logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Blog

Tom Strach Blog

Historie Sobů: Saab 600

krátký příběh o krátkém švédsko-italském autě.

Při pohledu na úvodní obrázek si nejspíš většina z vás řekne, že jsem se nejspíš na pár hodin zavřel do nějaké místnosti s kanystrem ředidla, protože na obrázku je zjevně Lancia Delta. Ale není důvod k obavám (zatím) je to Saab, ikdyž vlastně není. Důvod vzniku tohoto povozu musíme hledat během 70. let minulého století, kdy jako černý mor, řádila ropná krize a do světa expandovali hlavně malé úsporné vozy, které zejména produkovali Japonci. Saab si tedy řekl, že by bylo dobré se do této kategorie přibližovadel taky vměstnat a navíc zde byla potřeba nahradit dosavadní kompaktní model 96, který již nestačil na konkurenční Volvo 300. Ale kde na vývoj nového automobilu vzít a nekrást?

Odpověď je rychlá: “U Italů.” V roce 1975 vzniklo spojení mezi koncernem Saab-Scania a Fiat. V tomto ohledu se dohodly, že budou spolupracovat na vývoji čtyřdveřového hatchbacku, který vycházel z Fiatu Ritmo. Jak moc do hloubky se švédové zapojily při vývoji se dá s těží určit. O co se však postarali bezpečně byly úpravy, které měly auto připravit na provoz v severských podmínkách, včetně zvýšení odolnosti vůči obávané korozi. Tyto úpravy však byly použity pouze na Saabu 600, Italové totiž evidentně měli pocit, že to není potřeba a díky tomu pak mohli hrdí majitelé Delty každý den po hromádkách odmetat z chodníku své auto.

Roku 1979 byl světu představen čtyřdveřový hatchback z pera Giorgetta Giugiara.O rok později začal prodej. Saabácká “Šestistovka” se však prodávala pouze ve Švédsku, Norsku a Finsku. Auto se začalo dodávat na trh ve dvou výbavových verzí, a to jako GLS a více exkluzivní GLE, která byla ale záhy z nabídky stažena díky malému počtu prodaných vozů. To vše bylo doplňováno širokou paletou motorů, což bylo od čtyřválce o obsahu 1.5 litru s 85-ti koňmi a pětistupňovým manuálem až po nic, protože víc jich Saab nenabízel. Vůz se od své sestry Delty nějak moc nelišil, drobné změny zaznamenala maska a pár detailů, dokonce i zůstaly všude, včetně propagačních materiálů, odznáčky Lancia. 

Produkce modelu Saab-Lancia 600 neměla dlouhé trvání. Rozpory mezi Saabem a Fiatem byly intenzivnější, čemuž nejvíce pomohl projekt Typo 4 a roku 1982 byla ukončena produkce švédského hatchbacku. Doprodeje trvali do roku 1987 a tímto pak Saab úplně ukončil dovoz vozů Lancia do Švédska (za nedlouho se pak samotný Fiat postaral o obnovení importu).

I když se inženýři z Trollhätanu snažili, aby Saab 600 byl provozu schopný i v drsnějších švédských podmínkách, tak se vozy potýkali s řadou problémů. Tím asi nejčastějším bylo poškození palivové nádrže. To vše značně zredukovalo celkově vyrobených 6419 kusů na skromných 159, z čehož pouhopouhých 12 zůstalo v provozu, což je údaj starý už víc jak půl dekády, takže těžko odhadovat, kolik jich je dnes.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Další blogy autora

Komentáře

3 reagovat
Nimrod
22. 4. 2018, 06:45

tak o tomhle jsem neměl nejmenší ponětí, děkuji za článek

1 reagovat
jazet
22. 4. 2018, 08:44

Dík za osvětu, také jsem o tomhle saabu nikdy neslyšel.

0 reagovat
Irwinek
22. 4. 2018, 09:23

Kde jsi to vyhrabal? znám Saab 750, 850, MFI, Quantum, Catherinu, Sonett - to byly všechno typy bez označení 9, ale o tomhle tedy slyším poprve :-D dík

0
Tomáš Strach
22. 4. 2018, 09:44

Teď už nevím přesně, ale tuším, že jsem na to narazil při prolézání internetu, když jsem hledal modely aut, respektive Saabu, takže jsem se začal více pídit. :-) Jinak nenesou náhodou všechny ty modely, krom Quantumu, i tak označení s "devítkou"? Mám nějak tušení, že 750 by měla být GT verze 93, 850 rally verze 96-tky, Sonett si nesl ještě označení 94 pro prvního a 97 pro druhou a třetí generaci, MFI-13 a Catherina koncepty pro druhého Sonetta, což vyhrál MFI.

0
Irwinek
22. 4. 2018, 11:21

Jo, ve výsledku máš pravdu:-D
Mám takový utkvělý pocit, že jsem někde zahlédl něco o jakýchsi přích, něco ve stylu Peugeot -0- x Porsche 901, ale už nevím, s kým a proč. Nicméně všechny saaby mají " devítku " kdesi v označení. Mimochodem, Saab 1 - 8 byly letadla :-D

1 reagovat
Irwinek
22. 4. 2018, 09:28

Když víš, co hledat, tak pak už je to snadné :-D To zas bude keců, že trávím noci u krabice, ale večer v kisně nic není :-D

0 reagovat
C70C
22. 4. 2018, 10:54

A sakra.. moje 9-5 má až takhle bohatý rodokmen? Je příbuzná i s kamarádovo Deltou?! Jako by nestačilo stydět se za Opel! :-D

0 reagovat
Skipper
22. 4. 2018, 13:07

Paráda, děkuji za nové info!

0 reagovat
PB
12. 5. 2018, 11:14

Článek bezesporu zajímavý, netušil jsem o takovém spojení, ale.. vozy expandovaly, švédové se zapojili... doprodeje trvaly... trhá to uši (oči) :))

0 reagovat
rock
12. 5. 2018, 11:32

Hmm, a v monografii od Procházky
https://www.databazeknih.cz/knihy/saab-341701
o něm není snad ani slovo.
Škoda, čekal bych, že když už si dá někdo práci s tím, aby to hodil na papír a vydal, tak že právě takovéto špeky tam chybět nebudou...

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte