načítám data...

"Hej, Mercedesi" - Sonda do automobilového marketingu dneška

21. května 2018, 12:08 17 komentářů TheKubajs

Reklamní kampaň nového Mercedesu třídy A je rozhodně něco nového. Co si o tom myslím já?

zobrazit celou galeriiJakub  Pospíšil: "Hej, Mercedesi" - Sonda do automobilového marketingu dneška

Vzhledem k tomu, že můj domácí televizor je místo k anténě poskytující nevalný obsah televizního vysílání připojen raději k internetu poskytujícímu Netflix a podobné radosti, jsem do jisté míry odstřižen od aktuální tvorby marketingových oddělení nejrůznějších firem a jejich televizních reklamních spotů. Tento víkend jsem ale navštívil rodiče a při občasném sledování televizního vysílání mě zaujala reklama na současný Mercedes třídy A. Bohužel se mi nepodařilo ji dohledat na internetu v češtině (pokud by se Vám to někomu zadařilo, dejte prosím dolů odkaz), postnu tedy její anglickou verzi, která je mírně delší.

Takže se na to podíváme zblízka. První sdělení je jasné. Tohle je nová třída A, má displej jako ostatní auta. Ale tenhle displej může vypadat takhle, takhle a takhle… Dobrá práce, vývojáři (střih na partu lidí u fotbálku, kteří jsou asi jako vývojáři toho palubního software). Jasně, digitální kokpit je docela fajn, ale jako nejdůležitější věc na celém autě, kterou otevřu reklamu bych si ho teda netroufl zařadit. Navíc třeba Audi A3 nabízí tuhle vychytávku už pěkných pár let i bez televizních reklam. Nicméně asi v pořádku – displej je hezky zpracovaný, tak proč ne. Ukázku vývojářů u fotbálku okomentuji jen krátce, ačkoli jako člověka, který k vývoji sw trochu přičichl mě docela pobavila. Být někým z týmu, který palubní SW vyvíjel, asi bych z téhle “reklamní vložky” moc nadšený nebyl. On ten vývoj softwaru pro účelová zařízení, zpravidla v šibeničním termínu většinou není plnej fotbálku a úsměvů, ale spíše věcí jako rozhozený denní režim, práce do noci, nervy na pochodu, rodinný život v kelu a spousta kafe. Jenže týpek v propoceným triku s kruhama pod očima, co ve tři v noci dělá osmdesátej devátej patch prostě nevypadá tak cool, jako ten fotbálek, žejo…

Ale jedeme dál. “Takhle ho otevřete.” přiblížením mobilu ke klice? Škoda, že to nejde nějak, abych nemusel ten mobil vyndat z kapsy. Třeba jako u 10 let starého Renaultu Espace, kde stačilo mít v kapse kartu a nemusel jsem nic nikam přikládat. Ale chápu to, ten cool faktor toho, že můžu vytáhnou z kapsy nový iPhone X (nebo jiný smartphone) je tam prostě nutné nějak dostat, i kdyby to nakonec byla úplná blbost. 

Teď ale přituhuje, nebo spíš – dělá se nějaké horko. Pár na zadních sedadlech si užívá romantické chvilky a mercedes stáhne teplotu níže. Uznávám, že tahle antikoncepční fíčura je fajn. V obyčejném autě bez tohohle chytrého rozhraní by asi horko mělo za následek odkládání svršků, tady ale zafunguje klima a všechno oblečení zůstane nasazeno. Když nad tím tak přemýšlím, je to ideální auto pro starostlivé otce. Následné hrátky s ambientním osvětlením na displeji ukazují, že předchozí hlasová aktivace klimatizace byla naprosto zbytečná, protože kvůli “zhasnutí” musí dívka stejně vlézt dopředu k displeji. Na závěr si dovolím ještě drobnou radu marketingovému oddělení Mercedesu: Dokonalé by bylo, kdyby ještě na displeji naskočilo video plápolajícího krbu a začla hrát tichá jazzová hudba. Nazval bych to “Shag mode”. (Není zač, peníze můžete poslat na účet 25887758/2000)

Další je nezbytná “legrační” epizodka na téma “máma na sociálních sítích”. Na začátku nás vypravěč přesvědčuje, že “mluvení je přirozené” a vidíme kluka v čepici a teplákovce dynamického mladého muže, kterak “chce být ve spojení s mámou”. Mercedes chytře rozklíčuje jeho potřeby a mámě zavolá (Bluetooth handsfree s hlasovým vytáčením zase není nic moc nového,ani luxusního. Má to dokonce i Auris z roku 2014 v základu za nějakých 350 tyček). Máma začne sypat do telefonu “moudra” o sociálních sítích a chlapík se zatváří asi tak, jako by mu do jeho sojového glutenfree latéčka zapomněli přidat matcha sirup. Aby ta řáchanda byla úplná, omluví se vyprávěč drsňáckým “Sorry djůd”. 

