reklama
načítám data...

Bylo nebyla jedna Ibiza...

11. října 2018, 22:30 18 komentářů Testeuros

...aneb příběh o tom, jakou radost (a čáru přes rozpočet) může poskytnout naprosto nezajímavé auto.

Dalibor Chrásta: Bylo nebyla jedna Ibiza...

Předem upozorňuji, že tento článek jsem naleznul při promazávání obsahu telefonu. Proto také odkazuje na dobu a situaci k září minulého roku (byť je do jisté míry doposud aktuální). Ironií osudu je, že tomu tak bylo při projížďce tramvají…

 

První auto. Pro většinu z vás jde o definici slov pro plečku za pracně získané tisíce, jejiž stav ( z dálky) připomíná vrak, který se do provozu dostal buďto náhodou nebo byl vydán napospas nejbližšímu vrakovišti. Ovšem i přesto (či možná právě proto) je první krok do světa automobilů pro nás natolik nostalgický, že na něj vzpomínáme v dobrém i kdyby šlo o největší zvěrstvo českých silnic a dálnic (byť na to moc nespoléhám). Dnes bych si rád zavzpomínal na ten svůj..

reklama

Kdysi dávno, dne třináctého listopadu roku 2003 sjela z výrobní linky světle modrá (či stříbrná, záleží na vaší míře poškození barvocitu) Ibiza se vskutku "dechberoucím" motorem o objemu 1.2 litru. A právě zde bych se už rád pozastavil. Přiznám se, že jsem tolikrát pohlížel na tento agregát, známy mezi veřejností především díky zkratce há-té-pé, s pohledem, který byl velice podoben tomu, když dáte dítěti talíř s jídlem, které se mu hnusí natolik, že by pro to, aby se tomuto pokrmu vyvarovalo, proklelo svůj rod na tři generace dopředu. O to větším překvapením pro mne bylo, když se tehdy již dvanáct let (rok 2016…) stará Ibiza dostala do mého vlastnictví..

Zpočátku vše vypadalo slibně – nájezd okolo sedmdesáti tisíc kilometrů, slušný mechanický stav, první majitel (ročník 1947, aby těch klišé nebylo málo…byť jeho řízení svůj ročník ani zdaleka nedávalo najevo), ještě k tomu mechanik… a jako třešnička na dortu kompletní historie auta. Vzhledem k tomu, že jsem měl tento véhikl zajištěn přes rodinnou známost, vyšla mě i koupě setsakramentsky levně (pět tisíc nad hranicí Plechcupového speciálu). V kombinaci s nízkými provozními náklady se vskutku jednalo o nabídku, která se neodmítá..

 

Přiznám se, že Ibiza (neboli Puddin, jak jsem jí tehdy začal říkat) nebyla mou první či hlavní volbou dopravního prostředku. Mimo zmíněnou motorizaci jsem viděl problém i ve velikosti auta ( i se svými 180 centimetry nastupuji do auta dost…křečovitě, k důstojnosti to má setsakramentsky daleko) a celkové koncepci hatchback. S těmito slovy vzpomínám na časy realizace mého řidičského oprávnění, kdy jsem za volantem jedničkové Oktávie (pé-déčko s nájezdech půl miliónu, na tuto cifru sakra zachovalá…kvůli servisu) přemýšlel, kde vůbec zakotvím. Bohužel tady nastal jeden zásadní problém – vnímání auta z rodinných kruhů, které mě nutili vybírat výrobky koncernu… bohužel. Naštěstí rozpočet mi tehdy přál, padesát tisíc na koupi auta se pro mne jevilo jako slušná částka. A tak začal myšlenkový pochod, jehož myšlenkou bylo naleznout něco, co by se mi líbilo a co by rozpočet dokázal rozdýchat. Stovka nebo první Á-šestka (interní označení jako výbušnina či model vyráběn Citroënem)? Ale kdeže, ačkoliv je to solidní auto, koroze by mě budila každou noc ze spaní. Á-trojka? Nah, nemám rád koncepci hatchbacku…a tady ještě ten hrb na zádi…hotový Quasimodo. Á-dvojka? Ačkoliv mi její vzhled, kterému s jistou dávkou nadsázky přezdívám evropská interpretace na Pontiac Aztek, přijde zajímavý, s volbou motorizací už to tak horké není… Á-čtyřka? Sehnat hezký kousek je naprostý kumšt. Á-osma? Hledám auto, ne způsob, jak seznámit mou maličkost s lichvářem (v mé cenové hladině bohužel plavaly výhradně naftové exempláře). Fau-vé? No, u většiny modelů jsem narazil na problém v rámci estetiky a stavu jako takového. Jiné Seaty a Škodovky? Nene, tudy pro mě cesta nevedla. Takže… nakonec jsem došel k tomu, že Ibiza bude jako první auto relativně slušná. Při pohledu nad tím, co mnohdy okupovalo parkoviště před gymnáziem byla Ibiza skutečně nadprůměrným autem… ovšem za to může především fakt, že (ne)valná většina tohoto parkoviště byla pokryta něčím, oproti čemu byla i má Ibiza (jako) zánovní auto.


