načítám data...

Jak jsem kupoval hrdinu z plakátu

28. dubna 2018, 11:23 19 komentářů Skipper

Ze života chovatele koček

zobrazit celou galeriiEmil Kykloš: Jak jsem kupoval hrdinu z plakátu

Jak jsem již psal minule, první generace XK8 ve světle modré barvě mi visela dlouhá léta nad postelí a byl to pro mě vrchol automobilového dizajnu. Usínal jsem se slovy, až jednou budu velký… Na tuto vzpomínku nasedalo hodně prachu. Pak přišla XJ12 a pak při jednom srazu koček v Brně přišel další zážitek, který mě nasměřoval – jízda v kompresorovém XJR.  Větší kola, absence chromu a maska v laku auta – všechno jen drobné změny proti XJ8, které mě nemohly připravit na to, co následovalo. Když majitel na dálnici podřadil a přidal plyn, tak jsem na sedadle spolujezdce téměř přišel o krční páteř. Hlavu mi hodilo dozadu, kde narazila na opěrku a já jsem byl vtlačen do sedadla za vrčení osmiválce doprovázeného jekotem kompresoru.  Tento motor hraje zcela jinou hru, než V12. Jeho projev není tak jemný, ale točivý moment prakticky od volnoběhu je návykový. Znáte ten kopanec u turbomotorů? Tak tady následuje prakticky hned, jak šlápnete na plyn.

A pak, jednoho rána, se tyhle dvě myšlenky spojily a měl jsem jasno. Řešením je XKR!  Stejný motor, jako v XJR, ale zabalený do mnou vysněné karoserie. Ideálně po prvním facelftu s kulatýma mlhovkama. Dalším faceliftem auto přišlo o dva vertikální nárazníčky v masce. Výsledek je sice čistější, ale mně se už moc nelíbí. Začal jsem sbírat informace o potenciálních problémech. Narazil jsem na problémy s rozvodama – napínáky jsou plastové a rády praskají. Další byl Nikasil – dával se do těchto motorů do srpna 2000. Palivo s vysokým obsahem síry dokázalo povrch válců z Nikasilu rozežrat a auta pak mají problém s kompresí. No a nakonec koroze. Auto má jednu nemilou vlastnost. Může vypadat zvenčí dobře, ale díky podlaze složené z několika vrstev dovede zreznout zespodu.

Pak následovalo prohledávání inzerce. Ve výsledku do hry vstoupila ještě jedna dětská touha – Mercedes SL, generace R129. Pro tohle auto mám slabost taky, ale nakonec zvítězila kočka před hvězdou. Bohužel jsem zjistil, že ceny ojetých XK už vyrazili směrem vzhůru a opravdu hezká auta už překročila hranici půl milionu. Takže jsem se musel smířit s tím, že musím koupit auto, na kterém nějaká práce bude.

První kus jsem našel na Slovensku. Modrá barva, světlý interiér – nejkrásnější kombinace. Na fotkách vypadalo moc dobře. Bohužel, osobní setkání mě od koupě odradilo. Auto bylo po celolaku, který se moc nepovedl. Po sehnutí pod auto bylo jasno – podlaha v přední části byla složena jen z oxidu železa. Pohled do interiéru byl ještě smutnější. Sedadla byla dodrbaná, svítila kontrolka airbagů a pás se nenavíjel. No a nakonec jsem se jel projet a zde bylo zklamání největší. Auto prostě nejelo ani z 50% tak, jak XJR v mé vzpomínce. Takže jsme se s majitelem rozloučili.

