načítám data...

Když se to sere

16. července 2018, 21:24 37 komentářů Skipper

Ze života chovatele koćek

zobrazit celou galeriiEmil Kykloš: Když se to sere

Minule jsme skončili s tím, že opravy máme za sebou, svět je krásné místo plné sluníčka a barev a můžeme vesele jezdit. Realita života je ale jiná, takže servisní blog má pokračování.

Jak jsem minule popisoval, auto mi při mé první návštěvě jedné z Brněnských základen záchranky, při snaze odjet po službě domů, vypovědělo službu. Přístrojovka se rozblikala a auto na mně vesele vybalilo téměř celý repertoár chybových hlášek.  Zároveň při otočení klíčkem nastalo zlověstné ticho, ani startér se nepohnul. Po chvíli zběsilého pobíhání kolem auta, které mělo situaci vyřešit (dokonce nepomohlo ani významné otevření  kapoty), přišel spásný nápad (děkuji Stando) odpojit na pár minut baterii.  Po jejím zapojení vše jako zázrakem fungovalo a fungovalo to dlouho. Až donedávna. Auto mě z času na čas přivítalo tímto nemilým pozdravem a dávalo najevo, že na mně nemá náladu. Asi je načase přiznat, jak XKR říkám. Je to prostě Kočička. A XJ12 je Kocour. Žádný pejsek, který by se na svého pána těšil, slintal a tetelil se radostí, že ho vidí. Tohle auto Vás prostě má na háku. Když se mu chce, tak spokojeně vrní a ladné si to šine krajinou. Nebo sprintuje za svou kořistí. Ale když se mu nechce, tak ho jednoduše nenastartujete.  Chvilku to tolerovat šlo, ale když se závada začala projevovat i za jízdy, tak jsem pochopil, že tohle už je sakra nebezpečné. Když se Vám vypne z ničeho nic motor a polovina elektroniky, rozhodně není o co stát. Naštěstí se to stalo při stání na křižovatce a ne při jízdě po dálnici. Horší však bylo místo a čas. Brňáci asi znají Svatoplukovu ulici a ranní zácpy, které jsou tam na denním pořádku. Jednu jsem takhle cestou z práce zhoršil já.  Přístrojovka předvedla svůj barevný cirkus a motor zhasl. Potupně jsem musel vystoupit a vytáhnout trojuhelník, protože blikačky jsou při nutnosti odpojení baterie tak na dvě věci. Naštěstí jsem se po třetím odpojení a zapojení baterie rozjel a dojel domů.  Po této epizodě se nechuť auta k další jízdě stala pravidlem a předvádělo mi jí pokaždé při poklesu teploty.

Následovalo dlouhé studium schémat a shánění někoho, kdo by byl ochoten ponořit se do multiplexových sítí ostrovní šelmy. Prvotní obhlídka prostoru kolem řídících jednotek odhalila zajímavou věc. Odtok vody z čelního skla měl dále pokračovat hadicí. Na pravé straně auta, kde jsou pod sklem jednotka motoru a převodovky, byla hadice odpojená a voda vesele mohla téct k jednotkám. Hadice byla už docela vytahaná a nechtěla na místě držet, pomohla až stahovací páska. Jednotky mají sice svoji vlastní plastovou krabici, ale i tak to byl velice podezřelý nález. Rozmontování plastové ochrany ale ukázalo, že vody zjevné nebylo dost na to, aby se dostala dovnitř. Kontakty jsem pročistil, vše zapojil, ale závada se náhodně objevovala dál. Po nastudování elektronických schémat jsem začal podezírat CANbusovou sběrnici. Chybové hlášky totiž pocházely z jednotek, které jsou na ní napojeny. V mém případě jednotky ABS, převodovky, motoru a voliče automatu. Už jsem Vám říkal, že mám zcela netechnické vzdělání? Tak už to moc neplatí. Tohle auto ze mě aspoň v teoretické rovině udělalo docela slušného automechanika/autoelektrikáře. Bohužel další vybavení ani zkušenosti nemám a pouhé teoretizování nestačilo. Takže do hry vstupuje profesionál.

Pan autoelektrikář mi byl doporučen novým majitelem mé bývalky – BMW 525i. Do toho auta jsem nechal nacpat veškerou možnou výbavu, která se do toho auta dala sehnat (to je taková moje forma tuningu). A ano, to auto mi opravdu chybí, ale vím, že nový majitel o něj dobře pečuje. Bohužel ne všechno bylo provedeno zcela správně, protože chvíli po prodeji se zpod palubky bavoráka zakouřilo. No a tenhle pán to celé vyřešil.