Nakonec jsem tyto nedostatky v očích mých překousnul a začal si užívat prvního auta…a hned jsem narazil na zlom v mém vnímání auta. Ačkoliv i krabička od sirek má více výkonu, stále se tříválec pyšní něčím, čeho si na autě dodnes vážím – rychlost a jak se k ní dostat. Samotná podstata auta s nízkým výkonem spočívá v tom, že když někoho předjedete, odmění vás tento čin jistou dávkou uspokojení, kterou v autech,  disponujících výkonovou rezervou, nenaleznete. Pocit dobře odvedené práce, že vaše krabička s motorem ze zahradní sekačky předjela jinou krabičku, tentokráte s dieselovým generátorem na palubě. A také osvobození z okovů autobusových dopravců, po třech letech cestování autobusem jsem se zavázal k tomu, že do té věci (autobusu) znovu nesednu…alespoň ne dobrovolně. To je asi to hlavní, na co vzpomínám při pohledu na fotku Puddin-y zjevně nejvíce.

Jako by ta třináctka byla prokletá (den, kdy tato modrostříbrná bestie sjela z výrobní linky, pozn. autora)…

Po koupi se z auta, které jsem do té doby vídal každým dnem, stala až překvapivě nepříjemná forma pokladničky. Ložiska? Dobře, proč ne, tohle se dá pochopit. Nové pružiny? No budiž, chápu, že české silnice se dají přirovnat spíše k tankodromu (ale co jsou tedy silnice v Polsku?). Výměna celé výfukové soustavy? No…fajn, chápu, že je to nutnost. Koroze blatníků? Proboha, však i jedničková Fóbie z roku 2000, kterou jsme dříve měli skrze jistý nejmenovaný bazar (malá nápověda: nájezd nebyl takový, s jakým bylo auto inzerovano), měla na sobě méně lišácké kožešiny! Lovit při řazení dvojku do takové míry, že bych si za každé úspěšné zařazení tohoto stupně zasluhoval Nobelovu cenu (byť na obranu Ibizy musím říct, že po přesednutí do jistého žlutého Fiatu Punto Cabriolet jsem shledal převodovku za bezchybně precizní)? A takto to šlo dál a dál…až do jednoho dne, kdy jsem toho začínal mít pomalu dost…a Ibiza také. Tehdy jsem si všiml, že můj motorový vůz vydával při couvání (a později i v nízkých otáčkách) zvuk, který k provozu motoru pasuje asi tak jako makové lízátko nebo maďarština do Prahy.

 

Tehdy, jakožto student (kterým jsem víceméně do této chvíle), mi zbývalo tak akorát přesedlat z motorového oře do pojízdné plynové komory… tedy do autobusů naprosto fenoménanálního dopravce zvaného ČSAD. V mezičase komo…autobus vystřídala naftová Fóbie s motorem 1.4 TDI (věřím tomu, že mnozí z vás, Autíčkářů, právě hledáte svůj růženec či pochodně na mé linčování). Přiznám se, že myšlenka druhé generace Fóbie a tohoto agregátu (jízda s Fóbií s motorem ze zahradního traktůrku ve mne vyvolává nepříjemné vzpomínky už jen kvůli naprosto nepříjemnému posazu, spojce podobné bažinám v Rusku a řízením, které zná slovo odpor leda tak z Pendolina) vyvolávala zpočátku odpor a strach, zda-li tu věc radši nepošlu dobrovolně do nejbližšího kmene či autobusu Irisbus Crossway. A tohle byl další zlom v mém vnímání Puddin – uvědomil jsem si, že ačkoliv jsem si k autu vybudoval dost solidní vztah, tak bude muset jet, zamířit jinam… zajistit jí nový domov..

