Auto, které ve většině případů na pitralonheadských webech získává titul jako nejzbytečnější vůz snad všech dob. Faktem je že první generace X6 E71 vyvolala při uvedení na trh v roce 2008 u pravověrných vrtulářů téměř záchvaty vzteku. Tahle nová generace aut vzniklá křížením a touze lidí po stále univerzálnějším voze má spousty much a hodně odpůrců. Jenže co naplat najde se i mnoho zapálených fanoušků. Například zdravím všechny poctivé majitele směnáren v Praze, anebo taky provozovatele Labutí a nevěstinců. Prostě a jednoduše mnoho lidí oslovilo tohle prapodivné BMW už jako nové. Často řadíme tohle auto do kategorie SUV. Dělám to i já a přijde mi to v pořádku. Jenže kluci v Mnichově už tehdy věděli, že jim to tak docela neštymuje. Proto sami rozhodli, že jejich auto není SUV, ale SAC. Neplést při výslovnosti se slovem sak.(SUCK) Sports activity coupé, kategorie která velmi jemně řečeno přináší (ne)výhody velkých SUV a má budit zdání kupé. Potom tedy nemůžeme očekávat velký vnitřní prostor. Tak to asi původně bavoráci nemysleli, ale většina majitelů jistě potvrdí, že na palubě kdejakého pravého coupé je možná více prostoru. Tady vždy šlo ale především o zevnějšek a je to na autě vidět snad ve všech ohledech.
Exemplář vzniknuvší pátého Srpna léta páně 2009 jsem sám sobě zapůjčil na celé tři dni. Tímto si děkuji. Najeto je bezmála 330,000 km, takže žádná výhra. První věcí, která mě napadla a ne poprvé a nejen v souvislosti s X6 bylo. Proč bych to měl chtít, když je tady sedmička a pro méně prostoru chtivé pětka. Proč mám platit menší auto s vlastně stejnou technikou, jako mi dovedou poskytnout ostatní vrtulata z Bavor. Když vynechám, active hybrid a pár drobností nenabídne mi to více, než dobře vybavená sedma. Která bude dnes vlastně i levnější. Možná tedy v tehdejší době tohle bylo ovlivněno designem mistra nad mistry pana Bangleho(podle vzoru Mengele). Přestože dnes je mnohé odpuštěno E60 je podle mě stále nejhnusnější 5er všech dob. To pán se skvělým příjmením Leclercq se vynasnažil obdivuhodně. Když si představím, že zamnou, přijedou džentlmeni v kožených kabátech a vysokých holínkách a řeknou mi, že chtějí nakřížit suv a kupátko. Tenhle Belgičan se výzev nezalekl a zhostil se podle mě daného zadání na výbornou. Nebo spíše nejlépe jak to asi šlo. Dnes vymýšlí již střízlivější design pro slovutnou konkurenci totiž automobilku KIA. Na mě první X6 působí trochu jako velryba co si chce hrát na žraloka. Nebo naopak. Otázkou je jestli to prostě mohlo vypadat lépe. Zákazníkům se to ale líbilo a potvrdili se to důležitou věcí. Auto se prodávalo, i přes svou neskromnou cenu. Ta snadno atakovala dva melouny v českých konfetách. V USA se X6 prodávala stejně dobře jako u těch druhých komunistů v Rusku. Zdejší mafie pravděpodobně potřebovala náhradu za zastarávající ML z konce milénia. Zejména proto, že Géčko je vyhrazeno jen těm nejvyšším v organizaci.