Autoelektrikář přijel a vystoupil z překrásně hranaté Volvo krabice (asi 240, Volva nejsou můj obor) s koženým interiérem. Tehdy jsem pochopil, že jsem vybral dobře. Bohužel, auto se asi hodinu před jeho příchodem rozhodlo, že má přívětivou náladu a bude fungovat naprosto perfektně. Začali jsme si tedy hrát a dělat pokusy. Zjistili jsme, že při vypojení  kterékoliv jednotky hlásí chyby celý CANbus, jenže auto nezdechne (kromě vypojení ŘJ motoru) a pokaždé se po otočení klíčkem aspoň roztočí startér.  V hlavě mi zašrotovalo a začali jsme hledat místo, kde je přívod elektřiny společný pro startér i pro jednotky v motorovém prostoru a zadařilo se. Jedno konkrétní relé v pojistkové skřínce vedle jednotky ABS. Po jeho vytažení auto předvedlo přesnou kombinaci závad. Další zkoumání odhalilo zcela zoxidovaný a nedotaźený kontakt na pojistkové skříňce. Paradoxně jsem všechny tyto kontakty den předtím čistil, ale tuhle skříňku jsem zrovna přehlédl. Od té doby se závada nezopakovala a tak doufám, že jsem Kočičku už vyléčil.

Mezitím se povedly dvě další věci. Rozhodl jsem se do oprav zapojit i potomstvo. Jedna z dcer má ráda zvířátka a přírodu a takové ty další věci, o kterých si já myslím, že existují jen proto, aby mi špinily auto. Druhá je naštěstí techničtéjší, takže se podílela na výméné váhy vzduchu.

Můj mechanik pak vyménil sloupek řízení. Ten původní vypadal pod ochrannou gumou dost katastroficky a v teleskopické části byly vůle. Nový sloupek je řešený úplně jinak, takže všem majitelům XJček a XKček s podivným ťukáním ve volantu, bez vůlí na podvozku nebo hřebenu řízení, doporučuji tuto výměnu. Stojí to za to, protože pocit z řízení auta se naprosto změnil. Teď už necítím různé drobné vůle, ale dostávám pouze informaci od kol. Po výméně sloupku je řízení perfektní. Sice je docela dost naposilované, co podtrhuje GTčkový charakter auta, ale zároveň dává v dnešní době již nevídanou zpětnou vazbu.

Poslední detail je znovuopravené dřevo před spolujezdcem. Po minulé opravě byl lak trochu do bíla (je to vidět u fotky v minulém blogu), takže se znovu sundal, nanesla se nová vrstva a teď je již na palubce konečně dřevo tak, jak má vypadat.

Tímto bych už plánované opravy ukončil , otázka je, co na to Kočička. Dále se bude ladit kosmetika. Na autě jsou dva drobné důlky, které chci nechat vytáhnout. Jak jsem potkal majitele červeného XKR a viděl stav jeho laku, tak jsem musel slintat. Prý keramická vrstva, tak zvažuji, že bych se do toho taky pustil. No a nakonec zbývá ještě opravit kola. Místy je už na nich odřený lak a celkově to prostě není ono. Takže snad do konce prázdnin bude hotovo.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

DavidBO
16. července 2018, 23:47
0

Takže se nakonec povedlo? To opravdu rád slyším. Jó, oxidace v pojistkové skříni? To je ale lumpárna! Na druhou stranu - je to mnohem lepší zpráva než vlhkost ve svazku nebo porušená izolace, jak to původně vypadalo. Tak ať nedělá kočka Zagorku a ostatním kočkám stáním na Kolišti nebo Svatoplukově ostudu!

reagovat
Skipper
17. července 2018, 09:13
0

Děkuji! Kočku se snažím vychovávat, ale zatím se zdá, že výchově spíše odolává. Jinak za týden bych už to s tou vyjížďkou viděl docela reálně. A až se spraví ta červená (bohužel má problém s motorem), tak provétráme celou kočičí smečku.

M P
17. července 2018, 13:47
2

Coby chovatel, tedy spíše jejich otrok, koček vím, že kočku nevychováš. Kočka si dělá co chce. Kočka má svou hlavu, a jakkoli je mazlivá, přítulná a společenská, zůstane vždycky divokou šelmou. Musíš to akceptovat :D

U auta bych tohle asi nepřežil a takhle nevychovaný vůz by dříve nebo později pohltily očistné plameny :) Jenomže, ty je máš prostě rád, stejně tak jako já ty svoje chlupaté nevychované kočky :D

Kuře
17. července 2018, 20:20
0

Matěji, s tím se nedá nesouhlasit, a člověk, tvor chytrý a vynalézavý, už dávno oběvil řešení. A udělal si z něj nejlepšího přítele:)

Ty plechové kočky bohužel ale ani ten pes nevyřeší, tak hodně zdaru s nima:)

Skipper
17. července 2018, 20:58
0

Matěji a to jsi chtěl pořídit punkovou X308 :DDDD Jinak jednu punkovou z UK budu mít brzo v garáži, kdybys ji na něco potřeboval, tak bude k dispozici.

