logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo

Tatra 603

29. července 2022 0 komentářů

Jestliže můžeme být za 40 let útlaku vlády jediné strany na nějaký automobil hrdí, pak je to právě poslední z rodu proudnicových Tater. Vývoj luxusního vozu se zaměřením na dlouhé cesty začal oficiálně až v roce 1955, byť přípravy probíhaly potají již několik let. Prototyp ještě nesl na zádech centrální ploutev po vzoru předválečné T-87, ale první produkční série se již tohoto reliktu zřekla. Poprvé se veřejnosti představila na zimních olympijských hrách v Itálii v roce 1958 a okamžitě sklidila obdiv veřejnosti. Není divu. Ladné dlouhé karoserii vévodila inovativní maska se třemi světlomety, z nichž jeden se naklápěl do zatáček. Motor, 2,5 litrový vzduchem chlazený osmiválec, byl umístěn netradičně za zadní nápravou a díky aerodynamické karoserii dokázal i přes nikterak závratný výkon 100 koní rozpohybovat luxusní limuzínu na 170 km/h. V průběhu výroby došlo ke dvěma úpravám, které bychom dnes označili za facelift. Po ‚tříoké‘ 603 přišla 2-603 s dvěma dvojicemi světlometů, které v novém uspořádání odpovídaly tehdejší vyhlášce. Změnil se také motor. Došlo ke snížení objemu a zvýšení komprese, čímž výkon nepatrně vzrostl. Poslední verze známá jako 3-603 (byť tak oficiálně označena nebyla) měla opět pozměněnou masku a od předchozích verzí ji lze odlišit především označením modelu na předním čele (maska chladiče ani chladič vpředu nebyly). Ačkoliv se jednalo o originální a technicky vyspělý vůz, nedošlo k masivní sériové výrobě ani k většímu exportu do zahraničí. Dnes již ceny kopřivnické limuzíny začínají atakovat hodnoty venkovských nemovitostí a se vzrůstající světovou oblibou jistě nehrozí jejich propad. A to se prosím po revoluci rozdávaly prakticky zadarmo.

Podívejte se na další auta dne

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Buďte první, napište komentář!