načítám data...

Archetypy automobilových kategorií. Hledá se nejsedanovitější sedan a nejkombíkovatější kombi.

10. srpna 2017, 09:18 10 komentářů JakubPospisil

Jaké první auto se Vám vybaví, když se řekne kupé? Kabriolet? SUV? Moje archetypy automobilových tříd si můžete prohlédnout níže. A ty Vaše mi napiště do komentářů.

zobrazit celou galeriiJakub  Pospíšil: Archetypy automobilových kategorií. Hledá se nejsedanovitější sedan a nejkombíkovatější kombi.

Archetyp (z řec. arche-typos, první vzor, ražba) znamená pravzor, tradicí posvěcenou a typickou postavu, představu, příběh…

Nápad na dnešní blog přišel nečekaně dneska cestou do práce. U chodníku jsem potkal zaparkovanou starou Hondu Accord a říkal jsem si, že to je skoro dokonalý sedan. Dlouhá příď, dlouhá záď, 4 dveře a hranaté tvary. Tak nějak si zkrátka představuju klasický sedan. A tak jsem začal přemýšlet: “Jaký je pro mě ten nejklasičtější hatchback? A co třeba kupé?” 

Pokusil jsem se tedy vybrat několik zástupců nejrošířenějších kategorií aut, která mi přijdou jako skutečný archetyp své třídy. Rozhodl jsem se, že se omezím na vozidla, jež běžně jezdí/jezdila po českých silnicích a pocházejí z období 1990-2010. Zkrátka z doby, kdy byly auta nejlepší, holky nejhezčí a pivo nejlevnější – z doby mého bezstarostného dětství a dospívání.

 

Minivozy

Začneme tedy od nejmenšího. Hned v této první kategorii u mě sváděla těžký boj 2 auta. Tím prvním byl Smart, který, když se v roce 1998 představil, působil jako vtip, nebo dětská hračka. Pamatuji si tenkrát celkem skeptické reakce okolí zhruba ve stylu: “Kdo bude tohle kupovat?” případně “Za ty peníze můžu mít felicii, která má o 3 místa a kufr víc.” Smart si nakonec místo na trhu našel, ale nikdy se z něj nestala “masovka”. Archetypem kategorie minivozů vyhlašuji tedy za sebe Renault Twingo

Roztomilé vykulené čtyřmístné autíčko vydrželo ve výrobě dlouhých 14 let (1993-2007) a stalo se symbolem pro malá městská auta. Bylo jedním z prvních minivozů, jež se dal na českém trhu zakoupit. Mělo geniálně řešený futuristický interiér, bylo velmi variabilní a v roce 1993 působilo velmi svěže. Samozřejmě mělo i své stinné stránky, mezi něž patřila hlavně nízká pasivní bezpečnost. Za mě je ale Twingo důstojným představitelem této třídy.

Hatchback

Kategorii hatchback jsme se u nás naučili pojmenovat už koncem osmdesátých let, kdy tento exoticky znějící termín přivezl do naší české kotliny nový Favorit. Z hatchbacku se stal typický zástupce vozu pro menší rodiny a jednotlivce a je dodnes považován za nejuniverzálnější typ vozu vůbec. Světovým archetypem této třídy je bezpochyby Volkswagen Golf, který již 8 vývojových generací okupuje první příčky v prodejnosti hatchbacků u nás, i celosvětově.

Ale já jsem Golfa jako zástupce hatchbacků nezvolil. Má to dva důvody. Ten první je moje osobní averze ke Golfu. Totiž, abyste mě pochopili – Golf je skvělé auto, toho jsem si vědom. Ale když do vás celou základku hustí vaši spolužáci, že Golf je jediné dobré auto, protože ho mají rodiče (a vy jim neumíte vysvětlit, že třílitrový Citroen XM je zkrátka ve všech ohledech lepší), naučíte se ho nemít rádi prostě z principu. A moc tomu nepomohlo ani “tuningové” nadšení na střední, kde kdo měl otuzeného Golfa, byl automaticky king.
Tím druhým důvodem je to, že u nás v České republice máme ještě ikoničtější hatchback a tím je Škoda Felicia.

