem zavrhl, ty kostičky rády prskají, odletujou z toho hořící kousky. Kdysi jsem si udělal z pivní plechovky hořák na denaturák. Líh do vařiče se dá koupit běžně, prý i v hodně exotických místech. Viděl jsem u Trabantích cestovatelů že měli takovou ruskou prastarou pomstu, benzinový vařič kterému se kdysi mezi trempířema říkalo "směrť turísty". Mělo to takovou roztomilou vlastnost, občas si to odfoukne výpary z nádržky, ty se při trošce štěstí vznítí a promění ten přístroj ve veselý plamenomet.

sumy
13. října 2017, 12:58
0

JJ, vařič Aljoša. To je dobrý peklo a z toho pojistňáku to foukne klidně metrovej plamen :-) Hořák tam přímo nahřívá nádobku s benzínem :-) Já si sehnal DDráckej "BAT" ten hoří na všeckno, benzín, nafta, petrolej atd. Je to pomalý, ale což. Na dovče nespěchám. Pevnej líh je jen nouzovka na to kafe, nic jinýho na tom nemá cenu dělat. A i tak si ho raději mnohem rychleji udělám na plynu. Ale když neni plyn...

Irwinek
11. října 2017, 21:39
0

Hranaté Volvo na přespání a do terénu? Zkus tohle


Myslím, že budeš určitě spokojen :-D A 6x6 má ložnou plochu i na kuchyňku :-D

reagovat
sumy
13. října 2017, 13:00
0

Tohle je manželčin sen. A já ji kdysi neprozřetelně slíbil, že až bude mít papíry na náklaďák, tak že jí něco takovýho seženu. Céčkový papíry i s éčkem už má 2 roky :-/

Irwinek
13. října 2017, 13:12
0

sakra, nedávno jsem jeden 4 x 4 viděl na prodej, a nebylo to drahý. Prolezu a dám vědět

sumy
13. října 2017, 14:13
0

Tak já po všech těhle obludách koukám. Z jara byl k mání i krásnej s dvojkabinou a korbičkou, naprostej ideál, tušim za 80. Ale v lednu začínám rekonstrukci poslední 1/4 baráku. Tak se musim krotit :-( Stačí živit 4 caparty, obzvláště když manželka učí na 1/2 úvazek na střední(čti: má koníček, který jí skoro nic nestojí :-) ). Každopádně díky ;-)

Beny
13. října 2017, 14:30
0

Tak s korbou to bude na rekonstrukci ideání ne? :-)