M P
18. července 2018, 08:12
0

Chtěl, a ona by taky měla krátký život :) Na druhou stranu by mi asi stačilo, aby jezdila a svítila :)

beastar
17. července 2018, 13:31
0

Je to skvělý takhle si s tim hrát. Když můžeš. To je přesně důvod proč přece jen nic takovýho nemám:D I když věřim, že to nakonec vyjde za rok levněji jak nějakej operák. Tak přesně věci typu zůstal sem stát atd... Představa že takhle zůstanu v Mnichově v 5 odpoledne! To je horor. Pětka hezká.

reagovat
Skipper
17. července 2018, 21:03
0

No, levněji... Raději to nepočítám. Jinak po téhle sérii oprav jsem k autu opět začal cítit něco jako důvěru, asi je to néjaká forma Stockholmského syndromu. Teď jsem jel s dětma 500 km na Slovensko a mél jsem chvíli v hlavě śílenou myślenku jet XKR. Policii bych snad vysvétlil, že zadní sedadla jsou vlastně integrované dětské autosedačky, ale nakonec naštěstí zvítězil zdravý rozum a jelo se autem na operák.

Skipper
17. července 2018, 21:11
1

A pětka byla opravdu krasavice, troufám si říct, že je to jedno z nejvybavenějších aut v republice. Sedačky se stolkama, roletky, dvojitá skla...

beastar
18. července 2018, 03:24
0

Myslim že s tim Slovenskem si udělal dobře. Každopádně to je top ausštatung jak má být. Možná nejvybavenější auto vůbec v Čr v rámci 39tek. Takový auta oceňuju to je radost. To si kupoval úplně novou?

Bavoraczech
18. července 2018, 07:08
0

Hádam, že 12-15 letou a výbavu sehnal po BMW klubu. Nicméně Ausstatung parádní, škoda že ji neprodal mně...

Skipper
18. července 2018, 13:45
1

Přesně tak, auto z roku 2000, kupované 3 roky dozadu jako naprostá socka. Všechno se na ní opravilo a pak se přes klub sháněla výbava. Akorát jsem už po třech letech vyhoŕel, když už všechno bylo tak, jak jsem si vysnil, tak už mě to přestalo bavit. A udělal jsem dobŕe, teď to auto dělá radost nékomu jinému, mně už trochu nudilo. A prodej byl docela legrace, spíše se to zvrtlo na to, jestli já auto konkrétnímu zájemci prodám a následovala lustrace, jaké má s autem plány, kde bude servisováno, atd. Tak aspoň vím, že auto je v dobrých rukách.

beastar
18. července 2018, 14:10
0

Jo tak ona je to skládačka. I tak je to skvělý. Ještě dneska by to mohlo jezdit někde u ambasády,

Skipper
18. července 2018, 17:03
0

Jo, byla to docela práce :) Takhle to vypadalo původně. Na začátku jsem z toho byl po Mondeu vykulený, ale pak jsem se pustil do ,,tuningu,,. Nicméně vše, co se do auta dodělalo, bylo originál z E39 nebo E38.

beastar
18. července 2018, 18:01
0

Tak takovej základ sem měl taky. Akorát takovej ten tmavej semiš. Všechny příplatky stáli strašnou dardu. To nebylo jako dneska Modern Paket za 40,000 a máš v tom mraky věcí. Takže cena té výbavy co si ty dodělával bude někde kolem pěkný nový tehdejší vybavený oktávie s rotačkou...

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
17. července 2018, 16:09
0

No jo no. Věčný opravování bez vidiny konce. To je úděl nás všech, co jezdíme v drahých starých autech.

reagovat
Nimrod
17. července 2018, 17:53
1

nemusí být zas tak drahý :-)

Skipper
17. července 2018, 21:04
0

Horší je, když si myslíš, že jsi už v cíli. Jenže on je to jen další horizont, za kterým je X km stoupání...