“Ocucaný Favorit” dlouhou dobu okupoval přední příčky nejrozšířenějších aut v ČR. Ve svých začátcích byl důstojným novým vozem pro zákazníka, který nedosáhl na zahraniční produkci a poté se z něj stalo auto pro každého. S mizivou pořizovací cenou a jednoduchostí oprav se z něj přirozeně stalo první auto celé generace mladých řidičů a dodnes má na českých cestách své neoddiskutovatelné místo.

Sedan

Čtyřdveřový tříprostorový sedan byl před revolucí nejčastější karosářskou variantou vozů, které křižovaly naše silnice. Od té doby se mnoho změnilo. Místo dostupnosti se ze sedanu stal většinou symbol luxusu (čest výjimkám, jakými jsou Dacie Logan, Renault Thalia nebo Peugeot 301). Roli velkého rodinného auta sedanům ukradly praktičktější liftbacky, nebo kombíky. 

Možná i kvůli tomu pro mě byl výběr ikonického sedanu ze všech kategorií nejtěžší. Nakonec jsem vybral auto, které už dneska moc na silnici nevídám. V dobách, kdy jsem byl školou povinný to byl důstojný, ale přesto celkem levný sedan. Říkávalo se mu dokonce i Mercedes pro chudé. Oním autem je Peugeot 405.

Podle některých je to poslední poctivý Peugeot. Byl výborně vybavený, pohodlný a bylo s ním moc příjemné svezení. U prakticky smýšlejících řidičů se těšila oblibě spíše verze break (kombi), ale v sedanu se člověk cítil skoro jako francouzský prez…počkat, ten jezdil v XM, francouzský úředník. Sportovní verze Mi16 je pak už jen třešničkou na dortu.


Kombi

Evropa miluje kombíky. A češi nejsou výjimkou. Praktické velké auto, které se chová skoro jako sedan, ale můžete v něm převézt garsonku, pětičlennou rodinu k Jadranu, nebo třeba prase. Většinu času sice převážíte jen vzduch, ale to nevadí. Závod o litry v kufru je skoro stejně oblíbená disciplína, jako soutěžení o nejnižší průměrnou spotřebu nafty.

Svatým grálem českých kombíků je samozřejmě domácí Octavia následovaná “luxusnějším” Passatem a Mondeem pro ty, co “nemají rádi němce”. (prosím, berte jako nadsázku :) ) Je ale některé z těchto aut archetypem kombíku? Samozřejmě, že ne. Tahle tuctová kulatá pseudoauta pro mě nejsou ani náhodou tím nejkombíkovatějším kombíkem. Kdybych mohl vybírat i za oceánem, zvolil bych některý z obrovských křižníků na rámu, jako třeba Chevrolet Caprice nebo Buick Roadmaster. Tady u nás ale budu muset vybírat jinde. A paradoxně to nebude vůbec těžké. Mě osobně jen stačí vzít klíčky z věšáku a vyjít před dům. Archetyp kombíku totiž vlastním a je jím legendární Volvo V70.

První generace Volva V70 byla spíše než novým modelem velmi důkladným faceliftem Volva 850. Tvar auta připomíná krabici, na kterou vepředu někdo nalepil menší krabici. Jediná kulatá věc jsou tu pravděpodobně kola (dokonce i koncovka výfuku je hranatá).  Nečekejte přehršel ozdobných serepetiček, zaoblení a podobně. Na to se tu nehraje. Volvo je efektivní, festovně postavené, výborně vybavené a pohání ho kvalitní silné pětiválce o objemech kolem 2,5 litru (o dvoulitru pomlčme, stejně jich moc není a nikdo je nechce). Tady je zkrátka svět ještě v pořádku. 