Další auto bylo už o něco dražší, ale v té době bylo pořád nejlevnější v České republice. Zelená barva mě až tak nelákala (zelenou opravdu nesnáším), ale zase jsem si říkal, že by hezky ladila k V12. Auto mělo malý nájezd a údajné 8 let stálo v garáži. Nu, uvidíme. Následovala cesta něco přes 100 km. Po otevření garáže na mě vykouklo mé nastávající auto. Vrstva prachu dávala tušit, že opravdu v garáži stojí dlouhou dobu. Po zapojení akumulátoru ale startovalo na první dobrou – známka, že sice auto má motor s Nikasilem, ale bez problému s kompresí. Pár problémů bylo patrných hned – po startu se nerozsvítila kontrolka airbagu, místo toho auto 30x zapípalo. Dřevo v pravé straně palubky nelícovalo a bylo prasklé – známka, že airbagy byly vystřeleny. Interiér byl po létech stání zašlý a vzadu auto neslo známky po rovnání – takže bourané. Klima nefungovala, zpětné zrcátko bylo vyteklé. Stropnice po prvním vyjetí z garáže spadla. Pro začátek toho bylo celkem dost. Co ale bylo podstatné – auto bylo bez tečky rzi, co je u 18 let starého XK menší zázrak. Motor táhl přesně tak, jak jsem si pamatoval z XJR (to konkrétní XJR je na jedné z fotek) a pětikvalt od Mercedesu řadil sametově. Když jsem to shrnul kolem a kolem – rozhodl jsem se auto za tu cenu vzít. Pořád to byla polovina toho, co stála auta v top stavu. Jasný, porušil jsem všechny rady, které jako zkušený petrolhead rozdávám i bez vyžádání všem známým před koupí auta. Jenže já nekupoval auto, já kupoval dětský sen a zároveň projekt.

Druhá návštěva znamenala sepsání smlouvy a jízdu s autem domů. Už cestou jsem pochopil, že to celé nebyl až tak dobrý nápad. Pamatujete minulé léto? Tak si vzpomeňte na nejteplejší den. Ano, přesně tento den jsem si vybral, abych domů po vlastní ose dovezl auto, které má v kapotě vyříznuty otvory, aby se jeho čtyřlitrová V8 dokázala uchladit… Po cca 5 km přišla hláška o nedostatku chladící kapaliny . Přijel jsem na první benzínku a překvapivě, v expanzce menší, než je můj hrníček na čaj, bylo kapaliny dost. Stav jsem vyhodnotil jako chybu čidla. Po pár km ale ručička teploměru a i můj krevní tlak začali stoupat. Nezbylo, než zahájit nouzové chlazení – pustit topení  naplno… Říkal jsem už, že byl nejteplejší den roku? Teploty vně auta atakovaly čtyřicítku a vevnitř si to ani netroufám odhadovat. Když jsem dojel, tak jsem vypil tři litry vody na ex a pořád jsem měl řízeň… Po příjezdu ke garáži jsem začínal to auto nenávidět a to byl jen počátek. Pokračování příště ;)


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nimrod
28. dubna 2018, 13:49
1

moc pěkný. projekty mám rád :-)

reagovat
Tomáš Vavrečka
28. dubna 2018, 20:23
3

Zrovna v nejlepším to utneš. No toto? :D

reagovat
Skipper
28. dubna 2018, 20:44
0

Opravy vydají na celý článek :D

Da
DavidBo
29. dubna 2018, 01:27
0

Docela se při čtení bavím, prošel jsem totiž s mým milovaným XKR identickou anabází, dokonce včetně nefunkční klimatizace, stropnice a vaření vody ☺︎ Schválně - bude příčina stejná? :)

reagovat
Skipper
29. dubna 2018, 06:40
0

Šance jsou opravdu malé ;) Tyhle závady měly docela zvláštní příčiny...

Mi
Mikin
01. května 2018, 20:14
0

Ahoj, to vaření řeším také. Mám XK8 r.v. 1997 a loni před zazimováním. Také se začala přehřívat až do maxima. Tak jela na podvalu domů. Letos po celkové kontrole první zkušební jízda a došlo k posunu kdy teplota začne stoupat, ale sahara motor uchladí. Tak plánuji výměnu ternostatu a novou náplň chladící kapaliny.