Skipper
17. července 2018, 21:12
0

A hlavně, kupte nékdo prosím tohle, ať mé přestane mátat. Naštěstí na to zrovna nejsou finance, jinak bych příštích deset let strávil spravoáním tohohle:
http://cs.jaguar-club.net/inzerat/jaguar-mk10-rok-1966-motor-4-2l-automat-dovoz-usa-16034

Bavoraczech
18. července 2018, 07:09
0

Jo někdy si člověk říká, jestli neni lepší to to prodat ve chvíli, kdy má pocit že všechno funguje, protože ví, že přijde doba, kdy se zas něco vysere. Vzhledem ke stáří těchhle povozů je to spíš jistota než jen obava :D

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
18. července 2018, 07:54
0

Bavoraczech: Přesně tak. Tyhle myšlenky mám dost často. Navíc ty ceny oprav nejsou zrovna za lidovku.
Skipper: Tak ten Jaguar mně naštěstí vůbec neláká. :-)

Nimrod
17. července 2018, 17:54
0

super článek, děkuju za něj. těším se na pokračování, i když ti ho nepřeju :-)

reagovat
Skipper
17. července 2018, 21:05
0

Děkuji ;) Pokračování je v plánu, ale už jenom jako klasická recenze auta ;) No a pak začne další seriál - Daimler Super V8 z roku 1998...

krab
17. července 2018, 18:04
0

Skippere - přeju ať už nezlobí, kocourek!
Známe to asi všichni, pokud se dáme na tu šikmou plochu starších zvláštních aut. Ale pak zas ta radost, když všechno funguje.. ta vyváží tu nervozitu okolo toho než se vydáš na nějakou delší cestu a přemýšlíš jaké nářadí a díly si vzít s sebou pro strýčka příhodu. Ono se beztak vždycky vysere něco s čím jsi nepočítal :)

reagovat
Skipper
17. července 2018, 21:06
0

Mluvíš mi ze srdce! Třeba bohužel u toho červenýho XKR na fotce přišel hnusný průser - utrhla se svíčka a vlítla do motoru. Tak koleglvi držím pésti, ať se mu to povede zachránit...

DavidBO
19. července 2018, 00:24
0

Nekecej.. To je hezký pešek teda. Nedávno jsem koukal, že se dají repasované převložkované AJ-26SC koupit dobře v US, ale ta doprava bude drahá. Na tu carevnu 420G nemysli, to je opravdu hodně velká studna na peníze a sám tam už moc nezmůžeš. Vypadá ale dobře. Teda až na tu barvu...

Goldies
23. července 2018, 11:44
0

To je ale hroznej pech! Tohle fakt slysim poprve! To bude asi dost fatalni :-(

Goldies
22. července 2018, 23:32
0

Na keramiku bych mel mistra na slovo vzateho :-) kdyztak sz at ti to tady nezasiram ;-)

reagovat
Perunwit
02. srpna 2018, 08:54
0

Zdar, to jsi ty od té 525i? Tak dlouho jsi do ní cpal věci z E38, až si ji nakonec prodal, co :-)?

Občas jsem narazil na tvoje vlákno na klubu. Já mám 530i toura pořád, rozhodl jsem se, že ji dostane žena, která ho moc chce. Vyhlížím 750i :-).

Tak ať ti ty džegy jezděj. Má to něco do sebe.

reagovat
Skipper
02. srpna 2018, 11:29
0

Přesně tak a na kombíka pamatuji ???? 750i, předpokládám E38?

Perunwit
02. srpna 2018, 12:06
0

Ne to ne, E65/66, E38 už mě neláká. Jde o fičurky :). Klasika je E39 a ta zůstává. O víkendu jsme jí zapili plnoletost :-).

sheogh
24. srpna 2018, 20:00
0

Mam velmi podobnou zkusenost v brne na 28. rijna. Zavada nakonec byla skoro-prerusenym clankem v aku. Pri rozjezdu na zelenou smer Merhautova najednou vsechno zhaslo a konec:-)))) slusna ostuda :-D po chvilce se to "samo vyresilo" a hned dalsi den jsem valil pro baterku:-)

Jinak Kocicka je paradni, i pres svoje kocici nalady:-)

reagovat
Skipper
24. srpna 2018, 20:28
0

Tak nálady jsem snad už vyléčil, kočičku jsem teď na dva týdny odevzdal, bude se dělat keramika :) To bude další díl seriálu ;)

Ku
Kuba1212
08. května 2021, 22:47
0

Ahoj, taky jsem si pořídil xkr. A v řízení cítím klapání skoro jako ty popisuješ. Můžeš mi poslat číslo sloupek řízení (PN) případně odkaz kde si ho koupil.?

reagovat
Skipper
08. května 2021, 23:03
0

Ahoj, to už si opravdu nepamatuji. Našel jsem servisní doporučení na jagrepair.com, kde je problém podrobně popsán, vč. čísla dílu. Ale už je to pár let, nevím, jestli jsem pak nesehnal na ebay.

Ku
Kuba1212
09. května 2021, 00:54
0

diky už jsem to našel jak to popisuješ na jiném foru. Ještě jedna otázka kupoval si noví díl nebo už použitý?

Skipper
09. května 2021, 11:38
0

Použitý