SUV

Ačkoli ke kategorii SUV nemám zrovna vřelý vztah, připadají mi prostě jako auta s velkým půdorysem a malým vnitřním prostorem, nemohu ji, jakožto nejprogresivněji rozmáhající se kategorii, ignorovat. SUV, crossovery a různé další vypadá-to-trochu-jako-offroad-ale-patří-to-spíš-na-silnici varianty zkrátka mají na českých ulicích své místo (i když se nás pražský magistrát snaží svými trapnými videi přesvědčit o opaku).

U SUV je docela těžké odlišit, co je ještě SUV a co už je plnotučný offroad. Ačkoli někteří za SUV považují i Jeep Cherokee, nebo Range Rover, mysím, že by bylo nefér je dát do stejné kategorie, jako oplastovaná Hyundai s náhonem na přední nápravu. 

Jakkoli se mi ale příčí komunikace korejské automobilky, snažící se za každou cenu zdiskreditovat škodovky, musím uznat, že jejich SUV Tucson a hlavně SantaFé jsou zkrátka typičtí zástupci kategorie univerzálních skorodžípů a rozhodně stály za rozmachem této třídy u nás. Narozdíl od prémiových BMW X5/X3, nebo Volkswagenu Touraeg totiž jako jedny z prvních umožnily pořízení SUV i “pracujícímu lidu”. 

Kupé

A jdeme do finále. Kupé jsem vždycky vnímal jako “královskou disciplínu”. Pěkné sportovní kupé je zkrátka auto vytvořené pro radost. Není praktické, není úsporné, je prostě “jen” zábavné. Bohužel právě proto jich nevzniká moc. 

A rovnou se přiznám, že ve mě právě zuří vnitřní boj. Boj mezi jihem a východem. Boj mezi kupé z italské a japonské produkce. Italové umí nádherná kupé, ze kterých odkapává temperament a radost, ale dokáží občas potrápit spolehlivostí. Japonci mají dokonale zvládnuté stroje vyrobené s příslovečnou precizností a účelovostí. A obojí je skvělé. Protože ale vybíráme archetypy podle vzhledu, a ne podle praktičnosti, vyhrají dneska italové. A konkrétně s autem, které si možná v minulých letech vysloužilo pověst “Ferrari pro chudé”, ale i tak je to nádherné auto. Samozřejmě myslím Fiat Coupé.

Nízká silueta, aerodynamický tvar a zábava za volantem. To všechno tohle kupé splňuje. A navíc vypadá i po letech prostě parádně. Jasně, je to subjektivní, třeba taková Honda NSX je také úžasná, i když zase úplně jinak, ale Fiat nakonec vyhrává i kvůli své relativní rozšířenosti u nás.

 

 

A jací jsou vaši zástupci jednotlivých tříd? Souhlasíte se mnou, nebo spíše ne? A co třídy, které jsem vynechal? Jaký je váš ikonický OffRoad, kabriolet, nebo Grand Tourer?

Napiště mi do komentářů a děkuji za přečtení.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Pa
Patas
10. srpna 2017, 10:50
0

Fjůů... to je jako vážně je článek takto useknut a ke kombíkům se nedostane? =O Jo a obrázky mám roztááááhlé, trochu psycho, vidět Felcku jak na skřipci =D

reagovat
Jakub Pospíšil
10. srpna 2017, 10:53
0

Článek je ve výstavbě :D jen jsem ho omylem postnul.

Jakub Pospíšil
10. srpna 2017, 11:24
0

Už opraveno, článek je kompletní a obrázky neprotažené. Omlouvám se za přečasné vyvěšení.

krab
10. srpna 2017, 11:35
0

Vtipný dobrý :-D každý si může vymyslet svůj archetyp ... říkáš (1990-2010)?
Krab říká:
Mini vozy : New Mini ( bez rozmýšlení se...)
Hatchback: Ford Focus první generace
Sedan: BMW řady 5 (E39) .. i když 405 je pěkné auto ( ale patří do 80tých let ještě)
Kombi: Volvo V70 ( to se shodujem)
Kupé: BMW Z3 Coupe ( vždyť je to moje "Berta" :-D) ... tam to bylo jasné he he..

