Je to nějký ten rok co mě jako malého kluka začalo bavit koukat na velké kluky jak se bezhlavě točí kolem sudu na poloprázdném parkovišti. Sešlo se to, povyrostl jsem a stal jsem se tím velkým klukem který to vidí ze zákulisí.
Motorsport nebo jen jeho derivát?
Je docela zajimavé sledovat jak se k driftu staví široká věřejnost, na jedné straně stojí zarytí fanoušci a na té druhé vyložení odpůrci. Možná proto se občas setkávám s lehkým úšklebkem když mluvím o driftu jako o motorsportu a vlastně to i trochu chápu. Poměrné mladý motorsport který se začal formovat v Japonsku ať už jako součást nočních závodů v horách nebo jako prostředek pro pobavení sebe a diváků při okruhovém ježdění. Motorsport, světovej.
Ta naše pózička česká…
Já chci ale mluvit o tom našem písečku v zemích Českých, a nemluví se o tom zrovna nejlépe… Častěji a častěji se prostě někde vyskytne fenomén místního DK (drift king nebo donkey kong, nehodící se škrtněte) který má potřebu ve městě ukazovat co dovede za volantem svého lety oprýskaného BMW a že toho zase tolik nedovede… Díky takovým je ten úšklebek nepolíbených prostě trochu na místě. Street k driftu ale samozřejmě neodmyslitelně patří, jen to většinou někdo chytí za špatný konec a vlastně je to více póza než vášeň a motorsport. Tahle hranice se docela težko určuje, pozná se až podle toho jestli dotyčný končí uprostřed kruhového objezdu nebo stihnul trefit dvě lampy pouličního osvětlení.
Amatéři vs Profící, bohužel tohle versus se u nás určuje tím kolik má kdo v peněžence. Možná i proto u nás existují skupiny a teamy jejichž členové jsou považováni za driftové polobohy zatímco mají s ovládáním vozu problémy. Pár pohárků za první tři příčky ze závodu s účastí třech lidí taky padlo, srdceryvný příspěvěk na instagram nesměl chybět. Abych jen neplival na ty naše profíky, spousta z nich jsou srdcaři kteří si to vydřeli a mají na to opravdu něco jezdit, bohužel pózery tahle skupina obsahuje v hojnějším počtu.
Amatéři jsou u nás asi nejobsáhlejší skupina, taky proč ne když je to tak jednoduché – koupit starší BMW, udělat z diferenciálu pomocí svářečky úhlovou převodovku, objednat na internetu hydraulickou ruční brzdu a nejlevnější kit na zvýšení úhlu řízení. Touhle cestou se vydalo opravdu hodně lidí a taky to na těch závodech pak vypadá tak jak to vypadá. Nenechme se ale zmást, pár jedinců (včetně mojí maličkosti) se vydalo jiným směrem a jezdí jak téměř sériové tak upravené neNěmecké staré krámy. Co se úrovně týče je to podobné jako u profíků, někdo umí, někdo ne, někdo má ego do nebes… Všechny nás to ale baví.
Závody a tréninky
Už jsem se asi dostatečně zmínil že se u nás závodí, že jsou nějaké kategorie a že lidi kolem driftu jsou tím tuplem stejně různí jako v každé dostatečně velké skupině lidí. Kde se teda jezdí když se zrovna nebourá do lampy před obchodním domem?
Dokonce se u nás jezdí mistrák, asi 20 let. Jmenuje se Czech Drift Series – zkrácěně CDS. Co k CDS říct? Že mám jako snad ze všeho kolem driftu poslední dobou smíšené pocity. Na jednu stranu je to mistrovství, na druhou stranu mám poslední dobou pocit že je to nejaký špatný vtip… Vidle do toho poslední dobou hážou jen a pouze lidi, ať už ze samotné organizace nebo lidi kteří zalevno nakoupili nemovitosti v okolí pár okruhů kde se jezdilo a teď jim vadí že je v okolí okruhu hluk… Naštěstí je před námi další sezóna a třeba si CDS zase časem získá úroveň.
Nemistrovských závodů a seriálů je u nás poslední dobou taky dost. Lepší, horší. V této kategorii se hlavně z pozice jezdce řeší to jak moc dlouho se peče ve frontě před tratí, kolik času si odtrénuje a závod je vícemeně vedlejší činnost.