Další klíčový prvek reklamy nás přesvědčuje o tom, že když přes všechno to mluvení, nastavování ambientního osvětlení a měnění budíků přestaneme řídit, nic se vlastně neděje, protože auto to kdyžtak vezme za nás. Stejně tak za nás zastane parkování a celkově nás tak nějak ušetří toho otravného točení volantem. 

Poslední scénkou je megahustokrutá sekvence začínající žádostí “Hej, Mercedesi, zahraj mi nějakej hip hop.” Místo zahrání hiphopu se zhmotní na sedadle spolujezdce velmi plastová paní, která je prý shodou okolností hiphopovou “umělkyní” jménem Nicky Minaj (ok, to jméno znám, ale k obličeji bych ho přiřadit neuměl). Ještě, že si slečna nenechala zahrát nějakou klasiku, symfoňák by se na sedadlo spolujezdce asi vešel podstatně hůře. Na závěr ještě umělkyni ohromí svou schopností použít navigaci pro vyhnutí se zácpě (opět letitá fíčura co umí každý telefon) a vyprávěč nás upozorní na “cool litá kola”.  

Reklama končí slovy “je to auto, ale trochu více, jako vy”. Teda nevím, ale pokud bych měl auto, které je jako já, tak by před devátou ráno prakticky nefungovalo, mělo by nesmyslnou spotřebu kvalitního alkoholu benzínu a bylo by dost náladové. Díky, nechci.

Samostatnou kapitolou je pak prezetace tohoto vozu na stránkách Mercedesu. Pokud čekáte, že se dozvíte něco o autě samotném, jste opět na omylu. Místo toho vás čeká srdceryvný čtyřminutový film o dvou kamarádkách, co se spolu osm let nebavily a teď se snaží znovu zkamarádit. Jako WTF? To už jsem vůbec nepobral. Ano, jezdí se tam Áčkem, ale nedozvíte se o něm už vůbec nic. Spoiler alert: kámošky se nakonec zase zkamaráděj.

Po dokoukání filmečku sjedeme stránkou níže a konečně vidíme větu ve smyslu, že nám představí pár detailů o autě. Jupí. Konečně se třeba něco dozvím. Na stránce je sedm vět a sedm obrázků. Toť vše. Čekáte 7 zásadních parametrů o autě? Chyba lávky. Dozvíte se že “třída A je stvořena pro život a nízkou spotřebu”, má led světla (ok, první fakt), displej s úhlopříčkou 8 cm (ano, my víme), sportovní sedadla, barevné ambientní osvětlení, to že “smartphone jede s tebou a funguje” a nějakým omylem se dozvídáme o pohonu 4 kol 4matic.

Hele, já to chápu. Dneska už se neprodávají auta, ale emoce a zážitky. Ale není tohle už trochu přes čáru? Opravdu chceme silnice plné “uživatelů mercedesu”, kteří budou křičet na svoje auto, aby jim zahrálo hiphop a budou věřit, že zabrzdí samo? Já osobně ani moc ne. 

Nechci vypadat jako staromilec. Chtěl bych auto, které umí zrcadlit Androidí telefon, nebo má adaptivní tempomat. Jenže pořád bych ho vnímal jako auto. Jako auto, které je třeba řídit, jako auto, které je velká zodpovědnost řídit. Dělat z řízení auta činnost podobnou pořizování snímků na instagram je zkrátka mimo. 

Co říkáte na reklamní kampaň Mercedesu vy?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Pólin
21. května 2018, 14:35
5

Strašné šajze- jak by řekli inženýři ve Stutgartu. Přitom nepochybuju, že to auto bude skvěle jezdit a i ten interier bude krásný. Ale to píár je šílené. "Lidi: buďte kreténi, jejichž život okolo aut se smrskne jen na sezení v sedačce a hledění do telefonu, pardon- palubního displeje, ovládání všeho hlasem a ať Vás ani nenapadne, aby jste věděli, kolik že to má válců, nebo, nedej bože, si sami vyměnili nějakou provozní kapalinu"... je to fakt bída...bohužel stejným směrem jdou dneska skoro všechny automobilky. Možná tak s výjimkou Caterhamu a Morganu...:) Rád bych, abych byl někdy svědkem reklamy, ve které by propagovali auto, na kterém si budete sami umět vyměnit oleje, filtry a jehož údržbu nebude nutné provádět jenom v servise, který vypadá jako operační sál, ale bude se dát zvládnout v trochu vybavené domácí dílně. Tuším, že ještě na konci 70. let měl něco takového v reklamách Rolls: "Vašeho nového Rollse dokáže uservisovat i Váš šofér". To by byl krásný den pro automobilového fanouška.