A můžete svůj tip hodit další z vás....

reagovat
Jakub Pospíšil
10. srpna 2017, 13:16
0

Super.
Mini mě vůbec nenapadlo, a přitom je to taková legenda.
Focus naprosto chápu. Zvláště ve třídvířku je ta klesající linie střechy prostě ztělestněním hatchbacku.
V BMW se moc nevyznám, ale napadlo mě samozřejmě taky.
A Z3 Coupé jsem od tebe, upřímně řečeno, tak trochu čekal.

ro
rock
10. srpna 2017, 16:23
0

mini: jo, Twingo. Ani se nechce vymýšlet nic jinýho, Twingo bylo ve své době malej zázrak
malý hatch: Golf
velký lift/fast back: Mazda 626 '91-97
sedan: Volvo 240 (jo, vím, že jsem hluboko v osmdesátkách. Ale tam sedany vládly)
kombi: Passat B3
MPV: Chrysler Voyager '96-00
SUV: jdou tak nějak okolo mne. Možná první gen. RAV4
kupé: Calibra

reagovat
PB
14. srpna 2017, 14:03
0

Tak s timhle se asi shodnu nejvic: Ale stejne:
Mini: Toyo Yaris
Hatch: Golf... kterykoliv
Sedan: Tady musi byt amerika: takze nejaky New Yorker, Crown Victoria?
Kombi: Passat, a nebo taky E-Classe v jezevcikovitem provedeni
MPV: Renault Espace, nebo mozna i VW Transporter (i kdyz je vetsi)
SUV: Mozna ta RAV, nebo Vitara
Kupé: Mercedes.... 560SEC (500SEL).. nebo tak neco:)
A nakonec archetyp automobilu jako celku: Toyota LandCruiser V8 :))

beastar
10. srpna 2017, 19:17
0

Vtipný blog a originální obsah. Jen se úplně nesejdeme v těch autech tak typických pro jednotlivé skupiny.
Každopádně>

minivozy: Fiat 126 maluch měla ho sousedka mojí babičky, když mi bylo tak 8 ?(asi)
hatchback: Fáčko protože za mě to bylo fakt typické auto pro masy od dělníka po GLXi pro "podnikatele"
sedan: Bmw 3 e36 to bylo první moje auto snů v době kdy ještě stálo milion s 1.8 pod kapotou :)
kombi: bez přemýšlení Škoda Octavia I Combi
SUV: Kia Sorento
kupé: 911

reagovat
Jenyk
13. srpna 2017, 22:34
0

Schazi ameriky. Poctivy jemericky sedan a station wagon v Evrope nemaji konkurenci. Abych protentokrat vypustil veterany, tak zustanu u Cadillacu Fleetwood Brougham, Lincolnu TownCar a Buicku Roadmaster. Znalci doplni dalsi.

reagovat
Jakub Pospíšil
14. srpna 2017, 10:02
0

Tak ameriky jsou kategorie sama pro sebe. Já se v nich ale bohužel vyznám mnohem méně, než bych chtěl. Jediná "amerika", ve které jsem se byť jen vezl byl asi starý Voyager z osmdesátek. Jinak nic, nikdo z mého okolí ameriku nemá, takže vždycky jen hladově koukám, když kolem mě nějaký koráb silnic projede.
Chvíli (asi půl roku zpátky) jsem zcela vážně přemýšlel o pořízení velkého kombíku na rámu, nebo custom dodávky (Chevy G20, nebo Vandura). Nakonec jsem ale vyměkl a pořídil si jen midsize Volvo.