Ale o tom (snad) někdy příště…

 


Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

KS
12. října 2018, 08:46
0

Zkrátka jsi kupoval krámy. Aby auto v nějakých 80tkm potřebovalo komplet výfuk a další popisované opravy, to je silná káva. Měl jsi koupit (téměř) jakékoliv Suzuki (bonusem bývá věčný rozvod řetězem a také tuto značku kupují v největším poměru soukromé osoby) a jenom jezdíš. Nebo vysmívaný Accent 1.4 12V, věřím, že by taky posloužil mnohem líp. Asi pán věděl proč se Ibizy zbavuje za dvacku :-) Až budeš vybírat další kchár, tak radši sem napiš dotaz. Ale obecně u konc. VW dostane člověk málo muziky za hodně peněz.

Mmch, asi někdo dlouho nebyl v Polsku, jejich silnice bych bral všema deseti. Zvlášť kolem Práglu je to děs.

reagovat
Testeuros
12. října 2018, 11:05
0

Bohužel právě to byla známka toho, že údržba byla ke konci jeho vlastnictví řešená jen nutnými kroky. Na druhou stranu musím říct, že i přes to mě Ibiza nenechala (krom řešení výfuku, kdy vibrace sedaček v některých otáčkách připomínala masážní sedadlo) ani jednou na holičkách. Rozhodně jsem mohl skončit líp (a že k tomu bylo dost příležitostí... třeba 89 2.3E, nebo FTO půl roku zpět), to nemůžu popírat, ale stále jsem za tuto zkušenost rád. A hlavně to byl můj krám. :D
Fabii jsem měl naštěstí jen zapůjčenou (jak již bylo řečeno - dvojková Fabie je pro mě asi to nejméně příjemné auto řízeno mou maličkostí), jinak bych to už asi nedal a koupil si namísto toho nějakou (pro studenta) absurdní šílenost, která by mě zadlužila na 38 let dopředu (stejnak k tomu nemám díky plánům se stávajícím dopravním prostředkem daleko :D).

Ad cesty v Polsku - narážel jsem na úsek (jde o silnici mezi vesničkami), kde šlo už jen dle skoku stavu silnic poznat, že člověk vjel do jiného státu. Samozřejmě se jednalo o zkušenost z té doby (rok 2017, v konečné podobě jsem jen doladil některé věci v rámci článku), dost možná se už toho na stavu této komunikace dost změnilo. :)

Breakthru
12. října 2018, 19:47
0

za dvacet proč ne, nic bych od toho nečekal...a HTP je náhodou super mtoor, nesahejte na to, živí to servisy:D
Kup si Audi 80 2.0 nebo 2.3 a budeš happy anebo Audi 100 C4 s 2.5 TDI....

KS
12. října 2018, 21:15
0

Když už bych šel pro takhle starou Audinu, určitě bych se snažil sehnat 2,6 v LPG, ale zase tam může zlobit quattro, který je tam možná vždycky, nevim. Proč to píšu? Nedávno vedle mě na pumpě zastavila asi ta 80 (bral benál jen za 200 :-D ) a docela to na mě zapůsobilo (zvuk).

Breakthru
12. října 2018, 21:22
2

K Audi tak ěnjak patří víc ten pětihrnek.Nicméně stará V6 je taky Audi motor.Měl jsme ho v Passatu, ale byla i verze 2.8, takže bral bych tu.Nicméně pětiválec má nádhernej charakteristickej zvuk.Semtam se mi na ílně nějaká 80 dostane na zvedák a třeba s tou 4x4 je skvělý poježdění, ale i s FWD.I po skoro 30 letech se to řídí vážně skvěle, člověk se s tím autem hrozně rychle sžije a má to takovej nadčasovej design.Stárne to pomalu, je jednoduchej, bez kudrlinek a píčovin.Podvozek jednoduchej...
Měl jsme 100 C4 2.5 TDI.Skvělej motor, hlas měl jak náklaďák, nežrala, měla sílu a byla spolehlivá.Raději bych umřel ve starý Audi než v koncernovým sráču s HTP....
Stejně tak z tý doby je zajmavá třeba e30 nebo Ford Sierra (těch sjem měl spoustu) a Scorpio....jsou to starý vrány, ale člověk si to opraví sám, dá se s tím pořád jezdit a jízdně jsou ty auta i po letech skvělý.Pokud teda podvozek není vybitej na hovna....