reagovat
Jakub Pospíšil
21. května 2018, 14:40
4

Jo, to je přesně ono. Myslím, že se inženýři při návrhu toho auta fakt snažili, aby mělo dobré jízdní vlastnosti a jezdilo pěkně, ale PR to úplně zabije. Dobře, chápu, že motor asi určité procento lidí netankuje, ale tady se propagace smrskla fakt jen na věci, co svítěj, což je hrozná škoda. Navíc to podbízení se "cool" stylu v reklamě působí dost trapně, hned mě napadl přiložený obrázek.

Pólin
22. května 2018, 06:16
0

Co to je za film? Triko "Music Band":D

Jakub Pospíšil
22. května 2018, 09:09
0

To je ze seriálu "30 rock". Přiznám se, že jsem to neviděl, ale ten obrázek občas používám.

beastar
21. května 2018, 15:32
2

Takže nejdřív sem čekal něco jako pokračování mího supa dupa přísnýho blogu o marketinku automobilek. Ale né. Ty si vybral jednu z reklam, kterou jsem taky okrajově zmiňoval. A detailně to rozebral. Docela sem se zasmál u čtení i když je to smutný:))

Zrovna Áčko je fakt symbol úpadku dnešní nabídky. Djůd za volantem v hustý teplákofce co cení ten supr displej. Nicky šou mí d kozy Mináž to sem koukal že ji neznáš. Jako člen mladé progresivní a dynamické generace. A přesně x informací o věcech, který už měli auta před 10 lety... Třeba dvojková Laguna. Jak to jezdí? To je jedno. Můžeš v tom dělat děti při Jazzu, dávat to na instáč a u velký hvězdy na předku sekat dak fejc selfí.

A hlavně už vidíš toho mladýho borce jak má sedm kil na áčko? Ty mamrdi v reklamě jsou úplně odřízlý od světa ( promiň lásko ty ne;) ) nechápu na který planetě žijou.

Btw to auto je hrozný jak designem, tak platforma je šajze. Vnitřní prostor s tim plochym stropem je ganze. Prostě už čekám jen na Mercedes Benz X klasse Electro... Kříženec Twinga a X wingu. To je konec tradic v pravém slova smyslu.

reagovat
Jakub Pospíšil
21. května 2018, 15:38
0

Já to právě viděl prvně o víkendu a když jsem viděl tu část "mercedesi, je tu nějak horko", tak jsem si říkal, že to je fakt bizár.
Je to jak říkáš, z tý cílovky, na kterou je mířená ta reklama, má u nás na áčkovýho mergla tak 0,1%. Zbytek si koupí jedničkovýho focuse, nebo trojkový bávo z roku co má uprostřed dvě nuly, ale budou v něm taky dělat tyhle megacool věci, jako třeba se nevěnovat řízení a tak. Nevím, přijde mi to zvláštní. Mercedes byl vždycky důstojná značka a tímhle si to fakt kazí. Jasně, dvacetiletýho řidiče sice nelákala představa novýho éčka v automatu, ale on dvacetiletej řidič stejně není příjmová skupina, která by si koupila nový éčko.
Nevím, co tím sledujou. Asi to je prostě celosvětová reklama a jinde na áčko na operák dvacátníci v pohodě mají.

beastar
21. května 2018, 16:11
0

Jako ok v Usa některý děti stejně jako všade v zemích s top 15 hdp na světě na to mají, nebo jejich rodiny. To je stejně takový krátkozraky. Jakoby to nemohla bejt i dobrá volba pro starší pár, single ženu, svobodnyho čtyřicátníka či mladou 3 člennou rodinku.

A Mercedes přesně vždycky dělal auta pro chlapy, než djůdy. Ona ani současná kampaň na větší modely není kdovíjak nápaditá. Prostě jejich řeči se otevírají další skupině potencionálních zákazníků. A dnešní generace asi chce spíš konektivitu a Nicky než jízdu a výkony.

Ča
Ča Snač Aj
21. května 2018, 21:18
0

Bych řekl, že je to tak nějak jak píše Kubajs. Reklama globální a někde se to dá na operák vzít poměrně levně, viděl jsem deal pod 200liber/měsíc, takže si to vezme kdejakej Lojza Frikulín i kolem dvaceti.. Ale v ČR reklama nemístná. Ona je vůbec celá na pikaču.. Hey Mercedes... bych si přišel jak debil

Bavoraczech
01. června 2018, 14:45
0

Je to jak píše Beastar. Moje angličtinářka v USA si vydělala hlídáním dětí a podobnýma brigádama na novou Jettu. My jsme si v jejím věku mohli koupit tak tu 15 letou. Dnešní moderní svět tlačí IOT. Aby za tebe věci dělaly všechno automaticky a ty sis to zkontroloval na néťu. Reálně je příjemnej třeba takovej adaptivní tempomat, možná hlídání jízdních pruhů (tam kde jsou), ale Hey Mercedes už je dost ujetý. Doma taky nechci aby mi záchod přes internet utřel...