Jaká je tahle paryba v provozu? Při pražském krndování se příliš nehodí obří kola s nízkým profilem. Přestože, se jedná, jen o dvacítky bylo to i na mě moc. Parkování k obrubníkům hrozilo odřením ráfků stejně jako přejíždění čehokoliv vyššího, než je průměrný plat v Moldavsku. Největší terénní schopnost, předvedlo auto, při výjezdu z garáží Flóra. Zdejšího výjezdu se totiž zalekne i kdejaký snížený Golf. Vystupování z vozu je skutečně skvělé a pocit pána všeho tvorstva umocňuje při nástupu mocný příplatkový nášlap. V zrcátkách vidíte více, než je třeba a v ranní špičce se v nich krásně vidíte. Holicí strojek je kam zapojit a tak se kromě čtení mailů stihnete i oholit. V interiéru je vše tak jak to známe z jiných bavoráků té doby. Systémy si poladíte skrze pro někoho otravný „knob“. Řadím se již od roku 2001 k lidem, co nesnáší iDrive všech typů a provedení. Musím však, vyzdvihnout jednu věc, která je sice banální, ale vězte nejen Horácio jí trestuhodně opomíjí. Držáky nápojů, které skutečně fungují. Jinak je zde navigace, tradičně skvělá ergonomie, nastavitelný volant elektricky do všech směrů a asi i za roh. Z dalších příplatků jmenujme návdavkem DVD přehrávač, televizi a dalších asi 20 prvků z programu Individual. Je to prostě opravdu radost. Vpředu je místa dostatek ve všech směrech. Sedí se pohodlně v překvapivě řidičské pozici. Příplatková sedátka z kožichu Merino vaše pozadí hýčkají snad lépe, než ovčí prdelky v konkurenčních Audi. Oproti sedmičce se sedí více vzpřímeně, ale člověku nic nechybí. To je zrovna vlastnost, kterou třeba X5 nenabídne, tam se sedí prostě vysoko v dodávkovém stylu. Z auta je skvělý výhled do všech stran. Vzad je to mnohem horší a myslím, že 9/10 manželek s tím nezacouvá nikam jinam než do zdi. V tom lepším případě. Tak povinná genderově nevyvážená věta za námi. Naštěstí je auto vybaveno parkovacím asistentem a vlastně tlupou dalších asistentů. V podstatě nemusíte umět nic.
Nejvíce mě osobně pobavilo HDC. Pomocníček pro sjíždění prudkých svahů. Skoro jsem si představil, jak na Aljašce na dvacítkách klesám lesem k zátoce, kde budeme s Demi Lovato pozorovat páření keporkaků. A potom mě napadlo, že bych to raději absolvoval třeba za volantem Range Roveru. Nicméně, až budete někde kolem Pražského hradu sjíždět schody, bude se tahle funkce vážně hodit. Přehled o tom, jak si vedete na palubě, usnadňuje headup displej. Který má jednu jedinou hlavní funkci vypadá to prostě nadčasově a frajerky. Starším ročníkům hned vytane na mysli Top Gun a F-14 Tomíka Krujzů. Ne v případě použití navigace je to pěkná věc a brzy si na něj zvyknete. Prostě vpředu si řidič a jeho bábovka užijí veškeré myslitelné pohodlí, až jim z toho bude ve vyhřívaných sedadlech hic. Proti tomu při nejhorším pomůže čtyřzónová klimatizace. Jak na tom ale budou naši přátelé v zadní části. A tady přichází ke slovu minimalismus. Tady to ve vás totiž bude evokovat zdání, že se právě nacházíte v kabině něčeho jako je Mitsubishi 3000GT. Prostoru na nohy je asi tolik co v oktávii druhé generace. Prostoru nad hlavou je o něco více. Než je na nohy, ale také to není žádná hitparáda a Bridžit Nielsenová by už asi nadávala, že se tam dost krčí. Pro dva cestující je místa akorát. To je samozřejmě u tak drahého auta tristní. Nebo možná bylo? Dnes se bavíme o pomalu deset let starých vránách.