Testeuros
12. října 2018, 23:11
0

No...on je tady tak trošku jeden "problém" - už téměř třetím měsícem (šestnáctého tomu budou tři měsíce :3) vlastním 89 (ano, to zelené zlatíčko na avataru) z roku 1997 (naprosto fantastické vozidlo, se kterým mě rozdělí leda tak obrovská nepřízeň osudu :3). Problém je prostě v tom, že jsem strašně líný (píšu kdy se mi chce...) a rád dělám články s (polo)otevřeným koncem (nakonec Ibiza skončila v rukou někoho jiného, kdo ji má jako skutečně nouzový povoz z bodu A do bodu B). Tak kdo ví, možná v nějakém rozumném časovém intervalu přijdu s něčím, co se dá v nějaké té alternativní realitě brát za článek/blog.
Jako celkově v rámci 80/89 šlo o velice slušné motory, takže je to spíš volba preferencí. Jen je škoda, že jsem neměl odvahu skočit do pětihrnku s automatem (upřímně je to strašná škoda a současnému majiteli tuto černou krásku víc než závidím), to bylo teprve něco úžasného.

Breakthru
12. října 2018, 23:15
0

máš dvoulitr 8V nebo 16V?buď rád za manual...

Testeuros
18. října 2018, 15:56
0

Ani jedno - mám ji s motorem, který se hodí spíš do jiného auta nežli do Cabrioletu. Sice bych radši tu 2.3 s automatem, ale nestěžuju si. :3

Breakthru
18. října 2018, 19:58
0

TDI?

Testeuros
19. října 2018, 09:21
0

Áno, 1.9 TDI.

Breakthru
19. října 2018, 23:03
0

ten motor mi tam nikdy moc neseděl, ale co už...v kombi by to bylo super....není to už AFN 81kw?....nicméně tenhle motor se dá slušně upravovat a je to držák.
Aspoň jezdíš do 6 litrů :)...ber to tak

Testeuros
20. října 2018, 12:36
0

Jde o AHU o "výkonu" 66kw. Není to moc, ale zase to není auto na rychlou jízdu, což těžký motor jen umocňuje.
No, byla to spíš volba kvůli ND a kvůli odolnosti. Ta plavnost se k tomu přidala jako takový bonus.

Breakthru
20. října 2018, 18:53
0

hoď tam sprinty vstřiky....

Bavoraczech
15. října 2018, 11:03
0

"Pocit dobře odvedené práce, že vaše krabička s motorem ze zahradní sekačky předjela jinou krabičku", ahaaa, proto jsem nejčastěji předjízděn malými vozítky s hrdým znakem HTP na zádi :D

reagovat
Ny
Nyte
21. října 2018, 17:08
0

Měl jsem to podobně. Po několika měsících strávených se službami ČD jsem prohlásil, že už nikdy, a zašel do nejmenovaného bazaru pro nablýskaný malý vergl z roku 2003 a s 1.2 pod kapotou, avšak italské výroby. Nadšení se už na cestě domů proměnilo ve zděšení, když jsem zjistil, že vergl má podvozek v haj*lu, žere olej a má zbořený bok...i tak jsem s ním najezdil 35 000 km, kupodivu ve zdraví a bez nehod, než jsem skočil po šanci zbavit se ho protiúčtem. No a tak jezdím...dvojkovou Fabií. :-)

reagovat
Testeuros
22. října 2018, 08:33
0

Jo, někdy tyhle touhy dostat se pryč z okovů přepravců končí (i začínají) katastrofou. ;)
Jinak tu Fabku máš v jaké motorizaci?

Ny
Nyte
22. října 2018, 11:03
1

HTP, s červeným čtverečkem. :D Ale mám ji rád, při studiu plní svou funkci relativně dobře a znám ji téměř od nova. :-)

Testeuros
22. října 2018, 18:41
0

To silnější "há-ťap-ko" ve dvojkové Fóbii mi přišlo oproti slabší 47kW v Ibize línější (děkujme emisním normám). :D Párkrát jsem ji měl zapůjčenou od máti (ano, Fabia byla taky známá od novoty) a musím říct, že jsem byl za tu svou Ibizu radši. Paradoxně druhá z dvojce, 1.4 TDI, mi přišla daleko agilnější. Ve výsledku jsou to auta, která jsou akceptovatelná jako vozidla na běžné dojíždění... ale tím to hasne.




Testeuros

Student s poněkud absurdním vkusem na podmotorovaná vozidla, velice krabicoid-like vkusem a s velice občasnou aktivitou na tomto portálu...

Zobrazit autorovy blogy