PeterLuk
21. května 2018, 16:28
0

Nová doba, nové priority ;) :/

reagovat
BigBen
21. května 2018, 21:57
1

Poslední dobou jsem cíleně nesledoval televizi, vůbec jsem tu reklamu neznal. Jen jsem ten blog dočetl, vstal jsem a přešel vedle do pokoje kde ta reklama běžela v televizi. Vystihl jsi to naprosto přesně, ta reklama je o hovadinách a rozhodně není o tom autě. Hned po téhle reklamě byla v televizi reklama na Nissan X-Trail, kterej si to mastil po šotolině na plný pecky aby bylo jasný k čemu to auto je. Tam mi to přišlo adekvátní. Mercedes A je auto na hovno, takže ta reklama byla o hovně. Takže by to vlastně odpovídalo :-)

reagovat
Jakub Pospíšil
22. května 2018, 10:54
2

Já si právě nemyslím, že by bylo to áčko špatný auto. Je to slušnej prémiovej hatchback, umím si představit, že pro leckterého člověka v produktivním věku bude tohle auto zajímavější, než céčko, nebo éčko, protože je malý a praktický. Jak nahoře píše Beastar - "Jakoby to nemohla bejt i dobrá volba pro starší pár, single ženu, svobodnyho čtyřicátníka či mladou 3 člennou rodinku. "
Prostě tohle je fail marketingu, ne vývoje, ne obchodního modelu. To auto je dobrý. Ty fíčury jsou zajímavý. Nic moc nového, ale je to fajn. Ale ta propagace je šílená.

Martin61
21. května 2018, 21:58
0

Tak takhle jsem se dlouho nepobavil. Skvělý blog, díky za něj!
Co se mého názoru týče, Mercedes se snaží přilákat mladé - nejsem si jistý jestli by to měla být jeho cílová skupina ale budiž. Nicméně ale reklama odráží to, jací lidé budou kupovat nová auta. Smutné ale asi to tak bude.
Ještě že mi zbydou youngtimery! :D

reagovat
Nimrod
22. května 2018, 20:46
0

přesně tak. je to smutný, ale píár nejsou žádní dementi, alespoň ti od mercedesu, a myslím si, že ví velice dobře, co dělají. tohle je pouze odraz dnešní doby, bohužel
lehce bych zareagoval i na pólina. dneska nejen že je nemístné, aby si majitel cokoli měnil na autě a nedej bože takový každoroční věci jako je olej a filtry, ale co je ještě smutnější, on to dneska už nikdo dělat ani nechce, byť by to uměl. auto je jak mobil. je to spotřební věc, která má svítit, dělat věci za nás a po pár letech morálně zastarat a vyměnit. tak co by se v tom měl kdo co hrabat
a kubajsi, nejsi sám, já tu plastovou ženu také neznám a pořádně ani to její jméno. a reklamu jsem viděl až když jsi na ni dal odkaz...

Pólin
28. května 2018, 08:04
0

To je hold trend dnešní doby. Nic nemít, všechno si pronajímat, nic neumět, na všechno si někoho najmout... je mi docela líto, že lidi si neuvědomují, že takhle se stávají zajatcem zaměstnavatelů, potažmo systému obecně. Nejsem žádný vychcanec, který umí se vším vykývat, ale přece vždycky byla deviza chlapů, že si umí se vším poradit, případně něco opravit atd...

ro
rock
23. května 2018, 08:48
0

"Co říkáte na reklamní kampaň Mercedesu vy?"
Že svět jede do pekla na hřbetě splašené kobyly.

to Ča Snač Aj (btw můj oblíbenej literární hrdina):
podle zatím neschválenýho návrhu Evropské komise by se -mimo spousty jiného- mělo v autech od r.2021 povinně objevovat hlasové ovládání pokud možno všeho. Možná si za pár let budeme jako debilové připadat všichni.

reagovat
PB
01. června 2018, 04:27
0

No tak nejak to vypadaa, ze bejt neschopnej idiot, kterej nedovede zastavit na krizovatce a netrefi ani do svy oblibeny kavarny na biolatte je v kurzu. Proste> bud debil, je to normalni, nasi inzenyri s tim pocitaji.

reagovat