Pod kapotou se nachází osmiválec o objemu 4.4 l a výkonu 408 koní. N63B44 má krouťák jak ty nejsilnější naftové motorizace. Nebude asi žádným překvapením, že výkonu je dostatek v každé situaci. A jde jezdit i velmi ekonomicky. Vzhledem k dané kategorii auta a motorizaci. Automat vám dovolí auto poměrně šetřit. Každopádně kombinovaná spotřeba paliva kolem 14 litrů Naturalu 98 šetřílky nepotěší. Hlavní devizou motoru je jeho návykový zvuk. Zlověstné bublání evokuje spíše dravý supersport než smutnou velrybu. Nejlépe se ale cítí X6 na dálnici. Tady velmi hravě můžete cestovat v rychlostech vyšších, než je zdrávo. O té nejvyšší povolené nemluvě. Z nuly na sto údajně vyrazí tenhle 2,3 tuny těžký povoz za 5,4 sekundy. Nemám důvod tomu nevěřit. Ani v rychlostech hodně nad 130 km/h není ve voze výrazný hluk. A směrová stabilita je příkladná. Náchylnost na boční vítr se nekoná. Prostě auto dokonale maskuje, že se nejedná o nějaký ten běžný sedan. Trochu to spíše připomíná jízdu v nějakém GT. Čtyřkolka v podobě xDrive je skvělá. Zejména systém Dynamic Performance Control funguje v praxi ještě lépe, než se vypráví. Rozdělování potřebného výkonu mezi zadní kola dle momentální potřeby autu potažmo řidiči pomáhá nedostat se do krize. Vše se odehrává velmi nenuceně a skoro to nepostřehnete. Ono vůbec na palubě a ve volantu nic moc nepostřehnete. Nečekám od takového mastodonta špičkovou zpětnou vazbu. O tom co se děje pod koly a kam jedete, ví více bůh než vy. Krajina prostě ubíhá buď rychle, nebo pomaleji jako když jedete rychlíkem ICE. Jinak kdo jím nejel, měl by to zkusit, jedná se o Intercity Express.
Jak se ale projeví tenhle mamut na okresce. To bylo to, co zajímalo i mě. Točité silničky kolem Berouna klesající a stoupající dávali dostatek prostoru k tomu se vyřádit. Tak především je nutné si uvědomit, že s takovou váhou a výškou se nedá závodit ve stylu Miáta. Metr sedmdesát vysoká stodola není holt vhodné závodní náčiní. Auto se velmi naklání a slabším povahám už to samo o sobě zabrání jít na limit. Když se však máte touhu zabít, objevíte, že to jede docela srdnatě. Zatáčky lze projíždět ve slušném tempu. Neustále sice cítíte, že ta obrovská masa plastu a kdovíčeho bojuje s fyzikou vším co má. Ale auto drží stopu houževnatě a rozhodně vydrží více, než kdy většina normálních majitelů bude chtít zkoušet. Stopu udržíte, přestože náklon kabiny už je na hraně snesitelnosti. Ve své kategorii pokud připustíme, že se jedná o SUV (jasně není to suvéčko, ale jakoby), je na špičce i dnes. Překvapí i velmi schopné a dobře dávkovatelné brzdy. Po přesednutí z vozu nejmenované značky jsem při prvním sešlápnutí pedálu málem zničil volant hlavičkou. Běžné silniční nerovnosti u nás například krátery 1x1 metru jak po válce žehlí X6 skvěle. Do interiéru nepronikne téměř žádná zpráva o tom, že jste právě vymetli díru v nedávno opravené silnici.
Hlavním motorem prodejů v době vzniku bylo ale úplně něco jiného. Vnější design a rozměry se můžou a nemusí líbit. Jenže pořád se jedná o auto, které prostě vyzařuje BOSS faktor. Určitě si ho nevybírali lidé z akademických kruhů ani Jan Pirk. Je to přesně ten typ auta, které v kombinaci s černými okny budí respekt. A vlastně i bez těch černých oken. Mohutný čumák působí na dálnici v levém pruhu ještě lépe než cokoliv placatého. Mojžíšův efekt je takřka dokonalý. O praktičnost jde a šlo i tehdy až v poslední řadě. Tady jde o trendy a o to jít s dobou. Za volantem si představíte týpka vizáže Jardy Starky z Příbrami. Přesně ten typ člověka, kterému obyčejná sedmička přijde příliš nudná. Dnes je cena plně vybaveného kusu na úrovni středně vybavené oktávie. Tahle X6 také jasně dokazuje, že není potřeba si připlácet za magické M v názvu. A asi nemusím dodávat, že za X6M si v současnosti připlatíme další statisíce korun. Na auto jde instalovat tažné zařízení na poměrně příznivých 3,500 kg. Jak by řekl klasik, na tahání vozíku to stačí. Otázka je jak se takové auto zachová, když se rozhodnete sjet ze silnice. Přece jen když občas táhnete něco, někam do přírody může se hodit alespoň elementární průchodnost terénem.