František Čáslavský
29. dubna 2018, 23:54
0

Kurňa, Skippere, dneska sem z toho tvýho Jaga byl na Kafi&Kárách fakt nemocnej... Ty snad chceš, abych si chtěl taky koupit Jag...

reagovat
sheogh
30. dubna 2018, 09:43
0

XKR bylo za luzankama? Ja na ty KK totalne zapomnel :-(((( asi si zavedu nejakej denicek

Skipper
30. dubna 2018, 14:11
0

Čím víc chovatelů koček, tím líp ;) A jo, bylo. Sice ne po celou akci, ale aspoň na chvilku jsem se stavil. Co mě ale dostalo, tak u Bobi jsem potkal další XKR, zcela nezávisle na KK.

sheogh
30. dubna 2018, 14:44
0

Jojo, doufam, ze se nekdy postesti. Doma uz mam dve ctyrnohy, tak jeste jedna se 4 kolama by to pekne doplnila :-)
Je to presne jak pises s tou X308 - taky jsem byl z toho zatahu hotovej, kdyz jsem v tom jel.
Pak jsem presedl zpatky do svyho tehdejsiho X-Type a nechapal, proc sem si ten kram vubec koupil, a jak ted budu zit dal bez kompresoru :-)

No pokud se micina zadari, tak to prave vidim spis na XJR kvuli mnohem vetsimu vyberu, i kdyz XK je samozrejme preference

Da
DavidBo
30. dubna 2018, 23:39
0

Copa to je to KK pánové? Mám to z kopce k zimáku 2 minuty cesty a ještě jsem o tom neslyšel ☺︎

Da
DavidBo
30. dubna 2018, 23:45
0

Nojo, už to vidím Sorry za neznalost, jsem tu lama ;) Koukám na tu fotku z Brna a on tam někdo přijel 1. generací Probe? Moc rád bych viděl tuhle potvoru a V12 Camaro ze stejné doby v dobrém stavu. I když pochybuju že někdo tyhle dvě "perly" bude dnes udržovat :)

František Čáslavský
01. května 2018, 19:15
0

Probíhá to jen už třetí rok, to se tak stane... :D Jako, trochu by mě zajímalo, kde chceš sehnat nějaký Camaro s V12... :)

Da
DavidBo
01. května 2018, 22:08
0

Ano, máš pravdu, byly to V8, je to přece amerika. Probe z roku 1989 jsem svého času používal a už před těmi 20 lety ta Fo-Mazda nebyla dobrá investice, tak jsem překvapený že se někomu vyplatí do údržby investovat. A druhé auto ze stejné doby na které mám vzpomínky (nevlastnil jsem) bylo sněhobílé Camaro. Podobně jako Probe se snažilo hrát na sci-fi, hlasové pokyny a automatické zapínání pásů mě tehdy dost překvapily. No, kde je těmhle autům konec ...

sheogh
30. dubna 2018, 09:55
0

Konecne poradny auto tady :-) Taky jsem jich par obesel, a bohuzel, vsechno jen predrazeny pelechy, kde pulka veci nefungovala... Vidim, zes mel celkem stesti v te smule, kdyz se ho povedlo dat dohromady.

reagovat
Knightrider
30. dubna 2018, 12:30
0

XK8/XKR jsou porad krasny auta, jak zvenku, tak uvnitr. Povedly se neskutecne. S tou spolehlivosti uz to takova parada nebude, ale s tim clovek u anglickych aut asi tak nejak pocita. Tak at dela radost. :-)

reagovat
Skipper
30. dubna 2018, 14:12
0

Děkuji! Spolehlivost je docela otázná. Spíše je to klasicky o tom, jak se k tomu kdo choval. Když se zanedbá údržba, tak si to prostě odnese každé auto.

Bubák2
23. srpna 2018, 13:10
0

Když jsem si domů dovezl moje XKR 4.2 měl jsem pobné pocity. Dokonce i hláška o nedostatku chladící kapaliny a propadlá stropnice se shodují. Trvalo pár dní, než jsme si na sebe zvykli. Taky jsem kupoval vysněné auto z plakátu a nebyl to zrovna nejdražší kus mezi 4.2 motorizacemi, i když opticky skoro perfektní. Jenže já nemám iluze ani o těch autech co se za dvojnásobnou cenu prodávají jako super stav. Už to nejsou nejmladší auta a vždycky se bude něco muset řešit.
Mimochodem, naco nová stropnice? :-D

reagovat
Skipper
23. srpna 2018, 13:32
0

Tak to je parádní řešení! :D