Trénovat se u nás nikde rozumně a legálně nedá, objevilo se pár akcí kde by to letos snad mohlo jít, je to ve hvězdách. Legálně se občas dá i v Polsku, tam ale kluci jezdí prostě jinak a průměrný český drifter vetšinou smutní. Nelegálně? Když člověku nevadí pokuty za technický stav vozidla a pokuty za “nezvládnutí vozidla” tak se to dá, výhradně v noci, výhradně chvíli, výhradně v místě kde nikdo není. Normální lidi v noci spí, když je vzbudíte tak hází kameny, fakt.
Výhradní parketa BMW
Naštěstí ne, ne že bych neměl rád bmw ale nemám rád bmw, z osobních důvodů. Byť se jedná o nejčastějsí volbu díky dostupnosti jak dílů tak vozů s přiměřené výkonnými motory tak to není můj šálek kávy. V podstatě se dá driftovat se vším co přenáší výkon a kroutivý moment na zadní nápravu a je jedno jestli je to z Německa, Japonska, Ameriky nebo Sovětského svazu. Takže u nás jezdí 98% BMW a 2% vozidel značek Mazda, Mercedes Benz, Lada, Hyundai, Subaru a dokonce existovaly dvě Škodovky a jedna Audi, TDI, která byť uměla smyk ale nedotáčivý a neřízený.
Každé auto má svoje klady a zápory, řešitelné a neřešitelné. Výkonem je paleta vozidel u nás různá, od 100 koňových atmosférických 1.6 (hrdě se hlásím k tomuto sebemrskačskému útvaru) po 1000 koňové přeplńované motory, průměr je u nás ale okolo 500 a občas je to fakt jenom číslo které moc nehraje roli.
Má to nějakou budoucnost?
To je težká otázka, pevně veřím že má a že příjde chvíle kdy se oddělí zrno od plev a budeme mít hezký růžový driftový svět, realita bude ale někde jinde. Stejně jako každý motorsport jde hlavně o kvalitní lidi a ti se jednou za čas objeví a většinou i zůstanou. Rodí se u nás i mláďata s talentem a doufám že budou vidět a bude o nich ještě hodně slyšet (na poli závodním, ne mezi uličníky).
Závěrem bych chtěl jen podotknout že drift je mnohem obsáhlejší téma které nejde shrnout jedním vrzem a už vůbec ne v rukách řadového automechanika který za svůj život zvládl napsat ve školní lavici pár průměrných slohových prací. Tvořeno s myšlenkou trochu přiblížit kdo jsou ti co se točí kolem sudů a ničí u toho pneumatiky. S vášní pro derivát motorsportu s názvem drift.
16. března 2023, 16:22
1
Najlepšie bude ekolkogické driftovanie s EV. Na pneu s prírodného kaučuku samozrejme :)
16. března 2023, 16:33
0
aby som nebol len sarkastický, tak díky za článok. Kým nikoho nebudíte tak je to asi fajn zábava, ja som tam zatial ešte nedospel (nemám na to náradie a schopnosti)
16. března 2023, 17:39
0
Maty, děkuju za článek, skoro mě děsí, jak se vždy k něčemu co se hezky daří, nacpou nějací pitomci a dokážou ty normální lidi vypudit. Držím palce driftu, jsem ten, komu se drift líbí, neumí to a mám jak Mazdu s pohonem zadní nápravy a LSD, tak BMW s pohonem zadní nápravy bez LSD, ale pokukujuvpo Quaife. Jen se bojím, abych tím bramboráčka nedojebal :-(
17. března 2023, 07:53
1
Tak donuty tedy leda na sněhu a musí být pořádná plocha. Jinak se jen občas sklouznu, ono je to řízení ve Volvu poněkud přeposilované, ale na banán v puse to stačí :-D
Když občas vidím ty zoufalce, v orezlých " trojkách ", tak mne jímá hrůza. Ale před pár lety jsem se mohl svézt s klučinou, který to zatraceně uměl a byla to paráda. Sám ale říkal, že v běžném provoze by si to netroufl, jen občas si maličko jak říkal " cukne ".