Určitě nejsem takový maniak, abych si myslel, že na dvacítkách za dvacítku jedna to přebrodí dvacet metrů širokou řeku. To už ostatně zkoušel kdysi můj chytrý kamarád s X5 a skončil v půlce. Zaplatil výjezd HZS a dokonce ótéčko co se ho jalo vyprošťovat. Na střeše mu při čekání prý byla strašná zima. Byl slavný i v regionálním tisku. Takže jak to je. X6 přejede běžné cesty k lesu, zvládne pole a ve zkratce prostě dovolí to co běžná malá čtyřkolka typu Golf. Není to mnoho a větší stoupání v bahně už auto nevyjede. Hraje tady ale velkou důležitost obutí. Přece jen letní Michelin ve stádiu lehkého opotřebení nebude do terénu to pravé.
Osobně si myslím, že dnes už tohle auto takové vášně jako kdysi nebudí. Je to exotika na kolech a na silnicích není tak všední jako další její soudobí souputníci. Přestože bych si jí jako svoje jediné auto určitě nevybral paradoxně je to menší zlo. Než jiná mnohá SUV a krosouvry všech tvarů. Jen je potřeba pochopit záměr a neřídit se slepě představou, že suvéčko má být dobré na polní cestě a přejíždět obrubníky ve městě. Je to auto, které vám dá tu moc být kdykoliv připraven na to pokořit téměř cokoliv na cestách. A koukat se na to celé trochu s nadhledu. Přestože dává asi tolik smyslu jako kombík RS6, nebo super rychlé sedany.
Pod čarou nad čarou nikdo nesmí stát a na LPG s..t
Velryba byla osazena systémem LPG. Respektive dodatečnou montáží. Neočekávaně byl tento systém instalován u kolegů v Polsku. Přestože k vozidlu je mnoho dokumentace tak se mi nepovedlo dohledat cenu celé sestavy a práce. Každopádně jak jsem byl, již dříve tady v diskuzi na Autíčkáři upozorněn nejde o nic snadného ani servisně nenáročného. V podstatě jsem na LPG najel pár kilometrů a nejsem na něj odborník. Jediné co můžu konstatovat, že na projevu auta není poznat, na jaký typ paliva zrovna jede. Ani spotřeba se dramaticky nemění. Rozhodující je potom cena toho daného paliva a tady LPG vítězí. Já bych v takovém voze však LPG nechtěl z mnoha důvodů. V tomto voze, nebude systém pro motory s přímým vstřikem dlouho. Vzhledem k tomu, že Polská firma AC tuto technologii začal v praxi využívat nedávno. LPG tedy nestihlo v tomto voze prokázat své kvality. Případně nekvalitu a škodlivost, ale to ukáže čas. Jedná se o pro mě neprobádané vody a vlastně mě to ani nikdy nezajímalo. Zatím se o tom co to přinese, dohaduje i odborná veřejnost. Já zůstávám věrný drahému benzínu s vyšším oktanovým číslem. Vzhledem k tomu že se jedná v podstatě o novinku a i dříve to byl majstrštyk, tak cena takové montáže nebude z nejnižších. Vyplatí se podle mě jen při vysokých nájezdech. A kdo z nás bude jezdit ojetou X6 po Evropě? Možná kluci od labutí.:)
Za doplnění tajenky z nadpisu je bezplatné zapůjčení vozu Daewoo Tico s plnou nádrží LPG na týden. Tedy pro nejrychlejšího vítěze.
Chyby a překlepy, nepřenosti vyhrazeny! Vyjádřené názory a pravdy se nemusí shodovat s názory redakce webu Autíčkář.











GanGreen
19. 3. 2018, 20:06Jak já tohle auto nesnášim.... :D ale že jsi to psal ty, tak sem se hecnul a po 10ti letech jsem si přečetl článek o SUV (jo je to SUV at si skopčáci třeba naserou a vymyslej si zkratku jakou je libo) a ani jsem se z toho nepozvracel... Takže mužeš bejt hrdej :D
beastar
20. 3. 2018, 01:38Dík dmu se pýchou, že pomalu neprojdu dveřma... ale to se možná dmu tak nějak všeobecně.
