Jaguar X-type zaútočil na trhy v roce 2001 a na souboj chrabře vyzval esa automobilového trhu. Během osmi let svého životního cyklu měl představovat alternativu k zavedeným prémiovým kompaktním sedanům z Německa. Bohužel prodeje zůstaly pod laťkou, kterou si britská automobilka vlastněná Fordem vytyčila. Zlí jazykové tvrdí, že za neúspěch může právě americký koncern, vedoucí ruku britských konstruktérů. Vyloženě jedovaté posměšky tak reprezentují X-type jako načančané Mondeo. Je sice pravda, že nejmenší Jag převzal z Mondea platformu i základ motorové palety. Naštěstí pro zákazníky se však Britové nespokojili s hromadou zapáskovaného detroitského železa, určeného k zastavění. Nejdříve museli upravit základ vozu, aby na rozdíl od Mondea pojal pohon obou náprav. Došlo i na zkrácení rozvoru a přepracování zadní nápravy.
Samozřejmostí je zcela odlišná karoserie nesoucí tehdejší designový jazyk značky, volně odkazující na mnohem větší řadu XJ. Pod kapotu levného aristokrata zamířily nejprve zážehové šestiválce pohánějící obě nápravy a později přibyly i předohrabavé vznětové čtyřválce z Fordových dílen. Nejsilnější třílitrový šestiválec sice dodává vozu dynamiku odpovídající slovutné ostrovní značce, avšak jeho sebedestruktivní sklony nahrávají do karet spíše menšímu dva-a-půl litru. Proč tedy malý Jaguar chtít? Pohon obou náprav se skutečně povedl, a pokud nesáhnete po vozu z prvních let výroby, nehrozí žádnými potížemi. Interiér je vyloženě příjemný. Tvarováním připomíná soudobé Lancie, Alfy Romeo nebo honosnější Citroeny. Bohužel, nenechavost britských konstruktérů má za následek, že spousta dílů je pro X-type unikátních a na levné kousky z Mondeí si tak můžete nechat zajít chuť. Nízké pořizovací ceny, povedený interiér a kouzlo výjimečnosti tak zaplatíte strachem o správnou hladinu oleje. Pokud však hledáte prémiový sedan za pár korun, který navíc nemá každý tuner, jen stěží se Jaguaru X-type vyhnete.