GanGreen
20. 3. 2018, 08:19Proti nadýmání je prej espumizan, v telce to povídali... ;)
Skipper
19. 3. 2018, 20:41Asi jo, vlastně nic proti, když se to někomu líbí. Ale když už, tak bych za podobné peníze šel do Range Roveru.
beastar
20. 3. 2018, 01:37Taky tak. O tom ostatně vypovídá nejvíc pasáž o Aljašce......
Jakub Pospíšil
19. 3. 2018, 20:59Dvakrát jsem se nahlas zasmál. To je dobré skóre. Jen tak dál. Tico na týden chci hodně, takže si tipnu... smát?
Jen tak pod čarou, kdy bude článek o Alfě 166?
BubaaCZek
19. 3. 2018, 21:43Ja pujdu do "srát". Zdarma nabyté auto se do PC kvalifikuje automaticky, ne? :)
beastar
20. 3. 2018, 01:38Sakra koukám, že to bylo hodně lehký. :D
K té 166. Teď je v servisu jezdila asi nějakých 1000 km. Přestalo fungovat pár věcí ale nic vážnýho. Plus motor nedrží volnoběh... chystám nějaký větší ucelený blog jak si vede jak Alfa tak ten druhej pekelník.
-
Komentář upraven 20. 3. 2018, 15:22:40
MartinCoupe
19. 3. 2018, 21:14Fajn kára, je dobry mít vzdycky prednost. :-)
Honza123
19. 3. 2018, 23:40Celkem by me zajimalo, kolikaty uz tam je motor po 330kkm..
beastar
20. 3. 2018, 01:36Podle všeho to je první kousek. Do servisu celého auta spadli obrovské částky.
Jimi
20. 3. 2018, 12:52Dlouhý, obsáhlý a hlavně trefný popis. Jen se mi potvrdilo, proč po něm nemusím toužit. Chápu tu díru na trhu, která tímto modelem vznikla i tu zmiňovanou skupinu lidí toužící po respektu, co to kupuje. Skvělý marketingový tah od "novodobého" BMW. Už ale nečekám, že se od nich dočkám normálně jednoduchého klasického kupátka se šestihrnkem...
beastar
20. 3. 2018, 13:54Je to delší pravda. Přesně to auto se snaží v tobě vyvolat všemožně pocit, že je to Gt/kupé něco v tom smyslu. A zvenku zase okolí nakecat že je to tamto módní suvko. To bylo vskutku geniální ve svý době prodávat vlastně malý auto za dvojku. Jinak ono to jizdnima vlastnostma je fakt pravý Bmw v rámci možnosti. Líp jak sedmička to ale stejně nejezdí.
krab
20. 3. 2018, 14:14taky jsem se zasmál :) Ale BMW nedělá jenom to. Dělá fakt zajímavě jezdící auta a nemyslím si, že už si nemáme z čeho vybrat. My musíme dotáhnout co nejdříve test toho oranžového auta, které se tu mihlo v drag race s Volvem. Možná není bez výhrad perfektní, dost věcí dělá tak nenápadně za řidiče, ale že by nebylo pro nás blázny do aut? Kdepak ...
A přijde nová Z4 a mám doufám správně velká očekávání ...
beastar
20. 3. 2018, 14:18Ona taky nová x6 už je zase jinde. Rychlejší, lepší, větší. Tyhle věci je třeba pochopit. Rozhodně to není pro každého. A už vůbec to neni pitralonheadska kára...
krab
20. 3. 2018, 14:28Přesně, já se v tom někdy asi taky když bude možnost povozím :) Ne, že bych se s nápadem chtěl opičit, ale taky mě to zajímá jak se vlastně řídí X6. Já bych tušil, že bych to upřednostnil před X5, na druhou stranu, jak jsi to hezky popsal, k čemu by mi to bylo, když můžu mít z té doby třeba pětku touring a budu s tím ve výsledku spokojenej. Já zas tu káru od "Bengeleho" mám docela rád, táta to měl asi 3 roky, akorát nafťák X-drive, celkem jsem se v tom najezdil dost nebýt toho, že se vysypal mechatronik na převodovce a nebylo to levné to dát do pořádku, tak to bylo tátovo hodně oblíbené auto. Já bych to radši bez Xdrivu a s tímhle osmiválcem a myslím, že bych si při jízdě prozpěvoval :)
beastar
20. 3. 2018, 14:35X6 se řídí dost podobně jaj dobová sedmička. Tu sem měl. A je to lepší auto jak x6. A to mi suv nevadí je to prostě fakt. Já Bengleho pětku fakt nemám rád. Navíc i interiér je ošklivý. M5 bych přežil:)) X6tka je s x5 srovnatelná ta je ale praktičtější když zůstanem v dobách 10 let zpět. Přál bych ti x6M mám totiž vážně pocit, že rychlejší tenhle vekslák expres už nemůže bejt.
RCNP
21. 3. 2018, 22:39Na tenhle werk vzpomínám. Měli jsme ho v rodině a já si ho jednou půjčil na cestu na hory, jelikož jsem v tý době nedisponoval ničím co by převezlo lyže. Vlastně ani dneska, ale dneska mi to je jedno. Byl to taky 50i (ne 5.0 :)) a na řízení to bylo celkem fajn jak píšeš. Člověk si připadal, že řídí sedmičku na chudách ve svářecký helmě. Krásnej zvuk a úžasná rychlost za všech okolností. Vzadu samozřejmě nepoužitelný a kufr zajímavě vyřešenej. Nikdy mě v testech nezajímá výška hrany kufru, ale tady to byla sranda. Jelikož když má třeba auto vysokou hranu kufru, tak je to v podstatě přepážka a hrana kufru je výš než dno kufru. tady to tak nebylo. Hrana vy výšce pasu a dno lícovalou s touhle hranou. Což pod tím nízkým zadkem dávalo doopravdy směšnej kufr ve směšný výšce. Jako dávat zavařovačky do horní police ve špajzu. A jakej krám to byl. Proto v rodině vydržel myslím asi jen do 60K km. Poslední kapka byl totální kolaps řídící jednotky tisíc kilometrů od domova. Prostě to umřelo a palubka se rozsvítila jak nebe na novej rok. Po opravě šlo do světa, kde u dalšího majitele zažilo výměnu pulmotoru. Všechny závady, včetně té poslední se přičítali tomu geniálnímu umístění turb uvnitř V mezi válci. Ne že by to jinde zvádli poté co si tento nápad soudruzi v NDR navzájem popujčovali (jako doopravdy, tady špionáž není potřeba).
beastar
22. 3. 2018, 14:01No tak tečku už mazat nebudu. 50i real 4.4i. Taky to mohli označit nějak lidsky. Jinak v popisu kvalit káry se shodneme. Kufr sem naštěstí nebyl nucen využít. Měl sem to 3 dni. Převážně v Praze. Co se mi líbilo jedete to pěkně a má to skvelej zvuk. Umí to i okresky i kdyz samozřejmě Brz to neni:)) ma to s posadkou 2.5 tuny. Jinak jo jsou to totálně skurveny motory. A i tady do toho spadlo mnóho peněz. A když to koupí někdo za toho pól mylyóna tak aby měl tak 3 kila na sporicim účtě aby se nebál. Lepší s tim ale moc nejezdit... Aby nebyl drahej odtah... Jinak jako auto mě to bavilo ale já mám rád úplně atypicky špeluňky s totálně debilnima rešeníma. A to x6 splňuje pro duševně zdravé jedince s průměrnou mzdou to není správná volba.
RCNP
22. 3. 2018, 21:55Právě, to je ten fór. Není to 5.0 jelikož by to vypadalo jako pětilitr, kterej to není, ale zdá se tak. Němci a čísla prostě. Jo to je správnej přístupm podlě mě, koukat na to jako na výstřelek, kterej aspoň zajímavej když už nedává moc smysl. Nebo mu to naopak dává smysl. Lepší než ty dnešní pamodely co někdo nabarví na dvě barvy aby nebylo vidět jak moc nudný to je. Přitom X6 místo vizuálních fíglů jako černý prahy a plovoucí střecha, který i krabici dají jistou dynamiku, do toho šli naplno. Prostě střecha kupé, šílený proporce a je nám všechno jedno. Proto možná byla druhá generace trochu zklamání. Čekla jsem třeba dvojdvířko, nebo totální kupé, něco jako nizoučká 6er na obřim podvozku. Když bávo tak šestku, to umí. Ale ty osmiválce neumí ani mercedes ani audi. Ty jsou nějak zakletý.